Menu Utama

Anwar Ibrahim Dicabar Pinda Enakmen Agama Bukan Islam Selangor

Oleh Zul Rawi

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan, Datuk Addul Rahman Dahlan mempertikaikan tindakan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang cuba menyalahkan Umno dan kerajaan Barisan Nasional berhubung kemelut kalimah Allah.

Menurutnya Anwar ketika menyampaikan ucapannya di Taginambur, Kota Belud semalam banyak menyentuh isu semasa termasuk kalimah Allah yang kononnya angkara Umno. Sedangkan semua isu tersebut berlaku di Selangor yang ditadbir oleh kerajaan pakatan rakyat.

“Saya hanya ingin maklumkan kepada Datuk Seri Anwar bahawa naskah Al-Kitab yang dirampas berlaku di negeri Selangor, yang di tadbir oleh parti beliau iaitu Pakatan Rakyat. Agensi yang merampas adalah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) iaitu agensi negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

“Enakmen negeri yang melarang penggunaan kalimah Allah di Selangor diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Sultan yang bertitah mengenai larangan penggunaan kalimah Allah ialah DYMM Sultan Selangor, Sultan negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat,” katanya.

Rahman turut mengatakan sekiranya Anwar merasakan isu tersebut menghantui pemikirannya, dia sepatutnya memecat semua pegawai yang terlibat atau sekurang-kurangnya segera mengadap DYMM Sultan Selangor dan meminta baginda menarik kembali titah larangan yang dikeluarkan sebelum ini.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebelum ini bertitah bahawa penggunaan kalimah Allah hanya tertakluk kepada umat Islam sahaja, mengikut peruntukan di dalam Jadual kepada Seksyen 9 Bahagian 1 Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 yang diwartakan pada 1988.

“Jawapannya senang sahaja. Datuk Seri Anwar tidak berani. Dia lebih berani nak berceramah di Kota Belud dan cuba mengabui mata rakyat dan lepas tangan sambil menuduh orang lain. Apa pun masih tidak lewat untuk Datuk Seri Anwar untuk menujukkan keberaniannya,” ujar beliau lagi.

Tidak cukup dengan itu, beliau turut mencabar Anwar untuk meminta kerajaan Selangor membawa usul bagi meminda Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (1988) dalam persidangan dewan undangan negeri yang akan bersidang tidak lama lagi.

“Tidak ada alasan untuk pindaan itu tidak diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri kerana Pakatan Rakyat mempunyai majoriti dua pertiga di Dewan tersebut. Lagi pun tiga Ahli Yang Berhormat DAP dari Selangor telah berjanji untuk membawa usul pindaan itu. Saya harap Datuk Seri Anwar tidak menekan mereka untuk menarik balik hajat mereka itu.

“Samada DYMM Sultan Selangor akan berkenan meluluskan pindaan itu atau tidak bukan persoalannya. Yang penting Datuk Seri Anwar ada peluang untuk membuktikan bahawa beliau serius untuk membenarkan penggunaan kalimah Allah di Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat,” jelas beliau lagi.






15 Komen to Anwar Ibrahim Dicabar Pinda Enakmen Agama Bukan Islam Selangor

  1. system baru says:

    di sebab anwar nak menang kerusi sabah serawak..anwar main isu agama. anwar sanggup menipu orang malaysia ini

  2. decepticon jr. says:

    mane penah malaysia aman lepas aljuburi ni dibebaskan dari penjara.fitnah dan pembohongan berluasa.tpi org mcm ni biasenye panjang umur

  3. baba says:

    bangsat anwar ni bila pergi kat sabah lain bunyi dia, bila cakap di selangor lain bunyi dia…macam bangsat jer.

  4. Sahabat Islam/Melayu says:

    Ini untuk umat Islam/Melayu yang suka bergaduh, tidak bersatu. China PRC dah tawan James Shoal – 50 batu ke Sibu. In lah laknat Allah dah turun pada umat Islam/Malaysia.

    Chinese ships patrol area contested by Malaysia
    Jan 26 (Reuters) – Three Chinese ships on Sunday patrolled the James Shoal, an area also claimed by Malaysia, and soldiers and officers on board swore to safeguard its sovereignty, in the latest sign of Beijing’s territorial assertiveness in the South China Sea.

    The group was made up of an amphibious landing craft, the Changbaishan, and two destroyers, state news agency Xinhua said.

    “During the ceremony held in the Zengmu Reef area, soldiers and officers aboard swore an oath of determination to safeguard the country’s sovereignty and maritime interests,” Xinhua said. Zengmu Reef is the Chinese term for James Shoal.

    Xinhua said the fleet commander Jiang Weilie “urged soldiers and officers to always be prepared to fight, improve combat capabilities and lead the forces to help build the country into a maritime power”.

    China is in an increasingly angry dispute with its neighbours over claims to parts of the potentially oil and gas-rich South China Sea. China lays claim to almost the whole of the sea, which is criss-crossed by crucial shipping lanes.

    Beijing regards the James Shoal as the southernmost part of the country’s territory.

    Last March, Malaysia protested against the incursion of four Chinese ships in James Shoal, about 80 km (50 miles) off Sarawak on Borneo island. Chinese sailors fired guns in the air during the visit to the shoal. In April, a Chinese maritime surveillance ship returned to James Shoal to leave behind steel markers to assert its claim.

    China upset the Philippines and the United States this month when rules went into force demanding fishing boats seek permission to enter waters under the jurisdiction of China’s southern province of Hainan, an area the provincial government says covers much of the South China Sea.

    Vietnam, Taiwan, Brunei, Malaysia and the Philippines also claim other parts of the South China Sea. China has a separate dispute with Japan in the East China Sea. (Reporting by Sui-Lee Wee; Editing by Ron Popeski)

  5. DataCode says:

    Anwar bukan seorang yang cerdik pandai sebaliknya manusia yang pandai-pandai untuk mengadakan sesuatu,amat bodohlah sesiapa yang masih jadi penjilat beliau..

  6. badrole amin says:

    betul juga kata menteri kesejahteraan bandar, perumahan dan kerajaan tempatan jika musibat(anwar) itu tidak berani menyatakan hasrat persetujuan bersama 3 adun DAPigs yang mahu meminda dan memansuhkan Seksyen 9 Bahagian 1 Enakmen Ugama Bukan Islam(Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam 1988), bagaimana babi-babi peringkat semua usia yang berkiblatkan pakatan haram hendak mempercayai ketelusan sokongan dan kebenaran yang diberikan musibat(anwar) itu kepada pihak kristian untuk menggunakan kalimah Allah?

    aku percaya anak babi seperti ‘tony gunawan’ juga sukar hendak mempercayai akan ketelusan sokongan dan kebenaran yang diberikan musibat(anwar) itu

    tak gitu tony(anak babi)?

  7. bujuk says:

    BN dah tersepit… buat undang2 yg. bertentangan kemudian cucuk keliling bagi rakyat bergaduh. BN izinkan kemasukan bible melayu yg. guna kalimah Allah dengan syarat, dalam masa sama arah negeri/sultan bertitah kalimah Allah tertentu untuk umat Islam. Sampai bila BN nak jadi lidah bercabang. D s’wak/sabah BN kata anda bebas guna kalimah Allah walau d gereja, tapi d semenanjung BN kata akan berlaku 13mei jika gereja berani guna kalimah Allah. Pemimpin BN mana yg. boleh buat pencerahan… apakah Allah d Sabah/s’wak dengan Allah d semenanjung itu Allah yg. berbeza???

    • armok says:

      Hahaha. Mamat munafik ni lagi….pemimpin parti hang pun tak ketahuan, hilang punca…. sampai kena jilat ludah sendiri balik, pandai nak tuduh org lidah bercabang. Memang suku sakat penipu hangpa ni semua…berapa banyak lagi pencerahan yg hang nak ? Tak payah lah nak belagak macam penyelamat umat. Hang selamat kan akidah hang dulu la.

    • WTF says:

      “BN izinkan kemasukan bible Melayu yg guna kalimah Allah dgn syarat????”

      Cuba hang baca surat 10-point soulution dan baca betul2 ada surat tu mentioned kalimah “Allah” ker tak Bujuk!!!

      http://www.tcfmy.org/project/tcfmy/media/2013/07/25/181000-571.pdf

      Tak jumpa kan!!! Lain kali buat research sendiri sebelum bawak cerita BOHONG!!!

    • WTF says:

      “Pemimpin BN mana yg. boleh buat pencerahan… apakah Allah d Sabah/s’wak dengan Allah d semenanjung itu Allah yg. berbeza???”

      Pencerahan dari segi apa hang nak ni Bujuk, pencerahan dari segi perundangan atau dari segi akidah???

      Below pencerahan daripada Najib sendiri dari segi perundangan:

      http://www.nst.com.my/latest/umno-will-abide-by-10-point-solution-over-the-use-of-word-allah-1.469733

      Dari segi akidah, takkan “Tok Guru” hang takder ilmu nak beri penjelasan???

      Buang jer la perkataan Islam dalam PAS, tak guna pun simpan sebab “Tok Guru” PAS takder ilmu nak bagi penjelasan pada ahli2nya berkenaan agama Islam !!!

    • dotdot says:

      bujuk ni mcm pantat je,,biar bengap yg boleh diajar,,jangan la jadi bengap yg lansung x boleh diajar,,mcm pukimak lu je lu ni..

    • WTF says:

      Nampak kelibat Bujuk berdegar2 hari ni

      Bila tang ni, lari lagi!!!

  8. aman damai says:

    Ni la Dajjal Malaysia. Suka huru harakan rakyat.Selagi x capai matlamat…selagi itu la dia akan menjuburi pencacai pakatan. Badigol

Leave a Reply