Menu Utama

Kembalikan ISA, Heret Tony Phua Ke “Dalam”…

Saya belum lagi mendengar sebarang permohonan maaf secara terbuka dari Tony Phua pada seluruh penjawat awam Melayu yang dihinanya sebagai “anjing” meskipun hampir setiap hari ada saja kumpulan yang mendesak dia berbuat demikian. Apa yang Tony buat hanyalah berdolak-dalik mempertahan dirinya.

Apa yang menyebabkan Tony Phua dimarahi orang ramai? Sebab dia menghina penjawat awam khususnya yang berbangsa Melayu. Lepas menimbulkan kemarahan rakyat, dia enggan minta maaf. Dari sudut perundangan, apakah Tony Phua boleh ditahan dan dipenjarakan atas tindakannya itu?

Provokasi terhadap penjawat awam yang kuat berbaur perkauman itu jelas mengancam keharmonian kaum  yang sebelum ini memang semakin tercemar ekoran sikap ramai pemimpin pembangkang yang membakar api perkauman di negara kita. Bertambah marak pula dengan provokasi Kristian terhadap keistimewaan agama Islam berhubung kalimah “Allah”, ramai yang gusar dengan suasana ini.

Dulu, negara kita pernah terpalit insiden “hitam” yang menyaksikan peristiwa berdarah, 13 Mei 1969, di mana terjadi pergaduhan besar di antara kaum Cina dengan bangsa Melayu. Ordinan Darurat terpaksa dikuatkuasakan ketika itu.

Ketika Tun Dr Mahathir mentadbir negara dulu, beliau pernah melaksanakan “Ops Lalang” di mana ramai pemimpin dan tokoh telah ditahan bagi membendung kejadian 13 Mei berlaku. Ketika itu, bibit-bibit provokasi mula timbul dari lidah puak pembangkang, khususnya DAP, yang mempertikai keistimewaan Melayu dan agama Islam.

Mungkin tidak mahu peristiwa 13 Mei berlaku, tak mahu bangsa Melayu dan bumiputera mengamuk sekali lagi membelakangkan undang-undang negara, maka Tun Dr. Mahathir memutuskan supaya golongan yang suka mengancam emosi rakyat itu ditangkap buat sementara waktu.

Itulah gunanya ISA. Satu akta yang sangat ditakuti oleh para pemimpin pembangkang, terutama DAP. Kenapa mereka takut? Kerana itulah satu-satunya akta yang mampu menghalang mereka melakukan provokasi, memfitnah dan menimbulkan kekacauan emosi rakyat…

Mungkin mereka sedar bahawa ISA sangat ampuh bagi mematahkan gerakan dan strategi mereka memburuk-burukkan kerajaan, maka mereka serang serta mendesak agar akta itu dimansuhkan.

Baru-baru ini Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menegaskan bahawa beliau menyokong penuh jika akta ISA kembali diwujudkan di negara kita. Mungkin dari pengalaman beliau melihat senario keadaan negara yang semakin terusik emosi dan sikap beberapa pihak yang semakin “kurang ajar”, maka beliau menyarankan agar akta itu dikuatkuasakan semula.

Melenting betul Tony Phua atas kenyataan KPN itu. Dia marah. Dia suruh Khalid dihantar ke “sekolah” demokrasi dan hak asasi manusia. Dia berhujah merujuk pada negara dunia ketiga, Myanmar, yang membebaskan tahanan politik dan menjanjikan perubahan demokratik di negara itu.

Myanmar? Negara ketiga yang dirujuk Tony Phua? Negara yang menekan dan membiarkan etnik Rohingya dibunuh di wilayah Rakhine? Kenapa Tony Phua tidak rujuk pada negara yang lebih maju seperti Singapura dan US? Tony mahu Malaysia mundur ke belakang? Memang dangkal hujah pemimpin DAP ini…kan?

Siapa yang perlu di”sekolah”kan sebenarnya? Khalid Abu Bakar atau Tony Phua sendiri? Tony cetus kekecohan dan membakar api kemarahan bangsa bumiputera, manakala Khalid pula yang terpaksa terima laporan polis dan memadamkan “api” yang dicetus Tony Phua itu? Banyak cantik?!

Dia sedap-sedap maki hamun, hina orang ramai, bakar api perkauman dan cemar keharmonian bangsa, tapi orang lain pula yang terpaksa selesaikan “tahi” yang dibuat? Sudahlah dia enggan mohon maaf, dia marah pula pihak yang cuba mengawal keamanan negara?

Sepatutnya Tony Phua perlu di”sekolah”kan. Kalau dia masih budak, saya sarankan dia di”sekolah”kan di Henry Gurney. Tapi dia sudah tua bangka, maka saya sarankan agar Tony di”ajar” ISA saja. Kembalikan ISA dan akta itu akan mengajar Tony untuk menjadi warganegara Malaysia yang baik.

Saya yakin, belum ada undang-undang khas yang diwujudkan untuk menangani masalah provokasi melampau. Kalau ada pun, ia kurang berkesan sebagaimana akta ISA. Bila ISA dimansuhkan, maka segalanya semakin tidak terkawal. Ditambah pula pembangkang di negara kita bertuankan “DAP”, maka provokasi itu dilakukan “ala 13 Mei”, cuma kali ini mereka sudah bersedia dengan barisan peguam yang hebat dan mampu putar belit di kamar mahkamah.

Saya sebagai warganegara yang mahu melihat negara kita kembali aman, keharmonian kaum kembali subur dan kehidupan yang lebih tenang ingin menyarankan pihak KDN supaya mengusulkan pada PM supaya ISA dikembalikan ke negara kita dengan kadar seberapa segera.

Mungkin ISA tidak dapat menyelesaikan semua perkara, namun saya yakin ia mampu mencegah dan mematahkan banyak perkara negatif yang semakin menjadi-jadi serta mengganggu rakyat. Harap KDN lebih berani demi masa depan tanahair kita…






23 Komen to Kembalikan ISA, Heret Tony Phua Ke “Dalam”…

  1. korokstabang says:

    Memansuhkan ISA adalah satu kesilapan paling besar yang di buat oleh kerajaan
    sedangkan dalam masa yang sama ada negara yang sedang mengkaji menggunakan nya kita pulak memansuhkan nya.

    Pelbagai kesalahan boleh dikaitkan dengan ISA seperti memalsukan duit, kad pengenalan, pasport, penyeludupan warga asing haram, gengsterism, kumpulan pelampau, kumpulan militan dan penggangu gugat ketenteraman awam.

    Mereka yang mau ISA di hapuskan samasekali adalah dari golongan pembangkang yang melihat ISA sebagai penghalang kepada kegiatan tidak sihat yang mereka anjurkan dan yang paling melucukan ada juga pemimpin dari kalangan kerajaan yang terpengaruh atau sudah berkiblat kepada pembangkang seraya membuat ugutan bahawa BN akan kalah pru 14 jika ISA di kembalikan pemimpin sebegini tidak perlu berada di dalam kerajaan

    • mooooo says:

      Kerajaan mana yg mansuhkan tu?? Pr ka?

      • BNbagoos says:

        Kerajaan bertimbangrasa dgn pembangkang. Malangnya mereka jenis puak yang sering tidak sedar diri, dulu dan selamanya.

      • alimedanbaru says:

        sialan punya Pas, Dap dan Pkr, merekalah yg berkempen habis2san untuk hapuskan I.S.A demi menghalalkan perbuatan jahat mereka yg sekarang telah terbukti.

        celaka kamu moo dan kamu memang jenis celaka yg patut dicincang mulut kamu..memang kerajaan BN yg hapuskan I.S.A DAN SEMEMANGNYA KAMU DAN PUAK2 KAMU ADALAH SEPERTI MELEPASKAN ANJING TERSEPIT.
        JIKA INI ZAMAN KERIS DAN TOMBAK..I.S.A TAK PERLU.. kami pun boleh hapuskan perbuatan durjana puak2 kamu tersebut tanpa bergantung dgn I.S.A…

      • raplahjingaa says:

        Aku harap Najib belajar dari pengalaman ini, Perdana Menteri terdahulu mengekal dan mempertahankan ISA kerana mereka tak mahu apa yang berlaku sekarang terjadi di negara ini.

        Sekarang rakyaat bermusuh-musuhan kerana agama, bangsa dan pegangan politik sempit…untuk apa ??? adakah ianya berbaloi ???

      • bangKano says:

        Sapa lagi kalo tak pemimpin haprak laknat Penipu Rakyat la dah menorak pemimpin tertinggi UMNO yang lurus bendoi tu. Depa kan licik bermain politik …depa tau ISA ada la halangan terbesar puak puak Penipu Rakyat/PR nak memanipulasi kan keadaan,politik,perundangan,ekonomi & sosial supaya memihak pada depa senang la nak pegang kuasa memerentah bila menang PRU nanti. DAP lagi kejam tau tak pi tengok apa jadi kat CEC sampai la ni tak selesai selesai lagi. PR ada la pemimpin serba hampeh…sedang kan BN/UMNO pemimpin Ayam Den Lapeh ( ayam aku terlepas ) sebab kedunguan bermain politik ngan cina penipu besaq Demokrasi Akan Punah DAP di sokong plak puak puak melayu haram jadah serba tongong dari pemimpin pemimpin Politikus Kelentong Rakyat PKR & Pemikiran Amat Sewel PAS tu.

        Hancur… hancur…hancur Malaysia dek keghana ada parti Penipu Rakyat & BN/UMNO yang dah punya AYAM DEN LAPEH….oii oii ayam den lapeh……!!!

  2. korokstabang says:

    Ungkapan yang selalu di mainkan oleh pemimpin pembangkang ‘adalah lebih baik kita lepaskan orang yang bersalah daripada kita menahan orang yang tidak bersalah’ ungkapan ini sudah tidak relevan dengan peningkatan kadar perbuatan jenayah dan pembunuhan dalam negara yang semakin parah, apakah kita rela melepaskan seorang petuduh dengan merisikokan nyawa orang ramai yang tidak bersalah mau rakyat bergelimpangan mati katak ?

    • mooooo says:

      Betullah tu…abb KDN asyik dok target mush politik BN jer..
      Bila time Bersih, siap deply 4,000 FRU, tapi dgn Pati tak ada apa2 pung??.

      • alimedanbaru says:

        BILA TIBA MASANYA FRU tidak perlu…
        anak Melayu bumi bertuah ini yg akan sukarela menyerahkan jiwa dan raga untuk ‘memBERSIHkan’ puak-puak kamu
        moooo, kamu jangan risau dan tak perlu nak menyalahkan KDN dan FRU..
        kamu tahu tak apa itu barisan kedua pertahanan
        inilah barisan yg sedang meneropong dan memerhatikan tindak tanduk kamu yg dah naik lemak itu akan bertindak dan mengajar kamu erti hormatkan MELAYU dan jangan perlekehkan AGAMA ISLAM dan Kerejaan yg sah dipilih oleh rakyat dalam PRU yg sah..jaga kamu mooo..kamu jaga!
        KAMI TAHU KAMU DAN PUAK KAMU ADALAH TIN KOSONG YG KUAT BUNYI SEBAB TAK ADA ISI
        TERUKANLAH KEKURANG AJARAN KAMU TERHADAP
        BANGSA MELAYU, AGAMA ISLAM DAN KAKITANGAN KERAJAAN
        SILA TERUSKAN ,SUPAYA SUHU KAMI TERUS MENINGKAT UNTUK BERI SALAM PENGENALAN KEPADA KAMU…

  3. mooooo says:

    Ooooo nak kembalikan Sa sbb nak tgkap musuh politik ropenyaa…. ingatkan nak ambik dalang Pati, gangster…

  4. BNbagoos says:

    Yang bakal menjerit sekuat hati menentang idea reinstatement ISA ialah kaum ‘mereka’.

    Kerana ‘mereka’ sedar mereka memenohi kriteria yang diperlukan utk disumbat kedalam tanpa bicara selama 2 tahun. Mereka yang berpontensi akan rasa gusar, tak sedap perut, sakit cerit berit dan kelam penglihatan mata mereka mulai sekarang.

    Kita ingin mohon maaf pada Tun M kerana kita mahu syorkan Marina diheret sama.

    Kita tidak benci Marina tapi kita sebenarnya sudah menyampah. Kita faham dia bersama bershit tapi kita tak faham kenapa dia bersama kristian pegang bunga,

    • mRsTURDY says:

      Siapa tau mungkin Marina adalah penyampai mesej2 rahsia kpd Tun. Jgn kita marah2kan Marina, sedangkan Tun pun tak marahkan dia..!

      • raplahjingaa says:

        personally aku pernah bercakap dengan marina, dia ni pelik sikit…i think marina ialah kegagalan Tun yang paling besar !!

        • bangKano says:

          Kegagalan Tun M paling besaq ada la mengambil Anuaq harak dongga tu ke dalam kabinet nya. Ujung ujung Tun sendiri dah di tikam dari belakang semata mata nak cepat jadi PM. Aku sejak dulu lagi tak berapa berkenan ngan perangai Anuaq ni…munafik semacam jerrr.

          Ingat kan Tun lagi bijak nak perguna kan Anuaq nak penaik kan islam tapi Anuaq musibat tu dah lagi cekap nak eksploit Tun M demi kepentingan busuk peribadi nya….!!!!

      • meMangTERok says:

        Kita tak rasa begitu. Kerana Marina harus sedar dia dilahirkan melayu dalam sebuah keluarga melayu. Bila melayu islam lah agamanya.

        Islam tidak melarang berpolitik. Islam tidak kata menyokong BN itu akan menjamin keislaman sesaorang. Tetapi islam ada kata bahawa menjatuhkan kerajaan secara paksa adalah haram.

        Apatah lagi jika penganut dilihat aktif memperjuangan cita2 kafir laknatullah.

  5. CinaBabi says:

    Cina=babi=bangang!!!
    pungkoq cina=babi=bangang terselit taik palat yang likat pekat tersedia utk melayu pas=pkr jilat!!

  6. raplahjingaa says:

    Aku harap Najib belajar dari pengalaman ini, Perdana Menteri terdahulu mengekal dan mempertahankan ISA kerana mereka tak mahu apa yang berlaku sekarang terjadi di negara ini.

    Sekarang rakyaat bermusuh-musuhan kerana agama, bangsa dan pegangan politik sempit…untuk apa ??? adakah ianya berbaloi ???

  7. DataCode says:

    Terimakasih kepada kerajaan era Najib jadi PM.ISA dimansuhkan kerana mahu sokongan rakyat pada BN.sekarang baru tahu api provokasi sedang membakar bangsa najib dan agama yang dianut najib….

    • bangKano says:

      Pemimpin melayu dari anak bangsawan yang menganut pemikiran demokrasi liberal…sepatut nya islam liberal nak mengekang segala kurafat yang di anggap sebagai ajaran ALLAH. Ni la jadi nya kalo dah terlalu taksub ngan doktrin kebarat baratan yang mana TUHAN baru dah di cipta: hak asasi manusia,liberalisme & pluralisme. Semua nya mesti ikut acuan AS & Eropah…acuan budaya & akidah sendiri di anggap kekampongan kunun nya…..!!!

  8. omega says:

    Cakap banyak pun tak guna.. yg perlu tindakan.

Leave a Reply