Menu Utama

“Anwar Sudah Jadi Pelawak Yang Penuh Kegilaan” – Khairy Jamaluddin

Oleh Zul Rawi

Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin menyelar tindakan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim yang dilihat cuba mempersendakan sistem demokrasi negara. Menurut Khairy, tindakan PKR yang sengaja meletakkan jawatan bagi memberi laluan kepada Anwar bertanding adalah merupakan pendekatan ‘lawak’ dan menyarankan Ketua Pembangkang menobatkan dirinya sebagai Sultan Melaka.

“Apa punya lawak. Ada baiknya, tabalkan diri kamu sebagai Sultan Melaka” ujar beliau di laman sosial Twitter.
TweetKJ_PRKKajang

Menteri Belia dan Sukan itu, sebelum ini turut menyindir tindakan tersebut ketika merujuk tweet Timbalan Presiden PKR, Azmin yang mengatakan “zaman kegilaan’.

Menurut Khairy “Sekarang saya benar-benar tahu apa maksudnya” sejurus selepas Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan Anwar telah dipilih untuk mewakili parti itu dalam pilihan raya kecil (PRK) Dun Kajang.

Manakala bekas calon Timbalan Presiden PKR, Zaid Ibrahim turut mengecam tindakan tersebut.

“Saya masih tidak jelas kenapa perlu pilihan raya kecil. Anwar patut buat sesuatu yang berwibawa,” ujarnya.

Paling menarik apabila mantan mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin yang selama ini begitu cenderung mengkritik kerajaan, turut menghantam pendekatan politik pakatan pembangkang itu. Dia secara sinis mengatakan tindakan bekas Adun Kajang hanya bertujuan untuk memberikan laluan kepada kawan-kawan dan menghabiskan duit rakyat.

“Tak ada mana-mana YB nak letak jawatan lagi ke? Boleh bagi laluan (pada) kawan-kawan. Habiskan lagi duit rakyat. Pilihan raya kat main-main saja,” tulisnya.

Disebabkan isu perletakan jawatan dan pilihanraya kecil ini diumumkan, masyarakat turut merasakan ia bukanlah satu tindakan yang bijak. Tambahan pula ia dilakukan kerana isu perbalahan dan perebutan jawatan Menteri Besar Selangor yang sebelum ini hangat diperkatakan. Berikut adalah antara pandangan masyarakat berhubung isu ini.

Mohd Salihin Nadzari Lantik Anwar bertanding. Anwar ni dah jadi gila macam Sultan Melaka. Eloklah tu Sultan Melaka lak kahwin dengan Nurul Izzah. Nanti bolehlah bawa keturunan Sultan Melaka ke Kajang.

Harimau Malaya II Kenapa perlu letak jawatan? Kenapa tidak bagi laluan pada Adun Pas sebagai Menteri besar Selangor? Yakinkah kalau Anwar Ibrahim menang dapat restu Sultan sebagai Menteri Besar? Semalam Anwar menafikan bertanding di Dun Kajang, hari ini MB Selangor umum Anwar bertanding. Hari ini Anwar nafikan hendak jadi MB Selangor, nanti dah menang apa yang berlaku? Apa alasan ADUN Kajang letak jawatan? Sakit nazak atau dah mati? Kenapa Anwar jadi calon? Tidak ada ke, anak Selangor yang sesuai jadi calon Dun Kajang?

Harimau Malaya II KALAU ADE CALON BEBAS MACAM MANA ?? SALAH BN KA ??? KENAPA ADUN KAJANG LETAK JAWATAN WALHAL X NAZAK,XSAKIT DAN X MATI ??? APA KENA MENGENA SELANGOR DAN PUTRAJAYA ???? KALAU BN BERTANDING PON BKN BN DPT RAMPAS SELANGOR .. KENAPA HALANG BN BERTANDING WALHAL MALAYSIA AMALKAN DEMOKRASI ?? SIKIT2 DA NAMPAK BELANG,KEBODOHAN DAN KETAMAKAN ANWAR ……RENUNGKAN

Triton Hilux Tak tahulah apa alasan yg kukuh utk letak jawatan, dulu rakyat dah mengundi dan menyokong anda, jangan sampai rakyat hilang kepercayaan kepada PR (PKR)

Suzana Elani duk pompang bn barang naik anwar pkr buat pembaziran hanya krn anwar nak jadi SEORANG ADUN






25 Komen to “Anwar Sudah Jadi Pelawak Yang Penuh Kegilaan” – Khairy Jamaluddin

  1. decepticon jr. says:

    zaman kegilaan.baru la ni azmin tau yg al juburi ni gila.mmbe lain zaman refomasi/ bekas ahli/pengasas pkr mmg dah lama conpemkan yg al juburi sememangnya gila.yg masih percayakan al juburi sebenarnya org yg dah tertinggal bas.

    • anoi says:

      dia nak merasa jadi MB pun jadilah selagi peminat bahalol masih ada asal dapat songlap lelongkan Selangor, Azmin tongah moncak2 kesoronok Bang Non jadi MB.

  2. Pak Tho says:

    Keputusan anwar untuk bertanding di dun kajang adalah satu langkah yang silap. Mungkin ini adalah titik tolak bahawa anwar sudah tidak releven lagi bagi arena politik arena politik negara. Bayangkn kalau dalam prk ini anwar tewas, ini tidak mustahil sebab rata² rakyat tidak menyokong dan naik meluat dengan sawan politik anwar ni. . Hanya pencacai dan penjilat telo anwar aje yang membenar dan menyokong tindakan anwar. Ini lah dikatakan mpelacur politik, sanggup kangkang jual burit untuk kesenangan dunia semata-mata. Nak tengok pemuda pas ada telo ke tidak untuk sanggah tindakan anwar ni. Ada bran ke?

  3. meMangTERok says:

    Ini bukan pertama kali Abwar mempersenda demokrasi. Malah 16Sept pun sebuah cerita kelakar yang hebat yang belum pernah berlaku dimana2 negara demokrasi di dunia.

    Mana ada seorang manusia didunia yang ‘berjuang menentang rasuah’ kononnya dan dalam satu masa terang2an mengistihar penubuhan kerajaan baru hasil dari aksi lompat katak wakil kerajaan.

    Bagaimana aksi lompat katak itu akan berlaku dari beli dan jual. Beli jual guna duit dan oemberian serupa itu adalah rasuah.

    Walau bagaimana pun kita berdoa semoga kajang bakal jadi peristiwa 16Sept nanti.

    Sama2 lah kita tunggu.

  4. syaa says:

    ini jerlah yg Parti Kelentong Rakyat blh buat.nyusahkan rakyat jer la.nuar gak yg kaya,senang lenang.maklumlah,gaji menteri besar selangor dah naik lebih 100%.ngalahkan gaji pm lagi.sbb tu la juga nuar nak jawatan MB Selangor ni.nuar gila kuasa,gila pangkat,gila harta.MB pun dia,ketua pembangkang pun dia.penipu pun dia.

  5. PakChak says:

    Dia belajar dari LKS dan sekarang dia nak buktikan kepada orang UMNO dan Melayu umumnya bahawa dirinya tetap berpengaruh. Letaklah dimanapun dia tetap akan menang!

  6. baba says:

    saya sokong anwar dilantik sbg sultan melaka yg baru

  7. matt says:

    “Anwar have created enough trouble to the country”

  8. alimedanbaru says:

    siapa kata anwar silap
    dia tak silap dia betul
    konspirasi kristean adalah utama’
    anwar mungkin dapat sesuatu
    dan nakkansesuatu kena buat luarbiasa
    kena buat kerja gila
    ini semua macam tekan butang bom ATOM
    nak berjaya kena berani
    mangsanya peduli apa
    kristean sedang membuka plan rancangan besar
    sebaik YAB MB Anwar menduduki tahta
    segalanya akan mudah
    matlamat mungkin 10 tahun lagi
    tetapi langkah pertama hari ini
    butang bom kena ditekan
    kalau tidak
    tang tu tang tu jugak
    BERAWASLAH
    sekarang kita kena berfikir
    CARA TERBALIK!

    • meMangTERok says:

      Masaalah kita hari ini ialah kita tak tahu siapa cakap betul siapa yang tidak. Walau pun kita pasti puak itu memang tak pernah cakap benda yang betul.
      Soalnya, mamat itu nak jadi MB. Konco dia LKS cakap di tak tahu menahu. LGE kata dia tidak pernah diajak berbincang mengenai hal ini.
      PAs pulak cakap ini kerja gila. AMK Pkr sokong abis.

  9. Mawar says:

    Pandai anwar jadi gila nak alih isu bahawa dia baru kena halau dari jepun.

    Anwar sepatutnya diperiksa kesihatan mental nya. Dia memang bersikap selfish kerana mementingkan pangkat dan kuasa.

    Dari sumber aku, anwar kalau masuk meeting(biasala dia mesti masuk akhir) smua ahli kena bangun dan bagi tunduk hormat pada anwar. Jadi sesiapa yang pandai bodek anwar, org itu akan dijanjikan sesuatu ‘yg syok dengar’ – tak kisah lah jawatan ka, duit ka….DLL. Itu sebab agaknya ramai pencacai yg sanggup membodohkan diri mereka demi mencapai hawa nafsu material.

    Laungan kebajikan rakyat sudah menjadi menjaga kebajikan exco, mb pakatan haramjadah. Gaji exco naik, cukai perniagaan naik, cukai lain2 pun naik, air naik…namun buta mata buta hati masih berterusan kerana memberikan sokongan yang PALING bodoh.

    Memang setuju dgn twitter azmin…” Zaman Kegilaan”. Aku taktau apa maksud azmin. Azmin adalah salah satu ‘key’ person yg mengetahui siapa anwar sehingga sanggup berkongsi. Kegilaan yang berlaku ini adalah natijah undian rakyat kepada pakatan haramjadah@ penipu rakyat.

  10. kulup mei says:

    umno/pulak mmg bodoh ikut & layan rentak nuar. mcm la rakyat respect sgt kat bn/umno KALAU MENANG nanti. balik2 najib akan offer apa lagi cina nak

  11. bujuk says:

    Sokong Zaid Ibrahim… Anwar sudah tiada kredibiliti. PKR kena cari calon lain.. anak s’gor yg. berwibawa. Mungkin Aziz Bari…

  12. shwan says:

    Ini Soalan-Soalan Yang Boleh Orang Melayu Tanyai kepada PAS:
    1. Adakah PAS jadi jaguh di awal cerita tetapi bila dah dekat PRK menikus dan jadi Pondan kemudia turun juga beri sokongan?
    2. Lupakah PAS bahawa baru baru ini kamu sudah mencela kerajaan kerana membazir dan tidak prihatin dengan kesusahan rakyat, kini rakan sePAKATAN kamu telah mengkhianati apa yang kamu perkatakan iaitu jangan susahkan rakyat?
    3. Adakah PAS tidak kenal lagi gaya berpolitik Anwar Ibrahim, boleh buat apa saja sebab dia tahu macamna nak tukar pendirian sesiapa pun dalam PAKATAN?
    4. Adakah PAS tidak faham bahawa ini semua petanda bahawa PKR dan DAP boleh bila bila masa sahaja mengkhianati persepakatan dan perjanjian?
    5. Adakah PAS tidak sedar lagi bahawa PKR dan DAP akan KHIANAT pula perjanjian mereka selepas MENANG PRU nanti dengan tidak akan menghormati perlembagaan negara, menyamaratakan agama Islam dengan agama yang lain, menghapuskan hak-hak melayu. Menghapuskan institusi agama dan Raja, Memberi dana sama banyak kepada Kristian sepertimana dana diberi kepada masjid?
    6. Adakah PAS tidak tahu bahawa setelah kuasa diperolehi dan impian ke PUTRAJAYA tercapai…..PKR dan DAP akan menghancurkan pula PAS dengan cara licik dan sangat keji?
    Fikir-fikirkanlah soalan soalan ini.

    • anoi says:

      pas masih lagi dlm pr apo nak buek kan semuanya betul belaka buat pas lepas ni pupus lah. pas kucing kurap dlm pr.

    • alimedanbaru says:

      cantik shwan..
      tapi masaalahnya
      Pas dah kena angin ahmar
      dia hanya boleh berkelip mata
      dan mengangguk sahaja
      mana ada suara
      bergerak pun takdaya
      Pas kena ikut
      hingga ketitisan terakhir’
      hingga parti Pas di sepak
      dan disuruh main jauh-jauh!

  13. meMangTERok says:

    Anwar Ibrahim manusia hebat. Semua orang akui kehebatan seorang mansuia yang bernama Anwar Ibrahim .

    Tetapi apakah dunia perlu pemimpin hebat saperti dia . Kerana kehebatan sedemikian rupa tidak sesakali meletakkan Anwar sebaris dengan pemimipin hebat lain saperti Hitler, Aristotle, Winston Churchil, Gandhi, Nehru dan Tun M kita.

    Kehebatan Anwar tersasar landasan dan barangkali kita boleh bariskan dia bersama Zizan, Jambu dan Shiro yang hebat berlawak.

  14. kekuda says:

    SYARAT UNTUK MENJADI CALON BAHAGIAN PILIHAN RAYA
    KELAYAKAN CALON

    Dalam sistem pilihan raya di Malaysia, calon yang bertanding boleh mewakili sesuatu parti atau bertanding sebagai calon bebas. Seseorang itu layak menjadi calon dalam mana-mana pilihan raya jika memenuhi syarat berikut:

    i)

    warganegara Malaysia;

    ii)

    berumur tidak kurang daripada 21 tahun pada hari penamaan calon;

    iii)

    tinggal di Negeri di mana dia akan bertanding bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dimana-mana dalam Malaysia bagi kerusi Parlimen; dan

    iv)

    tidak hilang kelayakan

    Seseorang calon hilang kelayakan jika dia:
    i)
    telah didapati atau diisytiharkan tidak siuman; atau
    ii)
    didapati seorang bankrap; atau
    iii)
    memegang jawatan berkepentingan ‘office of profit’; atau
    iv)
    gagal mengemukakan laporan perbelanjaan pilihan raya; atau
    v)
    telah didapati bersalah oleh mahkamah di Malaysia dan dijatuhi hukuman penjara untuk tempoh tidak kurang dari 1 tahun atau denda tidak
    kurang dari RM2000 dan belum mendapat pengampunan; atau

    vi)
    telah memperoleh kewarganegaraan asing.

    SPR patut hantar pakar dari tanjung rambutan untuk check anwar ni sebelum pilihanraya.

  15. Arhi says:

    Anwar memang bijak mencari peluang bagi menaikkan imej PKR, perletakkan jawatan calon,PKR kajang disaat rakyat sedang memuncak dgn kemarahan berhubung dgn kenaikan,tariff letrik,tol dan beberapa keperluan barangan,apabila berlaku pilihanraya kecil nanti pastinya berlaku perlonjakan drastik dalam majoriti apa lagi sokongan kaum China memang tidak berubah sedangkan di sini kawasan majoriti China, dan selepas itulah imejnya dan partinya akan naik dan pastiny membolehkan dia memperlekeh2kan DS Najib dan kerajaan. Kegilaan Anwar yg dikatakan KJ itu kurang tepat sebaliknya ini adalah satu strategi untuk menguatkan diri dan imej partinya di samping untuk mengalih pandangan rakyat terhadap beberapa masaalah yg sedang dihadapinya

Leave a Reply

Threesome