Menu Utama

Ye Lin-Sheng Dedahkan Sikap Rasis Orang Cina Terhadap Orang Melayu!

Penulis rasa terkejut dengan keberanian seorang ahli perniagaan dari China yang berani menyatakan sebuah hakikat berkenaan dengan kaumnya sendiri. Pendedahan ini sebenarnya bukanlah perkara baru, sedang Prof Dr. Ridhuan Tee Abdullah juga menyatakan perkara yang sama.

Atas sebab yang sama, Ridhuan Tee dituduh lebih Melayu dari Melayu. Tuduhan ini terjawab dengan intipati tulisan oleh Ye Lin-Shen, penulis buku The Chinese Dilemma. Sejujurnya, penulis belum lagi berkesempatan untuk membaca buku ini. Namun, sekadar berkongsi dengan semua dari mereka yang telah membaca buku ini.

Ye Lin-Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat.

Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

1.Pengiktirafan orang Cina:
“Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu”

2.Keangkuhan orang Cina:
“Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina”.

3.Perkauman orang Cina:
“Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis”.

4.Penghinaan orang Cina:
“Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu”

5.Sikap negatif orang Cina:
“Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka”

6.Isu Tuan Rumah:
“Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercabar. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:

“Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis”

6 perkara yang disebut di atas tidak mampu lagi dinafikan kerana itulah hakikat tentang orang Cina di Malaysia. Mungkin ada pembaca yang pernah mengalami, atau terdengar pendapat-pendapat di atas sebelum ini.

Itulah sifat orang Cina di Malaysia menurut pandangan Ye Lin-Sheng. Sifat atau perangai yang disebutkan sebenarnya wujud pada mereka yang pro DAP.

Mungkin atas sebab watak orang Cina yang sebegitu rupa, Maharaja China pada suatu ketika dulu, akan memenggal kepala sesiapa sahaja yang cuba “mengangkat muka” untuk melihat wajahnya. Mungkin Maharaja China sendiri tahu jenis manusia yang diperintahnya, dan bertindak untuk “tidak beri muka”.

Apa yang boleh penulis simpulkan dari tulisan Ye Lin-Shen ini adalah, Melayu terlalu baik hati, dan “beri muka”. Akhirnya, padan muka…






27 Komen to Ye Lin-Sheng Dedahkan Sikap Rasis Orang Cina Terhadap Orang Melayu!

  1. dkds says:

    itu sebabnya mereka berusaha mengekal dan memperkembangkan lagi sekolah vernakular yang rasis itu…kerana mereka tidak mahu bercampur dengan orang melayu di sekolah kebangsaan…

    sudah sampai masanya kerajaan sedia ada menutup semua sekolah tersebut dan menjadikan semua rakyat satu bangsa malaysia yang didominasikan oleh melayu seperti yang dilakukan oleh Indonesia…

  2. […] See the original post: Ye Lin-Sheng Dedahkan Sikap Rasis Orang Cina Terhadap Orang Melayu! […]

  3. sireh ke gagang says:

    Blogger sebastian phiu yg bongkar cerita ini . memang berinfo dan bermanfaat kita semua , bahawa andaian , telahan kita selama ini terhadap bangsa itu , memang benar dan tidak meleset sama sekali .kerana mereka juga berpandangan serong dan jauh lebih keji dan buruk terhadap kita .Org melayu .tuan rumah negara ini.

  4. Mel says:

    Lama dah aku tunggu buku² seperti ini diketengahkan. Tetapi walau panjang lebar serta diikuti fakta pelbagai pun, puak Pakatan Rakus tetap akan memperlekehkan buku yang ditulis ini.

    Silap-silap mereka akan suruh kita selidik terlebih dahulu sama ada penulis buku ini dapat projek daripada UMNO ataupun tidak..kalau tak pun mereka akan mengatakan/menuduh penulis buku ini bukan rakyat cina sebenar tetapi telah dicampur adukkan dengan melayu.

    • sireh ke gagang says:

      tidak menghairan . itu biasa berlaku. apa juga yang melibatkan mereka atau sekutu mereka ,dengan pantas jari mereka menuding ke arah org melayu yang tidak sefahaman dgn mereka ,dan UMNO adalah main target mereka untuk menyalahkan org lain . tapi mereka sering terlupa , 1 jari mereka menuding org lain , 3 jari menuding balik ke arah mereka .ini bukan retorik atau khayalan .ini realiti dan hakikat .

      • alimedanbaru says:

        aku cadangkan Guan Eng dilantik jadi raja pulau pinang, lepas tu boleh masuk giliran jadi YD Agong…he he kalau boleh jadi camtu barulah agaknya Cina ni ‘sayang MELAYU’. TAPI NAK BUAT COMNO, DATO NENAK DIA PUN DATANG KAT TANAH MELAYU NAIK TONGKANG, SILAP HB JUAL CANDU, MATA PULAK SEPAT TAK CAM MELAYU..NAK SURUH ‘POTONG PIPIT’ LAGI DIA TAK ENDAK..MASUK ISLAM JAUH SEKALI (tapi aku doakan)… APA PUN CINA SPESIS DAP NI MEMANG TAK BOLEH DIBAGI MUKA, SEBAB MEMANG MACAM TULAH PERANGAI DIA – DENGKI DAN IRI HATI PADA MELAYU TAK KESUDAHAN.

  5. baba says:

    cina la bangsa paling rasis dalam dunia ni, mengikut kajian yang dijalankan di eropah.

    • WTF says:

      Best answer given in Yahoo, Why are Chinese in Singapore and Malaysia more racist than those in China?

      http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20131019131555AAMXaPs

  6. Mawar says:

    Ahaaaa!!! Bagus lah artikel dan buku ini mendedahkan busuk hati dan dengki cinabeng.

    Aku akan beringat dgn mesej yang disampaikan bila aku deal ngan org cinerbeng ni nanti. Memang haram jadah betulll…

    Org melayu bila dah datang hebatnya….terjelepuk kaum lain. Ini tanah melayu….pendatang , sila berambus kakau tak suka.

    Kaum melayu yg masih bangang jadik pencacai kaum lain….sedar2 lah diri….

  7. tony gunawan says:

    tengok betapa baik hatinya kaum cina mampu memberi ruang kepada mereka yang berbeza pendapat dan pandangan!
    kalau seorang penulis melayu menulis buku dengan memburuk-burukkan kaum sendiri dengan pelbagai fitnah, mungkin sekali sudah dibunuh!

    • WTF says:

      “tengok betapa baik hatinya kaum cina mampu memberi ruang kepada mereka yang berbeza pendapat dan pandangan!”

      Sebab si Ye Lin-Sheng menulis perkara yg BENAR, jadi kaum Cina Malaysia terpaksalah terima hakikat that THEY ARE RACIST, ARROGANT and SOHAI!!!

      “kalau seorang penulis melayu menulis buku dengan memburuk-burukkan kaum sendiri dengan pelbagai fitnah, mungkin sekali sudah dibunuh!”

      Hang sendiri cakap FITANH Tony, dah tentulah penulis Melayu itu akan dikondem seumur hidup!!!

      Lulusan SRJKC sama macam lulusan PASTI taraf KEBODOHANNYA!!!

      Udah2lah tu Tony…

      • Kayu says:

        Alo..,Toning aa..,lu ada baca itu Malay dilema aa..,,.itu buku sapa tulis ..,Cina ka tulis.?.,,.kalau Milayu ,,,itu olang sudah mati kaa kena bunuh ka.??!!.,.aiya Cina kalau cakap talak tipu bukan Cina lo..!! Itu buku Cina Dilema bukan fitnah lo..kalau lu mau tengok lu punya bangsa dalam cermin, itu macamlah lo..,mungkin lu tak pernah mencerminkan diri, sebab itu lu cakap itu buku fitnah..!,

    • Mawar says:

      Toni….lu jangan kata kaum cinerbeng ni baik hati. Lu orang tak ada baik dlm hati….yang baik itu hanya pada org yang ada kelebihan saja….
      org yang tarak apa2 -lu orang jadi hati binatang, lu hina lagi ada lah..
      .itu sebab dulu punyer maharaja china takkan bagi muka pada rakyat china, sendiri punyer bangsa tau sendiri punya perangai….ikut suka hati mau perintah!

    • raplahjingaa says:

      hahahaha..cina baik hati, to be fair memang ada cina yang baik hati..tapi cina lepasan SRJKC macam hang baik hati ke, busuk hati ke tapi tetap tonggong !!

      Anyway aku harapkan buku ye le sheng tu dapat sapa-sapa hadiahkan senaskah kat Najib, supaya dia dapat buka mata !!

    • badrole amin says:

      haiyaa manyak bodoh punya olang, lu sulah silap cakap lah tony, hahaha

      kalu mahu olang melayu setuju sama lu punya kata, lu patut kata:

      “kalau seorang penulis melayu menulis buku mendedahkan kelemahan-kelemahah orang melayu yg menyebabkan mereka malas dan kurang berjaya, tak mungkin ada orang melayu yg berani menyanggah”

      lu kata buat pelbagai fitnah utk memburukkan bangsa sendiri, wa apa peduli itu olang kena bunuh, hahaha… sendili mau ingat maaa, kerana mulut badan binasa, kerana buntut tony sanggup bagi rasa…bagi pada siapa rasa? bagi pada anwar lah, hahahaha

    • ku2 says:

      hoi anak babi..ko tak abis2 nak bikin panas apa hal..

    • sireh ke gagang says:

      tony … tony … gi belajar basuh berak dulu sebelum mau komen pasal entry ini. lg lu komen , lg banyak lu punya bebal nampak maa.. lu tak tahu ka lu bebal banyak ?

  8. alimedanbaru says:

    APA PUN KITA KENA BELAJAR MACAMANA ‘GULONGAN YG SEDIKIT BOLEH JADI KUAT DAN BERKUASA’.DAN APA SEBAB GULONGAN YG BANYAK BOLEH JADI LEMAH DAN HAMPIR HILANG KUASA.

    KALAU SEMUA ORANG MELAYU BACA BUKU TU, JANGAN TAK FAHAM, KALAU FAHAM JANGAN TAK BERUBAH, KALAU BERUBAH MARILAH KITA SEMUA BERSATU KERANA DGNNYA SERTA MERTA CINA AKAN TUNDUK TAK ANGKAT MUKA!

  9. Mat Panjang says:

    Apa itu dan siapa racists? Sila baca artikel-artikel yang terdapat dalam “search” di bawah ini.

    https://www.google.com.my/#q=apa+itu+racist

    Nasib baik di Malaysia kita ada UMNO/MCA/MIC dan PERIKATAN dan sekarang BARISAN NASIONAL maka elemen PERKAUMAN itu dapat ditangani dengan mudah tidak seperti di negara di AFRIKA dll negara di DUNIA ini.

    PAKATAN RAKYAT dengan DAP, PAS dan PKR bolehkah mereka menangani semangat perkauman dengan baik?

  10. reds says:

    lepas artikel ni kuar…ade lagi melayu yang kate mykmu ni racist umno racist.. x tau nak cakap ape lagi dah…. memang tongong melayu camtuh….hak sedang dipijak pon x sedar lagikk..

  11. PASpartyNGOK says:

    Dalam bahasa yang mudah difaham ialah cina akan berbaik dengan sorang melayu hanya jika melayu itu dapat memberi menafaat padanya, baik jangkamasa panjang atau pendek.

    Cina dilihat terlalu baik dengan jiran, baik jiran melayu atau india atau iban. Kerana jiran pasti boleh membantu apabila bantuan diperlukan. lebih2 lagi kalau dia jual ikan/sayor dipasar atau ada kedai runcit. Dia perlukan jiran mereka memberi barang dikedainya.

    Memang benar sekali cina sentiasa pandang rendah terhadap melayu. Benar jugak cina sentiasa fikir kemakmoran, kemajuan negara adalah kerana mereka. Kerana kerajinan/kepandaian mereka , kerana toleransi mereka terhadap melayu.

    Kesimpulannya cina sejenis bangsa yang mengenang budi.

  12. Mat Panjang says:

    Ada berbagai-bagai cara sedang dilakukan oleh pehak tertentu melalui berbagai-bagai kaedah termasuk melalui tulisan, artikel, ruang columnist di akhbar/media, buku dll untuk pehak tertentu menyatakan “bangsa aku lebih baik, lebih pandai, lebih bijak dan lebih maju dan lebih meritocracy daripada kamu.” Cara itu kadang-kadang dipanggil tindakan “under current”. Ikuti sahaja media harian dan media sosial dan anda akan faham apa yang saya maksudkan.

    Ada satu suratkhabar sedang menumpukan kejayaan satu kaum di satu Negeri untuk memberi tahu bahawa Negeri/negara kita ini telah dimajukan oleh kaum tertentu dan kekayaan tercapai adalah hasil usaha mereka.

    Ada columnist yang pandai mengkritik sahaja tetapi tidak memberi apa-apa cadangan untuk memperbaiki kelemahan atau kesilapan. Ia seperti seorang doctor yang memberi tahu seorang pesakit, “Ponggong kamu ada bisul.” Itu sahaja. Lepas itu dia tinggalkan pesakit itu. Dia tidak beri tahu apa patut pesakit buat selanjutnya. Ubat pun tidak diberi.

  13. anoi says:

    tepat sekali kata2 beliau, begitulah perangai majoriti Cina la….ni.

  14. Mat Panjang says:

    Masih ada rakyat Malaysia yang mereka sendiri, anak cucu mereka dilahirkan di Hospital Kerajaan Malaysia, bersekolah di SK atau SJK atau melanjutkan pelajaran ke kolej dan universiti di Malaysia, bekerja/berniaga di Malaysia hasil dasar dan projek Kerajaan Perikatan/BN TETAPI mereka masih memuji orang Singapura dan Kerajaan PAP Singapura. Ada yang berkata orang Singapura pandai buat duit. Mereka pandai jadi “cash converter”. Saya beritahu mereka yang mereka kena faham sejarah dari mula Singapura dijajah, diurus dan ditadbir oleh Inggeris hingga ia menjadi sebuah “Interport” hingga ia menjadi sebuah “City”.

    Saya kata lagi Singapura telah jadi kaya kerana mereka telah menjadi pengimport bahan mentah, pembuat (manufacturing) bermacam-macam bahan makanan, minuman, eletronik, pakaian, perkapalan dll dan mengeksport bahan-bahan yang telah dibuat, diprocess dan dimanufactrured ke seluruh Dunia (Membeli dan Menjual).

    Pasir pun mereka “Import” dari jiran dan jadikan “reclamation land” dan “computer chips”. Rambutan jadi longan dalam tin dll perniagaan.

    Cerita, buku dan tulisan tentang “RASIS” akan berterusan selagi ada manusia berbilang kaum dan bangsa.
    Cakap pasal rasuah, penyelewengan dan jenayah Singapura dengan penduduk 4.5 juta apa kurangnya dengan Malaysia yang mempunyi penduduk 28.5 juta. Ikuti sahaja lapuran media cetak dan media sosial harian. Maka dapatlah jawapannya.

Leave a Reply