Menu Utama

Demo Depan Gereja: Noh Buat Keputusan Betul

UMUMNYA di Malaysia ini, 2 perkara saja yang boleh cetus keadaan tidak tenteram dan kacau bilau.  Pertama bila berkait dengan kaum (nak-nak dengan orang India) dan kedua, bila berkaitan dengan agama.

Macam mana pun kena jaga 2 perkara ini supaya jangan sampai meletup macam gunung berapi, nanti tak sanggup nak tahan akibat.  Cakap memang senang, nak handle tu yang susah.

Penulis tak lahir lagi 1969. tapi penulis sempat lihat kejadian di Kampung Medan dulu, memang parah, bukan pada orang Melayu, tapi pada puak yang lagi satu.  Apa sekalipun, mintak-mintak janganlah berlaku macam itu lagi.

Maka itu penulis sokong keputusan UMNO Selangor dibawah kepimpinan Datuk Seri Noh Omar untuk tidak meneruskan rancangan atau menyertai demo depan sebuah gereja di Klang esok membantah paderi kurang ajar disitu yang masih berkeras nak guna kalimah Allah dalam The Herald, walaupun Mahkamah Rayuan dah buat keputusan melarang.

Noh pun dah nampak perangkap yang dipasang puak-puak pelampau Kristian tajaan Pakatan Rakyat ini dan buat keputusan tepat untuk tidak menghangatkan lagi keadaan.  Sengaja dihantarnya paderi tua untuk buat statement kontroversi sehingga mencetus marah orang Islam

Bimbangnya, dalam emosi yang membuak-buak itu nanti, apa-apa pun boleh berlaku.  Kalau tidak di kalangan peserta demonstrasi sendiri, anasir jahat yang sengaja dihantar untuk buat kecoh.  Kalau kacau di Selangor pun dah susah, apa lagi kalau merebak seluruh negara.

Jadi, satu Like dari penulis untuk Noh Omar kerana tidak bawa UMNO masuk perangkap.

Dalam masa yang sama, penulis gesa pihak polis bertindak tegas sikit.  Penulis lihat puak pelampau Kristian ni dah makin melampau, keputusan Mahkamah dan titah Sultan pun dia langgar macam itu saja dan tidak bimbang untuk buat secara terang-terangan.

Suka atau tidak, penulis lihat keadaan sekarang sudah terbalik.  Paderi yang cuba cetus kekacauan dengan berkeras untuk guna kalimah Allah dalam The Herald itu, senang-senang dapat perlindungan polis, sementara orang Islam yang terluka dengan kenyataan kurang ajar itu, dilihat macam orang jahat.

Ini tak betulah.  Polis bukan hak peribadi mak bapak dia senang-senang nak minta perlindungan lepas buat taik.

Sementara penulis akui memang kerja polis untuk pelihara keselamatan orang ramai, tindakan tegas di bawah undang-undang perlu diambil ke atas Lawrence ini, bukan bagi dia taraf VVIP dengan perlindungan polis macam itu.

Mungkinlah nyawa dia terancam, tapi salah siapa?  Macam ini senanglah, buat taik merata, lepas tu minta polis bagi perlindungan.  Makin beranilah puak-puak tu lepas ni, maklum, polis ada nak jaga keselamatan mereka.

Tak betul cara macam itu.  Ibarat tangan kiri yang sakit, tangan kanan yang kena potong, tak boleh lah, lagi orang marah.  Kalau takut sangat, suruh si Lawrence ni duduk dalam lokap sampai kemarahan orang ramai reda, selesai masalah.






14 Komen to Demo Depan Gereja: Noh Buat Keputusan Betul

  1. abu says:

    Boleh kan buat dia mcm P.BALA…..

  2. system baru says:

    orang kristen tak tahu membeza akan elah dengah allah, aku tanya pas ini e dengan a sama ke?, golongan vatican cuba menperbodoh manusia diseluruh dunia termasuk pas, pas sepatut sedar perbuatan mereka ini, tak satu ahli pas menbantah kecuai HURUN DIN berani membantah, mereka lain membantah semua dibuang dari ahli pas

  3. Kat Msia skarang ni sape je yg tk samseng dn kurang ajar, boleh kata semua nya sbb tkda sapa lagi yg takot dgn undang2 dn ada rasa hormatsesama manusia…budaya tu dh tkda lagi dlm masyarakat kita ino semua akibat permainan kotor. Eberapa individu yg gila kan kuasa

  4. meMangTERok says:

    Senang cerita kafir tidak akan naik junjung tanpa ada islam dibelakang. Mereka jadi kurang ajar mengetahui kekurang ajaran mereka itu dimuliakan.

  5. dkds says:

    orang UMNO masih waras dan boleh berfikir dengan matang…bukannya spt paderi tersebut…yang masih cuba jolok-jolok buah

  6. alimedanbaru says:

    cuba kita kaji kenyataan-kenyataan selepas tahun 2008 dari Pas, Pkr dan Dap terutama yg keluar dari mulut:
    * anuar ibrahim
    * hj hadi
    * nik ajis
    * mat sabu
    * nurul izah
    * khalid samad
    * mahfuz bean dan lain dari Pas DAN pkr

    mereka-mereka inilah yg demi mahu menang pilihanraya, demi Putrajaya konon nya,TELAH menggadaikan akhirat mereka untuk galang GANTI DENGAN UNDI KAFIR ATAS DUNIA.
    BAGI YANG WARAS FIKIRAN SEJAK AGAMA ISLAM BERTAPAK DITANAH MELAYU INI, rasanya merekalah pemimpin2 Melayu Islam yg telah melacurkan agama dan tuhan kepercayaan mereka demi kerana kejar kuasa. kami UMNO rasanyaamat berhati-hati dan agar dijauh Allah demi politik kita mengumpan agama untuk simpati dan tolakansur akidah untuk dapatkan undi.
    maruah apa namanya
    kalau dap yg menentang Islam terang2 dijadikan sekutu
    agama apa namanya kalau hanya kerana nak undi TUHAN boleh dikongsi pakai dengan kafir
    semuanya kerana nak mendahului UMNO demi meraih undi kafir
    inilah politik bangang Pas apalagi PKR
    POLITIK BAHLOL KEJAR DUNIA BUANG AKHIRAT
    merekalah yg membuatkan kafir dinegara ini naik tocang dan rasa besar
    aku pasti generasi akan datang akan mengencingkan sejarah kebebalan mereka berpolitik!

  7. korokstabang says:

    puak2 nasaro ni memang sengaja nak cari pasal dengan orang islam sudah banyak negara menyaksikan sengketa berlaku antara dua agama sehingga mengakibatkan pertumpahan darah tapi di Malaysia sejak islam bertapak lama tak pernah terjadi sehinggalah sekarang puak nasaro sengaja mengacau membakar api permusuhan, puak nasaro ini ingat penganut islam di Malaysia ini bodoh ker boleh tahan sabar

  8. sireh ke gagang says:

    jangan diusik kesabaran org melayu . jangan dicabar agama org melayu . melayu memang baik , cukup baik. tapi jangan cuba dipermainkan agama pegangan org melayu .kelak binasa badan , binasa segalanya . melayu ditakuti inggeris kerana 1 sebab . sebab itu akan terpacul keluar , kalau ISLAM dicuba dirosakkan . Lawrence mungkin sudah terlupa perkataan “AMOK” . tapi org melayu tak lupa perkataan itu.

  9. alimedanbaru says:

    bukan setakad Inggeris, malah Melayu berperang dengan Portugis, Belanda, Jepun dan Komunis..namaun akidah Melayu terhadap Islam tidak pernah berubah dan Melayu sanggup mati kerana agama mereka.

    sejarah bangsa cina dan India ketika masuk keTanah Melayu adalah jelas bahawa mereka bukan beragam kristean. kebanyakan cina tongkang dan india paria yg datang kenegara ini adalah penyembah berhala dan tok nenek…aku berkeyakinan mereka masuk kristean kerana ikutan kemajuan barat dan amat rapuh asas dan akidah agama mereka..mereka tak faham kristean malah Islam pun lagi mereka tidak cuba pelajari..sebab tu mereka lebih sudu dari kuah..Vitican di Rom tak sibuk dgn kalimah Allah sebaliknya mereka disini berlagak nak tunjuk pandai..jelas anutan agama mereka caca merba, lintang pukang sebagaimana mereka bercampur aduk dlm kepelbagaiaan hal yg tak menentu…contoh: sex bebas dan pakaian penganut kristian wanita yg separuh bogel dgn seluar sejengkal!

  10. bujuk says:

    Dalam perlembagaan jelas agama lain tak boleh dakyah orang Melayu/Islam. Jadi haramkan HERALD MELAYU, tak timbul lagi mereka guna perkataan Allah. Sebab, hanya herald melayu yg. guna perkataan Allah.
    Alasannya orang melayu beragama Islam, dan orang bukan melayu herald boleh sebarkan melalui bahasa ibunda mereka.. cina, tamil, iban dan sebagainya. Aku rasa.. HINDU dan BUDDHA pun sebarkan risalah mereka dalam bahasa cina dan tamil sejak merdeka lagi.
    Perbuatan menyebarkan risalah agama dalam bahasa melayu boleh d letakkan dalam kesalahan menyebarkan agama mereka pada orang melayu/Islam dan menyalahi perlembagaan.

    • acid says:

      Orang pas dan pkr macam kau lah yg kuat menjadi penyokong orang kapir ni.

      • bujuk says:

        Aku sokong yg. betul, yg. salah aku belah..

        • bangKano says:

          Betoi ka bujuk hang pi sokong yang betoi…yang salah hang belah. Porrraaah dai. Apa yang aku dok tengok hang cuma sokong puak puak bingai macam darai Penipu Rakyat PR tu jerr walo pun dah jelaih pemikighan & tindakan depa tu salah..pemimpin kaki liwat,zina ngan bini oghang & salah guna kuasa hang pa dok masih sanjung sanjung lagi kata depa tu ada kerahmatan anugerah ALLAH….cipet la lu.

          Tapi tang kerajaan BN berbuat hal hal yang betoi puak puak hang tak lak sokong malah buat spin macam macam kata tu ni la saja nak buat fitnah kerajaan tu kejam,menindas & menipu rakyat kunun. Bila nak kerajaan nak kuat kuasa GST 6% hang pa kata nak bangkrap kan ekonomi rakyat. Tapi pasai apa la ni di premis macam KFC,McDonald,Starbuck dll kena kan SST 16% puak puak hang pa dok sengqap jerr apa hal bujuk…? Tak dak pun membangkrap kan rakyat… Tu la sebab hang kata yang salah hang belah,tapi yang jelaih niat hang saja nak elak tak mau jawab…betoi kan…? Sungguh licik hang ni bujuk nak mengeliru kan rakyat macam cinakoi DAP, melayu/india busuk PKR & melayu tok lebai malang haprak PAS tu.

  11. mRsTURDY says:

    Kalau paderi di Malaysia ikhlas berjuang utk menukarkan perkataan GOD kpd Allah dalam bible, tukar dulu kalimah GOD yg ada dlm bible2 yg sedang digunakan di Eropah, Amerika dan seluruh dunia…! Kalau di sana masyarakat Kristian terima barulah ada alasan utk digunakan kalimah itu di Malaysia.

Leave a Reply

Threesome