Menu Utama

Beranikah Khalid Hapus Enakmen 1988?

KHALID Ibrahim pasti sedang senak perut sekarang kerana diasak kiri dan kanan oleh ADUN-ADUN DAP supaya menghapuskan Enakmen 1988 dalam Undang-undang Syariah Selangor 1988, selain meminda perlembagaan negeri untuk menghapus kuasa JAIS.

Setakat artikel ini ditulis, 3 ADUN DAP telah menyuarakan hasrat mengenai perkara tersebut.  Dua bininya pun belum tentu dapat menenangkan keadaan yang tegang, jangan sampai kena heart attack sudah.

Persoalannya sekarang, beranikah Khalid untuk melaksanakan impian sepanjang zaman DAP untuk membuka kebebasan beragama secara menyeluruh (bukan setakat dikalangan orang bukan Islam sahaja) di negeri Selangor?

Ini masalah bila DAP menjadi kerajaan atau dalam kes Selangor, sebahagian dari kerajaan.  Mereka sentiasa ada agenda tersirat yang berbunyi sentimen keagamaan dan perkauman; khusus menentang orang Melayu dan agama Islam yang nak dibuat.

Peluang itu tidak ada selama ini tapi dengan Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang, semua yang dulu sukar, kini jadi sangat senang.

Sehingga dimaklumkan, ada di kalangan ADUN DAP sudah mendesak Khalid supaya memulangkan semula kitab-kitab Bible yang dirampas itu, seolah-olahnya rampasan dan serbuan JAIS itu dilakukan secara suka-suka.

IMG-20140105-WA0037

ADUN DAP ini bukan tak tahu kesalahan yang dilakukan Persatuan Bible Malaysia sehingga rampasan dan serbuan itu berlaku ialah kerana mereka berdegil dan engkar titah Sultan Selangor supaya Bible dengan kalimah Allah tidak diedarkan di Selangor.

Tapi saja buat tak tahu sebab nak bakar sentimen kebencian antara orang Islam dan Kristian.

Hakikatnya, selama hari ni elok saja Kristian sembahyang, takde masalah pun, yang masalah sekarang ini kerana engkar titah Sultan dengan mengedarkan Bible mengandungi Kalimah Allah di dalamnya.

Itulah isu sebenar, tapi dah dipusing kiri dan kanan sehingga jadi lain.

Titah Sultan Selangor perlu dipatuhi kerana selain Ketua Negeri, baginda juga berpegang kepada undang-undang berkaitan yang masih sah dalam negeri Selangor iaitu Enakmen 1988 – undang-undang yang nak dihapuskan DAP.

Jadi semua mata sekarang tertumpu kepada Khalid.  Siapa yang Khalid akan pilih, agama atau politik?  Kalau ikut tafsiran ramai, Khalid akan akur pada tekanan politik, soal agama ini boleh tinggal belakang.

Tak percaya? Boleh tengok sama-sama.

Dalam masa yang sama, mana-mana rakyat Selangor beragama Islam mana yang mengundi DAP dalam PRU13 yang lepas, bersedia tanggung dosa kalau lebih ramai orang Islam di negeri itu murtad selepas ini, sebab andalah yang meletakkan puak-puak takde akhlak ini menjadi kerajaan di negeri itu.






8 Komen to Beranikah Khalid Hapus Enakmen 1988?

  1. bangKano says:

    Nasib la kau Khalid Gagap oiii…tu la nak sangat kuasa pilitik nak dapat jawatan parti & kerajaan baik punya tapi punya kuasa setengah setengah jerr nak buat apa…? Sikit punya bodo individu ni dulu pernah jadi pengerusi PNB & Sime Darby…nasib baik organisasi tu tak melingkup di kerja kan nya akibat kebodohan mengurus serba serbi.

    Ni la tahap kecerdikan para bijak pandai melayu era global ni….tapi sebenaq nya pelaq pandir ada la…!!!

  2. mooooo says:

    Berani ka Najib buat stand on kalimah Allah yg menjadi punca kekalutan ni???

    • system baru says:

      berani hannah yeoh menafi gambar ini
      https://lh6.googleusercontent.com/-dSrgkc77fTM/UsclYOZ2eNI/AAAAAAAAZm0/qw5YuNvfROs/s640/blogger-image–425411830.jpg

  3. tony gunawan says:

    najib perlu bertanggungjawab sepenuhnya dengan isu ini!
    inilah akibat terlalu ghairah mahu undi kristian!

    panggil lebih banyak duta dari vantican!

  4. dkds says:

    Mereka ada 2/3 dalam dun….tgklah wayang mereka nanti…apa yg pasti bn@umno aka dipersalahkan

  5. alimedanbaru says:

    aku percaya kalau berlaku perang agama, kalau berlaku pertumpahan darah, puak munafik Pas dan Pkr melayu akan tetap lepas tangan…manusia-manausia dayus tiada maruah dan pentingkan undi kafir dalam pilihanraya akan datang berkenaan tetap beraksi kucing kurap peminda sedekah atas perjuangan melayu UMNO

    puak lebai kucing kurap tersebut amat suka kalau kafir kristien marah dengan UMNO walaupun apa yg diperjuangakan adalah demi menegakkan agama. puak mengambik kesempatan ini dalam AL qURAN MEREKA DILEBALKAN SEBAGAI BINATANG MALAH LEBIH HINA DARI BINATANG. Mereka kejar kesempatan habuan dunia dan tidak pedulikan akhirat.

    kepada kafir kristen dan dap, lu semua jangan macam kaduk naik junjung… lu yg berusaha sangat jolok sarang tabuan.. JANGAN INGAT INI ISU KECIL.. sejarah telah mebuktikan kerana isu agama manusia sanggup mati dan membakar kota dan negeri..bila saat itu berlaku..lihatlah BOSNIA sebagai pengajaran..ianya akan terhenti selepas puluhan ribu yg terkorban dan mati sia-sia atas kebodohan tindakan beberapa orang yg memulakan sebelum kejadian berlaku..DAP.. lu sendiri kena ingat perkara ini… PAS.. KAMU PENDAYUS AGAMA YG MENJENGKALKAN…SELAIN harun Taip aku tak dengar lagi lebai bodo nik ajais dan hadi bersuara jantan sebagai singa Islam!

  6. DataCode says:

    Khalid jangan ikut terpenggaruh dengan galah yang panjang..kadang kala buah dijolok boleh timpa kepala sendiri..

Leave a Reply