Menu Utama

Kalimah Allah: Kristian Sarawak Jangan Masuk Campur

AHLI politik Sarawak terutama dari BN seperti Tan Sri James Masing nampaknya sedang dipergunakan oleh parti pembangkang untuk menimbulkan kekeliruan rakyat berhubung penggunaan kalimah Allah dan perkataan tersebut dalam Bible bahasa Melayu yang digunakan secara meluas di Sarawak dan kontroversi berkaitan penggunaannya di Semenanjung.

Jika Masing mengambil sedikit masa meneliti fakta sebenarnya, termasuk 10 perkara yang dipersetujui kabinet berhubung Bible bahasa Melayu ini, sudah tentu dia sebagai pemimpin dari Sarawak tidak akan masuk campur dalam isu tersebut.

Seperti dijelaskan beberapa menteri dan Perdana Menteri sendiri, 10 perkara yang dipersetujui kabinet itu tidak terpakai di negeri-negeri Semenanjung kerana masih ada enakmen dan undang-undang berkaitan yang tidak boleh di atasi kabinet kerana soal Islam terletak dibawah bidang kuasa negeri.

10 perkara itu hanya terpakai di Sabah dan Sarawak yang tidak mempunyai apa-apa enakmen berkaitan dan mana-mana negeri di Semenanjung jika kerajaan negeri tersebut memutuskan untuk meminda atau menghapuskan enakmen berkaitan seperti yang sedang diusahakan pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang.

Benda (10 perkara) itupun bukan undang-undang, tapi hanya garis panduan, dan dari sudut mana sekalipun, ia tidak sama sekali menyentuh Kristian di Sarawak dan kita semua pelik kenapa Masing nak campur adukkan tindakan JAIS di Selangor yang kononnya memberi kesan kepada Kristian di Sarawak?

Dengan apa cara tindakan JAIS itu boleh beri kesan di Sarawak?

Tindakan Masing mempertikaikan tindakan JAIS yang beratus kilometer jauhnya dari Sarawak hanya memberi peluru kepada pembangkang untuk menyerang BN.  Dengan pilihanraya negeri yang tidak berapa jauh lagi, keadaan ini tidak langsung menguntungkan BN.

Melainkan jika Masing memilih untuk melompat keluar, itu cerita lainlah.






31 Komen to Kalimah Allah: Kristian Sarawak Jangan Masuk Campur

  1. tony gunawan says:

    kalau umnat islam di malaysia boleh membantu saudara islam mereka di seluruh dunia ,kenapa pula umat kristian di sarawak tak boleh membantu saudara seagama mereka di negeri lain!

    siapa pula adamyan mahu membezakan kristian di sana-sini!

    adamyan lu jangan bodoh!

    • Tony Ja says:

      Comment paling bodoh ..Tony kau ni hanya budak hingus yang tidak tahu akan ugama kamu sendiri apalagi tentang perlembagaan ..Shut your fucking mouth

    • system baru says:

      membantu apa tony di euro pun tak ada puak kristan membantu orang kristen malah gereja dijual untuk jadikan pub dan club malam, di euro tak ada pun orang gunakan kalimah allah mereka gunakan perkataan god jangan malu tony, suruh vatican ubah god kepada allah’ biar seluruh dunia ketawakan vatican itu

      • alimedanbaru says:

        betul bang..
        orang kristean anggap hiburan lebih penting dr amalkan agama

        • kayu says:

          Tony Gayone lu tak payah cakap mengenai Kristian lah …lu cakap pasal komunis lagi baik …engko tengok orang Kristian sekarang mengamalkan ajaran Kristian kah..orang Kristian sekarang lebih seperti tiada agama kerana semua ketua Paderi engko tu telah dimonbopoli oleh Yahudi yang menjadikan orang Kristian sebagai proksi untuk mereka menguasai dunia…sebab itulah mereka menyusup masuk dalam Kristian…lu yang bodoh…Vatican sendiri mengakui orang Kristian sekarang lebih 85% peratus tidak mengamalkan ajaran Kristian atau bahasa mudah tiada agama…lu yang bodoh Tony Gayman…!!!!

    • anoi says:

      orang kristian malaysia rasa allah lebih hebat tu pasal mereka sedaya upaya nak gunakan pakai sedangkan allah kefahaman majoriti islam malaysia hanya layak pada penganut islam. apa sebab perkara bodoh nak dibesar besarkan melainkan menambahkan menjadi masalah yang besar skrg ni. dulu kan tiada langsug isu ini semua salah melayu pembangkang melayan sangat kesudahan salahkan/suruh kerajaan persekutuan selesaikan betul betul bangang punya isu.

      • alimedanbaru says:

        anoi, berdoalah..akhirnya mereka pasti akan menerima hakikat
        bahawa Rasulullah adalah Nabi akhir zaman
        dan Isa itu juga adalah manusia yg dilantik sebagai Rasul/Nabi juga
        alangkah baik
        jika ada majlis berhujah
        antara Islam dan Kristean
        untuk masing-masing menghujahkan
        bab Ketuhanan – ALLAH
        siapa nak anjur?
        ada beranikah?

        • bujuk says:

          SINAR nak anjurkan.. tak tau BN berani ke tidak hantar wakil. Harap ada pencerahan d akhir perbincangan/perdebatan. TV1 sepatutnya dapat beri penerangan jelas dari individu2 berbeza pandangan supaya suhu perkauman dan agama dapat d turunkan. Bukan d simbah minyak dlm. api yg. membakar.

          • WTF says:

            Debat dah dibatalkan oleh Sinar Harian la Bujuk!!!

            http://www.sinarharian.com.my/nasional/debat-kalimah-allah-dibatalkan-1.244622

            Lagipun hang tak baca apa saudara alimedanbaru kata:

            “jika jika ada majlis berhujah antara Islam dan Kristean untuk masing-masing menghujahkan bab Ketuhanan – ALLAH. siapa nak anjur? ada beranikah?”

            Yg Sinar Harian nak anjurkan ialah debat antara UMNO dan PAS berkenaan isu kalimah Allah daripada sudut perundangan, bukan dari sudut Ketuhanan!!!

            Lagipun, bukankah Noh Omar dan Khaldi Samad itu org Islam, jadi buat apa nak debat pasal Ketuhanan???

            Melainkan Bujuk sudah anggap Khalid Gereja tu Mubaligh Kristian dari agama PAS, tang tu aku tak dapat tolonglah Bujuk!!!

          • bujuk says:

            Kan aku cadang TV1(k’jaan) ambil tanggungjawab. Debat KS dan NO tiada kredibiliti…. mereka bukan sapa2 dalam hairaki pemimpin/ilmuan Islam.

          • WTF says:

            Hai…BERTAQIYAH lagi ker Bujuk!!!!

            “SINAR nak anjurkan.. tak tau BN berani ke tidak hantar wakil. Harap ada pencerahan d akhir perbincangan/perdebatan”

            Wah…ini macam kalu, hang dah boleh jadi Nuar Berahi dah Bujuk!!!

          • gambus says:

            haha bujuk bebai , masih lagi dengan sikap menyondol macam babi !! lain kali baca betul-betul laa bujuk jangan ikut sifat munafik kau jee !! yang asyik putar belit !

  2. meMangTERok says:

    Kristian merupakan satu agama terlahir dari idea modifikasi manusia. Agama ini lantas dibangun dan terus disebarkan hasil imiginasi dan kehendak semasa penganutnya.

    Sementara Islam kekal dengan ajaran tulin terlahir dari wahyu yang Maha Esa kepada baginda Rasulullah tanpa ada cacat cela dari dulu lebih 1400 tahun lepas kini.

    Tun M pernah keluarkan kenyataan bahawa tanpa nama Allah selama ini kristian dapat juga jalankan upacara senmbahyang mereka di gereja. Kenapa pulak baru sekarang mereka perlu Allah dimasokkan kedalam bible mereka.

    Kenyataan Tun M menunjuk jelas bahawa kristian sentiasa diubah suai, boleh mengadakan apa yang tak ada dulu ke-ada sekarang. Diubahsuai mengikut citarasa dan cita2 hati sesaorang tanpa sebab menasabah yang boleh dikaitkan dengan kepercayaan atau akidah umat. Mereka jika ditanya kenapa terlalu kepingin dengan nama Allah itu, pasti tiada jawapan tepat boleh mereka dan diterima orang.

    Jawapan kenapa itu memang kita ada, kita tahu dan kita faham apa tujuan mereka.

    • alimedanbaru says:

      bagus bang, atas keberanian beri kenyataan spr diperenggan pertama..
      malah cina dinegara ni menganut kristean sebagai agama rojak
      tok nenek pun disembah
      Nabi Isa pun dituhankannya
      India pun sama juga
      mana mereka faham sangat bab ketuhanan
      semuanya ikutan
      kalau tanya bab triniti pun
      100% tergagap mereka menjawabnya…

      • anoi says:

        ketauhidan inilah yang akan jadi pergaduhan/porakperanda disebabkan keigoan nak mempertahankan ketuhanan masing masing angkara melayu bangang dalam pakatan. Alasan mereka bahalul bila masa nak dekatkan/taskilkan mereka tentang islam. Mana mungkin mereka nak terima islam yang akan menkhianati agama nenek moyang mereka, (budaya bukan mudah bertukar ganti) lebih lebih lagi dlm politik lebih tebal egonye apakah sudah lupa ungkapan tokoh dlm pembangkang langkah mayat ku dulu…

    • mRsTURDY says:

      Bible pula ada banyak edisi…tak sama antara satu sama lain…Itu membuktikan ia adalah hasil penulisan manusia dan boleh diubahsuai..Dalam bible juga tidak ada ayat yg menyuruh tukar GOD/LORD kpd ALLAH. Jadi kenapa nak dipersibukkan?

    • bujuk says:

      Dah tahu kristian ni karut, agama ciptaan/ubahsuai manusia kenapa kita masih bimbang. Hanya orang yg. kejar dunia je.. yg. parcaya atau ikut kristian. Orang yg. percaya pada kuasa Allah tak akan tertipu.
      Jika kristian kata Isa a.s anak Allah kerana tidak berbapa, apa pula status Adam a.s. yg. tiada ibu dan bapa. Bagaimana pulak status Hawa(isteri Adam) yg. tiada Ibu?
      Jelaskan anak2 kita.. situasi ini supaya mereka mampu berfikir antara TUHAN dan PESURUH TUHAN. Seperti kata2 Zakir Naik.. semua Rasul Allah dan orang2 yg. taat perintaha Allah adalah Anak2 Allah, tapi mereka bukan ANAK ALLAH. Seorang tua biasa saja mengatakan orang2 muda sebagai anak, kerana dia lebih tua dari orang muda tersebut. Tapi itu tidak bermakna orang tua tersebut AYAH kepada orang muda tersebut. Seringkali juga anak2 sekolah memanggil orang tua yg. beruban(berumur) sebagai atuk/atuk walaupun mereka tiada ikatan kekeluargaan dan tidak pernah mengenali. Apakah ada d sebut dalam Injil/bible ISA a.s menyuruh pengikutnya menyembah dirinya? atau menyebut akulah TUHAN?
      Sedangkan TUHAN tidak perlukan pertolongan sebaliknya tempat kita minta pertolongan. Tuhan tidak mati seperti kristian percaya Isa a.s. d salib.

      • Mawar says:

        Merujuk pada ayat pertama, jika kau ada anak, kau patut bimbang jika pohak kristian dapat memanipulasi, pusing ayat, spin sana sini dan sebabkan kekeliruan pada akidah anak muda itu sendiri…

        Cuba buka minda sikit bujuk, bagaimana pula akidah orang2 tua, dewasa yang menjalani hidup seperti liberalisme atau terlalu moden? Bukan kah golongan ini boleh tersasar juga akidah mereka? Bukan kah perkara ini sebagai pemimpin ada amanah untuk mengekang dan melindungi umat islam di tanah melayu?

        Mengapa perlu membiarkan org krestian menggunakan kalimah Allah SWT? Bukankah kita mempunyai tanggugjawab untuk mempertahankan kalimah suci itu dari terus dinodai?

        Bujuk kalau kamu fikir jauh sikit…kebenaran kristian guna kalimah Allah dlm bible, kita diajar, Al-Quran dan kalimah Allah itu dijaga sebaik mungkin, jangan langkah, jangan duduk atasnya….maka kalau bible yg ada kkalimah Allah dibuat langkah dgn kaki dan dipijak pijak oleh kafir? Tidak kah kamu berdosa besar kerana membiarkan perkara itu berlaku???

        Kamu sibuk nak hudud sedangkan kamu membiarkan kalimah Allah dipermainkan? Sungguh munafik.

        • bujuk says:

          Jika kalimah allah/ayat quran d bawa masuk tandas, d pijak, buat lap pinggan dan sebagainya.. dosanya pada orang yg. sengaja buat perkara tersebut, bukan pada kita. Jika umat Islam tu syirik pada Allah, bukan kita yg. tanggung dosa dia dengan syarat kita dah bagitau dia, dah dakwah dia. Muslim liberal, munafik atau murtad.. mereka pilih jalan mereka, mereka sendiri tanggung dosa mereka. Contoh.. seorang pemabuk, penzina, penjudi, perasuah, pencuri, buka aurat… mereka tahu dan sedar dosa/pahala, halal/haram.. ustaz/mufti/saudara & kaan2 dah tegur kesalahan mereka.. nak salahkan orang lain lagi ka? Orang yg. sesat akan terus d sesatkan Allah kerana mereka yg. hendak sesat. Orang yg. mencari kebenaran, Allah akan pimpin hingga ke syurga. Sebab itu kita kena cinta Allah/rasul lebih dari yg. lain. Patuh perintah Allah dan jauhi larangannya. jika tidak kita akan sesat.. walaupun IC kita tulis agama Islam.

      • raplahjingaa says:

        Bujuk…nak cerita panjang kat hang bukan hang paham pun…hang nak ilmu tentang bab ni, hang pi you tube ceramah ustaz kazim tentang penggunaan kalimah Allah oleh kristian. Tu ustaz PAS, so hang jangan risau, ustaz kazim mengaku dia ahli PAS cawangan manjoi ke apa.

        Hang dngar ceramah dia dan fahamilah apasal orang kristain tak boleh gunakan kalimah Allah.

        Nik ajis pun dah u turn, la ni dia kata kristian tak boleh gunakan kalimah Allah.

        • bujuk says:

          Aku faham.. ustaz2 cakap, tak kesah dari mana. tapi kita kecoh sangat kenapa.. tak boleh ambillah tindakan tegas, jangan sekejap boleh, sekejap tidak. D sabah/s’wak boleh d semenanjung tidak. Aku faham juga apa TGNA kata.. GOD dalam bible maknanya TUHAN dan bukan ALLAH. Jadi kristian tak boleh guna gantinama ALLAH sebagai GOD. Sebab ALLAH adalah ar-rahman.. ar-rahim dan bukan tuhan yg. ada isteri dan anak.

          • WTF says:

            JAIS ambik tindakan TEGAS, tapi kena halang oleh kerajaan negeri Selangor bawah pimpinan FUCKUTAN!!!

            Hang nak cerita pasal Sabah /Sarawak???

            Rujuk dan rujuk lagi kalau masih tak faham!!!

            http://www.mykmu.net/?p=35884

            Nicky Ajis selama ni kata takder hal kalimah Allah digunakan sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible, la ni buat U Turn pulak!!!

            Adakah ini bermaksud Nicky Ajis BARU SEDAR yg Allah SWT itu SATU, tiada beranak dan tidak diberanakkan???

            Ada baiknya Bujuk jangan gelar Nicky Ajis tu TOK GURU la, buat malu jer!!!

          • raplahjingaa says:

            Nik ajis hari tu dia tertekan ASTRO..cerita ” oh my English “…tu la dia baru faham translation god bukan bermakna Allah, god tu tuhan.

            tu la yang dia buat u turn tu, jangan hangpa tak tau.

          • WTF says:

            Hehehehe

          • gambus says:

            nik ajis dah u turn , tunggu bujuk pulak nak u turun kakakaka

      • acid says:

        Apalah yg kau merepek ni bujuk ? Hang gila isim ka apa ? Hang merapu tak tentu hala…

      • gambus says:

        apa bangangnya kau bujuk ??? Adam dan Hawa tu diciptakan oleh Allah melalui tanah , bukannya ada ibu dan bapa !!!

        pemimpin PAS yang bodoh jee yang percaya sampai menyokong penggunaan kalimah Allah ni !!!

  3. baba says:

    masing ni sebenarnya tgh cari populariti di kalangan iban di sarawak, dia nak jadi hero mereka tapi dia lupa semangat BN yg membantu kemenangannya setiap kali.

  4. jombo says:

    BUJUK KAU CAKAP BAIK-BAIK NATI KAU SECARA TAK SEDAR JADI MURTAD. INI NAMA ALLAH BUKAN NAMA KARTUN. JANGAN KONON NAK MENANG DISINI KAU JADI MURTAD. KAU TAU APA HUKUM UNTUK ORANG MURTAD.

Leave a Reply

Threesome