Menu Utama

Hassan Malik : Fitnah Timbul Bila Teori Penawaran Dan Permintaan Ayam Pasaran Gagal Difahami

Serangan pembangkang terhadap Hassan Malik bermotifkan politik.  Namun perkara yang paling mendukacitakan apabila  sesetengah blogger kononnya pro UMNO  turut menyerang beliau gara-gara kurang atau tidak faham langsung teori ekonomi yang berasaskan kepada penawaran dan permintaan.  Apabila kurang permintaan terhadap contohnya ayam yang naik harga maka pembekal tidak mempunyai pilihan melainkan menurunkan harga ayam demi mengatasi masalah lambakan ayam di pasaran.

 

Teori asas penawaran dan permintaan (laws of supply and demand) menyatakan bahawa keseimbangan harga pasaran dan kuantiti sesuatu barang berada pada titik pertemuan antara permintaan pengguna dan penawaran pengeluar. Di sini, kuantiti yang ditawarkan sama dengan kuantiti yang diminta  adalah seimbang.

 

Jika harga berada di bawah titik keseimbangan di mana pengguna meminta barang dari apa yang mahu dikeluarkan oleh pengeluar ia dipanggil kekurangan barangan. Kekurangan barangan menyebabkan harga naik di mana pengeluar akan menaikkan harga sehingga ia mencapai titik keseimbangan. Jika harga barang berada di atas titik keseimbangan maka berlaku lebihan barangan. Pengeluaran akan menurunkan harga sehingga ia mencapai titik keseimbangan.

 

Isu ayam ini telah menjebak Menteri KPDNKK Dato Sri Hassan Malik sehingga beliau telah difitnah meletakkan jawatan. Namun beliau telah  menafikan meletakkan jawatan Menteri yang di sandang beliau. Laman media sosial  telah digunakan oleh blogger yang “cari makan” “hentam orang” untuk menyebarkan fitnah yang tidak bertanggungjawab.

 

Sepatut para blogger yang pro UMNO berjihad secara berterusan melaporkan kebenaran pihak pembangkang yang pro Kristian menggunakan kalimah Allah dalam agenda memurtadkan umat Islam. Begitu juga dengan berleluasanya pusat maksiat yang tumbuh bagaikan cendawan lepas hujan di negeri-negeri yang dikuasai pembangkang.  Isu bunuh dan tembak juga didominasikan oleh negeri dibawah pemerintahan pembangkang. Ini merupakan penanda aras berleluasa nya kegiatan kongsi gelap. Kaitan kongsi gelap dan pembangkang juga perlu terus didedahkan demi memastikan Negara bebas dari belenggu jenayah mereka.

 

Tindakan pihak berkuasa yang terlalu lambat mengambil tindakan ke atas jenayah yang dilakukan oleh pihak pembangkang juga perlu diwar-warkan demi keadilan semua rakyat.  Oleh itu para blogger yang menghentam kerana gagal memahami ekonomi kerana taraf pendidikan yang tidak mencukupi perlu merujuk kepada mereka yang lebih berilmu supaya diri sendiri tidak dimalukan.

 

Laporan Polis  telah di buat bagi menafikan Hassan Malik meletakkan jawatan Menteri oleh Pemuda UMNO Negeri Sembilan. Ini sebenarnya penting demi “mengajar” mereka yang kurang “adab” dan “pelajaran”.  Disamping itu ianya juga menjadi kayu pengukur untuk tindakan yang lebih agresif dan berani terhadap sebarang fitnah yang cuba dibuat oleh pihak pembangkang.

 

Disamping itu monopoli dan pasaran dunia juga telah menyumbang kepada  berlakunya peningkatan harga barangan  seperti kenaikan tarif elektrik dan bahan bakar .  Oleh kerana harga barang asas dikawal kerajaan  maka harga barangan lain bergantung kepada penawaran dan permintaan. Pengguna mempunyai kuasa menentukan harga barangan dengan  bersepakat dalam memilih barangan untuk dibeli. Hidup kita ini selalu berkait rapat dengan pilihan. Oleh itu pengguna perlu membuat pilihan yang bijak.

 

Sikap pembangkang yang mempersoalkan subsidi gula 20 sen kepada rakyat  walaupun kerajaan telah menjelaskan sebab musababnya menunjukkan konsistennya mereka “menghentam” kita. Namun sebahagian  blogger kononnya pro UMNO gagal mengekalkan momentum sehingga menyebabkan mereka “menghentam” sesama sendiri atau adakah mereka ini dibayar oleh pembangkang.

 

Dalam keadaan pembangkang mengkritik dan memfitnah kononnya kerajaan boros, pembangkang  sendiri telah mengadaptasikan gaya hidup boros melampau dalam keadaan negeri pembangkang mengalami defisit yang teruk. Pembelian kereta mewah Guan Eng perlu dijustifikasikan dengan betul. Penang mengalami defisit namun Ketua Menterinya bermewah-mewah.

 

Langkah-langkah kerajaan dalam mengamalkan pentadbiran yang berasaskan perbelanjaan secara berhemah  cuba ditenggelamkan dengan isu Hassan Malik dan lain-lain lagi. Isu Kenaikkan melampau gaji adun dan speaker Selangor inilah antara isu yang  perlu terus diwar-warkan kerana ini melibatkan wang rakyat. Segala janji untuk rakyat demi kepentingan rakyat tidak dilaksanakan. Penindasan ke atas rakyat ini perlu dibela. Berjihadlah dengan jalan dan niat yang betul jika kita cari keredhaan dan keberkatan Allah.  Bersatu kita teguh bercerai kita roboh. Berani kerana benar.  Jangan jadikan diri kita hamba duit.






28 Komen to Hassan Malik : Fitnah Timbul Bila Teori Penawaran Dan Permintaan Ayam Pasaran Gagal Difahami

  1. tony gunawan says:

    apa lagi nak kata!
    terang lagi bersuluh!

    BN=barang naik!

    • gambus says:

      lulusan SJKC macam lu apek DAPigs tony takde sapa nak harap boleh faham …

      yang apek macam lu faham ialah apek guan eng naik kete mewah mercedez guna duit rakyat pun lu jilat kakakaka

    • badrole amin says:

      lu punya bangsa manyak bangsat kasi naik lah apeksial(tony) sampai ada itu balang kelajaan manyak susah mahu kawal kata jangan kasi naik tapi lu punya bangsa talak peduli ingat mahu kaya saja naikkan halega balang dan tekan lakyat

      itu guan eng pun manyak sial punya olang sama macam lu apeksial(tony), sana sini cakap kelajaan halus berjimat-celemat belanja tapi 2 bulan sulah pakai camry itu sial punya olang(guan eng) guna luit lakyat beli itu mercedez

      you can carry on licking guan eng balls tony!

    • bangKano says:

      Memang BN=barang naik…cuma lancau hang tak mau naik langsung…?

      PR=penipu rakyat

      PKR= pemimpin kelentong rakyat

      PAS=politikus akal sasau

      DAP=demokrasi akan punah.

      Empat akronim kepunyaan pembangkang memang tepat tang karakterestik yang dok ada kat pemimpin & penyokong bodo….hancoq negagha ni jika depa pegang kuasa….betoi tak toni suka mengawan pasai lancau payah nak ngang…!

    • system baru says:

      1)dulu masa gula dibawa apek pun apek mintak naik harga gula kerajaan terpaksa bagi sabsudi dah bagi subsidi apek naik juga harga gula salah dah tahu gula banyak penyakit..
      2)dulu ayam dibawa apek’apek naik harga ayam konon harga makanan ayam naik,kemudian kerajaan beli ayam secara besar-besaran dari thailand kelam-kabut apek turun harga…
      aku nasihat kerajaan lawan balik apek ini dengan inport ayam2 dari luar negara jika apek dap melampau2 naik harga
      sudah tiba masa kerajaan bertindak pada apek ini

    • WTF says:

      PR = Price Rise!!!

      Awat, Tony444 dah start sanjung org MElayu ka???

      Memang org2 Cina Malaysia (sebut RICE NIGGER) patut sanjung org Melayu Malaysia

      Cina2 serata dunia rata2nya di bawah pemerintahan org Cina ataupun Mat Salleh.

      Tapi refugee Cina Malaysia (RICE NIGGER) macam Tony4 kena dok perintah dgn Melayu Malaysia!!!

      Hangpa Cina Malaysia (RICE NIGGER) memang SPECIAL la, inilah hasil lulusan bebudak SRJKC!!!

      MUEH4444

  2. alfie says:

    Bab periuk nasi dia kena KACAU punya lah cepat dia bertindak sampai buat polis report. Bab periuk nasi kita kena kacau apabila harga ayam naik dia SURUH makan haiwan lain selain dari ayam.

    Tak kan dia tak faham apa gunanya buat polis report pun SEBAB Perdana Menteri dia sendiri pun duk lepas gangster2 yang dalam tahanan ISA,hak orang2 islam pun boss dia TAk bersuara untuk bela.

    • alfie says:

      Jangan lupa juga puak2 anarkis BERSIH yang masih bebas yang Boss dia sendiri tidak mahu ambil tindakan.

    • Pemerhati says:

      komen engkau tak berapa rasional alfie

    • raplahjingaa says:

      yup…tak payah la jadi macam bebudak…buat report polis hanya kerana orang kata dia dah resigned.

    • bangKano says:

      Weiii alfie hang ni betoi betoi melayu serba tongong ala hamPAS punya Pemimpin Akal Sampah….hang ni dah mula nak spin fakta berita pembebasan tahanan ISA tempoh hari. Para tahanan tu bebas keghana depa telah menjalani tempoh 2 tahun tahanan,maka bebas la. Tak kan nak simpan lagi sementelah ISA dah mansukh. Apa ra lah lu alfie… otak hang ni dah kena bius oleh pemimpin Penipu Rakyat PR tu. Tu la asyik taksub pi baca tabloit sampah Harakah,Keadilan & media maya Malaysiakini dll yang propembangkang.Last sekali minda hang dah jadi kacau,jiwa galau & sewel lagi pandir….tak pandai berhujah semua nya berfakta sampah jerrr.

  3. Mek esah says:

    Antara menteri terBENGAP di dunia…mcm mana si maharaja lawak ni boleh dilantik sebagai menteri umno….berlambak org mcm hassan malik ni kat msia terutamanya kat pasar borong selayang…..hehe

    • bangKano says:

      MB Selangor lagi bengap mek esah oiii….JAIS bertindak menyita kitab bible pun dia tak tau yang tindakan penguat kuasa tu ikut enakmen negeghi & SOP. Hang tau tak MB Selangor tu jadi boneka DAP jerrr…semua arahan pemimpin DAP pusat Khalid ni sanggup patuhi..maklum la nak jaga kedudukan nanti hilang gaji & elaun berpuluh ribu tu muflis la dia nanti…!!!

    • alimedanbaru says:

      kesian, samalah jugak macam Tuan Guru kamu tu mek..banyak ada kat bendul surau dikampong pendalaman..malah lebih baik dan aula lagi kewarakannya…
      sesekali kena tergelak tawa mek, jangan muka berkerut semacam je..dahlah tua renta, macam cuka masam pulak!

    • WTF says:

      Hehehe….org yg pakai teori “rantaian makanan” mengaitkan isu kenaikan harga barang ada hati nak kata org lain BODOH!!!

      Udah4444lah tu Mek, pergi liwat dgn suami hang tu!!!!

      Mueh4444

    • bangKano says:

      Pemimpin politik Penipu Rakyat PR lagi lawak mengalah kan program bodo Maharaja Lawak tuu…contoh MB Selangor Khalid gagap selalu buat kenyataan tak masuk akai sebab 2 bijik teloq dia dah kena ramas oleh cina DAP. Nama jerr MB tapi kuasa mutlak buat keputusan dok ada kat DAP cina koi tu hah….dia MB boneka DAP taun tak…? Sungguh pun gaji dia besaq berpuluh ribu tapi kuasa eksekutif poyilek la….!!!

  4. raplahjingaa says:

    hmmmm..teori permintaan dan penawaran, mungkin betul kalau melibatkan komoditi seperti minyak or kelapa sawit.

    Tapi dengan ayam ni aku skeptical sikit…tanya mana-mana pembekal ayam di negara ni, harga ayam sebenarnya di tentukan oleh kesatuan penternak ayam cina malaysia, bila stock melebihi pasaran apa yang depa buat ??? depa lupuskan anak-anak ayam, dalam memastikan harga kekal tinggi.

    Kerajaan pernah counter attack dengan mengeluarkan lesen pengimportan ayam halal dari china, ada pulak cina malaysia yang sabotaj dengan memasukan daging khinzir dalam kontena sejuk beku yang sampai ke pelabuhan di Malaysia, ini menyebabkan pembatalan lesen tersebut. Pekara ni ramai orang tahu…tapi kerajaan diamkan begitu saja.

    Hangpa pernah terfikir tak…kenapa hanya pada bulan Ramadhan harga ayam melambung tinggi, tapi ianya tak berlaku pada musim perayaan tahun baru cina ?? sedangkan consumption adalah hampir sama.

    kerajaan BN tak sempurna, tapi itulah saja yang kita ada..so sokong jangan sampai rebah, kritik jangan sampai membenci.

    dapat kat pembangkang akan lingkuplah bangsa melayu dan agama Islam di negara ni.

    • system baru says:

      apek disokong dap yg buat macam itu, kau macam tahu pula’ pkr dan pas kawan mereka, kerajaan penah lawan balik dengan beli ayam dari thailand kelam-kabut apek ini turun harga.
      sudah tiba kerajaan lawan balik dengan fama beli ayam banyak dari luar negara jangan bagi apek ini kawal harga makanan

  5. raplahjinggaa says:

    banyak bercakap sudah bertayam ke belum?

    hahahahahhaha!

    • raplahjingaa says:

      lu sudah lama teringin nak yang bertayam ke ?? lu pi jumpa alvin, try adjust tengok…, kalau-kalau dia mau kasi anal sama lu..hehe, u gayboys are so adventurous. kena HIV jadi beban pada taxpayers.

  6. mooooo says:

    Semakin bodo, semaoin tinggi darjat pemimpin dlm ameno….dlm ameno tak leh pandai sgt, nanti kena chop!

  7. dkds says:

    apalah punya dengki blogger pro UMNO yang buat cerita fitnah semata-mata ingin menarik perhatian atau mengugut..membazir tenaga dan masa malah memberi ruang kepada pembangkang untuk mengatur strategi mereka…

    inilah masalahnya kalau dah ramai sangat puak -puak yang kelaparan…atau dibela oleh seseorang

  8. bujuk says:

    Kesimpulan dari penulis, yg. aku faham.. blogger UMNO, bloger cari makan atau memang PM dah nak buang Menteri sorang ni, tapi nak tengok respon rakyat dulu. Hebatnya… kes macam ni pun nak buat report polis.

Leave a Reply

Threesome