Menu Utama

Ketegangan Agama & Kaum Agenda Terancang?

Dunia Islam di Selangor sedang kecoh membicarakan soal kebiadapan Ketua Pengarag The Herald, Lawrence Andrew, yang dilaporkan berdegil tetap mahu menggunakan kalimah “Allah” di majlis-majlis yang dianjurkan oleh pihak gereja Katolik di seluruh negeri itu.

Kenyataan itu jelas mencetus api kemarahan umat Islam di seluruh negara, khususnya di Selangor, sehingga ada yang bertindak mengadakan demonstrasi di depan gereja. Selain itu, bilangan laporan polis terhadap Ketua Pengarang The Herald itu makin bertambah dari hari ke hari.

Tambahan pula, beberapa aktivis Kristian turut berhimpun memprotes demonstrasi yang dilakukan di depan gereja. Marina Mahathir pun turut “menempel muka”, kononnya mempertahankan “hak asasi penganut Kristian”?

001b763017d479f91f0ae7ff94029668

Saya kira, “api kecil” dicetuskan Lawrence Andrew itu semakin “menyala” di hati umat Islam sekarang. Sekiranya “api” tersebut tidak dibendung sebijak mungkin, ia mungkin akan mencetus konflik agama yang agak serius di Selangor.

Di “padang” yang lain, beberapa ADUN DAP mula “memarakkan” lagi “api” tersebut dengan menggesa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menggantung tugas beberapa pegawai JAIS yang merampas Bible berbahasa Melayu menggunakan kalimah “Allah” yang dipercayai telah “diseludup” masuk dari negara jiran, Indonesia.

Khabarnya, MB Selangor itu juga didesak agar memansuhkan Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) 1988, yang melarang penggunaan kalimah seperti “Nabi”, “Allah” dan seumpamanya digunakan di negeri termaju itu. Sehingga kini, Khalid Ibrahim masih berdiam diri…

IMG-20140105-WA0037

Saya tertanya-tanya, mengapa semua ini berlaku? Kenapa umat Islam di negeri termaju itu diuji sedemikian rupa? Sudahlah titah DYMM Sultan Selangor mengenai kepentingan enakmen itu tidak diendahkan, kepentingan Islam di negeri itu semakin tercabar dan seolah-olah cuba dihapuskan secara teratur. Strategi siapakah itu?

Dulu, ketika mana akta ISA masih ada, jangankan di Selangor, saya kira tidak siapa pun berani mencabar kedudukan dan kepentingan Islam serta umatnya di seluruh negara. Kini, menghina Islam di Facebook seolah-olah menjadi perkara “biasa” yang biasanya akan terlepas begitu saja…kan?

Saya lihat, sejak ISA diisytihar kerajaan untuk dimansuhkan, kepentingan Islam dan Melayu adalah dua perkara utama yang “diserang” oleh pihak-pihak tertentu. Dua perkara yang sangat sensitif dan mampu menggugat keamanan serta keharmonian kaum yang disemai sejak merdeka dulu…

Siapa yang mahu ISA dimansuhkan? Siapa yang desak supaya kerajaan mansuhkan? Apakah mereka ini merancang sesuatu secara terancang untuk menimbulkan segala ketegangan agama dan kaum di negara kita? Atau mereka ini hanya “alat pekakas” yang dipergunakan untuk merealisasikan keinginan pihak tertentu yang bersembunyi di sebalik tabir?

banner-mansuh-isa

Saya masih ingat ketika di zaman ISA dulu, siapa saja yang biadap dan cuba mengeluarkan kenyataan yang mampu menggugat kestabilan negara, senstiviti agama dan keharmonian kaum, mereka akan ditahan serta-merta tanpa sebarang bicara. Kononnya tindakan itu zalim…

Tapi, zalimkah tindakan kerajaan yang cuba mengekang unsur yang mampu mencemar kestabilan negara, kesefahaman antara agama dan keharmonian kaum? Cuba lepaskan individu yang menghina agama Kristian di depan gereja, agak-agak apa yang akan berlaku padanya? Selain berjaya menutup mulut celupar, sekurang-kurangnya kerajaan berjaya menyelamatkan individu kurang ajar itu dan dia akan diajar di dalam tahanan ISA, bukan? Zalimkah tindakan itu?

Kini, “nasi sudah jadi bubur”. Meskipun sudah ada SOSMA, “judicial precedent”nya agak kabur dan ia seolah-olah menyebabkan pihak berkuasa “takut” dan “terlalu berhati-hati” untuk mengambil tindakan. Keadaan itulah pada pandangan saya telah menyebabkan senario melampau seperti di Selangor itu berlaku.

Persoalannya, saya kemukakan kembali perkara pokok, apakah semua yang berlaku ini merupakan sebuah perancangan teliti pihak tertentu?

dapcec15121

Ada tukang provokasi dan ada pula yang bertindak dengan kuasa yang ada. Bila provokasi berlaku terhadap sensitiviti umat Islam dan bangsa Melayu, maka kita mudah terperangkap di dalam “jerat” yang dirancang. Bila ada yang “mengamuk”, maka mungkin akan berlaku perkara yang tidak diingini…

Bila perkara tidak diingini itu berlaku dan ia bersalahan dengan undang-undang, maka peguam-peguam “pihak tertentu” itu akan tampil membawa kes ke ruang sistem pengadilan kita. Bila undang-undang diputar belitkan, maka dengan mudah sistem perlembagaan atau undang-undang tubuh dipertikai, dan seterusnya mungkin dipinda atau dimansuhkan…

anwar

Dalam teori saya, sekiranya “modus operandi” licik begitu benar-benar dirancang, lambat laun satu persatu hak keistimewaan Islam dan bangsa Bumiputera di negara kita akan hilang. Bila ia hilang satu persatu, apakah kita akan “berputih mata” melihat Malaysia di”Singapura”kan?

Pada saya, perkara itu tidak mungkin dapat ditangani dengan emosi yang “membara”. “Bara” selalunya akan menghidupkan “api” yang kemudian akan membakar hangus segalanya. Ia perlu ditangani dengan strategi dan kebijaksanaan yang tinggi, serta perlu dikawal dengan cara yang berhikmah.

Apa caranya? Itu bukan kerja saya. Saya tidak pula dibayar gaji lumayan seperti mereka yang digajikan untuk memikirkan soal tersebut. Kalau saya dibayar, mungkin saya sendiri tidak tidur malam memikirkan perkara tersebut. Namun saya yakin, kalau diselak Al-Quran, Hadith, Qias, Ijma’ dan sirah zaman kegemilangan tamadun Islam, di situ ada jawapannya… Wallahu’alam.



(Next News) »



41 Komen to Ketegangan Agama & Kaum Agenda Terancang?

  1. sysem baru says:

    aku pelik ini orang kristen tertekan di barat sebab tak golongan muda dan tua mahu ke gereja mereka tardesak sangat sehingga menipu orang di negara islam untuk mengunakan perkataan allah dan memutad orang islam, harus ingat e dengan a beza,, kita ingat vatican menipu dunia cuba menggunakan perkataan allah sedang di arab mengunakan perkata elah tipu daya mereka kita dah baca dari awal lagi…..
    http://www.hebrew4christians.com/Names_of_G-d/Elah/elah.html

    • sysem baru says:

      orang kristen terdesak sangat tak ada golongan muda dan tua ke gereja sehingga menipu dunia untuk dapat sokongan

    • korokstabang says:

      cuba guna logik akal

      semua dari kita sudah lalui malah sejak dari dulu hingga sekarang bermula dari sekolah hingga ke U juga di mana2 majlis dan dimana2 keramaian yang mana saja jika setiap kali kaum cina berkumpul sesama mereka mereka gunakan bahasa mandarin atau bahasa inggeris sebagai bahasa perantara begitu juga kaum india bila berkumpul akan guna bahasa tamil atau bahasa inggeris manakala jika bangsa cina dan india bertemu maka bahasa inggeris lah jadi bahasa perantara mereka tidak akan gunakan bahasa melayu bohonglah jika mereka guna bahasa melayu.

      tapi kenapa mereka beriya iya mau terbitkan buku mau mendakwah dan berdoa di dalam gereja dengan menggunakan bahasa melayu ? kaum manakah menjadi sasaran mereka kalau bukan kaum melayu ?

      kalau bukan niat jahat nak kata niat apa lagi memang puak kristian di Malaysia ni puak puak haramjadah yang sengaja nak mencetuskan huru hara dalam negara mereka yang menyokong puak kristian ni pun bodoh haramjadah

  2. mRsTURDY says:

    Raja-Raja Melayu perlu dikembalikan Imuniti [kekebalan undang2] supaya apa2 perintah istana tidak ada yg berani membantah dan menderhaka. Juga kembalikan ISA dengan segera.

    • Nani says:

      “Raja-Raja Melayu perlu dikembalikan Imuniti [kekebalan undang2] supaya apa2 perintah istana tidak ada yg berani membantah dan menderhaka.” … perlu diingat yg manusia biasa bukannya maksum seperti nabi-nabi dan kita tak mahu kejadian Adam Rambo berulang. Jika tak tahu Adam Rambo tanyalah otai-otai.

      “Juga kembalikan ISA dengan segera.” … bab ini saya setuju benor.

      • Moohyideeeeen says:

        Sapa yg tarik immunity tu???

        • WTF says:

          Najib…napa Mooh!!!

          Bukan puak hangpa suka bila ISA takder…

          Moohyideeeeen says:

          Alimedanbaru…akta ni sama dgn hudud????? Mana hang belajaq????

          Bodo betoi org umno..

          hngpa tau tak umno dari dulu guna ISA nak tahan musuh politik, itu yg kita marah. Berapa ramai ahli PR yg dah ditahan tanpa bicara- bertahun2.

          Dalam, youtube ni, nampaknya si Azeez, pergi sembahyang jenazah sambil perhatikan siapa yg datang. Busuknya hati org ameno. Untuk pengetahuan hangpa, 4 kali sembahyang jenazah dilakukan , termasuk diimamkan oleh anaknya sendiri.

          8:24 AM on October 7, 2013

          http://www.mykmu.net/?p=35674

        • badrole amin says:

          toksah komen kalau masih berselindung jadi munafik

          kepada moo…
          engkau jawab IYA atau TIDAK pertanyaan dibawah:

          apakah ISA perlu dikembalikan demi keamanan dan keselamatan rakyat Malaysia?

        • badrole amin says:

          bodohnya nakram(moo), kalau tak tahu cerita disebalik kenapa immunity itu ditarik(sebenarnya sedikit sahaja), toksalah tanya-tanya orang pergilah google dulu cari http://malaysia11.blogspot.sg/2013/06/kisah-prebet-adam-pembatalan-kuasa.html baca betul-betul dan fahamkan betul-betul …kalau masih pegang botol arak, engkau tak payah cari dan baca lah moo

    • agaknye says:

      tunggu saja DYMM Tuhan alias Imam Mahdi.

    • WTF says:

      ISA perlu dikembalikan demi keamanan dan keselamatan rakyat Malaysia.

    • bangKano says:

      Imuniti yang lagu mana yang maksud kan tu…? Ada ka kita mau institusi kedirajaan tu bebas melaku kan apa apa tindakan menyalahi undang undang & di kecuali kan tindakan pengadilan seperti peristiwa sultan sultan mengejami rakyat nya pada zaman dahulu…?

      Apa yang perlu kerajaan mesti gubal undang undang memberi kan kuasa khusus & penambah baikan kepada institusi raja dalam memelihara kesucian islam. Kalo semata mata nak mengembali kan semula imuniti yang dah di tarik du Malaysia sebuah negagha mengamal kan demokrasi keparlemenan…bukan nya autoritarian feaudalisme….!!!!

      • bangKano says:

        Pembetulan pada perenggan kedua saya dia atas:

        Apa yang perlu kerajaan mesti gubal undang undang dengan memberi kan kuasa khusus & penambah baikan kepada institusi kedirajaan dalam memelihara kesucian islam. Kalo sematab mata nak mengembali kan semula imuniti yang dah di tarik dulu bukan la satu penyelesain jitu. Malaysia sebuah negagha mengamal kan dasaq demokrasi keparlemenan…bukan nya anutan doktrin autoritarian feaudalisme….!!!

  3. shwan says:

    Nampaknya rancangan percaturan untuk memecah belahkan lagi umat Islam dan menjadikan pergaduhan dan kekacauan sebagai langkah untuk membawa masuk campur tgn negara asing semakin hampir. Umat islam perlukan pemimpin yang berani berdepan ancaman kristian dan musuh musuh Islam, bijak dan kuat imannya untuk memimpin umat melayu.
    Seandainya pihak Evengelist cuba bermain api maka kita akan gunakan air yang mempunyai gelombng besar untuk melenyapkan mereka. APAKAH GELOMBANG AIR YANG BESAR ITU? MENYATUKAN UMAT MELAYU UNTUK MELAWAN PERENCANAAN MUSUH!

  4. Moohyideeeeen says:

    Kekacauan???

    Apa stand on Allah issue. Why KDN selama ni buat tak tau jer…

    Tapi bila hal2 berkaitan dgn PR, demo aman, pantas ler pulak….

    • WTF says:

      Apa kau cerita ni Mooh!!!

      Relakslah sambil Take Beer!!!

      BTW, sekiranya usul pinda/batal Enakmen 1988 dalam Undang-undang Syariah Selangor, maka bersedialah org2 Islam yg mengundi FUCKUTAN untuk tanggung dosa kalau lebih ramai orang Islam di negeri itu murtad selepas ini.

      Sebab andalah yang meletakkan puak-puak ini menjadi kerajaan di negeri Selangor.

      Take Beeer FUCKUTAN!!!

    • sireh ke gagang says:

      demo aman siap naik atas pentas . tergelak aku .

  5. Moohyideeeeen says:

    Fresh from hosting a lavish birthday luncheon yesterday, Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi said Malaysians need to realise that the government cannot provide substantial subsidies forever.

    Ahmad Zahid said Malaysians need to be aware of the financial burden undertaken by Putrajaya if it continues with subsidies.

    “It is important that we sympathise with the people who will have to face the price hikes.

    “But the people also need to be aware that the government cannot hand out subsidies like it did in the past due to the extensive financial burden,” Zahid said in Putrajaya today.

    Yesterday, Zahid hosted a New Year’s party, which doubled as a birthday party for him and his grandchild, at a five star hotel in Kuala Lumpur.

    Attended by some 1,000 guests, the party racked up a bill of RM120,000, according to the spokesman of the hotel where the event was held.

    The buffet lunch had a red theme, with guests dressed to the nines, carrying designer handbags, while chauffeurs halted traffic outside the hotel, where Toyota Alphards and Porsche Cayennes were parked by the roadside.

    The event closely followed Putrajaya’s announcement of 11 austerity measures on December 30, 2013, which among others cut entertainment allowance of ministers and deputy ministers, and froze fresh applications for renovation of government offices.

    In defending the move to reduce its subsidy handout, the Umno vice-president said the issue of price hikes was related to market movements.

    “The reality is that there is no country that does not experience price hikes.

    “This is not only about subsidy rationalisation, the truth is that in Asean countries, prices of goods would inevitably go up due to supply and demand… these are determined by market elements,” he added.

    Addressing civil servants this morning, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak defended Putrajaya’s move to reduce subsidies, and urged people to tighten their belts so that Malaysia’s economy can continue to prosper in 2014. – January 6, 2014.

    • badrole amin says:

      Pindaan Enakmen Agama Bukan Islam Selangor: PuteriUMNO Kecam Tindakan ADUN DAP

      Pergerakan Puteri UMNO Malaysia hari ini mengecam tindakan tiga orang ADUN DAP yang akan mencadangkan pindaan ke atas Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988 pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang.

      Ketuanya, Mas Ermieyati Samsudin berkata, kita melihat tindakan ADUN DAP ini seolah-olah cuba untuk mengeruhkan lagi keadaan dan mengugat keharmonian perpaduan antara kaum dan agama selain mencemarkan agama Islam di Selangor.

      “Pergerakan Puteri akan mengadakan wacana ataupun dialog dengan melibatkan ilmuan agama, membuat penerangan tentang isu Kalimah Allah ini kerana kita tidak mahu ada orang yang tersalah tafsir atau mendapat maklumat yang salah mengenai apa yang berlaku.

      Ada juga pihak yang cuba mengambil kesempatan di atas isu ini, kerana kita tidak mahu isu ini berpanjangan dan mengugat keharmonian yang telah kita nikmati selama ini,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah.

      Dalam masa yang sama, beliau tidak menafikan kemungkinan wujud ‘permainan atau provokasi’ oleh pihak-pihak tertentu khususnya pihak DAP yang mahu mengambil kesempatan isu Kalimah Allah ini untuk digunakan dan diputar-belitkan menjelang Pilihan Raya Negeri Sarawak, yang dijangka akan dibuat dalam masa dua tahun ini.

      “Kita tahu mereka bijak mainkan strategi, tetapi saya tekankan di sini bahawa kita jangan melatah dengan apa yang dibuat oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab ini kerana kita nak pastikan keharmonian dan perpaduan kaum di dalam Negara kita ini tidak tergugat,” tambahnya.

      ——————————————————–

      parasit golongan liberal, khawarij, syiah dan penjilat buntut anwar aljuburi dan kafir DAP dalam PAS mana mungkin akan membuat kenyataan senada Puteri UMNO di atas

      diharap ulama dalam PAS dapat membuat kenyataan senada Puteri UMNO atau mungkin anda akan menjadi ulama kura-kura dan ulama pekak badak lagi sengaja melewat-lewatkan tanggung-jawab untuk membuat kenyataan berhubung cadangan 3 ekor babi DAP itu yang mahu memansuhkan ‘Enakmen 1988’?

      kepada ulama dalam PAS, terhapus sudah gelaran ulama anda jika dipaksa sekali lagi oleh kepimpinan tertinggi parti supaya menutup mulut anda akur, tunduk dan diam

      • Moohyideeeeen says:

        Itu cadangan. PR tak setuju dgn pindaan itu.

        • badrole amin says:

          fahamkan maksud musibat(anwar) itu kata cadangan 3 ekor babi DAP itu mahu memansuhkan ‘Enakmen 1988′ sebagai ‘tergesa-gesa’

          —————————————————————-

          baca ni moo….

          “Namun Anwar tidak bersetuju dengan tindakan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri DAP – Yeo Bee Yin (Damansara) Rajiv Rishyakaran (Bukit Gasing) dan Lau Weng San dari Kampung Tunku yang mencadangkan agar pindaan dibuat ke atas Agama Bukan Islam di Selangor (Kawalan penyebaran agama bukan Iskam) Enakmen 1988.

          Anwar berkata, beliau tidak setuju tindakan itu kerana ia dilihat tergesa-gesa kerana masih ada saluran yang sesuai untuk menyampaikan pandangan mereka.”

          ————————————————————-

          jangan harap penganut jesuit seperti musibat(anwar) itu akan membuat kenyataan membantah/menolak/tidak setuju secara total tindakan/cadangan 3 ekor babi DAP itu mahu memansuhkan ‘Enakmen 1988′…sebab itu dia membuat kenyataan secara berlapik dengan meletakkan perkataan ‘tergesa-gesa’ itu kerana seandainya ‘saluran yang sesuai untuk menyampaikan pandangan mereka’ itu gagal ianya difahami oleh DAP bahawa cadangan memansuhkan ‘Enakmen 1988′ itu akan dibuat dalam DUN Selangor atau parlimen sekiranya pakatan haram berkuasa menjadi kerajaan

        • bangKano says:

          Kalo betoi usul cadangan pemindaan terhadap Enakmen Agama Bukan Islam Selangor ( Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam )1988 di DUN Selangor tak di sokong oleh ADUN PR muslim…alhamdulilah. Tapi tu cakap hang Mooo bukan kata depa tu..hang ni sapa hah…? Takat macai tak payah la nak gebang la….!!!

        • alimedanbaru says:

          semuanya bermula dgn kebodohan tuan guru haprak hj hadi yg istiharkan dihadapan tokong lim kit siang dan mentornya anuar brahim bahawa Pas mewakili pakatan rakyat SETUJU orang kristean menagambil kalimah ALLAH untuk digunakan dalam urusan agama kristean.
          kemudian diikuti dgn hujah orang tua nyanyok nik aziz tentang kisah arab jahiliah yg turut gunakn kalimah Allah untu memperkuatkan sokongan demi politiknya.
          AKU SEBUT ‘BODOH’ KEDUA2 TUAN GURU HAPRAK TERSEBUT SEHINGGALAH MEREKA DGN HINANYA BUAT U-TURN!tetapi isu kenyataan mereka sebelumnya meninggalkan bisa yg kekal sehinggalah kemuncaknya pada hari ini…

        • WTF says:

          Hm…I got the “feeling” yg Nuar BErahi trying to negotiate!!!

          Nuar BErahi akan kata pada DAP “If you want to abolish Enakmen 1988, why don’t we include to abolish undang2 berkenaan khalwat and zina, both heterosexual and homosexual, can we compromise on this subject”

          3 DAPig gopoh said “Yes”

          Nuar Berahi said “Thank you for your undersatanding and PGAYR will support your motion in Dewan Undangan Negeri Selangor”

          Mueh4444

  6. CinaBabi says:

    Jika islam diancam maka halal dan wajib untuk bangun berperang dan mempertahankan islam.

    • mooooo says:

      Islam di ancam???? Helloo??? Perlembagaan pun bukan berasaskan hukum al quran..camner???

      • sireh ke gagang says:

        perlembagaan negara mana atas dunia skrg yang 100% berlandaskan al – quran ? cuba bagi contoh 1 moo .

      • badrole amin says:

        bodohnya nakram(moo), UMNO parti Orang Melayu Islam menjadi tunjang kerajaan Malaysia…atas sebab celik dengan ‘hukum al-Qur’an’ maka dalam Perlembagaan Negara UMNO kandungkan perkara-perkara yang memberi keutamaan kepada penjagaan kesucian Islam

        jadinya, apakah tidak ada satu pun perkara dalam Perlembagaan Negara berasaskan hukum al-Qur’an?

        kepada moo, tolonglah buang botol arak tu bila nak buat komen

        • alimedanbaru says:

          betul bang, puak-puak munafik ni bila tiba saat mempertahankan kesucian Islam, lalu mereka berdalih dan lepas tangan dan memberi alasan perlembagaanlah, politik berbaiklah dan sebagainya hingga kalau kita tunggu tindakan dr mereka maka hancurlah Islam..lalu jangan pedulikan puak munafik tersebut..kita berjuang tanpa mereka!

  7. aehi says:

    Apabila sesebuah kerajaan lemah maka terjadilah perkara yg boleh mengaibkan para pemimpin memberi ruang kpd para petualang bermaharajalela dan percayalah hal2 seperti ini akan terus berlaku,berhimpun ,berarak,dan yg amat membimbangkan apabila hal2 yg berkaitan dgn agama juga sudah mula dipermain2kan oleh musuh2 Islam dgn kerjasama segolongan Melayu Islam yg bercita2 untuk beroleh kuasa dan terkini undang2 negara diperlekeh2kan,di manakah letaknya maruah pemimpin negara kini?

    • mooooo says:

      Lemah ka??? Ingatkan kuat…..

      • badrole amin says:

        menyindir macam suka pulak nakram(moo) bila kuasa politik Orang Melayu Islam tak kuat

        setahu aku kafir laknat je akan berani menyindir kata kuasa politik Orang Melayu Islam tak kuat tapi lemah

        • sireh ke gagang says:

          ada lagi 1 puak yang suka tengok bila kuasa politik melayu islam goyang . melayu macam moo . melayu bacul hamba abdi cinabeng & keling .

      • srikandi says:

        ini semua salah PR dan PAS…
        mereka bertanggungjawab dgn penghinaan yg dilakukan org2 kafir ke atas agama Islam!
        atas sbb kuasa politik mereka biarkan org2 kafir ni pijak Islam…memalukan!

  8. alimedanbaru says:

    kekadang salah satu perangai melayu yg paling tak kena dan paling haprak adalah sifat tak apa dan tolak ansur.kekadang apa yg ditolak dan ansurkan itu melibatkan maruah diri sendiri, bangsa dan apa lagi hal agama.
    kelemahan haprak tersebutlah yg diambil kesempatan oleh kafir kristean hari ini untuk naik tocang!
    semuanya bermula kerana politik Melayu yg bodoh dan sengal.hanya kerana nak dapatkan sokongan dari yg bukan ISLAM MAKA TOLAK DAN ANSUR DIGUNA PAKAI KEPADA PERKARA YG MELIBATKAN HAQ AGAMA DAN HAQ BANGSA.
    SIBAHALOL HADI DAN NIK AZIZLAH YG MEMULAKAN SEGALA-GALANYA DENGAN COCOKKAN ANUAR IBRAHIM.
    Kedua orang tua kutuk tersebutlah yg mula-mula mengistiharkan SETUJU kepada orang kristean menggunakan kalimah Allah dgn sah bersaksikan lim kir siang dan nuar brahim..
    kerana apa? kerana politik.
    betapa bodohnya hadi dan nik aziz hinggakan pimpinan Pas yg lain menjadi pak turut dan pengikut yg bingai juga setuju hingga membawa kafir lahanat masuk dalam ruang solad kerana lu dan gua sama-sama punya tuhan bernama ALLAH!
    hadi dan nik azizlah yg menjadi punca umat kelamkabut dan kucar kacir.aku pasti ada habuan hebat untuk mereka diakhirat kelak.
    walaupun manusia kutuk tersebut dah buat u-turn kononnya tetapi hakikatnya mereka masih bermain wayang dan masih mengendeng untuk dapatkan undi kafir, lalu amat-amat berhati2 hingga diam membisu atas isu yg sedang hangat sekarang.
    sesungguhnya Pas adalah parti putar belit agama yg bermatlamatkan kuasa dan tahta negara.
    lihatlah nanti jika berlaku pertembungan dan pertempuran antara penganut Islam dan Kristean aku percaya puak Pas akan cuci tangan..umpama orang munafik yg lari perang.. mereka tunggu keputusan saja siapa menang dan kalah!
    kita lihat sejauh mana exco dan adun Pas diSelangor bertindak atas isu ini..mari kita saksikan!

    • sireh ke gagang says:

      berkenaan isu di selangor itu , tiada apa rakyat selangor boleh harapkan dari salehin mukhyi dan adun2 pas yg lain . saya berani cakap , mereka akan segera menikus sembunyikan diri di bawah meja , dari bangkit menyanggah adun2 dap yang yang membangkitkan isu ini . 1 sahaja rakyat selangor boleh mengadu . rujuk terus perkara ini kpd DYMM tuanku sultan selangor . baginda adalah ketua agama islam dan ketua negeri selangor .hanya dengan kuasa diraja baginda sahaja polemik ini boleh berakhir dan menutup terus mulut2 kafir yang cuba mengganggu gugat kedudukan agama islam di selangor itu.

      • alimedanbaru says:

        apa pun kita tabik kepada penyokong UMNO dan NGO yg bersama UMNO yang telah buat bantahan terbuka dan yg membuat laporan polis
        setakad ini itu yg termampu mereka lakukan. ini bukan zaman keris dan tombak..kalau ini zaman tersebut dah lenyapdah kafir lahanat dibumi selangor ni.
        apa yg jelas puak munafik dan penjilat undi kristean terutama PAS jelas menikus dan ambil jalan selamat tidak mahu menggurus hati kafir lahanan kerana tergiur dgn undi kafir bagi PRU 14. PUAK BERPURA-PURA PEJUANG ISLAM TERSEBUT ADALAH BINATANG MALAH LEBIH HINA DARI HAIWAN!

  9. SamKL says:

    Ini akibat dari rasuah lalu, nak keluar dr kongkongan mereka makan masa yg pjg

  10. […] Di “padang” yang lain, beberapa ADUN DAP mula “memarakkan” lagi “api” tersebut dengan menggesa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menggantung tugas beberapa pegawai JAIS yang merampas Bible berbahasa Melayu menggunakan kalimah “Allah” yang dipercayai telah “diseludup” masuk dari negara jiran, Indonesia. Khabarnya, MB Selangor itu juga didesak agar memansuhkan Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) 1988, yang melarang penggunaan kalimah seperti “Nabi”, “Allah” dan seumpamanya digunakan di negeri termaju itu. Sehingga kini, Khalid Ibrahim masih berdiam diri… Saya tertanya-tanya, mengapa semua ini berlaku? Kenapa umat Islam di negeri termaju itu diuji sedemikian rupa? Sudahlah titah DYMM Sultan Selangor mengenai kepentingan enakmen itu tidak diendahkan, kepentingan Islam di negeri itu semakin tercabar dan seolah-olah cuba dihapuskan secara teratur. Strategi siapakah itu? Dulu, ketika mana akta ISA masih ada, jangankan di Selangor, saya kira tidak siapa pun berani mencabar kedudukan dan kepentingan Islam serta umatnya di seluruh negara. Kini, menghina Islam di Facebook seolah-olah menjadi perkara “biasa” yang biasanya akan terlepas begitu saja…kan? Saya lihat, sejak ISA diisytihar kerajaan untuk dimansuhkan, kepentingan Islam dan Melayu adalah dua perkara utama yang “diserang” oleh pihak-pihak tertentu. Dua perkara yang sangat sensitif dan mampu menggugat keamanan serta keharmonian kaum yang disemai sejak merdeka dulu… Siapa yang mahu ISA dimansuhkan? Siapa yang desak supaya kerajaan mansuhkan? Apakah mereka ini merancang sesuatu secara terancang untuk menimbulkan segala ketegangan agama dan kaum di negara kita? Atau mereka ini hanya “alat pekakas” yang dipergunakan untuk merealisasikan keinginan pihak tertentu yang bersembunyi di sebalik tabir? Saya masih ingat ketika di zaman ISA dulu, siapa saja yang biadap dan cuba mengeluarkan kenyataan yang mampu menggugat kestabilan negara, senstiviti agama dan keharmonian kaum, mereka akan ditahan serta-merta tanpa sebarang bicara. Kononnya tindakan itu zalim… Tapi, zalimkah tindakan kerajaan yang cuba mengekang unsur yang mampu mencemar kestabilan negara, kesefahaman antara agama dan keharmonian kaum? Cuba lepaskan individu yang menghina agama Kristian di depan gereja, agak-agak apa yang akan berlaku padanya? Selain berjaya menutup mulut celupar, sekurang-kurangnya kerajaan berjaya menyelamatkan individu kurang ajar itu dan dia akan diajar di dalam tahanan ISA, bukan? Zalimkah tindakan itu? Kini, “nasi sudah jadi bubur”. Meskipun sudah ada SOSMA, “judicial precedent”nya agak kabur dan ia seolah-olah menyebabkan pihak berkuasa “takut” dan “terlalu berhati-hati” untuk mengambil tindakan. Keadaan itulah pada pandangan saya telah menyebabkan senario melampau seperti di Selangor itu berlaku. Persoalannya, saya kemukakan kembali perkara pokok, apakah semua yang berlaku ini merupakan sebuah perancangan teliti pihak tertentu? Ada tukang provokasi dan ada pula yang bertindak dengan kuasa yang ada. Bila provokasi berlaku terhadap sensitiviti umat Islam dan bangsa Melayu, maka kita mudah terperangkap di dalam “jerat” yang dirancang. Bila ada yang “mengamuk”, maka mungkin akan berlaku perkara yang tidak diingini… Bila perkara tidak diingini itu berlaku dan ia bersalahan dengan undang-undang, maka peguam-peguam “pihak tertentu” itu akan tampil membawa kes ke ruang sistem pengadilan kita. Bila undang-undang diputar belitkan, maka dengan mudah sistem perlembagaan atau undang-undang tubuh dipertikai, dan seterusnya mungkin dipinda atau dimansuhkan… Dalam teori saya, sekiranya “modus operandi” licik begitu benar-benar dirancang, lambat laun satu persatu hak keistimewaan Islam dan bangsa Bumiputera di negara kita akan hilang. Bila ia hilang satu persatu, apakah kita akan “berputih mata” melihat Malaysia di”Singapura”kan? Pada saya, perkara itu tidak mungkin dapat ditangani dengan emosi yang “membara”. “Bara” selalunya akan menghidupkan “api” yang kemudian akan membakar hangus segalanya. Ia perlu ditangani dengan strategi dan kebijaksanaan yang tinggi, serta perlu dikawal dengan cara yang berhikmah. Apa caranya? Itu bukan kerja saya. Saya tidak pula dibayar gaji lumayan seperti mereka yang digajikan untuk memikirkan soal tersebut. Kalau saya dibayar, mungkin saya sendiri tidak tidur malam memikirkan perkara tersebut. Namun saya yakin, kalau diselak Al-Quran, Hadith, Qias, Ijma’ dan sirah zaman kegemilangan tamadun Islam, di situ ada jawapannya… Wallahu’alam. Sumber: Mykmu.net […]

Leave a Reply

Threesome