Menu Utama

Harga Barang Turun Hingga 70% Serentak Tepis Fitnah Melampau Pembangkang

Pembangkang yang sering melagukan isu harga barang naik kononnya sinonim dengan Barisan Nasional bakal kehilangan punca. Ini berikutan tindakan drastik kerajaan yang cukup perihatin pada kesulitan rakyat. Komitmen kerajaan merupakan bukti keseriusan dalam menangani masalah kos sara hidup yang kini membelenggu rakyat.

Sebelum ini Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa sekali lagi mempersendakan Perdana Menteri dengan mengakui sayur kangkung turun harga kerana tiada seorang pun menteri kabinet atau kroni mereka terlibat dengan perniagaan kangkung. Sikap para pemimpin PAS yang berterusan memfitnah dan mentohmah kerajaan menunjukkan sikap gelojah dan tidak matang mereka dalam menangani isu sebenar.

Husam memperolokkan kerajaan dengan berkata “Sekiranya sayuran itu dimonopoli oleh syarikat mereka sudah tentu ianya akan naik harga sebagaimana gula, minyak masak, gas, petrol dan lain-lain,” ujarnya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk “Ibrah dari kisah Nabi Yusof: Perancangan Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat” pada Kolokium Agenda Kesejahteraan Rakyat di Dewan Teratai.

Kegagalan PAS mentadbir Kelantan tidak menjadi iktibar malahan mereka dengan muka tebal sanggup menuduh kerajaan tidak ada agenda kesejahteraan dan kebajikan rakyat kononnya dengan mengutamakan kepentingan kroni dan peribadi sehingga membuatkan rakyat menderita. Semua rakyat tahu bahawa kerajaan PAS Kelantan telah mengkronikan hampir kesemua projek mereka sehingga menyebabkan Kelantan terus mundur sehingga tidak mampu membekalkan air bersih kepada rakyat.

Langkah kerajaan melancarkan kempen penurunan harga barang antara 15 hingga 70 peratus secara serentak di seluruh negara itu melibatkan sehingga 4,000 jenis produk keperluan harian terutama makanan segar, makanan sejuk beku, makanan kering, makanan dalam tin, produk bayi dan kanak-kanak, minuman serta produk bukan makanan.

Kempen enam bulan ini melibatkan penyertaan 10 pasar raya iaitu, Econsave, AEON, Mydin, NSK, 99 Speedmart, AEON BIG, Segi Fresh Mart, Giant, KK Mart dan Tesco. Ianya merupakan sebahagian pendekatan kerajaan bagi menangani masalah peningkatan kos sara hidup selagi ianya berada di dalam bidang kuasa kerajaan.

Kerajaan menggunakan empat pendekatan dalam menangani masalah kos sara hidup dengan salah satu daripadanya ialah menjalinkan kerjasama dengan pihak peniaga untuk menurunkan harga. Disamping itu kerajaan juga memperbanyakkan program bersifat kemahiran tambahan kepada rakyat agar mereka mampu menikmati pendapatan lebih tinggi serta turut memperkenalkan penetapan gaji minimum.

Pendekatan kerajaan yang mempelbagaikan bantuan kepada rakyat dan mengarahkan tindakan penguatkuasaan terhadap peniaga yang tidak bertanggungjawab juga merupakan satu langkah yang amat baik. Tambahan pula Ops Harga 2.0 yang dilancarkan oleh KPDNKK juga boleh dilaksanakan kepada pemborong dan pembekal.

Kerajaan Barisan Nasional sentiasa memastikan kebajikan dan kepentingan rakyat terjaga. Sikap prihatin kerajaan ini memang sesuatu yang harus dipuji. Tindakan pembangkang yang cuba mempolitikkan isu harga barang ini sebenarnya perlu dikekang demi kesejahteraan rakyat. Pihak media alternatif perlu bersikap lebih bertanggungjawab dengan menyampaikan berita yang lebih telus bukannya “menari” mengikut hasutan pembangkang. Ingat jihad kita demi agama bangsa dan agama.



(Next News) »



50 Komen to Harga Barang Turun Hingga 70% Serentak Tepis Fitnah Melampau Pembangkang

  1. tony gunawan says:

    umno buat lakonan lagi tipu rakyat!

    biarlah pemimpin PR check dulu macam dulu check kedai 1malaysia adakah betul-betul harga barang turun baru cakap!

    BN=barang naik

    • Mawar says:

      Itulah toni, lu bangang sangat.
      Mau tipu apa, PM sudah ada dlm majlis dgn 10 syarikat terbabit dlm kurangkan harga barang.

      Lu tarak tgk berita tv3 dan rtm bukan? Itu sebab lu bodoh, cakap tak tau apa, mau hentam saja.
      Ooi tonnik, lu pigi makan babi panggang ka, babi rebus ka, babi tonggeng ka diam-diam la……sudah cina newyear maaa…

      Lu lancing lancing dgn chinadoll , sebab tak lama lagi kempen buy chinese last atau boikot brg peniaga cina akan bagi mudarat sama you. Apa crita nanti lu kurang duit mau bili mercidis mcm guenleng…..nanti lu bankrup, lu lari duduk dlm pondok jual sulatkabar lama sulatkabar lam…aaaa….

      • pokloh says:

        Wwoi bodoh hang..
        9/10 pasaraya tu semuanya milik chinese.. Mydin milik mamak..
        melayu tarakkk..hang nk suruh boikot najib ka?? Najib yg endorsed tauke2 chinadoll ni..
        aku setuju sgt kempen tun m jatuhkn najib

        • system baru says:

          ha..ha..ha sehingga sekarang pr cuba laga2 kan najib dengan tun m tapi gagal,
          kau lupa orang melayu kuasai pasar raya tesco malaysia milik sime darby,uo superstore milik bumiputera, cuma banyak kan progaram produk usahawan bumiputera masuk ke pasar raya .. dah kurang2 kan lak pergi kedai milik apek dap itu

          • pokloh says:

            Kan btol aku ckp, najib pro chinadoll..hanya 1/10 milik melayu..9/10 bg kt chinadoll n mamak.. Sebenarnye bkn xde pasaraya milik melayu tp dorang ni xpandai nk suap najib mcm chinadoll ni suap najib.. Ape2 pun, aku standby tunggu tun m, dulu pun ms paklah, korang pon xcaya gak yg tun m akan mulakan langkah kn?? Pastu barula terhegeh2 nk berpaut pd tun m jugak..

        • Pak Tho says:

          Jgn nk berlakun mcm ultra melayu la pok loh. Sebenarnya kau tu pun pencacai cina.

        • omega says:

          La… apa salahnya milik chinese.. Mereka pun warga malaysia.. Cuma jgn jadi hamba DAP sudahlah, siang malam kena kelentong dan mendewakan cina DAP. Sikit hari lagi agama pun ditadbir oleh Cina DAP. Sbg Contoh kat PP.. urusan agama pun kena minta izin dari Khalifah PAS, Lim Guan Eng.

        • Mawar says:

          Tu sebab aku kata boikot yang cina, utama kan dari melayu dulu.
          Tapi yang penting ialah kerajaan memerintah melakukan sesuatu untuk memastikan harga barang itu turun atau tak melampau mahal.

        • songkok says:

          Bodoh lu, Tun M dah banyak berjasa pada rakyat, mandat dah diberi pada PM selepas beliau, zaman Tun M dah lama tamat. Sekarang biar PM zaman ni yang mencorakkan Malaysia. Dia mau bikin apa dia punya pasal la. Dia bukan bodoh macam lu. Najib, teruskan usaha anda untuk kesejahteraan Malaysia. Biarkan golongan munafik seperti ini dalam alam khayalan mereka.

      • DataCode says:

        Tony main tangkap muat…

    • WTF says:

      Hehehe…FUCKUTAN dan lantik diri sendiri jadi KPDNKK ka!!!

      Sukati hang la Tony4444

      • raplahjingaa says:

        hahahahahaha…..gay macam toni harga apa yang dia nak check ??? macam hang toni, keling mabuk pun tak ingin kat hang, hang letak harga murah-murah je laaaa….

    • system baru says:

      apak dap dah naik harga barang buat2 bodoh.. kerajaan berjaya sekat apek dap ini export ikan ke singapore harga ikan kembong dulu sebelum cny 13rm’ sekarang harga ikan kembong 11rm .. kerajaan berjaya turun harga dulu aku beli ayam rm sebelum nyc 8.00 sekarang dekat cny turun 7.50 rm.. tony pesan pada apek dap jangan pandai naik harga…
      tony rajin2 pergi ke pasar dan pasar raya

      • pokloh says:

        Dah la hang..jadi penyokong yg mbawa rebah..setuju sgt kalu betul khabar yg dah bertiup kencang, tun m dah mulakan langkahhh

        • system baru says:

          pr jangan menyamar’ dulu pr kuat menyamar jadi indon dan cuba laga2 kan malaysia dan indon, sekarang pr kuat menyamar jadi penyokong bn pula kita orang dah tak percaya pada pr ini

          • pokloh says:

            Btol..macai porkatan ni suke lagakn kite..tp kalu bab tun m, sorry i need to disagree with u..wpun kite same umno,kalo ko masih ingat, zaman paklah dulu pun ramai xcaye mcm ko

          • system baru says:

            pokloh dekat sini bukan orang menyamar kita tahu jangan malu ya

        • awang says:

          Nama pun khabar angin……apa la…pok loh

    • Jambol says:

      Tony, banyakkah angpow yang kamu dapat daripada bos kamu ? Seharusnya kamu mesti minta bos kamu menggandakan gaji kamu sekarang ini dan membiayai kos untuk membuat pembedahan otak kamu di Tel Aviv, Israel.

    • bangKano says:

      Cuma lu punya lancau talak naik maaa toni talak guna punya olang….!!!

  2. mooooo says:

    Retorik BN lagi….sudah2 lah..rakyat dah jelek…kalau pi tipu org Felda atau pedalaman ok la…

    • system baru says:

      mooo duduk ladang lembu, mana tahu susah senang felda, rajin2 lah pergi ke pasar dan ke pasar raya ya

    • P164 says:

      Cian ni ko Moo. Nk kata bengap mrh plk nnti. Ko ingt org kg x da harta ke. Org kg mmpu bli brg wlaupun mhl, x pnh slhkn org lain. Ko baik mkn nasi dgn garam je klau nk jimat.

    • adi says:

      Rakyat tak sokong pr sebab tu pr tak dapat jadi kerajaan pemimpin nyabyk tipu, auta, kelengtong, fitnah, baling batu sorok tangan bodoh piang yang sedih nya tak ada aqidah islam kebanyakan nya. Rakyat terutama melayu yg mempunyai aqidah islam yang sokong umno/ BN yg tergelinjir yang sokong pr. Ingat la umat nabi muhammad saw Ibadat ada 4, ibadat hati, ibadat mulut, ibadat angota dan ibadat harta. Ingat la siapa yg mati dalam kafir neraka. Jgn ikut pihak kufur/kafir

  3. Mek esah says:

    Manusia yg otak tersumbat saja akan percaya artikel bodo lagi mengampu ni….kahkahkah…kesian cai

    • system baru says:

      dah lama tak masuk ling, maklum sejak nurul hampir nak becerai, kau tak nak masuk meminang nurul ke?

    • Pak Tho says:

      Kak esah oii. Walau mcmna pun laki kak esah tentu BN kan?. Klau dia x BN tentu kak esah ikut mcm nurul izzah tu minta fasakh,sbb dapat jantan BN. Faham maksud hamba?.

    • omega says:

      Org yg sembang lebih sajalah yg sentiasa jadi ulam kena tipu ngan pemimpin. Mek tak pernah gi pasar ker… atau makan maggi jer.

    • bangKano says:

      Weiii mek esah cuma puak puak baruah dari Paria Akal Sampah hamPAS tu jerr yang tak reti guna akai bila bercakap & bertindak. Kelate semakin teruk dah plak kena saman ngan syarikat Korea berjumlah 225 juta ringit pasai engkar pada kontrak bina Lebuh Raya Rakyat Kota Bharu-Kuaka Kerai. Tu la kalo dah bodo lagu mana nak menadbir sebuah negeri…tu baru jerr takat negeri kalo negara hancoq leboq la Malaysia kena gadai oleh kerenah pak lebai janggut serabai macam Sang Kelembai sepanjang hidup jadi macai dok sakan ketawa mengilai ngilai semasa demo BERSIH macam ayam berkokok berderai derai kelam kabut macam orang masai kat Afrika…!!!

    • DataCode says:

      Tak apalah mek..satey milik mek..berapa secucuk pun tak apa asalkan nuar

  4. Pak Tho says:

    Aiseh, nampaknya BN kena tukar nama lh kepada BT ( brg turun) la pulak. Tak gitu . Yang naik bang nuar je.

  5. decepticon jr. says:

    susah susah org felda tapak rumah 1 ekar,tanah kebun10 ekar.nak compare dgn lu moo, tanah umah lu 0.2 ekar je.ye dulu felda susah,tp skang malu aku yg dok bandar dgn quality life org felda.rasa mcm nak balik felda je.lu ingat kat felda tu xde internet/ api gan astro ke sampai diorang langsung x tau apa apa.melayu urban konon…

  6. TUBIR says:

    Memang betul felda sekarang sudah maju boleh dikatakan semuanya ada……Dulu felda banyak tanah kosong yang dimiliki oleh Felda dan peneroka sendiri ,Tapi ianya tidak dimajukan dengan berkesan .Difelda ada terdapat banyak sumber yang boleh dimanafaatkan ini termasuklah sumber tenaga manusia .Genarasi muda felda terpaksa keluar merantau untuk berkerja kerana difelda tiada perkerjaan yang sesuai dengan kelulusan dan kemahiran merika .Maka tingalah orang orang tua dan sekerat dua orang muda yang masih menetap disana .Sekarang semua tanah tanah kosong tersebut sudah tiada lagi ….semuanya sudah digadai kepada FGV penyamun belaan najib dan Isa .Percayalah sedikit masa lagi tanah kebun peneroka pun dia orang akan sapu .FGV adalah peryamun alaf baru yang begitu licik.

    • system baru says:

      tubir apakah kau bodoh, pernah kau lihat warga indon memotong buah sawat kenapa kau tak nak potong buah sawat sendiri, ini bagi pada indon buat kerja potong kelapa sawat di bagi upah rm 50 sehari felda di kelantan,kau nak salah siapa ini bukan aku cakap’ ini cakap orang felda

      • TUBIR says:

        kalau setakat dengar cakap orang baik tak payah bagi pendapat ……kau boleh jadi pemimpin macam kebanyakan pemimpin yang UMNO ada sekarang ini ……hanya dengar cakap cakap tapi tak pernah turun padang ….bila dah kena balun baru kelam kabut jumpa rayaat dan tunjuk muka …….samalah macam wakil rayaat PR….penipu dan pembohong .
        aku nak tanya apa yang kau tahu pasal FGVH ?cita sikit system baru

        • system baru says:

          ini tengoklah di felda dan datang felda, itu siapa potong kelapa sawat itu aka upah indon ,salah siapa? boleh buat sendiri bagi pada orang lain macam nak banyak duit ini

  7. jombo says:

    Macai tahap kronik lembu moooo.. mek esah toni.. adalah orang yang sama patut disumbat dalam neraka jahanamm … penipu besar.. hati kaudu.

  8. alimedanbaru says:

    apapun kebanyakan peniaga di negara ni
    baik apa bangsa pun
    jenis ambil kesempatan
    yg cina india , tak perlulah cakap
    ni.. yg Melayu mengaku Islam
    pun tak ingat pahala..nak menekan je kerjanya
    rabu lepas aku ke pasar malam
    ingat nak beli mee teaw goreng macam biasa
    tiba-tiba tengok harga naik dari RM2.00 kepada RM2.50
    dia tanya aku.. ‘berapa bungkus bang’?
    aku jawab
    ‘aku tak mampu beli barang yg naik 25%
    aku tak mampu beli, mahal sangat’!

  9. bujuk says:

    Kita sama2 tunggu… berapa lama perkara ni boleh bertahan. Biasanya.. dekat PRU, k’jaan akan kawal saham supaya nampak cantik. Harga getah, kelapa sawit dan padi akan naik. Persoalannya berapa lama??

  10. decepticon jr. says:

    memang segala kerja2 ladang felda plantation yg buat kerana peneroka dah tua dan nak memastikan seluruh ladang felda mempunyai cara dan jadual kerja yg seragam bg memastikan kualiti tuaian serta menjamin pembekalan sumber tenaga kerja.nak usahakan sendiri pun bole ,tp kne pakai wet sendiri la.contoh ringkas:-sama ke harga klu korang beli 20 beg baja dgn org yg beli 2juta beg baja.camtu jugak anak pokok dll.jd peneroka bole wat kje sampingan yg lain tuk tmbah pendapatan .mmg kita dengar mana peneroka yg usahakan sendiri dpt hasil yg lebih tapi jgn lupa pulak dengan modal,masa serta tenaga yg mereka kluarkan.campaklah kat mana mana pun,klu org tu lincah ,pasti berjaya.ni experient aku sebagai anak peneroka felda kat kota tinggi, johor.tp aku kurang tau la felda yg usahakan getah dan felda yg diluar johor.tp dlm pemerhatian aku perkembangan felda mereka agak kureng skit kerana kurangnya peluang pekerjaan yg lain di persekitaran mereka.penubuhan fgv tu satu kemestian klu felda nak main di luar malaysia kerana terma/syarat pelabur kat setiap negara asing berlainan.tengok la sekarang,persaingan perniagaan dunia.syarikat saiz paus akan beli syarikat saiz jerung utk monopoly sesuatu bidang.klu yg saiz bilis lg x mau cite.jd klu fgv tidak ditubuhkan, felda tertinggal bas la dan akan menyusahkan felda 10-20 taun lg kerana sawit telah di monopoly oleh pesaing( cine) yg lain yg telah berkembang secara global.tu yg mereka hentam sgt dgn penubuhan fgv dan menyuruh felda untuk melakukan hanya aktivi teras/di malaysia sahaja.

Leave a Reply

Threesome