Menu Utama

Kalimah Allah : U-Turn Nik Aziz Bukti PAS Silap?

Rupa-rupanya Nik Aziz sedar implikasi sebenar penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian. Namun sebelum ini beliau tetap menurut keputusan pemuafakatan pembangkang yang seolah-olah “melacurkan” Islam dan bangsa Melayu. Terlalu banyak kerosakan yang bakal timbul dari penyalahgunaan Kalimah Allah ini. Ini membuktikan bahawa PAS sanggup menghancurkan agama Islam, bangsa Melayu dan negara demi kepentingan politik peribadi.

Sebelum ini umat Islam amat kecewa dengan pendirian Nik Aziz dan PAS yang dilihat seolah-olah “menjual” maruah Islam demi kepentingan politik mereka dengan membenarkan penggunaan Kalimah Allah oleh Kristian. Sebagai Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat berkali-kali mengulangi pendiriannya bahawa orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah ALLAH, sebagaimana diputuskan Majlis Syura Ulama PAS.

Namun begitu kini beliau telah melakukan “U-Turn” dengan membuat kenyataan bahawa masyarakat bukan Islam di negara ini tidak boleh sesekali menggunakan kalimah ALLAH sebagai menggantikan perkataan God sebagaimana yang terdapat dalam kitab mereka khususnya Bible.

Nik Aziz kini menegaskan juga bahawa perkataan God dalam kitab Bible itu lebih tepat diterjemah kepada perkataan ‘tuhan’ bukannya ALLAH . Beliau pernah berkeras membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian dengan kononnya berdasarkan kepada bahawa “Nama ALLAH telah digunakan oleh syaitan dan iblis di dalam syurga lagi. Iblis jumpa Nabi Adam di syurga, dia kena guna nama ALLAH, ayah Nabi Muhammad nama Abdullah, dia peluk Islam, jadi apa susah kita? Cuma masalahnya, terjemah God dan Lord kepada ALLAH, itu tak betul,”.

Hakikatnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mendedahkan persetujuan penggunaan kalimah ALLAH oleh bukan Islam apabila ia ditandatangani Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri.

Tambahan pula Majlis Syura juga telah memutuskan bahawa sesiapapun boleh menggunakan kalimah ALLAH, namun tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia, begitu juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah ALLAH. Mereka juga memutuskan bahawa menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan ALLAH tidak dibolehkan kerana ia salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar selain boleh membawa kekeliruan yang nyata.

Persoalannya mengapa Nik Aziz dan PAS tidak bersuara membantah kenyataan Gereja Katolik di Selangor yang akan terus menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguannya yang menggunakan Bahasa Melayu meskipun Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan menghantar notis peringatan kepada mereka berhubung enakmen negeri melarang bukan Islam menggunakan kalimah itu.

Pihak kristian cuba memanipulasikan perundangan apabila Pengarang mingguan Katolik, Herald, Father Lawrence Andrew berkata Artikel 11(3) (A) Perlembagaan Persekutuan menjelaskan setiap kumpulan agama berhak menguruskan hal ehwal keagamaan mereka sendiri. Tindakan ini dilihat sebagai mencabar titah Sultan Selangor yang melarang komuniti bukan Islam menggunakan Kalimah Allah.

Rakyat perlu tahu bahawa Selangor turut memperuntukkan Enakmen 1998 Agama Bukan Islam di Selangor (Kawalan Penyebaran Agama Kepada Orang Muslim) yang melarang penganut agama lain menggunakan 35 perkataan termasuk “Allah”, “Nabi dan “Injil”. Oleh itu tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyerbu Persatuan Bible Malaysia (PBM) tidak menyalahi undang-undang.

Kecenderungan pembangkang dalam “merelakan” agama Islam, bangsa Melayu dan negara dimusnahkan menunjukkan sifat ketidak setiaan kepada negara. Ini amat bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia. Dengan erti kata lain, mereka ini tidak layak bergelar warganegara Malaysia. Kerajaan perlu tegas dalam menggariskan sifat warganegara dan cara bagaimana kewarganegaraan para pengkhianat negara yang biadap perlu dilucutkan. Rakyat ternanti-nanti untuk melihat ketegasan kerajaan menangani isu ini.






29 Komen to Kalimah Allah : U-Turn Nik Aziz Bukti PAS Silap?

  1. tony gunawan says:

    konflik Islam dan kristian di malaysia ,umno perlu bertanggungjawab!

    • WTF says:

      Napa pulak???

      Puak FUCKUTAN perlu bertangungjawab!!!

      Terutama apek4444 dan ah soo4444 yg percaya Jesus tu org Cina!!!

      http://4.bp.blogspot.com/-QpqMeNtdem0/UBtSM08v1eI/AAAAAAAAAEg/0Yr29ArRpKs/s1600/Chinese%2BJesus%2BLoves%2BChildren.PNG

      • system baru says:

        minta maaf aku pernah bercakap orang cina kenapa you pergi gereja dan pergi tokong dewa’ dia boleh dia kata dia, i sembah dua kali ma ,sana tokong bagi reski dan dekat gereja bagi rezki, aku tanya bila you mati u tanam dekat mana’ i tanam dekat tokong ma’ apa jenis manusia ini perkara benar aku tanya pada orang cina

        • WTF says:

          Kalau nak tahu muka tuhan org4444 Cina, camni rupanya!!!

          http://www.moviecritic.com.au/images/monkey-king-journey-to-the-west-guan-ying-pigsy-an1.jpg

          KELAKAR GILA ORG4444 CINA, DEPA SEMBAH DAN MAKAN TUHAN DEPA (OTAK MONYET DAN BABI)

          MUEH44444

          • raplahjingaa says:

            hehehehe…at least orang India sembah, tapi tak makan lembu.

            cina yang tu la dia sembah…yang tu la dia makan.

    • raplahjingaa says:

      hahahahahah…dey toni hany banyak sangat minum sup anjing ke ??

      DAP harus brtanggungjawab cuba mencetuskan kemarahan orang Islam, la ni bila depa tengok orang Islam dah marah…baru nak gabra spin sana, spin sini…tu la lain kali pikir guna otak bukan guna bontot !!

      lu ada paham ka apek ????

      • WTF says:

        TONY4444

        KAU TENGOK MUKA LIM KIT SIAL DAN PEMIMPIN FUCKUTAN LAIN, DAH GELABAH DAH TU!!!

        http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/25130-pakatan-ajak-bn-bincang-formula-redakan-ketegangan-kaum

        ADAKAH TAHUN NI TAHUN TERAKHIR ORG2 CINA SAMBUT CNY!!!!

        MAMPUS LA MU4444

        • acid says:

          Muka-muka Bangsat di Malaysia.

          • bangKano says:

            Bukan setakat muka bangsat jerrr malah macam Paria haprak Dongga PhD si toni ni…..dah la minda terlalu utopia,fobia plak ngan pendirian oghang lain lalu jadi euforia bila dapat kantoi kan pihak lain ngan guna kan pelbagai spin karut marut. Puak puak paria ni bijak buat lawak macam badut dalam program boria… suka makan kulit popia sebab tu depa selalu macam muka cokia….!!!

        • system baru says:

          betul itu bro, aku meminta najib jangan layah anwar ini, dia suruh apek ini naik harga barang dia bincang perpaduan kaum korang tak rasa pelik ke?.. kita tak nak pekara yg serupa berlaku pada pak lah yg lepaskan anwar dulu ini dan berlaku pada najib’ bodoh kalau najib terima pelawaan anwar ini

          • bangKano says:

            Aik… bila plak Pak Lah lepas kan Anuaq dari penjara…? Yang membebas kan malaon ni ada la mahkamah segelah mendengaq rayuan kes Liwat 1 nya dulu. Jangan buat muhung lat sini….janhan coba spin fakta macam Paria Rapuh PR tuu…..!!

          • raplahjingaa says:

            bang kano..hang pun kuat mohong jugak…anwar tak pernah pun dipenjarakan sebab kes liwat….walaupun perlakuan liwat berlaku…anwar di penjarakan sebab rasuah dan salahguna kuasa.

            hang ni…..hehe

          • system baru says:

            ha… ha… bangkano tak tahu cerita pasal pak lah ini yang bebas anwar ialah pak lah konon anwar itu sakit pinggang’ pak lah senang kena tipu dengan mahkamah tampa merujuk kes sakit pingang di hospital dah di penjara pada pada hal anwar ada dua tahun penjara lagi kes penyalah kuasa ha.. hanya ahli unmo tahu kau boleh cari siapa bebas anwar itu berpura-pura sakit pinggang yg aku pelik kenapa tiba2 kes rayuah anwar terima dan batalkan kau tak rasa pelik ke? itu jangan ketika itu siapa pm dan anwar cuba minta simpati pak lah’ ia telah tertipu oleh anwar aku ingat aje pada najib jangan terpedaya pada anwar ini

          • system baru says:

            fakta bagi penulis blog
            http://sayangbangsa.blogspot.com/2009/05/kenapa-pak-lah-bebaskan-anwar.html

  2. raplahjingaa says:

    La ni kita nak tengok bujuk dan mooo punya u turn pulak…

    hehehe

  3. acid says:

    Damage has been done ! Dulu laie acik dah kato dorang ni sosek ! Tak cayo.. Nah, kan botul. Berapo punyo bosar punyo ke..malu.n lah ! aieee.

  4. raplahjingaa says:

    hmmmm….jangan harap la pecacai nak masuk thread ni.

  5. BNbagoos says:

    Nik Ajis ‘ulamak besar’ tetapi dangkal hujahnya dalam soal yang sedang dibahaskan ini. Nik ajis berharap dengan membenarkan kafir masok masjid dan berkhutbah politik disebelah mimbar akan membantu kafir tersebut diberi hidayah untuk kembali pada Islam.

    Nik Ajis berkata dengan membenarkan kristian guna kalimah suci akan membuka laluan untuk kafir mendekati, memahami dan kembali kepada islam. Sedangkan tiada usaha lain saperti berdakwah tentang islam dilakukan.. cukup sekadar dibenar masok masjid dan guna kalimah Allah.

    Dangkal sungguh otak ‘ulamak besar’ pujaan ramai ini tentang alkafirun yang dajal itu. Kenapakah gagal Nik Ajis mentafsir firman Allah tentang kedudukan kafir yang tetap kafir saperti dijelaskan didalam AlQur’an.

    Kerana apa… kerana ulamak besar ini seorang politikus. Parti yang dipimpin nya sebuah parti dajal yang berbeza tafsiran mereka tentang dosa pahala, syurga dan neraka. Kerana kita tahu tidak terdapat didalam mana2 surah dan ayat mengatakan memangkah parti PAS masok syurga, pangkah yang lain neraka tempatnya.

    • acid says:

      Nik Ajis ulamak besar ? he he he iye ke….?

    • Jambol says:

      Islam adalah daripada Allah yang Maha Besar, sementara politik ialah ciptaan manusia.

      Manusia tidak berdaya dan tidak layak mencampur adukkan kedua-duanya. Islam perlu mengatasi segala-galanya – Islam untuk dunia dan akhirat, politik untuk dunia sahaja.

      Oleh itu, jika Islam diperalatkan untuk menawan Putrajaya, kami pasti kamu akan dapat menawan neraka dengan mudah kerana bantuan undi babi-babi yang semakin sombong dan besar kepala.

  6. bangKano says:

    Kerajaan tok leh nak lucut kan warga negara Malaysia apa alasan sekali pun….tak dak klausa dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai perlucutan kewarga negaraan kecuali di laku kan pindaan,pembaikan & pemansukhan terhadap Bab 2 dari artikel 23 – 28 berkaitan penamatan kewarga negaraan.

  7. bangKano says:

    Tok sah la nak ambik port kat Pok Nik ni…dia kan dah nyanyuk suka cakap meghapu dulu kata lagu ni top top la ni plak dia dah kata lagu tu….menampak kan unsuq unsuq percanggahan.

  8. alimedanbaru says:

    lepas ni kita nak dengar pulak pendirian
    badut Pas tentang isu kalimah Allah iaitu
    mahfuz
    khalid samad dan
    mat sabu
    hj adi apamacam..
    lepas kematian ust harun taib
    selain harun din aku tak nampak mana-mana
    pemimpin Pas yg konsisten mempertahamkan kepentingan Islam.
    siapa nak ganti ketua dewan ularmak Pas..
    selain harun din yg lain semuanya ular kepala dua!

  9. songkok says:

    Kejayaan terbesar kafir di Malaysia ialah memecahbelahkan Melayu, kegagalan terbesar Melayu pula ialah menyokong dan membela kafir-kafir tersebut.
    PAS disarankan tamat dari dunia politik.

  10. rusaminum says:

    Umat islam di Malaya ni dah rosak teruk, kemudian spin. Apa tindakkan Parti Panadol ni utk repair balik semua ni?
    Ini soal akidah tau, bukan kecik anak punya dosa. Umat jadi rosak dan maruah islam di hina sebab ada manusia macam ni.
    Yang bodoh penyokong, yang rosak umat islam Malaya.

  11. shwan says:

    nik aziz jadi popular sebab puak PAS pakat ramai ramai angkat dia jadi Mursyidul Am supaya mertabat dia jadi tinggi. Bukan disebabkan ilmu Nik Aziz. Sesiapa pun boleh kita angkat jadi tinggi kalau kita nak. Apa yang kita kena buat ialah kita programkan tanggapan masyrakat itu sahaja. UMNO tak cerdik, ahli UMNO sibuk dengan dunia dan meninggalkan kerja mengangkat agamawan. Padahal ulamak yang lebih tinggi ilmu ramai di pihak yang tidak setuju dengan cara perjuangan PAS tetapi UMNO buat tak tahu sebab lebih sibuk nak tongkat YB dan pemimpin masing masing supaya boleh terus dapat ganjaan. Apa jadi? orang PAS guna peluang untuk angkat agamawan depa walaupun tk lah tinggi ilmunya.

  12. bangKano says:

    Weiii raplahjingaa…hang pun sama kaki kelentong sama taraf ngan puak puak Paria Rencong PR tu hah. Anuaq di penjara serentak ngan kesalahan liwat pemandu nya Azizan,rasuah & salah guna kuasa. Tapi semasa dalam penjara kes liwat tu di buat rayuan oleh peguam bela Karpal Singh dan atas kesilapan teknik maka hakim yang bersidang membatal kan hukuman bersalah ka atas Anuaq. Walo bagai mana pun hakim tetap mendakwa perlakuan liwat memang berlaku cuma kesilapan teknik jerr membuat keas tersebut di ketepi kan. Bukan bermakna kes liwat Anuaq tak pernah di penjara kan. Kalo la tak dak kesilapan teknik dah tentu Anauq merengkok dalam penjara lebih lama lagi..bermakna dia pernah di penjara pasai liwat. Ni la unik nya sistem perundangan negagha kita yang mengamal kan demokrasi..semua keputusan mhkamah leh di manipulasi kan ikut peraturan undang undang/rules of law jugak…

    Tang mana plak hang kata aku kaki muhung raplahjingaa…ku agak hang ni tak pernah ikut perlembangan terkahir kes liwat 1 tu apa lagi nak baca penghujahan hakim tersebut.

    Memang hang ni kaki kelentong jugak macam Anuaq tu kan..kan..kan…jangan cuba nak spin fakta la raplahjingaa..aku bukan bodo macam lembu dari puak puak Paria Rencong PR tuu…!!!

  13. bangKano says:

    Weii sistem baru..bukan Paklah penyebab Anuaq tu di bebas kan dari penjara berkaitan kes liwat 1. Anuaq di bebas kan mahklamah apabila kes liwat 1 di buat rayuan oleh peguam bela nya Karpal Singh…tu pun cuma kesilapan teknik jerr maka bebas la Anuaq tu pasai saksi penting Azizan bercakap tak konsisten semasa memberi keterangan dalam mahkamah berkaitan tarikh sebenaq kejadian liwat tu. Atas dasaq keadilan maka hakim terpaksa menepi kan sabit salah dan pemenjaraan terhadap Anuaq. Hakim tetap berpendapat kejadian liwat memang berlaku antara Anuaq ngan mangsa nya. Asas nya tak dak kena mengena kan ngan Paklah…cuma kes rayuan di buat… kalo la rayuan tak di buat ato kes rayuan tu gagal dah tentu mahkmah menerus kan jangka masa pemenjaraan Anuaq pasai kes liwat 1 tu.

    Ni la akibat nya tak mau membaca fakta soheh semua nya main ikut persepsi & andain bebal jerrr macam orang tak dak pendidikan langsung. Asyik nak memuhung memanjang jerrr. Kalo hang ghasa aku ni muhung sila beri respons….!!!!

Leave a Reply