Menu Utama

Ustaz Kazim Elias Diugut Di Sungai Limau

Oleh Zul Rawi

Ketika kempen ceramah anjuran Pas gagal menarik sokongan dan kehadiran pengundi di sekitar Sungai Limau, walaupun mereka menjemput beberapa artis seperti Abby Abadi, Leman Raja Lawak, Bob Lokman dan sebagainya. Ceramah di kem Barisan Nasional / Umno pula menunjukkan sebaliknya.

Dengan membawakan penceramah bebas, Ustaz Kazim Elias ceramah tersebut berjaya dikategorikan ‘pecah panggung’ apabila berjaya mengumpulkan sekitar 5,000 pengundi. Dengan gaya bersahaja, ceramah Ustaz Kazim yang diadakan di RTC Simpang 3 itu menyebabkan para hadirin melekat dari mula hingga akhir.

Namun apa yang dikesalkan ialah, Ustaz Kazim memaklumkan sebelum kehadiran beliau ke Sungai Limau beberapa penyokong Pas telah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) yang berbaur ugutan dan ancaman bagi menghalangnya hadir.

Menurut Ustaz Kazim, beliau telah diugut agar memakai plastik kerana bakal berdepan dengan serangan balingan telur sebagai tanda protes. Namun ia langsung tidak menggentarkan beliau walaupun sedikit, kerana ingin menyampaikan dakwah.

Beliau turut menegaskan, dirinya bukanlah penceramah bagi mana-mana parti politik, namun hanya sekadar memenuhi jemputan dan itulah antara pendekatan dakwah yang dilakukannya dahulu lagi.

Ustaz Kazim juga melahirkan rasa kecewanya apabila dilabelkan sebagai penceramah kerajaan hanya kerana isi kandungan ceramahnya tidak mengikut selera pembangkang. Menurut beliau lagi, beliau hanya menyatakan apa yang benar dan cuba untuk menyedarkan masyarakat tentang bahaya bila mana politik menggunakan Islam sebagai perisai.

“Saya berkawan dengan semua orang. (Contohnya) apabila berceramah dengan orang asli, takkan saya dikategorikan sebagai penyokong orang asli.

“Saya juga turut berceramah dengan kumpulan lelaki lembut, takkan saya terus di cop sebagai penyokong golongan lembut. Relaks lah bro” ujar beliau secara berseloroh dan disambut dengan gelak tawa dari mereka yang hadir.

Inilah pendekatan pembangkang sejak dari dahulu, apabila mereka buat ia dianggap sebagai perkara biasa. Namun apabila mereka yang berlainan ideologi lakukan perkara yang sama, mereka akan diugut dan diancam dengan pelbagai cara.

Sedangkan sebelum ini mereka begitu lantang meminta kerajaan agar memberikan layanan yang adil kepada semua atas nama demokrasi hak bersuara. Sebenarnya Pas telah mula gelisah apabila melihat jentera mereka gagal menarik sokongan pengundi walaupun Dun Sungai Limau dikatakan sebagai kubu kuat parti itu.

Malah paling membimbangkan mereka, apabila isu perpecahan dalaman parti itu dilihat mula memberikan kesan sehinggakan ada di kalangan mereka yang mula saling boikot dan sabotaj antara satu lain.
Berbanding jentera BN/Umno yang dilihat semakin hebat dengan pendekatan dan misi pembangunan yang ingin dibawa. Apa pun bersamalah kita tunggu keputusan undi yang bakal diketahui seawal jam 9.00 malam pada 4 November nanti.

Apakah Pas mampu mengekalkan kecemerlangan mereka ataupun tersungkur layu seperti yang berlaku ketika PRK Kuala Besut yang lalu.



(Next News) »



52 Komen to Ustaz Kazim Elias Diugut Di Sungai Limau

  1. reds says:

    dengan ustaz kazim…pon nak ugut….. cilake….bacul punya manusia… sedangkan kafir harbi dipeluk..diciumm.. dihisap…jadi balaci pon takpe… pas memang setann…

    • bangKano says:

      Dah jadi sifat alam bagi puak puak serba hamPAS ni…depa berbuat sedemikian memang ada mau nya,asal kan dapat imbalan politik,material & sosial….marwah diri,isteri,keluarga malah agama pun sanggup di pertaruh kan…..!!!

    • anoi says:

      apa? depa cium hisap cer yer nun alip … lena… patut pun dosa taruk depa belakang dulu.

  2. baba says:

    azhar deruih turun sg limau ada org bn kacau? apa la pas ni…..perangai cukup hodoh.

  3. […] See the article here: Ustaz Kazim Elias Diugut Di Sungai Limau […]

  4. Kayu says:

    Mari kita tengok sebab apa Pas meroyan..disini.!!!

    • system baru says:

      aku sokong hudud ada tiga faktor kita boleh buat hukum hudud
      1)ada perpaduan islam…
      2)ekonomi orang islam 80%…
      3)masjid bina…
      ketiga faktor ini menyebab nabi s.w.a kita berjaya di madinah…
      kita hanya berjaya bina masjid kita tak berjaya dua perkara aku tulis ini, hudud belum sesuai lagi kita laksanakan atas dua faktor cakap ini, sebab itu orang pas tak sedar-sedarlah kita ketingalan ekonomi dan kita tak ada perpaduan

  5. Matatelinga Gomen says:

    Tarikh dipara kedua akhir diatas sebetulnya 4 November 2013.

    Ustaz Kazim perlu berceramah untuk kerajaan sahaja. Beliau tak boleh mendakwa dirinya penceramah bebas tanpa memihak mana2 parti, kerana kita pasti kurang berkenan lihat ustaz Kazim dicop sebagai penyokong pembangkang.

  6. gambus says:

    Penceramah agama pulak PAS nak ugut-ugut .. inilaaa jadinya asyik nak jual agama Islam je .

    Yang kafir tak mandi wajib dan kotor tu pulak yang PAS sanjung sampai masuk dalam mimbar !!!

  7. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Pas lebih suka kt Ulama Lim Guan Eng dan Ustazah simpanan depa Abby Abadi..

  8. Anak Lenggong says:

    Apa nak hairan si nike ajis musang berjanggut kata semua rang PAS adalah ulamak..kah kah kah…bujuk lak bila nak naik pentas buat ceramah bodoh…woii bujuk masyuk banyak tuuu…ko tengok je ustazah mee segera ko..jadikan pentas ceramah PAS sebagai sumber rezeki..sepatutnya kalau nak berubah..berjumpa la tok guru untuk belajar pengetahuan islam dan bukannya baru sehari dua pakai tudung dah pandai tuduh orang tu tak islamik pulak..belajar dulu laa..

  9. alimedanbaru says:

    la ni Pas cukup takut dengan pendakwah, macam Ustad Kazim sebabnya paklebai Pas kini tidak lagi dianggap sebagai pendakwah tetapi sebagai penceramah politik.pendakwah bercakap tentang kebenaran ajaran Nabi dan suruhan Tuhan tetapi pak lebai Pas bercakap tentang kuasa dan pangkat kedudukan politik di dunia semata-mata..pendakwah bercakap membentuk aklak mulia tetapi penceramah politik lebai Pas bercakap tentang kebencian sesama bangsa seagama, mengeji, memfitnah pihak lawan, menipu untuk menang (munafik),mendoakan keburukan..dan semuanya itu melambangkan kejelikan pribadi dan kerendahan moral mereka berbanding dgn pendakwah agama seperti Ustad Kazim!

  10. ondeonde says:

    Apa yang Tuan Ustaz katakan tu semua betul! Tapi pada hakikatnya orang tak sama dengan barang. Orang bodoh pun akan cuci benda yang kotor sahaja. Tapi Ketua kalau bacul, berani anak buah nak ‘cuci’?. Ikut lagi adalah. ‘Sebab Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga’.

    Kalau bagai nak rak pun orang ke Ceramah Ceramah BN, belum tentu ‘undi’ diberi? Banyak orang hanya ingin nak dengar apa yang ‘baru’ yang ingin di sampaikan oleh puak ‘Pencabar’ atau untuk mendapatkan ‘sesuatu’ yang mungkin di berikan masa itu?

    Telan mati emak, luah mati bapak! Untung pulak puak lain yang dapat durian runtuh RM2 juta! Apapun tak salah beri peluang pada yang baru, yang mungkin akan ada pembaharuan untuk penduduk Sg Limau, anda berani?

    • sireh ke gagang says:

      pandai bercakap . apa sumbangan ko pd agama , bangsa & negara sepanjang umur ko ?

      • ondeonde says:

        Apa perlu tanya sumbangan orang pada agama, bangsa atau negara tanpa mencerminkan diri dulu? Apakah pengikut BN tegar perangai macam kamu, bodoh sombong?

        Perlu anda ingat, bahawa bukan semua penduduk Sg Limau menyokong sesuatu Parti, dan saya adalah pengundi di atas pagar. Saya akan memilih parti yang bagi saya terbaik untuk mewakili penduduk di sini.

        Bila baca ayat- ayat pertama, maka saya seolah olah penyokong PAS. Tapi sendiri mau ingat, apakah yang saya kata tu tak betul?

    • WTF says:

      Pembaharuan apa kau cerita ni bro???

      DUN Sg Limau selama ni dikuasai oleh PAS selama lima (5) penggal

      Kalau pengundi DUN Sg Limau inginkan pembaharuan, maka pengundi DUN Sg Limau perlu undi parti UMNO…

      Amacam, BERANI BERHIJRAH KEPADA YG BARU!!!

      • ondeonde says:

        Apala kau ni bro, apa gua cakap pada ayat terakhir tu tak betul ka bro?? Bukan gua cakap beri peluang pada yang baru??

        Mukadimmah hanya peringatan pada BN, jangan syok sendiri bila ceramah di penuhi orang, tapi bila hari mengundi, hampeh!!

        • WTF says:

          I see…

          Terima kasih kerana membalas thread saya saudara ondeonde dan selamat datang ke MYKMU…

          Teguran saudara berkenaan jgn syok sendiri bila ceramah dipenuhi org, tapi pada masa hari mengundi kurangnya org mengundi amat dihargai…

          Diharap UMNO take not on this matter dan mempergiatkan lagi usaha memikat para pengundi PRK Sg DUN Limau…

          In any fight, the fight is still on until there is one man standing and the other guy fall…

        • gambus says:

          ya saudara terima kasih kerana ingat mengingati , kadang-kadang kelekaan ni bahaya .. dulu ceramah UMNO pun tak ramai tapi kita tetap menang . Apa yang penting pemimpin kena buat kerja yang betul !

  11. arah says:

    Camna ustaz ni boleh tipu orang kampung?

    Apakah ini namanya belum nak atau hina dan tak percaya hukum Allah?

    1. “Hukum rejam kepada penzina adalah primitif.” – Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam kenyatannya kepada wartawan di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim. Dan Terbaru Hukum Hudud Tiada dalam Al-Quran. Hanyalah rekaan Ahli fekah..

    2. “Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan.” – Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1983, dalam temubualnya dengan para wartawan.

    3. “Saya nak tahu siapakah di antara ahli-ahli Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti” – Tun Dr. Mahathir, 30 April 1992 dalam ucapannya di perjumpaan ketua-ketua UMNO Bahagian Johor.

    4. “Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam” – Tun Dr. Mahathir, 14 Ogos 1994 dalam ucapannya di Pasir Mas Kelantan.

    5. “Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum-hukum yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan?” – Ucapan Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam ucapannya di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan.

    6. “Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik.” – Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam ucapannya di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan.

    7. “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Julai 1992, dalam temubualnya dengan media massa.

    8. “Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan.” – Sulaiman Daud, 20 Ogos 1993, dalam temubualnya dengan media massa.

    9. “Saya cabar Kelantan laksana hukum hudud di depan orang bukan Islam.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 3 Mac 1994, dalam ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan.

    10. “Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa kini.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas.

    11. “Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 1994, dalam temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi UMNO.

    12. “Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar, bukan mentadbir.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas, Kelantan.

    13. “Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas, Kelantan.

    14. “Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 30 April 1992, dalam kenyataannya kepada wartawan.

    15. “Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 18 Ogos 1991, dalam temubualnya dengan wartawan.

    16. “Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 24 April 1992, ketika bercakap kepada wartawan.

    17. “Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.” – Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1992, ketika bercakap kepada wartawan.

    18. “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cuk Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, di majlis tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997.

    2. “Tujuan menutup aurat ialah kerana di ksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam.” – Datuk Dr. Yusuf Nor, 6 Mac 1994 dalam temubualnya dengan Radio Tiga Ibu Kota.

    20. “Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar-kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam.” – Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas, Kelantan.

    21. “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama” – Tun Dr. Mahathir Mohamad 2/5/92

    • anakbochek says:

      Hehehe… Bro lu dah ketinggalan zaman lah. Masalah sekarang ialah adakah PAS buat hukum hudud? Nampaknya PAS indirectly dah terima apa yang Tun cakap. Selama ni puak ni menghentam bagai nak rak. Namun bila Tun tak berkuasa tak nak pulak buat.

      • arah says:

        Bro Dengar ceramah tu dulu lepas tu baru comment.

        • WTF says:

          Saudara arah,

          Ceramah mana satu awak cerita ni!!!

          Ceramah Ustad Kazim Elias yg dilinkkan dalam posting ini oleh saudara Kayu pada 6:07 PM on October 31, 2013 ker?

          Yes, I have seen it. Ada apa2 masalah ker dgn kata2 Ustad Kazim Elias dalam link youtube ini!!!

          Cuba huraikan sikit untuk pemahaman bersama!!!

        • gambus says:

          entah bagu tau ceramah yang mana satu !!!

    • system baru says:

      1)kenapa pas tak buat hukum hudud pada ahil pas yg berzina sila jawab..
      2)kenapa pas tak hukum golongan gay pada ahli pr sila jawab
      3)orang pas curi duit kenapa peminpin tak potong tangan pencuri itu..
      4)faham tak hukum menutut aurat hukum menutut aurat seluruh badan wanita mesti tutup cuma jangan tutup tapak tangan dan muka,ada kes dimana orang tutup muka bawa kemakamah dimalaysia telah kalah akibat ia menutup muka perkara ini sokong pas sendiri ada.ini cara wahabi faham tak..di negara mesir tak mebenarkan wanita menunup muka dan tapak tangan fatuah ulamak mesir menyatakan orang islam tak boleh tutup muka dan tapak tangan ini menunjuk indentii seseorang dalam ic itu semua ada quran. berbeza arab suadi arahkan fatuan muka tutup dan wanita tak benar memandu ingat malaysia bukan wahabi..
      5)dalam islam mesti saksi dan bukti baru hukun sebagai contoh ketika zaman abu bakar ada wanita menyata ia dirogol kemudian test pada baju wanita dengan air panas medapati telur ayam telah masak bubur pada baju itu kemudian wanita itu dihukun kenara fitnah lelaki itu.undang2 pas hanya perlu saksi bukan bukti, orang bawahan bawa saksi dan bukti pun diangap bersalah,orang yg bersalah lepaskan kerana peminpin pas yg lakukan zina..
      6)hendak hukam orang mesti dengan adil itu cara ikut undang2 islam, bukan cara pas yg hukum orang bawah je, peminpin tertinggi dilepaskan terutama orang lakukan zina orang melaku sex dengan bini orang kenapa pas lepaskan, sunggup pun unmo ada salah orang berzina, unmo buangnya dan dipaksa letak jawatan contoh anwar dan banyak lagi peminpin dipaksa meletakkan jawatan unmo kerana zina..
      7)peminpin pas suka kafir orang..
      8)pas sembahyang dua iman..
      pas gagal penuh faktor tulis ini
      1)perpaduan dalam islam..
      2)ekonomi orang islam mencapai 70%. supaya orang bukan islam tak boleh menperbodoh hudud dan beli undang2 itu jika mereka lakukan kesalahan bunuh dan merogol termasuk mecuri..

    • gambus says:

      kau lambat .Hadi awang dah kata hudud ni hanya perkara kecik jee dalam Islam , kiranya dah tak WAJIB !!!

      Malah Nik ajis yang ada kuasa dulu pun dah tolak hudud … pemimpin PAS , PKR dan DAPigs sama-sama menolak hudud !!!

  12. mek esah says:

    ustaz ni ilmu tak tinggi manapun…berceloteh lebih
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Kazim_Elias

  13. arah says:

    Ustaz ini orang kampung boleh dia kelengtong dan tipu, kununnya Kerajaan UBN belum mampu lagi nak laksanakan hukum hudud macam org kampung belum mampu nak p buat ibadah Haji.

    Apakah ini statement bekas PM ni belum mampu ke menghina dan tak nak buat???

    1. “Hukum rejam kepada penzina adalah primitif.” – Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam kenyatannya kepada wartawan di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim.

    2. “Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan.” – Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1983, dalam temubualnya dengan para wartawan.

    3. “Saya nak tahu siapakah di antara ahli-ahli Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti” – Tun Dr. Mahathir, 30 April 1992 dalam ucapannya di perjumpaan ketua-ketua UMNO Bahagian Johor.

    4. “Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam” – Tun Dr. Mahathir, 14 Ogos 1994 dalam ucapannya di Pasir Mas Kelantan.

    5. “Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum-hukum yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan?” – Ucapan Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam ucapannya di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan.

    6. “Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik.” – Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam ucapannya di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan.

    7. “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Julai 1992, dalam temubualnya dengan media massa.

    8. “Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan.” – Sulaiman Daud, 20 Ogos 1993, dalam temubualnya dengan media massa.

    9. “Saya cabar Kelantan laksana hukum hudud di depan orang bukan Islam.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 3 Mac 1994, dalam ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan.

    10. “Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa kini.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas.

    11. “Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 1994, dalam temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi UMNO.

    12. “Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar, bukan mentadbir.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad,

    14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas, Kelantan.

    13. “Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas, Kelantan.

    14. “Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 30 April 1992, dalam kenyataannya kepada wartawan.

    15. “Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 18 Ogos 1991, dalam temubualnya dengan wartawan.

    16. “Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, 24 April 1992, ketika bercakap kepada wartawan.

    17. “Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.” – Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1992, ketika bercakap kepada wartawan.

    18. “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cuk Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam” – Tun Dr. Mahathir Mohamad, di majlis tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997.
    2. “Tujuan menutup aurat ialah kerana di ksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam.” – Datuk Dr. Yusuf Nor, 6 Mac 1994 dalam temubualnya dengan Radio Tiga Ibu Kota.

    20. “Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar-kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam.” – Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Ogos 1994, dalam ucapannya di Pasir Mas, Kelantan.

    21. “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama” – Tun Dr. Mahathir Mohamad 2/5/92

    • system baru says:

      1)kenapa pas tak buat hukum hudud pada ahil pas yg berzina sila jawab..
      2)kenapa pas tak hukum golongan gay pada ahli pr sila jawab
      3)orang pas curi duit kenapa peminpin tak potong tangan pencuri itu..
      4)faham tak hukum menutut aurat hukum menutut aurat seluruh badan wanita mesti tutup cuma jangan tutup tapak tangan dan muka,ada kes dimana orang tutup muka bawa kemakamah dimalaysia telah kalah akibat ia menutup muka perkara ini sokong pas sendiri ada.ini cara wahabi faham tak..di negara mesir tak mebenarkan wanita menunup muka dan tapak tangan fatuah ulamak mesir menyatakan orang islam tak boleh tutup muka dan tapak tangan ini menunjuk indentii seseorang dalam ic itu semua ada quran. berbeza arab suadi arahkan fatuan muka tutup dan wanita tak benar memandu ingat malaysia bukan wahabi..
      5)dalam islam mesti saksi dan bukti baru hukun sebagai contoh ketika zaman abu bakar ada wanita menyata ia dirogol kemudian test pada baju wanita dengan air panas medapati telur ayam telah masak bubur pada baju itu kemudian wanita itu dihukun kerana fitnah lelaki itu.undang2 pas hanya perlu saksi bukan bukti, orang bawahan bawa saksi dan bukti pun diangap bersalah,orang yg bersalah lepaskan kerana peminpin pas yg lakukan zina..
      6)hendak hukam orang mesti dengan adil itu cara ikut undang2 islam, bukan cara pas yg hukum orang bawah je, peminpin tertinggi dilepaskan terutama orang lakukan zina orang melaku sex dengan bini orang kenapa pas lepaskan, sunggup pun unmo ada salah orang berzina, unmo buangnya dan dipaksa letak jawatan contoh anwar dan banyak lagi peminpin dipaksa meletakkan jawatan unmo kerana zina..
      7)peminpin pas suka kafir orang..
      8)pas sembahyang dua iman..
      pas gagal penuh faktor tulis ini
      1)perpaduan dalam islam..
      2)ekonomi orang islam mencapai 70%. supaya orang bukan islam tak boleh menperbodoh hudud dan beli undang2 itu jika mereka lakukan kesalahan bunuh dan merogol termasuk mecuri..

    • gambus says:

      1. “Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999.

      2. “Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 4 Ogos 2001.

      3. “Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir” – Ceramah Nik Aziz Nik Mat di Padang Tembak, Pengkalan Chepa, 3 Julai 1999.

      4. “Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid.” – Kuliah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Kg Pulau Melaka.

      5. “Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 28 April 1999.

      6. “Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA, dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999.

      7. “Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram” – Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963.

      8. “Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci seseorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 29 April 1999.

      9. “Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembagunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 26 November 1994.

      10. “Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 19 November 1992.

      11. “PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa…” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999.

      12. “Menentang PAS adalah Haram mengikut al-Quran.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994.

      13. “Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini, kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 17 April 1995.

      14. “Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

      15. “Saya di antara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam.” – Nik Aziz Nik Mat, Kota Bharu, 1999.

      16. “PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

      17. “Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku, kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah.” – Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 4 Mac 2001.

      18. “Tafsiran negara Islam yang dikehendaki oleh PAS sebenarnya sudah terkandung dalam Manifesto Barisan Alternatif (BA) yang dikemukakan pada pilihanraya yang ke-10 itu.” – Nik Aziz Nik Mat, Harakah 1-15 Ogos 2001.

      19. “Ini penting kerana kita juga mahukan sokongan dan undi bukan Islam dalam usaha memenangi pilihanraya umum akan datang” – Nik Aziz Nik Mat, Ucapan di Muktamar Dewan Pemuda PAS ke-31, Petaling Jaya, 24 Mei 2004.

      20. “Negara kita Malaysia belum merdeka lagi kerana perlembagaannya masih perlembagaan kafir.”- Khutbah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Pengadang Baru, Marang, Oktober

      • reds says:

        x yah taip panjang2 bro…diorang ni lembap…bagi camni jek… tun m jadi penasihat oic dan dihormati pemimpin islam luar…pemimpin pas ade aper sumbangan kat dunia islam nih???

        • gambus says:

          hehehe takpa saudara reds , puak balaci lembap PAS ni bukan susah nak lawan bro , benda ni berlambak dalam internet , dorang jee yang jadi buta mata dan buta hati taknak baca hehehehe

    • system baru says:

      satu tanya pada kau ini faham tak apa maksud tafsirkan maksud kajian buat… dalam tulis kau tun m cakap al quran ditafsirkan semula sesual masa kini,, ada ke tun m cakap ubah al quran itu supaya sesuai keadaan kini’ itu tapsiran pas,
      ingat kata2 nabi didiklah anakmu sesuai dengan zaman…
      selagi ekonomi orang islam malaysia tak capai 70% jangan harap buat hudud dan selagi orang islam tak bersatu jangan harap buat hukum hudud, jangan cakap aku tak sokong hukum hudud itu tapsiran pas..

      • system baru says:

        satu tanya pada kau ini faham tak apa maksud tafsirkan maksud kajian dibuat… dalam tulis kau tun m cakap al quran ditafsirkan semula sesual masa kini,, ada ke tun m cakap ubah al quran itu supaya sesuai keadaan kini’ itu tapsiran pas,
        ingat kata2 nabi didiklah anakmu sesuai dengan zaman…
        selagi ekonomi orang islam malaysia tak capai 70% jangan harap buat hudud dan selagi orang islam tak bersatu jangan harap buat hukum hudud, jangan cakap aku tak sokong hukum hudud itu tapsiran pas.. sila jawab apa tulis

  14. bujuk says:

    Pada aku BAGUS la… UMNO dah berubah, tapi jangan d Sg.Limau saja. Patutnya setiap PRK dan setiap ceramah UMNO lebih afdal bawa Ustaz berbanding Artis yg. lagho. Pasal 2-3 kerat yg. sms dan sebagainya tak perlulah U.Kazim nak war-warkan… bukan apa, bila nak buat baik ni memang banyak halangan. Tapi tak elok la bila menuduh orang itu-ini kalau tak jelas siapa orangnya. Sebab semua orang yg. ada no.h/p ustaz boleh sms tak kira umno/PAS atau orang2 yg. tiada kaitan dengan PRK ni.

    • bujuk says:

      Orang PAS/penyokong tak perlu takut, sebab ISLAM itu baik. Selagi Ustaz mana pun dia bawak Islam kita kena sokong, tapi kalau dia GELONG kita betulkan. Aku tak bimbang U.Kazim bagi ceramah, sebab ia akan membuka minda orang-ramai. UMNO kalau dulu bawak penyanyi untuk tarik pengundi, sekarang dah bawak Ustaz.. itu maknanya sejak PAS perintah KEDAH(5 tahun lepas), ILMU lebih penting dari HIBURAN. Orang UMNO dah pandai pakai kopiah putih dan tudung labuh untuk tawan pengundi, tak lagi datang dengan tudung berjambul dan mulut merah. Ini hijrah yg. baik… tapi harapnya terus sampai bila2 dan bukannya sekadar untuk menipu pengundi dan Allah.

      • gambus says:

        Dulu masa PAS perintah Kedah bujuk , janji nak tutup pusat hiburan .. tapi akhirnya naik lagi berkali ganda !!! gila hiburan nampaknya orang PAS ni

        Duluuuuu dah lamaaaa orang UMNO yang tua-tua pakai kopiah bujuk !! kau ni cakap serupa bangang laaa , macam ni pun nak cakap pasal hijrah !!! memalukan

        • bujuk says:

          Tua cammana? TunM, Sanusi Junid, Tengku Abdul Rahman, Osman Arof atau siapa?

          • gambus says:

            kau tak pernah pergi area Sg Limau kaa ??? Calon Bn ni pun memang dah lamaaaaa pakai kopiah , yang meroyan ialah harakah kononnya pakaian PAS kakakakakaak

      • WTF says:

        Bujuk says:

        “Patutnya setiap PRK dan setiap ceramah UMNO lebih afdal bawa Ustaz berbanding Artis yg. lagho”

        Hang bandingkan UMNo sgn siapa Bujuk???

        PAS ker!!!

        Tu Leman Raja Lawak dgn Abby Abadi bukan artis ker!!!

    • gambus says:

      kena war-warkan sebab puak hina PAS ni memang manusia teruk bujuk !! budak PPRT yang kau hina tu lagi mulia dibandingkan dengan puak PAS , yang melacurkan agama dan menipu serta memfitnah !

      • bujuk says:

        Kena saring bro.. yg. mana HINA, yg. mana tegur MENBINA. Yg. mengata bodoh, bangang tak tentu sebab tu hina. Tapi yg. tegur jangan buat kerja bodoh dan bangang tapi buat perkara baik dan soleh tu membina.

        • gambus says:

          kau menghina mak bapak dorang tu semua kata teguran membina sampai nak buat fitnah kononnya mereka adalah BN ! kau kata membina ???

          Kau kata mereka tak dapat didikan agama , kononnya nak tunjukkan mereka adalah golongan penyokong kerajaan dan mengangkat diri penyokong PAS yang kononnya lebih baik

          Tapi kat dalam ni bujuk , aku tgk manusia macam kau yang sentiasa membelit dan menipu tu semuanya jelas manusia PAS macam kau lagiiiii hinnnnaaaaaa laa bujuk !!!

        • WTF says:

          Eh…kau dah buat komplen pasal bebudak PPRT tu kat wakli rakyat FUCKUTAN yg menang tu!!!

          Ker hang join dgn depa hisap rokok dan dating anak2 dara bebudak PPRT!!!

          CEPAT AMBIK TINDAKAN!!! CAKAP NGAN WAKIL RAKYAT KAU, JGN MALAS BUAT KERJA!!!

Leave a Reply