Menu Utama

“Tembak Dulu” – Apa Yang DAP Tidak Mahu Rakyat Tahu?

MACAM nak pecah dunia ni dibuat DAP, bila tersebar rakaman kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi dalam satu majlis kempen pemilihan UMNO di Melaka.

Zahid dalam rakaman tersebut dipetik sebagai berkata “Kalau ada bukti, tembak dulu” semasa mengulas tentang gangsterisme dan Ops Cantas Khas.

Terang-terang sebut tu “kalau ada bukti”.  Dan tembak tu, boleh jadi tembak ke udara dulu (tembakan amaran), tak semestinya tembak terus kepada gangster berkenaan – anyway, kalau tembak terus pun apa masalahnya, gangster pun, orang jahat.  

Rakyat pasti sokong kalau polis ambil tindakan begitu.

Persoalan yang patut kita tanyakan sekarang ialah, apa yang DAP kecoh dan bela sangat gangster ni?  Hak asasi manusia ke atau politik atau nak bela penjenayah?

Cerita hak asasi manusia ni apa kaitan dengan penjenayah?  Manusiakah penjenayah bila dia tembak mati orang yang dalam kereta, tengah makan dan sebagainya?  Sebab itulah hari ini di mana-mana negara pun, hak asasi manusia sudah jatuh nombor dua, keselamatan jadi nombor satu.  

Buktinya, baru-baru ini Amerika Syarikat hantar komando elit SEAL menceroboh Libya dan tangkap ketua militan As-Shehab kerana dakwaan melakukan keganasan di Kenya!!

Tengok tu, keganasan dilakukan di tempat lain, tangkap yang bertanggungjawab di negara lain, oleh sebuah negara yang lain juga – boleh je langgar.

Kalau ikut hak asasi manusia, apa pulak  hak Amerika ceroboh masuk negara orang lain macam itu mengguna pakai undang-undang negara dia?  Justifikasi Amerika mudah saja, ini soal keselamatanlah, Libya taknak bertindak, dia bertindak dulu.

Itu Amerika, negara yang dijadikan simbol hak asasi manusia paling baik di dunia.  Pertubuhan hak asasi manusia mana yang berani pertikai Amerika dalam hal ini?

Takdak, sebab orang terima hakikat soal keselamatan dan melindungi rakyat dari keganasan ini adalah perkara utama.

Samalah macam keadaan sekarang bila Zahid keluar kenyataan macam itu.  Itu sebetulnya nak menunjukkan ketegasan pihak berkuasa dalam menangani keganasan oleh gangster ini, cara beliau menyebutkan itu sahaja yang diputar belitkan DAP.

Jadi bila rakyat tengok DAP bersungguh-sungguh benar marah Zahid sebab keluar kenyataan itu, semua kita jadi pelik.  Bukan Zahid tujukan ayat tersebut pada Imam ke, Pak Haji ke, Sami Buddha ke atau orang-orang baik yang lain, tapi pada gangster, lantaklah.

Apa motif DAP buat macam itu yang kita nak tanyakan sangat ni.  Panas ke?

Lagipun hubung kait DAP dengan kumpulan gangster ini bukan cerita baru, cerita lama, lama sebelum Ops Cantas Khas ini dijalankan. Malah ada seorang bekas Exco Selangor digugurkan dari bertanding dalam PRU13 yang lepas kerana dakwaan kaitannya dengan kumpulan gangster tertentu.

Siapa bekas Exco itu, sendiri agaklah, tapi sebab ‘jasa’ dia, rumah urut (sebut maksiat) bersepah di Selangor sekarang.  Cendawan tumbuh lepas hujan pun tak sebanyak rumah urut di Selangor!!

Satu hal lain yang tidak kurang penting, polis tertakluk kepada undang-undang dan SOP (Standard Operating Procedure), bukan pada apa yang Menteri cakap semasa berkempen untuk jawatan Naib Presiden UMNO.

Dua cerita yang berbeza tu.  Apatah lagi ikut sistem di Malaysia, Menteri bukan punya autonomi atas Kementerian yang diketuainya, beliau masih tertakluk kepada keputusan kabinet.

Contohnya, Datuk Seri Idris Jusoh pernah cakap nak blacklist kan peminjam PTPTN yang engkar bayar hutang, tapi bila kabinet tak setuju, maka keputusan kabinet terpakai.

Bukan cakap Idris.

Samalah dalam kes ini, apa Zahid cakap sekalipun mesti selari dengan pendirian rasmi kerajaan, baru boleh dijadikan isu.  Kalau tidak selari, itu maksudnya kenyataan beliau telah dipetik diluar konteks dan diperbesar-besarkan secara sengaja.

Pendek kata, perkara itu tidak ada isu, tapi sengaja dijadikan isu kerana pembangkang sudah panas sejak Ops Cantas Khas dijalankan oleh pihak polis.  Kenapa pulak pembangkang yang panas, inilah yang kita semua patut tuntut jawapan dari pihak pembangkang.






50 Komen to “Tembak Dulu” – Apa Yang DAP Tidak Mahu Rakyat Tahu?

  1. pasPUSS says:

    Orang baik untuk orang baik. Orang jahat untuk orang jahat.Pembangkang , dari pemimipin mereka sampai pada pencacai mereka semua teruk sekali akhlak mereka .

    Gangster tak ada yang baik ,semua jahat, kejam dan ganas, seganas pembangkang.

  2. alimedanbaru says:

    salasilah Cina kat Malaysia ni adalah dari 2 kumpulan terbesar gangster pada zaman bijih timah tahun 1800an dahulu. sampai sekarang binih samseng gangster tu ada pada jenerasi mereka sekarang. umpama campak batu kecil pada satu kumpulan cina sudah pasti yg terkena tu adalah baka gangster… maka sebab tu DAP yg sememangnya gangster + komunis tu marah sebab yg nak ditembak tu suku sakad dia jugak.

    bab gangster India komen dimasa lain.. he he

  3. moo says:

    Kalau yg jenis lanun, mangkat dijulang, anut hindu, dok pi jumpak bomoh siam, kuat rasuah tu..camner? Katenye hok ni isle? Hok tu buke…?

    • Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

      Sape yg mangkat dijulang,sape yg anut hindu,kuat rasuah hah moo??.

      • raplahjingaa says:

        Yang mampoh dijulang…ching peng
        anut hindu…anwar pi tempek nande kat dahi dia.
        pi jumpa bomoh siam…puak PAS Kedah cukup cekap benda ni..
        kuat rasuah..sapa lagi..nik ajis laaa, tapi bagi dia, tu namanya sedekah !

      • gambus says:

        yang menyanjung pembunuh dan penjenayah hanyalah puak Pakatan

  4. m8 says:

    Kalau polis bejaya hapuskan pusat judi/kuda dan pusat pelucaran mesti DAP lagi bising, hu hu hu

    • raplahjingaa says:

      Bukan takat DAP bising, PAS siap menyalak lagi !

    • bujuk says:

      Agak2 MCA,UMNO bagi ka…
      Polis selalu sangat p serbu tempat camtu, tak sampai 1 minggu dah buka semula. Malah ada yg. lebih 10 kali kena serbu…. tapi masih operasi seperti biasa.

      • bangKano says:

        Sudah la bujuk hang cuma nampak UMNO & MCA jerr…tapi lagu mana plak DAP & PKR kat Selangor tu hah…? Kat Pandan Jaya,Pandan Indah,Ampang apa kes…bersepah sepah rumah urut,pelacoran,perjudian & karoeke. Sapa yang melindungi nya bujuk…? Ampang,Pandan Indah & Pandan Jaya tu bawah negeri mana…? Bukan ka Selangor & sapa MB nya…? Ada ka Khalid gagap ato Mukhriz hah…?…?

      • gambus says:

        cakap kat UMNO dan MCA buat apa bujuk ?? yang sibuk mempertahankan penjenayah dan pembunuh HANYA puak DAPigs yang disokong PAS jee

  5. jombo says:

    Dap pembela gangster.. tindakan mereka cukup konsisten dari dulu lagi sehingga isu waktu isu ini ditimbulkan, ini menunjukan hubungan rapat dap dengan dunia gelap gangsterisme. Seharusnya puak pakatan menolak parti yang bersengkokol dengan gangster dan maksiat.

  6. moo says:

    Tak payah dok apply konsep umno kat PR sini. DULU ADA SORANG ADUN dari sebuah parti pi jumpak bomoh, akhirnya kena kerat 18. Dari parti mana tu…?

    • Pak Utih says:

      Kaedah moo sama macam surat seorang anggota taliban kepada Malala yang berhujah Taliban betul tapi Malala yang salah. Buat rujukan secara terpilih yang kira–kira boleh sokong pendirian termasuk benda-benda titik bengek dan terpencil. Tidak ditimbang dulu benar ke, terancang ke, kesilapan ke, pandangan orang besar ke atau lalat aja,dah dibetulkan ke.Cubalah ilmiah sikit.Rasanya Moo akan terus cungkil sana sini. Rasa bahagia bila jumpa antah tapi buta pulak dengan berasnya.Pandangan kepada benda besar depan mata, realiti,konkrit dihalang jerubu emosi . Ini cara berfikir yang tak bawa siapa-siapa pun ke depan.

      • Hamba Ar Rahman says:

        Dia bukan tak tahu pun Pak Utih….dia saja jer beraksi macam tu..sebb dia dah dibayar full time kerja nya beraksi macam tu….satu komen 50 sen dengar ceritanya…..ntahkan dalam ni Moo ada ambil 2, 3 peranan…..jadi bodoh alang sorang….jadi Mek menapause sorang…dan jadi Cina DAP sorang……mana kita tahu Pak Utih..janji laman Mykmu ni depa kasi panas……hehehe

        • bangKano says:

          Alamak upah 50 kupang pun puak puak haprak bangang PR ni sanggup sambaq ka..? Aduuuhhh sengkek sungguh depa ni naaa…!!!

    • luvmy says:

      Ni page citer psal kerat 18 ke?? mcm mooohhh la moo ni..ubah citer je keje..

    • reds says:

      gi mampos laa dier nak gi jumpa bomoh.. mane tau dia nak buang saka ke aper… lagipun sorang jek..bukan 48 orang adun jmp bomoh…kes spenda stopa pon x bleh nak jelaskan nak tunjuk pakatan rakyat bagus plak…ni citer tembak gengster laa bukan cite gi bomoh…kalo x de mende nak buat…gi carik idea camner nak kurangkan aids ngan penagihan dadah kat kelantan.. malu sehh negeri hok isle tapi juara aids.

  7. anakbochek says:

    Cakap banyak taknak. Saya sokong tindakan polis menggunakan kaedah “shoot first, ask later” (dengan bukti kukuh lah). Better them dead than us.

    • Moohyideeeeen says:

      Saya ikut SOP Police….

    • WTF says:

      Saya sokong…

      Shoot first, ask later is the BEST SOP to handle these crooks.

    • bangKano says:

      Doktrin ” Do first ask later ” ada la dogma kolonial Britih semasa memerentah Malaya pra-merdeka semata mata nak menindas fizikal & pemikighan rakyat peribumi. Fenomena pasca merdeka doktrin falasi tersebut tak lagi relevan ngan kedinamikan minda rakyat Malaysia yang tersedia terdidik. Kalo doktrin lapuk ni masih lagi di agung agung kan….impak kemusnahan politik,sosio-ekonomi,pendidikan,demokrasi,hak asasi manusia malah ketamadunan bangsa akan berlaku.

  8. Anak Lenggong says:

    wei..Cina DAP dengar apa yang bekas PM Australia cakap ni..

    Orang cina yang harus sesuaikan diri dinegara ini, bukan kami sebagai Australian. Terima atau keluar sahaja dari sini. Saya selaku bekas Perdana Menteri bosan dengan negara yang bimbang tentang sama ada kita menyinggung orang cina yang tinggal dinegara ini. Sejak serangan pengganas di Bali, kami telah mengalami peningkatan dalam patriotik oleh majoriti Australia. Oleh itu, budaya orang kami telah dibangunkan sejak dua abad perjuangan, melalui pelbagai ujian dan kemenangan diperjuangkan oleh orang asal Australian yang berjuang mendapatkan kebebasan.

    Bahasa: Kami orang Australian bertutur didalam Bahasa Inggeris, bukan bahasa Mandarin, Hokkien atau bahasa cina yang lain. Oleh itu, jika anda orang cina ingin menjadi sebahagian daripada masyarakat kita atau menyesuaikan keadaan disini, sila belajar bahasa kami iaitu Bahasa Inggeris. Bukan kami yang perlu belajar bahasa cina. Sikap kamu orang cina yang berkelompok dan hanya menggunakan bahasa cina sesama kamu membuatkan kami orang asal Australia tidak faham dan ini seperti menghina kami.

    Agama: Kebanyakan Australian percaya kepada God (Kristian). Kenyataan ini bukanlah kerana semata mata hendak menyebarkan dakwah agama Kristian atau kerana politik. Tetapi hakikatnya negara ini diasaskan oleh orang-orang Kristian, prinsip-prinsip Kristian, dan ini telah dijelas didalam perlembagaan negara Australia. Ia sudah pasti sesuai dan menjadi keperluan untuk dipaparkan di dinding setiap semua sekolah di Australia. Mengapa sudah ada suara suara dari orang cina untuk menuntut hak yang sama supaya dipaparkan juga agama budha?

    Pendidikan: Orang cina yang menetap disini sepatutnya tidak boleh menuntut hak yang sama atau dengan sengaja mempersoalkan mengapa perlu berbahasa inggeris dan menghormati agama Kristian disini. Jika perkataan God (Kristian) itu menyinggung anda, maka saya selaku bekas Perdana Menteri mencadangkan anda orang cina perlu mencari negara lain untuk menetap. Ini kerana perkataan God (Kristian) adalah salah satu bahagian didalam adat yang dipraktikkan di Australia ini.

    Kami akan menerima kepercayaan anda, dan tidak akan mempersoalkan mengapa. Apa yang kami minta ialah anda menerima kami sebagai penduduk asal Australia, dan hiduplah dalam suasana harmoni dengan kenikmatan yang telah kami kongsikan.

    Ini adalah NEGARA KAMI, TANAH KAMI iaitu Australia. Kami Australian yang memboleh serta membenarkan anda orang cina peluang untuk menikmati kehidupan di Australia ini. Tetapi apabila anda orang cina telah selesa di negara kami, mengapa anda tiba tiba mengadu dan merengek?

    Posted by GAP KEMBALI

    • sireh ke gagang says:

      kita ubah perkataan australia kpd TANAH MELAYU ,Perkataan bahasa inggeris kpd bahasa melayu , perkataan god kpd Allah ,perkataan kristian kpd Islam . kita tengok , ape respon cinabeng dan penjilat2 cinabeng .

    • WTF says:

      Sebenarnya kaum Cina di Malaysia memang LEMAK kerana kaum Melayu dan Bumiputra banyak beralah dgn mereka.

      They should be glad org Melayu dan bumiputra masih lagi steady dan bersabar dgn karenah mereka.

      Tapi akan sampai masa, kesabaran itu akan hilang. Masa itu, pandai2lah kaum Cina ini keluar dari Malaysia.

    • Jambol says:

      Kita perlukan kerajaan yang diterajui UMNO bertindak dengan berani dan tegas. UMNO akan lebih kukuh bila lebih ramai lagi menteri-menteri dan ahli-ahli seperti TPM dan Ahmad Zahid Hamidi.

      Apa yang dinyatakan oleh Anak Lenggong ini betul-betul menyuarakan pendapat dan pegangan masyarakat pengundi Melayu di seluruh negara. Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung.

    • bujuk says:

      Aku tunggu seorang pemimpin MELAYU yg. berkata demikian, jangan Hishamudin laaa… nanti lebih teruk maruah melayu nanti.

  9. sireh ke gagang says:

    hanya penjenyah yg bersimpati dan membela rakan penjenayah nya . simple like that .

    serata dunia ni , kalau ade cinabeng , adalah kes kongsi gelap nie. kongsi gelap dah jadi adat cinabeng . mana2 cinabeng ade , mesti ade kongsi gelap kat situ .

  10. baba says:

    dap tak mau polis tembak dulu sebab gengster2 tu semua kawan2 mereka.

  11. bujuk says:

    Aku secara peribadinya setuju, tapi dengan syarat yg. ketat. Kita tak mau Negara kita jadi sarang penjenayah. Tapi PASTIKAN ada BUKTI KUKUH dan bukan atas dendam dan tanggapan semata2. Bimbang jadi macam kes adik Amirul dulu..

    • raplahjingaa says:

      Bujuk kalau hang membunuh orang, dan disaksikan oleh seseorang, tapi pistol yang hang gunakan tak dijumpai, hang ingat apan akan jadi kat hang ????

      Dengan lawyer yang pandai putar belit…hang akan terlepas macam tu saja.

      Aku simpati dengan keluarga Allahyarham Amirul…tapi kenapa dia memandu tanpa lesen ? kenapa dia tidak berhenti bila diarahkan ? kena dia masih tidak berhenti bila tembakan amaran diudara dilepaskan ??

    • bangKano says:

      Tugas polis memang penuh ngan risiko…risiko terhadap diri sendiri mau pun terhadap oghang lain. Oleh keghana tu polis mesti di latih secagha kemahiran fizikal & mental. Ketangkasan cergas bertindak mesti di ikuti ngan kewibawaan menilai situasi secagha intelektual… jasmaniah & rohaniah. Kemahiran mengguna perlatan logistik canggih di ikuti ngan kemampuan pemahaman & penafsiran soheh perundangan amat di wajib kan pada setiap pegawai polis. Kecuain menyebab kan kemudaratan berlaku. Tu la yang telah berlaku pada polis bila mendepani kejadian adik Amirul tu….kecuaian & kelemahan polis telah tersingkap menyebab kan risiko terhadap diri nya sendiri. Bak kata falsafah oghang lama dalam PDRM….jadi polis seolah olah sebelah kaki berada dalam penjara. Memang ada kebenaran nya…..!!!!

    • bangKano says:

      Kematian Amirul ada la sebab kecuain polis bukan nya dendam la bongok. Sebab kematian nya…Amirul tak mau menghenti kan pecutan ketika memandu kenderaan bila di arah oleh polis…akibat nya polis yang gopoh bertindak tanpa guna akai terus menembak hingga mati. Tu pasai mahkamah membuat keputusan polis tu bersalah cuai menyebab kan kematian bukan nya membunuh ngan niat….!!!!

    • gambus says:

      dengan syarat yang ketat ??? hahaha anak bini kau kalau kena bunuh bujuk agaknya camana laa bujuk nak cakap Polis bertindak atas dendam atau tanggapan !!!

    • bujuk says:

      Penat la… korang faham ke tidak tulisan aku. Zahid pun kata tembak bila ada BUKTI kukuh, bukan sebarangan. Korang tak boleh nafikan ada kes tembak sebab dendam dan salah tanggapan. Tapi kalau dah jelas seperti kes rompakan barang kemas 1.8 juta dan penggunaan senjata api, takda siapa yg. pertikai malah PDRM akan lebih d hormati rakyat dan penjenayah.

      • gambus says:

        kalau penjenayah lari dari anggota Polis sampai membahayakan orang awam lain itulah bukti kuku

        kalau penjenayah menyerang Polis dengan parang dan pistol , kayu , besi serta lain-lain itulah bukti kukuh !!!

        semuan yang terjadi kat atas dah berapa kali terjadi bujuk ?? TAPI puak Pakatan ni laa yang mempertahankan penjenayah dan pembunuh yang menyerang Polis .. kalau Polis pun tak percaya !!! lain kali elok pemimpin Pakatan ni jadi benteng dalam semua serbuan , boleh laa kita tgk , pemimpin Pakatan ni nak cakap Polis yang tembak dulu atau penjenayah yang tembak dulu !!!

  12. bangKano says:

    Dalam klausa undang undang seperti Kanon Keseksaan dari sek.100-103 tak dak plak kata polis mesti tembak ke udara sebagai tembak amaran bila berdepan ngan penyerang/penjenayah ketika mempertahan kan diri dari serangan menyebab kan kematian & cedera parah. Polis mesti tembak dulu sebelum penjenayah sempat menembak mati/cedera parah pada polis.

    Tembakan amaran boleh di lepas kan jika penjenayah yang terlibat ngan kes boleh hukum ngan kematian/penjara seumoq hidup cuba melari kan diri dari tangkapan polis. Tapi jika penjenayah enggan menyerah diri leh la di tembak supaya tangkapan leh di laksana kan. Dalam kes ni tembakan menyebab kamatian bukan isu nya,keghana penjenayah telah melaku kan kesalahan boleh di sabit ngan hukum kematian ato penjara seumoq hidup seperti membunuh nyawa oghang,merompak menghuna kan senjata api dll.

    Maka elemen elemen ni la di jadi kan formula sebagai Prosedur Tetap Operasi/SOP Polis selama ni.

    • gambus says:

      Polis tembak amaran keudara , penjenayah terus tembak Polis .. inilah dia yang PAS dan DAPigs nak !!! dasar barua , pemimpin PAS DApigs ni kena dengan penjenayah dulu , nanti baru laa nak tuduh UMNO tak pandai jaga rakyat , Padahal sebelum ni merekalah yang sibuk membela penjenayah dan pembunuh !!!!

  13. babababab says:

    Dari dulu kerajaan tak serius. Serbu kelab GRO tangkap, tapi masih beroperasi. Habis cammana? Banyak lagi malas nak komen.

  14. Mat Panjang says:

    DAP dan penyokong mereka tidak ada kerja lain melainkan membangkang dan memutarbelitkan perkataan, jawapan dan penjelasan PM, TPM dan Menteri Kabinet untuk menimbulkan kekeliruan diantara rakyat dan menimbulkan perasaan marah dan benci.

    Dan media sosial yang menyokong DAP dan pembangkang akan membantu usaha putra belit (spinning) mereka.

  15. Mel says:

    Pokok pangkalnya ialah yang mati banyak kena tembak dan keluar dalam surat khabar adalah kaum india a.k.a seumpama saudara mara Karpal Singh/Javier/dan macam-macam macha dalam pakatan rakyat itu jer.

    Tapi kalo penjenayah melayu macam mat kombando dan sebagainya takdak satu pun pejuang-pejuang Pakatan Rakyat ni hendak bersuara, malah mereka lebih menggalakkan.

    Biasalah bro ini kan politik. Mereka tiada agenda lain, melainkan bermain politik.

    Jika kita mengikut undang² human rights macam Amerika, tengoklah apa jadi jenayah kat sana. Sapa-sapa pun boleh kena tembak dengan penjenayah.

    Takpe kita boleh cuba dengan cara diaorang, tapi kalau banyak penjenyah dilepaskan kerana tiada bukti² kukuh seperti yang mereka hendakkan jangan tuduh polis pula yang tidak buat kerja.

    Walaubagaimanapun, PDRM perlu menyediakan sebuah jabatan khas untuk menyiasat dan memberkas pemimpin pembangkang atas faktor mengugat keamanan rakyat dan juga memecah belah kan kaum serta diselitkan sekali mempersoalkan perlembagaan. Sudah cukup sumbat mereka dalam penjara untuk jangkamasa yang lama..Sekian Terima kasih

  16. Mat Panjang says:

    Pada suatu masa dan ketika pemimpin DAP giat meminta Polis menumpukan tugas dan siasatan mereka untuk menangkap penjanayah.

    Sekarang bila Polis menmpergiatkan tenaga dan masa mereka menyiasat, mengawasi, mengesan dan memburu penjanayah pemimpin DAP sibyuk pula mengkritik tindakan Polis.

    Saya tidak faham pendirian mereka DAP, PAKATAN RAKYAT dan pemimpin-pemimpin mereka terhadap penjenayah, keselamatan orang ramai dan rakyat, ketenteraman awam, ekonomi dan keamanan dalam negara. Apa jenis politik yang sedang mainkan?

Leave a Reply

Threesome