Menu Utama

DAP Hina Kakitangan Awam Melayu Atas Dasar Rasis?

Kita amat kesal dengan tindakan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang menggunakan perkataan ‘kucing kurap’ bagi merujuk kepada penjawat awam di Pulau Pinang mencerminkan keperibadian pembangkang yang angkuh. Dari dulu hingga kini DAP tidak pernah berhenti menghina bangsa Melayu yang merupakan penduduk asal Malaysia. Mereka tidak mahu menerima hakikat bahawa  bangsa Cina wujud di Tanah Melayu atas dasar dibawa oleh British untuk bekerja di lombong-lombong bijih timah.

 

Hanya kerana ketamakkan kuasa dan keangkuhan dari segi ekonomi mereka merasakan bahawa mereka mampu “mengusir” bangsa Melayu dari Tanah Tumpah sendiri. Persoalannya  ke mana harus mereka “usir” bangsa Melayu.  Sekiranya bangsa India boleh disuruh balik India, bangsa Cina balik Cina namun bangsa Melayu pula inilah tanah tumpah darahnya.

 

Maka agenda menjadikan bangsa Melayu sebagai “hamba” di tanah tumpah nenek moyang pun bermula.  Oleh kerana terlalu tebal perasaan benci terhadap Melayu telah disemai berpuluh tahun lamanya maka mereka dengan mudah secara sengaja dan tidak sengaja menghina apa sahaja yang berkaitan dengan bangsa Melayu.

 

Sepatutnya  sebagai wakil rakyat, Jeff Ooi tidak seharusnya menghina mana-mana penjawat awam walau apa pangkat sekali pun. Tindakan Jeff Ooi itu  mencerminkan sifat sebenar pembangkang yang memandang rendah kepada golongan yang tidak memberi sebarang kepentingan kepada mereka. Beliau sepatutnya  menghormati pengundi yang memilihnya menjadi wakil rakyat, tidak kira dari serendah-rendah pangkat sehingga kepada orang yang berpangkat besar. Oleh itu sewajarnyalah beliau perlu memohon maaf kerana menghina penjawat awam yang menjalankan tugas dengan dedikasi.

 
Sebelum ini  juga seorang pemimpin DAP pernah mengeluarkan kenyataan yang berbentuk penghinaan  bahawa kaki tangan awam banyak makan rasuah kerana ramai orang Melayu. Rasuah  tiada kaitan dengan mana-mana bangsa atau agama. Rasuah adalah penyakit umat akhir zaman. Rasuah adalah satu penyakit dan ia harus diperangi. Rasuah juga  wajar digelar sebagai najis seperti mana kerajaan pernah menganggap dadah sebagai najis. Sepatutnya DAP wajar menjalankan kempen agar bangsa Cina yang terdiri dari golongan saudagar, peniaga dan berada tidak memberikan rasuah. Merekalah antara  adalah punca rasuah yang sebenarnya.

 

Tambahan pula  seorang pemimpin kanan DAP pernah  berkata, DAP akan merombak semula kakitangan awam kerana ramai sangat orang Melayu. Diikuti pula dengan kenyataan kakitangan awam banyak makan rasuah puncanya juga sebab ramai sangat orang Melayu. Majoriti besar kakitangan awam telah menjalankan tanggungjawab dan amanah mereka dengan sempurna. Oleh itu tindakan menuduh kakitangan awam sebagai banyak makan rasuah adalah perbuatan khianat yang tidak boleh dimaafkan kerana ia menjatuhkan maruah kakitangan awam, keluarga mereka dan bangsa,

 

Ketua Publisiti DAP Tony Pua  pula tetap  mempertahankan kenyataannya merujuk Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan Utusan Malaysia sebagai “anjing Umno” apabila berkata beliau “hanya memperkatakan apa yang benar”.  Kakitangan ROS  majoritinya merupakan orang Melayu. Maka DAP sememangnya tidak teragak-agak mengeluarkan kenyataan menghina  mereka.

 

DAP memang tahu bahawa mereka tidak boleh menipu UMNO sebagaimana yang mereka lakukan terhadap PKR dan PAS yang sentiasa tunduk dan sujud terhadap “tokong” DAP. Perjuangan UMNO yang tegar membela dan mempertahankan agama Islam , bangsa Melayu dan tanahair amat dibenci mereka. Manakala PAS dan PKR yang terlalu banyak memperjuangkan dendam peribadi dan ketamakan serta ketaksuban kuasa lebih mudah dimanipulasikan oleh mereka.  Demi mengukuhkan perpaduan Islam dan Melayu maka sepatutnya PAS dan PKR menolak DAP dari kamus perjuangan mereka.






9 Komen to DAP Hina Kakitangan Awam Melayu Atas Dasar Rasis?

  1. baba says:

    dap mana ada rasis, dia buat apa pun tak rasis, tapi kalau umno buat apa semua rasis….celaka punya dap

  2. Mel says:

    Kita tunggu apa kata bujuk dan mooh..pasti mereka ada jawapan yang akhirnya menuju kearah BN puncanya..Hehehe

    Memang kaki putar alam..

  3. alimedanbaru says:

    ..kadang-kadang hanya ada satu sahaja jawapan dari dua jawapan yg boleh selesaikan penghinaan dan kekejian yg orang berikan kepada sesuatu bangsa. jawapan pertama:
    * dengan mulut – merayu minta tarik balik perkataan tersebut, itu pun sama jugak macam kucing kurap!
    jawapan kedua:
    * dengan tangan – ini lebih bermaruah kerana harga diri tidak boleh dibasuh dengan air lior semata-mata. hanya tangan yg dapat mengajar sikurang ajar!

  4. acid says:

    Setuju dengan alimedanbaru’ aku pun agak kekok nak ulas dan berhujah dengan puak ni dan puak yang menyokong mereka. buang masa, bahasa maki dan tangan jer baru diaorang faham.

  5. korokstabang says:

    bagus bagus hadiah kepada melayu penang yang sokong serta undi dap kapir harbi

  6. gambus says:

    orang Islam dalam Pakatan ni masih lagi tak sedar dengan sikap racist puak DAPigs ni ..

  7. mRsTURDY says:

    Kucine kurap lebih mulia drpd Babi Kurap [DAPigs]

  8. Mat Panjang says:

    DAP sudah tidak ada cara dan isu untuk buat pengundi dan orang ramai marah dan benci terhadap Kerajaan BN. Dulu mereka jadikan PDRM, ACA dan AG Chambmers sebagai sasaran. Itulah kerja mereka sebelum PRU 14.

  9. tubir says:

    Tak payah kesal ….sebagai orang melayu kita sepatutnya tunggu dimana cina lahanat nak pegi dan baling dengan telur busuk …..aku cabar orang orang Melayu Pulau pinang kalau ada telur la…..

Leave a Reply