Menu Utama

Kalimah Allah : DAP Hina Sultan Selangor Lagi?

Sikap DAP yang melampaui batas bila menyentuh isu Kalimah Allah  amat mengecewakan.  Kedudukan Sultan Selangor sebagai Ketua Agama Islam telah dicemari DAP sekali lagi. Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah  mengarahkan supaya penggunaan kalimah Allah di dalam `Bible’ dan penerbitan ‘The Herald’ versi Bahasa Melayu dihentikan serta merta.

 

Mahkamah Rayuan telah memutuskan Gereja Katolik dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan akhbar mingguannya The Herald. Namun begitu Paderi Lawrence yang merupakan  pengarang Herald-The Catholic Weekly dalam kenyataannya di laman sebuah portal pada 27 Disember lalu menyatakan pihaknya akan tetap menggunakan kalimah ALLAH di semua gereja di Selangor.

 

Tujuan Sultan Selangor bertitah  hentikan penggunaan kalimah Allah di dalam `Bible’ dan penerbitan ‘The Herald’ versi Bahasa Melayu  adalah untuk  mengelak kekeliruan dalam kalangan umat Islam di Selangor khususnya dengan penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama lain. Rakyat Selangor  diminta  supaya menghormati dan mematuhi keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor serta undang-undang berhubung penggunaan kalimah Allah.

 

Kalimah Allah bagi umat Islam adalah merujuk kepada Tuhan Yang Satu (Esa) seperti yang terdapat di dalam Surah Al-Ikhlas. Namun golongan pengampu PAS yang melacurkan Islam sanggup menggadaikan Kalimah Allah yang mempunyai maksud tersirat  untuk digunakan secara berleluasa oleh Kristian Laknatullah murtadkan umat Islam.

 

Sultan Selangor, setelah berunding dengan Dewan Diraja Selangor yang bersidang pada 11 Nov lepas, telah membuat ketetapan tegas bahawa semua rakyat negeri itu tanpa mengira agama dan keturunan perlu akur dan patuh terhadap larangan penggunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan beragama Islam. Ia seperti yang diperuntukkan di dalam Jadual kepada Seksyen 9 Bahagian 1 Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 yang diwartakan pada 1988.

 

DAP telah bertindak mencabar Sultan Selangor dan menghina mahkamah. The Malaysian Insider  memetik kenyataan bersama Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utama) Rajiv Rishyakaran (DAP-Bukit Gasing ) dan Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) bahawa mereka akan mengemukakan cadangan pindaan itu dalam sidang Dewan Negeri Selangor (DUN) akan datang dengan memastikan umat Islam terjamin daripada sebarang usaha untuk dipengaruhi oleh agama bukan Islam.

 

Persoalannya mengapa mereka ini tidak ditangkap atas dasar menghina mahkamah dan Sultan Selangor? Mengapa sebelum ini pihak yang berkuasa  begitu berani memenjara bangsa Melayu atas alasan menghina mahkamah dengan begitu mudah tetapi begitu takut dan kecut perut bertindak ke atas DAP yang dengan berani dan lantang bukan sekadar menghina mahkamah malahan menghina Sultan Selangor?  Adakah keahlian Bar Council yang dimonopoli oleh DAP dan pembangkang menghalang penguatkuasaan ke atas DAP yang telah terlalu berani melampau menghina perundangan Negara? Rakyat perlu tahu samada selama ini adakah sebenarnya Negara dikawal oleh DAP dari segi perundangan dan penguatkuasaan.

 

Penguatkuasaan Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) Enakmen 1988 tidak wajar dipertikaikan kerana undang-undang tersebut sebenarnya merupakan terjemahan kepada peruntukan yang terkandung di dalam Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan. Tujuan enakmen tersebut adalah untuk melaksanakan peruntukan yang termaktub dalam perlembagaan iaitu melarang pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam dan bukannya menggugat hak kebebasan beragama masyarakat bukan Islam di negara ini.

 

Rakyat perlu tahu dan sedar bahawa Subsekyen dalam Perkara 11(4) membenarkan mana-mana negeri untuk membuat undang-undang kawalan pengembangan kepercayaan agama bukan Islam kepada orang bukan Islam. Namun penggunaan Kalimah Allah ini jelas bertujuan untuk mengembangkan agama bukan Islam kepada orang Islam yang dengan kata lain untuk memurtadkan umat Islam.

 

Prapaganda yang cuba dimainkan oleh DAP dalam isu sepasukan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dibantu oleh anggota polis telah menyerbu pejabat Bible Society of Malaysia (BSM) di Damansara Kim perlu diterangkan dengan jelas kepada rakyat. Dalam serbuan tersebut JAIS telah merampas 300 naskah Al-Kitab yang merupakan kitab Injil dalam Bahasa Melayu dan juga Bup Kudus, kitab Injil dalam Bahasa Iban.

 

JAIS telah  menegaskan bahawa serbuan tersebut adalah sah di sisi undang-undang dan JAIS mempunyai kuasa untuk berbuat demikian memandangkan serbuan dan rampasan kitab Injil tersebut di buat berdasarkan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988 (Enakmen 1 Tahun 1988) (selepas ini dirujuk sebagai Enakmen sahaja) oleh kerana kitab Injil yang dirampas tersebut menggunakan kalimah Allah yang dilarang penggunaannya oleh penganut agama lain sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Enakmen tersebut. Oleh itu tindakan JAIS adalah sah.






32 Komen to Kalimah Allah : DAP Hina Sultan Selangor Lagi?

  1. Ali says:

    pnerbitan bible dlm bahasa telah di luluskan oleh kdn.jais pulak buat rampasan mcmne ni

    • gambus says:

      bible ni jelas melanggar peraturan dan undang-undang dengan meletakkan kalimah Allah ..

      dengan jelas puak kristian DAPigs cuba memainkan isu ketegangan agama , apabila mereka telah kalah dalam mahkamah malah SUltan Selangor juga telah bertitah melarang penggunaan kalimah Allah

      Jadi kat mana undang-undang yang kau guna konon KDN telah membenarkannya ???

      takpayah nak jadi barua puak kristian DAPigs yang jelas ingin menimbulkan ketegangan agama di malaysia !!!

    • badrole amin says:

      bodohnya nakram(Ali), bible bahasa melayu yang diluluskan KDN itu tiada perkataan(kalimah) Allah…bible berkenaan di import dari indonesia, KDN meletakkan syarat kepada bible berkenaan harus meletakkan pemberitahuan di kulit bible ‘untuk bacaan orang kristian’ sahaja sebelum dapat diedarkan

    • korokstabang says:

      mamat ali ni paham duduk perkara tak budak melayu kaa cina/india dia ni

    • sireh ke gagang says:

      kesian aku tengok ko Ali. sini ramai orang2 yang mahir pasal undang2 dan perlembagaan . ko pulak nak mencacai tapi dangkal otak . nak masuk MYKMU , kalau ilmu mencacai cuma tahap penceramah PAS , hentikan la kerja sia-sia tu ali. kan dah malu diri sendiri.

  2. Ali says:

    mcm aritu hasan ali buat rampasan arak dalam 7eleven.lesen arak di keluarkan oleh kem.kewangan..lepas tu rampasan arak kena serah balik..adus

    • gambus says:

      kepala hotak kau lesen arak dikeluarkan kementerian kewangan !!!

      lesen arak dikeluarkan oleh majlis perbandaran atau majlis daerah !!! dibawah bidang kuasa Menteri Besar dan exco serta ahli majlis !!!

      rampasan arak kena serah balik selepas pekerja Islam majlis perbandaran dimaki hamun oleh DAPigs dalam mesyuarat .. PAS tak buat apa-apa langsung !!!

      undang-undang kerajaan negeri selangor yang diperkenalkan oleh exco agama DHA untuk melarang arak dijual dikedai 24 jam telah ditarik balik dengan kuasa exco dan MB !!!

    • badrole amin says:

      pihak berkuasa tempatan(PBT) dikuasai kerajaan negeri pakatan haram Selangor yang luluskan lesen jual arak bukan kementerian kewangan nakram(Ali) oi

      MB khalid gagap setuju dengan kafir laknat ronnie liu minta arak itu diserah balik…Dr Hasan Ali tak setuju dan tak boleh buat apa bila PBT serahkan balik

      • gambus says:

        percayalaa saudara badrole amin , puak Pakatan haramjadah takkan nak percaya .. padahal duit cukai arak Pakatan yang kutip dan keluarkan lesen setiap tahun .. dekat lesen arak dengan terang ada logo dan cop PBT !!!

        inilaa macai pakatan yang nak berlagak pandai padahal bodoh dan kaki penipu !!!

    • sungai_siput says:

      kehkehkeh

      apa punya bebal kau ni ali….. dulu makpak suruh belajaq hang malas

      la ni cakap pakai kepala bawah…tapi pasai hang bebai lah , hang senang kena tipu dgn cina DAP komunis

  3. mooooo says:

    Kdn ambik la tdkn..KDN pesL tiba2 hilang telur pulak??? Kalau dgn PR berani pulak…

    • system baru says:

      kdn dah ambil rampas bible versi melayu jangan malu moooo, pr suka guna undang, bila kena tangkap dan bukti aje kata muka mirip malah sangup upah orang penipu dari thailand untuk lepas diri, macam itu aku lepas diri aku upah sipenipu dari thailand lah, kami dah tak percaya pd anwar, bila lepas diri ambil orang thailand sedang pakar dari korean selatan dan germen kata anwar bersalah pun kata penipu sedang mereka lebih mahir kes bukti video, anwar ini lebih percaya pada pakar thailand gila duit malah pakar upah kes dikendalikan pun tak berapa mahir ada orang bersalah di hukum pakar tersebut telah terima wang rasuah

    • gambus says:

      dah JAIS ambil tindakan melalui undang-undang yang diguna pakai KDN .. apa yang takde telor ???

      yang menghina , mengutuk dan memfitnah JAIS tu puak DAPigs jee !!!

    • system baru says:

      mooo lembu yg aku tahu pas dah lama buang telurnya, tunduk pada denasti lim dengan buang hasan ali baik ambil tindakan pada permis 7e jual arak di shah alam jangan malu ya

    • sungai_siput says:

      ali kalau hang nak tau

      moooo … ni satu lagi pencacai DAP tahap longkang

      dari tok/nek dia sampai la kat mak/pak dia.. smpai la ka dia kena tipu dgn cina DAP komunis

  4. Lanchial says:

    Lan chiao. Talk cock la.

    • badrole amin says:

      bapak lu punya lancau accidentally made son of a bitch like you ‘lanchial’ manyak sial punya olang, hahahaha

  5. Jambol says:

    Kita tidak faham kenapa perkataan “God” mesti diterjemahkan sebagai “Allah” dalam Bahasa Melayu. Jika perkataan Arab bagi God ialah Allah, OK lah diterjemahkanlah Bible itu ke Bahasa Arab menggunakan “Allah” sebagai God. Perkataan Melayu bagi God ialah Tuhan; oleh itu terjemahan tepat terjemahan God dalam Bahasa Melayu ialah TUHAN.

    KERAJAAN PERLU BERTINDAK DENGAN SEGERA DAN TEGAS AGAR ISU INI DIKUBURKAN SEGERA. JIKA TIDAK, ISU INI AKAN MENIMBULKAN MASALAH BESAR DAN MENGUNTUNGKAN (PIHAK YANG KITA TAHU !) DAN AKHIRNYA KITA PASTI AKAN MENIMBULKAN KEKACAWAN KAUM TAK LAMA LAGI.

    • system baru says:

      sila merujuk pada ini blog ini mungkin kau faham, pihak vatikan telah menipu orang indonesia mereka telah bejaya dan cuba menipu kita mereka tak berjaya di malaysia.. elah digunakan dalam bahasa hebren isreal mereka cuba sama elah dengan allah, tapi mereka tak berjaya diharapi orang malaysia menbacanya supaya tipu daya mereka di patahkan
      http://www.hebrew4christians.com/Names_of_G-d/Elah/elah.html

    • bujuk says:

      K’jaan/Jakim/Mufti perlu berdialog/debat dengan paderi/gereja ni, kalau boleh buat siaran langsung supaya rakyat faham. Mudah rakyat nak berdebat d kedai kopi, pasar, tempat kerja bila persoalan ini d bangkitkan. Jadi penganut kristian tak boleh sewenangnya bercakap, semua rakyat ada fakta untuk jelaskan pada orang kristian. Takkan selesai dengan tindakan kurang matang seperti rampasan bible dan akan lebih kusut lagi nanti..

      • jentayu says:

        Oi bujuk hang paham dak penerangan dan penguatkuasaan jalan sekali. Ingat geng2 atasan gereja ni x buat kelaku ka kalaupun kita stakat buat dialog n debat. Takkan tak paham ayat yahudi dan nasrani xkan sekali redha selagi ko x ikut cara mereka. Nak ckp bahasa apa lg sultan pun dah titah jgn guna nama Allah utk agama lain. Mmg da terang2 salah bila mereka serbu tu. Tp biasak ah geng2 kapir harbi pi konar ckp langgar hak asasi la, bla 3x. Hang plak biasa jd melayu apologetik bg alasan kena buat dialog. Xleh babibuta. Lemah iman betul hang ni.

        • bujuk says:

          Sebab tu jangan P jumpa POPE..

          • WTF says:

            Betul tu, Nuar Berahi jumpa Pope!!!

            http://www.anwaraidc.com/?p=38986

            Silap2 Nuar Berahi tunjuk signature Hadi Roi bahawa PAS setuju kalimah Allah boleh digunakan sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible

            Hehehehe…anything is possible Bujuk!!!

            Especially with Nuar Berahi

      • Mawar says:

        Hang ni bujuk, tak abih2 dialog/debat…
        Talk only no action, what for?

  6. Anak Lenggong says:

    Ali says:

    pnerbitan bible dlm bahasa telah di luluskan oleh kdn.jais pulak buat rampasan mcmne ni

    1:56 PM on January 4, 2014

    Ali says:

    mcm aritu hasan ali buat rampasan arak dalam 7eleven.lesen arak di keluarkan oleh kem.kewangan..lepas tu rampasan arak kena serah balik..adus

    2:00 PM on January 4, 2014

    kah kah kah…weii mangkok Ali..ko ni kalau tak tau bab undang2 jangan buat lawak laa kalau tahap pengajian tu cuma dipadang ceramah PAS dan tepi longkang baik ko jangan buat ulasan yang bodohhh..ni la contoh anak melayu nak nunjuk pandai tapi sebenarnya bangang…patut laa bila disuap sesen dua dah..sanggup jadi kuli batak dan budak upahan cina kapirr..

    Ali…meh aku nak ajar ko..kalau kalau apa juga lesen perniagaan disetiap negeri adalah dibawah kelulusan PBT ko tau tak PBT tu apa alii…ko tau tak apa peranan ronei liu sewaktu rampasan arak dikedai tu dulu..sape dan apa jawatan dia didalam exco kerajaan negeri Selangor dan apa melayu PAS bnuat didalam majlis exco tersebut dan apakah tindakan daripada PAS pusat terhadap Hassan Ali…

    JAWAB ALI…OIII..PI BELAJAR DULU BARU BOLEH NAK MENCELAH KALAU TAK NAMPAK SANGAT KEBODOHAN KO..

    • syaa says:

      sekolahkan jer budak bodo tu.menyampah aku tengok.jahanam.

    • bujuk says:

      Siapa lebih berkuasa antara KEMENTERIAN dengan PBT?

      • WTF says:

        Hang ni Bujuk!!!

        PBT ada bidang kuasanya sendiri, Kementerian Kewangan ada bidangkuasanya semdiri!!!

        Hang pergilah mintak ADUN PAS sokong 3 ADUN DAP akan membentangkan usul meminda Enakmen 1988 membabitkan agama bukan Islam (Kawalan Penyebaran ke atas orang Islam) dalam Dewan Undangan Negeri Selangor!!!

        Hangpa kan suka BERDIALOG!!!

        • bujuk says:

          Tentunya mereka tak boleh lawan perlembagaan kan..

          • WTF says:

            Ayat penyedap hati duka lara ka Bujuk,

            Undang2 Syariah di bawah kuasa negeri.

            Seperti juga di Kelantan, Enakmen Jenayah Syariah II 1993 juga diluluskan di DUN Kelantan!!!

            Percayalah, PAS nak tak nak akan setuju usul meminda/membatalkan Enakmen 1988 membabitkan agama bukan Islam (Kawalan Penyebaran ke atas orang Islam) dalam Dewan Undangan Negeri Selangor!!!

  7. omega says:

    Tak guna cakap banyak lagi.

Leave a Reply

Threesome