Menu Utama

Ritual Padi Hadi Awang Ada Unsur Syirik?

Oleh Zul Rawi

Lidah rasmi Pas, Harakah semalam telah melaporkan berkenaan program ‘Turun Bendang dan Doa Awal Musim Padi’ yang di hadiri oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Program yang diadakan di itu dikatakan bertujuan untuk memohon kepada Allah agar benih padi subur dan memberikan hasil yang banyak pada musim depan.

Malah Hadi Awang turut mengenakan pakaian baju lengan panjang, seluar, kain sarung, topi dan kasut but panjang sebagai gimik sambil menabur biji benih padi di petak sawah. Secara asasnya tiada apa yang salah dengan program tersebut, namun apabila diteliti ternyata program yang diadakan itu mempunyai unsur-unsur syirik.

Penasihat Eksekutif Jawatankuasa Himpunan Ulama Muda (Ilmu) Dr. Fathul Bari Mat Jahya ketika dihubungi mengatakan ‘ritual’ tersebut bukan merupakan amalan sunah. Malah Nabi Muhammad saw juga tidak pernah melakukan perkara sepertinya.

“Apa yang dibuat oleh Tuan Guru, Hadi Awang itu dikira perkara yang umum, selama mana tidak ada unsur syirik atau sebagainya.

“Berkaitan doa awal tanam pagi, di dalam as-sunah kalau kita teliti atau dikaji ia tidak boleh dikhususkan. Bimbang ia akan jadi satu amalan tetap, sehingga kalau tak buat ritual tersebut, (dan kebetulan) padi tak bagus atau tak jadi. Ia akan dikategorikan sebagai bidaah.

“Amalan macam ni, (berkemungkinan) akan disusuli dengan perasaan kalau benda ni tak buat, tidak akan berkat.. sekiranya ia tidak dibuat rumah tidak akan didirikan dengan baik, padi tidak akan tumbuh yang macam ni ada unsur syirik.

“Kerana ada ritual tertentu sehingga masyarakat menjadi percaya dan kaitkan dengan ibadah. Patut dibuat secara umum dan bukannya ada ritual tetap” katanya.

Beliau turut mempertikai sikap pembangkang yang ‘double standard’ sambil merujuk tindakan mereka yang menghentam hebat program ‘ancak’ yang dikaitkan dengan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir suatu ketika dahulu.

“Contohnya masa isu Ancak, pembangkang hentam kaw kaw.. yang ni boleh tapi masa Dr Zambry tak boleh” tegas beliau lagi.

Yang hairannya, tiada seorang pun pemimpin Pas yang dianggap sebagai ulama tampil untuk mempertikaikan tindakan Hadi Awang ini. Sedangkan ketika isu ‘ancak’ hampir kesemua dari mereka tampil menghentam dan mengkritik kononnya melakukan amalan yang bukan merupakan Sunah Nabi Muhammad saw.

Kesimpulannya inilah wajah sebenar pembangkang yang penuh dengan sikap hipokrit dan double standard yang perlu didedahkan kepada rakyat.






28 Komen to Ritual Padi Hadi Awang Ada Unsur Syirik?

  1. baba says:

    pas buat apa saja halal, kalau umno buat jadi haram

    • sireh ke gagang says:

      sebab dorg kopiah putih . kita pakai songkok . org pakai songkok , semua tak betul , org pakai kopiah putih semua betul . itu dlm otak dorg .

  2. Darth Anwar says:

    Apa PAS kesah benda tu bid’ah atau syirik? Kalau dah aqidah ALLAH MAHA SAMSENG LAGI MAHA MENCARUTI pun mereka julang sejulang-julangnya, what do you expect?

  3. Nusantara Jones says:

    Wal haram mu, wal halal ku.

    Kah…kah…kah…kah…kah…

    Makin hari makin tak betul aku tengok ularfuck PAS menyesatkan para pencacai mereka. Kalau kat negara Islam di belah Arab, memang dah lama dah puak-puak ni kena sebat sebab melakukan bidaah melampau yang bertentang dengan kesucian agama Islam.

  4. Pak Malau says:

    Biarlah apa mereka nak buat. Doa untuk kebaikan itu baik. Cumanya saya rasa ini bukanlah budaya orang Sungai Limau selama ini.

  5. reds says:

    baling benih padi kat air bendang yang keruh….memang bodoh… http://headbomb.blogspot.com/2013/10/penyokong-pas-kata-ini-telahmemberi.html ….tergelak aku siott… haji hadi ngan orang pas dah mereng..

  6. Matatelinga Gomen says:

    Mahfoz beri kenyataan bahawa ualasan azmin dan anwar mengenai GST bukan pendirian pembangkang.

    Puak ini nampaknya sentiasa pentingkan pendirian bukan kebenaran.

    • anakbochek says:

      Ayat playsafe. Just imagine kalau puak2 nij perintah negara, takde satu keputusan bersama yang akan dicapai. Semuanya pendirian peribadi, takde kesepakatan langsung. Shithead betul.

  7. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Hadi ni,makin tua makin syirik dah aku tengok dia ni..

    • bangKano says:

      Sebab tu kita wajaq panggil para agamawam hamPAS ni sebagai ULAHLAMA…depa guna kesucian islam untuk tujuan politik & material. Tu ada la strategi fesyen lama daa untuk memuhung oghang ghamai….!!!

    • bangKano says:

      Cakap pasai syirik ni bukan saja pemimpin PAS yang amal kan nya…malah sebahagian besaq oghang melayu termasuk oghang agama bergelaq ustaz tu pun dah taksub ngan amalan syirik tu. Tak caya pi tonton kat tv terutama tv swasta ada satu slot program keagamaan menonjol kan para agamawan islami mengguna kan ayat suci alQuran sebagai pengubatan menyembuh penyakit kronik kunun nya menghalau makhlik halus & syaitan yang dah meresap dalam urat saraf pesakit tertentu.

      Aku berasa amat malu ngan program ni seolah olah kaum melayu muslim dah tak dak idea saintifik yang inovatif & kreatif berusaha
      mencari punca penyakit dan mencari ubat/solusi untuk menyembuh kan nya. Sebenaq nya umat melayu dah terkelighu tang maksud mukjizat alQuran…depa anggap mukjizat tu penyakit leh di sembuh melalui jampi ngan mengguna kan ayat alQuran sebagai mana pendapat soghang UlahLama pengubatan islam kata alQuran ada la penyembuh berbagai penyakit hati….ni la kata kiasan/metafora alQuran sebagai kitab menuju ke arah jalan yang benar mengekang segala jiwa/minda manusia yang kotor lagi rakus.

  8. anoi says:

    depa haramkan makyong dulu depa kata mukadimah makyong tu yg syirik… la ni depa pulak buat … adoi pas pis pus … betul kata takut nanti jadi mukadimah padi … & jadi wajib pulak diamalkan … apalah tonggong hadi ooi … yg pasti penyokong tegar tu lah yg akan amalkan. dah kehabisan modal agaknye meka ni. tu dia lah FUCKLAMAK PAS

  9. alimedanbaru says:

    Apa pun jelas Pas kekeringan dan ketandusan program untuk dibawa di Sg Limau. Lebih afdal kalau aji adi buat program ‘sembahyang hajad perdana’ untuk anak-anak sg limau yg mahu ambil SPM, sekurang-kurangnya Pas boleh dilihat prihatin kepada masa depan jenarasi remaja.Malangnya Pas tidak melihat pendidikan dan sekolah itu itu suatu kerja bukan agama, kerana sekolah dan SPM dikaitkan dgn BN SEDANGKAN ITULAH KERJA iSLAM YG MULIA DILAKSANAKAN OLEH UMNO/BN..

  10. Anak Lenggong says:

    Kah..kah..kah..cuba korang perati betul2 ..pernah tak nengok orang turun ke bendang pakai camtu berseluar panjang dan bersamping dengan kain pelikat..kah kah kah..ni petani baru cara PAS kut..yang aku dok tengok orang turun kebendang cuma pakai seluar dan baju jee..lagi satu yang paling kelakar bila dia orang tabur benih padi dalam keadaan bendah yang penuh dengan air..mana benih padi tu nak tumbuh ngokk betul laa..wei orang kalau nak tanam ataupun tabur benih padi mesti laa air kat bendang tu dikeringkan dulu baru laa benih tu tak mengalir ataupun terapung kat atas..aduhhhh….buat malu orang PAS yang jadi pesawah jee laa..mangkok2 ni…kah kah kah..

    http://novandri.blogspot.com/2013/10/hot-aksi-kelakar-melampau-di-prk-sungai.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+novandri+%28MINDA+INTELEK+MELAYU%29

    • system baru says:

      itu paling kelaka, betul juga cakap tak hang ini tak penah di buat orang tanam padi bendang penuh air, hanya pr yg buat

    • sireh ke gagang says:

      dah tabur dlm petak sawah yg penuh air , mcm mana benih padi tu nak masuk menyerap dalam tanah kan ? klu tak masuk dlm tanah , mana nak jadi anak pokok padi ? aku yg datang dari negeri takde sawah padi pun lebih reti tabur benih padi . heheh .. tabur benih padi dalam keadaan petak sawah penuh air , benih tu terapung je . lama2 , rosak ,jadi makanan burung atau serangga kat sawah tu .. bab masuk bendang pakai samping tu paling tak tahan . tah ape2 la puak2 pas ni .sorok la sikit kebodohan tu . malu bangsa lain tengok .

      • alimedanbaru says:

        membazir benih, pembaziran adalah kerjaan syaitan… macamana program nak dapat keberkatan… alahai pak lebai Pas

      • reds says:

        itu pon ader sekor dua macai backing orang tua mereng tue kat dalam internet…tapi bagi aku gambar tabur padi nih x bleh lawan gambar perasmian jamban kat dalam kebun kelapa sawit dulu….aku teringat jek aku gelak…

  11. bujuk says:

    D mana datang syirik pun aku tak tahu.. Dah terang2 majlis DO’A SELAMAT. Maknanya minta pada ALLAH untuk jaga tanaman padi dan d kurniakan rezeki yg. banyak dan halal.
    Orang kalau dah kemaruk mencari salah, benda yg. d galakkan pun d syirikkan. Apakah umno dah d pengaruhi wahabi yg. tak boleh buat majlis tahlil dan sebagainya.

    • raplahjingaa says:

      Macam sambuatan Maulidul Rasul ke bujuk ?? hang ni bujuk…berapa kali aku nak pesan kat hang…sekali-sekali cuba hang muhasabah diri dengan berdiri didepan cermin !!

      hehehe…

    • gambus says:

      saudara raplah , memang teat kenyataan tu , teringat kenyataan yag dikeluarkan pemimpin PAS mengenai sambutan Maulidur Rasul !!!

      Lamaaaaaa lepas tu nik ajis pergi potong kek sambut hari jadi dia dengan karpal yang jelas seorang anti Islam dan anti Melayu !!!

Leave a Reply