Menu Utama

Tidak Salah Kristian Ganti God Dengan Allah – Abby Abadi

Oleh Nur Azlina Shaari

Isnin lalu, 14 Oktober memberikan berita gembira kepada seluruh umat Islam di Malaysia apabila Mahkamah Rayuan Putrajaya memutuskan kalimah Allah S.W.T hanya hak mutlak agama Islam.

Isu kalimah Allah S.W.T ini menjadi isu berbangkit sejak beberapa tahun ini yang dibawa khas oleh parti pembangkang, Pakatan Rakyat.

Setelah keputusan diperolehi, masih lagi ada pihak-pihak tertentu yang tidak berpuas hati dengan keputusan muktamad yang dikemukakan oleh mahkamah.

Salah seorangnya adalah ‘Ustazah’ Abby Abadi yang dilahirkan dalam parti PAS, parti di mana yang dipimpin oleh presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang juga punyai pendirian penggunaan kalimah suci itu oleh golongan Kristian boleh diizinkan.

Dalam lama sosial Twitternya, Abby Abadi menyokong kenyataan pengikut-pengikutnya yang mengatakan institusi Mahkamah di negara ini adalah bodoh dalam menentukan rayuan majalah mingguan Katolik, The Herald, untuk mengguna pakai kalimah Allah S.W.T.

Selain itu, Abby Abadi turut menyokong keadaan di negara-negara Arab membolehkan kalimah Allah S.W.T diguna pakai oleh penganut agama lain yang seharusnya diamalkan juga di Malaysia.

Keadaan ini akan mewujudkan situasi pergaduhan sesama rakyat di Malaysia selain menampakkan Abby Abadi sebagai batu api dalam menyemarakkan pertelingkahan antara kaum dan agama di negara ini.






67 Komen to Tidak Salah Kristian Ganti God Dengan Allah – Abby Abadi

  1. baba says:

    inilah akal ustazah segera pas bila kurang pengetahuan agama membuat komen2 mengenai akidah umat islam…..hampeh.

  2. […] More: Tidak Salah Kristian Ganti God Dengan Allah – Abby Abadi […]

  3. nasir says:

    bible di negara arab dalam bahasa arab …bukan bahasa melayu, bodoh piang ulamak/ustazah PAS nih…jual lah agama kamu untuk kesepuasan dunia…tapi setahu aku pendirian dan kenyataan ustaz haron din tidak begitu…boleh bungkus lah PAS PIS PUS nih.

  4. dkds says:

    Pas dah jadi mubaligh kristian secara tidak sedar..semoga mereka sempat bertaubat

  5. Matatelinga Gomen says:

    manusia yang posisinya ketengah tidak, ketepi pun tidak akan jadi macam perempuan ini. Dia perlu perhatian, perlu kerja untuk duit buat beli makan, pakai.

    Kempen PRU sudah tak ada, lama lagi baru muncul. Maka dengan ilmu ciput dia akan menyalak sesakali saperti anjing betina gatal. Biarkan dia.

  6. alimedanbaru says:

    inilah produk yg dilahirkan oleh PAS yg mentor utamanya adalah Nik Ajis dan Hj Adi.ulama-ulama Pas ni umpama ibu yg melahirkan anak pelesit. sebelum mengandung bukan main syok maksyuk dan digunakan habis2san sebagai pelaris. lepas lahir, ditinggalkan begitu saja,tak dipedulikan. sedang era syok mengesyok tak ditegur dan tak dibetulkan, lepas ‘beranak’ lagilah..jadilah produk2 Pas ni macam hantu pelesit tanpa tuan.. meracau sana mengacau sini..namapun anak pelesit,macam mak bapak, tak ada faedah dan kebaikan pada manusia..kepada bapak pelesit, ambillah semula anak mamu tu, didiklah dia, betulkan dia..atau kamu menanggong dosa dgn kesewelannya jika dia mati dalam keadaan begitu…APKAH PAS MERASA BERTANGGONGJAWAB ATAS INSAN2 YG DIGUNAKAN ATAS KEPENTINGAN POLITIK SAMAADA MEREKA MEMBAWA KEBAIKAN ATAU KEBURUKAN KEPADA MASYARAKAT.. ATAU SEMEMANGNYA PAS ITU ADALAH IBUSAMPAH YG MENGHASILKAN SAMPAH, SAMPAH!

  7. shwan says:

    Dia hina mahkamah maka wajar diambil tindakan supaya dapat mengajar rakyat malaysia lain jangan hina mahkawah. Jangan pilih bulu dalam mempertahankan institusi mahkamah. DAP, Abby Abadi, Khalid Samad adalah antara orang yang perlu PDRM ambil perhatian dengan kenyataan mereka.

  8. Anak Malaysia says:

    Meroyan lagi ostajah ni, tak puas jimak kot?

  9. anakbochek says:

    Apasal buat reference dekat negara Arab? Bible kat Italy, US, UK, India, China pakai gantinama Allah juga ke?

  10. Anak Lenggong says:

    bujuk says:
    Antara kata2 MAZA.. bekas mufti Perlis.
    “Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah. Tiada isu selagi mereka menggunakannya merujuk kepada zat yang sebenar, bukan untuk berhala,” katanya.
    4:06 PM on October 16, 2013

    Aku nak tanya bujuk…

    Bolehkah ko ataupun Dr MAZA tunjukkan di manakah kedudukan tuhan agama Kristian yang menepati zat sebenar Allah???. Sedangkan buat agama Kristian yang percaya Tuhan mereka berasaskan kepada fahaman Triniti, iaitu Tuhan, Isa dan Roh Kudus…..

    Dan aku nak tanya bujuk gak kenapa dia tidak mengambil kira pandangan Harun Taib yang dia kata ulamak dalam PAS “kalimah Allah hanya khusus untuk agama dan umat Islam kerana tuhan bagi umat Islam hanya satu iaitu Allah, dan Allah bukan tuhan bagi penganut agama lain,”

    Kesian manusia saperti bujuk yang asyik dok kata pejuang islam tetapi pabila sesuatu isu tersebut walaupun menyakitkan umat islam tetapio disebabkan politik sempit dia sanggup menjadi barua politik dengan meminggirkan apa yang seharusnya umat islam pertahankan..Munusia jenis saperti bujuk ini lah sebenarnya perosak bangsa dan agama..hidup takde pendirian..

    • bujuk says:

      Berhajat benar nampaknya saudara…
      Kalau tuan baca post2 saya yg. lepas, isu nama Allah dan Harun Din pastinya tuan faham. Isu nama Allah ni hanya timbul masalah d m’sia, atau lebih tepat lagi Semenanjung M’sia. Sebabnya K’jaan/KDN telah luluskan pengedaran bible melayu(versi indonesia) d sabah/s’wak masa Pilihanraya s’wak. Umum juga mengetahui penggunaan nama Allah dalam bible tersebut.
      Isu D.Harun Din dan ulamak2 m’sia pertahankan kalimah Allah dari d gunakan Kristian adalah kerana “KEBIMBANGAN MEREKA TERHADAP DAKYAH KRISTIAN KEPADA UMAT MELAYU”. Ini ijtihad mereka. Ini adalah perjuangan ulamak2 Melayu agar anak bangsa tidak MURTAD. Ia bukan perjuangan pilitik seperti sesetengah pihak yg. mahukan undi orang kampung.
      Aku setuju keputusan mahkamah… ikut pandangan ulamak2 melayu ni.

      • alimedanbaru says:

        bagus tu bujuk… jika anda bersetuju dgn keputusan ulamak dan mahkamah bermakna anda/kita harus membuat perhitungan dgn Guan Eng yg amat kurang ajar dgn istiharkan bahwa DAP tetap dgn pendirian MAHUKANKAN KALIMAH ALLAH tersebut. DAP mesti/wajib di ‘perangi’.

        • raplahjingaa says:

          Bujuk nak perangi DAP ??? hehe…lebai PAS pun DAP dok bagi makan hari-hari, berani depa nak tentang ?? dalam hati mungkin, di luar jangan harap, nanti miss shoruuu.

        • bujuk says:

          Allah dan Nabi tak pernah pulak perintah berperang sebab mereka nak sebut kalimah ALLAH. Janganlah berlebihan dalam beragama..
          Isu kalimah Allah ni, kalau korang berhujah dengan paderi pun belum tentu menang tau.

          • raplahjingaa says:

            Allah dan nabi pun tak pernah minta di sokong kalimahnya di gunakan puak nasrani sebagai tuhan yang beranak pinak.

            Hang mungkin tak menang, kami..Insyaallah, nyata dan jelas !!

          • gambus says:

            PAS ni mana pernah ikut perintah Allah , menipu dan membelit je kejenya .. nak berhujah dengan Paderi buat apa ?? Sebab Paderi sendiri taktahu dan keliru dengan nama Tuhan dia , kat eropah kristian sana TAKNAK LANGSUNG guna nama Allah ..

          • ku2 says:

            ko tak belaja agama yek..patutlah ko suka ati kata allah dan nabi tak perintah perang kalau kapir main2 kan kalimah allah..apa ko cerita ni jangan berlebihan dalam beragama..ko betulnya org kapir ke apa..tak bagi org pertahankan agama..mmemang apa ko dilahirkan sebagai anak babi ke tak de agama..

          • bujuk says:

            Yahudi/kristian ikut ajaran siapa? Musa a.s dan Isa a.s ni kita wajib percaya(beriman) ke tidak? Yg. penting sekali siapa tuhan kepada Musa a.s dan Isa a.s.

          • gambus says:

            kenapalaa jahil sangat puak PAS ni , semua orang tahu mengenai agama langit !!!

            TAPI puak krsitian sekarang dah menganggap Jesus tu anak tuhan dan percaya kepada konsep 3 tuhan , inilah perjuangan puak kristian DAPigs yang ingin mempermainkan kalimah Allah …

            mana ada ahli kitab lagi sekarang ??? bible yang ada pun dah baru dan telah diubah-ubah beribu kali .. inilah puak PAS sanggup menjilat bontot DAPigs dan mencampak agama demi KUASA POLITIK !!!

      • WTF says:

        Bujuk says:

        “Sebabnya K’jaan/KDN telah luluskan pengedaran bible melayu(versi indonesia) d sabah/s’wak masa Pilihanraya s’wak. Umum juga mengetahui penggunaan nama Allah dalam bible tersebut.”

        Mohon pencerahan dari mana hang dapat information ni Bujuk!!!

        • Hadi suhaimi says:

          Kenapa puak keristian beriya sangat nak guna kalimah Allah ? Selama berabat dulu mereka tak pernah hirau pasal kalimah Allah pun. Benda mcm ni pun umat islam malaysia tak faham tujuan puak keristian . Cuba kita bayangkan dizaman anak anak cucu kita nanti. Mereka akan mengalami kecelaruan akidah dan fahaman. Kerana pengunaan kalimah Allah utk agama keristian. Org keristian telah melangar perintah dan menderahaka terhadap Allah, kenapa nak guna nama Allah dlm agama ciptaan mereka?

          • bujuk says:

            Inilah tugas kita… berdakwah supaya anak-cucu kita tak salah pilih. Hukuman paling berkesan, HUDUD… ada sapa2 berani murtad?

          • gambus says:

            masa Hassan Ali memerangi murtad duluu kau herdik dan fitnah dia sebab perbesarkan isu ini , kau kata isu ini akan memberi impak politik yang negatif kepada PAS , jelasnya puak PAS ni mana pentingkan isu agama , kuasa , duit dan politik lebih penting daripada murtad !!! .. malah pemimpin PAS sampai pecat Hassan Ali .. Hassan Ali terus dihina dan difitnah sehingga sekarang oleh golongan munafik dan fasik dalam PAS

            Puak PAS nak perangi murtad ??? cakap macam orang takde otak !!!

            Dimana PAS bila JAIS difitnah oleh puak DAPigs yang membuat laporan palsu mengenai isu murtad digereja !!! ada sorang ahli PAS iaitu Hassan Ali yang bangkit melawan fitnah TAPI beliau dibuang , dihina , dicerca , difitnah HANYA kerana memerangi murtad !!!

          • bujuk says:

            PAS dah tak sebut/cerita DHA sekarang…
            Suka dia lah nak buat apa pun.

          • WTF says:

            Oh bila Bujuk ungkit bab MURTAD, dan saudara gambus refer balik layanan PAS terhadap DHA yg menentang MURTAD, hang boleh kata dah atk jadi issue ya!!!!

            Mana boleh camtu Bujuk, hang percayakan kebebasan bersuara tak Bujuk!!!

            Yg pasti, DHA dibuang PAS kerana perangi MURTAD!!!

            Napa Bujuk, terasa ka????

          • gambus says:

            Bujuk berkata “PAS dah tak sebut/cerita DHA sekarang…Suka dia lah nak buat apa pun.”

            laaa apa isunya ??? dalam komen atas kau nak perangi murtad !!! TAPI DHA yang memerangi murtad yang didalangi gereja di Selangor dan puak DAPigs , PAS buang Hassan Ali , PAS Hina Hassan Ali , PAS fitnah Hassan Ali , Hassan Ali dihina sehinanya kerana menjalankan tanggungjawab dia .. malah hassan ali yang perangi murtad ni pun kau kutuk juga bujuk SEBAB perbuatan dia akan menyebabkan kuasa politik PAS menjadi lemah …

            Kenyataan kau yang nak memerangi murtad jelas satu munafik dan fasik !!! Murtad pada PAS sebenarnya tak penting , tapi kuasa politik yang penting

            Jadi tak payahlaa kau nak mempermainkan hukum hudud dengan kononnya nak buat hudud !!! TAPI orang yang perangi murtad dihina , difitnah dan dibuang !!!

          • WTF says:

            Cerita MURTAD!!!

            Nicky Ajis takder hal bila anak puaka Nuar Berahi agree org Islam boleh MURTAD, hang nak kata Bujuk???

      • Pejuang IMR says:

        Bujuk. Kau ni serius ke BUJUK…. Macam TAK bersungguh aje bunyi nya. Cuba cakap terang2 Bujuk. Pandangan kedua2 Harun Din/Taib, Majlis Fatwa Kebangsaan, KDN, Kerajaan Malaysia dan Mahkamah Persekutuan adalah amat BETUL, TEPAT, JELAS dan KONSISTEN atau pun sebaliknya. Sebenarnya hang jelas ke pendirian PAS yang sebenarnya apa (boleh ke tak boleh). Yang aku paham penuh dengan putar alam dan Berbelit2.

        • bujuk says:

          Hang baca juga ulasan Zahid dan pemimpin2 BN. Konsisten ke? kenapa berbeza d semenanjung, sabah dan s’wak?
          Aku nak bagitau ini semua hanya SENTIMEN yg. d mainkan UMNO untuk tunjuk jagoan membela Islam. Tapi bila dsabah/s’wak lain pulak ceritanya. Siapakah orang yg. berkata2 mengikut kepentingan kuasa dan penyokong mereka?

          • WTF says:

            Org dah terang panjang lebar kat sini Bujuk!!!

            http://www.mykmu.net/?p=35884

            And the truth is you tak faham isu…

          • gambus says:

            ulasan Zahid ?? yang kau ambil sekerat jee tu .. tahu pun macai hina PAS macam kau lari dalam komen kat sini

            http://www.mykmu.net/?p=35884

            Nak sembang pasal Sabah dan Sarawak ?? kau pun dah lari mencicit bagai orang penakut dan bacul dalam komen saudara WTF

            http://www.mykmu.net/?p=35884

            manusia munafik macam kau bujuk dah berapa banyak kali larii bila dah terbelit

          • gambus says:

            2nd post , 1st commenet kena moderation lakk

            ulasan Zahid ?? yang kau ambil sekerat jee tu ?? .. tahu pun macai hina PAS macam kau lari dalam komen kat sini

            http://www.mykmu.net/?p=35884

            Nak sembang pasal Sabah dan Sarawak ?? kau pun dah lari mencicit bagai orang penakut dan bacul dalam komen saudara WTF

            http://www.mykmu.net/?p=35884

            manusia munafik macam kau bujuk dah berapa banyak kali larii bila dah terbelit

  11. luvmy says:

    Kalimah Allah hanya untuk penganut islam. tak kira dalam bahasa apa pun..arab, inggeris, melayu, mandarin, negro, tamil dll…x kan berubah kalimah Allah jika dialih bahasa. Knapa penganut kristian kalut bila nk alih bahasa dr perkataan God to something else?

  12. Anak Lenggong says:

    Yang kalutnya kristian kat Malaysia ni saje..tapi yang sedih nya melayu yang kata dia tu kononnya terlebih islam daripada orang islam lain pun turut menyokong disebabkan nak sangat kuasa dan duit…

  13. alimedanbaru says:

    …pada masa Rasullullah perjuangan adalah untuk menegakkan kalimah Allah yg tidak diangkat sebagai Tuhan. Pada hari ini kita berjuang untuk menghapuskan mereka yang nakkan kalimah Allah tetapi dan meletakkan kalimah itu pada berhala bernama Isa dan tuhan tuhan ciptaan mereka.kalau mati dalam perjuangan ini adalah syahid kerana berjuang dgn mereka yg mahu menyekutukan Allah. AKU MASIH TAK FAHAM APA YG MASIH ADA DALAM KEPALA HOTAK KHALID SAMAD, MAHFUZ BEAN DAN BELAAN MEREKA SPT OSTAJAH ABBY?

  14. raplahjingaa says:

    Tanya cai-cai PAS, depa nak dengar cakap perempuan yang tak pass SRP tu ke, or depa nak dengar cakap Haron Din ??

    • Pejuang IMR says:

      Dah tentulah kita semua kena dengan pandangan Ostodah Abby. Harun Din ke, Haron Taib Ke, Mufti2 Negeri ke, Mahkamah Persekutuan ke, Majlis Fatwa ke. Mana setaraf ngan Ostadah Abby. Kalau tak caya tanyalah Ularmak2 Cai spt Bucuk, Moooh, Mek Esah, Khalifah Lim Guan Eng, Over my dead body Kapal Sink, Ostad kaunseling Bad_role_amin, Mat Sapu (Bau Pan… Mah sodap), Mr Big Spender, Pemegang Amanah Tanah Kerajaan Kelantan (laki bini) dan banyak lagi lah

  15. IbnuHakim says:

    Salam.

    Hak ketika berkuasa ialah memastikan tuntutan agama Islam berada di tempat tertinggi dan dimuliakan. Hakikat menyebut bahawa kita tidak boleh menyamakan Islam dengan semua kepercayaan lain, waima kita menghormati kepercayaan dan amalan lain. Percaya bahawa semua agama berpunca dari satu sumber atau kerdipan lampu-lampu (agama) berasal dari satu Maha Pencipta boleh menyesatkan.

    Di negara ini, sementara kita mempunyai kuasa kita harus mempertahankan dan meletakkan agama Islam mengatasi agama lain. Sementara kita waras dan tidak menjadi gila dengan membuat perbandingan bodoh seperti Dr MAZA, kita harus meletakkan nama Allah SWT itu ditempat tertinggi – tidak berkongsi nama dengan puak kuffar dan musryikin.

    Kepercayaan orang Arab Jahiliah ialah dengan meletakkan berhala di sekeling kaabah. Dipercayai, hampir 360 jenis berhala dengan pelbagai nama di letak di sekeliling kaabah ketika itu. Orang Arab percaya, berhala itu menjadi pengantara kepada Allah juga. Namun, ini bermakna mereka menyekutukan Dia. Sesuatu yang amat bertentangan dengan perkara Tauhid di dalam Islam itu sendiri.

    Polemik ini, ditambah dengan pandangan popular tetapi bangang oleh Dr Maza tidak membawa apa-apa kebaikan. Inilah ruang terbaik untuk umat Islam bersatu – walaupun sering bergaduh dalam semua perkara. Hakikatnya, inilah peluang untuk sekelian umat Islam bersatu dan berjuang mempertahankan kemuliaan dan nama Allah SWT. Jika kita boleh keluar ratusan ribu atas nama fitnah Black 505, mengapa angka yang sama tidak keluar menyokong mempertahankan kalimah Allah SWT.

    Marilah dikesempatan ini, kita mendoakan kepada Allah SWT agar membuka pintu dah memberikan hidayahNya kepada Dr Maza supaya ia sedar dan faham bahawa dia tersesat jauh dalam polemik ini. Ulama besar pun ramai yang tersungkur akibat kebongkakan dan keegoan yang melampau.

    • bujuk says:

      Dalam Quran pun ada sebut…
      Allah tanya(suruh tanya) pada orang2 kafir, siapa yg. jadikan alam ini, matahari, bulan, bintang, gunung-ganang dan seluruhnya. Kemudian Allah jawab.. pastinya mereka akan berkata Allah. Kemudian Allah suruh ucapkan subhanaAllah kerana mereka(kaum Kafir) itu mengakui Allah lah yg. menjadikan segalanya, tapi mereka engkar dan tidak mau beriman.
      Ini terjemahan yg. aku faham dari firman Allah tersebut… segala kebaikan adalah semuanya milik Allah dan kekurangan adalah kelemahan aku.
      Nak bagitau d sini, ALLAH sendiri kata orang KAFIR itu mengaku ALLAH itu TUHAN yg. berkuasa, tapi mereka SYIRIK dan tidak mahu MENGESAKAN Allah. Dan masuklah mereka kedalam NERAKA kerana tidak mahu beriman pada ALLAH dan kerana keinginan mereka pada dunia.

      • raplahjingaa says:

        Tapi tuhan yang orang kafir sembah ada anak bini…hang faham tak isunya, kat sini bujuk hang jangan lah tunjuk alim PAS hang…sebab alim PAS dan alim kucing adalah sama dan sehaluan.

        • bujuk says:

          Mereka jadi begitu kerana telah d pesongkan oleh paderi2 mereka demi kepentingan dunia. Kita perlu betulkan fahaman mereka..

          • WTF says:

            Kita perlu betulkan fahaman mereka???

            Macam PAS setuju kalimah Allah digunakan sbg kata ganti nama Tuhan dalam Bible ker Bujuk???

          • gambus says:

            nak betulkan ?? kau ni bangang kee apa !!! dorang tak peduli laa semua tu , apa yang penting sekarang mereka ingin mempermainkan pulak kalimah Allah

            Dan dengan menyokong puak kristian DAPigs untuk mempermainkan kalimah Allah !!! kau kata nak perbetulkan ?? gila dan bangang punya macai PAS

      • gambus says:

        demi DAPigs sanggup kau berbelit bujuk .. bagi orang kristian Allah yang mereka maksudkan ialah boleh beranak dan menghasilkan anak dan boleh ada 3 konsep tuhan lakk .. ini ke Allah bujuk ???

        Malah perkataan Allah akan dihina dimana-mana kalau dibenarkan , kerana orang kristian ni mana nak jaga agama mereka sendiri !!!

        • bujuk says:

          sebab tu mereka akan d humban ke dalam neraka. Mereka meninggalkan ajaran Nabi Isa yg. sebenarnya yg. mengatakan dia adalah Utusan Allah, bukannya anak Allah.

          • gambus says:

            dalam masa yang sama puak PAS dan kau sendiri menyokong penggunaan kalimah Allah oleh puak kristian DAPigs !!!

            dasar pembelit laa kau ni !!!

          • bujuk says:

            Sebelum kedatangan Islam, Yahudi/kristian guna kalimah Allah. Inilah ajaran Nabi2 sebelumnya, Ibrahim, Musa, Yakob, Isa dan lain2.
            Kita sepatutnya mengajak/berdakwah pada yahudi/kristian ni supaya menyembah Allah yg. Esa. Itu lebih baik…

          • WTF says:

            Adakah cara berdakwah ialah seperti PAS setuju kalimah Allah digunakan sbg kata ganti nama Tuhan dalam Bible ker Bujuk???

            You starting on the wrong foot BRAH!!!

          • gambus says:

            tak payah kau nak sembang bujuk , semua tahu mengenai agama langit …

            Tapi bila kau menyokong puak kristian DAPigs untuk mempermainkan kalimah Allah dengan menyamakan Allah tu beranak pinak , ada anak dan disamakan konsep dengan 3 tuhan .. ia jelas adalah syirik … sebagaimana puak jahiliyah melakukannya dahulu !!!

            PAS nak berdakwah ?? Hassan Ali yang perangi murtad di Selangor pun dibuang oleh PAS demi DAPigs .. camana kau nak berdakwah sebab dengan jelas kuasa politik lebih utama berbanding agama ???

      • Hadi suhaimi says:

        Pengunaan kalimah Allah bagi agama keristian tujuan nya ialah utk menghina hina Allah bukan utk mengagungkan nya, kerana mereka sentiasa melangar perintah Allah.

      • Pejuang IMR says:

        Bujuk, Hang tolong translate “God Must Be Crazy” Bujuk sebab aku tak sanggup nak sebut.

  16. Anak Lenggong says:

    Aku maseh menunggu jawapan daripada Bujuk…jawabbbb leee…kalau tak pandai sangat ko bagi contoh…

  17. reds says:

    nak cari publisiti bodoh….

  18. shasha says:

    Benci la betina gedik ni, cakap macam banyak ilmu. Nak buat camne, berguru dgn Parti Ajaran Sesat

  19. arhi says:

    Apalah hebatnya Abby Abadi jika dibandingkan dgn Prof.Dr. Haron Din dari segi pengetahuan agama Islam,tak usahlah nak cari glamour,serahkanlah kpd mereka yg luas pengetahuan agama Islam untuk membincag hal2 spt ini

  20. PASpartyNGOK says:

    Kita perlu nyanyi satu lagu loghat Terengganu khas untuk Abby Abadi.

    Jup Mat Jup jalan Tepi Pata (pantai dlm loghat Terengganu)

    Temu sireh kecut buat ubat burit gatal.

  21. bangKano says:

    Abby ni memang bebai pun…dia tak tau muslihat jahat pihak kristianiti tu. Depa tu saja nak jatuh kan cahaya islam & penganut islam….bila islam dah jatuh tersembam maka senang la pihak kristianiti nak buat ulah nak mewajaq kan aktiviti songsang seperti amalan riba,seks bebas/rambang & kejahatan lain. Kristianiti ni cuma bertopeng kan agama jerrr macam watak waraq tapi haprak ulama hamPAS tu. Objektif depa cuma nak bebas sebebas nya tanpa sekatan perundangan & agama. Jadi puak puak totok bengong hamPAS jadi pak turut jerrr sebab pemimpin & pengikut depa dah mamai banyak makan buah cegehmai kot tu sebab tok leh guna akai dok sakan mengilai ngilai macam cerpelai dapat melahap bangkai….!!!!

    • raplahjingaa says:

      Alaaa, malaun tu tengah dok promote diri dalam PAS, ceramah dah tak di jemput, fulus tak dak, so dia buat-buat jadi garang anti Islam…kot-kot DAP pulak nak jemput dia ceramah.

  22. decepticon jr. says:

    selagi umat islam masih berkuasa patut kite menghalangnya.tengok umat islam di bwh pemerintahan kafir di luar sana.adakah mereka betul betul bebas seperti disini.percentage org islam indonesia dah semakin menurun gara gara ada islam liberal,agama plural dan allah for all.nak ianya terjadi disini?

  23. jombo says:

    Aku cadangkan perkataan god dlam bibel diganti dengan tokong sebab ramai cina masuk kristian baru depa faham.

    • Hadi suhaimi says:

      Org jahil dan penipu mcm abby ni ramai juga yang percaya dan suka dgn percakapan nya yg merapu, nama sendiri pun malu nak guna apa cita? Abby ke babi. Pepatah melayu ada mengatakan, berburu dipadang datar , dapat rusa berbelang kaki, berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi. Jgn guna nama ustazah klu ilmu utk diri sendiri pun tak lepas.

      • bangKano says:

        Tak pa jika Abby masih tatap di panggil ustazah…keghana tu bukan bermakna dia dah jadi cendikiawan ato ulama. Makna ustazah dalam bahasa arab ada la guru…biaq pi la Abby u kita panggil guru bukan nya cendikiawan sebab dia cuma pass SPM jerr kot. La ni profesyen guru dah di upgrade ke ijazah…jadi Abby tu tak layak lagi di gelaq ustazah ato guru…tapi guru tadika memang layak la….sebab tu kebijaksaan nya setarap ngan kanak kanak tadika jerrr…..!!!!

  24. anoi says:

    tu pasal banyak flexibiliti/kekenduran bagi penganut perbagai agama di sabah & sarawak mahupun negara luar malangnya cuba diterapkan disemenanjung. kefahaman penganut islam semenanjung tak boleh disamakan dgn luar semenanjung sebab kefahaman agama amat ketara perbezaan lebih2 lagi acara penyembahan apalagi penyebutan. abby tu baikle angkat kaki tinggal dinegara yang gunakan pakai kalimah tu pada semua agama. (inilah yang didokong oleh nuar meliberalkan perkara2 yang tak sepatutnya). boleh ke kita pastikan kalimah itu tidak disalahgunakan? Harap dapat dipertegaskan larangan tersebut. Sekali lagi diingatkan kefahaman penganut islam semenanjung berbezanya dengan dunia luar. Islam tetap tinggi kedudukannya takut nanti menjadi agama yang serupa walhal tak pernah serupa dan wajib dipertahankan dulu kini & sampai kiamat.

  25. Anak Lenggong says:

    Kah kah kah…banyak lu punya putar belit si Bujuk oii..ni la jenis manusia takde pendirian..nyokong pulak ko terhadap kenyataan harun din dan Harun taib serta bila dah terdesak mula mainkan ayat HUDUD..pieeraahhh ko isu nya yang aku suruh ko jawab berkenaan dengan komen ko..yang ni..

    Anak Lenggong says:
    bujuk says:
    Antara kata2 MAZA.. bekas mufti Perlis.
    “Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah. Tiada isu selagi mereka menggunakannya merujuk kepada zat yang sebenar, bukan untuk berhala,” katanya.
    4:06 PM on October 16, 2013

    Ianya bermaksud ko menyokong apa yang diucapkan oleh mantan mufti ni..

  26. Mat Panjang says:

    Selagi mereka tidak faham dan mengerti akan RUKUN IMAN dan RUKUN ISLAM mereka tidak akan kenal “ALLAH” dan mereka akan terus pertikaikan.

    Hanya orang yang betul-betul sudah faham dan yakin akan Rukun Iman dan Rukun Islam akan faham akan kalimah “ALLAH”.

  27. ku2 says:

    abby abadi tu siapa nak cerita hal agama..dia tu perpatah P RAMLEE..pompuan kaberet..low class..bodoh..tak sekolah..tak usah layanlah org macam tu..dia cakap tu tengan mabuk sabu kot..

Leave a Reply