Menu Utama

Pemansuhan Subsidi Gula Perlu Diikuti Oleh Liberalisasi Pasaran

Oleh Ab Jalil Backer

Keputusan kerajaan untuk menghapuskan subsidi gula 34 sen sekilo dalam pembentangan Bajet 2014 merupakan satu langkah yang telah dijangka lebih awal. Kerajaan telah memberi isyarat lepas sejak beberapa tahun lalu bahawa subsidi gula tidak mungkin dapat diteruskan selama-lamanya. Sejak beberapa minggu lalu, tulisan-tulisan mengenai keperluan menghapuskan subsidi gula sudah mula berkumandang sama ada dari perspektif kesihatan mahu pun kewangan.

Secara jujurnya, langkah pemansuhan berkenaan membantu kerajaan menjimatkan perbelanjaan sebanyak RM64.02 juta bagi tahun ini dan RM551.25 juta pada 2014. Angkat ini sangat besar kerana ia membolehkan kerajaan membina puluhan hospital mahu pun sekolah. Dalam masa yang sama ia diharapkan akan mengurangkan tabiat pengambilan gula secara berlebihan hingga menyebabkan pertambahan pesakit diabetis atau kencing manis.

Walaupun subsidi telah dihapuskan para peniaga tidak boleh menaikkan harga gula sesuka hati melepasi RM2.84 sekilogram yang ditetapkan kerana ia masih dikategorikan sebagai barangan kawalan.

Seperti kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek, “Kerajaan membuat keputusan kurang popular tetapi memberikan keuntungan kepada rakyat.”

Bagaimanapun seiring dengan langkah penghapusan subsidi, langkah pengawalan terhadap pengimppotan gula juga harus dihapuskan. Adalah tidak adil kerajaan menghapuskan subsidi tetapi tidak membukan ruang pasaran gula agar pengguna mempunyai banyak pilihan. Hari ini hanya ada beberapa pengimpot gula dibenarkan membawa masuk dan mengedar gula di Malaysia. Ini mudah difahami kerana kerajaan perlu mengawal industri yang disubsidi ini.

Namun sekarang kerajaan sewajarnya membuka ruang seluasnya kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk mengimpot gula. Apa yang kerajaan perlu lakukan ialah menentukan harga siling gula sebanyak RM 2.84 sekilogram. Jika ada syarikat berupaya menjual gula dengan harga yang lebih murah maka ia merupakan satu keuntungan kepada pengguna dan juga kerajaan.

Ada bermacam jenis gula dan pelbagai harga boleh memberi peluang kepada pengguna dan penjual membuat pilihan yang terbaik untuk mereka. Adalah tidak adil jika kerajaan masih mengehadkan pengimportan gula kepada beberapa syarikat sahaja atas alasan untuk melindungi industri gula tempatan.

Hakikatnya, Kerajaan tidak boleh menarik balik subsidi dan dalam masa yang sama masih mahu mengenakan kawalan bagi menjaga kepentingan orang lain, dalam kes ini industri gula tempatan.

Kadang-kadang penghapusan subsidi bukanlah sangat buruk jika kerajaan sedia mengubah sistem sedia ada. Jika kerajaan masih mahu mengekalkan sistem kawalam sedia ada, ia perlu memberi penjelasan kepada rakyat.






21 Komen to Pemansuhan Subsidi Gula Perlu Diikuti Oleh Liberalisasi Pasaran

  1. jagungmentah says:

    Alasan mcm ni yg kita mahukan..bukan memansuhkan subsidi sbb diabetes ke ape ke yg menjadi alasan utama…

    subsidi gula dihapuskan, penjimatan belanja kerajaan utk pembangunan infrastuktur rakyat, harga siling gula dikawal, monopoli pengimportan gula dihapuskan..

    mcm ni baik bg bloggers je la jd menteri utk memberi kenyataan2 penting kalo menteri terus bg kenyataan2 berbentuk sampah…

    • Moohyideeeeen says:

      Cap Ayam memang macam tu…

      kalau betul tak turun kes diabetes pada tahun 2014, nampaknya BN fail lagi…

      • raplahjingaa says:

        Dah kat 60 tahun moooo…yang dok failed hangpa la jugak !! sampai guling-guling atas jalan tak boleh terima kenyataan !

  2. tony gunawan says:

    kunta kunte sudah gila!
    dia kata kepentingan orang lain!tak akan dia tak tahu orang itu adalah syeh mokhtar!

    • raplahjingaa says:

      Dey toni…pada robert kuok kaya baik syed mokhtar yang kaya…its about time, hang dengki ke ??

      Hang faham tak makanisma sibsidi ni ?? syed mokhtar ke robert kuok ke, tak kan lebih kaya dengan penghapusan subsidi, bila subsidi di hapuskan, maknanya kerajaan tak payah lah top up perbelanjaan untuk menurunkan harga gula, so apa kena mengena dengan syed mokhtar menjadi lebih kaya ??

      alahai…aku harap sangatlah kerajaan tutup terus SRJKC, sebab ia hanya mengeluarkan rakyaat yang tonggong ! dan manjadi beban pada negara !!

    • gambus says:

      ehh apek DAPigs tony , itu robert kuok lu taknak sebut kaa , sebab dia bangsa cinabeng ??? hahaha

    • anakbochek says:

      Syukur kalau yang kaya tu Syed Mokhtar. Awat hang tension sangat dengar nama Syed Mokhtar ni tony. Hang racist ka? Tak boleh tengok orang Melayu/Islam kaya.

    • alimedanbaru says:

      la ni yang banyak usahaka ladang stevia ganti gula ialah orang Melayu.. si tony tu takut lagi 10 tahun taukey stevia Melayu pulak lebih kaya dr robert kuok.. ..akupun ada labur sikit, he he

    • WTF says:

      Dan hang takkan tak tahu sejak kaum Cina menolak BN pada PRU13, perkara menghapuskan monopoli kaum Cina dalam perniagaan sedang giat dijalankan….

      Diharap kerajaan Malaysia teruskan penghapusan monopoli kaum Cina, di masa yg sama mempergiatkan lagi usaha memperkasakan ekonomi kaum Melayu dan Bumiputra….

      Kuasa di tangan pembeli, jgn beli lagi product keluaran bangsa Cina…

    • Mawar says:

      Kah! Kah! Kah!

      Lama kelamaan puak bangsa lu toni, bangsa cinabeng akan hidup dgn langkah sumbang!!!! Lu tengok aaaa…….kita mau lagi ramai syed mokhtar….lepas tu kita mau tengok lu cinabeng sembah kaki melayu…..kah!! Kah! Kah!!

      Ini akibatnya lu cinabeng mau cuba tikam sama melayu……walaupun ada puak melayu kamu perbodohkan tapi masih ramai lagi melayu yang kamu takkan tembus…..sebab melayu memang pandai dan licik!!! Ini peringatan pada lu ciner- jgn main2 dgn kita .

      Harap Kerajaan lebih prihatin dan lebih bijak dlm tangani masalah dalaman malaysia…..rakyat makin ramai yang bijak pandai….jadi ramai juga akan tafsir setiap dasar dan pentadbiran ekonomi yang dilaksanakan…..dannn….Kerajaan perlu memperbaiki cara penyampaian komunikasi…cara yang diamalkan sudah kurang relevannya….banyak yg backfire.

  3. Nusantara Jones says:

    Hahahahaha…..

    Takdak sapa nak layan dua ekor setan kat atas ni. Buat troll tapi macam tak wujud je kat sini.

    Hahahahaha…..

  4. Nusantara Jones says:

    Kerajaan perlu buat satu blueprint untuk memaksimumkan akses dan penggunaan pengangkutan awam di bandar dan desa. Kita perlu ikut seperti negara eropah yang banyak guna pengangkutan awam dan kurang guna kenderaan peribadi.

  5. baba says:

    setuju dgn ulasan penulis. bila dah tak ada subsidi, benarkanlah pasaran terbuka. kalau boleh bagilah kpd syarikat bumiputera yg berkelayakan.

  6. alimedanbaru says:

    BILALAH SYED MOKTAR NAK BUKA RANGKAIAN SUPERMARKET MELAYU YG BERANGKAI SELURUH NEGARA…BARU BETUL..JOM RAMAI RAMAI KITA SHOPING TIAP BULAN KAT SUPERMARKET MELAYU..BILA AGAKNYA?

Leave a Reply