Menu Utama

Bukan Islam Di Malaysia Tiada Kena Mengena Dengan Fatwa? Biar Betul?

Saya baca tulisan sahabat saya yang menggesa pihak Kementerian Dalam Negeri dan Peguam Negara mengambil tindakan terhadap portal pro-pembangkang, The Malaysian Insider, baca di sini dan di sini. Suka saya katakan, saya amat bersetuju dengan saranan penulisan tersebut.

Melihat pada asas hujah, memang saya dapati laporan portal berkenaan berbaur hasutan dan dilakukan dengan begitu sistematik. Saya tidak tahu siapa ketua pengarangnya. Adakah dia beragama Islam atau bukan beragama Islam? Namun apa yang saya pasti, dia jelas tidak menghormati senstiviti umat Islam di negara ini.

Laporan di Malaysian Insider itu dilaporkan oleh V. Anbalagan, Lee Shi-Ian dan Desmond Davidson. Walau apa pun agama mereka, saya yakin wartawan portal berkenaan bukan beragama Islam. Namun saya juga yakin bahawa mereka merupakan warganegara Malaysia.

Saya benar-benar rasa geram dan marah bila Islam semakin tercabar begini. Mulanya diambil cerita dari seorang peguam pro-Pakatan Haram yang berkemungkinan besar beragama Kristian. Kemudian cerita pula tentang kononnya ada rakyat Sabah yang “dipedaya” memeluk Islam?

Saya yakin, Malaysian Insider sebetulnya boleh dapatkan cerita dari seorang peguam yang adil dan menghormati sensitiviti serta keluhuran perlembagaan. Saya juga yakin portal itu tahu bahawa di Sabah dan Sarawak terdapat banyak kes yang melibatkan dakwah Kristian dan Islam.

Islam pedaya rakyat Sabah untuk peluk Islam? Kenapa tidak cerita tentang Kristian yang pedaya rakyat Sabah dan Sarawak untuk peluk Kristian? Kenapa tidak cerita tentang Kristian “merasuah” dalam bentuk barang-barang keperluan dan wang ringgit untuk menarik rakyat di sana memeluk agama salib itu? Cuba periksa betul-betul…

Pada saya, tiada siapa pun yang pedaya sesiapa berkenaan dakwah. Ia terpulang pada cara dakwah agama masing-masing dan terpulang pada individu yang menerimanya. Islam cara Islam, Kristian cara Kristian, Buddha cara Buddha dan Hindu cara Hindu.

Lagipun cerita itu di Sabah dan Sarawak yang tidak terlibat dengan ketetapan di Semenanjung Malaysia. Takkan itu pun Malaysia Insider tak tahu? Apa jenis portal yang siarkan cerita “spin” murahan begini? Cuma mungkin portal itu “lebih-lebih” dalam melaporkan berita dan cuba mencari publisiti dengan kandungan berita yang berbentuk provokasi…

Kalau dibaca laporan dari kenyataan peguam pilihan portal itu, Edmund Bon merujuk pada Eric Paulsen, pengasas Lawyers for Liberty yang jelas menyokong Pakatan Haram. Dari sudut keadilan undang-undang, kenyataan Edmund dan Eric itu layak “dibakul sampahkan” saja kerana sudah tentu kenyataan mereka bersifat “berat sebelah” atas asas “conflict of interest”.

Edmund menyebut dua kes terdahulu yang kononnya boleh dirujuk sebagai “judicial precedent” bagi menguatkan hujahnya yang mengatakan “bukan Islam tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah. Jadi mana-mana fatwa daripada Majlis Fatwa Kebangsaan tidak terpakai kepada bukan Islam“. Dia berikan 2 kes untuk kes rujukan.

Pada saya, hanya peguam “poyo” saja yang jumud fikirannya yang akan menggunakan ‘judicial precedent” kes yang terdahulu untuk menguatkan hujah. Tindakan itu pada saya jelas menunjukkan otak peguam yang tidak berkembang dan hanya membuat perhitungan berdasarkan kes lama sebagai garis panduan. Hujah itu tidak sekuat mana.

Saya setuju bahawa golongan bukan Islam tidak boleh di dakwa di mahkamah Syariah sebelum ini. Saya juga setuju fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan tidak terpakai kepada bukan Islam. Namun, ia sudah tentu tertakluk pada “terma dan syarat” berlandaskan keadilan, bukan?

Misalnya, dalam perlembagaan menuntut golongan bukan Islam supaya tunduk pada undang-undang yang melarang mereka menyebarkan agama anutan mereka pada umat Islam di Semenanjung Malaysia. Jadi, mereka mesti hormat undang-undang itu. Itu adalah hak keistimewaan Islam yang mutlak di Semenanjung Malaysia.

Berkenaan hak eksklusif kalimah “Allah”, mahkamah sivil sendiri telah menolak dan menangguhkan kes yang dituntut The Herald itu. Jadi, mengapa pula Edmund tidak persoal tentang pihak yang melanggar perintah mahkamah? Keputusan mahkamah itu bukan fatwa. Mengapa Edmund tidak mengutuk tindakan melanggar perintah mahkamah?

Sekiranya Majlis Fatwa Kebangsaan dan DYMM Yang DiPertuan Agong sebagai Ketua Tertinggi Agama Islam menetapkan bahawa hak penggunaan kalimah “Allah” adalah hak eksklusif bagi umat Islam, maka fatwa dan titah itu akan dijunjung umat Islam di negara ini.

Maksud saya, umat Islam akan bermati-matian mempertahankan fatwa tersebut demi kesucian Islam di Malaysia. Bagaimana jika muncul pihak bukan Islam yang membuat provokasi dan bertindak menghina fatwa berkenaan?

Tidak boleh didakwa di mahkamah Syariah? Namun saya yakin ia boleh dibicarakan di mahkamah sivil atas Akta Hasutan di mana tindakan itu mampu mencetus kekecohan dan mungkin mampu mengulang peristiwa 13 Mei 1969. Peristiwa itu pun boleh dijadikan “judicial precedent” juga kalau Edmund mahu…

Kalaulah tidak ada undang-undang di negara kita yang mampu menghalang provokasi dan membela Islam yang cuba dicemari oleh pihak tertentu, saya kira umat Islam di negara ini lebih rela buat “undang-undang sendiri”. Bila umat Islam buat “undang-undang sendiri”, tidak mustahil kekecohan lebih teruk dari tragedi 13 Mei boleh berlaku, bukan?

Apa yang dikatakan Edmund itu pada saya tidak berkonsepkan keadilan sebenar. Dia semata-mata ikut “buku manual”. Kononnya golongan bukan Islam boleh buat sesuka hati dan tidak perlu menghiraukan fatwa dan sensitiviti umat Islam. Cubalah buat sesuka hati, saya yakin Edmund akan terima pengajaran yang setimpal…






15 Komen to Bukan Islam Di Malaysia Tiada Kena Mengena Dengan Fatwa? Biar Betul?

  1. raplahjinggaa says:

    marilah kita sama-sama bertayam demi masa depan kita sendiri!
    hahahahahhahahhahahaha!

  2. Rosmah87 says:

    BODOH PUNYA PENJILAT JUBUR ROSMAH.
    SEJAK BILA RAKYAT BORNEO DIPERDAYA DENGAN WANG RINGGIT UNTUK JADI KRISTIAN? SETAHU SAYA KAMI LAH BANGSA YANG PALING BEBAS UNTUK MEMILIH AGAMA DAN KAMI BANGGA DENGAN ITU. KALAU NAK TAHU PADA 70 ADA GERAKAN PENGISLAMAN MELALUI BANTUAN WANG KEPADA KELUARGA SUSAH (RASUAH???)SELURUH SABAH YG DILAKUKAN OLEH TUN MUSTAPHA.

    TAPI AKU TAK HERAN KALAU UMNO NI BODOH SEBAB TENGOK NI…

    UMNO=KANGKUNG=LEMBU

    HAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHA

    • songkok says:

      Sikap rakan-rakan daripada Sabah yang saya kenal sangat berbeza dengan kamu.

    • Pemerhati says:

      anak haram@kapir laknat(ros87) cuba nak tukar sejarah dalam myKMU kononnya bangsanya bukan nombor satu dan tersohor merasuah orang

      fitnah bahlul dari anak haram macam ros87 yang ramai orang tahu tiada bukti

    • WTF says:

      Cina yg kuat rasuah, dikata org Melayu kuat rasuah

      Cina bila MAMPUS pun bagi RASUAH kat tuhan depa, konon nanti boleh masuk syurga

      Malah kaum Cina yg convert kepada Kristian juga beri rasuah kat church Kristian, konon nak cuci dosa sambil bagi kenyang paderi Kristian

      Tapi Cina Malaysia takkan dapat rasuah Melayu Malaysia supaya beri tampuk pemerintahan Malaysia kepada Cina

      Dalam mana2 tempat di dunia, kaum Cina adalah diperintah oleh Cina ataupun org berketurunan Eropah

      Cina Malaysia is a SPECIAL BREED, sebab Cina Malaysia kena perintah dgn Melayu Malaysia

      Ini adalah fakta, tu pasai sampai la ni kaum Cina Malaysia (RICE NIGGER) dok MEROYAN takkkan dapat perintah Malaysia!!!

      • Rosmah87 says:

        PANJANGNYE TULIS…
        TAPI SAYANG AKU BUKAN CINA WKAKAKAKAKAKKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKKAKAAKAKAKAKAKAKAKAKAKAK

      • raplahjingaa says:

        KENYATAAN BEKAS PERDANA MENTERI AUSTRALIA TENTANG PERANGAI BURUK ORANG CINA

        1.Orang cina yang harus sesuaikan diri dinegara ini, bukan kami sebagai Australian. Terima atau keluar sahaja dari sini. Saya selaku bekas Perdana Menteri bosan dengan negara yang bimbang tentang sama ada kita menyinggung orang cina yang tinggal dinegara ini. Sejak serangan pengganas di Bali, kami telah mengalami peningkatan dalam patriotik oleh majoriti Australia. Oleh itu, budaya orang kami telah dibangunkan sejak dua abad perjuangan, melalui pelbagai ujian dan kemenangan diperjuangkan oleh orang asal Australian yang berjuang mendapatkan kebebasan.

        2.Bahasa:

        Kami orang Australian bertutur didalam Bahasa Inggeris, bukan bahasa Mandarin, Hokkien atau bahasa cina yang lain. Oleh itu, jika anda orang cina ingin menjadi sebahagian daripada masyarakat kita atau menyesuaikan keadaan disini, sila belajar bahasa kami iaitu Bahasa Inggeris. Bukan kami yang perlu belajar bahasa cina. Sikap kamu orang cina yang berkelompok dan hanya menggunakan bahasa cina sesama kamu membuatkan kami orang asal Australia tidak faham dan ini seperti menghina kami.

        3.Agama:

        Kebanyakan Australian percaya kepada God (Kristian). Kenyataan ini bukanlah kerana semata mata hendak menyebarkan dakwah agama Kristian atau kerana politik. Tetapi hakikatnya negara ini diasaskan oleh orang-orang Kristian, prinsip-prinsip Kristian, dan ini telah dijelas didalam perlembagaan negara Australia. Ia sudah pasti sesuai dan menjadi keperluan untuk dipaparkan di dinding setiap semua sekolah di Australia. Mengapa sudah ada suara suara dari orang cina untuk menuntut hak yang sama supaya dipaparkan juga agama budha?

        4.Pendidikan:

        Orang cina yang menetap disini sepatutnya tidak boleh menuntut hak yang sama atau dengan sengaja mempersoalkan mengapa perlu berbahasa inggeris dan menghormati agama Kristian disini. Jika perkataan God (Kristian) itu menyinggung anda, maka saya selaku bekas Perdana Menteri mencadangkan anda orang cina perlu mencari negara lain untuk menetap. Ini kerana perkataan God (Kristian) adalah salah satu bahagian didalam adat yang dipraktikkan di Australia ini.

        5.Kami akan menerima kepercayaan anda, dan tidak akan mempersoalkan mengapa. Apa yang kami minta ialah anda menerima kami sebagai penduduk asal Australia, dan hiduplah dalam suasana harmoni dengan kenikmatan yang telah kami kongsikan.

        6.Ini adalah NEGARA KAMI, TANAH KAMI iaitu Australia. Kami Australian yang memboleh serta membenarkan anda orang cina peluang untuk menikmati kehidupan di Australia ini. Tetapi apabila anda orang cina telah selesa di negara kami, mengapa anda tiba tiba mengadu dan merengek? Jika kamu orang cina merasakan ini semua tidak adil tentang Bendera negara kami, Perlembagaan kami, cara kami membelanjakan wang yang fokus kepada penduduk asal, mengenai agama Kristian kami, cara hidup kami, kerajaan kami, saya rasa selaku bekas Perdana Menteri Australia memberi pintu terbuka kepada mana mana orang cina untuk keluar dari negara ini dan pilih negara yang lebih bebas yang dapat menerima semua permintaan kamu ini

        tu pun cina ni pantang dapat peluang migrate pi Australi…nama Hock An pi sana terus tukar nama jadi Christopher.

    • gambus says:

      inilah puak kristian DAPigs yang sangat benci Islam dan Melayu di Borneo ..

      wow bangganya aku tindakan Tun Mustapha , kalau ikut kata PAS UMNO tak buat apapun !! hahahaha

      kalau kita dgr cakap PAS bole jadi pening ooo , kalau dengar pulak cakap puak kristian DAPigs pun boleh pening .. orang macam ni laa yang PAS banggakan !!!

      • WTF says:

        Hakikat sebenar yg pahit untuk ditelan oleh PAS!!!

        BN yg ditunjangi UMNO yg paling banyak mampu menarik ramai orang masuk untuk memeluk agama Islam berbanding PAS.

        Puak4444 PAS seperti Bujuk, Mek Esah dan Mooh jangan argue pulak dgn aku, hangpa semua pergi argue dgn Rosmah87, sebab Rosmah 87 yg kata gitu!!!

        • gambus says:

          sampai puak kafir DAPigs macam rosmah87 maki hamun Melayu dan Islam , sebab islam semakin meningkat di borneo sebab UMNO !!!

          sebab tu puak DAPigs macam rosmah87 amat benci dengan UMNO …

          yang buta ialah macai PAS jeee , tapi orang maca rosmah87 laa yang mereka buat kawan

    • bangKano says:

      PKR = Penjilat Kangkang & Rodok….

      PAS = Pariah Angkut Sampah….

      DAP = Dehumanisation Action Pariah….

      Betoi tak Rosmah87…..?

  3. jombo says:

    Kenyataan Karpal Singh menunjukan bahwa sekalipun DAP berkawan dengan Pas tetapi dia tidak pernah yakin dengan PAS baik dari segi moral dan prinsip. Dia memandang rendah pada PAS kerana terbukti kepadanya PAS sanggup mengorbankan nilai nilai agamanya dan boleh dibeli dengan kuasa.

Leave a Reply