Menu Utama

Lahad Datu: Tian Chua Kesal Tuduh Konspirasi UMNO

KUALA LUMPUR 13 Jan. – UMNO hari ini menggugurkan tuntutan saman ke atas Naib Presiden PKR, Tian Chua dan dua individu lagi berhubung penyiaran artikel pencerobohan di Lahad Datu, Sabah setelah Ahli Parlimen Batu tersebut melahirkan akan rasa kesal atas penerbitan artikel tersebut.

Di luar mahkamah, Tian Chua berkata, pihaknya kesal dengan penyiaran artikel bertajuk ‘Insiden Tembakan di Lahad Datu Konspirasi Terancang UMNO – Tian’ dan ia (artikel itu) bukan berniat untuk membabitkan UMNO.

Hakim Mahkamah Tinggi, Rosilah Yop merekodkan penghakiman persetujuan di dalam kamar selepas kedua-dua pihak bersetuju menyelesaikan tuntutan saman berdasarkan terma yang dipersetujui.

Peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab Rauf Yusoh memberitahu pemberita bahawa berikutan persetujuan itu, UMNO menarik balik saman itu dan hakim merekodkannya tanpa menetapkan sebarang kos.

Pada 11 April lalu, Ab Rauf memfailkan saman fitnah terhadap Tian Chua, Editor KeadilanDaily.com, Fazallah Pit dan penulis artikel, Aisha Geoffrey yang diterbitkan dalam portal KeadilanDaily.com pada 1 Mac tahun lepas.

Selain itu, hakim turut merekodkan persetujuan Fazallah dan Aisha untuk menarik balik artikel berkenaan daripada laman web mereka. – mykmu.net/BERNAMA

 






20 Komen to Lahad Datu: Tian Chua Kesal Tuduh Konspirasi UMNO

  1. tengkudin says:

    dah puas rosakkan imej UMNO..senang2 je cakap kesal si cina cikeding ni..haram jadah tul la..

    dia takut masuk jel..lepas tu hilang kelayakan sebagai MP la tu…haramjadah tul..

    • mRsTURDY says:

      Besok puak dia akan buat fitnah lagi…Sbb depa tau yg depa akan dimaafkan!

    • Jambol says:

      Ini menunjukkan bagaimana bahalol dan bangangnya UMNO; Tian Chua tahu dia salah dan akan kalah, terus dia “minta maaf” dan UMNO terus “termakan” gila-gula ini. Kalau pihak dia yang saman UMNO, dia akan hentam UMNO habis-habisan, sepertimana Utusan Melayu dilanyak oleh pihak pembangkang.

      Tindakan UMNO ini sangat-sangat mengecewakan ahli-ahlinya. Nak kata UMNO tak pandai, ramai pula pemimpin-pemimpin di ibupejabatnya berpendidikan tinggi. Tetapi sahlah mereka ini tidak menggunakan kepala otak mereka semasa bertugas; kepala otak mereka diletakkan pada kepala lutut kot !

  2. Moohyideeeeen says:

    Imej UMNO memang dah burok pung…

  3. CinaBabi says:

    cina=babi, pungkoq penuh taik palat likat pekat utk pas&pkr jilat..

  4. Org Kampung says:

    dulu hilang akal dah menang pilihanraya buat2 berakal.

  5. alimedanbaru says:

    Malaysia yg aman damai dan permai ni..memang manusia tidak berapa nak menghargainya kerana meyangka mana mungkin berlaku pergaduhan dan keganasan atas provokasi yg dibuat terhadap orang lain. Sebab itu pelbagai tuduhan terhadap orang lain dah jadi biasa, menghina bangsa lain dah jadi cakap sewharian dan mencabar hak keagamaan orang lain pun dah berani dilakukan, malah cara hidup haiwan kebebasan sex pun selamba dipromosikan dan dituntut untuk dibenarkan.
    Bumi Malaysia kini umpama gunung berapi yg sedang diproses untuk menyemburkan laharnya dan mengenai setiap tubuh warganya…
    kepada yg teringin sangat marasai apa yg pernah berlaku diBosnia, di Afghanistan, di Ireland dan dinegara2 Arab, silalah teruskan provokasi anda..semuga apa yg anda hajatkan tercapai dan anda dan keluarga anda telah cukup sedia mengalami suasana yg luarbiasa tersebut..lu fikirlah sendiri, Moo, Tony dan kuncu-kuncu kamu!

    • Mawar says:

      Sebenarnya puak cina masa kini takkan tahan dgn keadaan darurat. Mereka mau senang…mcm keta camry dan mercedes.
      Contoh senang jer….
      Kita boleh nampak jiran kita, kalau tak der air/letrik, kaum mana yg paling byk buat bising??

      Maka, kalut, huru hara tu memang dorang akan start, tapi bila dah mula susah, mereka akan tau langit tu tinggi atau rendah, tanah melayu ini bertuan. Dan ketika itu tau nak tunduk hormat, wayang opera pun start laaa..

  6. NIM says:

    Macam manalah imej UMNO tak jatuh. Dah kena fitnah, dia saman tapi asal pemfitnah tu janji nak minta maaf je, dia batal saman. Pemfitnah tu pulak minta maaf bagai melepas batuk di tangga je. Bukannya dia buat liputan besar-besaran minta maaf sampai pengikut dia boleh nampak/dengar.

    Yang keluarkan berita macam ni cuma yang pro-Kerajaan atau yang atas pagar ja. Penyokong pembangkang, berapa ramai di antara mereka yang nak baca berita dari sumber yang bukan pro-pembangkang? Bila dah tak tahu pasal isu ni, mereka megah konon pemimpin mereka tu bersih, telus, amanah, bukannya pembohong besar.

    Lepas tu pemfitnah tu fitnah lagi. Ulang tayang drama ni lagi sampai imej UMNO hancur teruk. Sama ada para pemimpin dalam UMNO ni baik sangat sampai tak kisah kena pijak atau bodoh sangat sampai tak pernah nak belajar daripada pengalaman.

    Eeee, geram nengok kes macam ni >:(

  7. baba says:

    saman saja setan ni, buat apa nak selesaikan luar mahkamah

  8. MUST STOP PAS says:

    Selagi China komunis ni tak masuk Islam dan bertaubat, Jangan percayalah cakapnya!

  9. raplahjingaa says:

    UMNO ni pun dol…apasal ditarik balik saman tu ?? cina tu dah bayak kali dilepaskan begitu saja…dia langgar seorang askar hingga meninggal dunia kat mersing dulu pun…dia terlepas begitu saja !!

    UMNO…LEMBIK !!

  10. Pemerhati says:

    Tok Jib suruh MCA gunakan viagra untuk mengembalikan keperkasaan MCA meraih semula sokongan dan undi dari orang cina tapi untuk UMNO berhubung kes saman terhadap musibat(tian chua) itu, Tok Jib macam sengaja paksa UMNO kecutkan konek

  11. melayupasirgudang says:

    UMNO dari awal tak guna otak, sapa Dato’Rauf untuk mewakili UMNO mana Presiden.Timbalan Presiden, Naib Presiden,Ketua sayap-sayap yang lebih authority untuk wakili UMNO. Dato’Rauf SUK jawatan di lantik tiada pun dalam Perlembagaan organisasi, mengapa beliau mewakili UMNO…masuk mahkamah pun akhirnya buang kes sebab plantif lebih sudu dari kuah

Leave a Reply