Menu Utama

Insiden Cina Kena Tumbuk: Puncanya Ialah Pembangkang

PENULIS akui, menumbuk orang lain (kecuali mempertahankan diri) adalah satu tindakan bodoh yang tidak boleh diterima sama sekali, tapi 100 kali lebih bodoh lagi untuk orang yang bersikap rasis di hadapan sekumpulan manusia yang sedang berdemonstrasi.

Biarlah orang tu semua nak demo, yang kau maki kaum mereka kenapa?

Nak tunjuk rasis sekalipun dikalangan orang kau sajalah, yang pi bodoh sangat tunjuk depan orang Melayu tengah berdemo tu kenapa?  Nasib kaulah dapat sebijik.

Atas sebab itu, penulis tidak menyalahkan orang ramai yang menumbuk lelaki Cina tersebut sepenuhnya kerana jelas disitu mereka diprovokasi, kalau ada di kalangan kaum ini yang gelar Melayu bodoh depan penulis pun, akan dapat sebijik juga.

Bagaimanapun, mungkin ramai orang tak bersetuju, tapi penulis berpandangan, hal ini sebenarnya terjadi kerana kedua-dua pihak sudah diprovok.

Yang lelaki cina itu diprovok oleh akhbar cina yang jadi alat parti pembangkang hari-hari bahawa orang Melayu ini bodoh sampai dia pun ambik tindakan bodoh, sementara yang memukul pula bertindak balas atas penghinaan yang dilemparkan kepada mereka dalam demonstrasi tersebut.

Jadi siapa yang mula?  Dari segi individunya, lelaki Cina berkenaan, dari segi besarnya, pembangkang.

Maka itu penulis menyeru agar pihak polis bertindak adil dalam menyiasat hal ini.  Kita semua memang tidak mahu keamanan dan keharmonian dalam negara ini tercalar kerana sentimen agama dan perkauman, tapi apa pun tindakan dan kenyataan lanjutan dari insiden ini, hendaklah bersifat adil.

Kalau tindakannya nanti bersifat berat sebelah, penulis bimbang masalah akan jadi bertambah besar dan dengan itu tidak menyelesaikan apa-apa.

http://youtu.be/VvTgKhrJucM

Penulis sokong yang menumbuk dikenakan tindakan, tapi yang cetus provokasi pun jangan dilepaskan sama.  Malah dari satu segi, penulis rasa, kedua-duanya memikul tanggungjawab yang sama, tapi kalau diberi pilihan, yang cetus provokasi tulah culprit yang sebenarnya.

Selain itu perlu juga disiasat bagaimana lelaki cina berkenaan boleh berada disitu?  Penulis yakin ada yang menyuruhnya kerana sengaja nak cemarkan imej orang Melayu.  Pendek kata siasatan itu nanti hendaklah menyeluruh, bukan setakat isu tumbuk saja.

Anwar guna taktik polong untuk kepentingan politik sendiri ni kita dah lama tahu.  Dia sendiri cetus provokasi, tuduh orang lain salah bila bertindak balas, kemudian promosi macam dialah yang boleh selesaikan semua masalah.






43 Komen to Insiden Cina Kena Tumbuk: Puncanya Ialah Pembangkang

  1. raplahjingaa says:

    hehehe…adamyan…adamyan…

  2. BNbagoos says:

    Seluruh malaysia kita ada 2 orang cina sahaja yang bagus. Cina berdua ini baik dan perlu diiktiraf kewujudan mereka kerana mereka berdua berjiwa Malaysia.

    Mereka berdua hidup, bekerja dan berjuang untuk negara Malaysia yang tercinta.

  3. BNbagoos says:

    Lee Chong Wei dan Lee Lam Thye merupakan 2 cina yang perlu malaysia jaga.

    Lee Rubber sudah lama tak ada. Kalau tidak kita ada 3 orang

  4. Kayu says:

    Umpan DOG and PORK untuk membakar api perkauman telah mengena…!!!!

  5. TUBIR says:

    Kalau aku berada disitu dimana lelaki cina itu mengatakan Melayu bodoh bukan setakat penumbuk saja yang lelaki cina itu dapat malahan lebih lagi …….setakat saman aku boleh bayar …..tak ada hal punya ….Aku suka nasihatkan kepada orang Melayu kalau lepas ni ada cina atau keling kata Melayu bodoh atau sebagainya kau orang belasah aja….kau orang lanyak sampai lumat lunyai dan lembik jangan bagi muka lagi ……Cukuplah Najib bagi muka kat dia orang …cukuplah KDN bagi muka ….kita sebagai Bangsa yang bermaruah kita wajib mempertahankan maruah bangsa dan Ugama Islam .

  6. saiful says:

    A pig

    A YELLOW PIG

    A DISEASE IN NEGRI MELAYU

    TUMPANG NEGRI MELAYU MAU KURANG AJAR

    WAKE UP MALAYS PIGS MUST BE CULLED

    HIROHITO KILLED 3MILLION PIGS G.KHAN KILLED 5 MILLION PIGS

    THE KNEW BETTER THESE EVIL PIGS

    AMERICAN CALLED THEM YELLOW PIG BRITS CALLED THEM VIRAL PIGS

    BANGSA BABI TAK SEDAR DIRI!!

  7. korokstabang says:

    manusia waras mana yang tak marah kalau di hina akan bangsanya dengan perkataan bodoh, kalau aku ada kat area sana pun aku hangin kenapa hina bangsa aku perbuatan cina tu secara tak langsung kena pada semua orang yang berbangsa melayu termasuk lah penulis sendiri

    bangsa cina di malaysia sekarang sudah melampau tak perlu kait politik mereka bukan takda otak bukan tak boleh fikir oleh kerana sifat sebagai pelampau dengan dendam kesumat terhadap bangsa melayu sudah mula jadi sebahagian darah daging mereka inilah natijahnya hasil dari didikan sekolah jenis kebangsaan cina

  8. acid says:

    Adat pendekar Melayu…’Pantang di cabar’..Kalau dan berjual murah sangat’ terpekik terlolong, menghina, Jangan terkejut kalau ada Melayu yang membeli. lain kali bukan seorang, malah ramai lagi pendekar yg bersedia.

    • mooooo says:

      Pendekar cap ayam!

      • Kayu says:

        Nak tau cap ayam atau atau cap tengkorak,,. nanti tengok saja lemmooo..!!..komunis pasti lari terberak lintang pukang …tahap kesabaran Melayu telah sampai tahap tahap mendidih ….orang yang membakar pasti akan terbakar…!!!

      • acid says:

        Lebih baik dari manusia umpama lembu yang sial lagi pengecut.

      • raplahjingaa says:

        mooo…mamak pedukang macam hang lalang, kalau teruk cina kena belasah…hang berlakon hang melayu, bila melayu kena belasah..hang buat-buat cakap cina, kononnya bini hang cina, tapi bila mai bulan Ramadhan…hang pasti cakap tamil, bahasa ibunda hang !

        kan..kan,..kan…iala tu.

        • Pemerhati says:

          aku sudah tahu kenapa ‘raplah’ kata mai bulan Ramadhan si moo cakap tamil, hehehe

          biasalah, nak mengelak kena cekup dengan orang jabatan agama nanti moo tunjukkan mykad palsu guna nama moohendran a/l tippusamy sambil makan tosey cakap tamil sikit-sikit…paling lawak sial tu moo siap letak wibuthi(tanda merah) pada dahinya…kan kan kan moo?

      • Pemerhati says:

        kalaripayat belum kena lagi jangan cakap besar dan jangan menghina kata pendekar cap ayam

        aku rasa senang je nak ‘cindaikan’ kepala si moo…engkau percaya tak moo?

  9. tony gunawan says:

    kumpulan monyet,tidak bertamadun!

    • Kayu says:

      Seekor babi ternakan Limkitsial anak beranak dijadikan umpan utuk bakar api perkauman oleh Komunis anak beranak ,,,.. memang patut dilanyak sampai mampus…!!

    • acid says:

      hanya yg berkawan dan hidup dengan monyet yg tahu sifat dan perangai monyet…

      • Hamba Ar Rahman says:

        monyet lebih baik dari lembu pendek…(khinzir)…chimpanzee dan monyet orang guna juga dalam lab buat uji kaji..ada juga jasanya…tapi khinzir siap bawa penyakit lagi…..JE dan lain2…

    • raplahjingaa says:

      Aiiik…toni, monyet bukan makanan favorite hang ke ?? orang bertemaddun tak makan monyet, ular, tenggiling atau kelawar…barbarian macam puak hang je yang makan semua tu.

      toni, kalau hang pi penang kat belakang bus stand tanjung bunga ada satu restaurant cina bukit, jual sup monyer…depa kata guan eng selalu pi makan kat situ.

      uuweeek !

      • Kayu says:

        Kalau tak makan babi mana boleh jadi Cina….sebab itulah kalau Cina masuk Islam terus dibuang dari bangsa Cina..sebab apa,,.. sebab tak boleh makan babi..!!

      • WTF says:

        Bukan setakat monyet jer, panda pun jadi makanan favourite org4 Cina

        Tu pasal panda ni makin pupus, tinggal beberapa kerat jer kat dunia ni!!!

    • mancini says:

      Monyet pun tak apalah janji kena belasah ,padan muka

    • Pemerhati says:

      nakram(tony) kalau nak tahu monyet tak kisah pun babi kata dia bodoh tapi ini pendekar dikata bodoh oleh seekor babi peliharaan kit siang dan guan eng

      nampak sangat yang bodoh ialah babi itu sebab dia sengaja cari penyakit atau tempah maut…nasib baik kena tumbuk je tak kena sembelih, apa pun kalau kena sembelih bukannya tony tak dapat sikit daging babi itu untuk buat masak, barbecue dsb

    • WTF says:

      RICE NIGGER ada hati nak insult TUAN PUNYA TANAH MELAYU!!!

      HEI RICE NIGGER, HANGPA LULUSAN SRJKC MEMANG SPECIAL LA, KENA PERINTAH DGN MELAYU MALAYSIA!!!

      KAKAKAKAKAKAKAKAKA44444444444444

    • Mawar says:

      Padan muka budak ciner tu toni, kena belasah!!
      Lu toni kalau taktau jaga , nanti silap halibulan, lu pun bole kena.
      Mau hati-hati cakap haaa…..

  10. CinaBabi says:

    Cina=babi!!

  11. meMangTERok says:

    Cina memang babi, walau pun babi tak semestinya cina (keculai LLT & LCW). Teori ini perlu kita tahu dan faham. Kenapa melayu masih tak faham ? Kenapa melayu mesti berpecah belah hinggakan babi itu semua naik tocang lepas mereka tahu kita sedang berpecahbelah.

    Bila sudah pecah, tak ada lagi kekuatan. Bukan kita tak tahu yang cina selama ini sentiasa anggap kita melayu bangsa yang kurrreeng. Kurrreeng dalam kebijaksanaan, kurreeeng dayausaha, kurreeeng berteknoloji tapi lebih bergaya saja.

    Jika mereka tengok satu projek terbengkalai, atau satu projek yang sudah siap tapi tidak sempurna buatan nya… mereka terus kata itu hasilkerja melayu. Kalau cina buat bukan macam itu hasilnya, kata mereka.

    Disebuah sekolah cina terdapat beberapa pelajar melayu yang bakal memgambil peperiksaan bersama rakan cina disekolah itu. Principal mereka ketika ditemui press, terang2an jelaskan bahawa pada tahun itu peluang mereka untuk mencapai 100% lulus cemerlang full As adalah tipis. Ini kerana terdapat beberapa pelajar melayu yang bakal mengambil pepriksaan. Apakah maknanya itu. Masakan melayu tidak boleh faham. Maananya melayu tidak sepandai cina…

    OLEH ITU Bangkitlah melayu demi melayu untuk membela melayu. Berpolitiklah sehabisnya, tapi bersatulah demi bangsa dan agama walau ideologi kita mungkin berbeza.

  12. Jambol says:

    Bagus, sangat-sangat bagus. Buat baik berpada-pada. Kita dah terlalu baik, ramai pemimpin-pemimpin UMNO tak sedar lagi.

    Selalunya, orang-orang UMNO kalau meluat dengan pemimpin-pemimpin mereka yang bersikap bahalol dan bebal, sebagaimana yang ada sekarang ini, tidak akan mengundi pembangkang dalam PRU tetapi mereka tidak akan keluar mengundi seperti berlaku semasa Pak Lah dahulu. Lihatlah kelak.

  13. acid says:

    Kalau dan agama dan bangsa menjadi galang ganti… Membujur lalu, melintang patah. Namun undur bukan pilihan…

  14. tony gunawan says:

    aku memang tak faham,hanya menyumbat sayur kangkong pada satu kartun, orang umno kuat mengamuk buat kecoh di sana -sini!

    • WTF says:

      Tony 4444 Refugee tak faham sebab org Cina Rice Nigger lulusan SRJKC adalah hamba kepada org Melayu Malaysia!!!

      HEI RICE NIGGER, HANGPA LULUSAN SRJKC MEMANG SPECIAL LA, KENA PERINTAH DGN MELAYU MALAYSIA!!!

      KAKAKAKAKAKAKAKAKA44444444444444

  15. raplahjingaa says:

    HAHAHAHAH….otak hang dah bercampur dengan otak monyet yang selalu hang makan…apa yang hang boleh paham ???

    Depa mengamuk sebab sedih betapa bodohnya cina sumbat kangkung pada kartun lepas tu tepuk tangan !!

    hang sedih tak tony tengok kebodohan melampau lepasan SRJKC ???

    aku pun sedih !!

  16. korokstabang says:

    selagi wujudnya SJKC/T selagi itulah perkara yang sama akan berulang mungkin lebih dasyat lagi

  17. Mawar says:

    Aku boleh rasakan bahawa itu senario itu baru sedikit sajer…..melayu kalau diasak bertubi-tubi, mau perang jadiknya.

    Oleh itu, pihak berkuasa perlu SEDAR dan AMBIL TAHU bahawa masyarakat melayu ini , sabarnya sudah smpai ke tahap mana…..pihak yahudi atau pihak luar, kalau nampak benda mcam ni dah boleh hidu bahawa keadaan menunggu retak jadik belah….nak jatuhkan sesebuah negara ni senang dibuat …..nak jaga maintain negara kekal harmoni….sangat susah.

    Oleh itu, pemimpin tertinggi kerajaan yang memerintah dan pemimpin tertinggi agensi kerajaan …..sila laku kan tindakan yang sepatutnya untuk menghindari amukan perasaan pendam amarah org yang dah lama sabar@melayu.

    Personally , pada aku….padan muke cinebeng tu, rasakan tumbukan org melayu yg marah…..balik sila crita pada kaum ko dan bagitau ketakutan ko. Bagitau sama cinebeng, jangan main2 dgn melayu. Mesti tau takut. Kita melayu tak minta banyak, respect kita sudah cukup.

Leave a Reply