Menu Utama

Pindaan Terpaksa Dibuat Kerana Kesan Selepas Ordinan Darurat Dimansuhkan Sangat Menggerunkan – Dr. M

Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat bahawa Datuk Seri Najib Razak terpaksa memperkenalkan semula kuasa penahanan tanpa bicara untuk mengekang jenayah kerana tidak menjangka kesan dari pemansuhan undang-undang yang dilakukan sebelum ini.

Kataya, perdana menteri itu tentunya tidak menjangka bahawa program transformasi yang antara lainnya melibatkan pemansuhan undang-undang Ordinan Darurat 1969, menyebabkan kenaikan kadar jenayah.

Beliau yang ditemui pemberita hari ini mempertahankan tindakan Najib memperkenalkan semula kuasa tersebut, melalui pindaan ke atas Akta Pencegahan Jenayah yang diluluskan parlimen semalam.

“Ya dia berjanji (hapus kuasa tahan tanpa bicara) tapi dia tak jangka jenis-jenis jenayah yang telah dilakukan selepas undang-undang itu dimansuhkan.
“Awak pun tak jangka, saya pun tak jangka.

“Lihat jenayah yang berlaku – kita berjalan pun sudah tak selamat lagi,” katanya sewaktu diminta mengulas mengenai pindaan ke atas undang-undang Akta Pencegahan Jenayah itu pagi ini.

Pengorbanan

Mengulas lanjut, Mahathir berkata kewujudan undang-undang sedemikian adalah pengorbanan yang perlu dibuat sekiranya kita mahu kekal bebas.

“Kita perlu berkorban, kita mahu bebas tetapi kebebasan ada hadnya.

“Ia akan jadi anarki jika kita tiada had dalam kebebasan,” katanya lagi.

Mahathir secara sinis juga berkata yang beliau yakin kerajaan akan memansuhkan pindaan kepada undang-undang baru itu, seperti yang dilakukna ke atas ISA, sekiranya orang ramai berkelakuan baik.

“Saya rasa jika kita berkelakuan baik, mereka boleh memansuhkannya seperti mereka memansuhkan ISA,” katanya lagi.

Mahathir ditemui pemberita selepas merasmikan World Chinese Economy Forum anjuran Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (ASLI) pagi tadi.

Rang Undang-undang Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2013 yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan bagi tujuan ketenteraman awam, keselamatan awam atau pencegahan jenayah, diluluskan di Dewan Rakyat tengah malam tadi.

Usaha wakil rakyat pembangkang untuk menggagalkan kelulusan rang undang-undang itu tidak berjaya apabila ia diluluskan dengan suara majoriti daripada penyokong kerajaan pada 12.50 malam.

– Malaysiakini






107 Komen to Pindaan Terpaksa Dibuat Kerana Kesan Selepas Ordinan Darurat Dimansuhkan Sangat Menggerunkan – Dr. M

  1. Mawar says:

    Sorry to say lah…pembangkang ada watak macam cilake untuk cuba gagalkan kelulusan undang2 baru pencegahan jenayah ni.

    Undang2 pencegahan Untuk keselamatan rakyat dan negara, depa nie jaga gengster ke nak main2 dalam parlimen…….siot btul!!!

    • WTF says:

      Tulah kerja FUCKUTAN…

      Benda baik demi keselamatan rakyat Malaysia, depa tolak…

      Something wrong dgn kepala otak mereka ni…org yg memperjuangkan hak rakyat akan menyokong kelulusan undang2 yg melindungi rakyat, bukan sebaliknya…

      Alhamdulliah, menurut Malaysiakini (and I double check dgn Utusan Malaysia , pindaan rang undang2 diluluskan di Parlimen pagi semalam (12.50 am tu..Malaysian Time.)

      http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20131003/je_01/Pindaan-Akta-Cegah-Jenayah-lulus

      Now we want some action from KDN..semoga Allah melindungi anggota2 polis Malaysia ketika menjalankan tugas..

    • gambus says:

      pembangkang ni semua benda baik nak di bangkangnya !!! pembangkang Pakatan mana ada kualiti

    • Mat Panjang says:

      Mungkin antara 51% daripada pengundi yang mengundi calun-calun pembangkang pada PRU 13 yang lalu adalah daripada 260,000 ahli gangster dan samseng daripada 49 kumpulan yang telah diharamkan itu.

  2. Mek esah says:

    Gila talak…….hehe

  3. baba says:

    pembangkang memang mahukan negara kita huru hara, setiap hari jenayah berat berleluasa supaya mereka dapat ambil peluang dari situasi tersebut dan menjatuhkan kerajaan. sebab tu yg mereka tentang sangat.

  4. AntiKomunis says:

    hensemnye Tun M…muka tenang..berseri2..muka yg sejuk mate memandang sbb hati bersih xdak dendam…cer tgk muka anwart..isk isk isk…

    • konceng says:

      muka abang non serupa macam
      mambang longkang…
      mambang jamban..
      mambang bantai jantan..betina

    • WTF says:

      Hehehe…

      Nuar Berahi try cover muka KELAMNYA dgn BOTOX, konon nak nampak SERI…last2 nampak rupa mcm George Michael (GAY)…

      Tak dapat den nak nolong…

  5. pemerhati says:

    aku faham sangat kenapa pembangkang menentang pindaan PCA & kenapa kapal sink menentang penggunaan(pemakaian) alat peranti eletronik terhadap penjenayah terutama dari kumpulan kongsi gelap

    alat peranti elektronik yang dipakai penjenayah dari kumpulan kongsi gelap ini boleh menyukarkan & merisaukan orang pembangkang terutama orang DAP dari dapat berjumpa dgn selamat lagi penjenayah dari kumpulan kongsi gelap secara rahsia dan tersembunyi

    nasib baik pindaan PCA tidak senaraikan peliwat tegar atau golongan homoseks diharuskan memakai alat peranti elektronik ini, jika tidak macai pakatan haram seperti ‘mooh’ sudah tentu bimbang kalau-kalau polis boleh dapat tahu bila dia nak jual bontot lagi kepada aljuburi…hehehe

  6. […] Read More: Pindaan Terpaksa Dibuat Kerana Kesan Selepas Ordinan Darurat Dimansuhkan Sangat Menggerunkan – Dr.… […]

  7. PASpartyNGOK says:

    Tukang curi kereta tetap curi kereta lepas bebas dari jel. Yang edar dadah pun bila keluar masih edar dadah walau dirotan 4,5 kali semasa didalam.

    Hired killer jugak terus tembak orang bila tamat tempoh hukuman. Pendek kata semua ini menjadi kelaziman diserata cerok dunia. Sentiasa kita mengharap penjenayah bertukar jadi manusia insaf. Yang insaf ada, bukan tak ada langsong, cuma peratusnya terlalu rendah.

    Untuk itu kerajaan kena sedar akan kesilapan diatas kelonggaran yang diberi. Bahawasanya manusia susah untuk bersyukur. Mereka insaf sekejap semasa dihukum. Bila tamat, mereka start balik.

    Ada pendapat kaum sekular mengatakan penjenayah tak patut dihukum kerana potensi melakukan jenayah wujud dalam diri manusia semasa penjenayah itu dilahirkan. Bukan kerana dipengaruh atau salah didik ibu bapa.

    Rumusan yang boleh kita buat disini dari pendapat sekular itu ialah, tuhan menjadikan manusia baik, alim, jahat atau derhaka. Semua kehendak tuhan bukan ketetapan manusia.

    Pedapat ini pendapat bahaya dan memerlukan forum yang panjang disertai bijak pandai… sekular dan ulamak agama.

    • badrole amin says:

      buang masa jika kerajaan layan sehingga akur pada desakan NGO-NGO yg kononnya memperjuangkan hak asasi manusia mahu pemakaian alat peranti elekronik itu ditarik balik(kononnya melanggar kebebasan hak asasi manusia)

      aku percaya 2 sebab dibawah dapat diterima dgn baik oleh anggota keluarga mereka-mereka yg diharuskan memakai alat peranti elektronik:

      1. pemakaian alat peranti elektronik ini utk tujuan pencegahan yg boleh menghindar si polan yg memakai alat ini dari terlibat atau melibatkan lagi diri mereka utk melakukan jenayah

      2. pemakaian alat peranti elektronik ini utk tujuan pencegahan yg boleh menghindar si polan dari mendapat kecelakaan mati ditembak selepas berbalas tembak dgn polis kerana terlibat atau melibatkan lagi diri dgn kumpulan penjenayah

      *pemantauan dari polis boleh membuat si polan yg diharuskan memakai alat ini rasa sukar utk melibatkan lagi diri mereka melakukan jenayah…jika mereka ingkar melanggar syarat-syarat yg telah ditetapkan tentang pemakaian alat ini mereka boleh didakwa di mahkamah

      ———————————————————-

      polis: ayo-yo aci kalu tak mahu lu punya anak pakai ini alat peranti jgn salahkan polis kalu lu punya anak kena tembak mati semasa berbalas tembak dgn polis bila bersama lagi dgn penjenayah lain

      aci: ammaaa, saya terpaksa setuju kalu itu macam…encik(polis) boleh kasi pakai itu alat sekarang jugak pada saya punya anak

      tak mustahil ada yg kata:

      aci: pakai ke tak pakai peduli apa saya kalu mahu mampos jugak kena tembak…kecik-kecik tak nak mampos sudah besar saya tak mahu jadi susah bila dia susahkan diri sendiri

      polis: sudah tukar kah sekarang aci?

      aci: iya, saya tukar sikit saja itu peribahasa melayu encik

      hehehehe

  8. Kamal says:

    Pembangkang memang pentingkan diri sendiri. Konon tak setuju kerana takut akta disalahgunakan tangkap ahli politik seperti ISA. Mereka tak kisah rakyat mati yang penting mereka hidup dan boleh bercakap banyak.

    Kalau ahli politik ditangkap guna ISA dulu memang mereka layak ditangkap dan ditahan kerana mereka mencetus bahaya, contoh Anwar Ibrahim dengan reformasinya, dan kenyataan melampau ahli politik DAP. Mereka yang provok orang tetatpi taknak hukuman.

  9. sungai_siput says:

    da lulus dah pun…hahaha pitam ronnie liu dgn teressa kok

  10. dkds says:

    Mana yang besar kepala lepas ni…semuanya jadi kecut…dulu.kemain lagibangga tunjuk lambang kumpulan masing2.. ambik kau wahai penjenauah

  11. bujuk says:

    Jika ikut statistik..
    Polis kata selepas Ops. cantas, kadar jenayah telah berkurang banyak. Ni belum lulus lagi undang2 cegah jenayah. Maksudnya jika PDRM kerja betul2, tak perlu akta tersebut. Sebelum ISA hapus, takda pulak statistik kadar jenayah berkurang dari tahun ke tahun. Kes Rosilawati dan banyak kes2 lain melibatkan rogol/bunuh kejam hanya selesai bila IPD ambil kes. Dah jadi rahsia umum juga gengster2 ni ada kaki dlm. IPK. Sebab itu setiap serang hendap hanya tinggal kesan, tak dapat tangkap penjenayah.
    Aku YAKIN, isu utama bukan Undang2 cegah Jenayah yg. selalu d gunakan untuk tujuan menangkap musuh politik.. tapi cara kerja dan integriti pegawai PDRM.
    Kalau semua KPNegeri macam KP Penang.. insyaAllah selamat/aman kita semua.

    • pemerhati says:

      bangang lah engkau bujuk, ops cantas diteruskan dan pindaan PCA diluluskan dapat memberi lebih kesan positif dan impak maksima utk jangka masa panjang dlm memerangi dan mengurangkan lagi apa sahaja bentuk jenayah terutama jenayah berat dan terancang dari kumpulan kongsi gelap

      bujuk says:
      “Aku YAKIN, isu utama bukan Undang2 cegah Jenayah yg. selalu d gunakan untuk tujuan menangkap musuh politik..”

      tak pernah pun ada org politik pembangkang kena aniaya ditangkap dan dituduh sebagai penjenayah engkau sudah pun membuat fitnah lagi…dasar munafik dan gelap hati punya macai lah engkau bujuk…puiiii

      • bujuk says:

        Hang hidup zaman mana?
        ISA itu undang2 cegah jenayah la, kalau hang nak tau. Masa d gubal Tunku janji tak guna untuk tangkap musuh politik, betullll.. tapi zaman tunM dia guna untuk tangkap Zahid Hamidi. Zahid buat jenayah apa… aku nak tanya?

        • WTF says:

          Baca nilah…

          Lagi mau tanya…

          http://ms.wikipedia.org/wiki/Ahmad_Zahid_Hamidi

          • bujuk says:

            Dalam Perhimpunan Agung UMNO ke-53 (1997), beliau menghentam Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berhubung isu KKN (Kroni,Korupsi dan Nepotisme) dalam kerajaan.Berikutan itu
            Kemudian dia sokong reformasi…sebabkan kena tahan ISA.
            Undang2 mana sokong refomasi kena tahan ISA, reformasi tu apa pulak, jenayah ke?

          • gambus says:

            kau ni memang bangang laa bujuk , lepas isu KKN tu , terus Tun M keluarkan nama-nama yang dapat kontrak banyak yang keluarga anwar dapat hahahahahaha itulah kau penipu tahap hancing punya puak PAS ..

            Reformasi yang suruh Amerika tangkap Tun M, reformasi yang cuba melumpuhkan kegiatan ekonomi dan politik !!! reformasi yang nak merampas kerajaan yang adil dan demokrasi kakakakakakaka

            Sekarang azhid sendiri akui kesilapan beliau , malah beliau terus berjaya dalam zaman Tun M sehingga sekarang !! musuh politik kepala hotak kau laa puak PAS yang bodoh !

            laa kau tanya pasal jenayah ?? kau tahu jee asal ISA tu , aduhhh makin bodoh laa kau bujuk

          • bujuk says:

            Mana ada k’jaan yg. runtuh kerana refomasi. Negara kita negara demokrasi, nak jadi k’jaan kena menang undi rakyat. Refomasi hanya mampu tarik perhatian rakyat untuk menentang kezaliman, bukan jatuhkan k’jaan. Sama macam bersih… k’jaan bukan jatuh bila bersih berhimpun, tapi k’jaan hampir jatuh bila BN menang undi MINORITI. K’jaan demokrasi bergantung pada undi pilihanraya bukan demo d jalanraya. Ini hanya manusia yg. takut bayang2…

          • gambus says:

            sebab dah kena tangkap ISA tu yang kerajaan tak jatuh bujuk , sesiapa pun takkan lupa , macai-macai tu semua nak amerika campur tangan … dan nak huru harakan negara , alaa macam yang kau banggakan sangat dengan Arab Spring !!!

            aikk camana undi minoriti boleh nak jatuh ??? mengikut sistem demokrasi BN menang dengan majoriti mudah , dan berjaya merampas negeri Kedah , dan kekalkan Perak .. tu laa bujuk cakap dengan orang bangang macam kau !!!

        • badrole amin says:

          alahai bujuk melalut cakap pasal ISA pulak dah!

          aku sebenarnya tak suka layan macai pakatan haram bangang seperti bujuk yg suka spin isu bila tak reti nak jawab pertanyaan org dan tak reti nak berhujah…takpelah aku layan jugak sikit

          seperti bujuk kata tentang Zahid Hamidi, ianya satu bukti bahawa ISA adil sebab selain org pembangkang org kerajaan pun boleh ditahan bawah ISA jika dia ‘mengancam keselamatan negara’

          definisi maksud ‘mengancam keselamatan negara’ ini pelbagai, aku tak perlu terangkan dgn lebih terperinci kepada macai pakatan haram yg bangang seperti bujuk sebab dia takkan faham…tak faham sebab bujuk suka letakkan ‘akalnya’ di dubur

          jika ISA adil, kenapalah engkau menceceh pasal Zahid Hamidi pernah kena tahan tu bujuk oiii

          aku perhatikan bujuk banyak bercakap tentang perkara yg boleh diibaratkan seperti ludah yg jatuh balik pada mukanya

          • bujuk says:

            That Y aku kata mereka yg. berkuasa gunakan ISA untuk hapuskan MUSUH POLITIK/ pembangkang samada dalam parti atau luar parti.

          • pemerhati says:

            musuh politik apa kejadah masih tak faham-faham sebab akal masih kat jubo ghupanya bujuk

          • gambus says:

            musuh politik lagi ??? kalau macam tu nik ajis dan pemimpin PAS yang kuat menjual dan melacurkan agama Islam tu dah lama kena tahan … kau ni memang hancing laa bujuk , nak memutar belit dan menipu jee kejenya

          • WTF says:

            Sampai la ni Nicky Ajis tak kena tangkap!!!

            Kalau ikut teori baghal Bujuk, Nicky Ajis tu patut ditangkap!!!

            Tapi Mahathir tak tangkap2 pun…adakah sebab Nicky Ajis bukan dianggap musuh politik oleh Mahathir???

            Bujuk, your conspiracy theory has no finite element nor any credentials…

            Sekolah mana hang pergi ni…beritahu kat sini…aku tak nak adik beradik dan saudara2 aku hantar anak2 mereka ke tempat2 yg pernah Bujuk pergi belajar dulu…

        • gambus says:

          Nak bagi contoh Zahid TAPI zahid sekarang semasa zaman Tun M dan lepas zaman Tun M dia tetap jadi ahli dan pemimpin UMNO , macamana ni bujuk

          Kalau ikut sifat pemfitnah kau , ramai pemimpin PAS dah kena masuk ISA !!! termasuk nik ajis tu !!!

        • sireh ke gagang says:

          zahid terlibat dgn gerakan reformasi anwar . itu pun dia terpedaya dgn bang non kau tu bujuk . bang non kan expert klentong no.1 dlm malaysia .kalau Tun M betul gunakan ISA utk tangkap musuh politik dia ,awal2 lagi dia dah sumbat semua top leader PAS , DAP ketika itu . kau ni jenis tak paham maksud “menjamin keselamatan awam” .

          • bujuk says:

            Aku faham… ‘menjamin keselamatan awam’ tu maksud dia kedudukan PM tak boleh d ganggu gugat.

          • badrole amin says:

            bujuk says:
            “Aku faham… ‘menjamin keselamatan awam’ tu maksud dia kedudukan PM tak boleh d ganggu gugat.”

            fahaman dari bujuk yg menggunakan akalnya di jubo

          • bujuk says:

            Fahaman aku ikut tindakan tunM masa jadi PM. Ada sapa2 nak nafikan..

          • gambus says:

            kalau orang gila kuasa bujuk , tak berhenti jee Tun M jadi PM ..

            Yang kena ISA tu semuanya nak menggugat keselamatan awam dan negara , suruh amerika datang tangkap laa , melalak macam anjing kat tepi jalan nak jatuhkan kerajaan yang adil saksama dan demokrasi ni , nak buat rusuhan laa , suruh amerika masuk campur laa .. memang padan muka masuk ISA

            apapun Zahid sekarang dah jadi hero , bersama menghapuskan penjenayah , pembunuh dan pengkhianat negara !

          • WTF says:

            Ish3, conspiracy theory yg tak masuk akal dari Bujuk…

            PADANLAH PAS DOK TAK MENANG PRU MALAYSIA!!!

    • gambus says:

      Musuh politik ?? tak habis-habis dengan penipuan kau bujuk , bagi aku PM mana yang akui ISA digunakan hanya untuk tangkap pemimpin Pembangkang jee .. dasar manusia tahap hina punya bujuk

      Kes-kes besar memang banyak yang IPD ambil alih laa bodoh !!!

      inilah contoh macai PAS , orang macam kau bujuk tak layak nak sembang pasal jenayah yang meningkat sebabnya nyata puak Pakatan dan macai macam kau jee yang mengangkat penjenayah dan pembunuh

      undang-undang untuk kebaikan rakyat Malaysia pun nak tentang .. takde otak punya macai !

      • WTF says:

        Hari tu tak jawab lagi Bujuk, PM mana yg mengaku ISA digunakan untuk tangkap FUCKUTAN jer…

        Kaki bohong la Bujuk ni…

        • gambus says:

          macam biasa manusia kuat memfitnah macai hina PAS ni akan larii dan buat taktahu , macam ni punya manusia nak sembang agama , buat fitnah macam orang takde agama !!! mak bapak kau agama apa bujuk ???

      • bujuk says:

        Musuh politik bukan pembangkang saja… buktinya Zahid Hamidi, Ibrahim Ali pun pernah kena bila tak sependapat PM.

        • raplahjingaa says:

          Depa kena sebab depa jadi subversive…hang tak sependapat dengan PM, tak kena tangkap pun.

          • bujuk says:

            subversif boleh jadi menteri ka?
            Chin Peng nak balik m’sia pun tak boleh, tapi subversif macam Zahid boleh jadi menteri dalam negeri.
            Sebab tu aku kata seorang PM boleh sebut apa saja pada musuh politik dia dan d tahan ISA. Dan PM yg. lain akan bersihkan kawan dia walaupun jadi subversif untuk d lantik jadi menteri.
            Tak silap aku.. seorang PENAGIH DADAH yg. d tahan pusat pemulihan bila dah pulih tak layak kerja k’jaan. Begitu juga dengan penjenayah2 lain. Tapi UMNO ambik subversif jadi menteri dalam negeri…

          • gambus says:

            itu maknanya mereka bukan ditangkap sebab politik bujuk , kalau subversif ni , bila pemikiran dia dah betul bukan songsang masa join reformasi tu baru boleh keluar dan join UMNO untuk kepentingan agama bangsa dan negara

            Yang banyak pemimpin Pakatan tu yang lepas kena ISA tu pun boleh jadi macam-macam bujuk ?? apa kau nak kata , kunci kat sini ialah jangan nak buat subversif lagi nanti kena tangkap

            ehhh bujuk , bagus laa tu kalau dia jadi menteri dalam negeri jaga negara dan keamanan .

            selama ni pun zahid tak pernah pun cakap dia kena tangkap pasal musuh politik … ibrahim ali pun tak pernah cakap .. yang cakap ialah manusia PAS macam kau yang kuat menipu dan memfitnah !!!

          • bujuk says:

            Maksud hang bagus.. bekas perogol jadi Menteri hal ehwal wanita. Bekas Perasuah jadi menteri Agama. Bekas pembunuh jadi Menteri Keselamatan… cam tu.
            Ha.. tunggulah masa terlungkup negara semuanya.

          • gambus says:

            ehhh tu laa yang aku tanya kau sampai kau lari tak cukup tanah .. kenapa kau mempersoalkan zahidi jadi menteri iaitu bekas tahanan ISA

            nyatakan apakah kriteria untuk jadi Menteri ?? dan apakah perkara yang tidak melayakkan seseorang jadi Menteri !!! tau pun kau tak dapat jawab

            Yang berzina , berkhalwat dan meliwat tu ramai pemimpin Pakatan bujuk , yang ada video seks pun boleh jadi pemimpin itulah puak hina pelacur agama , PAS !!!

        • WTF says:

          Tah Bujuk…

          Bukan ker Nicky Ajis tu musuh politik Mahathir…

          Nicky Ajis tak pernah kena tahan ISA pun…

          • bujuk says:

            Tapi dia tangkap anak TGNA… atas alasan berkahwin dengan rakyat afganistan, logik ka?

          • raplahjingaa says:

            Atas alasan dia menjalani latihan ketenteraan di Afghanistan, belajar buat bom, pengunaan senjata api…nak buat apa, kalau nak jadi Taliban…kenapa balik ke Malaysia ??

          • bujuk says:

            Ada bukti ke?
            Kawan tu p belajar agama d fitnah belajar buat BOM. Apa dia ada bawak bom balik m’sia ke?
            Apa, pakar senjata dan bom yg. lain kenapa tak kena ISA pulak.
            Mana tempat dia buat BOM, belakang rumah TGNA ke?

          • gambus says:

            manusia penipu PAS bujuk kata sebab dia kahwin dengan orang afganistan … tapi sebabnya kena tangkap pasal belajar buat bom , belajar guna senjata api , sebab tu masuk ISA , lepas tu bila dah kuar macam-macam dapat daripada bapak .. jangan nak buat huru hara lagi nanti gerenti kena tangkap lagi hahahahahaha

            perisikan tentera ni memang bagus bujuk , sebab tu anak nik ajis tak dapat mengganas , kalau nak tunggu bukti agak-agaknya dia letup bom kat keluarga kau baru kau nak melalak kot lepas tu !!!

            pemimpin PAS ni kan gilerr macai macam kau pun bukannya dia kira

          • WTF says:

            Belajar agama kat sekolah pondok ceruk mana kat Afghanistan tu???

            Cuba cerita sikit Bujuk???

        • gambus says:

          sekarang aku tanya pasal fitnah kau yang kata ada PM SENDIRI KATA ISA DIGUNAKAN UNTK TANGKAP PEMBANGKANG DAN MUSUH POLITIK !!! mana dia kenyataan tu !!! dasar puak PAS yang hina dan munafik ! menipu dan memfitnah seolah orang takde agama !!!

          zahid hamidi tu musuh politik ??? pada zaman Tun M dulu dia diterima balik dan sekarang masih jadi menteri !! ni musuh politik kepala hotak kauu bujuk !

          Berapa ramai yang tak suka Tun M dulu , macam Nik ajis dan pemimpin PAS yang sibuk mencaci Tun M serta sebarkan fitnah walaupun mengaku golongan ulama , kenapa dorang tak kena tangkap !!!

          • pemerhati says:

            woi bujuk nakram jawablah pertanyaan ‘gambus’ ini:

            “sekarang aku tanya pasal fitnah kau yang kata ada PM SENDIRI KATA ISA DIGUNAKAN UNTK TANGKAP PEMBANGKANG DAN MUSUH POLITIK !!! mana dia kenyataan tu?”

          • bujuk says:

            Baca la.. kenyataan PM masa dia umumkan nak hapuskan ISA. Kenyataannya pun ada, M.Sabu, LGE, Anwar dan ramai lagi kena ISA. Apa jenayah mereka buat?
            Zahid musuh politik tunM, masa Zahid jadi Ketua pemuda dia d nafikan dari sertai kabinet sedangkan timb. dia dapat jadi timb.Menteri. +- KJ dulu jugak. tunM dah hilang taring baru Zahid dapat masuk kabinet, KJ pun sama.. nasib Mukriz d lantik jadi MB kedah, jadi tunM tak boleh cakap banyak sangat.
            Hang lupa Nik Adli anak TGNA kena tangkap ISA, apa kesalahan dia?

          • raplahjingaa says:

            Kalau ikut hangpa ching peng pun tak buat apa-apa kesalahan jenayah..

          • gambus says:

            kenapa aku baca takda !! dasar hinanya punya puak PAS bujuk ni , woii munafik kau jangan nak membelit , kau ingat kau buat fitnah boleh lari

            PM tak pernah kata pun !!!

            “sekarang aku tanya pasal fitnah kau yang kata ada PM SENDIRI KATA ISA DIGUNAKAN UNTK TANGKAP PEMBANGKANG DAN MUSUH POLITIK !!! mana dia kenyataan tu?”

            itulah puak PAS hina , yang sanggup buat fitnah dan menipu demi puak PAS yang gilerr tu !!!

          • WTF says:

            Seriously…Bujuk ulang2 tipu last tertipu diri sendiri…

            Macam cerita BLACKOUT, UNDI POPULAR, PENGUNDI HANTU, DAKWAT KEKAL…

            Woi penipu, kami di sini tak boleh kena tipu dgn org macam hang la Bujuk..

        • WTF says:

          Alah Bujuk…cakaplah jerlah idola hang LIM KIT SIAL dan LIM GONE END dok kena tangkap ISA masa operasi LALANG…

          • pemerhati says:

            kepada si banjingan bujuk….

            bukan Tun M yang tahan malaun-malaun itu semua untuk disumbat ke dlm ISA tapi polis yang tahan malaun-malaun itu semua…Tun M hanya diberitahu & diminta oleh polis untuk tanda-tangan surat menahan & menyumbat malaun-malaun itu semua ke dalam ISA

            surat itu tentulah cukup dengan bukti untuk polis menahan & menyumbat malaun-malaun itu semua ke dalam ISA…jika sudah begitu mana mungkin Tun M boleh sewenang-wenang nak tahan orang politik atau musuh politik kerana jika Tun M berbuat begitu sudah tentu polis akan dapat tahu Tun M telah menyalah-guna kuasa

            ISA mengenai pencegahan untuk mengelak perkara-perkara yang boleh mengancam ketenteraman awam & negara dari berlaku, bukti yang polis peroleh untuk menahan malaun-malaun itu semua dibawah ISA adalah berbeza bukan bukti seperti bom, senjata api dsb…buktinya itu adalah maklumat sahih yang polis peroleh ketika membuat siasatan tentang adanya individu atau kumpulan sedang merancang sesuatu rancangan jahat mahu menghuru-harakan negara

            sekali lagi….

            woi si banjingan bujuk sialan nakram jawablah pertanyaan ‘gambus’ dibawah ini:

            “sekarang aku tanya pasal fitnah kau yang kata ada PM SENDIRI KATA ISA DIGUNAKAN UNTK TANGKAP PEMBANGKANG DAN MUSUH POLITIK !!! mana dia kenyataan tu?”

            engkau reti baca ke tak dengan bahasa pertanyaan diatas? itu bahasa BM, engkau nak org tanya dalam bahasa eskimo ke nakram?

          • bujuk says:

            Waktu operasi LALANG, tunM jadi menteri KDN. Dia yg. cetuskan operasi lalang dengan mengapikan sintimen perkauman. Pada hari tersebut dia dan pemimpin umno tak turun, yg. turun pemimpin PAS dan DAP. Maka semua pemimpin PAS dan DAP kena tahan… dia selamat, walaupun dia pencetus huru-hara tersebut. Dia yg. t.tangan tangkapan tersebut. Nak salahkan polis jugak. Dia menteri.. kalau dia takda niat, kenapa dia yg. cetuskan perkara tersebut dan kenapa pula dia tak nasihatkan/batalkan himpunan tersebut.

          • gambus says:

            Operasi lalang , semua perkara menjadi dalang ialah DAPigs yang seringkali menghina Melayu dan agama Islam , perkara ini berlarutan hingga sekarang . DAPigs seringkali mengungkitkan perkara-perkara sensitif seperti menyokong murtad ..

            Masa tu bukan jee pemimpin DAP yang kena tangkap tapi PAS dan juga UMNO …

            jadi bujuk takpayahlaa kau nak buat cerita hancing kau tu kat sini

          • WTF says:

            Bujuk mana baca buku “DOCTOR IN THE NOUSE”

            Dah terang2 Mahathir explain incident operasi Lalang…

            Sampai la ni, takder siapa dakwa Mahathir masuk court pasal operasi Lalang…

            Udah2 la tu Bujuk, membohong jer kerja hang ni…

            Dakyah hang tak laku kat sini Bujuk!!!

          • anakbochek says:

            Operasi Lalang dibuat kerana keadaan amat genting pada masa tersebut. Jika tidak dibendung mungkin boleh berlaku rusuhan kaum dan idola fuckatan seperti Lim and family serta Karpal and family mungkin akan rest in peace dan tinggal sebagai kenangan sahaja.

            Jangan nak blame Tun M semata2 Bujuk. Kau punya conclusion sangat dangkal tanpa berpandukan maklumat yang tepat hanya emosi semata2. FYI semasa Operasi Lalang semua orang yang dirasakan boleh menyebabkan rusuhan telah ditahan antaranya LKS, Karpal, chandra muzaffar, Ibrahim Ali serta Fahmi Ahmad.

          • bujuk says:

            mahadir sembang sehala… semua dia betul. Projek IC pun dia pusing Anwar semula.

          • gambus says:

            Projek IC , anwar masa jadi saksi RCI pun dia sendiri kata taktahu pasal projek IC dan tak pernah dengar pasal Projek IC .. selama ni dah berbakul-bakul puak PAS yang serupa takde agama buat fitnah pasal projek IC , dah bermacam-macam puak Pakatan fitnah pasal projek IC , sampai menyalak sakan bila anwar bakal jadi saksi

            akhirnya anwar bila jadi saksi semua benda dia kata taktahu mengenai Projek IC kakakakakakakakka itulah pemimpin Pakatan yang dipuja ularmak PAS , kuat menipu dan memutar belit hahahahaha

        • sireh ke gagang says:

          itu bukti jelas , ISA bukan digunakan utk tangkap pembangkang shj . yg dalam UMNO pun ISA digunakan .undang-undang takkan kompromi dgn sesiapa pun .sesiapa saje yg berniat buat huru-hara dlm negara , ISA menanti untuk dia bujuk .kau dan aku pun tak terlepas kalau buat benda yg sama.kalau setakat bercanggah pendapat , aku tak fikir Tun M segila itu .kalau terbukti dia menyalahgunakan ISA ,Skrg dato seri najib boleh sumabt dia dalam jel. sebab takde bukti dia menyalahgunakan kuasa ISA , dia masih bebas di luar sana . dan puak2 pembangkang yg memang berdendam dgn Tun M , sentiasa cuba memfitnah beliau dgn apa cara sekali pun .

          • bujuk says:

            Hang sebut la apa jenayah Anwar, M.sabu, LGE dan Zahid? ada mereka songlap duit juta2 seperti yg. Audit negara buat laporan tu?

          • raplahjingaa says:

            Mereka semua terlibat dengan agen-agen asing untuk menghuru harakan Negara ni….hang tak tau ka ??? dok nga-nga baca harakah apa yang hang tau !

            Apa pun akta tersebut akan diluluskan…dengan sokongan rakyaat yang menyokong kerajaan !

          • bujuk says:

            Dulu kata Anwar dapat bantuan asing berbilion dan sebagainya… tapi k’jaan dan bank negara takda bukti. Siapa yg. korang nak tipu? Menteri2 bawak keluar duit juta2 bank negara tak tau ka? Mat taib dulu bawak tak banyak sangat pun kantoi d Australia. Itu namanya tuduhan palsu yg. hanya orang umno je yg. percaya.

          • badrole amin says:

            camana nak siasat kalau duit berbillion itu cepat-cepat anwar sudah bawa lari simpan di luar negara menerusi kroninya/proksinya/baruanya seperti di israel

            bujuk ingat israel nak bantu beri kerjasama dan maklumat ke bila pihak berkuasa Malaysia buat dan minta begitu?

            sebab itu si laknatullah anwar sanggup beri jaminan utk menjaga keselamatan israel…kalau israel hancur maka hancurlah berbillion duit rakyat Malaysia yg dia curi dan simpan dlm bank di israel…israel hancur takde negara lain yg selamat utk dia simpan duit rakyat Malaysia yg dia curi berbillion itu

          • gambus says:

            lagi muka yang kau sebut semuanya nak huru harakan negara , kau ingat dorang ceramah dan duduk rumah macam hari ni kee ??

            masa tu dorang sibuk nak huru harakan negara , itupun nak kena bagitau ke bujuk !!!

          • bujuk says:

            hang bawak duit 10 juta tampa rekod keluar dari m’sia tengok, lepas ke tidak. Cerita macam m’sia negara koboi, takda imegresen.

          • gambus says:

            bangang laa kau bujuk , kalau bantuan asing adakah dia nak bagi cash dan suruh anwar bawak larii , bodohnya kau !!!

            Lagi satu bank negara bukannya tukang cek kalau kau nak bawak keluar duit kat luar negara , kau nak bawak keluar kat airport tu kau kena isi borang bagi kat bank negara kaa bujuk ?????????? kakakakaka bangangnya orang PAS ni !!!

          • bujuk says:

            tq.. atas ulasan hang. Siapa2 yg. kerja bank boleh tau tahap mana gambus ni. No komen…

          • WTF says:

            Komen hang tu Bujuk yg org2 bank tengok dah tahu hang ni tak tahu apa2 pasal Telgraphic Transfer (TT)

            Dan fungsi Bank Negara bukannya pantau money transfer from one account to another account…

            Dan bukankah masa tu, Nuar Berahi tu Menteri Kewangan…kalau ada apa2 bukti pun, he can make it all disappear and untraceable…

            Ish3…hang ni nak buat conspiracy theory pun agak2 la…

          • anakbochek says:

            Jenayah terbesar Anwar ialah menyalahgunakan kuasa sebagai TPM untuk menggunakan polis bagi memaksa orang awam menarik balik laporan terhadapnya. Jenayah yang satu lagi ialah menggunakan kuasa sebagai TPM untuk toron jubor jantan.

        • gambus says:

          tak payahlaa kau nak membelit bujuk , Zahid Hamidi dan Ibrahim Ali yang kau sebut tu tak pernah pun kata mereka mangsa Politik .. kakakakakaka inilah bujuk , hasil tunjuk ajar ularmak PAS .. menipu dan memfitnah memang halal bagi dia semata-mata demi kepentingan politik gilerr PAS

          • bujuk says:

            Dah d cuci kepala depa… kalau idak mana boleh masuk umno semula dan jadi kaya-raya. Aku mintak Zahid dengan Ibrahim Ali angkat sumpah mereka memang bersalah sebab ada niat jadi subversis seperti tuduhan. Tengok.. layak ke tidak jadi Menteri.

          • gambus says:

            jadi kaya raya , sebelum kena tangkap pun dorang dah kaya , masa isu kroni perhimpunana agung pun Tun M dah bagi nama-nama yang dapat kontrak ramai kroni anwar dan keluarga anwar !!! aduhhhh dasar hancing punya puak PAS hinaa ni …

            aduhhhh lagi sekali laa bujuk kau tunjuk betapa bangangnya orang PAS ni … kau bagitau aku nak jadi Menteri camana !!! ???

            Kalau dah layak tu layakkk laaa , bagitau aku bujuk apa yang membuatkan seseorang tak layak jadi Menteri , dasar hina punya orang PAS ni nak sembang dengan aku !!!

            bagitahu aku apakah syarat-syarat seseorang tu tak layak jadi menteri ??? cepattt manusia hina PAS !!kasi jawab aku hahahahaha ini macam kes duluuu pasal ahli DUN dan Parlimen oiii macai PAS

            Zahid hamidi dan Ibrahim ali dah berbakil-bakul kena maki dengan pemimpin Pakatan dan PAS yang hina termasuk kau !!!

            Ibrahim Ali dulu pun pernah bertanidng atas tiket PAS tak pernah pun dia sebut kena tangkap pasal musuh politik hahahahaha hancingglaaa puak PAS ni bahlol sama juga macam pemimpin dia

          • bujuk says:

            subversif ni dah macam komunis juga, orang yg. menentang negara, YDPA dan rakyat m’sia. Tidak2 macam al-maunah tu..
            hang sebut aku layak ke ketua al-maunah jadi menteri?

          • gambus says:

            hahaha kau nak bandingkan dengan komunis dan al maunah pulak !!!

            Kau tak jawab soalan aku langsung !!! apa kelayakan untuk jadi Menteri ni ?? dan apa akan menyebabkan seseorang tak layak menjadi menteri ???

            macai PAS ooo macai PAS , kau dah habis baca kee pasal ahli DUN dan Parlimen bujukkk .. kalau tak , kau ni memang macaiii tahap bodoh , kuat menipu , pembelit dan kaki fitnah nombor satu punya puak PAS !!!

          • WTF says:

            Apalah Bujuk ni…

            Dah kalah ARGUMENT, masih lagi nak menegakkan benang yg basah…

            MENIPU JER KERJA KAU!!!

          • pemerhati says:

            hahaha kelakar siut bujuk sebenarnya tak faham camana duit rakyat berbilion ringgit yang anwar curi itu dibawa lari ke luar negara

            si bujuk yang bangang mesti ingat duit berbilion ringgit yang dibawa lari ke luar negara itu diletak dalam beg kroni/proksi/barua si nuar

    • sireh ke gagang says:

      POCA act baru je diluluskan , bujuk dah start tabur cerita bohong dia .

      POCA act selalu digunakan utk menangkap musuh politik ? sape musuh politik yg sudah ditahan bawah poca act ni bujuk ?nyatakan lah.

      lagi 1 , kalau ahli politik tu takde terlibat dgn jenayah , kenapa dia mesti kecut perut dgn poca act ni ? org yg bersalah saje biasenya takut dgn undang2 mcm poca ni . itu logiknya . org tak bersalah , terasa panas punggung kenapa ? something fishy in there ..

  12. sungai_siput says:

    itu kau yg cakap bujuk
    rakyat cakap lain pada kau..

  13. bujuk says:

    dipetik dari ucapan PM fasa 26…
    26. Di sudut lain, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.
    Fasa 26 adalah langkah2 yg. akan d ambil k’jaan sebagai menggantikan ISA. Jelas d situ, Najib memberi ikrar akta yg. baru tidak akan d guna untuk menahan berdasarkan perbezaan ideologi politik (musuh politik).. ini adalah ulasan pihak pro BN.
    “Para 26 ucapan PM Dato’ Seri Najib ini menimbulkan tanda tanya apakah Kerajaan biasa menahan individu bawah ISA kerana fahaman politik. Samada ISA digunakan sebagai alat politik atau tidak, ianya tidak menjadi perkara yang paling penting kerana ISA dan EO merupakan undang undang yang digunakan pasukan keselematan, termasuk Kementerian Dalam Negeri…”

    • gambus says:

      kakakakakaka aduhh bujuk kau buat lawak kee pagi-lagi buta ni

      “Di sudut lain, kerajaan juga memberi KOMITMEN bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik”

      woii bahlol punya macai PAS , komitment pun taktahu kaa ??? kau tak lulus bahasa melayu kee bujuk macam PAS yang hina !!! kau baca ayat tu betul-betul !!! hahahah aduhh bodoh tahap tepu punya orang PAS

      itulah aku cakap manusia hina PAS yang kuat memfitnah ni kena mintak link , sekali kerajaan akan bagi komitmen , dia boleh pergi putar belit , menipu dan fitnah kononnya kerajaan akui ISA digunakan untuk tangkap musuh politik ..

      memang jelas dalam AlQuran orang munafik macam orang PAS ni kalau bawak berita , kita kena check dan pastikan dulu !!! dah jelas bujuk orang munafik macam kau ni , benda lain kau buat fitnah lain !!!

    • WTF says:

      Base on that, you claim the ISA was used to curb the rise of any politician????

      WAKAKAKAKA ROFL!!!!

    • bujuk says:

      Ini pandangan umum, korang tak suka.. korang punya pasal. Sebab aku petik ulasan tersebut dari blog pro umno, korang baca ayat dia pun korang tau bahasa berlapik.

      • gambus says:

        pandangan umum kepala hotak kau !!! ini jelas menipu ,memutar belit dan memfitnah kenyataan PM untuk kepentingan politik !!! dasar hancing punya puak PAS yang penuh munafik !!!

        sebelum ni pun kenyataan Tun M dah banyak kali kau putar belit untuk memfitnah Tun M dan memfitnah DS Rosmah demi kepentingan hina politik PAS !!!

        Kau ni dah macam takde agama laa bujuk

      • WTF says:

        Pandangan umum??? Ambik dari blog pro UMNO???

        Hahaha..sampai la ni tak boleh link, apa cerita Bujuk!!!

  14. Anak Lenggong says:

    Huhh hebat bujuk mengulas pasal Zahid dan reformasi serta ISA…ko tau tak bujuk..akta ISA saperti mana yang diamalkan oleh kerajaan negara luar adalah untuk pencegahan samada didalam pencegahan jenayah serta perkara-perkara yang boleh memudaratkan negara..bukannya libatkan politik tapi bagi mengelakkan negara daripada terjebak daripada sebarang perkara yang memungkinkan berlakukan ketidaksetabilan keamanan negara..aku masa reformasi dulu pun turut terpengaruh dengan gelembong nuar brahi..berhari – hari asyik jadi pelarian dikawasan kg baru dikejar polis..tapi nasib baik laa otak aku boleh berfikir dan mengambil jalan yang betul buat kajian dengan apa yang didengar dan berlaku dan gunakan otak untuk memilih jalan yang terbaik untuk kehidupan aku ..ko bercakap pasal ISA ..kenapa pula ko tak sebut pasal mengenai operasi lalang yangmana ketika ini berlaku peristiwa2 yang boleh menjadikan negara terperosok didalam rusuhan kaum diantara cina dan melayu..ketika ini ISA digunakan dan didapati banyak pemimpin politik daripada kalangan UMNO, MCA< DAP dan PAS telah ditangkap bagi pencegahan..so selepas tangkapan besar-besarran ini ruhuhan kaum yang bakal terjadi dapat dielakkan..maybe masa ni ko kencing pun belum lurus lagi kut..nah ko baca ni …

    http://kautahutak.blogspot.com/2012/10/operasi-lalang-1987.html

  15. Anak Lenggong says:

    Lu apa cerita bujuk..pindaan ni baru je diluluskan dan pihak polis sendiri pun baru nak kemaskinikan proses prosedurnya..ko pulak yang terlebih garam…kah kah kah…ni lah perangai puak tak sedar diuntung ni..ko tengok dan baca sendiri orang yang akan melaksanakan undang2 ni berkata..:-

    PUTRAJAYA 3 Okt. – Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, Undang-undang Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Permerluasan) 2013 yang baru diluluskan akan memberi lebih ‘tenaga’ kepada polis dalam menangani jenayah khususnya jenayah terancang.

    Sambil merakam ucapan terima kasih kepada kerajaan, beliau sekali lagi menegaskan bahawa undang-undang baharu itu hanya melibatkan tindakan terhadap penjenayah, tidak sekali-kali disasar kepada ahli politik.

    Beliau berkata, ia juga langsung tidak melibatkan kuasa eksekutif kerana daripada proses awal tangkapan sehingga rayuan, semuanya berkisar kepada proses kehakiman.

    “Ada banyak tahap check and balance dalam rang undang-undang ini,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan satu persidangan industri yang diadakan sempena Pameran Polis Umum ke-3 dan Pameran dan Persidangan Kelengkapan Khas Asia 2013 (GPEC Asia 2013) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, yang masuk hari kedua hari ini.

    Beliau berkata, bagi memastikan kelancaran pelaksanaan undang-undang itu, polis kini mula membincangkan langkah-langkah untuk mengemas kini prosedur operasi standard (SOP) serta penambahbaikan kepada Hukuman Tetap Ketua Polis Negara (IGPSO).

    Khalid berkata, ia perlu dibuat serta-merta kerana pihaknya perlu bergerak selari dengan kerajaan yang mengambil tindakan segera dalam meluluskan undang-undang itu.

    “Semua persiapan sedang diatur, bila rang undang-undang ini diwartakan nanti, saya percaya kami boleh terus melaksanakannya, SOP dah ada, cuma kami kena kemas kini mengikut apa jua peruntukan yang diluluskan dalam udang-undang baharu itu,” katanya.

    Rang undang-undang yang dibentangkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr, Ahmad Zahid Hamidi untuk bacaan kali pertama Rabu lepas itu, diluluskan Dewan Rakyat pada pukul 12.50 awal pagi ini.

Leave a Reply

Threesome