Menu Utama

Apa Kejayaan Di Sebalik Demonstrasi TURUN?

Hari ini sudah hari ketiga tahun 2014. Di sebalik kekecohan pada malam tahun baru di Dataran Merdeka serta beberapa tempat lain, kemiskinan dan kesusahan yang diperkatakan oleh Pakatan Rakyat, nampaknya masih tidak menjadi realiti. Di sekolah-sekolah yang memulakan hari pertama persekolahan semalam, ibu bapa datang dengan pelbagai cerita tentang kenaikan harga tetapi tiada seorang pun daripada mereka yang kelihatan susah sepertimana yang digambarkan. Bahkan lebih ramai yang datang dengan kenderaan sendiri sehingga menyesakkan kawasan di luar sekolah dengan barisan panjang kenderaan, di sebalik rungutan kenaikan harga minyak telah menaikkan segala macam kos.

Pengerusi TURUN, Mohamad Azan Safar dengan girangnya menyatakan demonstrasi yang diadakan pada tengah malam di Dataran Merdeka telah berjaya. Dari segi apa kejayaan itu diukur, hanya dia sahaja yang tahu.

Yang pasti, demonstrasi itu merupakan kejayaan kepada golongan yang menguasai ekonomi membodoh-bodohkan anak-anak muda Melayu dengan menggunakan sentimen dan semangat mereka yang meluap-luap. Keserakahan dan ketamakan golongan penguasa ekonomi itu, telah dipindahkan kepada kerajaan dan kerajan dipersalahkan oleh anak-anak muda Melayu yang berdemonstrasi itu.

Tiada seorang pun daripada belasan ribu anak muda di seluruh negara yang berdemonstrasi mengecam tindakan pemborong dan orang tengah serta pembekal menaikkan harga barangan. Sebaliknya kesemua mereka sepakat menyalahkan kerajaan dengan alasan, kerajaan telah menaikkan harga sehinggakan alasan-alasan aneh termasuklah peribadi isteri Perdana Menteri pun turut dikaitkan sama.

Adakah itu dianggap sebagai satu kejayaan oleh Mohamad Azan Safar? Adakah kejayaan itu diukur daripada segi pembodohan keterlaluan yang sedang menjadi trend di kalangan anak-anak muda Melayu? Atau sebenarnya kejayaan tersebut diumumkan kerana demonstrasi yang dirancang berlaku juga serta mendapat sokongan daripada anak-anak muda penyokong Pakatan Rakyat?

Memang benar, demonstrasi pada tengah malam 31 Disember 2013 tidaklah sekecoh seperti yang berlaku di Mesir, Thailand dan negara-negara lain. Bukan itu sahaja, tidak ada kematian dan kecederaan parah berlaku dalam demonstrasi tersebut walaupun ada yang bincut kepala serta terkehel kaki. Pada masa yang sama, janji Pakatan Rakyat bahawa demonstrasi itu tidak akan disusuli dengan letupan atau pembunuhan, juga telah ditepati.

Usaha-usaha subversif untuk menguasai sebarang demonstrasi yang dianjurkan oleh pihak pembangkang di negara ini sentiasa wujud. Disebabkan itulah pasukan polis khususnya terpaksa bekerja keras berminggu-minggu sebelum demonstrasi itu diadakan untuk mengenalpasti individu, motif, lokasi dan sebagainya.

Mudah bagi mereka yang berkepentingan untuk terus membuat penafian dan memberi jaminan bahawa segala-galanya selamat. Kemudian apabila wujud unsur-unsur subversif, segera menyalahkan pihak polis dan menuduh pihak polis yang melakonkan drama berkenaan.

Kalau itulah yang dianggap sebagai satu kejayaan, sememangnya benarlah seperti yang dibangga-banggakan oleh Mohamad Azan Safar. Kejayaan membodohkan sebahagian daripada rakyat Malaysia yang lebih menggunakan sentimen berbanding akal yang waras dan kesedaran yang tinggi selain mengenepikan segala ilmu pengetahuan yang dipelajari sekurang-kurangnya 11 tahun. Kejayaan menjadikan para penyokong sebagai boneka yang tidak boleh berfikir tetapi bergerak dan bertindak berdasarkan suruhan dan tohmahan sememangnya tidak dapat dibandingkan dengan suatu apa pun.

Siapa sebenarnya yang mendapat untung daripada demonstrasi yang amat dibanggakan oleh PKR dan PAS itu?

Sudah tentulah DAP dan segala taukeh-taukeh berperut gendut yang mengaut segala keuntungan daripada dasar pentadbiran kerajaan sekarang, tetapi membiayai aktiviti-aktiviti yang bertujuan untuk menggulingkan sistem sedia ada bagi membolehkan mereka menjadi penguasa sepenuhnya sekaligus menghapuskan saki-baki keistimewaan Melayu-Bumiputera dan Islam di negara ini.

Ibarat Negara China pada zaman Dinasti Ming yang dikelilingi oleh Tembok Besar. Musuh memang tidak dapat menembusi kekebalan tembok tersebut. Tetapi akhirnya Dinasti Ming kalah di tangan tentera-tentera Han kerana kolaborator di dalam kubu dan lingkungan tembok besar itu sendiri.

Begitulah Melayu dan umat Islam di negara ini.

Itukah yang dinamakan kejayaan?

Barangkali memang benar ianya kejayaan tetapi bukan untuk Melayu-Bumiputera dan bukan juga untuk umat Islam!






49 Komen to Apa Kejayaan Di Sebalik Demonstrasi TURUN?

  1. Rosmah87 says:

    PUAK UMNO MEMANG DILAHIRKAN BODOH.
    DAH TERANG BERSULUH LAGI KEGAGALAN BN MENGAWAL KENAIKAN DAN BEBANAN TAPI MASIH DI JILAT JUBUR ROSMAH SEMAHUNYA.

    HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHA

    • mek esah says:

      jilat jgn tak jilat….memang itu kerja pencacai tegar…depa dah lupa apa itu kehodohan dan kejelekan…kerjanya mengampu memanjang terhadap apa jua yg dilakukan dan dibuat oleh kerajaan “Barang Naik” ni…

      • Anti PKR says:

        korang jilat la bini jubor korang dulu sebelum nak jilat jubor orang lain. itupun kalo boleh. sapa nama bini korang? kot kot korang tak dibagi jilat. puak demo dan penyokong demo yang bersifat “cult”. Korang takkan berani demo “barang naik” masa hari raya cina kat “petaling streat”.

      • gambus says:

        yang naik ialah gaji pemimpin Pakatan dan segala cukai yang menyusahkan rakyat oleh Pakatan …

        sedang macai PAS semua bergolek sempena tahun baru , apek lim guan eng bermegah dengan mercedez mahal dia

        hebat betul macai Pakatan ni menjadi pencacai tegar hahahahaha

      • Pejuang IMR says:

        Yang menaikan harga barang sampai tak masuk akal adalah taukey2 besar cina DAP yang mengambil kesempatan dari kenaikan sedikit harga minyak, kadar elektrik, tol dsbnya. Yang nak gulingkan kerajaan disebabkan kanaikan harga tersebut 95% adalah kaum melayu yang tidak sedarkan diri mereka telah dipergunakan oleh puak DAP yang gila kuasa. Cina DAP berharap sekiranya melayu2 bodoh tersebut berjaya menumbangkan kerajaan BN/UMNO maka tidak terpikirkah mereka siapakah yang akan mendapat kuasa sebenarnya. Ingatlah wahai melayu-melayu PR, DAP ada 38 kerusi. PAS cuma 21 je. Dalam PKR pula dari 30 kerusi cuma 15 je dipegang oleh melayu. Jadi dalam PR cuma ada 36 Melayu dan 53 bukan melayu. 36 Melayu yang ada tu pulak kebanyakkannya sudah hilang semangat kemelayuan/islamnya. Tidakkah puak2 melayu yang berdemo tu boleh berfikir lebih sikit. Bukalah mata, berapa kerat orang cina/bukan melayu yang berdemo pada malam itu. Di Malaysia ni hanya Melayu yang akan jahanamkan bangsa dan agama dia sendiri. Cuma menanti masa je untuk melayu jenis ini yang akan menang sorak, Cina/bukan melayu cuma duduk dirumah fikirkan macam mana nak naikkan barang lagi supaya meningkatkan kemarahan melayu2 kaki demo tersebut untuk bantu mereka menumbangkan kerajaan tanpa perlu bersusah payah langsung.
        Sebenarnya semua rakyat tidak suka harga barang naik. Kerajaan juga kalau boleh tidak mahu menaikkan sebarang harga termasuk minyak, tenaga dan lain2 demi mengekalkan kuasa. Tapi kita kenalah memahami realiti hidup bahawa kita tidak boleh selama2nya hidup bersubsidi. Subsidi harus dikurangkan secara berperingkat agar satu hari nanti kita mampu berdiri di atas kaki sendiri dan bersaing dengan dunia yang penuh cabaran.

      • bangKano says:

        Weiii mek esah serba gersang…lebih baik hang jilat konek layu laki hang tu biaq sampai keghas memacak….!!!!

    • tu ah says:

      pakar mencarut rupanya ajaran isle fahaman baru..

    • gambus says:

      apa yang boleh diharapkan daripada rosmah87 ni ?? inilaa contoh puak kristian DAPigs yang pernah menyatakan dalm mykmu ni , betapa benci dia kat Islam yang sedang berkembang di Borneo !!!

      puak kristian DAPigs macam kau memang layak jadi taik jee laa !

      • WTF says:

        Paling menarik, Mek Esah yg konon4444nya perjuangkan hudud di Kelantan, bersekongkol dgn Rosmah87 yg jelas sekali tidak menyokong hudud.

        Rosmah87 says:

        HUDUD DAN AGENDA MELAYU PERLU DIKELUARKAN DARI KEPULAUAN BORNEO.BEBERAPA HARI LALU TAIB MAHMUD PUN TEMPELAK NAJIB PASAL ISU ALLAH. WE ARE BORNEO NOT MALAYA.. GO TO HELL MALAYA.WITHOUT BORNEO OIL U ARE NOTHING AT ALL..

        1:49 PM on October 31, 2013

        http://www.mykmu.net/?p=36335

        Tidur sebantal, mimpi lain444. Matlamat INGIN BERKUASA menghalalkan cara!!!

        Baguslah Mek dgn Rosmah87, hangpa berdua boleh jadi “BFF”

    • Adam Abdullah says:

      Pembangkang dan penykong mereka memang gila kuasa – tidak puas hati kerana sudah kalah PRU 13. Maka mereka anjurkan demonstrasi sana sini.
      Bila MB Selangor dan Pulau Pinang umumkan yang gaji dan elaun MB, Speaker, Timbalan Speaker, Ahli EXCO dan ADUN akan dinaikkan mulai 1 Januari 2014 ahli-ahli dan penyokong pembangkang (DAP, PAS dan Keadilan) tidak membantah dan berdemonstrasi pun sedangkan gaji dan elaun mereka itu adalah hasil daripada rakyat, daripada cukai yang dikutip dari rakyat.
      Selangor sekarang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Semua Jabatan seperti Jabatan Pelajaran dan Sekolah sepatutnya dibawah tanggungjawab Kerajaan Negeri Selangor.
      Bangunan sekolah dan alat-alat dalam sekolah seperti kerusi meja disediakan dengan belanjawan Kementerian Pelajaran dan Kerajaan Persekutuan telah membelanjakan berjuta-juta ringgit.
      Tetapi siapakah yang bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan sekolah dan bilik darjah? Sekiranya kerusi meja dalam kelas sudah rosak, sudah goyang dan pecah siapa patut menyelianya?
      Ada bilik-bilik darjah di beberapa Sekolah Rendah Kebangsaan di kawasan Kajang kotor, meja dan kerusi ada yang sudah rosak dan pintu sudah rosak dan kotor.
      Tidak bolehkah Kerajaan Negeri Selangor yang dikatakan terkaya antara negeri-negeri di Semenanjung membantu menganti kerusi/meja, kipas dan tigkap yang rosak?
      Saya harap Kerajaan Negeri Selangor serta MB, ahli EXCO dan ADUN mereka dapat memberi sumbangan untuk menjaga kebersihan bilik darjah dan kawasan sekolah dan membaiki alat-allat, pintu, kerusi, meja, kipas dll yang rosak agar guru-guru dan murid-murid dapat mengajar dan belajar dengan selesa. Mereka adalah rakyat, penduduk dan modal insane Negeri Selangor.

  2. alimedanbaru says:

    lagi si kaldai dan sibaghal nak tunjuk pandai..

  3. tengkudin says:

    takde apa pun kejayaan demo ni…bangang tahap cipan ada lah..
    yang bodo melayu jugak..

    ganggu majlis orang itulah kejayaan macai PR ni..hahhaha

    tahap pandai macai PR tambah TURUN…haha

  4. Moohyideeeeen says:

    Bodoh punya artikel, takkan ibu bapa pi kesekolah, nak buat aannouncement that dia berhutang dan tak cukup duit???

    Ko gila ka???

    Ini saaat kebhagiaan, dia org nak tgk anak dia org berjaya.

  5. Cienonnie says:

    Bagitahu adik pengerusi turun nieh…tak suka kalu, belajar rerajin….wat study group…kalau boley bior cukup satu kabinet…bersedia dengan network global…timur tengah, negara maju dan dunia ketiga… siapkan segala bala… dah kerja…masuk politik….gempur….

  6. mancini says:

    Demons ini sgt berjaya kerana yg berhimpun dan menggangu majlis org lain sangat baghal.

    • Moohyideeeeen says:

      Menggangu konsert maksiat ko marah ke??? Ko ni bersekongkol dgn maksiat ker??? Nmpk sgt hang org amenooooo…

      • gambus says:

        Pakatan sendiri buat konsert maksiat merata-rata , demontrasi tu sendiri bercampur lelaki dan perempuan , jadi demontrasi tu sendiri penuh maksiat .. hinggakan perempuan muslimah PAS menjerit-jerit tak serupa manusia yang ada pedoman !!!

        kaki mabuk macam kau nak cite pasal maksiat kee moo lembu ?? wakakakakaka ni macam si Zaid jee ni hahahaah

      • bangKano says:

        Kan lebih hang pi banteras semua pusat maksiat yang dok ada kat Kelate,Selangor & Pulau Pinang tu…ada beghani ka…Mooooo…?

      • reds says:

        konsert maksiat…macam konsert rock pas ke??TAKE BEER…

  7. […] MYKMU.NET: DEMI SEBUAH PERJUANGAN Source Blog […]

  8. Moohyideeeeen says:

    Pesal KDN tak ada taring pulok???:
    .
    .
    “Tindakan Umno Selangor yang mahu membuat bantahan secara aman di semua gereja di negeri itu jika Paderi Lawrence Andrew enggan menarik balik kenyataannya mengenai pengunaan kalimah Allah, adalah berdasarkan pertimbangan mereka sendiri, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar).

    Beliau berkata ini berdasarkan perundangan negeri itu serta “titah yang dikeluarkan oleh Sultan Selangor.”

    “Saya tidak fikir langkah yang dibuat oleh Umno Selangor itu bercanggah dengan perundangan negeri dan itu adalah keputusan mereka,” katanya kepada pemberita selepas membuat tinjauan hari pertama persekolahan di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Chung Hwa, di Kuala Lumpur, hari ini.

    Beliau menjawab soalan pemberita mengenai kenyataan Umno Selangor bahawa mereka akan mengadakan bantahan secara besar-besaran menentang penggunaan kalimah Allah di gereja-gereja di Selangor jika Lawrence tidak menarik balik kenyataannya dan meminta maaf secara terbuka kepada umat Islam sehingga Sabtu ini.

  9. acid says:

    Komen- komen Badigol pr, mesti ada Bodoh, Jubur, Jilat, diwaktu pagi Jumaat, malaikat nak bawakan rezeki pun cabut lari dari orang macam ni, terus di bagi pada orang yg dihina . T.kasih….

  10. Moohyideeeeen says:

    Pelancong obese ni kenal ke artis2 Malaysia??? Semua ni berbayar bukan murah:
    .
    .
    Secara rasminya, rakyat Malaysia akan menerima kehadiran pelancong asing menerusi kempen Tahun Melawat Malaysia 2014 (TMM 2014) yang bermula semalam. Bagaimanapun, pelancaran rasminya hanya berlangsung pada esok, 4 Januari yang akan disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Dataran Merdeka pada jam 8.45 malam.

    Penganjur iaitu Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (KPKM) sudah merancang pelbagai agenda menarik serta gilang-gemilang buat semua yang hadir antaranya persembahan artis tersohor tanah air seperti Datuk Jamal Abdillah, Datuk Khadijah Ibrahim, Datuk Siti Nurhaliza, Amy Search, Najwa Latif, Hafiz Suip, Azlan & The Typewriter dan Joanne Yeoh.

    • gambus says:

      elok laa tu bayar kat artis tempatan, daripada macam Pakatan yang bayar pendemontrasi mereka yang serupa takde akal !!!

      mana Pakatan dapat duit , duit balance apek lim guan eng beli mercedez kaa ?? hahahahaha , macai bergulng tgh jalan apek lim guan eng naik mercedez .. memang penjilat tegar betul macai Pakatan ni

    • reds says:

      dah tau berbayar gi rosakkan majlis watpe?? bodoh…ape hak ko nak kacau rezeki diorang…sekurang-kurangnya diorang nih berusaha gak cari rezeki… bukan macam puak2 lembu yang keje pon tidak pastu meroyan sampai kacau orang len cari rezeki….memang beruk2 pakatan nih..amat hina perangainya…

  11. baba says:

    kejayaan yg tercapai ialah mereka telah berjaya menurunkan harga2 barang2 di seluruh malaysia dan dunia……hahahaha

    • Pejuang IMR says:

      Tak kira kita kerja swasta ke atau kerja dengan kerajaan. Sejak dari dulu lagi tiap2 tahun gaji naik. Jarang sekali turun. Macam gaji ADUN seangor yang baik sampai 300%: tapi Produktiviti turun 300%. Jadi macam manalah harga barang nak turun pulak. Mestilah naik kan?

  12. Boboi says:

    Sebenarnya kenaikan harga semua mainan PR je.. tak ada pun aku tgk harga naik. Aku minum teh tarik kat gombak tadi Rm1.20 je…tak pun RM1.50 mcm macai kata. Aku lalu tol kesas tadi tak ada pun naik mcm biasa je. Macai je kata tol naik.

    Lagipun tu la tujuan krajaan bagi BRIM utk tampung beban naik harga, kalau ya pun. Contohnya :

    – Gula naik 20 sen je…tapi BRIM RM500… bermaksud 2500 kali BRIM dpt cover

    – Misalnya kalau tol naik RM1 dari RM2 ke RM3 tapi BRIM RM500… bermaksud 500 kali BRIM dpt cover

    Dan sebagainya….Jadi semua jenis kenaikan dgn mudah BRIM dapat cover tapi macai tak sedar.

  13. bangKano says:

    Memang la patut di akui kejayaan TURUN tu…sebab para pendemo yang dah gila lalok yang mabuk dah pekena ayaq ketum berjaya menguasai pentas & menghenti kan konsert di Dataran Merdeka….

    Syabas penganjur menentang kenaikan harga barangan alias mengguling kan kerajaan BN…

  14. Boboi says:

    Aku sarankan kita tangkis demo TURUN haram jadah tu dengan “roadshow” di seluruh negara utk menyokong kenaikan harga ? Apa kata gengz semua sini ?

    Aku rasa majoriti rakyat sokong kenaikan harga sebenarnya cuma macai yg tak sokong. Kalau TURUN boleh dapat 500 orang penyokong malam tu, aku rasa roadshow “NAIK” kita senang boleh dapat 50,000 rakyat menyokong kan ? Apa kata semua ? Daripada kita komen dalam ni je bagus kita buktikan bahawa kita mampu melakukannya sebab pasti dpt sokongan rakyat majoriti.

  15. bujuk says:

    Pada aku demo TURUN berjaya..
    Berjaya kumpulkan ribuan warga m’sia menuntut TURUN sara hidup rakyat.
    Berjaya mendesak k’jaan hingga PM mengumumkan 10 langkah penjimatan k’jaan.
    Bejaya menghalang pembakaran wang rakyat(bunga api) semasa sambut tahun baru d dataran.
    Berjaya menyebarkan pandangan pada rakyat.. hingga KDN terpaksa umumkan demo sebagai Munggulingkan k’jaan.

    • WTF says:

      Pujuklah hati kau yg duka lara tu…

      Majoriti rakyat Malaysia sudah menolak perjuangan sebegini…

    • gambus says:

      tak bagi aku yang berjaya ialah pemimpin Pakatan

      sedang macai PAS berguling pemimpin Pakatan dapat kereta mercedez baru

      sedang macai PAS berguling pemimpin PAS dapat gaji baru yang mencanak naik !!!

      sedang macai PAS berguling negeri tadbiran Pakatan telah menaikkan pelbagai jenis cukai melebihi 100% persen hehehehehee

    • reds says:

      alasan nak sedapkan hati jek… lu orang memang bangang….lu x tau berapa banyak persiapan yang diperlukan untuk menganjurkan majlis macam tue…. puak lu senang2 jek kasi ranap periuk nasi orang… lu berjaya menjatuhkan maruah melayu ke taraf lebih bawah lagi…

      • bujuk says:

        Majlis maksiat memang patut d halang.. Mufti kata sambutan ambang tahun baru juga BUGHAH, tapi BH tak tulis.

        • WTF says:

          Harakah pun tak tulis pasal Bertam Nite 2012 yg dihadiri oleh kader4444 PAS!!!

          Tu lagi seksi daripada malam sambut tahun baru!!!

  16. Hadi suhaimi says:

    Politik memang kotor.. Dlm politik kotor penuh dgn fitnah.. Terutama pas mengotor kan islam dgn fitnah dan maki hamun nya.. Perjuangan hanya sekadar kata2 nak melaksanakan sendiri tak tau.. Dah tu kawan dgn dap yg sedia maklum benci dgn islam, ini diantara ciri2 org munafik.. Pemimpin pas memang MUNAFIK.. Penyokong nya buta hati…

    • bangKano says:

      Bukan dalam politik jerr yang kotoq…malah ngan organisasi perguna kan islam pun main taktik kotoq saja nak dapat kuasa,pengaruh & penghormatan….!!!

  17. budak sekolah says:

    Malaysia ni kecil je.. jangan gadoh2.. pakat baik2 jaga Malaysia sama2.. 😀

Leave a Reply