Menu Utama

Kit Siang Tak Payah Nak Ajar KPN…

Pada awal tahun 2014 ini, nampaknya pihak PDRM menerima lebih banyak cabaran. Belum sampai sebulan pun kita menginjak kaki ke tahun baru, macam-macam hal sudah berlaku. Dalam kesebokan PDRM mengendalikan kes-kes tersebut, ada pula yang muncul menuduh pihak berkuasa itu dengan pelbagai tuduhan dan kecaman…

Terbaru, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, menyelar KPN, Tan Sri Khalid Abu Bakar. Kononnya PDRM mengamalkan sikap “dwi-standard”.

Kata bekas Setpol Lee Kuan Yew itu, PDRM kononnya bersungguh-sungguh menyiasat kes membabitkan Editor The Herald, Paderi Andrew Lawrence dan meletakkan kes berkenaan di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan. Manakala Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hanya dipanggil polis untuk memberi keterangan berhubung isu “bughah”…

Andrew sebelum ini mengatakan bahawa seluruh gereja Katolik di Selangor akan terus menggunakan kalimah “Allah” di dalam majlis anjuran mereka, termasuk pada perhimpunan mingguan mereka.

Manakala Harussani pula diambil keterangannya berhubung pandangannya yang menyatakan peserta demonstrasi haram, “Turun Guling Kerajaan” tempohari boleh dikaitkan dengan unsur “bughah” (penderhaka) yang “dihalalkan darah” mereka…

Pada saya, kedua-dua kes tersebut sangat berlainan sifatnya. Kes Andrew membabitkan kesucian dan maruah agama Islam, kepentingan aqidah dan masa depan umat Islam di Malaysia. Manakala kes Harussani lebih bersifat “internal” dan boleh dikatakan bahawa pandangannya langsung tidak dikuatkuasakan, bukan?

Pada saya, kes Andrew lebih berat dan perlu diberi perhatian. Saya kira, jika Kit Siang beragama Islam, dia akan tahu betapa seriusnya kesalahan yang dilakukan Andrew itu. Andrew bukan saja tidak patuh pada arahan mahkamah, malah dia mampu menyebabkan ketegangan agama dan umat Islam boleh mengamuk sakan pada paderi itu jika mahu.

Dalam kes Andrew juga, kita dapat lihat bagaimana paderi itu cuba “menegakkan benang yang basah” dengan “mengusik” kepentingan Islam di Malaysia. Memang benar semua agama di negara ini diamalkan secara bebas, tapi sudah tentu ada batasnya, bukan?

Pihak Islam di negara ini tidak pernah memperlekeh kedudukan agama lain kerana kami menghormati hak masing-masing sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam perlembagaan. Namun perbuatan dan kata-kata Andrew itu jelas mengganggu-gugat kepentingan agama kami dan kami perlu bertindak terhadapnya.

Andrew masih lagi beruntung kerana membuat onar di Malaysia di mana kami masih memegang teguh prinsip perundangan negara. Cubalah Andrew cabar kepentingan Islam di negara lain, mungkin dia tak boleh “hidup lama” ekoran menerima ancaman terhadap keselamatan dirinya…

Berbanding kes membabitkan pandangan Mufti Perak, itu adalah hal dalaman Islam. Kit Siang tiada kena mengena dalam kes itu dan tidak berhak memberi komen. Lagipun, saya kira tidak ada seorang pun peserta “Turun Guling Kerajaan” itu yang dibunuh pihak berkuasa atau mana-mana pihak berdasarkan pandangan Harussani itu.

Harussani hanya mengeluarkan pandangan dari sudut kefahamannya tentang Islam. Kalau tidak bersetuju dengan pandangannya, ijma’ ulama boleh dilaksanakan dan ia boleh diselesaikan dalam konsep syura. Kalau Kit Siang tidak faham konsep Islam, sila “pi main jauh-jauh”…

Saya menyarankan agar Kit Siang tidak campur tangan dalam hal ehwal dan kepentingan Islam kerana dia sememangnya tidak faham sensitiviti tersebut. Bak kata firman Allah “lakum deenukum wa liya deen..”. Lebih baik Kit Siang pergi nasihatkan anaknya tentang kontroversi CEC DAP dari campur tangan hal yang dia tak faham, kan?






14 Komen to Kit Siang Tak Payah Nak Ajar KPN…

  1. CinaBabi says:

    cina=babi!!!
    kempen anti limkitsial & limbabieng!!!
    kempen TURUN pada pemborong cina=babi!!!
    kempen boikot cina=babi!!!

  2. mooooo says:

    Ooooo golongan atasan BN tak boleh di tegur rupanya.. aku nak tnya report yg menyatakan byk illicit money or money laundry keluar dari Malaysia tu pehal, ??? Padahal Malaysia negara kecik je, tapi Top 5 dunia??? Polis tak nak siasat??

    • armok says:

      Dah kit sial nak ajar KPN, ko pun nak jadi sial gak..

    • Kayu says:

      Inilah golongan onestandard yang diagungkan Limkitsial anak beranak…!!!.. http://www.barenakedislam.com/

    • gambus says:

      tegur dengan menunjukkan sikap bodoh lim kit sial tu jauh beza moo lembu . paderi puak DAPigs tu jelas melanggar undang-undang berbanding dengan nasihat Mufti perak tu apa yang salahnya !!!

      ini menunjukkan moo PAS sanggup take beer bersama DAPigs untuk menentang mufti Perak !

    • bangKano says:

      Hoiii mooooo serba tongong….bak mai aku nak habaq kat hang ni. Semua ilicit money or money laundering tu ada la keparat yang di dalang oleh kaum cina tau tak…? Tengok baru baru ni dah kena soal soghang pegawai awam bertitel dato’ terlibat ngan kes tu oleh SPRM. Coba hang check sapa dato ‘ tu…kalo dah tau habaq mai kat sini naaa…!!!

  3. raplahjingaa says:

    laaaa…hang bawa report tu, hang pi buat laporan polis …suruh polis siasat, tu baru saluran yang betul, hang buat perangai tony phua tak guna mooo…buat fitnah lepas tu sembunyi tangan.

    by the way mooo…hang dah siasat ke mana duit 209 billion yang hang kata kerajaan lesapkan ??

  4. meMangTERok says:

    Cina memanglah babi. Kita tahu, Mereka sendiri pun tahu kebabian mereka. Tidak salah sebenarnya kerana kita boleh apply, ‘kau dengan babi kau, aku dengan ayam aku’.

    Yang kita kesalkan cuma satu. Babi dinaiktarafkan ketahap tinggi dan dimuliakan… Ini yang kita kesal.

  5. mooooo says:

    Dok tengok majlis gilang gemilang pkahwinan konsep wastiyyah anak menteri ameno Ismail sabri….

    Bersederhana sesuai dgn konsep islam ala umno.

  6. badrole amin says:

    sibuk pulak babi tua sial lahanat yang bodoh tak reti undang-undang(kit siang) itu nak masuk campur persoalkan tentang bughah

    semua negara termasuk negara diperintah oleh orang bukan Islam akan menggunakan hukuman yang keras terhadap perbuatan bughah

    hanya kerana bughah merupakan perkataan Arab melibatkan Islam maka kebencian yang sudah terang dan nyata dari babi tua sial lahanat itu terhadap Islam dihalakan kepada Mufti Perak

    kalau babi tua sial lahanat itu faham tentang undang-undang, faham terjemahan bughah ke bahasa inggeris, apa disebutkan oleh Mufti Perak tentang bughah itu tidak akan menjadi kudis kepada babi tua sial lahanat itu tapi nak buat camanakan sejak dari dulu sehingga sekarang babi tua sial lahanat itu memang berkudis pun

  7. bangKano says:

    Ni lam akibat pemansukhan ISA…semua dah beghani cabaq undang undang,institusi raja & perlembagaan. Ni la betapa bebal nya pemikiran terlalun liberal pemimpin tertinggi dalam UMNO kini….sampai sanggup akoq ngan desakan puak puak ultra kiasu cina DAP ni…depa tu ada agenda tersembunyi. Akhir nya bukan PDRM yang susah lagi pening malah rakyat yang tetap patuh pada undang undang pun sama sama dok makan hati menderita la ni.

    Ni la akibat semua nak ikut stail barat nak kan demokrasi liberal kunun nak pertahan kan hak asasi manusia…ptuih….hampeh punya pemimpin dungu UMNO ni.

Leave a Reply

Threesome