Menu Utama

Ingkar Titah Yang Dipertuan Agong Adalah Sikap Penderhaka! KDN, Peguam Negara Masih Membisu

Oleh Zul Rawi

Ibarat Cacing Naik Ke Mata’. Mungkin itu antara perumpamaan yang sesuai diberikan kepada tindakan dan kenyataan berbaur perkauman yang ditimbulkan oleh sesetengah pihak kerana ingin mengeruhkan keharmonian dan perpaduan yang wujud di negara ini.

[Artikel berkaitan: Kes Malaysia Insider: Zahid Serah Kepada Peguam Negara dan Polis |Malaysia Insider Terus Serang Islam, Zahid Jangan Tidur | Portal Malaysia Insider Kata Bukan Islam Boleh Derhaka Kepada Agong; Apa Macam Peguam Negara?]

Hari demi hari, pasti ada sahaja laporan mengenai isu yang menyentuh sensitiviti kaum yang mana sekiranya tidak dibendung atau langkah pencegahan dikhuatiri bakal mewujudkan suasana tegang antara kaum.

Terbaru kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang peguam, Edmund Bon yang mengatakan orang bukan Melayu tidak perlu patuh dengan titah Yang Dipertuan Agong kerana ia melanggar hak perundangan dan beragama mereka.

“Bukan Islam tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah. Jadi mana-mana fatwa daripada Majlis Fatwa Kebangsaan tidak terpakai kepada bukan Islam,” katanya.

“Bukan Islam tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah. Jadi mana-mana fatwa daripada Majlis Fatwa Kebangsaan tidak terpakai kepada bukan Islam,” katanya

Tidak cukup dengan itu, portal pro pembangkang turut melaporkan kenyataan seorang yang kononnya pakar perlembagaan yang mengatakan Malaysia merupakan sebuah negara sekular dan bukan Islam. Oleh itu, negara ini tidak perlu mematuhi mana-mana titah dikeluarkan pemerintah negeri atau fatwa dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Pengasas Lawyers for Liberty Eric Paulsen juga mengatakan tidak ada apa yang boleh dilakukan oleh penguatkuasa agama terhadap bukan Islam.

“Apa-apa titah dikeluarkan, sama ada daripada Sultan atau Yang di-Pertuan Agong, tidak terpakai kepada bukan Islam,” kata Paulsen.

“Walaupun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengeluarkan perintah, ia tidak memberi kesan kepada bukan Islam.”

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah dalam titah baginda sempena istiadat menyembah tahniah dan pengurniaan darjah serta bintang kebesaran pada Hari Keputeraan Sultan Kedah ke-86 di Istana Anak Bukit sebelum ini menegaskan, kalimah Allah adalah merupakan hak eksklusif umat Islam dan penggunaannya dilarang dalam kalangan penganut agama lain.

Seri Paduka Baginda turut menitahkan, ketetapan tersebut sudah jelas dibuat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1986 dan ia perlu dihormati.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom ketika mengulas mengenainya berkata titah tersebut perlu dipatuhi oleh rakyat bagi menjamin keharmonian serta sensitiviti masyarakat berbilang kaum di negara ini.
“Sudah berulang kali dijelaskan bahawa kalimah Allah dan takrifan ‘God’ atau tuhan bagi Kristian adalah berbeza. Paling ketara adalah konsep ketauhidan dan keesaan tuhan yang kita baca dalam surah al-Ikhlas iaitu pengakuan kita terhadap tuhan yang satu.

“Kalau sudah ada konsep ‘God’ yang bersifat triniti, maka sudah tentu akan berlaku kecelaruan. Pada saya semua kita sudah faham tetap masih ada segelintir yang ekstrem menyebabkan kelompok masyarakat jadi keliru,” katanya.

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad ketika mengulas mnegenainya berkata, setiap rakyat negara ini tanpa mengira kaum dan agama mesti menjunjung titah Seri Paduka.

Mana-mana pihak yang mengingkari titah Yang di-Pertuan Agong, yang melarang penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama lain boleh dianggap sebagai penderhaka. Menurut beliau, sesiapa sahaja yang mengingkari titah Yang di-Pertuan Agong tidak layak untuk menjadi warganegara Malaysia.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina), Ibrahim Mohd. Hassan berkata, tindakan tegas hendaklah diambil ke atas mana-mana pihak yang mengingkari titah Yang di-Pertuan Agong.

Jika masih tidak mahu tunduk dan meminta maaf, mereka boleh dianggap sebagai ingkar serta derhaka,” jelasnya.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pula ketika diminta mengulas mengenainya enggan memberikan sebarang komen.

“Saya tak naklah bagi komen apa-apa, takut nanti disalah tafsir. Biarlah mereka yang dalam bidang guaman dan undang-undang yang berikan pendapat. Walaupun saya ada maklumat mengenainya” katanya.






25 Komen to Ingkar Titah Yang Dipertuan Agong Adalah Sikap Penderhaka! KDN, Peguam Negara Masih Membisu

  1. kulaan says:

    KDN hanya berani tangkap orang Melayu sahaja. Contoh seperti orang yang mengaku Sultan Melaka , cepat aja disumbat dalam penjara. HamPASS

    • bangKano says:

      Hang tu dah silap…sebenaq nya melayu memang bodo dalam sebarang tindakan…depa gagal manfaat kan kewarasan akal untuk jadi kan sesuatu kejahatan sebagai jenayah sempurna/perfect crime. Sebalik nya orang bukan melayu depa cerdik lagi licik mengeksploit keadaan ngan mengguna kan doktrin perundangan…tu sebab depa berjaya membangkit kan konflik terancang….!!!

  2. kulaan says:

    Kalau ini tak dapat diuruskan, Najib kena beri laluan kepada Muhyudin untuk ambil alih kepimpinan UMNO.

  3. Kayu says:

    Kebebasan beragama dimana yang dirujuk oleh mereka….kebebasan beragama di Amerika…CIA ,FBI ditempatkan berdekatan dengan Pusat Islam serta tempat beribadat Islam,dipantau dengan cctv serta setiap panggilan dipintas,.tiada Azan yang boleh dilaungkan setiap waktu,walaupun disana jantan betina boleh berpasangan sesama jenis mengalahkan binatang,,.binatang pun tahu memilih pasangan berbeza jantina…Kebebsan beragama macam Perancis,,.undang-undang khas dibuat supaya mengharamkan penyediaan kubur untuk orang Islam…,kebebsan beragama seperti Singapura..,.pemimpin Agama yang tidak sehaluan dengan kerajaan hilang tanpa dapat dikesan,,.ada yang ditangkap dan disuntik sehingga mati..keturunan raja Singapura telah habis pupus dari negara mereka dengan cara yang sangat misteri…kebebasan standard negara-negara inikah yang digunapakai oleh mereka…!!!

  4. baba says:

    zahid kata dia serahkan kpd pdrm dan peguam negara mengenai hal ini…..hmmmm,

    • bangKano says:

      Betul bagai di kata…Zahid seorang menteri cuma bertindak sebagai penyelaras dasaq dan PDRM punya kuasa memula kan siasatan….. peguam negara plak meneliti hasil siasatan sama ada wajar di dakwa ato di abai kan saja keghana kekurangan bukti…..!!!!

  5. Org Malayoo dh hilang arah tak tau dgn sapa yg nak di harap kan, nak sokong PAS lemh tenaga baten, PKR lagi lah tk boleh harap, UMNO semakin lembek, aku cadang kan PERKASA tubuh kan parti Politik dan masa tu Malayoo mari beramai ramai menyokong PERKASA kerana hanya PERKASA sahaja yg pertahan hak Malayoo, pertahan kan Raja dan Sultan

  6. Fadzli says:

    Zahid Hamidi hanya gah ketika pemilihan UMNO saja…sesuatu yang ramai orang dah agak sejak mula..
    Itulah dia perangai sebenar pemimpin UMNO la ni…
    Sungguh kecik maruah depa

  7. tony gunawan says:

    kerana takut hilang undi kristian bumiputera sabah,sarawak maka umno terpaksa membisu!
    hahahahahahahahaha umno sudah menjadi pondan!
    lu cicak nak mengamuk apa pasal!
    diamlah!

    • makan, makan says:

      tony pondan bn tak pernah hilang undi di sabah dan serawak kami tahu dog2pig sanggup gunakan apa cara untuk termasuk guna agama dan budaya tempatan untuk bertapak di serawak dan sabah cara sama guna pap untuk bodoh orang melayu di singapore selapas dibodohkan pap’ orang melayu hilang tanah di singapore perkara sama di p.pening kami tahu nya tony pondan

    • Mawar says:

      Woiii apek tony, sokongan rakyat pada pakatan haramjadah sudah semakin lama semakin kurang. Yang tinggal dlm pakatan haram pun yg bodoh2 suka makan kangkung.

      Lu yg patot diam lah sebab lu minoriti. Umno majoriti!!!

      • Kayu says:

        Kalau nak tahu kangkung tu makanan kesukaan babi ,sebab itu najib beri contoh kangkung kerana dia tahu yang banyak bunyi tu suka makan kangkung…!!..Tony Gayone dia bapok auw,,..kalau nak buat apa semua guna pencacai dan kaldai ,,mana dia berani buat secara terbuka…guna paderi…guna ularmak untuk buat kerja dia….sampai pilihanraya pungut hasil….lembik macam sotong..hati macam setan..!!

      • bangKano says:

        Puak puak Paria Rembat PR ni bukan takat berintelektual KANGKUNG tapi juara tibai celah KANGKANG depan & belakang….!!!!

    • WTF says:

      UMNO takut hilang undi kemudian jadi pondan???

      Hang cerita pasal Nuar Berahi dgn Rafizi Lembu ker!!!

      Yg cicak (sumaph4444) kat sini ialah kaum Cina!!!

      Cina jumpa org UMNO, ubah colour jadi MCA takpun Gerakan

      Cina jumpa DAPigs, ubah jadi Dogs and Pigs yg memuja Lim Kit Sial sbg tuhan

      Cina jumpa PGAYR, ubah jadi Gay nakkan Nuar Berahi punya ANU

      Cina jumpa PAS, ubah jadi Khalifah nak KELDAIKAN PAS

      Cina jumpa Kristian, ubah jadi Paderi nakkan undi Kristian

      Tapi satu yg terus jadi HAKIKAT, Rice Nigger Malaysia tetap diperintah oleh Melayu Malaysia

      Cina mahu ubah HAKIKAT ni, tapi tak dapat4444 jugak

      Kesian sumpah4444 Rice Nigger ni!!!

      Mueh4444

  8. Mawar says:

    Peguam negara….
    Rakyat khususnya melayu sedang memerhati tindakan anda…..anda melayu anda islam….tanggungjawab dan amanah, Allah akan nilai di akhirat nanti. Tangan kaki semua akan turut bersuara….

    • bangKano says:

      Jangan nak persalah kan Peguam Negara….sapa sapa pun pegang jawatan tu peranaan & tugas tetap sama tak berubah. Cuma agensi penguat kuasaan seperti PDRM punya kuasa menerima laporan/maklumat rasmi untuk memula kan siasatan,tangkapan/tahanan,dakwaan ato bebas kan jika tiada kes. Peranan Peguam Negara cuma beri pendapat selepas meneliti dan arahan untuk dapat kan bukti lengkap untuk pendakwaan. Tolong baca Kanon Prosedur Jenayah seksyen 110 ada jawapan nya…..!!!

  9. alimedanbaru says:

    aku rasa negara ini sedang berada dalam bara
    api dalam sekam
    tak perlulah nak sebut KDN, POLIS ATAU TOK ZAHID
    soalnya sekarang yg memulakan provokasi, memcabar kesucian agama Islam dan memperkecilkan YD Agong adalah orang kafir khususnya kristean
    latarbelakang hingga Malaysia merdeka pada 1957 lebih dari peperangan melawan Jepun dan komunis
    Melayu berperang dengan Portugis, Belanda dan Inggeris selain dr pertahankan bumi miliknya
    Melayu perperang juga kerana memperetahankan kesucian agamanya – ISLAM
    KEPADA BANGSA CINA DAN INDIA
    sedarlah jika kamu mahu hidup selamat, tenteram dan bebas spt hari ini
    JANGANLAH MENCABAR HAD KESABARAN MELAYU
    lihatlah penyembelihan yg berlaku diBosnia
    apabila kesabaran telah tiada dalam pertimbangan
    samaada kawan, jiran ataupun apasekalipun perhubungan jika sumbu amarah telah dinyalakan
    apa yg dilihat agama dan warna kulit
    bersetan dimata bersetan dihati
    nyawa yg dikejar darah yg dituntut
    APAKAH PUAK KRISTEAN , HINDU ATAU CINA DAN INDIA tidak sedar hakikat ini
    ANDA TAHU BAHAWA MELAYU SABAR DAN BERSOPAN
    TETAPI MELAYU JUGA BOLEH MENGAMOK DAN TAK TAKUT MATI…
    SEDARLAH WAHAI KAFIR DINEGARA INI
    TIADA NEGARA DIDUNIA INI SENYAMAN MALAYSIA DAN SEADIL KEPIMPINAN UMNO/BN
    KAMU TIDAK MENGHARGAINYA SEBAB MALAYSIA SEMEMANGNYA SEAMAN INI
    KALAU NAK RASA JUGA DERITA DAN AIRMATA
    SILA KAN
    SILAKAN
    DAN “jangan menyesal jika ianya terjadi”!

  10. bangKano says:

    Peguam Negara tak membisu cuma tunggu pihak agensi penguat kuasaan tertentu mengemuka kan hasil siasatan untuk di teliti secagah terinci…..!!!

  11. meMangTERok says:

    Orang jahat memang wujud dari zaman tok adam lagi. Bukan orang dulu baik2 belaka dan orang zaman sekarang semua sudah jadi jahat. Bukan begitu

    Kini, kekadang kita rasa semacam ditangkap oleh satu kejutan budaya. Budaya baru dimana manusia menjadi lebih vokal, berani, celupar dan penentang tegar. Pemimpin kita dikutuk, raja disanggah dan agama kita dihina…. ini semua berlaku secara tetiba dan tangkas hingga kita terperanjat dibuatnya.

    Kita faham dari dulu pun kafir tak suka islam. Azan 5 kali sehari dari corong masjid mengganggu mereka. Trafik jam hari jumaat ketika umat bersolah menggangu mereka. Ramadhan menggangu mereka, pendek kata semua memnggangu mereka. Bezanya sebelum ini mereka tidak luahkan secara public. Mereka sekadar mengutuk dibelakang. BIla ada orang islam melintas, mereka akan tukar topik lain. Tak mahu didengar, dan tak mahu kita tahu belang sebenar mereka. SEkarang kerana kecanggihan system cyber mereka luahkan secara terbuka dan seluruh dunia dapat menatapnya.

    Semua ini bukan salah perangai manusia, kerana manusia memang begitu. Bukan salah cyber network kerana kita perlu maju bersama teknoloji dan keep abreast dgn teknoloji.

    TETAPI… sebenarnya kerana kita sudah ketiadaan undang2 yang boleh membendung semua salahlaku yang dulu menjadi offence dan sekarang bertukar jadi senda gurau. Dulu kita dengar penjenayah dibuang daerah. Penderhaka diusir negeri, pembelot ditahan tanpa bicara.

    DiPendekkan cerita, ISA masih relevant untuk negara kita. ISA perlu dihidupkan kembali demi rakyat, negara dan agama.

  12. Jambol says:

    Banyak perkara berlaku yang terang-terang menunjukkan betapa angkuh dan kurang ajarnya mereka ini. Titah DYMM Agung pun dipermain-mainkan, keputusan mahkamah tidak dihormati (melainkan yang memihak kepada mereka) dan isu-isu keharmonian ugama dan kaum digugat.

    Malangnya, kerajaan Najib seperti orang yang sesat, terkapai-kapai tak tentu arah, tak tahu nak buat apa-apa. Pendek kata, tak tahu bagaimana nak memerintah. Lembab dan lemah nak mengambil apa-apa tindakan menyebabkan isu kecil menjadi besar.

    “Stop being a gentleman, start being a LEADER”.

  13. […] laporan kami pada 20 Januari 2014 lalu yang bertajuk “Ingkar Titah Yang Dipertuan Agong Adalah Sikap Penderhaka! KDN, Peguam Negara Masih Membisu“, portal ini mempersoalkan sikap biadap peguam tersebut ketika memberi pandangan kepada […]

Leave a Reply

Threesome