Menu Utama

Isu Kalimah Allah, Bantahan Penggunaan Tulisan Jawi di Papan Tanda Sekolah Convent Boleh Cetuskan Ketegangan Antara Agama

Oleh Zul Rawi

Belum pun isu mengenai kalimah Allah reda, masyarakat Islam sekali lagi dikejutkan dengan tindakan yang boleh mencetus masalah ketenteraman awam dan kemarahan masyarakat biadab segelintir pihak yang sengaja ingin mencetuskan api perkauman.

Ia ekoran dari pendedahan mengenai sekeping surat rasmi, yang meminta agar tulisan jawi di papan tanda di sebuah Sekolah Menengah Convent Bukit Mertajam dipadamkan.

Ini kerana, menurut kandungan surat tersebut ia bukan merupakan ‘amalan’ yang biasa dipraktikkan di setiap sekolah mubaligh Kristian. Surat tersebut di katakan telah dihantar oleh sebuah pertubuhan Kristian, yang dikenali sebagai ‘Sisters of The Infant Jesus’.

Paling menarik perhatian, apabila surat tersebut turut menegaskan, perkara tersebut (pendekatan menggunakan tulisan jawi di papan tanda sekolah) TIDAK AKAN DIBENARKAN.

Papan Tanda 2

Menurut sejarah, sekolah mubaligh Kristian atau dikenali juga sebagai ‘sekolah Mission’ adalah merupakan sekolah yang diwarisi sejak sebelum merdeka. Secara dasarnya sekolah convent adalah merupakan sebuah sekolah aliran Kristian yang diasaskan oleh pertubuhan itu melalui usaha yang digerakkan oleh para mubaligh dan biarawati mereka.

Namun selari dengan peredaran masa, semua sekolah mubaligh Kristian telah bersetuju dan menerima untuk melaksanakan sepenuhnya sistem pendidikan kebangsaan.

Dalam erti kata mudah, sekolah ini terdiri daripada dua kategori iaitu sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan dan diletakkan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia dan diuruskan oleh Jabatan pendidikan negeri.

Malah melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Negara, semua sekolah mubaligh ini telah diberikan status Sekolah Kebangsaan kerana melaksanakan kurikulum kebangsaan.

Maka persoalan yang timbul ialah, mengapakah sebaris tulisan jawi di papan tanda sekolah itu perlu dijadikan isu? Apakah dengan adanya tulisan tersebut akan menghilangkan, menggugat atau melemahkan peranan sekolah tersebut?

Kesimpulannya hanya dengan sebaris ayat jawi (yang menggunakan huruf arab) telah menyebabkan pertubuhan Kristian ‘Sisters of The Infant Jesus’ merasa tidak selesa dan kurang senang.

Cuba bayangkan perasaan yang dirasai oleh masyarakat Islam apabila pihak gereja cuba untuk menggunakan kalimah Allah dalam kitab bible?

Masalahnya bukan sama ada ada atau tiadanya tulisan jawi di papan tanda tersebut. Yang menjadi kemarahan rakyat ialah sikap bongkak pertubuhan kristian.

Justeru, pihak berkuasa perlu bertindak segera membendung perbahasan dan perdebatan antara agama ini agar tidak melarat kepada kekacauan dan ketidakstabilan negara seperti yang telah banyak berlaku di negara-negara lain.






34 Komen to Isu Kalimah Allah, Bantahan Penggunaan Tulisan Jawi di Papan Tanda Sekolah Convent Boleh Cetuskan Ketegangan Antara Agama

  1. korokstabang says:

    puak kristian di Malaysia sudah setaraf puak pelampau agama yang sengaja mau membakar semangat perkauman memang perangai puak nasoro ini menyerupai puak yahudi mereka mau menyimpan apa yang mereka sangka milik mereka di samping berterusan menuntut akan kepunyaan orang lain, kerajaan harus bertindak dengan tegas keatas puak nasaro ini jangan sampai kaum melayu islam di Malaysia bangkit mengambil tindakan sendiri

  2. sireh ke gagang says:

    celaka punya kafir . jangan sampai parang hinggap di leher baru nak menyesal nanti !

  3. mRsTURDY says:

    Aku rasa memang tak sesuai tulisan jawi diletakkan di situ. Siap lagi dengan tandaan fat’hah, kasroh dan dhomah. Huruf jawi perlu dipilih juga tempat yg sepatutnya diletak.

  4. Moohyideeeeen says:

    la mana KDN??? Hangpa tanya la Menteri KDN tu..

  5. Moohyideeeeen says:

    Apa komen org ameno, ini cerita RM13 million ni:
    .
    .
    .
    A Wanita Umno leader received RM13 million for “doing nothing” through her company Awan Megah Sdn Bhd, after a contract to build the National Defence Education Centre (Puspahanas) and the land deal it signed with the government two years ago became null and void.

    PKR strategy director Rafizi Ramli said today that the company which belongs to Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah (pic), along with Boustead Holdings Berhad, was supposed to fulfil several conditions before March 2013 – three months after the contract was signed in December 2012.

    “However, until now, the three conditions under Boustead’s agreement to purchase a plot of land in Selangor from Awan Megah have not been met,” he said.

    The conditions include the signing of a new privatisation contract to build Puspahanas, approval from the Selangor government to transfer land and the termination of the agreement of a joint-venture between Awan Megah and Guppyunip Sdn Bhd.

    Rafizi revealed that he became aware of these conditions after viewing documents of the agreement between Boustead and Awan Megah as he himself was a shareholder in Boustead.

    In a parliamentary reply from the Defence Ministry on October 10 last year, the Pandan MP was told that the building was expected to be completed by October this year. However, it also claimed that Awan Megah has yet to issue a land bond because the Selangor government has refused to cooperate in giving it land.

    “As the land bond was not given, the construction of Puspahanas is being continued through an invalid contract and Awan Megah was given free money as the deposit of RM13 million paid out to them has been burnt,” Rafizi said.

    “I am very disappointed with then and the current Defence Ministers (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi and Datuk Seri Hishammuddin Hussein) who do not care about the people’s anger when hundreds of millions of their money are wasted through projects such as these.

    “The rakyat, meanwhile, are asked not to eat sugar, not to travel on roads with tolls and more.”

    The PKR lawmaker promised to raise the issue with the Auditor General by writing to him to look into the dealings of the Puspahanas project.

    Rafizi had previously alleged that Ropiaah stood to profit millions of ringgit from hidden clauses in the federal government’s plan to buy a plot of land in Bukit Raja, Klang.

    In 2012, Boustead announced a plan to buy an 80% stake in businessman Deepak Jaikishan’s company, Astacanggih Sdn Bhd, for RM30 million as well as a RM130 million piece of land from Awan Megah.

    Rafizi had then claimed that the Defence Ministry had awarded Awan Megah RM15 million worth of additional contracts through a letter dated June 26, 2012.

    Awan Megah was awarded 23.2 acres of land out of the original three parcels of land measuring 223.2 acres, all potentially worth millions of ringgit. Rafizi previously claimed that the parcels of land were never transferred to Awan Megah.

    He also alleged that the complex deal through several companies and contracts were intentionally used to conceal the alleged discrepancies contained in the transaction.

    Last year, Rafizi was sued by Ahmad Zahid who claimed that the PKR man had falsely accused him of abusing his power as Defence Minister in the acquisition of Astacanggih and the land from Awan Megah.

    However, the suit was withdrawn after Rafizi said he was satisfied with Zahid’s explanation that he had not abused his powers or had any role in the Boustead deal. – January 8, 2014.

  6. alimedanbaru says:

    Kalimah Allah milik orang Islam sedap2 dia nak pakai..bab lain yg tidak ada kepentingan buat mereka senang2 mereka nak hilang dan hapuskan…
    puak kafir lahanat ni sejarah telah membuktikan hanya perang sahaja yg dapat mengajar dia dimanakah Islam sepatut perlu diletakkan!

  7. alimedanbaru says:

    Sebagai sebuah negara Islam..aku cadangkan semua sekolah dinegara ini yg mana sistemnya dibawah kuasa Kementerian Pelajaran maka sekolah yg ditakrifkan sebagai sekolah mubaligh ini mesti dihapuskan.Dan digantikan dengan nama yg lebih bersifat Malaysian.
    Malaysia telah merdeka, penjajah telah dihalau maka saki baki penjajahan mesti dihapuskan dan apa sahaja unsur sekolah mesti bercirikan Malaysia dgn prinsip ini adalah negara Islam!

  8. nizam says:

    Kes Kalimat Allah setle lah mcm tu… bila timbul kes Jawi ni..

    sbb… kalimah Allah dalah JAWI@ARAB. tapi kristien nak guna. tapi yg ni kristien tak mau guna. jadi KDN kena tentukan… kedua2 nya tak boleh guna seperti tuntutan Kristien sendiri…

  9. Anak Lenggong says:

    Yang tersergam patung didepan sekolah tu tak bising pulak pergi je kat sekolah convent jln raja awal JB…leh nampakkk

  10. Mawar says:

    Aku adalah bekas budak convent. Ya, memang dulu sewaktu aku sekolah aku difahamkan ia merupakan semi government school. Namun kementerian masih bertanggungjawab terhadap kurikulum sekolah sama pendidikan dgn sekolah kebangsaan lain. Maka, penilaian/upsr/srp/spm sehingga lah pendidikan terbaru sekarang kssr….dilaksanakan. Maka, sewaktu sekolah dahulu, kelibat paderi dan sisters memang aku dah biasa. Sekarang aku difahamkan, ia sudah jadi sekolah kebangsaan….maka kementerian bertanggungjawab sepenuhnya. Malah, pelajar Islam diberikan pendidikan agama Islam dan bahasa arab masa kini.
    Aku tidak setuju sekolah ini di hapuskan kerana jenis sekolah ini kebiasaanya mempunyai unsur sejarah nya tersendiri. Sekolah yang dah berusia lama lah katakan…

    Siapa yg tulis surat tu, mungkin sudah ketinggalan atau sengaja hendak claim hanya kerana NAMA sekolah itu ada ciri2 mubaligh.

    Tiada masalah untuk letak tulisan jawi pun di papan tanda sekolah. Bukannya ayat Al-Quran pun.

    Sekarang aku nak highlight…

    Jika pihak gereja mahu gunakan kalimah Allah di dalam bible atau kitab….
    1. Mengapa tulisan jawi seperti ini adalah masalah besar untuk mereka?
    2. Jika pihak gereja nak salahgunakan kalimah Allah…..mengapa mereka meminta azan dislowkan volume especially pada masuk waktu subuh?
    3.mengapa pihak dap yang berfahaman komunis, buddha sibuk mempertahankan pihak gereja???
    4. Mengapa ada umat ISlam dilihat sebagai menyokong pihak gereka??? Tidak butakah hati dan mata mereka terhadap perancangan terhadap umat Islam???

    Sila jawab wahai bujuk, mooh, mek esah dan pembangang yg lain.

    • Moohyideeeeen says:

      ameno sgt hang….

      • Mawar says:

        Ameno atau tak…? Kau jawab soklan aku. Ada brani tak?

        • bangKano says:

          Alaaa setakat spesis macam unta Mooo ni apa dia tau pun….dia cuma di upah oleh pihak tertentu mungkin Penipu Rakyat ngan bayaran beberapa ratus ringgit untuk memprovok pemblog/perayau laman sosial penyokong kerajaan. Tugas dua cuma bangkit kan isu jerr..tang nak jawab tu di luaq jangkauan inteletual dia pun..dah la minda dia pun tak cerdik mana pun patut la sesuai jadi ancua DAP sepanjang hayat…!!

        • gambus says:

          macai moo lembu mana pernah jawab bro , dia hanya bagi fitnah , buat cerita putar belit dan menipu sebaik mungkin .. itula macai Pakatan !

    • Boboi says:

      Ok la aku jawab bagi pihak Dapigs la, mesti dorang akan jawab begini… huhu

      1. Bila masa tulisan jawi itu masalah …kami tala bilang itu macam lu cakap baik-baik lor, kalau tak pakai tulisan cina saja la (huhu)

      2. Siapa kata ada slow volume ? Kalau benar pasti sudah masuk lokap lor itu olang sebab ni hal sensitip punya.. lu jgn cakap bohong la amoi… (huhu)

      3. Kami tala komunis amoi… lu suda gila ka tuduh itu macam… (huhu)

      4. Aya, muhibah & 1Msia la itu pasal mesti saling tolong tolong satu sama lain mah …itu macam pun lu tala tau pikir ka amoi… (huhu)

      Kalau tanya Dapigs pasti itu jawapan yg dorang akan bagi … hehehe

  11. BNbagoos says:

    Sedar atau pun tidak sedar, suka atau pun tidak, itu lah yang sebenarnya berlaku.

    Puak kristian mahu memurtadkan seramai mungkin orang islam, terutama yang longgar akidah dan fahaman islam mereka.

    Kita tahu,semua tahu… malangnya pihak yang tiap hari menyalak mengatakan mereka pejuang islam, bersama mereka sebenarnya.

  12. raplahjingaa says:

    Kat Penang Free school, tulisan jawi di pintu utama telah dipadamkan…dan Penang Free School bukan sekolah mubaligh pun.

  13. baba says:

    kerana nakkan undi bukan islam, pakatan rakyat sanggup lakukan apa sahaja….sekarang ni mereka sudah naik atas kepala kita…..salah siapa semua ni?

  14. sireh ke gagang says:

    kristian2 nie belum serik lagi nampaknya … nanti parang dah melayang , tombak dah terbang , nak menyesal dah terlewat ….

    • bangKano says:

      Oghang melayu cuma mahir pakai tombak,parang terbang jerrr…tapi puak puak kristian depa akan pakai senjata api canggih yang terbang cuma peluru,misil & bom jerrr leh memusnah kan sasaran dari jarak jauh.. Kaji balik sejarah kejatuhan Kerajaan Kastil Melaka bila di serang oleh Portugis ngan mengguna kan teknologi cangih seperti senapang & meriam sedang kan wira wira kastil Sultan Melaka cuma guna keris,lembing & tombak…mana nak menang dalam pertempuran jarak jauh…..!!!

      • raplahjingaa says:

        Serangan portugis kali pertama telah di tangkis oleh hulubalang Melaka dan mereka terpaksa pulang ke goa, cuma serangan berikutnya dengan bantuan si kitol dan pengkianatan angkatan laut Melaka….Melaka akhirnya jatuh.

  15. bangKano says:

    Apa nak kepoh kepoh kan tang isu tulisan jawi ni….la ni kat sekolah kebangsaan (apa lagi sekolah swasta)pun dah tak dak di ajaq mengenal & menulih huruf jawi kecuali subjek agama islam jerr. Bermakna cuma murid murid melayu islam jerr yang di ajaq membaca & menulih huruf jawi tuuu….!!!

  16. gambus says:

    Nampaknya golongan kristian DAPigs ni laa yang memainkan isu perkauman dan ingin menimbulkan ketegangan agama .. apa tak malu kee golongan kristian DAPigs ni .. dah laaa nama Tuhan sendiri pun taktahu , lepas tu buat isu lagi !!! bangang tak habis-habis !

Leave a Reply

Threesome