Menu Utama

Cina Kata Tidak Boleh Pakai Tudung, SUHAKAM dan Pejuang Hak Asasi Membisu

Oleh Zul Rawi

Ramai yang hanya mampu menggelengkan kepala, apabila membaca laporan demi laporan yang disiarkan oleh media-media massa dan laman-laman sosial mengenai diskriminasi terhadap wanita bertudung.

Hari demi hari, ada sahaja yang tampil meluahkan rasa kecewa dan sedih terhadap tindakan segelintir masyarakat khususnya keturunan Cina yang melihat tudung sebagai punca masalah sehingga sanggup bertindak keterlaluan.

Sekiranya sebelum ini kita dikejutkan dengan laporan seorang guru mualaf, Choi Yi Shan yang dipaksa membuka tudung yang dipakainya sekiranya ingin terus mengajar. Tidak cukup dengan itu beliau yang merupakan tenaga pengajar di SJKC Nan Ya, Johor itu turut diancam sekiranya beliau enggan mematuhi arahan tersebut.

Terbaru, masyarakat dikejutkan pula dengan insiden yang berlaku terhadap penyanyi wanita, Marinatasha Isnariah Mustapar, 33 yang dihina dan dihalang dari meneruskan persembahan oleh salah seorang pengarah berketurunan Cina di syarikat Castmet Sdn Bhd.

Hanya disebabkan beliau memakai hijab, pengarah yang dikenali sebagai Shannon Yong itu telah memarahi dan mengarahkannya untuk turun dari pentas sekiranya enggan membuka tudung ketika melakukan persembahan. Menurut Marina beliau merasa sungguh kecewa dan terhina dengan tindakan melampau itu.

“Sebelum turun, saya terpaksa mengemaskan buku-buku lirik di hadapan hampir seratus orang tetamu. Mungkin anda semua dapat bayangkan perasaan saya pada ketika itu.

“Saya merasa amat terhina. Sepatutnya perkara ini tidak berlaku, (tambahan) pula kita berada di Malaysia. Saya merasa amat malu di hadapan para tetamu yang hadir,” luahnya dengan perasaan sedih.

Menurut Marina, sebelum ini perkara itu langsung tidak dibangkitkan oleh wakil syarikat tersebut yang turut hadir ketika sesi rehearsal (latihan) dijalankan.

“Semasa saya mengadakan latihan bersama pemuzik di studio Plaza Damas pada 16 Januari lalu, wakil Castment turut hadir bersama, mereka langsung tidak membangkitkan sebarang isu mengenai tudung yang saya pakai. Hanya semasa hari majlis tersebut, Shannon membangkitkan isu tersebut dengan alasan ia tidak sesuai, sedangkan ada tetamu yang datang berhijab.

“Saya lihat tetamu tiada sebarang masalah dengan penampilan saya berhijab. Malah Pengerusi kumpulan syarikat tersebut, Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor turut meminta saya menyanyi lagu tambahan,” jelas Marina yang akhirnya telah menyebabkannya dimarahi oleh Shannon.

Persoalannya mengapa baru sekarang, isu wanita bertudung ini dilihat sebagai masalah? Sedangkan selain merupakan tuntutan di dalam Islam, ia juga merupakan hak asasi manusia yang dijamin di dalam perlembagaan negara.

Mungkin ada yang merasakan, perkara ini adalah merupakan isu terpencil. Namun seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, ia bukanlah kali pertama. isu yang melibatkan diskriminasi terhadap wanita bertudung.

Contohnya media arus perdana sebelum ini pernah melaporkan mengenai sesetengah syarikat di ibu negara yang enggan mengambil wanita bertudung bekerja. Malah dalam beberapa kes, selain membuka tudung mereka turut diarahkan untuk memakai skirt.

Tambah menghairankan ialah, NGO-NGO yang pro pembangkang hanya mampu menjadi syaitan bisu. Di manakah Suaram, yang kononnya selama ini memperjuangkan kebebasan dan hak asasi manusia. Di manakah Anwar Ibrahim dan Nurul Izzah yang sebelum ini lantang memperjuangkan hak kebebasan beragama? Di manakah parti Pas, yang sebelum ini mengatakan ingin memperjuangkan Islam?

Langsung tidak kedengaran mereka mempertahankan isu ini atau setidak-tidaknya membuat kenyataan membantah bagi membela penindasan terhadap wanita yang memakai tudung. Sedangkan sekiranya ia melibatkan isu masyarakat bukan Islam, tidak cukup dengan bantahan, malah beberapa perhimpunan dan demonstrasi jalanan turut diadakan.

Lihat sahaja bagaimana pembangkang memperjuangkan isu yang melibatkan Teoh Beng Hock. Kononnya atas nama perjuangan dan hak kebebasan asasi, mereka sanggup melakukan apa sahaja, waima hadir untuk tunduk bagi memberikan penghormatan terakhir.

Bukan sekadar itu sahaja, ada di kalangan mereka yang sanggup menjadikan tarikh kematian Beng Hock sebagai acara tahunan dengan hadir sambil membakar lilin dan sebagainya. Persoalannya ialah, apakah ia dilakukan semata-mata untuk menuntut pembelaan atau hanya sekadar lakonan untuk meraih simpati dan undi masyarakat bukan Islam?






40 Komen to Cina Kata Tidak Boleh Pakai Tudung, SUHAKAM dan Pejuang Hak Asasi Membisu

  1. WTF says:

    Belum perintah Malaysia, Rice Nigger dah buat perangai tak senonoh!!!

    Mana NGO4444 yg sering laungkan hak kebebasan beragama????

    Masih sibuk pasal Nuar Berahi tak dibenarkan masuk Jepun ka???

  2. baba says:

    pas senyap saja ke?

  3. tony gunawan says:

    kenapa wanita melayu islam boleh membuat persembahan di atas pentas orang ramai!
    kan ia haram di sisi Islam!

    • WTF says:

      Sejak bila Tony4444 Refugee dah pandai mengeluarkan FATWA???

      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/garis-panduan-hiburan-dalam-islam

      FATWA oleh Tony 4444 adalah tidak terpakai kepada umat Islam, tapi hanya terpakai kepada penganut agama PAS, kerana bagi penganut agama PAS, Tony4444 adalah Khalifah agama PAS!!!

    • acid says:

      Apa yg lu tahu pasal Islam. Lu ingat lu siapa ? Jangan campur ! Sebelum kena penampar. Lu diam !

    • raplahjingaa says:

      hahahaha…ni tony hang pi bersyarah kat lebai PAS…depa tentu akan angguk dan tepuk tangan !!

      kat kami…hang hanya akan di tertawakan.
      hahahahahahaha…hahahhah…hahahaha

    • gambus says:

      apabila apek kafir DApigs yang anti Islam dan anti Melayu nak bercakap pasal Islam … memalukan !!!

  4. Pak Tho says:

    Hai ya lu Tony, setups beruk mau ajar tuannya Periodically kelapa.

  5. rusaminum says:

    Kekawan sume, bole siarkan x wajah Shanon Yong yang celaka tu…Ganyang dia cukup2..

  6. raplahjingaa says:

    Anggota SUHAKAM ikut pattern hak asasi manusia ala Yahudi !! hangpa tengok ahli SUHAKAM hangpa pun tau !!

    sapa yang tubuhkan SUHAKAM ??? hehe..PM selepas Tun semua jenis kamikaze.

  7. bangKano says:

    Ni la bahaya nya mengamal kan liberalisme ekstrem sehingga dah tak mampu nak beza kan hak hak asasi Lain Lain/Others. Para pemuja hak asasi manusia cuma penting kan dimensi tertentu jerr…dimensi dimensi lain perduli apa. Depa anggap idealisme kelompok nya betul dan sempurna sedangkan pendirian Lain Lain sebagai utopian.

  8. anoi says:

    suhakam & puak asasi tengok tudung tu ketinggalan zaman mana mereka minat – kalau larang memakai bikini ditengah orang ramai merekalah jagoan mempertahankan.

  9. akar says:

    …mereka memang memusuhi islam walau sebaik mana kita melayan mereka….tertulis di
    dlm Quran”….memusuhi kita selagi kita tidak mengikut agama mereka…”.Mereka dah menjual brkali2 pun kita tk nk membeli……

  10. Jambol says:

    Banyak perkara berlaku yang terang-terang menunjukkan betapa angkuh dan kurang ajarnya mereka ini. Titah DYMM Agung pun dipermain-mainkan, keputusan mahkamah tidak dihormati (melainkan yang memihak kepada mereka) dan isu-isu ugama dan kaum digugat.

    Tetapi malangnya, kerajaan Najib seperti orang yang sesat di tengah padang, terkapai-kapai tak tentu arah, tak tahu nak buat apa-apa. Pendek kata, tak tahu bagaimana nak memerintah. Ada kuasa, tetapi diletak di bawah kelengkang !

  11. gambus says:

    Suhakam dan pejuang hak asasi ni jelas hipokrasi an bermuka-muka !!!

  12. tony gunawan says:

    kena tutup aurat!

  13. tony gunawan says:

    Castmet hari ini menjelaskan penyanyi bertudung Marinatasha Isnariah Mustapar tidak sesuai membuat persembahan dalam majlisnya yang mengkehendakinya berinteraksi dan bercampur dengan tetamu.

    • acid says:

      Kapir lahanat nak sibuk hal orang Islam. Ini belum lagi perintah negara, Kalau dah perintah, apa lagi yg diaorang akan buat ???

      • acid says:

        Kapir lahanat bercakap pasal aurat ?, bercakap tentang adab pergaulan orang Islam ? Inilah contoh kebiadapan dan kurang ajar, puak kapir di Malaysia. Ingat Qul ya ayyuhal kafirun…..La kum di nukum wa li ya din…Mereka takde tempat dan hak dalam Islam untuk mengajar orang Islam lain.

    • WTF says:

      Yea…CASMET tiba4444 jadi Isle ya Tony444!!!

      So, org lain yg membuat persembahan bernama Zafarina Jamhari or Farina tu beragama apa ya Tony4444???

    • gambus says:

      hahaha itulah kau apek DAPigs , tak baca kenyataan habis .. besok nak nyanyi baru nak kata tak boleh bertudung ??? woiii lu bodohkah , celaka punya puak DAPigs !!!

      penyanyi lain tu orang Islam takde disuruh nak bergaul pun !! kenapa nak belit lagi woi DAPigs !!!

      nak kena bergaul dan berinteraksi pun tak boleh kena pakai tudung kaa ?? bodoh punya puak DAPigs !!!

      cara puak DApigs bergaul sampai romen-romen kaa ??? hahahaha retard !!!

    • Faizal Riduan says:

      Tahniah Tony kerana menjadi lebih Islam daripada Marinatasha.
      Selamat mengucap dua kalimah syahadah!
      Sila baca jawaban balas tentang alasan-alasan CASTMET yang direkayasa dan dibuatbuat di http://www.astroawani.com/budget/news/show/kontroversi-isu-hijab-marinatasha-dakwa-tidak-wujud-kontrak-persembahan-28805.

  14. raplahjingaa says:

    hehehehe….kak jijah sesuai la pulak bercampur dengan ambiga, kit siang, karpal sink yea ???

    Tu la kerajaan harus hapuskan sekolah SRJKC, kalau tak nak hapuskan, hentikan bantuan kepada depa, dalam perlembagaan negara, sekolah cina di bolehkan, tapi tidak dengan bantuan kerajaan.

    Sekolah cina hanya keluarkan lepasan sekolah yang tonggong ! mereka akan jadi beban pada negara…kebanyakan lepasan sekolah cina akan end up dalam kongsi gelap…jual perempuan.

  15. bangKano says:

    La ni semua pemimpin BN terutama nya UMNO mengalami dilema…telan mati emak luak plak mati bapak…yang mana satu nak pilih….?

    Pilih memansukh kan sekolah vernakular cina & tamil akan membnagkit tentangan hebat yang akan mengurang kan sokongan kaum cina & india tamil kat kerajaan….nak kekal kan jugak sekolah sekolah vernakular ni penyatuan & keharmonian bangsa Malaysia kan musnah akibat virus virus yang di sebar kan oleh para pendidik sistem vernakular ni berhasrat menjatuh kan supremasi melayu.

    Kedua dua pilihan ni tetap kan memusnah kan survival & kekuatan politis/ekonomis/tamadun bangsa melayu beragama islam…..!!!!

  16. tony gunawan says:

    apa u orang nak mengamuk!kan WTF u suruh aku layan laman http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/garis-panduan-hiburan-dalam-islamorta!

    wanita Islam mahu membuat persembahan kenalah memenuhi beberapa syarat!

    artis ini memang tak memenuhi syarat tersebut!

    • WTF says:

      Syarat apa Tony4444!!!

      Kejap hang cerita wanita melayu islam tak boleh membuat persembahan di atas pentas orang ramai!kerana ia haram di sisi Islam!

      Kemudian hang cerita penyanyi bertudung Marinatasha Isnariah Mustapar tidak sesuai membuat persembahan dalam majlisnya yang mengkehendakinya berinteraksi dan bercampur dengan tetamu.

      La ni hang cerita wanita Islam mahu membuat persembahan kenalah memenuhi beberapa syarat dan Marinatasha Isnariah Mustapar tak memenuhi syarat tersebut!!!

      Tony4444, napa hang MEROYAN!!!

    • gambus says:

      apa tu syaratnya apek DApigs tony ??? kau tu yang meroyan !!! kasitaulaa nak jugak aku dgr puak DAPigs yang anti Islam macam kau nak mengajar .. hahahaha

      memang berbelit laa kau apek DApigs untuk mempertahankan cina racist yang mengamalkan diskriminasi agama dan kaum !!! inilah puak DApigs sebenarnya !!! sama juga dengan cina DAPigs kat johor yang makin benci Islam !

      puak cina DApigs bergaul samapai kena berbogel dan beromen kaaa ???

  17. kulaan says:

    Hangpa jangan pedulikan Tony. Nama diapun Tony. Apa yang penting , kita kena desak KDN lakukan sesuatu

  18. alimedanbaru says:

    kerajaan Malaysia sepetutnya ikut apa yg dilakukan oleh Susilo Presiden Indon…
    mana-mana amoi Cina yg pakai seluar pendek sejengkal dikhalayak ramai perlu dihalau balik rumah.
    Amoi Cina adalah jenis perempuan yg tidak ada maruah dan harga diri..
    pendidikan Cina terhadap anak perempuan adalah ‘hancai’
    mengalahkan sesetengah mat salleh yg lebih bersopan dan menghormati masyarakat dalam hal berpakaian.
    aku cadangkan peha amoi yg pakai seluar sejengkal disembur cat apabila mereka berada dalam khalayak!

  19. bujuk says:

    Apa heboh ni?
    Baik diam je.. masing2 ada salah.
    Siapa pengarah sykt. ni?
    Siapa hadirin yg. hadir majlis ni?
    Apa tujuan majlis dan hidangannya?
    Pada aku bila majlis caca-marba, inilah jadinya… kalau takat nak bikin panas, macam2 boleh buat alasan.
    Aku cadangkan artis wanita Islam yg. bawa imej muslimah/bertudung elak majlis2 yg. lagho dan maksiat. Jadilah artis yg. selektif supaya tak d malukan dunia/akhirat. Seperti yg. semua maklum.. majlis tersebut majlis SOSIAL dengan hidangan ARAK sebagai menu utama. Pengurus majlis ingin mengelak artis muslim d pergunakan.. akhirnya dah jadi camni pulak. Kalau ikut Islam, artis wanita tak sepatutnya buat persembahan d majlis ni. Suara wanita pun ada kalangan ulamak kata HARAM d persembahkan dalam bentuk ini. Dengan kata lain.. nak jadi MUSLIM, jadilah MUSLIM sepenuhnya. Jangan halal/haram bercampur.
    Bagi pihak pengurusan majlis juga salah.. kenapa jemput artis tersebut jika tak sesuai dengan majlis. Kalau nak stop pun, jangan sampai memalukan artis tersebut. Bagi alasan yg. profesional…
    Tapi kalau nak politikkan isu ni.. baik jangan. Isu artis jangan jadikan isu perkauman dan agama pulak.

    • system baru says:

      bujur lupa cakap anwar hadir majlis minum bir di p.pening dan ada hadiri majlis tarimenari, anwar menari tak ingat dunia ini permimpin islam, aku juga cadangkan jika pemimpin kita ini jangan cakap pada orang bawahan je tunjuk contoh baik pada orang bawahan barulah orang mahu ikut

    • WTF says:

      Shannon Yong mengarah Marinatasha Isnariah Mustapar supaya buka tudung sekiranya ingin meneruskan persembahan, Bujuk boleh tanya apa kecoh4444???

      Tang ni hang tak nak cerita pulak pasal aurat ya Bujuk???

      • bujuk says:

        Aku tak jumpa artikel Shannon Yong suruh Marinatasha buka tudung..
        Yang aku tahu dia arahkan berhenti persembahan sebab majlis tersebut tidak sesuai untuk seorang muslimah (bertudung) buat persembahan. Maknannya dia menghormati.. seorang muslim yg. baik patut tidak buat persembahan d majlis maksiat.
        Minta artikel.. dia arah buka tudung.

        • WTF says:

          Minta artikel???

          Sementara itu, Marinatasha turut kesal dengan apa yang berlaku dan ia merupakan insiden keempat ke atas dirinya yang menyuruh beliau membuka tudung jika mahu membuat persembahan.

          “Saya kesal dengan apa yang berlaku, suatu yang amat memalukan, tapi ini bukan kali pertama berlaku dan ia merupakan kali keempat berlaku sebelum ini sudah ada yang suruh saya buka tudung jika ingin menyanyi.

          http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/25111-kali-keempat-suruh-saya-buka-tudung-marinatasha

          Ni dari HARAKAH tau Bujuk!!! Takkan Bujuk nak sanggah article ni!!!

          BTW, selama ni aku mintak Bujuk bawak bukti, tak pernah pun bawak apa2 bukti!!!

          Come on Bujuk, you can do better than that!!!

          P/S: HARAKAH ada IMPROVEMENT, cerita pasal ARTIS. HARAKAH boleh ganti majalah MANGGA dan URTV…MUEH4444

        • luvmy says:

          Maksud bujuk, klu Marinatasha (seorang muslimah) tu bukak tudung dan sambung buat persembahan..bole?? Mcm tu??

Leave a Reply