Menu Utama

Boikot Barang Naik Dengan Kuasa Pengguna : Harga Barang Naik Agenda Cina DAP?

Pembangkang terlalu terdesak untuk  memfitnah kerajaan. Sebelum ini mereka menuduh kononnya GST bakal  menaikkan harga barangan.  Bermula dari 1 januari 2014 kita melihat fenomena kenaikan barang sedangkan GST yang kononnya membebankan hanya akan dilaksanakan pada 1 April 2015.  Kuasa ekonomi yang dipegang oleh bangsa Cina membolehkan mereka bertindak memanipulasikan harga barangan sesuka hati mereka.

 

Namun, kita sebagai pengguna perlu menunjukkan kuasa kita dalam menentukan harga barangan pula. Rakyat perlu tahu bahawa “ Customer is the king”.  Kita  bakal menentukan  harga barangan terpaksa turun dengan kerjasama semua rakyat. Sebarang kenaikan yang tidak munasabah perlu disusuli dengan tindakan memboikot barangan sebagai bantahan. Ianya  perlu dilakukan secara bersama ,serius dan berterusan  supaya “peniaga hantu” ini  sedar akan kuasa yang dimiliki pengguna.

 
Perancangan yang teliti perlu dalam melaksanakan boikot barangan yang naik melampau.  Ianya perlu bagi mengajar mereka yang mempunyai agenda jahat dan tersembunyi. Golongan ini jelas cuba menyusahkan kerajaan dan rakyat. Dalam masa yang sama mereka mahu mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Rakyat perlu bersatu dalam perancangan hebat ini bagi memastikan sasaran dapat dicapai.

 
Pihak  kerajaan juga memantau dengan berterusan. Pengguna perlu melaporkan salah laku peniaga kepada pihak berkuasa  bagi mengelakkan pengguna dibebani kenaikan harga berganda akibat ditipu peniaga. Kerjasama yang erat antara Kerajaan dan pengguna bakal melumpuhkan sindiket yang cuba mengambil kesempatan untuk memburukkan kerajaan dengan  membebankan rakyat. Pengguna juga perlu merancang perbelanjaan mereka dengan mengamalkan perbelanjaan berhemah.

 

Rakyat tidak perlu takut dengan perlaksanaan cukai GST. Ini merupakan penambahbaikkan sistem untuk kerajaan dan rakyat. Cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada mempunyai kelemahan, seperti cukai dua kali ganda ke atas pengguna dan ketiadaan pelepasan cukai sepenuhnya ke atas barangan yang dieksport dan isu-isu harga pindahan. Ianya telah menyebabkan kerugian kepada kedua-dua pihak pengguna dan kerajaan.

 
Kadar GST yang dicadangkan ditetapkan pada 6%. Ianya  lebih rendah daripada cukai jualan (5%) dan cukai perkhidmatan ( 10%) -: jumlah (15%) yang akan dimansuhkan. Kedua-dua cukai akan digantikan dengan GST. Kadar ini adalah yang paling rendah di kalangan negara-negara ASEAN : 10% di Indonesia , Vietnam, Kemboja, Filipina , Laos dan 7% di Singapura dan Thailand.

 

Kerajaan juga akan melaksana cukai sifar ke atas 40 barangan dan perkhidmatan asas. Dengan erti kata lain, barangan ini bakal mengalami penurunan harga. Barangan makanan asas tidak dikenakan GST seperti beras, gula, garam, tepung, minyak masak, kacang dhal, rempas ratus, ikan masin, cencalok, budu, belacan dan lain-lain lagi. Manakala  barang dan perkhidmatan yang dikecuali adalah:

a.Bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna.

b.Perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan: pengeluaran pasport, perkhidmatan kesihatan, pembelajaran di sekolah.

c.Perkhidmatan pengangkutan: bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuh raya.

d.Jual beli dan sewa rumah kediaman

e.Perkhidmatan kewangan terpilih dan lain-lain lagi.

 

Golongan pertengahan dan bawahan tidak akan terbeban langsung dengan perlaksanaan cukai GST. Malahan mereka akan mendapat lebih nilai untuk barangan keperluan. Disamping itu juga  dalam tempoh peralihan kerajaan akan memberi bantuan tunai sekali RM300 kepada penerima BR1M selain dari jumlah BR1M yang layak buat mereka.

 
Menurut  kajian, kerajaan berpendapat bahawa kerana kadar inflasi 2%  Malaysia adalah rendah dan ia sememangnya masa terbaik untuk melaksanakan GST. Malahan dari maklumbalas yang diterima dari lebih 160 buah negara sudah melaksanakan GST, ianya terbukti ” telus, berkesan dan sistem cukai yang adil”

 
Rakyat perlu tahu sebagai pengguna, mereka hanya perlu membayar satu kali cukai sahaja. Perubahan harga barang atau perkhidmatan apabila GST dilaksanakan adalah amat minimum. Ironinya ada harga barangan yang akan menjadi lebih murah bergantung samada ianya adalah barangan asas atau tidak. Maka dengan itu rakyat perlu yakin dengan kerajaan Barisan Nasional yang sentiasa mendahulukan rakyat dalam semua perkara. Segala propaganda fitnah  pembangkang perlu ditangani dengan bijak. Rakyat jangan mudah terpedaya dengan dakyah jahat pembangkang.






30 Komen to Boikot Barang Naik Dengan Kuasa Pengguna : Harga Barang Naik Agenda Cina DAP?

  1. Moohyideeeeen says:

    Nak makan Kangkung ni…..

  2. iamme says:

    yang komen ni la makankangkung lebeh sgt.. cuba bagi komen bernas skit, membina skit.. baru la class.. kalau stakat nak mencari salah, anak aku pon boleh buat!

  3. WTF says:

    BUY CHINESE LAST!!!

    Depa naikkan harga2 barang pun sebab dah start terasa akibat pemboikotan consumer org2 Melayu Islam

    Kita kasi BANGKRAP sama mereka!!! Biar ada yg bunuh diri!!!

    Silap2 dah ada yg bunuh diri!!!

    Mueh4444

  4. raplahjingaa says:

    Yup…momentum memboikot barang-barang keluaran cina DAP mesti ditingkatkan, please refer dekat web site PPIM untuk medapatkan sinarai penuh barangan keluaran bumiputera, dan pendedahan syarikat cina yang menggunakan jenama melayu dalam mengaburkan mata pengguna Islam.

    • TUBIR says:

      Pada hakikatnya orang melayu akan mati kebulur kalau tak beli barangan keluaran dan dijual oleh cina ….sebab barang keluaran melayu amat sukar didapati …ini hakikat ….aku tahu akan ramai orang akan hentam aku lepas ni ……

      • raplahjingaa says:

        Tak lah sukar didapati kalau hang berusaha mendapatkannya….aku dah lama tak beli barang keluaran cina…hidup sihat je aku.

        • NIM says:

          Setuju dengan raplahjingaa.

          Makanan asas tak ada masalah sangat nak dapat daripada pengeluar & penjual Melayu. Ayam basah pun dah ada pengeluar Melayu walau mahal sikit.

          Makanan segera dan makanan diproses macam ais krim je masalah sikit sebab walaupun dah ada pengeluar Melayu tapi pasarannya tak meluas. Kadang-kadang mengidam juga tapi tahan je la sebab tak mati pun kalau tak makan. Banyak lagi makanan lain yang lagi sedap.

          Tapi setakat ni kalau tengok rakyat Malaysia, tak kisah bangsa apa, agama apa, kalau bagi nasi lemak, semua jadi pelahap juga. Yang kebulur ni jenis yang jaga status je. Jadi tak de isu pun 🙂

  5. Ali says:

    org melayu retorik je lebih hakikatnya elek..dari dulu kini dan selamanya ..nama saja tanah melayu yg kaya cina

    • NIM says:

      Sekarang ni dah ramai orang Melayu yang kaya juga walaupun berasal daripada keluarga yang biasa-biasa. Yang tak berapa kaya lagi ramai tapi boleh la berbanding lepas waktu mula-mula merdeka dulu.

      Tapi kan… awak ni cakap macam hebat tapi awak sendiri dah jadi jutawan ke belum, Encik Ali? Dah berapa ramai orang dah awak tolong jadi kaya? Kalau setakat suka mengata tapi awak sendiri pun 2×5 ja tak kaya-kaya, boleh blah la. Pergi cermin diri tu dulu.

      Sebelum nak menyalahkan Kerajaan sebab diri yang tak kaya-kaya, pergi semak dulu diri awak tu ada kelayakan untuk jadi orang kaya ke tidak. Kalau mulut celupar, otak penuh dengan benda negatif, malas membaca, malas buat kerja, bergantung kepada subsidi dan ehsan Kerajaan semata-mata, jangan harap la nak jadi kaya sampai bila-bila. Kalau menang loteri pun sekejap je, lepas tu semua hangus jugak sebab ilmu tak ada >:(

      • syaa says:

        haha,betul betul betul.ali melayu malas.keja malas,belajar malas.semua nak percuma.boleh ke kaya?

      • raplahjingaa says:

        hehe…dia dah jadi jutawan, jutawan rupiah.

      • alimedanbaru says:

        bisa kau NIM..Selamat Datang

      • TUBIR says:

        Adakah jah jadi jutawan baru boleh tolong orang?Nabi Muhammad tu jutawan ke?berapa banyak harta benda bahginda tingalkan untyuk anak cucu bahginda?Sebagai pemimpin kenalah jadi kaya baru boleh tolong orangke ….Inilah satu sebab pemimpin suka kumpul duit kaut segalanya dulu ….kunon nak tolong orang lain ya kea?
        hai parah parah macam ni ….

        • raplahjingaa says:

          hehehehe….

        • NIM says:

          Er, setuju dengan TUBIR cuma saya tanya dia soalan tu sebab selalunya orang kaya je yang ajar orang lain supaya jadi kaya macam dia juga. Jarang ada orang miskin atau orang biasa-biasa boleh ajar orang lain supaya jadi luar biasa. Macam orang yang jual batu keramat atau azimat supaya jadi kaya tu, tapi dia sendiri tak kaya-kaya. Tak ke pelik tu?

        • NIM says:

          Lagi satu, saya tak menyokong mana-mana pemimpin yang gila harta dan kedekut tak kisah daripada kumpulan politik yang mana. Saya cuma tak puas hati sebab komen Ali tu berbaur negatif seolah-olah memandang rendah kepada orang Melayu.

          Sekarang ni saya tengok dah ramai usahawan Melayu yang berjaya dan kaya-raya cuba membantu orang Melayu yang lain supaya berjaya dan kaya-raya macam mereka juga. Mungkin orang Melayu yang kaya-raya sekarang belum cukup ramai tapi kalau dia bukan salah seorang daripada mereka, apa kelayakan dia untuk pandang rendah kepada orang Melayu walaupun dia sendiri adalah orang Melayu?

          Itu je isu yang saya cuba timbulkan. Tak de kaitan dengan mana-mana pemimpin politik k.

  6. Anak_Nogori says:

    Isu kenaikkan harga barang ni tiap2 tahun ni lah ceritanya…tak pernah selesai…timbul je…mula bising..mula salah menyalahkan itu ini..seolah2..seolah2 bila kita bising besok harga barang akan turun..jelak saya dengar, mual teringa saya.

    Kerajaan dah tahu ada ajenda tersembunyi dari kartel2 Cina ini….apa yg mereka buat?…Customer yg terhimpit dgn kenaikkan harga barang ini…apa yg mereka patut buat?..setakat menyalak bukit sahaja kah?..atau kita bersatu sama ada berjimat, memilih barang yg benar2 perlu sahaja atau memboikotnya.

    Apa salahnya kita setidak2nya 80% jangan makan ikan, ayam, daging dlm seminggu sahaja..bukan selama2nya..sehingga terpaksa, penimport, pengedar, pemborong, peruncit dsb menjual harga barang yg mudah busuk itu dgn harga murah utk mengelakkan rugi dah dicampakkan ke dalam sungai…dalam pada itu kita majoriti pengguna menghantar mesej pada pencekik2 darah itu supaya mereka tahu bahawa pengguna sudah pun menggunakan hak mereka..ini tidak…timbul isu harga barang naik..mula menyalak..gelak lah pencekik2 darah itu..krn mereka tahu menyalak jelah pengguna2 ini tanpa melakukan apa2..mereka plak semakin kaya.

    • NIM says:

      Saya suka idea awak. Idea bagus tapi kalau nak buat besar-besaran perlu ada yang mengurus dan menggerakkan walaupun secara sukarela.

      Macam kempen utamakan perkhidmatan dan produk orang Islam atau Bumiputera pun mula popular apabila ada manusia yang buka laman Facebook BBCD, cari, siasat, kumpul dan kongsi maklumat yang berkenaan secara sukarela. Lepas tu baru banyak laman-laman Facebook dan pertubuhan lain yang ikut sama.

      Tapi sejujurnya, saya rasa ramai yang tak akan buat. Antara alasan yang bakal diberikan adalah seperti kekurangan masa (bagi yang tak masak sendiri), anak-anak (yang diketahui ramai cukup memilih dalam bab makan ni), tak kuat menahan nafsu makan (sebab tu ramai yang gagal kawal diet untuk kurangkan berat badan) dan kasihan kepada penjual yang bakal mengalami kerugian yang teruk.

      Lagipun tindakan macam ni boleh dikategorikan sebagai ekstrim. Setakat yang saya perhatikan, orang Melayu susah nak ambil tindakan yang ekstrim macam ni kecuali kalau dah betul-betul terdesak.

      Setakat naik harga tapi kebanyakan daripada kita belum sampai tahap tak boleh makan nasi berlauk ayam goreng tiap-tiap hari, saya rasa orang Melayu belum berada dalam tahap terdesak lagi. Orang Cina pula lebih bersatu hati tapi bila masuk bab makan ni…. er, mereka macam lagi kuat nafsu makan je?

      Kalau setakat nak boikot atau utamakan perkhidmatan atau produk keluaran pihak tertentu, tak banyak sangat masalah sebab masih boleh cari alternatif lain tapi kalau nak boikot terus perkhidmatan atau produk tertentu… inilah isu-isu yang mungkin timbul.

      Tapi kalau betul nak buat… mungkin ada beberapa cadangan tambahan yang boleh dipertimbangkan…

      1) Saya pernah terbaca cadangan supaya gerakan kempen seperti ini dipecahkan mengikut kawasan sebab lebih senang untuk berjumpa dan berbincang. Lagipun setiap kawasan seperti taman/kampung memang dah ada jawatankuasa komuniti yang tersendiri jadi sepatutnya lebih senang nak kumpulkan orang.

      2) Lepas tu jangan boikot semua perkhidmatan atau produk serentak tapi pilih satu atau beberapa sahaja perkhidmatan/produk untuk diboikot sehingga harga turun kemudian baru boikot perkhidmatan/produk lain pula. Jadi tak adalah rasa susah sangat nak buat berbanding kalau boikot segala-galanya dalam satu-satu masa.

      3) Kalau boleh berbincang dengan para penjual di kawasan tu sekali supaya tak adalah penjual tu nanti mengalami kerugian teruk. Yang kawal harga ni kalau tak silap selalunya pengeluar, kan? Biar yang kena simpan stok busuk dan rugi teruk tu pengeluar je.

      Tapi itulah… kalau saya, saya jenis boikot seorang diri. Tak adanya nak ajak orang atau buat kempen besar-besaran di kawasan saya. Tak cukup berani satu hal. Tak ramai kawan dan kenalan dah lagi satu hal.

      Tapi memandangkan awak dah kongsi cadangan ni di sini, saya tertanya-tanya… Ada tak orang-orang yang komen di sini yang sanggup mulakan kempen seperti ini di kawasan masing-masing? Lagipun isu ni kesannya kepada semua tak kisah penyokong belah mana, bangsa apa atau agama apa. Ada tak yang berminat atau berani memulakan?

      • Anak_Nogori says:

        Itulah masalahnya…nak bersatu atas kepentingan bersama ini..susah sangat nak buat..tapi bila bising..ada masa plak.

        Sama jugak…nak naikkan pemimpin yg tak menang PRU macam2 dibuat…fitnah..adudomba, bawa cerita tak benar..malah turun beramai2 berdemo, tak kira berpanas tak kira berembun, siap bawa anak,…boleh…nak selesaikan kepentingan bersama ni jadi susah plak.

        Malah…persatuan2 penguna spt FOMCA, CAP, PPIM, NGO2 yg lain spt ABIM, PERKASA, dsbnya..hanya tahu nasihat sahaja kah?..tidak boleh kah mereka gerakkan pemboikotan ini?.

        Utk memboikot persaorangan macam kita…tidak terkesan mana pun..perlu digerakkan bersama…baru berkesan.

        Kalau tidak..jangan lah bising tiap kali harga barang dinaikkan sesuka hati ni..redha jelah.

        • NIM says:

          Hahaha betul tu 😀 pot pet pot pet tapi apa pun tak buat, buang masa dan memekak je.

          Dan saya tak akan salahkan sesiapa termasuk pertubuhan seperti PERKASA sebab saya sendiri tak mampu atau sanggup melakukannya. Tapi memang saya pun sama macam awak harap pertubuhan-pertubuhan besar macam tu boleh tolong gerakkan kempen ni.

  7. Sahabat Islam/Melayu says:

    Salam,

    Pelik bila CNY takde barang yang shortage dan naik harga, semua barang ada belak supermarket. Harga pun maintain…

Leave a Reply

Threesome