Menu Utama

Harga Barang: Bila Nur Jazlan Nak Sedar Diri Dia Pun Ditahap Ini Kerana Tuah Bapa?

CAKAP macam bagus nak menurunkan harga barang ni memang mudah.  Cakap saja pun, bukan kena buat apa-apa.  Inilah kesimpulan penulis dari penganjuran Wacana Pemikiran Kejutan Ekonomi Selepas PRU13 yang dianjurkan akhbar pro pembangkang Sinar Harian semalam.

Macam Rafizilah, hebat bercakap pasal ekonomi, walhal apa kredebiliti dia ada?  Pernah jadi CEO di Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, apa yang murah kat negeri tu?  Cukai, caj lesen, caj pemajuan, sewa rumah PPR, caj parking?  Ini semua takde campur tangan kerajaan persekutuan pun, mahal juga.

Sembang bolehlah.

Tapi malangnya, yang turut ikut aliran pemikiran sama ialah ahli Parlimen dari BN, senang cakap Nur Jazlan Rahmat.  Ini kali kedua penulis cakap pasal orang yang sepatutnya tidak ada apa, kalau tidak kerana bapanya Allahyarham Tan Sri Mohamad Rahmat.

Apa yang Nur Jazlan maksudnya kerajaan tidak telus dalam soal kenaikan harga barang?  Apa yang dimaksudkan telus bila bercakap tentang harga barang yang majoritinya ditentukan oleh kuasa pasaran?  Sudah cukup baik kerajaan kawal harga barangan keperluan asas, takkan secawan teh di kedai cina pun kerajaan nak control harga?

Mungkin Nur Jazlan maksud macam itu, tapi bagi contohlah negara mana yang mampu lakukan sedemikian dan kenapa Malaysia tidak boleh jadi seperti itu?  Ini tau tau kondem, apa dapat?

Yang lebih penting disini, Nur Jazlan sebagai Ahli Parlimen BN, tidak membantu kerajaan BN sekarang dalam soal memahamkan masyarakat tentang kenaikan harga barang, bukan setakat itu, dia menyemarakkan lagi semangat anti BN dengan mengaku bahawa kerajaan memang boleh kawal semua harga barang, tapi tidak dibuat sebab tidak telus!!

Ini gila macam mana punya pemikiran.

Banyak barang dalam negara ini diimport dari luar, kerajaan nak kawal macam mana harga barang yang macam ini?

Kenaikan harga barang bukan keperluan yang berlaku di negara ini adalah akibat sabotaj pembekal dan pemborong naikkan harga sebaik tirai 2014 bermula.  Tujuan golongan yang terdiri dari majoriti orang cina ini ialah untuk menyokong persepsi yang ditanam pembangkang untuk rakyat percaya bahawa BN bermaksud barang naik.

Itu saja.  Dan menyokong pendapat tersebut, memang orang cina adalah penyokong terbesar pakatan pembangkang dalam PRU13 yang lepas, 97%.  Lepas tu nak salahkan kerajaan?

Walhal, tidak ada apa cukai yang naik pun di negara ini sehingga harga barang dan perkhidmatan nak melonjak tinggi sebaik tahun 2014 bermula.  Kalau ada cukai yang naik tu, bolehlah salahkan kerajaan.

Nak salahkan tarif elektrik?  Kesan dari kenaikan tarif itu belum nampak lagi pun kerana ia hanya bermula 1 Januari lepas (bil keluar bulan Februari).  Jadi kenaikan harga barang dan perkhidmatan bukan keperluan yang bermula pada tarikh sama tu atas sebab apa pulak?

Gaji minimum? Awal tahun 2013 pun dah dilaksanakan, memang kuatkuasanya Januari tahun ini tapi berapa sektor saja terlibat, sedangkan majoriti syarikat dah laksanakan gaji minimum awal tahun lepas lagi. Malah, mengikut laporan beberapa persatuan majikan, ada syarikat ini yang masih mampu bayar bonus kepada pekerja walaupun setelah perlaksanaan gaji minimum.

Maksudnya, tidaklah gaji minimum itu membebankan majikan, dah boleh bayar bonus kira buat untunglah.  Mana ada syarikat bayar bonus kalau rugi, melainkan satu dua anak syarikat kerajaan di negeri pembangkang.

Disini menampakkan Nur Jazlan tidak mempunyai otak apabila berhujah, dan dengan itu tak sepatutnya khidmat dia sebagai Ahli Parlimen diteruskan dalam PRU14 yang akan datang.  Datuk Seri Najib perlu lihat perkembangan tidak sihat ini sebab Nur Jazlan tidak akan membantu kerajaan di Parlimen.

Sebaliknya dia sama-sama dengan pembangkang pulak lagi.  Calonkan dia sekali lagi di Pulai, hilang pulak kerusi Parlimen tu, seperti mana Temerloh hilang kepada PAS sebab masih calonkan orang macam Saifudin Abdullah – percuma dan sia-sia.

Dalam masa yang sama, kerajaan perlu awasi tindakan pemborong dan pembekal berpakat untuk menaikkan harga barang dan perkhidmatan bila tidak ada apa kenaikan tambahan yang boleh menjustifikasikan kenaikan harga melampau.

Isytihar perang kalau perlu dan lantik pembekal terus dari negara pengeluar.  Itu saja cara nak mematahkan dominasi puak-puak ini.  Macam kerajaan buat dengan menurunkan harga 22 jenis barang di pasar tani, tapi lebih menyeluruh lagi.

Kalau tak boleh nak tadbir negara sehebat Dr. Mahathir, tak mengapa, tapi ketegasan orang tua itu dalam hal-hal macam ini (buang orang tak betul), perlu dicontohi.






21 Komen to Harga Barang: Bila Nur Jazlan Nak Sedar Diri Dia Pun Ditahap Ini Kerana Tuah Bapa?

  1. mooooo says:

    Sudahcukup baik kjaan kawalhargabrg???? Hang ni mimpi ka???? Naik kerana tuah bapa?… ??? Umno pilih sebb bapa, sbbtu umno adalah parti untuk holongan aristokrat. Ahli biasa jadi macai dok dnefend pemimpin kat Mykemut.net ni… Pemimpin umno buat smbutan h jadi bil sampai RM120k nak layan petut jer..lepas berak,lapar balik…

    • alimedanbaru says:

      hoi moo kau janganlah nak tunjuk sangat bodo kamu pagi jumaat ni.
      adalah lebih bermaruah pemimpin UMNO meraikan pengikut disambutan hari jadi dengan duit sendiri
      dari sambutan hari jadi macam nik ajis
      muka tak tahu malu, bawa kek sebijik untuk kapal singh ucap selamat
      hidong tak mancung’pipi tersorong-sorong
      kalau ulamarmak dah hilang maruah dan harga diri
      sepatutnya pengikut 100x malu dgn kelakuan pemimpin yg cari muka dgn kafir laknat penentang Islam..
      sudah lah mooo lu tak mampu duduk diam2
      jangan dengki dengan orang kayu
      dan jadi orang miskin yg sombong bodo…

    • gambus says:

      apa melalut kau cakap ni moo lembu oiii

  2. ais says:

    Tambahkan bilangan koperasi melayu dan hanya barangan melayu sahaja dijual dikedai koperasi. Orang-orang melayu ada pilihan untuk membeli barang. Jangan terlalu mengharap barangan jualan cina, cina berniaga letak harga mahal sebab nak secepat kaya. Kerajaan bantulah peniaga melayu dari segi moral dan kewangan. Kita sesama islam bantulah.

  3. mek esah says:

    pantang keturunan umno yg mana org2 atau pemimpin bawahan nya menyanggah perbuatan pemimpin depa…wpun terang2 tindakan pemimpin atasan itu menyusahkan rakyat….nasib le kau jazlan …hang dilahirkan dalam parti “tong taik”…..pembelaan terhadap rakyat adalah PENDERHAKA kepada pemimpin….ish ish ish

    • TUBIR says:

      Aku pung rasa UMNO dah mula yang pemimpin UMNO tidak boleh ditegur atau kena komplen ……UMNO dah jadi macam PAS taksub tak tentu pasal……percayalah UMNO akan jadi kosong,kosong,kosong jika sikap ini diamalkan ……UMNO lebih suka semua penyokong yang main angguk saj …dan kata yes walau apa pun yang pemimpin buat .Kalau sesaorang pemimpin didalam UMNO itu berlainan pendapat atau dgn katalain menyangah atau menghentam kerajaan atau UMNO maka merika akan dikutuk oleh balaci balaci UMNO macam RBF dan Adamyan ……RBF memang pembodek tegar…semua orang dah tau satu melaya dah tau.Dia orang ni budak hingusan yang baru berlajar politik kepala tahi .Kita patut membantu kerajaan …tapi janganlah sampai yang tak betul pun kita nak katakan betul ….memang terang terang kerajaan hanya membiarkan pemborong memainkan harga barangan .Rayaat rasa tertekan …kerajaan mesti mencari jalan macam mana nak cantas pemborong yang tamak ni.Dulu ada pernas sekarang kita ada FAMA dan segala macam lagi …gerakan Fama secara maksimum …suruh fama Import barang barang dan edarkan diseluruh negara ….Peduli apa dengan fungsi FAMA….LKIM juga sama …..Kalau pemborong boleh Import fama ,Mara,Mardi,LKIM,dan tah apa apa lagi pun boleh buat benda yang sama dari negara tertentu demi rayaat …..apabila Fama jadi pengimbang harga tentu sekali pemborong takut nak buat kenaikan tak tentu pasal .Semua barang yang dimport akan masuk melalui pintu yang sah dan kerajaan tahu dari mana sumbernya .Takan itu pun nak kena ajar secara ditil kut?
      Fama hanya duduk mengangkang aja …macam yang dulakukan oleh pusat Zakat dinegeri negeri seluruh negara …..bila cukup tahun umumkan hasil zakat berbelion belion ……sedangkan dalam masa yang sama orang Islam ramai yang susah dan daif serta Fakir.Sampaikan nak hantar cucu sekolah pun terpaksa bawa duit sen …seperti yang berlaku ditaman dagang baru baru ini .Malulah pusat zakat selangor …….you all fail….dan haramjadah .Hoi kau orang semua yang kat pusat zakat tu turun padang lah tinjau tinjau kat kentin sekolah tu tengok betul betul kedaan murid murid diwaktu rehat…siapa yang tak makan ?…….hampiri merika dan tanya lah kenapa tak makan ……Aku bukan pegawai kerajaan pun boleh buat…tak kan kau orang duduk mengangkang aja .Itulah akau cakap tadi memang haramjadah kau orang ni semua .

      • alimedanbaru says:

        Tubir, bila lu sebut FAMA, LKIM tu, aku sokong sangatlah.
        dulu menteri ada umum nak buat jualan terus tanpa libatkan orang tengah dimana petani dan nelayan boleh untong sikit dan harga lebih rendah tidak berbilang tingkat.
        aku prasangka baik muga cadangan tersebut dilaksanakan secepat mungkin.
        LKIM sebenarnya boleh mainkan peranan mengimpot ikan sejuk buku yg menggunakan sistem bekuan gred A dimana ikan sejuk beku yg berkualiti dan tidak ada banyak kimia. harga nya murah dan kualiti terjamin.
        kita cadangkanlah dengan elok kat diaorang agar ada penambahbaikan.
        Tentang pusat zakat juga aku setuju bahawa mereka tidak benar2 turun padang, sesungguhnya apa yg dah disediakan oleh kerajaan BN dah cukup baik dan menyeluruh, hanya disesetengah ajensi mereka tidak sedar bahawa mereka adalah BERFUNGSI SEBAGAI PELAKSANA TANGGONGJAWAB SOSIAL YG MESTI DIBELANJAKAN UNTUK RAKYAT, BUKAN AJENSI YG NAK TUNJUK UNTONG DAN BERJAYA KUMPUL WANG RATUSAN JUTA.
        Kalau ajensi yg diujudkan itu benar2 berfungsi MEMANG, MALAYSIA DAH BOLEH JADI DAH MACAM ZAMAN UMAR BIN ABD AZIZ, dengan terhapusnya lintah darat, orang tengah ,harga makanan terkawal rendah dan ditambah Pusat Zakat berfungsi all out, memang tak ada umat Melayu yg mengemis…YANG BERKENAAN TU SILALAH AMBIL PERHATIAN..ANDA YG TAK BERFUNGSI DGN SEPATUTNYA..KERAJAAN PUSAT YG DISALAHKAN..SEDANGKAN SEMUANYA TELAH DIRANCANG DAN DISEDIAKAN DGN BAIK DAN KEMAS!

        • raplahjingaa says:

          Pusat zakat kita berfungsi, tapi bukan all out…cuma all in…….

          • alimedanbaru says:

            BETUL TU , pejabat hebat tetapi masih ada umat Islam yg tidur beratapkan awan gemawan…

          • raplahjingaa says:

            Bukan takat tu…aku sedih bila baca di suratkhabar orang Islam terpaksa merayu-rayu untuk bantuan pembedahan anak yang masih kecil, sedangkan wang zakat ada berates-ratus juta !!

            kalau ianya tak boleh disalurkan untuk bantuan pada orang Islam yang tak mampu mengubati anak mereka yang masih kecil…apa gunanya wang zakat tersebut ?????

      • gambus says:

        ni apa idea kau ni tubir !!! tak habis isu pasal kos penyelenggaraan kereta dan motor bawak pulak benda ni !!!

        woii FAMA antara orang kuat yang dah banyak membantu pertanian Malaysia !

        kau nak suruh jabatan kerajaan tu jadi pengimport kaa ?? ini semua pasal bisnes dan pengurusan yang cekap , benda yang kemampuan yang sendiri takde dan takkan mampu !!! Lagi satu harga pengimport ni pun ikut pasaran dunia , nanti kalau harga naik pun kerajaan yang kau salahkan jugak !!!

        kerajaan melalui agensi mereka semua sedia membantu untuk rakyat tempatan buat macam-macam , tgk macam ayam yang banyak diimport . agensi kerajaan semua sedia membantu untuk sesiapa menternak , semua dah tersedia ! TAPI macam biasa laa orang yang ada tanah luas ni semuanya lebih suka upah indon kerjakan tanah mereka !

        Kalau kau pun aku sendiri tahu takkan nak punya !!!

        Bab zakat tu memang betul , ia sesuatu yang amat pahit tapi benar

    • system baru says:

      bro sebenar makan untuk murid miskin dah lama lakukan kerajaan,pas aje buat2 tak tahu, ingat tak kes dulu pas langsung tak menbantu 300 budak ambil spm untuk bayar yuran peperiksaan sehingga raja kelatan dan kerajaan pusat terpaksa membayar yuran nya, salah siapa?.. jika unmo salah’ aku memberi nasihat, aku melihat pas lebih teruk dari unmo contoh kes hasan ali dan nasaruddin apabila ia nasihat pas terus buangnya sebagai ahli pas lebih berminta kawan dengan syiah

    • gambus says:

      bodoh laa kau mekkk tu bukan menyanggah , nak turunkan harga barang camana dah banyak semuanya import !!!

      yang kau tu melalak pasal harga barang kat negeri Pakatan semuanya serba serbi naik mekk oiii !! tapi benda naik oleh Pakatan ni jugak yang kau sokong !!! kakakaka

  4. raplahjingaa says:

    Si Jazlan ni naik atas jasa bapak dia di kementerian penerangan satu masa dulu. Itu lah orang melayu…bapa berjasa, anak pun ditempiaskan dengan kelebihan atas dasar mengenang budi…sedangkan anaknya cincai mancai tak memberi faedah apa-apa pun pada negara.

  5. kulaan says:

    Dalam bab ini aku sokong Nur Jazlan. Tapi sebab pembangkang tak boleh pertahankan Kalimah Allah, aku tak ada pilihan…terpaksa sokong UMNO…Kalau UMNOpun dah tak boleh pertahankan, kena cari paksi politik baru lah gamaknya…

    • alimedanbaru says:

      bijak bang dalam mengutamakan perkara yg perlu diutamakan dan membuat pilihan yg terbaik drp yg tidak baik..

    • bujuk says:

      Kalimah Allah ko pertahankan, tapi perintah Allah ada ko pertahankan. Allah kata “Aku Tuhan sekelian alam” takda pulak Allah sebut dalam Quran Aku tuhan orang Islam saja. Tapi Allah perintahkan umat Islam “Amal Makruf, Nahi Mungkar”, “Amal Soleh”, Solat, Puasa, Zakat… tapi ramai yg. tak buat. Apa tindakan pada orang tak Solat? tak bayar Zakat?.. Puasa mungkin ada kereta Jenazah p tangkap.
      Jadi buat apa yg. Allah perintah dulu.. Orang melayu ni bayak perkara buat tak ikut syariat. Contohnya perarakan Maulid Rasul.. takda la salah pulak, tapi kalau berarak semata2 tapi sunah Rasul ketepikan… perli dan halang orang pakai jubah, jilbab, janggut. Nak kawin lebih pun ada banyak halangan.. walaupun ada kemampuan.

  6. gambus says:

    aku tak faham betulaa orang macam ni , takde sesiapa suka harga naik , tapi kena realistik laa !!! nak cakap kena fakta laa .. adamyan dah tulis dengan penuh fakta tu !

    Kenaikkan harga pun sebab kerajaan tak telus mengenai kenaikkan ?? ni memang bangang punya cakap

    kalau takat termakan mainan politik Pakatan tu baik tak payah !!! Pakatan sendiri aku takkan percaya mampu turunkan harga barang , tgk laa kat negeri mereka sendiri macam-macam benda naik !! semuanya takde kena mengena dengan barang yang ditentukan pasaran !

  7. Anak_Nogori says:

    Patutnya Nur Jazlan berikan cadangan membina bagaimana kerajaan yg dia dokong patut buat utk mengurangkan beban rakyat berkaitan dgn kos sara hidup yg sedang meningkat bukan sahaja dinegara ini tetapi diseluruh dunia.

    Nak kritik memang mudah, cakap je..tapi memberikan cadangan membina tu yg payah.

    Tiap tahun kita masih lagi bercakap tentang kenaikkan harga barang ini…perkara paling mudah ialah salahkan kerajaan seolah2 masing2 ingat kerajaan boleh kawal semua harga dinegara ini..kalau kerajaan boleh kawal semua harga termasuk harga spender…lebih baik kerajaan yg jadi petani, pembekal, pemborong, peruncit, pengimport dsb..rakyat tak payah jadi peniaga..duduk rumah tunggu subsidi dan harga barang yg kerajaan kawal.

  8. omega says:

    Satu lagi MP politik alaf baru. sengal tak sudah

  9. susan garnet says:

    FYI belajar sikit pasal ekonomi. Tak buleh kawal semua harga barangan nanti tak de saingan. Boleh menyebabkan ekonomi stagnant.

Leave a Reply