Menu Utama

2 kes SJKC: Sampai bila pembangkang tak mahu mengaku “Cina rasis”?

Semalam, kita diberitahu tentang fakta 2 orang murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Khai Meng di Sungkai yang diperlakukan seperti lembu apabila digantung loceng pada leher dan dipaksa pula memakan rumput oleh seorang guru berbangsa Cina dari pagi hingga ke tengahari.

Malah guru itu dilaporkan mengugut pula mahu memuat naik gambar kedua murid tersebut di laman Facebook dalam keadaan memalukan. Entah apa tujuan guru Cina itu, saya kurang pasti…

Sebelum ini juga dilaporkan tentang seorang guru muallaf di sekolah SJKC Nan Ya di Kota Tinggi yang dipaksa guru besar sekolah, Chiew Swee Tuan, supaya membuka tudung ketika mengajar di sekolah dan diugut keselamatannya jika berdegil.

Bila cerita di SJKC Nan Yan itu terbongkar, barulah guru besar dan jemaah sekolah tersebut tampil meminta maaf pada guru muallaf terbabit. Sementara itu, saya difahamkan tiada sebarang tindakan yang diambil terhadap guru besar itu. Peliknya, guru muallaf itu pula terpaksa di”kuarantin”kan di sekolah lain buat sementara waktu…

Dua laporan itu mengingatkan saya tentang insiden yang berlaku di Sekolah Kebangsaan Seri Peristina yang kononnya “berdosa” bagi murid-murid makan di tandas (padahal bukan tandas pun!) di mana guru besarnya, Mohammad Nasir Mohd Noor, menerima tekanan dan kecaman hebat dari pelbagai pihak, khususnya pihak pembangkang.

Malah dikhabarkan bahawa guru besar berbangsa Melayu itu juga dimaki hamun dan dicaci cerca seteruk-teruknya di media internet oleh blogger dan portal pembangkang sehingga memaksa dia menulis luahan hatinya yang terkilan. Teruk jugalah guru besar itu dan keluarganya dihentam hanya disebabkan sedikit silap faham…

Persoalannya, dalam ketiga-tiga kes di atas, mengapa hanya Mohammad Nasir saja yang dihentam? Guru besar berbangsa Melayu itu hanya melakukan sedikit kesilapan, namun niatnya memang baik. Tapi dia dihentam dari segenap sudut sehingga membuat diri dan keluarganya begitu tertekan.

Tapi, mengapa pula dua kes yang jelas menunjukkan sikap guru Cina yang rasis, tidak wajar, tidak adil dan salah tidak beretika itu dibiarkan sepi oleh lidah-lidah pembangkang, khususnya pemimpin politik DAP dan PKR? Mana suara Kit Siang, Guan Eng, Hannah Teoh, Teresa Kok dan Tony Pua?

Sebelum ini DAP cukup kuat menuduh UMNO rasis, seolah-olah Kit Siang, Guan Eng, Teresa Kok dan ramai lagi pemimpin parti itu yang “suci” dan tidak rasis. Kononnya DAP parti “muhibbah” yang mementingkan semua kaum. Sampai tak ada Melayu yang menang dalam CEC pun DAP sanggup lantik “Melayu celup” dalam jawatankuasa tidak sah itu…

blogger-image--1782909445

Namun berdasarkan dua kes di atas, DAP hanya menikus dan berdiam diri? Inikah yang dikatakan “DAP tidak rasis”? Kalau Melayu, DAP “balun” cukup-cukup. Tak cukup DAP “balun”, DAP suruh pula PKR “tibai”? Tapi bila guru Cina kurang ajar dan jelas bersalah, kenapa tak “balun” langsung? Usik sedikit pun tidak..!

Kononnya pemimpin pembangkang tidak rasis? Itu bukan lagi kategori rasis, tapi “bapak rasis”!

Begitu juga dengan ibubapa di kedua sekolah SJKC terbabit, mengapa mereka tidak bersuara? Mengapa diam? Tidak takutkah anak-anak mereka disumbat dengan fahaman rasis yang akhirnya akan menyebabkan keharmonian kaum di negara ini hancur?

Pada saya, insiden di kedua SJKC ini jelas membuktikan bahawa berkemungkinan ada benarnya dakwaan yang mengatakan SJKC merupakan salah satu “ladang ternak” generasi Cina yang rasis, tidak menghormati perlembagaan dan penuh dengan hasutan yang mampu mencemar keharmonian kaum di Malaysia.

Saya tidak menuduh semua SJKC begitu, namun saya yakin ada di kalangan SJKC yang telah lama mengamalkan budaya begitu. Kalau tidak, takkanlah ada generasi muda Cina yang betul-betul kurang ajar pada Islam dan bangsa Melayu Bumiputera di negara ini, bukan?

Seperkara lagi, saya secara terbuka ingin menggesa supaya Kementerian Pendidikan supaya mengambil tindakan yang paling tegas dalam kedua isu di SJKC ini. Bukan mahu mengugut, namun bagi mengelak ketegangan antara kaum di masa depan, tindakan tegas perlu diambil sebagai pengajaran.

Saya memohon agar guru besar di SJKC Nan Ya dan guru terbabit di SJKC Khai Meng dipecat segera. Tindakan itu bukan saja demi menjaga hati bangsa Melayu yang sudah “terbakar” sebelum ini, namun mungkin itu salah satu cara Kerajaan membalas budi baik bangsa Melayu yang memberi undi mereka pada BN pada PRU ke-13 yang lalu.

Tiada kompromi dalam soal ini pada saya. Hak Islam dan bangsa Melayu kian tercabar tanpa sebarang tindakan yang berbaloi diambil terhadap mereka-mereka yang jelas kurang ajar dan biadap. Pengajaran setimpal perlu diambil terhadap mereka, atau polemik “hati Melayu terbakar” akan terus “membakar” lagi, dan mungkin buruk akibatnya kalau tidak “dipadam”, kan?






31 Komen to 2 kes SJKC: Sampai bila pembangkang tak mahu mengaku “Cina rasis”?

  1. tengkudin says:

    mmg haramjadah puak cina ni…

  2. tony gunawan says:

    cerita pelajar makan rumput rupa-rupa ia hanya rekaan umno semata-mata!

    polis sudah mengesahkan guru terbabit hanya mengeluarkan kenyataan tersebut kepada pelajar terbabit dan langsung tidak bertindak seperti yang dicerita oleh umno makan rumput!

    umno pandai berfitnah!

    • Kluangsoh Mat says:

      Tak melenyapkan kenytaan cikgu ah beng ni dah melembukan 2 budak melayu dengan letak loceng di leher mcm rupa lembu masa hari thaipusam

    • Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

      Tony RASIS..Tony RASIS..Tony RASIS..

    • Mawar says:

      Sjkc adalah kandang yang ternak anak babi.

      Tak mau guru tersebut ditukar ke tempat lain. Berikan tindakan pentadbiran dan buang kerja dia. Biar dia blaja untuk insaf dgn perbuatan biadap dia.

      Sekolah vernakular mesti dihapuskan.

      Sjkc adalah kandang babi yang ternak anak2 babi. HAPUSKAN hapuskan.

      Kerajaan diseru bertegas, jangan lembik sangat!!!

  3. shwan says:

    hei tony cina makan babi jijik….awak haramjadah…tony laporan polis tu apa benda?
    Saya tau awak agen DAP komunis dalam blog ini kerja awak nak racun minda orang melayu.

  4. Wong Pin Ter says:

    Betul2 makan rumput atau sekadar cakap kena makan rumput bukan isu disini. Isunya hukuman itu ada unsur membenci orang Melayu dan Islam.Sekadar diberi amaran tidak mencukupi . Paling ringan pun kena gantung tugas dan ditahan gaji. Guru Besar Sekolah Pristina tempoh hari pun digantung tugas walhal itu isu salah faham sahaja bukan betul suruh makan dalam tandas pun. Apa pasal yang isu makan rumput ini tidak diwar-warkan sebagai isu rasis dan di mans suara2 Melayu pembangkang yang menghentam teruk Guru Besar Sekolah Pristina tempoh hari kenapa senyap. Adakah anda sudah jadi bodoh sebab sudah banyak termakan tahi dan terminum kencing babi?

    • acid says:

      Yup. bro. Kalau nak harap pembangkang, Malaysia dan Melayu dah lama tinggal sejarah ! pegawai kerajaan dan penjawat awam yg menjadi talibarut pembangkang yg berada di dalam pentadbiran kerajaan perlu di kenal pasti segera ! Ketegasan kerajaan amat diperlukan.

    • Mawar says:

      Guru itu patut dibaung kerja!!!

      Guru besar juga sepatutnya terima natijah….digantung tugas bersama gantungan loceng di leher.

      Hapuskan sjkc!!!

      Kerajaan diseru bertegas!

  5. alimedanbaru says:

    kalau anak cina yg kena
    kerajaan akan kelamkabut
    menteri akan jadi lipas kudung
    cina akan menghantar memorendum
    cikgu kena tukar
    mesti dikenakan tindakan disiplin yg seberat-beratnya
    tetapi kalau anak Melayu yg kena
    memang Melayu dah hilang maruah
    kalau agama diusik pun Melayu boleh kena angin ahmar..kaku dan bisu
    inikan pulak anak Melayu sendiri yg kena
    apa yg Melayu boleh buat?
    Melayu penakut
    Melayu tidak ada harga diri dan maruh pertahankan anak bangsa
    Melayu tak pandai tunjuk marah
    Malayu poyo
    boleh dijentik dan dijolok lubang hidung
    jangan salahkan cina
    kerana itu memang tugas cina sekarang
    menduga kekuatan melayu
    menduga keberanian melayu
    NGO MALAYU HANYA TUNJUK GLAMOUR
    tayang laporan polis didada akbar
    takad tu sahaja yg termampu
    hasilnya setakad ini Melayu hanya mampu berkumpul dan berarak KEBALAI POLIS
    hinalah agama Melayu
    hinalah Raja Melayu
    hinalah anak Melayu
    Melayu diam
    Melayu bisu dan takut
    Melayu tak ada perasaan
    dan Melayu memang layak tumbang
    dalam PRU 14…

  6. raplahjinggaa says:

    alimedanbaru,kawallah nafsu awak,jangan lihat gadis pakai skirt pendek lu sudah tak tahan!

    kawallah nafsu awak!

  7. Anak Lenggong says:

    Lorr….apa hal pulak ni…mana duit tabung yang dibawak kehulu kehilir kutip derma nak buat lebuhraya ni..kena songlap saperti duit tabung mamali ngan khohilal jugak kee..kalau betul camtu kesiannya penyokong bangang PAS asyik dok kena tipu dengan pemimpin mereka yang siang malam berketayap dan berjubah labuh tapi pemakaian luaran cuma dijadikan topeng untuk menipu penyokong..tengok ni..

    KOTA BHARU 26 Jan. – Sebuah syarikat pembinaan menfailkan saman sebanyak RM230 juta terhadap dua agensi kerajaan negeri berhubung projek pembinaan lebuh raya rakyat dari Kota Bharu – Kuala Krai di Mahkamah Tinggi di sini, hari ini.

    Dae Hanguru Infra Sdn. Bhd. selaku plaintif menamakan Baldah Toyyibah (Prasarana) Kelantan Sdn. Bhd. sebagai defenden pertama dan Perbadanan Menteri Besar Kelantan defenden kedua.

  8. raplahjinggaa says:

    alimedanbaru,apa u cakap ni?
    aku suruh u kawal nafsu,u kata lain!

  9. mcm says:

    kes guru besar tu bukan satu kesilapan. Memang dah lama sebelum Ramadan lagi changing room to dah digunakan. Siap dapat persetujuan dalam pibg lagi.

    Parent haram jadah yang upload gamba tu yang bangang sebenarnya. Whatever happen kat skolah anak dia pun tak tahu haram.
    Just because Ramadan je dia terus overreact terus buat jugdgement melulu. Nampak sgt otak sial yg phobia, benci Islam n muslims. Bodoh. Jahanam..pitiful

    Tak perasan ke dia duduk dalam negara melayu islam. Surrounded by muslims. Mcm ni pun msih nak angkuh!! Arrogant bag of shit!!

  10. bujuk says:

    Berhujah ikut fakta bukan auta. Aku nak cadangkan turun pangkat pada guru yg. mencemarkan nama baik guru lain dan pelajar. Tapi kita jangan terlebih kata hingga benda yg. tiada diada-adakan.
    Aku rasa biasa untuk seorang guru marah anak murid dia sinis macam lembu, macam babi dan sebagainya. Masyarakat lebih baik jangan masuk campur jika tiada niat nak hina bangsa, agama dan keturunan. Bapa yg serang guru/sekolah sebab anak d rotan mungkin anak tersebut langsung tidak d tegur kesalahannya. Tidak d suruh belajar dan nasihat padanya. Umpama tidak ujud mereka d sana.

    • raplahjingaa says:

      hehe…bujuk spin untuk DAP, kita tengok ramai-ramai…

    • WTF says:

      Tang mana Bujuk mengamalkan amalan kalau berhujah ikut FAKTA???

      Selama ni Bujuk tak pernah bagi apa2 FAKTA pun dalam tulisan di MYKMU!!!

    • gambus says:

      PAS adalah contoh lembu DAPigs sebenarnya , tgk jee laa contoh bujuk nak putar belit .. apa yang takde bujuk ???

      jelas guru tesebut menyuruh murid islam tersebut makan rumput dan menggantung loceng serta mengejek mereka .. tapi 2 lagi murid cina tak kena apa-apa tindakan !!!

      selama ni kau tulis pun mana pernah ada fakta bujuk , fakta hutang negara kau menipu demi politik hina PAS !!!

  11. Jambol says:

    Kerajaan, terutamanya pihak MCA dan Gerakan, mungkin buta tidak menyedari bahawa sebahagian besar SJKC merupakan salah satu “ladang ternak” generasi Cina digunakan untuk menyemai perasaan rasis, tidak menghormati perlembagaan dan penuh dengan hasutan yang mampu mencemar keharmonian kaum di Malaysia. Ramai dikalangan mereka sekarang ini menjadi pengundi yang rata-rata pro-DAP. Mereka ini telah ditanamkan dengan budaya anti-apa saja Melayu.

    Bagi membanteras kepincangan ini dan, yang lebih penting lagi, memulihkan keamanan dan kesejahteraan negara, wajib bagi Kerajaan, terutamanya Kementerian Pendidikan, mengambil tindakan yang paling tegas dan berani, bukan sebagai “pengajaran” saja tetapi menghapuskan budaya yang membahayakan negara ini.

    Tetapi sebagaimana biasa, kami pasti Kerajaan di bawah kepimpinan Najib ini tidak akan membuat apa-apa tindakan tegas dan berani, seperti biasa lah, kerana mereka ni hanya berani “menyeru” dan “menasihat” saja dan menyerahkan kepada pihak berkuasa di Timbuktu untuk mengambil tindakan.

  12. jombo says:

    KEMENTERIAN PELAJARAN PATUT MENGKAJI STATUS SJKC UNTUK DIKELUARKAN DARI SISTEM PENDIDIKAN NEGARA. JANGAN IKTIRAF SEKOLAH MEREKA.

  13. Malaysian says:

    amat sedih aku tengok comment di sini, apatah kami lihat perkara dari satu sudut, satu contoh

  14. songkok says:

    Pusat ternakan babi sjkc patut ditutup serta merta, kita melayu mesti lemahkan kaum cina, biar mereka bawah tapak kaki kita.

  15. jombo says:

    Kembalikan hak majoriti rakyat. Hukum cikgu rasis itu dengan sepuluh kali sabatan dan diberi makan taik lembu baru ada keadilan.

  16. afiqah says:

    Astaghfirullahaladzim,tenang anak2 melayu!Kecewa pulak tengok korang semua ni (x kira melayu ke cina)perkataan sekolah tukar jadi kandang la…politik.kitorang ni kena BANGUN dah sekarang.AWAKE!! pls don’t blur2. Memang,diorang ni kadang-kala naik gila skit,tapi tengok kaum kita ni…entah berapa banyak ‘kerja’ dah kitorang buat (ape kurangnya kta).tengok lah berita-berita dulu dan kira lah sendiri.Sampai luar Negara pun ada berita tentang kita,tak malu?! aku dah stay kat oversea beberapa bulan (don’t say Singapore,kata lah jepun)bila fikir balik baru tahu bezanya.Korang semua kena pergi luar sana baru mata tahu besar,hati bersih.kita ni insan.jika sejarah ditukarkan,watak diorang tu ditukar menjadi orang jepun…guarantee hal ini x akan berlaku?! Fikirlah sendiri kenapa.

Leave a Reply

Threesome