Menu Utama

JAIS DiKecam, Di mana Suara Pas Yang Ingin Membela Islam?

Oleh Zul Rawi

Tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang melakukan serbuan dan merampas sebanyak 351 naskhah Bible versi bahasa Melayu dan bahasa Iban yang mengandungi kalimah Allah dalam serbuan di premis Persatuan Bible Malaysia di Jalan Gasing di sini kira-kira pukul 2 petang semalam benar-benar memeranjatkan banyak pihak khususnya masyarakat Islam.

Ini kerana, hasil dari tindakan itu, ia secara tidak langsung membuktikan bahawa pihak gereja masih berdegil dengan keputusan kerajaan untuk tidak membenarkan mana-mana pihak mengunakan kalimah Allah selain masyarakat Islam di negara ini.
Dalam serbuan tersebut, pasukan penguat kuasa JAIS yang diiringi anggota polis turut menahan dua individu iaitu Presiden Persatuan Bible Malaysia, Lee Min Choon dan pengurus premis itu, Sinclair Wong.

Menurut sumber, kedua-dua mereka ditahan di bawah Seksyen 9, Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 kerana menerbitkan dengan menulis kalimah Allah untuk kegunaan orang bukan Islam.

Ekoran tindakan tersebut juga, Jais dan pihak kerajaan menerima pelbagai kecaman khususnya dari penganut agama Kristian yang jelas tidak berpuas hati. Pelbagai kata-kata kesat dilemparkan melalui media-media sosial seperti Facebook dan Twitter antaranya melabelkan Jais sebagai anjing dan sebagainya.

Malah pengarang mingguan The Herald, Paderi Lawrence Andrew, dalam kenyataannya sebelum ini yang disiarkan di laman sebuah portal pada 27 Disember lalu, pernah menyatakan pihaknya akan tetap menggunakan kalimah Allah di semua gereja di Selangor.
Sedangkan

Ia jelas bertentangan dengan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan bahawa penggunaan kalimah Allah hanya tertakluk kepada umat Islam sahaja mengikut peruntukan di dalam Jadual kepada Seksyen 9 Bahagian 1 Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 yang diwartakan pada 1988.

Namun apa yang menghairankan ialah, langsung tiada sebarang kenyataan yang dikeluarkan oleh para pemimpin Pas berhubung insiden ini. Ada yang mengatakan pasti yang mendakwa ingin memperjuangkan Islam itu masih belum membuat sebarang keputusan berhubung tindakan tersebut. Malah ada juga yang mendakwa mereka ingin mengambil pendekatan tunggu dan lihat, bagi mengelakkan tindakan yang bakal merugikan parti.

Pada 14 Oktober lalu, Mahkamah Rayuan memberi kemenangan kepada orang Islam apabila membuat keputusan tidak membenarkan majalah mingguan, The Herald menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu penerbitan itu.

Keputusan itu merupakan isyarat jelas kepada semua pihak bahawa kalimah Allah adalah milik agama Islam kerana penggunaannya dalam agama lain dilihat boleh mengeruhkan keharmonian di kalangan rakyat berbilang kaum di Malaysia.



« (Previous News)



66 Komen to JAIS DiKecam, Di mana Suara Pas Yang Ingin Membela Islam?

  1. yop nyerongin says:

    Sedangkan agama Islam pun mereka tak hormati apatah lagi Sultan Selangor. PAS seperti biasa diam sejuta bahasa, menikus seperti nampak serigala..

    • acid says:

      Pas menikus…demi undi dan kuasa ke Putrajaya, agama Allah jadi bahan jual beli. Sesat dan menyesatkan.

    • alimedanbaru says:

      tidak ada kompromi dalam soal pertahankan KEESAAN ALLAH
      Bilal telah diseksa hanya kerana kalimah tersebut
      keluarga Yassir dibunuk kerana mempertahankannya
      Nabi berhijrah tinggalkan Mekah tercinta kerana kalimah tersebut
      pejuang shihid di Badar kerana kalimah tersebut
      dan Islam berkembang seentero dunia kerana keyakinan perjuangkan kalimah tersebut
      tidak ada istilah undur demi kerana pertahankan Allah
      biar darah mengalir dan nyawa galang gantinya
      JIHAD akan terus bergema dan dunia dan seisinya tiada bererti
      kalau kalimah suci ALLAH YG ESA TIDAK DAPAT DIPERTAHANKAN DARI TRINITIKAN OLEH KAFIR JADIAN YG BUKAN ASAL KRISTEIN TETAPI KEBANYAKANNYA BARU MASUK KRISTEIN DAN TAK FAHAM DENGAN AGAMA MEREKA SENDIRI….JANGAN UNDUR, JANGAN PEDULIKAN
      KITA BERJUANG PERTAHANKANNYA!

      • TUBIR says:

        Apa orang Islam boleh buat selain menghantar nota bantahan……..Tengoklah esok siapa yang ramai turun…….PAS,UMNO,PKR apa yang aku boleh katakan lancau lah lu orang semua ….

        • acid says:

          Lu lancau kan diri lu ke ?

        • badrole amin says:

          bapak lu(TUBIR) punya lancau lah terbuat anak haram macam lu…hahaha

          • tubir says:

            Aku sudah berada diSah Alam…..dan akan kePJ……nak tengok orang orang aku marilah turun bersama sama

          • alimedanbaru says:

            kepada bang tubir profasionalah sikiti. bila kita bertelagah dalam mencari kebenaran pasti ada mana-mana baris ayat yg betul yg boleh dijadikan iktibar untuk difikirkan…mana yg tak berkenan tu pekakkan telinga dan buat dek je..apa kami ni tak tak ada perasaan marah ke..ada jugak..marilah kita saling ‘bertelagah’ dalam ruangan ini..mungkin pihak yg jadi pemerhati dan pembaca yg tak terlibat ada ambil iktibar dan mendapat sesuatu dr pertelingkahan kita..ok..kita teruskan macam biasa..nak cakap apa pun ,belasah sahaja tapi jangan disimpan didalam hati..he he

        • WTF says:

          Tubir…

          Gone End dah marah4 dah

          http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/guan-eng-raps-muhyiddin-for-supporting-selangor-umnos-plan-to-protest-at-ch

          • tubir says:

            Aku dah bagi ingatan jika tak sangup atau play safe baik berundur ……kami ada yang tegas dan kami akan berada bersama beliau menghadapinya .Cabaran tersebut disahut TMY ….

          • WTF says:

            Aku harap semua org Melayu, tak kira apa parti mereka mahupun NGO2 yg ada, bersama2 mempertahankan kesucian agama Islam

  2. korokstabang says:

    perbuatan menentang keputusan mahkamah mereka perlu di seret ke muka pengadilan dan di kenakan hukuman berat kerajaan perlu bertindak dengan kadar segera jika dibiarkan atau di tangguhkan mereka akan bertambah berani menentang dan menghina sehingga boleh mencetuskan kemarahan umat islam dalam negara

    pas hanya lah pejuang politik kepartian yang sanggup menjual agama demi mengejar undi dan kuasa

  3. alimedanbaru says:

    sebutkan sahaja Pas itu parti politik ajaran sesat
    agar tanggongjawab Islam itu bukan dia yg berhak pikul
    apabila kalimah Allah pemimpin2 Pas telah melelongkan kepada Kristean untuk ditrinitikan maka terlepaslah mereka dr Allah Yang Maha Esa
    Perjuangan Pas hanya untuk politik dan kuasa
    CUBA LIHAT HUKUM HUDUD
    SEKARANG HUKUM ITU TELAH SEPI DAN DILENYAPKAN SETELAH PEGUAM SYARIE DAH KATA NO PROMBLEM BOLEH BUAT ANY-TIME
    ITU LAH PAS
    APABILA ISLAM BETUL-BETUL DITONYOH KEMUKA DIA
    MAKA DIA PANIK TAK TAHU NAK BUAT APA
    SEBAB APA?
    SEBAB ITULAH SIFAT MUNAFIK
    BILA DIBERI TANGGONGJAWAB DIA PECAH AMANAH
    BILA BERCAKAP DIA BERBOHONG
    BILA BERSUARA DIA SAHAJA NAK MENANG
    HAKIKATNYA SATU APA PUN DIA TIDAK SUMBANGKAN
    Apa nak diharap dengan Pas bila ada pemimpin berlagak macam paderi besar
    dosa berzina dalam keretaapi boleh diampunkan
    dosa berzina dalam hotel boleh dihapuskan
    yg penting bagi mereka bukan Islam
    bukan hukum Islam
    tetapi yg terpenting pemimpin mereka perlu diselamatkan
    yang penting dunia
    dan pergi jahanam dgn akhirat
    sebab tu mereka boleh kafirkan puak lain
    sebab tu mereka kata amalan ibadah puak lain sia-sia tak berpahala
    sebab tu masyarakt berpecah
    keluarga bermusuhan dan bagi mereka itu lah perjuangan
    demi politik
    yg penting politik dan
    Islam hanya dipolitikkan
    merekalah ahli sihir agama yg menyesatkan
    mensihirkan pemikiran umat agar taksub kepada mereka
    merekalah pembina patong berhala yg paling besar
    pemusnah persaudaraan yang no 1
    bertaqiyah mengalahkan kepura-puraan syiah
    dan merekalah perogol demokrasi yg mereka bergelumang dengannya
    tidak mahu mengaku kekalahan selepas pertandingan
    dan fitnah, penipuan, rancangan jahat dan mengadu domba perpecahan adalah amalan mereka sepanjang masa, sepanjang tahun dan sampai bila-bila..
    dan pasti itu semua adalah ajaran dari SYAITAN!

  4. antoo says:

    Orang MELAYU ISLAM(kena caps psl skarang tak semua Melayu Islam)dah mula hilang semangat dan jati diri sebagaimana orang Melayu terdahulu dan sebab itulah bangsa lain dah berani pijak kepala Melayu. Perpaduan Melayu sekarang bertambah goyah dek politikus2 taksub yang bertelagah.

    p/s:Kena lebih tegas dalam perlaksanaan undang2 untuk pertahankan DYMM Sultan, agama Islam dan hak2 bumiputera sebab kita adalah pewaris2 bumiputera terdahulu. Hak kita, takkan ada orang lain akan pertahankan.

  5. acid says:

    Jika nak dikatakan orang kristian ni biadap kerana langsung tak memikirkan kesan dan akibat, Biadap lagi Pas yang sama-sama mempertahankan tindakan puak kapir ni. Jadi sekarang Pas dan kristian memperjuangkan perkara yang sama…Sesat dan hinanya Pas bila persoalan akidah menjadi taruhan untuk mencapai matlamat ke Putrajaya.

  6. DataCode says:

    Pas jika berkaitan sesuatu pekara biarpun Islam tapi tidak menguntungkan mereka,,bisu dan komalah kelakuannya,cuba menguntungkan mereka,sudah pasti batang hidung orang lain dkatakan kotor

    • alimedanbaru says:

      Pas ni sejak peristiwa Mamali bukan sahaja melakukan pengkianatan , ‘bughah’ terhadap kerajaan yg sah tetapi makin melampau menyentuh bab keTuhanan untuk dikongsi dgn kafir yg mensyirikkan Allah.
      sebelum ambang merdeka aku dah sebut dhn hukum hudud terhadap mereka yg melakukan ‘bughah’ yakni pengkianatan terhadap kerajaan. dalam hukum hudud mereka boleh dihukum sampai mati… pedulikan mereka nak meroyan atau pun tidak..aku harap undang2 takad yg ada boleh menghukum mereka seberat2nya jika ada unsur2 ‘bughah’ terutama kepada hero biskut celup Pas yg merempuh Dataran Merdeka… kalau lu nak tentang hudud dlm bab bughah silakan wahai bujuk dan kuncuc mu..yg pasti bila Islam betul2 ditonyohkan kat muka kamu ,maka kamu akan meroyan macam iblis kena ayat Kursi!

      • bujuk says:

        Bughah atau pengkhianat.
        Persoalannya adakah demo TURUN, BERSIH dan sebagainya yg. PR buat adalah BUGHAH atau KHIANAT pada Negara?
        Aku terima BUGHAH itu halal darahnya, tapi demo bukan bughah. Jaka demo bughah maka siri demo d kedah, k’tan, s’gor dan penang dilakukan pro BN dari 2008 – 2013 yg. lepas juga bughah. Janganlah kita mudah menyebut perkataan2 Islam tapi gagal memahami maksud sebenar perkataan tersebut. Bughah biasanya adalah askar yg. lari dari medan perang, menjual rahsia keselamatan negara dan seumpamanya. Berjuang menentang pemimpin yg. menindas rakyat bukan bughah… kita tunggu jawapan dari jabatan Mufti Perak.

        • badrole amin says:

          engkau toksah tunjukkan lagi bodoh persoalkan pasal ‘bughah’ itu bujuk

          mufti Perak tujukan maksud ‘bughah’ dan ‘darah mereka halal dibunuh’ itu hanya kepada mereka-mereka yg mempunyai niat nak menggulingkan kerajaan yg sah dengan cara melanggar undang-undang, menggunakan kekerasan dan menumpahkan darah

          menindas rakyat apa kebendanya, kalau menindas dah lama bujuk dah mampos

          • gambus says:

            bujuk terasa laa tu sebab dengan terng pun macai PAS begitu bersungguh nak gulingkan kerajaan melalui demo tapi apakan daya kena sergah sikit semua jadi macam bapuk tua kakakakakaka

          • bujuk says:

            Masalahnya.. bilanya himpunan aman jadi huru-hara, rusuhan dan gulingkan k’jaan? malam tahun baru ada huru-hara jika FRU tak guna senjata, watercanon dan gas beracun?
            Kenapa nak keluarkan perkataan bughah jika tiada berlaku bughah?

        • bangKano says:

          Memang para pemdemo BERSIH,Blackout 505 & TURUN ada la leh di anggap pengkhianat negara. Alasan nya para pendemo ni dah di peralat kan oleh puak puak yang mau merampas kuasa cagha kekerasan melalui kudeta yang mana mastermind nya ada la cina DAP haprak tu. Pemimpin pemimpin melayu serba bangang tu dah la pandir dari Politikus Kaki Rembat/PKR & hamPAS/ Pemimpin Akal Sendat/PAS dah jadi ancua pada puak puak ultra kiasu pendatang tuu.Tak habih habih kaum melayu sentiasa jadi kakas sejak era pra-penjajah dan pasca -penjajah semata mata nak kan kuasa duniawi marwah bangsa & agama apa perlu perduli. Depa para pengkhianat ni guna kan alasan kunun nya kerajaan sah dah zalim menindasi rakyat…sapa yang kena tindas la ni…? ASda ka selama pihak wewenang kerajaan menangkap rakyat yangb tak bersalah haha…? kalo ad aynag ekna tangkap tu semua depa dah uat kesalahan mengikut perunsdangan yang wujud la ni. Ada ka individu yang telah melaku kan kesalahan di anggap kena tindas oleh kerajaan…? Cuba bukti kan jangan takat sembang kosong jerrr bujuk oiii….?

      • bujuk says:

        Pernah dalam 1 peperangan, seorang sahabat minta pada Rasulullah untuk membalas perilaku Rasulullah yg. memukul perutnya. Maka ramai sahabat minta jadi galang ganti, tapi Rasulullah tak izinkan. Maka sahabat tersebutpun membalasnya dengan mencium perut Rasulullah kerana terharunya dengan kehebatan Baginda yg. membenarkan dia membalas tindakan Baginda.
        Jelas d sini.. Rasulullah tidak kata perkara ini Bughah, kerana sahabat tersebut meminta apa yg. benar. Dalam isu lain, Abu Bakar telah menyerang sekumpulan muslim yg. tidak mau membayar Zakat selepas kewafatan Nabi.. maknanya Abu Bakar menyerang mereka yg. tidak taat pada pemerintah dalam perkara yg. menjadi kewajipan pada mereka dan hukum Islam.

        • Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

          Nurul Izzah Bughah…

        • WTF says:

          Bujuk…

          I am fed up with your rhetoric

          If you want to be with those fools, GO AHEAD!!!

          We do not need fools like you

          You are either WITH us or AGAINST us

          Choose WISELY!!!

          • bangKano says:

            Tok sah la nak cakap omputih ngan bujuk bangang ni…bukan dia paham pun sepatah haram. Dah puak puak PAS ni memang akal depa dah sendat,sasau & tersesat baghat bau pun macam sampah jerrr…!!!

          • WTF says:

            Tapi Bujuk ada hati nak BERDIALOG dgn geng2 paderi!!!

            Mungkin tu kut sebab Bujuk sokong kalimah Allah digunakan sbg kata ganti nama Tuhan dalam Bible

            Senang sikit nak BERDIALOG!!!

        • gambus says:

          pembelit macam kau tak habis-habis membelit .. dengan terang kunci utama kat atas ialah kebenaran …

          tapi dengan Pakatan apa yang kebenaran , nak pilihanraya bersih ?? tapi Pakatan sendiri mengaku menipu dengan banglanya !!! jangan lupa bujuk kau sendiri bawak fitnah ni sampai anwar pun tak ngaku dah sekarang kakakakakakaak

          kebenaran konon hidup terseksa harga naik ?? harga astro naik pun nak melalak melolong salahkan kerajaan , ni Pakatan tak boleh hidup tanpa hiburan kaa !!!

          nak melalak konon kebenaran harga naik , tapi pakatan sendiri menaikkan bermacam-macam cukai .. kalau macai Pakatan ni perjuangkan kebenaran patutnya mereka buat kat pemimpin mereka dulu !!!

          ni gunakan isu penipu , mempolitikkan isu dan buat demontrasi dan nak gulingkan kerajaan kononnya .. memang bughah

          • bujuk says:

            Aku tak pernah melalak Astro naik.. sorry. Harga barang/cukai tak kira k’jaan mana.. aku tak pernah setuju. Guling k’jaan adalah provokasi KDN. Hang p tanya Zahid, mana dia p malam tahun baru.

  7. bujuk says:

    M’sia dah celaru…
    Kita sabut Krismas, Tahun baru pun kita sambut juga malah lebih meriah dari tahun Hijrah. Kita kata Negara ni Negara Islam tapi promosi Kristian lebih besar lagi. Malah promosi TMM2014 dalam TV, lebih pada budaya ASIA ada tokong, temple, gereja… aku tak perasan ada ke tidak Masjid Negara. Malah budaya cina/hindu dan kristian lebih menonjol.
    Perayaan2 yg. d ketengahkan, malam tahun baru contohnya… siapa artis yg. d jemput? ya artis melayu.. tapi lagu2 bukan corak Islam. Kita hentam ISLAM LIBERAL, tapi apakah Negara M’sia amalkan ISLAM yg. Rasulullah bawa? Lihatlah pemikiran pempinan k’jaan, pakaian ahli keluarga pemimpin, majority rakyat dan sambutan2 keraian k’jaan. Apakah semuanya melambangkan sebuah negara Islam.
    Cuti Am.. kenapa perlu terlalu banyak, semua agama kita cuti. Malah krismas dan tahu baru sejak merdeka kita sambut walaupun bukan ramai mana penganut kristian dulu. Dalam perlembagaan ada sebut Agama lain tak boleh d sebarkan pada orang Islam.. tapi perayaan2 yg. d sambut peringkat kebangsaan adalah DAKYAH terbesar dalam menyebarkan agama mereka dan k’jaan menggalakkan dengan peruntukan jutaan ringgat dan sambutan peringkat kebangsaan d hadiri PM dan menteri2.
    Kita selalu nampak BESAR DOSA kecil melibatkan musuh kita, tapi kita pendam/diam bila melakukan dosa BESAR. Apakah Allah telah tutup pandangan hati kita.. wanauzubillah.

    • acid says:

      Apalah yg kau merepek ni ?

      • alimedanbaru says:

        bang susah nakcakap dgn pak pandir sekor ni, dia tidak dapat bezakan kepelbagaian kebebasan amalan agama dan budaya dengan perjuangan mempertahankan agama Islam.
        dia pakai balun je..agaknya pagi-pagi ni makan tapai ubi terlebih sangat.

        • acid says:

          he he he.

        • gambus says:

          pelik padahal dalam komen dia sebelum ni berlagak hebat dan cakap besar bahwa Islam ni tak pernah menindas agama lain , memang betul pun !!! , tapi kat sini dia suruh pulak kita mengamalkan diskriminasi terhadap agama orang lain !!!

          Tapi yang puak kristian DAPigs sibuk memainkan isu ketegangan agama tak berani pulak simunafik bujuk ni sentuh !!!

          inilaa macai PAS kata konon PAS perjuangkan Islam ?? harkk tuihh laaa !!!

          • alimedanbaru says:

            pening bang layan sorang ni ..tapi kena layan jugak ..biar sampai dia faham…sabar je la

          • bujuk says:

            Agama memang perlu diskriminasi.. p baca surah al-kafirun. “Untuk kamu agama kamu, untuk aku agama aku”. Kalau semua agama korang nak sambut.. Islam LIBERAL la tu.

          • WTF says:

            Macam cakap puak4 Kristian jer hang ni Bujuk!!!

            Agama perlu DISKRIMINASI ya!!!

          • Mawar says:

            Bujuk sila tolong nasihatkan puak kamu bujuk….si pas mujahid, mereka yg menyokong kristian. Sila bujuk…

    • gambus says:

      apa yang bodoh kau merepek ni bujuk ??

      nak sembang pasal artis dan lagu ?? kau ingat masa konsert pemilihan PAS , budak-budak tu nyanyi lagu bercorak Islam kaa ??? tu belum bab PAS buat artis seksi mengalahkan k-pop , padahal sebelum ni PAS melalak menajtuhkan k-pop haram .. cakap dengan orang munafik macam ni laa penuh berbelit-belit !!!

      kat mana pulak yang prmosi kristian lebih besar ? setakat cakap secara am ni bujuk puak munafik dan kaki fitnah macam kau jee yang selalu buat !!!

      TMM punya promosi pun kau nak melalak , inilah Malaysia dan Islam sebenar tak pernah diskriminasi kepada agama dan kaum lain …

      yang kau melalak pasal cuit , bukannya susah , kerajaan negeri kelantan , selangor ada kuasa apa menarik balik cuti untuk menyambut krismas !!! kau suruh jee laa kerajaan kelantan dan selangor tarik cuti krismas , bodoh kee kau ni bujuk !!!

      nak cakap pasal dosa konon , kai penipu dan pemfitnah macam kau pernah fikir pasal dosa , melalak salahkan orang konon berdosa padahal kuasa ada kat tangan Pakatan untuk buat sesuatu , buktikanlah kat kami .. takat cakap membelit dan seperti orang munafik nak buat apa ???

      • bujuk says:

        kesian…
        Orang cerita pasal negara, hang sebuk pasal negeri. Katakan nak pertahankan Islam.. bila d dedahkan penyelewengan pemimpin korang pada Islam, pusing pulak. Ada tajuk baru cerita pasal D.Aseh nak buka HRC d putrajaya, kononnya untuk tarik pelancong. Ha… apa UMNO boleh buat? Apa pulak idea D.Aseh/k’jaan untuk menarik minat pelancong untuk dekat dengan Islam?

        • WTF says:

          KESIAN…

          Macama mana nak cerita dgn Bujuk pasal Negara, FUCKUTAN tak pernah pernah Negara Malaysia pun

          FUCKUTAN ada negeri jer, tu pun perintah 3 buah negeri…jadi Bujuk hanya layak cerita pasal negeri jer la!!!

          KESIAN…PENJILAT JUBUR DAPIGS MACAM HANG TAK BOLEH NAK PERINTAH NEGARA MALAYSIA!!!

          PERGI NANGIS BUJUK, GET DRUNK AND TAKE BEER WITH HOLY WATER YA!!!

    • bangKano says:

      Weiii bujuk aku agak minda hang dah bertambah celaru akibat tusukan bertubi tubi dari fatwa songsang & persepsi dari para ulahlama serba hampeh PAS & PKR tu membuat hang jadi keliru terus. Dampak nya kepala hang jadi pening sakan la ni macam oghang mabok banyak togak ayaq ketum jerrr. Tu la yang di mahu kan oleh para pemimpin hierarki Penipu Rakyat…maka rakyat macam hang ni la dah jadi mangsa nya.

      Ada ka nas nas dari alquran kata muslim tok leh merai kan hari khusus penganut agama lain…? Kalo ada tolong sebut kan kat sini. Pemimpin kita selalu pi ke rumah terbuka kat penganut agama lain bukan bermakna kita nak percaya kat dogma depa tu..tapi sebagai manusia punya hati nurani yang terbaik kena la menghormati pandangan/ideologi/akidah oghang lain tak salah kan…? Bukan nya kita percaya habih sampai sehingga tak yakin lagi ngan keesaan ALLAH & akui semua dogma keagamaan depa kita iktiraf sebagai akidah yang betoi sama taraf ngan kesucian islam macam doktrin ala John Hicks penganut pluralisme agama tu bujuk. Tu la sifat sifat para pemimpin yang beriman lagi soleh…tak angkuh,egoisme,sentiasa memandang rendah pada pendirian oghang lain termasuk akidah penganut pelbagai agama. Agaa islam tetap suci tapi jangan sekali kali meremeh kan agama lain…nanti penganut agama lain akan mengeji & memburuk kan ALLAH nanti ngan alasan kejam,tak adil,ganas dll. Sanggup ka hang kena serang ngan pelbagai tuduhan keji oleh puak puak anutan agama lain..? Ada hadis dok ceghita nabi Muhamad pernah bersolat kat gereja nasrani di Baitulmaqdis kat Palestin…leh plak apa pasai nabi Muhamad sanggup bersolat bersama saa ngan paderi kristian dalam gereja hah…? Ni menunjuk kan nabi kita dah punya jiwa toleransi amat tinggi terhadap penganut agama lain…tak kan nabi tak tau jika ada larangan dalam alquran bersolat dalam gereja tu bujuk. Tak kan sanggup soghang nabi yang di lantik ALLAH sanggup melanggar perentah dari NYA..? Lain la kalo hang ni dah jadi macam pemimpin hampas akal sendat PAS tu dok sengap jer bila penganut kristian dok kutuk muslim sebagai anjing bila JAIS pi serbu gereja kat Damansara Kim dan merampas kitab kitab bibel versi bahasa melayu & iban.

      Kalo apa yang dok kata ni salah tolong perbetoi kan bujuk….!!

  8. Anak Lenggong says:

    Ini lah terjadi pabila bangsa melayu terlalu teringinkan nak kuasa sehingga sanggup jadi abdi kepada bangsa lain walaupun diri dipijak dan dihina..melayu-melayu ini masih lagi dibuai mimpi dengan mengatakan bahawa parti yang mereka pilih merupakan pejuang islam dan sering menyalahkan apa juga yang telah kerajaan lakukan..pada mereka hanya perlakuan mereka sahaja yang betul ..lihat sahaja apa terjadi dengan peristiwa tahun baru..siapa yang menjadi kuli batak diperhambakan oleh cina kapir..MELAYUUU..kaum cina duduk senang disamping arak dan GRO..melayu yang bangang diarah untuk melakuan onar supaya Negara porak peranda..cina desak kerajaan boneka untuk naikkan cukai perniagaan supaya kos harga barang dapat dinaikkan..melayu digunakan untuk menyalak menyalahkan kerajaan..

    Bagi melayu2 yang masih tak sedar diri lagiii..buka lah minda dan baca apa yang diucapkan oleh pemimpin terdahulu..supaya kita faham serta tidak membiarkan kita terus menerus ditindas oleh puak kapir..

    BICARA HATI TUN MAHATHIR…

    SAYA sedih. Bukanlah saya berharap kerana kesedihan saya akan menarik simpati sesiapa. Hanya saya ingin menyatakan perasaan saya- perasaan apabila melihat kaum bangsa saya, orang Melayu, begitu sekali tidak tahu bersyukur, begitu sekali mudah lupa, begitu sekali mudah dipengaruhi dan diperalat oleh orang lain sehingga sanggup memburukkan bangsa sendiri.

    Bagi generasi yang dilahirkan selepas merdeka tentulah mereka tidak merasai sendiri kehinaan yang dialami oleh orang Melayu semasa mereka dijajah dahulu. Tetapi takkanlah mereka tidak baca sejarah bangsa mereka.

    Jika mereka sudah lupa, jika mereka tidak dapat memahami pahit maung, pedih perit bangsa yang dijajah, izinkan saya yang biasa dengan tiga penjajahan bercerita sedikit berkenaan orang Melayu semasa dijajah.

    Rata-rata mereka miskin, tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak terdaya mempertahan negeri-negeri mereka. Mereka terpaksa bertuankan orang putih Inggeris yang mereka terima sebagai Tuan mereka di negeri mereka sendiri. Mereka bukan tuan rumah. Mereka sebenarnya hamba rumah yang diduduki orang lain.

    Orang putih, secara terbuka menyatakan orang Melayu adalah bodoh dan malas, tidak mampu menyumbang apa-apa kepada pembangunan negeri-negeri mereka. Mereka hanya layak jadi pemandu kereta dan orderly atau budak pejabat atau kerani. Mereka dianggap tidak berkebolehan melaksanakan apa-apa kerja yang dipertanggungjawab kepada mereka. Orang asing dari India dan Cina perlu dibawa masuk untuk mengatasi masalah Melayu malas dan tidak cekap.

    Datang Jepun. Orang Melayu hilang jawatan perkeranian dan jawatan-jawatan rendah yang lain. Mereka terpaksa jadi penjual pisang di tepi jalan – kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

    Jika tidak tunduk serendah mungkin apabila lalu di hadapan askar Jepun, mereka dipaksa tatang ketulan batu yang besar sehingga mereka pening dan jatuh. Mereka diarah panjat pohon kelapa untuk dapat buah kelapa bagi askar Jepun. Jika gagal mereka ditempeleng dan terbongkok-bongkok meminta maaf daripada askar Jepun.

    Tanpa bertanya sedikitpun akan pandangan orang Melayu sebagai pemilik negeri-negeri Melayu, Jepun menghadiahkan empat buah negeri Melayu, iaitu Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, kerana membalas budi Siam.

    Di bawah pemerintahan Siam, orang Melayu diarah supaya menghormati lagu kebangsaan Siam dan bendera Siam. Saya lihat sendiri seorang orang tua Melayu yang tidak turun basikalnya semasa lagu kebangsaan Siam dimainkan, ditendang di kepala oleh askar Siam apabila lagu berhenti dan ia jatuh terlentang di atas jalan. Saya dan beberapa Melayu lain tidak berani menolong orang tua yang telah jatuh. Kami bangsa yang dijajah dan boleh ditendang oleh sesiapa yang menjajah bangsa kami. Jangan siapa tolong.

    Kemudian, British kembali dan raja-raja Melayu diugut akan diturunkan dari takhta mereka jika tidak tandatangan perjanjian Mac Michael supaya negeri-negeri Melayu diserah secara langsung kepada British. Dan raja Melayu pun tandatangan dan diturunkan pangkat kepada kadi besar negeri mereka.

    Cadangan Malayan Union British bertujuan menamatkan negeri-negeri Melayu sebagai Tanah Melayu, milik orang Melayu. Ia akan jadi milik siapa sahaja yang mendapat taraf rakyat Malayan Union milik British.

    Dalam keadaan orang Melayu begitu miskin, daif dan tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak mempunyai senjata, tidak tahu berniaga, sudah tentu mereka akan menjadi kuli dan hamba kepada orang lain yang lebih pintar, lebih cekap dan lebih kaya daripada mereka. Sudah tentu tidak akan ada Tanah Melayu, tanah tumpah darahnya orang Melayu. Mereka akan jadi bangsa yang tidak bernegara, tidak bertanahair. Tidak ada masa depan bagi mereka.

    Alhamdulillah. Di saat itu mereka tiba-tiba sedar. Berkat beberapa kerat di antara mereka yang terpelajar yang tahu akan malapetaka yang menanti bangsa mereka, mereka ketepikan sikap kenegerian mereka dan kesetiaan kepada raja masing-masing atau kepada keturunan mereka. Mereka bersatu dan bangun menentang rancangan Malayan Union British. Perpaduan Melayu yang tumpat ini, pendirian mereka yang tidak berbelah-bahagi berkenaan penolakan Malayan Union memaksa British gugurkan rancangan mereka dan kembalikan negeri-negeri Melayu bersama Pulau Pinang dan Melaka yang dimiliki British kepada orang Melayu. Maka terselamatlah orang Melayu dan negeri mereka.

    Malangnya sekembalinya sahaja Semenanjung Tanah Melayu ke tangan orang Melayu, maka bermulalah rebutan untuk nikmat yang datang dengan pemerintahan sendiri, khususnya untuk menjadi ahli dalam dewan-dewan negeri dan dewan undangan Persekutuan. Keahlian ini menjanjikan pangkat, elaun dan lain-lain kemudahan.

    Untuk bekerja sebagai budak pejabat memerlukan kelulusan tertentu. Tetapi untuk menjadi Yang Berhormat, menteri, bahkan Perdana Menteri tidak memerlukan apa-apa sijil atau kelulusan.

    Yang kecewa, yang tidak dapat nikmat yang dikejar lupa akan nikmat perpaduan dan mereka tinggalkan UMNO untuk tubuh kesatuan mereka sendiri. Dengan ini mereka akan dapat dicalon oleh parti mereka untuk bertanding dalam pilihan raya yang akan datang.

    Kumpulan pertama yang menubuh parti serpihan terdiri daripada ulama dalam UMNO yang kecewa kerana permintaan mereka supaya 10 daripada mereka dicalonkan oleh Tunku Abdul Rahman ditolak olehnya dan hanya satu sahaja yang diberi kepada kumpulan ini.

    Tetapi Tuhan Maha Kaya. Rata-rata orang Melayu terus menyokong UMNO yang mana ini memberi kemenangan kepada UMNO dan rakan-rakannya. Demikianlah besarnya sokongan ini sehingga British terpaksa serah kuasa kepada Perikatan ciptaan UMNO. Jika Parti Islam mendapat lebih daripada satu kerusi, nescaya kemerdekaan tidak tercapai pada 1957.

    Tanpa merampas hak orang lain, pemerintahan yang bertunggak kepada Melayu berjaya membangunkan negara dan memberi kepada bangsa Melayu dan bumiputera lain pelajaran, latihan dan peluang yang tidak pernah dinikmati oleh mereka semasa dijajah.

    Berkat semua ini maka terpulihlah maruah bangsa Melayu. Alhamdulillah.

    Ramalan bahawa pemerintahan yang dipimpin Melayu ini akan merampas hak dan harta kaum lain tidak menjadi kenyataan. Sebaliknya pimpinan yang diterajui Melayu berjaya memajukan negara sehingga dikagumi dunia.

    Semua ini terang dan nyata. Dunia akui kebolehan orang Melayu yang memimpin Malaysia. Tetapi mereka belum sampai ke tahap bersaing dengan kaum lain terutama dalam bidang perniagaan dan perusahaan.

    Malangnya kejayaan yang sedikit ini telah menjadikan mereka bongkak dan tamak. Rebutan kuasa antara mereka terus berlaku dan rebutan yang berpunca kepada ketamakan individu tertentu menyebabkan perpecahan dan serpihan daripada parti utama mereka.

    Mereka yang kecewa kerana gagal merebut tempat menghasut ahli-ahli dan pemimpin kerdil untuk menyertai mereka, untuk menjayakan hasrat sempit mereka merebut kuasa, terutama untuk menjadi Perdana Menteri. Untuk ini mereka membohong, menyalahtafsir agama, menyokong orang lain yang tidak suka melihat orang Melayu meraih walaupun sedikit kekayaan, kedudukan dan nikmat yang terdapat di negara ini.

    Hasilnya ialah perpaduan Melayu diganti dengan perpecahan. Orang Melayu yang dahulu digeruni oleh British kerana kukuhnya perpaduan mereka, sekarang berpecah kepada tiga kumpulan kecil yang terpaksa mengemis untuk mendapat sokongan orang lain termasuk mereka yang menentang segala usaha untuk mengimbangkan kedudukan orang Melayu dengan kaum-kaum lain.

    Sokongan orang lain ini tidak diberi secara percuma. Jika mana-mana daripada parti Melayu ini memenangi pilihan raya dan mendirikan Kerajaan, tak dapat tidak Kerajaan ini akan terpaksa mengikuti telunjuk orang lain. Melayu tidak lagi akan menjadi tunggak kepada pemerintahan negara yang mereka rela berkongsi dengan orang lain. Mereka akan jadi puak minoriti dalam pakatan yang mereka sertai. Inilah yang akan terjadi hasil perpecahan orang Melayu.

    Siapakah yang membawa malapetaka ini. Tak lain tak bukan malapetaka ini dibawa oleh orang Melayu sendiri – orang Melayu yang tamak, orang Melayu yang kurang pintar, orang Melayu yang mudah dipengaruhi nafsu, yang mudah dikuasai oleh perasaan benci apabila dihasut.

    Orang Melayu sudah lupa akan betapa hinanya mereka semasa dijajah dahulu. Mereka tidak pun mengakui akan nikmat yang banyak yang dinikmati oleh mereka setelah merdeka dan mereka menerajui Kerajaan – Kerajaan Malaysia merdeka.

    Oleh kerana lupa dan tidak bersyukur, mereka rela supaya perpaduan yang memberi kekuatan kepada mereka dimusnahkan. Mereka sanggup dipecah dan dipisah daripada kuasa yang sedikit yang ada pada mereka.

    Sebab inilah yang saya sedih. Bangsa saya jelas tidak dapat menangani kejayaan. Bangsa saya mudah lupa. Bangsa saya tidak tahu bersyukur. Bangsa saya tidak tahu mengambil iktibar daripada nasib yang menimpa kaum sebangsa yang hari ini tinggal di wilayah yang dikuasai orang lain.

    Jangan bersedih dan bersimpati dengan saya. Bersimpatilah dan bersedihlah dengan diri sendiri, dengan anak cucu yang akan alami masa depan yang gelap kerana kita tamak dan begitu benci kepada bangsa dan pemerintahan oleh kita sendiri.

    • bujuk says:

      Pemimpin2 UMNO kena baca ni… kerana TunM juga pernah kata, kalangan bijak pandai dah tak masuk UMNO lagi. Sebabnya pemimpin UMNO suka orang bodoh jadi ahli supaya mereka boleh berkuasa selamanya. Yg. bijak sikit adalah ahli keluarga dan kroni saja.. mereka inilah yg. akan menggantikan tempat yg. d tinggalkan dan terus menutup kesalahan.
      Lihatlah UMNO, berapa ramai yg. berjuang untuk agama, bangsa dan negara? tengok senarai menteri cukuplah..
      Aku hanya boleh harap pada Tok Pa, Husni Hanazlah, Ahmad Maslan(kadang2) dan mungkin KJ. Yg. lain hanyut… isi kekosongan untuk balas budi je. Takda apa yg. boleh d harap kan.

      • Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

        Awat hang nak kata ahli2 PAS tu semua bijak pandai laa..?? Sedarlah diri sikit.. yg bodoh2 berhimpun selalu tu dari PAS jgak kan..termasuk sekali ngan hang.Bukan saja ahli PAS bodoh,malah dengan pemimpin2 PAS sekali turut bodoh dan diperbodohkan…

        • bujuk says:

          Aku bodoh jika hang rasa berjuang untuk keselesaan rakyat, berjuang supaya orang susah dapat lebih nilai setiap sen yg. mereka ada adalah 1 kebodohan.

          • gambus says:

            memang kau bodoh bujuk konon berjuang untuk keselesaan rakyat .. tapi sedang kau berguling pemimpin Pakatan sedang kira gaji yang mereka akan naik

            sedang macai pakatan berguling pemimpin DAPigs ada kereta mercedez baru !!!

            sedang maai PAS berguling habis segala macam cukai naik mendadak dinegeri selangor ..

            memang kau bodoh bujuk !!!

      • gambus says:

        teguran Tun M memang kami dengar bujuk , sama juga dengan segala kenyataan mengenai PAS yang banyak salah gunakan agama , memang kami dgr hehehehehe

        kelakar laa kau ni bujuk cakap pasal kroni kau cakap pasal anak dan menantu nik ajis kaa ??? hahahaha

        UMNO memang berjuang untuk agama , bangsa dan negara .. kami tak perlukan orang munafik macam kau untuk memberi nama !! sebab ,majoriti kami semua tahu UMNO akan terus unggul bersama Islam

        lihatlaa macam PAS apa yang pernah berjuang untuk Islam ??? satu undang-undang Islam pun tak ada !!! kat selangor yang PAS banyak kerusi pun , arak dan disko masih berleluasa

        nak harapkan PAS perjuangkan Islam ?? mana PAS masa JAIS kena fitnah dengan DAPigs dalam kes murtad ?? apa yang PAS buat ialah buang DHA , sebab membongkar isu murtad !!! camani kau kata PAS nak perjuangkan Islam ???

        apa PAS buat bila terbaru JAIS difitnah dan dimaki hamun oleh puak DAPigs , PAS semua menyorok dibalik bini masing-masing hahahahaha

        itulaa PAS , pemimpin dan macai PAS hanya bernilai 1 sen jee pada DAPigs !!!

        • bujuk says:

          Macamana nak back-up, JAIS pergi serang senyap2. Langsung tak bagi tau EXCO & MB seperti SOP sedia ada. Sekarang EXCO minta tunjuk sebab dan rentetan kejadian. Isu sensitif.. tak boleh serbu ikut emosi. Nanti lagi rosak bukan lagi baik.

          • Mawar says:

            Dlm penguatkuasaan, bukan semua perlu diberitahu. Jais mengikut undang2 dan peraturan sedia ada.
            Meh sini aku ajar kau bujuk, penguatkuasan kalau diberitahu semua org/pemimpin, alamat tak menjadi lah tangkapan sebab barangkali informer akan merosakkan tindakan penguatkuasaan itu….sampai bilalah kita nak tangkap pesalah???

            Apakah akal kau exco agama perlu tahu semua tindakan penguatkuasaan yang dianggap ” maklumat terhad” sebelum sesuatu tindakan? Jadi apakah peranan penguatkuasaan Jais? Jangan kau rigidkan bujuk, nanti pulak akan jadi isu pulak, pihak berkuasa lambat bertindak lah!! Pihak berkuasa lemah lah!!

  9. Anak Lenggong says:

    Dalam soal bodoh sape yang melayu yang paling bodoh bujuk oii..

    1. Setiausaha yang ada video kongkek ngan mak janda pun terus berkuasa..
    2. Timbalan prsedien kakai sapu bini kawan sendiri terus berkuasa.
    3. Sipeliwat terus disanjung.
    4. Penentang kemungkaran islam dan orang yang minta perpaduan dilaksanakan dihumban keluar.
    5. Sanggup dijadikan hamba abdi untuk kepentingan kaum kapir.
    6. Islam dihina dan dipijak dibiarkan..

    SO BUJUK ADAKAH INI PUAK YANG KO KATA CERDIK..GUNA LAA OTAK TU SIKIT JANGAN LETAKKAN OTAK DIATAS KEPALA LUTUTTT..

    • bujuk says:

      Patutkah parti yg. mengangkat seks sebagai alat kempen politik d katakan bijak?
      Menentang kemungkaran baik, minta perpaduan juga baik.. yg. tak baik ialah tak boleh terima keputusan parti dan bersekedudukan dengan musuh parti untuk menentang parti.
      Hamba kaum kafir itu ialah membenarkan setiap permintaan kafir untuk kepentingan diri sendiri bukan untuk kepentingan negara dan rakyat.
      Siapakah yg. pijak Islam demi Parti? PM pernah kata hudud takkan d laksanakan selagi BN memerintah m’sia. Tiba2.. mufti kata mereka yg. bughah halal darahnya(salah 1 hukum hudud). Kesiannya.. mufti gagal menetapkan apakah himpunan pro rakyat tampa senjata dan himpunan aman itu 1 bughah.

      • gambus says:

        itu bukan mengangkat seks tu membongkar aktiviti pemimpin Pakatan yang suka seks , padahal pemimpin PAS ni kalau bercakap seolah syurga dan neraka macam dia yang punya !!!

        Nik aziz sendiri pernah suruh karpal tgk perlembagaan PAS yang takde pun nak dirikan negara islam .. camana ni bujuk ??? nik ajis munafik ni !!!

        Anwar sendiri berkata hudud takkan dilaksanakan di malaysia

        Buku Jinggay yang menjadi kitab puak pakatan sendiri dah takde hudud

        Malah hadi awang dengan penuh bangga mengaku hudud hanya perkara kecil dalam Islam iaitu hanya 0.0001% sahaja dan tidak perlu dibuat

        Dalam DAPigs tu bujuk , lim kit sial terang-terang mengaku mereka memperjuangkan sekular , dan ramai pemimpin DAPig sendiri yang menyokong gerakan murtad seperti dalam kes Lina Joy , itu adalah perkara yang terang dan bersuluh . DApigs sendiri telah mempermainkan nama Allah untuk kepentingan politik

        ketua mahkamah syariah kelantan pernah berkata , hudud PAS kelantan hanya memerulkan kuasa MB jee .. sekarang siapa yang munafik dan fasik ni ???

        • bujuk says:

          Nak cerita biar habis..
          Anuar kata hudud takkan d laksanakan tampe persetujuan semua atau perubahan perlembagaan. Maknanya jika perlembagaan benarkan… hudud boleh d laksanakan.
          TGHA kata hudud bukan perkara paling penting, tapi WAJIB d laksanakan pemerintah.
          Buku jingga persetujuan semua parti, HUDUD pula perjuangan PAS. PAS tak suruh DAP/PKR setuju sebab PAS nak laksanakan pada umat Islam sahaja. Contoh aku nak cat rumah warna hijau, patut ke aku mintak kebenaran kau? dan terpulanglah kau nak cat rumah warna hijau juga atau tidak. Bukan aku nak cat rumah kau warna hijau.
          Mahkamah kalau rasa boleh dan mampu buat, laksanakan lah… buat apa tunggu arahan MB. Sebab MB juga kata dah sedia, tunggu kebenaran PM saja.

          • WTF says:

            Buatlah kat Kelantan, tunggu apa lagi…

            Nak tunggu sampai Krismas 2014 ker???

          • bujuk says:

            Tunggu kebenaran dari PM, sebab PM yg. dulu tak benarkan.

          • WTF says:

            Kebenaran apa Bujuk!!!

            Memang boleh laksanakan pun Hudud di Kelantan!!!

          • bangKano says:

            Hang sebenaq nya masih tak paham apa Anuaq dok kata tu bujuk….? Hudud dapat di laksana kan jika semua rakyat tanpa mengira pegangan akidah setuju & di persetujui secagha konsensus tang meminda perlembagaan…tu la maksud Anuaq tu. Tapi realiti nya lagu mana hah bujuk…? Tolong lawat balik/revisit fakta komposisi penduduk Malaysia ni & kehendak Perlembagaan Persekutuan. Buat risec dulu jumlah penduduk yang setuju & tak setuju….baghu la hang leh cakap banyak kat sini….kalo takat torak jerr buek menghabih kan bogheh jo.

            Ntah ntah hang pun ta pernah tengok Perlembagaan Persekutuan kot…oghang lain dok teruja cakap pasai hudud & perlembagaan,hang pun tumpang semangkok…tapi mangkok pengetahuan tang isu ni hang masih tetap zero. Ada hati nak sembang lebeh lebeh podah. Hang tu takat jadi macai jerr sebab tu la pemimpin Penipu Rakyat ambik hang sebagi tentera siber dalam kmu.net ni pasai IQ hang rendah tok leh berhujah secagha ilmiah pun. Tu la objektif sebenaq pemimpin teringgi Penipu Rakyat ni…hang dah jadi balaci murahan bujuk….!!!

      • bangKano says:

        Dah la tu bujuk…jangan la nak sasau plak macam mantan MB Kelate tu….terima la hakikat realiti. Hudud memang sukaq nak di laksana kan di Malaysia punya penduduk pelbagai etnik,pegangan agama & budaya. Hang tau tak…ghamai pemimpin PAS yang rasional telah memutus kan bahawa hudud memang tok leh di laksana kan kat negagha ni kalo takat penduduk muslim tak melebehi 59%. Tu sebab PAS la ni sanggup berubah dasaq islami sempit & ketat ke arah lebih liberal semata mata nak pikat pengundi bukan islam menyokong konsep perjuangan politis depa…lalu bergabung ngan parti sekular sosialisme DAP & PKR sekadaq cuma mau dapat kan kuasa,jawatan & kemewahan hidup dalam sebuah permuafakatan – Pakatan Rakyat.

        Hasil nya la ni Pakatan Rakyat dah plak menjelma sebagai Penipu Rakyat. Ni berikutan terdapat beberapa gelintiran dari puak puak serba bebal lagi pandir yang masih lagi mendengung kan isu hudud. Tapi depa ni tak pernah plak di nasihat oleh para ulahlama hamPAS ni supaya jangan bangkit bangkit kan isu dah basi hudud ni…ni gara gara pasai strategi politik cuma nak dapat sokongan padu dari penyokong setia totok serba taksub ni pada perjuangan PAS nak dapat kuasa,duit & bughit. Jadi pemimpin ala ulahlama dok sengap jerrr setuju pun tidak tak setuju apa lagi. Kan ni bukti satu taktik penipuan PR nak mengeliru & mencelaru kan minda rakyat yang serba jahil tang islam…?

        What’s say you…bujuk…?

        • bujuk says:

          Sukar bukan bermakna tak boleh. Usaha tangga jaya..
          Kalau kau fikirkan kau boleh, kau pasti boleh melakukan, jika kau ragu2 nescaya tidak tentu.
          Allah janji, jika kamu bantu Agama Allah nescaya Allah akan bantu kamu. Siapakah yg. mampu melawan kuasa Allah?

          • bangKano says:

            Tau pun hang makna sukar tu…tapi pasai apa kat Kelate sejak hamPAS pegang kuasa tahun 1990 sampai la ni tak jugak terlaksana HUDUH hah…? Jawaban nya ada la SUKAR…tau tak. Pertama dah tentu dapat tentangan dari bangsa non muslim…kedua kekangan dari sudut perlembagaan di mana undang undang negaghi(enakmen)tok leh bercanggah ngan peruntukan artikel 4(1) Perlembagaan Persekutuan. Ketiga jika mau jugak nak laksana kan HUDUD mesti kena pinda perlembagaan,memerlu kan sokongan ahli parlemen 2/3 dari jumlah 222 orang tu. Leh ka kita dapat sokongan 2/3 bujuk oii…? Aku yakin ahli parlemen bukan islam dari DAP,PKR,bebas & parti komponen BN dari Sabah/Sarawak dah tentu menentang.

            Dah berbuih mulut para pemikir rasional dok sakan beri hujah kat sini & kat luaq sana…tapi hang & puak puak bengong Penipu Rakyat/PR tu tetap buta hati pekak kan telinga menolak semua hujah depa tu. Semua kata depa hang pa kata bohong semacam…tapi tang semua torakan Penipu Rakyat hang kata betoi belaka walo pun sebenaq nya tak betoi pun. Puak puak dalam Penipu Rakyat/PR ni sebenaq nya dah pandir. Tu sebab sampai la ni ALLAH tak meredai semua perjuangan sia sia lagi gila depa tu…pasai pemimpin & penyokong depa dah bongok semacam lagu mana nak urus kan manusia apa lagi sumber alam & khazanah negara…contoh nya dalam pemilihan CEC parti DAP pun yang tak sampai 2000 ahli pun depa dah sasau dan kepoh. Punah la negagha jika pemimpin bodo sakan di beri peluang memerentah negagha yang serba kompleks ni…ALLAH sentiasa mendengaq semua rintihan & doa oghang oghang yang soleh mohon sisih kan para jembalang tanah mengurusi negagha yang kaya ngan sumber alam & modal manusia/human capital.

            Ada paham wahai bujuk….?

  10. Anak Lenggong says:

    SEbenarnya penyokong bangang PAS saperti bujuk..moo lembu mek esah terlebih garam daripada pemimpin mereka..walaupun dah berkali-kali pemimpin mereka kata Hudud bukan perjuangan PAS tetapi sibangang2 ini tetap mengatakan PAS berjuang untuk pemerintahan islam..ini lah akibatnya bila ada otak dah tak reti nak guna serta asyik dok disuap dengan pembohongan daripada pemimpin sehinggakan pabila pemimpin mereka sudah berubah angina tetapi mereka tetap mengatakan serta mempercayai apa yang asal yang telah dibohongi sebelum ini…

  11. syaa says:

    kerjasama pas dap menguntungkan kristian.cilako pas.

  12. sireh ke gagang says:

    korang baru sedar ke PAS tu bughah(pengkhianat)?sebenarnya , PAS dah lama jadi begitu . bukan sekarang pun . sejak awal tertubuh lagi , PAS tu memang pengkhianat. pengkhianat bangsa melayu .kerana PAS lah , kuasa politik org melayu jadi terpecah 2 dan kecil.kerana pas lah , ramai org bermasam muka , tak bertegur sapa .PARTI PAS , Sejak dulu lagi penaja segala bagai kerosakan .so sapa sokong PAS , kita tahu apa matlamat perjuangan dia .

    • acid says:

      Itu lah parti Pas, tertegak atas dendam, dengki, benci, pada UMNO melalui tipu, bohong, fitnah, maki, cerca. Bukan berubah kearah kebaikkan, malah semakin teruk lagi.

  13. TUBIR says:

    Kenapa Allah jadikan manusia dibumi ini berpuak puak dan bersuku suku ?Kenapa Allah tidak tentukan cuma Ugama Islam yang ujud dibumi Allah ini?.Ada berapa banyak Kitab yang diturunkan oleh ALLah dan untuk apa dia diturunkan?

Leave a Reply