Menu Utama

Pemimpin PAS Elok Sertai Kursus Tanam Padi

Sedang orang ramai menumpukan perhatian pada perkembangan semasa kempen PRK DUN Sungai Limau waktu inilah pemimpin PAS menampilkan aksi lawak bila mana dengan selambanya menabur benih padi ketika paras air setinggi labu betis atau pun hampir mencecah lutut.

Tak pasal-pasal orang kampung sekitar Sungai Limau dan khalayak seluruh negara ketawa tak kering gusi mengenangkan aksi hipokrit yang dilakonkan oleh pemimpin PAS.

Siapa yang empunya idea tak tahulah, itu kena tanya Mahfuz Omar. Ini samada sengaja nak perkenakan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang atau ia terjadi disebabkan kedunguan pengarah program.

Rasanya memang elok sangat para pemimpin PAS termasuklah Presidennya cuba risik-risik kot-kot ada kursus penanaman padi yang disediakan oleh jabatan atau agensi pertanian untuk tambah pengetahuan supaya kelak tidak lagi menjadi bahan gelak tawa orang ramai.

Barangkali melalui kursus sebegitu dapatlah pimpinan PAS ketahui kenapa sebelum kaedah tabur terus dalam air dilakukan, paras air di sawah bendang mestilah sekitar 5cm hingga 10cm atau atas sikit dari buku lali dan maksima tak melebihi sejengkal ketinggian parasnya.

Kalau melebihi dari paras itu alamatnya kempunanlah benih padi yang ditabur itu untuk bercambah hidup mengenal cahaya mentari dan keindahan duniawi.

Tapi sebetulnya kalau tak pergi kursus pun tak mengapa sebab infonya kini cuma di hujung jari saja. Di bawah ini sedikit maklumat berguna mengenai penanaman padi yang tentunya bermanfaat untuk pemimpin PAS.

Mudah-mudahan dengan info ini maka lakonan hipokrit pemimpin PAS kelak tidak lagi diselubungi kedunguan. Itu pun kot kalau masih teringin nak berlakon sebagai pesawahlah.

Tiga Kaedah Penanaman Padi;-

a) Tabur Terus Basah

Putaran tanah dilakukan dalam keadaan tanah ditenggelami air. Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan dalam keadaan tanah yang rata dan lembab (air cap-cap).

b) Tabur Terus Kering

Kebiasaannya, putaran tanah secara kering dijalankan pada musim pertama penanaman padi. Putaran tanah dilakukan dalam keadaan kering dan kerja-kerja menabur benih padi dilakukan di atas permukaan sawah yang kering. Kaedah ini dapat menjimatkan penggunaan air.

c) Tabur Terus Dalam Air

Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan di dalam petak sawah yang bertakung air 5 -10 cm. Kaedah ini dapat membantu mengurangkan infestasi padi angin. (kaedah ini yang diguna pakai oleh Hadi ketika menabur benih padi sewaktu air di paras labu betis :)).

Maklumat lanjut sila ke laman web MADA.






37 Komen to Pemimpin PAS Elok Sertai Kursus Tanam Padi

  1. tengkudin says:

    vangang!! cam tu la…Nampak sangat tak pernah turun ke bendang!! vangang!!

    tabor benih padi dalam air paras lutut..hanyut la benih tu..vangang punya PAS!!…

    leh kali tabor hama padi je..wakakakaka

  2. Mek Esah says:

    Alahai gimik je tu….itu pun nak kisah….hang ni pun patut2 le…jangan tak cerdik

    • Jenab says:

      biasa la umno.. mana pernah cerdik

    • WTF says:

      Eh, masa Najib dulu, puak2 FUCKUTAN ambik kisah….

      Napa lak Hadi Roi buat, org lain tak boleh ambik kisah…

      Cer cerita sikit!!!

    • raplahjingaa says:

      Tak lah mek…tu bukan gimmick, dan tu pulak bukan semai benih padi…tu depa bagi anak ikan keli makan, tak ada kena mengena dengan padi !! hehehe..

    • anakbochek says:

      Tu namo eh BANGANG bertingkek-tingkek. Kalau nk buat gimik tabur padi atas padang cukup lah. Puak PAS ni malas betul bab2 search info pakai Google, kalau search “chikaro” memang cekap.

    • bangKano says:

      Tu sekadaq gimik ka mek esah weiii…? Kalo nak buat gimik jangan la berbaur kebodohan saja nak membodo kan rakyat weiii…jadi sapa bodo..puak puak hamPAS termasuk hang sendiri mek esah oiiii. Warga sungai Limau dah gelak terbahak bahak…depa kata Kak Coh nok tegelok….!!!

    • bujuk says:

      Diorang jeles…
      pemimpin UBN tak turun bendang. Semua orang pun tahu TGHA bukan tinggal d kedah(banyak bendang) tapi tinggal d t’ganu tepi laut. So… kalau boleh turun bendang dah kira merasai denyutnadi seorang petani.

      • gambus says:

        nak jeles atas sifat bangang pemimpin PAS ??? memang laa hadi taktahu bujuk , yang tongong melelong mengikut peganjur program buat aksi panca sitara tu buat apa , inilah asyik nak maki orang , sekali tertpalit kat muka sendiri hahahahaahahahah

  3. alimedanbaru says:

    aku sempati jugak dengan Pas ni, tapi nak buat camno sebab Pengarah Pilihanraya Sg Limau adalah ‘Mr Bean’ jadi semua program adalah ala mat kacang jugak.. lepas ni elok jugak mereka ramai-ramai pergi ke pusara arwah Azizan pulak, buat program ‘cabut rumput’ maka akan bersempatilah agaknya sesiapa yg melihat…

    • tengkudin says:

      itu hari pasal super impose…pun dah kantoii…menipu dan kaki kencing kuat..ikut peelMR MAHPOS BEAN!!ut yang bodo bertingkek tingkek!hahah

  4. tengkudin says:

    apa kata soh depa tanam padi tu seluruh sawah kat dun sg limau..baru la kita tengok gimik ke hapa!! hahah..

    vangang punya PAS!!….

  5. Rosmah87 says:

    KORANG MASIH INGAT LAGI KE AKSI SUSUN BATA OLEH NAJIB??

    AKU RASA GAMBAR TU DAH MERANTAU JAUH KE USA KAH KAH KAH…

  6. Anak Lenggong says:

    Kah kah kah…woi mangkok..mana ada orang turun ke bendang pakai kain pelikat serupa kain samping kah kah kah..aku ingat diorang ni nak main gelembong dalam bendang kut..ataupun kain tu nak buat penyaut ikan keli, puyu ataupun haruan dalam bendang tu kah kah kah..bodoh piai punya orang..kalau pun nak tanah benih padi..keringkan dulu air dalam petak sawah tu..ni ditabur dalam kawasan air yang banyak mana nak tumbuh..baik diaorang tu tabur benih padi dalam parit..kah kah kah kah..

  7. baba says:

    ni nama dia berlakon saja, kononnya berjiwa petani. bodoh.

    • alimedanbaru says:

      agaknya kat atas batas tu siap ada beberapa pengadil untuk menjurikan sape yg paling terbaik showmanship dia… sape lagi Mr Bean la..he he

  8. dotdot says:

    DIA ORG RETI TABUR BENIH DLM LUBANG JUBUR JE..MCM BANG NON,,,

  9. ultra melayu says:

    kamera tu besi.xleh caya..haha

    • alimedanbaru says:

      …leputusan Pakaian Beragam dan gaya terbaik ialah… jeng jeng… MR BEAN dengan topi Mat Bond dan cermin mata Superman.. he he adoiiihai

  10. Public says:

    Saudara admin, ayah saya adalah pesawah di kawasan Perak utara. Kaedah tanam padi yang dibuat seperti di dalam gambar adalah kaedah yang selalu dibuat di kampung saya. Sekarang memang benih padi ditabur tapi bukan guna tangan tapi mesin kerana lebih cepat. Tolong rujuk dulu dengan pesawah ya buat bendang bukan dengan web atau blog yang hanya Google kaedah tanam padi tapi tak pernah buat secara praktikal

    • reds says:

      gambar tu bukan kat perak utara…. orang pas sendiri yang wat kenyataan tue… maknanya kat sana x baling benih dalam air…

    • gambus says:

      ada tempat yang ditabur dengan tangan , walaupun guna mesin !! adakah tempat kau tabur benih dalam air yang sampai ke lutut ??? benih mana nak tumbuh camtu beb !!!

    • sireh ke gagang says:

      org perak utara tanam padi siap pakai samping kain pelikat eh ?

    • WTF says:

      Saudara Public…

      Please highlight this matter to MADA and explain how your father do it, okay brother!!!

      http://www.mada.gov.my/tanaman-padi

  11. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Mangkaq punya pemimpin PAS!!!semua nih CAP BIAWAK…

  12. bujuk says:

    Tak kesah la nak kata apa pun…
    Yg. penting ini tanda PRIHATIN TGHA pada petani d Sg.Limau.
    Mukriz ada turun BENDANG?

    • gambus says:

      Prihatin sampai kena gelak dengan golongan petani kat sana !!! hahaha apalaa bangang sangat tu , sampai buat aksi ala-ala panca sitara nampak sangat bukan prihatin ni , ni nak glamour bergambar jee !!!

      Kalau betul nak tolong petani buat macam BN , tunaikan janji yang telah diberi , inilah yang buat aku semakin sayang dengan BN muahahahahahahahaahahhaah

Leave a Reply