Menu Utama

Selangor catat kes jenayah tertinggi tahun ini – Zahid Hamidi

KUALA LUMPUR 29 Okt. – Selangor menjadi negeri yang mencatatkan jumlah kes serta tangkapan jenayah tertinggi berbanding negeri lain dari Januari sehingga September tahun ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, sebanyak 18,063 kes narkotik juga dilaporkan berlaku di negeri itu dengan 18,602 daripadanya membabitkan tangkapan terutamanya kesalahan pengedaran, pemilikan, penyalahgunaan dan penagihan dadah.

Bagi jenayah indeks pula, beliau memberitahu, Selangor mencatatkan sejumlah 32,348 kes sepanjang tempoh berkenaan, paling tinggi berbanding negeri-negeri lain.

“Daripada jumlah jenayah indeks itu, sebanyak 6,523 kes merupakan jenayah kekerasan membabitkan kes bunuh, rogol dan samun manakala 25,825 kes lagi merupakan jenayah harta benda iaitu kes curi, ragut dan pecah rumah,” katanya dalam jawapan bertulis di Parlimen hari ini.

Beliau menjawab soalan Er Teck Hwa (DAP-Bakri) berhubung statistik setiap kes jenayah pecah rumah, ragut, rogol, pengedaran dan penyalahgunaan dadah mengikut kawasan ibu pejabat polis daerah dari 2008 hingga 2013.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid memberitahu, dalam tempoh tersebut, jumlah tangkapan bagi pelbagai kesalahan narkotik di seluruh negara mencecah 129,608.

Katanya, bagi jumlah kes jenayah indeks di seluruh negara pula, sebanyak 111,020 kes dicatatkan dalam Januari hingga September tahun ini. – UTUSAN ONLINE



(Next News) »



38 Komen to Selangor catat kes jenayah tertinggi tahun ini – Zahid Hamidi

  1. baba says:

    mungkin selangor pun boleh tubuh pasukan keselamatan sendiri macam dap buat kat penang.

  2. […] More: Selangor catat kes jenayah tertinggi tahun ini – Zahid Hamidi […]

  3. tengkudin says:

    abis tu geng geng penjenayah banyak sejak pr perintah selangor..pr kan sapoter penjenayah …

    • system baru says:

      dap dia lebih sepoter geng 36 kot faham2 ajelah dia ada penang

    • mRsTURDY says:

      Jenayah tinggi dan keadaan kacau bilau di sebuah negeri PR adalah perkara biasa, kita akan jadi hairan (sbb keadaan luar biasa) jika sebuah negeri PR spt S’ngor dapat ditadbir dgn baik oleh mereka.

  4. reds says:

    aids…penagihan dadah..sekarang jenayah plak…memang champion negeri belaan pr nih….penang sikit hari lagi jadi champion persundalan plak…

  5. mek esah says:

    kalau yang buruk tu memang belah pr le….yang baik2 yang mulus2 tu belah bn le…tambah2 lagi yang isytihar tu menteri yg tentunya menteri bn dan penyambung lidah setan tv3 suku dan utusan meloya…pakej lengkap…bila le mau cerdik balaci2 ni

    • gambus says:

      balaci PAS macam kau pernah cerdik kee mekk , sampai berapa kali dah kau tunjukkan kebodohan kau !!!

      kau ingat statistik ni macam nik ajis ampunkan dosa zina kee ??? tadah tangan dan kata kat pemimpin PAS dosa dia dah ampun , ni baru kau boleh kata dah gila kuasa !! gila nak jadi tuhan !!!

      statistik yang diumumkan ni bukan main bantai kamcam macai bujuk tu yang suka hati jee sebut hutang negara ikut kepala hotak pemimpin PAS yang bodoh tu !!!

      sudahlaa mekk , kalau tak dapat terima kenyataan , nyatanya Pakatan memang macam tu , itula sebab asyik sangat mempertahankan penjenayah dan pembunuh !!!

    • raplahjingaa says:

      menteri BN mek ?? ada ke menteri PAS ?
      tak ada kan, malah menteri BN pun tak ada…bila depa dah jadi menteri maknanya depa jadi menteri pada rakyaat Malaysia.

      Hang dulu ada pi sekolah ke mek ??

    • alimedanbaru says:

      SALAH SATU SEBAB BANYAK BERLAKUNYA JENAYAH KAT SELANGOR NI SEBAB PAS TAK PANDAI BERDAKWAH DAN MENDIDIK MASYARAKAT. DAHLAH WAKIL RAKYAT DAP YG DITARBIAHNYA JADI LINTANG PUKANG DAN TAMBAH MENJADI RUMAH PERSUNDALAN DAN PUSAT MAKSIAT. MESJID SURAU PULAK TEMPAT JADI MINI PARLIMEN KUTUK UMNO..CAMNO RAKYAT NAK JADI BAIK.. mungkin PAS salah ajar dan menyesatkan pemikiran rakyat Selangor.. betulke?

    • dotdot says:

      dh la mek,,,baik ko tongeng je bg bang nuar anal ko,,,lepas tu mesti ko akan jd cerdik,,,masuk pangkal kepala je mek,,,x penuh pn,,

    • bangKano says:

      Memang la benaq yang buruk tu semua ada kat PR…bukti sebagai contoh:-

      1. Kaki tojah pungkoq jantan dan membalun pelacoq chinadoll kat video tu sapa..? Bukan ka ketua penasihat PKR yang dia lantik diri sndiri de facto PM Malaysia ke 7….peghasan habeh..

      2. Kaki sapu bini oghang sapa plak sampai bulu terlekat kat ghengkong…? bukan ka Mat Sabu tim.presiden PAS la ni…?

      3. Sapa plak main pompuan kat hotel siap ada foto dia pakai spenda putih kalo tak bukan Mustafa Ali dari PAS jugak kan…?

      4. Sapa plak ADUN main zina dalam koc malam KTM ngan bini kawan separti kalo bukan PAS kawasan DUN Selising…?

      5. Sapa plak ustaz nampak waraq tapi haprak beri ceghamah agama pada bini oghnag kat sebuah hotel di Kuantan jam 3.00 pagi kalo bukan Badrol Amin dari PKR..?

      Kelima lima insiden seks luaq nikah ni ada la melibat 2 tokoh penting PKR & 3 PAS….bukan PKR & PAS tu dalam PR wahai mek esah…? Pasai apa plak hang nak nafi plak..?

      Tolong jawab mek esah kalo hang beghani lagi bijak sini jerrr bukan bijak sana la…!!

  6. bujuk says:

    Mungkin KDN boleh pertimbangkan Polis bantuan S’gor yg. d bayai k’jaan negeri seperti yg. d minta MB. Zahid sepatutnya juga memberitahu peratusan kadar jenayah berbanding penduduk d s’gor. Begitu juga nisbah anggota keselamatan berbanding orang awam. Satu lagi… bilangan penjenayah pendatang asing berbanding rakyat tempatan.
    Kerana logiknya s’gor paling ramai penduduk, paling ramai pendatang.

    • gambus says:

      kau tanya suruh zahid buat apa ??? nak kee kerajaan DApigs selangor nak biayai sendiri .. hutang negeri pun bertimbun ..

      buat apa kau nak kecoh bujuk !! patutnya kau banggala !!! sebab Pakatan ni laa yang haramjadah serta membela penjenayah dan pembunuh !!! memang padan muka kalau kena kat macai dan pemimpin Pakatan !!!

      • bujuk says:

        Macam la.. takda orang umno/bn d s’gor. Tak habis2 politik balas dendam. Orang bagi cadangan untuk keamanan seluruh rakyat, bukan untuk parti.

        • gambus says:

          orang UMNO dan BN memang anti penjenyaha dan pembunuh tak sperti puak Pakatan yang membela penjenayah dan pembunuh !!! ini bukan Politik dendam , maknanya puak Pakatan sendiri yang tidak mahu keamanan dengan menghina dan memfitnah anggota Polis dan membela penjenayah dan pembunuh !!!

          Sebab tu aku cakap orang yang sering menghina pasukan Polis seperti Pakatan dan menghina serta Polis untuk membela penjenayah dan pembunuh sememangnya mereka semua layak menjadi mangsa jenayah !!!

        • system baru says:

          dulu dap cakap perlu ladang babi untuk tangkap penjenayah sekarang gunakan lah aku nak tengok pr gunakan babi tangkap penjahat

    • raplahjingaa says:

      Polis bantuan Selangor ?? hehe..kalau jadi cadangan hang tu bujuk, agak-agak hang sapa akan jadi ketua polis bantuan Selangor ????

      • anakbochek says:

        Ronnie Liu la, sapa lagi.

      • bujuk says:

        Boleh letak bawah kuasa Ketua Polis Negeri, tujuannya untuk jaga keamanan bukan jaga kepentingan orang politik seperti yg. k’jaan pusat sekarang lakukan.
        Bezanya… d s’gor ada lebih ramai anggota berbanding negeri lain untuk mencegah jenayah, bukan untuk cegah himpunan rakyat.

        • system baru says:

          pr tak perlu polis, pr perlu anjing dan babi untuk tangkap penjahat itu cakap oleh dap

          • gambus says:

            yang sibuk fitnah Polis untuk banteras jenayah tu puak Pakatan dan yang sibuk nak membela penjenayah dan pembunuh pun puak Pakatan !! buat apa tiba-tiba nak Polis pulak ???

        • gambus says:

          Pakatan ni nak hapuskan jenayah kee bujuk ?? yang aku nampak puak Pakatan ni seronok membela pembunuh dan penjenayah !!! sampai sanggup menghina dan memfitnah anggota Polis !!!

          sampai pemimpin Pakatan tu nak salahkan polis sebab banteras jenayah !!!

          Cakap kau berbelit la bujuk !!!

        • Jinkun says:

          buat apa cegah jenayah…biaq pi la jenayah meningkat kat negri PR. bukankah pemimpin PR mengagung2kan penjenayah? siap lantik peguam bela lg nak bela penjenayah bila kena dakwa.

        • delta_source says:

          Unit Amal PAS ada kan?

        • raplahjingaa says:

          Udah-udah la tu bujuk…kita semua tau, idea polis bantuan selangor tu datang dari DAP, hang tau kat penang cina yang pakai vest jacket purple tu apa kerja depa ?? kerja depa jaga tempat-tempat puak kongsi gelap DAP bertemu dari red rock hotel hinggalah ke tokong ular.

          Depa ni adalah tonto yang dijaga kerajaan negeri, dan ianya akan juga berlaku di selangor malah selangor lagi advance…minta polis bantuan, pistol depa mau ke ??

        • bangKano says:

          Weiii bujuk selama ni pun polis bantuan memang di bawah kawal selia polis negeri la…ada unit khusus memantau & menyemak secagha berkala/periodical check terhadap efisiensi unit unit polis bantuan di setiap daerah dalam kontijen polis. Mana mana unit polis bantuan yang tak mematuhi SOP PDRM…kuasa polis bantuan akan di tarik balik dan anggota polis bantuan tersebut yang menyeleweng akan di dakwa ikut peruntukan perundangan.

          • system baru says:

            bro pr tak perlu polis,rela dan polis bantuan, pr perlu orang untuk jaga ladang babi di selangor ini, itu cakap oleh dap ini, rakyat terpaksa keluarkan belanja kawalan keselamatan, mana dana dari kerajaan selangor untuk jaga keselamatan tnm melawati,,kata kaya-raya nampak sangat mb selangor penipu

      • WTF says:

        Jangan letak N Surendran sudah!!!

        Mamat tu punyalah PENAKUT!!! Ada hati nak question SOP Polis la, apa lah…

        PDRM ajak N Surendran join raid, terus TAKUT!!!

    • bangKano says:

      Perlantikan anggota polis bantuan/pb di bawah kuasa ketua polis setiap negeri ikut peruntukan Akta Polis 1967…bukan KDN wahai bujuk mangkok hayun serba konyol lagi bahalol.

      Lagi pun perlantikan pb tak mempunyai skop tugas yang komplit seperti anggota polis biasa/regular…sebab pb punya kuasa terhad cuma kuasa leh tangkap tanpa waran, sambil geledah tubuh badan dan kenderaan,bangunan/harta suspek. Tu pun tercakup dalam kawasan harta pihak jabatan ato swasta jerr yang memohon kuasa pb tersebut. Kuasa menyiasat setakat la ni belum lagi di perluas kan ke pb seluruh negara…sebab ada anggota polis biasa PDRM. Perwujudan pb semata mata nak membantu tugas anggota polis biasa PDRM bagi menjaga melindungi nyawa & harta majikan yang memohon sama ada agensi kerajaan ato swasta. Lagu mana pb nak berfungsi mencegah jenayah seluruh kawasan bebas/awam terbuka seluruh Selangor seperti sekatan jalanraya,OPS CANTAS dll…? Alih alih MB selangor terpaksa akoq kat polis biasa PDRM mencegah jenayah besar besaran….

      Kalo dah bodo tu bodo jugak la puak puak lembu ni termasuk pemimpin PR nih…!!!

  7. Anak Lenggong says:

    Mana tak jenayah tinggi kat selangor ni..ketua penyangak ada kat sini, bila polis ambil tindakan terhadap penjenayah akan berkokok la peguam@pemimpin politik PR malah dalam kes pegawal keselamatan yang menempak pegawai akaun AMBank yang belum lagi ditangkap, wakil rakyat PR dah ulurkan bantuan guaman untuk beliau..so ini lah sebabnya jenayah paling tinggi di selangor..mungkin selangor jelous dengan kelantan kut yang menjadi juara dalam kes HIV dan penagih dadah yang baru kut..

    Bujuk kan balaci dan pacacai PAS yang berbaju merah tu ada..mereka ni sedia jadi budak upahan dan kuli batak..so boleh la mereka ni dijadikan sukarelawan untuk membasmi jenayah..si Rani tu nak bagi kee atau asyik dok nganguk jee..

    • system baru says:

      dan rakyat kelantan negari paling banyak gunakan gula dan paling banyak kena sakit diabetes atas didikan pr sendiri

  8. Mat Panjang says:

    Antara sebab-sebab mengapa jenayah meningkat ialah

    (1) bilangan penagih dadah bertambah dari hari ke hari dan mereka menjadi pencuri ragut.

    (2) bilangan pelancung yang masuk ke Malaysia yang tidak balik selepas tempuh lawatan tamat dan yang masuk secara haram bertambah dan mereka jadi pencuri, penyamun, perompak, pelacur dan juga mengedar dadah.

Leave a Reply

Threesome