Menu Utama

Lahad Datu: Tian Chua Tetap Berhadapan Pertuduhan Jenayah

KUALA LUMPUR, 15 Jan – Langkah UMNO menarik balik saman fitnah terhadap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua tidak bermakna beliau akan terlepas daripada sebarang tindakan akibat kenyataan yang tidak bertanggungjawab terhadap insiden Lahad Datu.

Penasihat undang-undang UMNO, Datuk Mohd Hafarizam Harun menjelaskan tindakan terbabit dibuat sebagai bukti keterbukaan UMNO yang tidak berdendam dan menerima pihak lawan dalam keadaan mereka mengakui kesalahan dan sanggup berubah.

“Tidak bermakna UMNO takut kerana kalau pihak lawan tidak mahu berubah maka kita tidak akan beralah tetapi dalam kes terbabit pihak lawan meminta untuk ia diselesaikan di luar mahkamah dengan beberapa terma dan akui kesilapan,” katanya kepada UMNO-Online.

Ujar beliau, UMNO bukan parti yang hanya mahu ke mahkamah tanpa sebab atau tanpa asas, bukan menyaman mana-mana pihak untuk mendapat ganjaran wang atau sebagainya tetapi UMNO berpaksi kepada prinsip bahawa, jika UMNO telah difitnah dan dimalukan maka ia tidak akan berkompromi.

Tapi sebaliknya tegas beliau jika mereka sanggup menyatakan pendirian sama ada meminta maaf atau menyatakan kekesalan atas apa yang telah dilakukan maka UMNO selaku parti siasah sentiasa berjiwa besar kerana imej UMNO bukan sewenang-wenangnya mendapat duit dari pihak yang disaman.

Mac lalu, tindakan undang-undang telah diambil terhadap Tian Chua yang juga Ahli Parlimen Batu berkaitan kenyataannya yang bertajuk ‘Insiden tembakan di Lahad Datu konspirasi terancang UMNO – Tian’ yang seterusnya diterbitkan dalam KeadilanDaily.com. pada 1 Mac 2013.

Jelas Hafarizam, Tian Chua dan peguamnya meminta untuk menyelesaikannya di luar mahkamah dan sanggup untuk menarik balik kenyataan yang merujuk kepada UMNO iaitu:

1. Insiden terancang di Lahad Datu bukan konspirasi UMNO, ini bukan sandiwara UMNO untuk tarik perhatian UMNO tentang isu RCI, atau apa-apa jua yang ada kena mengena dengan UMNO;
2. Menyatakan kekesalan kenyataan itu telah mengaitkan UMNO;
3. Memohon untuk memastikan dia akan minta KeadilanDaily keluarkan keseluruhan artikel itu serta-merta;
4. Tanpa apa-apa perintah kos iaitu kos yang UMNO perlu bayar atau sebaliknya dengan kos ditanggung sendiri.

“Selepas terma-terma tersebut diperhalusi dan dipersetujui maka YB Tian Chua menarik balik segala tuduhan yang mengaitkan UMNO, yang bermakna beliau mengaku salah sebut UMNO sebagai perancang kepada insiden Lahad Datu, menarik balik kenyataan bahawasanya UMNO cuba mengalih perhatian daripada isu RCI kepada isu tembakan di Lahad Datu.

“Beliau juga menyatakan kekesalan, yang mana kesannya sama dengan memohon maaf, iaitu dia mengaku bahawa dia tidak sepatutnya berkata begitu. Di sini hanya penggunaan kesal dan mohon maaf yang berbeza tetapi kesannya adalah sama iaitu UMNO tidak terlibat dalam insiden tembakan di Lahad Datu dan ini bukan sandiwara UMNO untuk mengalih perhatian rakyat daripada RCI,” tegasnya.

Sebelum itu, Tian Chua telah diberi peluang untuk menyatakan pembelaannya terhadap kes saman malu yang dibawa oleh UMNO namun UMNO mempersoalkan kenapa perlu kaitkan parti terbabit dalam insiden tembak menembak di Lahad Datu jika ianya tidak pasti sama ada UMNO terlibat atau tidak, sementara isu RCI dan sebagainya tidak ada kena mengena dengan insiden Lahad Datu.

“Walaupun kes saman malu ini telah selesai, namun Tian Chua sedang hadapi satu lagi pertuduhan jenayah berbentuk hasutan kerana kenyataan yang sama dibuat dan beliau terpaksa menjawabnya di mahkamah nanti.

“Tidak semestinya dengan UMNO bersetuju menarik balik saman fitnah dan saman malu, maka pertuduhan jenayah yang dihadapinya akan terlepas kerana ia tidak ada kaitan iaitu kes terbabit adalah pertuduhan yang sedang dihadapinya di mahkamah jenayah yang dikatakan berbentuk hasutan.

“Laporan polis yang dibuat oleh rakyat berkaitan Tian Chua dalam insiden Lahad Datu tersebut terangkum dalam laporan jenayah berbentuk fitnah yang sedang dihadapi oleh Tian Chua,” maklumnya.

Tambah beliau, sebagai sebuah parti yang memegang tampuk kuasa dan memperoleh pertambahan kerusi selepas PRU lalu, maka tentunya fokus UMNO bukanlah kepada kes sedemikian sebalinya ada agenda yang lebih besar misalnya transformasi UMNO, transformasi kerajaan dan politik UMNO.

“Sekiranya kita hanya melihat Tian Chua kepada kes yang sangat besar dan penting, maka kita akan dilihat oleh rakyat terlalu pendendam walhal Tian Chua telah bersetuju untuk menarik balik dan menyatakan kekesalan atas apa yang telah dilakukan.

Mykmu/Umno-online.my






33 Komen to Lahad Datu: Tian Chua Tetap Berhadapan Pertuduhan Jenayah

  1. Jambol says:

    “… ini bukti keterbukaan UMNO yang tidak berdendam dan menerima pihak lawan dalam keadaan mereka mengakui kesalahan dan sanggup berubah”.

    Kamu fikir Tian Chua akan berubah kah ? Kamu menipu diri sendiri dengan berfikiran begitu, UMNO. Even my cat don’t believe it. Teruskanlah bermimpi, “Dream on UMNO” !

  2. alimedanbaru says:

    Apa pun aku masih tidak berpuas hati dgn Tok Zahid Hamidi
    Datuk hangat-hangat tahi ayam
    Maaf, Tok Zahid cakap tak serupa bikin
    sebelum Pru bukan main kata mereka yg berkonspirasi dgn kes Lahad Datu telah dikenalpasti
    kertas pertuduhan konon telah diserah kpd
    Peguam Negara..
    apa hal Tok
    kenapa diam membisu
    kenapa lenyap kes pengkianat negara tersebut..
    maka sebab tu
    pembangkang tak pernah hormati undang-undang negara
    sbb
    sipengkianat dan pendurhaka terhadap YD Agong pun elex tiada tindakan dr kerajaan…

    • bangKano says:

      Jangan nak salah Tok Zahid..dia dah jalan kan tugas nya di mana kertas siasatan mungkin dah di kemuka kan ka Peguam Negara. Setelah di teliti fakta fakta yang di bentang kan dalam kertas siasatan tersebut di dapati keterangan tak mencukupi untuk mendakwa di bawah Akta Hasutan. Bukan mudah nak dakwa pasai hasutan ni…kena banyak eviden sekurang kurang nya 85% baru la kuat untuk pendakwaan. Tu sebab polis masa ISA masih berkuat kuasa,depa terus cekup kulprit dan di tahan di bawah ISA selama 2 tahun tanpa bicara.Tk payah susah kan kepala otak nak cari bukti nak dakwa paria paria tu. Ni la senjata ampuh PDRM guna pakai ISA dulu kerana nak dakwa kesalahan ataih akta akta lain amat sukaq di buktikan…silap silap buang kes buang masa jerrr. Tu la mukjizat ISA semasa ia masih di kuat kuasa kan dulu…tapi kini dah jadi kalut pasai kulprit dah tak takut lagi nak menghasut,memfitnah & sebaq cerita karut leh ancam keselamataan negara sebab ISA dah tak wujud lagi….maka putih mata la polis & pencinta damai.

  3. raplahjinggaa says:

    sini siapa belum bertayam?
    sila jawab!
    alimedanbaru lu sudah bertayam atau belum bertayam ?
    sila jawab?

  4. tengkudin says:

    cina cikeding tu haramjadah…kalau dah pembangkang tu tetap pembangkang..hati busuk hati kaudu…cam sial apek cina ni..

  5. Pejuang IMR says:

    Tak paham apa yang penulis cuba hendak sampaikan dalam atikel di atas. Berbelit3 dan contradicting. Cakap macam K***ng mabok
    Lain kali senanglah bagi puak2 ni: Buat fitnah gila2 sampai mendatangan kerosakan kepada UMNO, pemimpin kerajaan dan negara. Selepas itu bila dah tersepit, UMNO dengan mudah memaafkan dengan alasan UMNO sangat baik dan peramah.
    Nasib baik BN menang PRU13 5053013 walaupun bilangan kerusi keseluruhan merosot sedikit. Kalau BN kalah disebabkan fitnah tersebut macam mana. Saman pun tak guna sebab lagi banyaklah pospon nya.

    • gambus says:

      pemimpin UMNO ni memang baik hati sangat , tapi terlalu bodoh untuk tarik saman semata-mata mereka menarik balik kenyataan , patutnya kerjakan puak Pakatan pemfitnah ni habis-habisan

      betul tu , nanti bila dah takde kuasa baru terhegeh-hegeh nak tunjuk garang !! dengan puak DAPigs ni janan bagi muka !

      • alimedanbaru says:

        patutnya diteruskan terutamanya kes pak stopa ali..biarkan kes tersebut dibacarakan hingga keakar umbi..kan pasangan pak stopa pun dah dikenalpasti..tak gitu

        • bangKano says:

          Pasai kes Mustafa Ali nak tuduh di bawah akta apa…? Yang leh dakwa cuma jabatan agama negeghi jerrr pasai laku kan zina. Tindakan kesalahan sivil tok leh tak dak klausa dalam Kanon Keseksaan kata zina tu salah. Ni di luaq bidang kuasa KDN melalui PDRM. Jabatan agama di b wah kuasa tadbiran raja/sultan setiap negeghi…..pi jolok kat depa tuh…!!!

      • bangKano says:

        UMNO dak sakan tarik balik tuduhan kes sivil jerrr…tapi kes kesalahan sivil tang hasutan masih lagi berjalan..tunggu la hasil siasatan nya nanti sama ada nak terus kan pendakwaan ato di abai kan teruih keghana kekurangan bukti..tu kuasa pregroratif AG tu nak buat keputusan muktamad….!!!

  6. mooooo says:

    Pkfz tak nak lak bsguh2 siasat anx charge ye…

  7. jombo says:

    Jom komen dalam Yahoo… lubok pembiakan macai PKR. Biar depa tau ramai lagi rakyat Malaysia yang masih waras.

  8. raplahjinggaa says:

    gambus lu sudah bertayam !
    sakit tak !
    komen sikit!

  9. raplahjinggaa says:

    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!
    sakit!

  10. raplahjingaa says:

    Told u to be careful of your gay activities…..hehe, sakit ???

    hahahahahaa

  11. raplahjinggaa says:

    apa u cakap? I am not gay!

    • gambus says:

      puak DApigs macam ni laa , hanya tahu cakap pasal bertayam !! lulusan apek SJKC memang takde class laa

    • alimedanbaru says:

      kalau tak gay pun lu bapok..
      ya lu bapok tepi longkang Lrg Hj Taib
      kan kan kan..bahloll

    • raplahjingaa says:

      hahahaah….U re a gay, face it man !! mana ada straight man yang meroyan pasal private part of another man.

      unless he is a gay !! and ure one !! shame on you !!

      • Pemerhati says:

        nak kena hukum sula babi DAPigs lulusan SJKC tu yang tak mengaku gay

        hari-hari masuk myKMU suruh orang bertayam sebab lubang duburnya selalu gian nak rasa konek besar dan panjang

        APA PUNYA SIAL TAH TAK RETI BAHASA PUNYA LULUSAN SJKC, NAK CARI KONEK BERTAYAM BUKAN KAT SINI PERGI CARI KAT LORONG LAH ANAK HARAM OII

  12. saiful says:

    CAKAP JE LEBIH

    KDN ZAHID TIN KOSONG

    PM NAJIB TONG KOSONG

    HABUK PUN TARAK

    PASAL TU FUCKATAN NAIK TOCHANG

    Najib bacul

    Najib dayus

    Najib pondan

    Najib lembik bapok tak tegas

    Gagal memerangi pemberontak nasrani

    Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

    Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

    Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex kj marina mujahid murtad liberal

    Gagal menaikkan sosio ekonomi melayu cina gak yg kaya

    Gagal menutup sekolah cina the source of evil rasist

    SILA LETAK JAWATAN

    SILA LETAK JAWATAN WAHAI NAJIB PONDAN
    BAHALOL PEMIMPIN UMNO BACUL DAYUS

  13. baba says:

    jgn dok lepaskan setan2 pakatan ni, dakwa mereka

  14. meMangTERok says:

    Trend masakini tidak wujud lagi timbangrasa. Jauh sekali belas kasihan. Manusia ambil setiap kesempatan yang ada. Memijak kepala siapa saja yg mereka boleh pijak.

    Pembangkang di negara ini merupakan segerombolan manusia yang sentiasa bermusuh dengan kerajaan, Berbeza dengan pembangkang negara lain yang sama sama kearah memaju negara dan memakmorkan rakyat mereka. Pembangkang kita politik pagi, tengahari hingga kemalam, tak pernah berhenti.

    Kita perlu pemimpin dipihak kerajaan yang tegas menegakkan law yang sedia ada, tanpa belas kasihan.

    • bangKano says:

      Kalo ISA masih wujud…dah tentu ghamai para paria jin kapiaq dah kena sumbat dalam Pusat Tahanan Kemunting dll. Malang..malang nya nasib kita ada pemimpin melayu yang lugu memanjang sering kena kencing ngan puak puak paria ni….!!!

  15. lynda says:

    orang melayu patut tahu cara melayan anjing yang bersepah di malaysia, anjing kalau ada tuannya memang nampak garang asyik nak menerkam saja, kalau berkumpulan asyik menyalak siang dan malam, tapi anjing kalau sekor, nampak bodo , telinga lembek, mata jadi sepet..

    1. bila anjing lapar, kalau kasihan campakkan makanan jangan dihidang..

    2. bila anjing baik, jangan dibelai malah disentuh pun haram,

    3. bila anjing menyalak, baling batu mesti dia akan terdiam,

    4. bila anjing menerkam, pukul dgn kayu biar sampai dia pengsan..

    5. bila anjing sudah gila dan mengancam, ambil senapang tembak saja sampai mati..

    • bangKano says:

      Anjing anjing spesis yang dok ada kat Malaysia ni semua bodo belaka…tapi jangan anjing german sherperd & K9 belum sempat kita bergerak nak ambik batu dia dah serang kita sampai jatuh tergolek silap silap leh maut…!!!

Leave a Reply

Threesome