Menu Utama

Isu KANGKONG Disensasikan Demi Melindungi Kepentingan Pemborong Berbangsa DAP

Pasaran penawaran di negara ini diboloti oleh satu pihak sahaja. Apa-apa sahaja barangan yang dipasarkan, hanya golongan mereka sahaja yang boleh hidup, manakala seandainya ada campurtangan daripada pihak Kerajaan terutama sekali apabila memberi modal, mendidik dan menggalakkan Melayu-Bumiputera menceburi bidang tersebut, golongan yang sudah lama memonopoli pasaran kepenggunaan, akan segera bertindak, baik dengan cara kasar, mahupun dengan cara halus.

Perdana Menteri dalam ucapannya ketika merasmikan Program Pemberian Bantuan kepada Mangsa-Mangsa Banjir Peringkat Negeri Terengganu oleh UMNO Pusat, telah menyebut tentang KANGKONG yang mengalami penurunan harga tetapi tidak langsung disebut dan penurunan itu juga tidak mendapat perhatian daripada para penyokong Pakatan Rakyat.

Hari ini, dunia maya bersepah-sepah dengan bahan ejekan yang dibuat khusus dan secara kreatif oleh para penyokong Pakatan Rakyat untuk mengejek KANGKONG dan perbandingan yang dibuat oleh Perdana Menteri.

Bagi mereka yang pernah hidup pada zaman inflasi dan kemelesetan ekonomi, kangkung meninggalkan nostalgia dan sentimen mendalam kepada mereka. Ini adalah kerana, ramai daripada mereka, terutama yang tinggal di perkampungan-perkampungan setinggan sekitar Bandaraya Kuala Lumpur, sanggup mengambil kangkong-kangkong longkang yang tumbuh meliar untuk dimasak dan menggantikan nasi yang berasnya tidak mampu dibeli.

Perkara pokok yang menjadi isu ialah KENAIKAN HARGA. Sudah berkali-kali diterangkan bahawa harga komoditi dan servis di Malaysia tidak tertakluk kepada kuasa kerajaan sebaliknya tertakluk kepada teori harga, penawaran dan permintaan. Malangnya, para pecacai Pakatan Rakyat yang sudah buta perut, gagal dalam subjek Ekonomi sewaktu di bangku persekolahan tetap cuba merealisasikan teori karut mereka iaitu KERAJAAN SEBENARNYA YANG MENAIKKAN HARGA, bukan kuasa pasaran.

Mereka juga gagal menerima hakikat bahawa Malaysia merupakan sebahagian daripada sistem perdagangan dunia yang membabitkan kesemua negara di planet ini. Mereka sentiasa melihat dan menganggap Malaysia sebagai sebuah kawasan yang tidak mempunyai perdagangan luar, tidak mengeksport atau mengimport, tidak melakukan pertukaran barter atau tidak menjadi hub atau feedlot.

Dan lebih aneh lagi ialah apabila mereka berjaya pula meyakinkan ramai rakyat Malaysia bahawa semua barangan yang dikehendaki, tidak perlu diperolehi dari luar, sebaliknya tertanam di tanah Malaysia.

Tidak ada satu negara pun di dunia ini, sekarang ini mengalami penurunan harga, baik barangan, komoditi, makanan mahupun perkhidmatan. Walaupun beberapa negara seperti Greece dan Sepanyol memberikan subsidi yang besar kepada rakyat dalam usaha mempopularkan kerajaan yang memerintah, apa yang berlaku selepas itu ialah, kedua-dua negara tersebut berada di ambang kemusnahan dengan peluang pekerjaan hampir ke paras 0%. Kedua-dua negara itu kini hidup dalam keadaan muflis dan rakyatnya yang suatu ketika dahulu berbangga kerana negara mereka banyak memberikan subsidi, kini terumbang-ambing dan terpaksa mengharapkan belas ehsan daripada pihak luar.

Kangkung turun harga dan ianya memang berita benar. Siapa sebenarnya yang mengalami kerugian atau pengurangan keuntungan daripada penurunan harga kangkung? Apa yang perlu dilakukan untuk menaikkan semula kadar harga kangkung yang sudah turun itu?

Kangkung tiba-tiba menjadi peluru terbaik oleh para pecacai Pakatan Rakyat untuk menghentam Najib Abdul Razak dan UMNO sekaligus menutup ruang-ruang kritikan, cemuhan atau kebencian terhadap perbuatan Pakatan Rakyat dalam menaikkan sentimen permusuhan di kalangan rakyat negara ini menerusi polemik KALIMAH ALLAH, Bible Berbahasa Melayu, mahupun tindakan JAIS menyerbu premis The Bible Society of Malaysia yang sebenarnya sudah terkantoi besar bagi tujuan politik di Sarawak. Pakatan Rakyat dan jentera-jentera propaganda mereka gagal menjawab isu kereta mewah yang dikaitkan dengan Lim Guan Eng.

Justeru, apabila Najib Abdul Razak menyatakan tentang kangkung turun harga, inilah masanya untuk mereka mengalihkan perhatian. Isu kangkung telah digunakan dengan seluas-luasnya. Ramai yang terikut-ikut dengan permainan ini sehingga lupa apa sebenarnya yang sedang berlaku, terutama sekali kegiatan DAP di Selangor yang sedang giat merampas tanah-tanah yang telah dicabut status TOLnya dan menempatkan pelbagai premis entiti untuk masyarakat marhein.

Lebih menarik lagi ialah apabila para pecacai Pakatan Rakyat tidak langsung menghiraukan faktor penurunan dan kenaikan harga seperti yang dinyatakan oleh Najib Abdul Razak dalam ucapannya di Kemaman, sebaliknya melawak-lawakkan Kangkung yang bagi mereka merupakan makanan hina yang tidak penting.

Ada dua perkara yang boleh dirumuskan dalam isu KANGKUNG ini iaitu; pertama, Pakatan Rakyat terlalu terdesak sehingga perlu memutarbelitkan isu sebenar dan dalam isu KANGKUNG, mereka telah berjaya melakukannya; kedua, para pecacai Pakatan Rakyat memang dari jenis yang telah ditololkan dan langsung tidak faham teori serta konsep ekonomi, termasuklah ekonomi Islam yang turut membenarkan pasaran menguasai permintaan dan harga.

Disebabkan itulah, mereka tidak malu-malu untuk menjadikan KANGKUNG sebagai isu untuk membalun UMNO dan Najib Abdul Razak sekaligus membantu para pemborong yang membekalkan kangkung ke pasaran untuk menaikkan harga komoditi tersebut.

Justeru, maafkanlah mereka kerana kejahilan mereka yang sangat diperlukan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat khususnya yang berjenama LGBT seperti Anwar Ibrahim mahupun yang berfahaman Islam songsang seperti pak-pak lebai PAS.






61 Komen to Isu KANGKONG Disensasikan Demi Melindungi Kepentingan Pemborong Berbangsa DAP

  1. kulaan says:

    Salah kita juga. Depa buat macam manapun kat kita, kita beli juga barang kat kedai depa. Kedai orang Melayu , kita selalu pandang sebelah mata.

    • mooooo says:

      Macam pemimpin ameno, IPP dan projek High speed train, byk dia kasi kat YTL. Ini billion tau…

      • raplahjingaa says:

        tu hasil duit pampasan perang dunia 2, 209 billion tau…

      • gambus says:

        sebelum ni kau kata umno diskriminasi kaum cina , kat sini kau kata umno kayakan kaum cina .. mana satu ni moo lembu ???

        camana ni moo lembu , kerajaan negeri selangor rupanya ada syer IPP jugak

    • Umnoover says:

      Dah jangan nak salahkan penguna.

      Kerajaan la buat strategy hapuskan orang tengah- buat glc pertanian ke dll.

      Beli ladang2 jagung ke dll utk control harga makanan. Lesen pemborong dihadkan tempoh ke. Kalau nak seribu daya.

      Dulu kita nak jadi negara perindustrian. Sudahnya tanah2 dimajukan bangsa lain yg dapat untung dari segi pembinaam sampailah ke pemilikan. Barang makanan kurang, kena import – pengimport pun bangsa lain! Sudah tu depa kontrol sebagai orang tengah dan apa2 kos yg naik contohnya cukai, depa pass 100% kepada pembeli.

      Salahkan pengguna dan bagi hujah demand supply adalah hujah orang2 yg malas nak fikir jalan penyelesaian jangka panjang.

    • Rosmah87 says:

      APA NAK MARAH MEMANG NAJIB UMUM SENDIRI HARGA KANGKUNG TURUN JADI PADA PENJILAT JUBUR ROSMAH JANGAN LA MARAH..

      HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAH

      • WTF says:

        Harga kangkung TURUN atas usaha puak hangpa DEMO pada malam tahun baru!!!

        Berhimpun bagai nak rak, belakang TURUN harga kangkung jer!!!

        Hahaha…padanlah tak berani nak ambik credit, ciput sgt hasi DEMO TURUN malam tahun baru!!!

        Sungguh memalukan!!!

    • Boboi says:

      Betul, kita harus boikot kedai & barangan Dapigs semua. Bila kita boikot pasti dierg bankrap terus… huhu

  2. tengkudin says:

    itulah..aku dah mula start pelan pelan beli barangan hasil bumiputra..

    • mooooo says:

      Hang baru mula ka??? Aku dah lama….tapi pemimpin hang suka kat Yeoh bin Teong Lay dan Vincent bin Tan ni….

      • raplahjingaa says:

        hang memang dah lama beli kat kedai India…tepung atta dan kacang parpu, jarang ada kat kedai cina, kat brickfield banyak laaa.

      • WTF says:

        Apa kena mengena beli barang keperluan harian dgn YTL dan Vincent Tan!!!

        Meh sini, tolong huraikan sikit!!!

    • WTF says:

      Terima kasih atas usaha saudara!!!

      Mudah-mudahan, Allah SWT permudahkan segala usaha saudara tengkudin.

    • Boboi says:

      Betul…banyak barangan bumiputera, contohnya buat apa nak beli kereta kapir kan.. kita harus sokong kereta Msia. Kalau boleh barangan kapir semua kita boikot…termasuk fsstfood (banyak kedai makan kita ada sebagai ganti), filem-filem barat (kita harus sokong filem buatan tempatan), liga EPL (kita harus sokong liga perdana), dan mcm mam lagi.. bila kita boikot mesti terus bankrap depa… huhu

  3. TUBIR says:

    Hero tua kalau ya pun janganlah nak berbohong dengan mengatakan kangkong dimasak untuk mengantikan beras yang tidak mampu dibeli .Kangkung jenis sayuran yang senang hidup terutama sekali ditepi paya atau kawasan berair .Tashukah anda kangkung liar lebih sedap rasanya dari kangkung yg ditanam dibatas.

  4. acid says:

    Dah lama aku tak gi kedai cina. Biar mahal skit, aku tetap gi kedai orang Melayu. Barang hanya hasil Bumiputra.

  5. mooooo says:

    Bangsa Dap??? Wah ni kena create satu bngsa baru dalam form atau borang2 ni…. satu lagi bangsa umno jugak yer..

    Tweet di atas nampak sgt org umno suka membawa perbualan kepada yg lucah. Syabas!

  6. mooooo says:

    Menteri bn planievel suruh kelapa Thaipusam dikitar semula. Tak pa, nanti kasi org ameno guna….

    • gambus says:

      tak payah , kais kat macai Pakatan yang miskin hina yang sibuk berguling masa tahun baru tu !!!

    • WTF says:

      Dey Mooh…

      Hang kalau nak cerita pasal Palanivel, hang pergi lah komen kat blog MIC

      Ni link dia: http://www.mic.org.my/

      Ni cerita pasal kangkung lah Mooh…

      Mueh4444

  7. bujuk says:

    Najib tentu bangga kerana dapat mempopularkan sayur kangkung… UMNO patut bangga kerana dapat menurunkan harga kangkung.

    • mooooo says:

      Kak semah kasi makan arnab dia pun asparagus. Kangkung untuk rakyat jelata jer..jangan mare…gurau jer..

      • armok says:

        Heh.heh. fitnah tu mooooo..

      • alimedanbaru says:

        itulah kau semua anggap PM tu bodo ke, kau tahu tak apa sebab dia suruh makan kangkung yg murah masa barang naik ni..mai dengar sini..kangkong mengandungi:
        * vitamin A B1 dan C
        * ADA PROTEIN, KALSIUM DAN ZAT BESI
        * ADA BAROTEN, SITASTEROL
        * ANTI RACUN (ANTI TOKSIK, ANTI RADANG
        * PELURUH KENCING DAN HENTIKAN PENDARAHAN

        INI LAH MASAALAHNYA KAU mooo, terlalu memperkecilkan Najib sedangkan dia tak kan jadi PM kalau otak dia tak bergeliga tak macam otak kau yg berkarat… makanlah kangkong..murah dan berkhasiat.. hi hi

        • Mek esah says:

          Otak najib bergeliga ?……..kahkahkahkahkahkah
          Haru biru dibuatnya rakyat…dikatakan bergeliga…..kesian cai…..

          • WTF says:

            Lagi bergeliga dari hang Mek!!!

            Setakat “rantaian makanan” jer yg Mek tahu!!!

            Mek kan bebudak44444 sekolah PASTI ajaran Mubaligh Kristian

            TAKE BEER Mek with Unholy Water!!!!

      • gambus says:

        fitnah jee kau ni moo , tak malu kee ???

    • raplahjingaa says:

      laaaaa….hang pun nak temberang jugak ke bujuk ? kangkung turun harga sebab demo tahun baru hangpa, tak sampai 2 minggu hangpa buat demo…harga kangkung pun turun !!

      hahahhaahah

    • system baru says:

      mooo dan bujur tahu makan beras thai aje moo dan bujur mana tahu harga beras tempatan, kasihan pas mana tak tahu hargai beras tempatan di kelantan

    • gambus says:

      ni laa kalau menipu dan membelit memang serahkan kat bujuk dan macai PAS , macam ni laaa macai PAS kononnya mengikut ajaran Islam !!!

    • WTF says:

      Bukan kau patut bangga!!!

      Hasil DEMO TURUN malam tahun baru, dapatlah hasil ciput….harga kangkung turun!!!

      Awat, takkan malu kot!!!

      Jangan susah hati Bujuk, buat lagi DEMO TURUN, mana tahu harga kacang buncis turun pulak!!!

      But to be more efficient, hang ikut jer saranan aku, buat macam Mohamed Bouzizi.

      Kalau boleh, Bujuk ajak saudara mara dan rakan2 FUCKUTAN!!!

      Perjuangan perlukan PENGORBANAN!!!

  8. mooooo says:

    Suka seloka P ungku aziz pasal kangkunag yg sombong panjat bukit, tp tak sefar akar dia dalam parit…

    Eh prof ungku pun bersuara??

  9. meMangTERok says:

    jika dibanding dgn hal lain yg lawaknya boleh pecahkan perut, kangkung tidaklah sebesar mana. tapi olehkerana saperti ditulis diatas mereka saban waktu hanya menunggu isu utk disensasi maka hal tidak kuat apabila dihias cantik lalu jadi kuat.

    isu cina doll, isu lubang belakang sebenar sukar utk dilupa oleh mana2 manusia yg otak mereka berfungsi , sebagai satu hal jijik lagi memualkan.

    dek kerana jijik dan mual tak mampu kita sensasi lagi malah rasa damai perkara itu jarang disebut.

  10. baba says:

    cina pelaq memang nak jahanamkan org melayu dan kerajaan melayu yg kuat.

  11. Anak_Nogori says:

    Itulah..isu kangkung dijadikan isu besar..tapi isu diarahkan agar JAIS pulangkan semula disenyapkan.

    Nak kata bodoh..memang bodoh pun..nak kata tolol memang macai2 tu tolol pun.

    So..memang patut kita maafkan mereka atas kebodohan dan ketololan mereka2 itu.

  12. saiful says:

    Najib bacul

    Najib dayus

    Najib pondan

    Najib lembik bapok tak tegas

    Gagal memerangi pemberontak nasrani

    Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

    Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

    Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex

    Gagal merejam puak murtad kj marina mujahid

    • system baru says:

      kecewa nanti aku raja p.penang aku sula bontot anwar itu untuk saiful’ itulah anwar janji nak jadi adun tak tercapai akan dah kena liwat

  13. Mek esah says:

    Naik rega barang…Cina Dap jugak yang kena….depa ni lepa je…siap le….
    Ooooo betul …apek dap ni le yang:
    1. Perintah malaysia skrg
    2. Naikan rega petrol dan diesel
    3. Naikan tarif letrik
    4. Naikan rega gula
    5. Naikan rega tol dan macam2 naik lagi…..

    • WTF says:

      Apa lagi…pergi DEMO la..

      DEMO malam tahun baru bagai nak rak tapi bukan sahaja tak Berjaya mendapat sokongan MAJORITI rakyat Malaysia, tapi hanya mampu turunkan harga kangkung, napa puak2 Mek tak mahu ambik credit pulak!!!

      CIPUT sangat hasil Demo FUCKUTAN!!! I mean harga kangkung jer TURUN hasil DEMO puak2 Mek!!!

      MUEH4444

      Aku dah nasihat kat Mek dulu…nak DEMO power punya, Mek kena ikut cara Mohamed Bouazizi (aka bunuh diri)

      Kalau boleh, Mek ajak saudara mara dan rakan2 FUCKUTAN!!!

      Sudah tentu LEBIH BERKESAN!!!

      Ingat Mek, PERJUANGAN PERLUKAN PENGORBANAN!!!

  14. usai says:

    Waduh , seronok bergaduh. Ayam sabung menang kampung tergadai

  15. ab says:

    “Isu KANGKONG Disensasikan Demi Melindungi Kepentingan Pemborong Berbangsa DAP”?

    Apa ini, pengarang blog ini tiada otak ke? Mangkuknya orang yang macam pengarang ni. Tiada guna otak, macamnya semua ahli-ahli dan penyokong BN. Perkataan-perkataan yang tidak masuk akal pun berani post di blog. Tidak tahu malunya orang begitu ni.

  16. samad says:

    kangkung? Cerita pasal kangkung mana ada dalam berita Utusan dan Berita Harian..Tak Tahu cerita… cerita sikit pasai kangkung…

Leave a Reply

Threesome