Menu Utama

Keputusan Naib Presiden UMNO: Satu Analisis Cap Ayam Buat Hishamuddin

Pemilihan UMNO untuk peringkat tertinggi sudah pun melabuhkan tirainya. Pada ketika ini “rumah sudahpun siap, namun pahat masih berbunyi”. Itu adalah sebahagian dari asam-garam kehidupan, yang tidak mampu kita bendung kerana masing-masing punya hujah tersendiri.

Tentunya jawatan Naib Presiden menjadi tumpuan ramai, dengan jangkaan persaingan sengit telah benar-benar terjadi.

Rata-rata negeri yang dikuasai oleh DAP, atau ditunggangi oleh DAP seperti Selangor dan Pulau Pinang menunjukkan “signal” penolakan yang kuat terhadap kepimpinan Hishamuddin.

Kesedaran orang Melayu, khususnya ahli UMNO tentang apa yang sedang berlaku kepada orang Melayu dan Islam di negeri-negeri ini menjadikan Hisham dianggap sudah tidak relevan untuk mengepalai jawatan ketiga dalam hierarki kepimpinan UMNO.

Bukan menyalahkan Hisham tentang apa yang berlaku, tetapi sikap dan prestasinya selaku Menteri ketika berhadapan dengan beberapa isu di beberapa kementerian sebelum ini diambil kira. Dan pastinya, peristiwa cium keris minta maaf (CKMM) telah memalitkan sejuta kehinaan dan sejuta kedukaan buat ahli-ahli UMNO.

Di Selangor sebagai contoh, ada beberapa pemimpin bahagian yang rapat dengan Hisham sejak dari zaman pemuda, gagal memberi undi kepadanya. Ini bermakna, pengaruh seseorang pemimpin yang pro Hisham di peringkat bahagian tidak mampu untuk menafikan gelombang kebangkitan golongan akar umbi UMNO yang mahukan seorang pemimpin Melayu sejati. Keadaan yang sama berlaku di Pulau Pinang, apabila hanya 4 bahagian menyokongnya sementara 10 yang lain memberi undian kepada Mukhriz.

Di Perak  pula, Hisham hanya mampu menang dengan 1 undi, iaitu 12 untuknya, dan 11 untuk Mukhriz. Tentunya perwakilan UMNO Perak masih ingat apa yang terjadi selama 11 bulan di bawah pemerintahan DAP. Maka, tidak hairanlah jika keyakinan terhadap Hisham semakin berkurangan.

Isu-isu nasional seperti isu kalimah Allah dan BERSIH yang kotor  serta isu-isu yang menyentuh sensitiviti umat Islam dan Melayu sangat memberi kesan kepada kebanyakkan perwakilan UMNO, dengan rungutan dan kritikan betapa cara Hisham menanganinya amat mendukacitakan. Kepincangan ini sangat terkesan di kawasan Lembah Klang khususnya, yang menyaksikan Melaka dan Negeri Sembilan turut memilih untuk bersama Mukhriz dengan ratio 1:4 dan 1:5.

Sebenarnya, trend ini sudah terserlah apabila keputusan PRU13 diumumkan, dengan peningkatan sokongan orang Melayu kepada UMNO dan Barisan Nasional. Sekaligus, keputusan itu memberi petunjuk kepada politik orang Melayu, tentang apakah ciri-ciri pemimpin Melayu yang mereka dambakan.

Mungkin juga, Hisham telah membacanya, lantas menjadi calon Naib Presiden yang dilihat paling berusaha keras untuk memenangi jawatan berkenaan apabila beliau sering muncul di media elektronik, media cetak dan media baru sepanjang waktu berkempen.

Dengan 10 bahagian memilih Mukhriz di Sabah, penulis yakin isu Lahad Datu menjadi dasar kepada sokongan itu.

Hisham harus bersyukur kerana mewakili Johor, yang telah menyumbang 26 undi kepadanya. Dan Hisham juga perlu mengucapkan terima kasih kepada perwakilan Pahang, yang menyumbang 14 undi berbanding 0 kepada Mukhriz. Itulah talian hayat politiknya buat masa ini. Mujur sahaja Hisham tidak mewakili Perlis yang hanya ada 3 undi.

Apa yang berlaku adalah tauladan buat Hisham untuk bermuhasabah, mengenang kembali kepimpinannya ketika memegang amanah yang diberikan. Bukan hanya untuk Hisham, bahkan kepada seluruh perwakilan UMNO yang bercita-cita untuk memimpin.

Teringat kata-kata seorang pejuang Melayu berhubung keputusan Naib presiden “Nasib baik bahagian aku tak dayus”.






55 Komen to Keputusan Naib Presiden UMNO: Satu Analisis Cap Ayam Buat Hishamuddin

  1. Mek Esah says:

    Sebetulnya dua2 cap ayam…masing2 harapkan aura bapak…hampeh le umno…hehe

    • raplahjingaa says:

      Tak pe la mek…kekecewaan hang aku faham sangat-sangat…sabar naaa, tunggu lagi 5 tahun, tu pun kalau PAS masih ada ahli !…hehe

    • WTF says:

      Hnag sornag jer dok kata Hishamuddin pakai aura bapak…

      FYI, dalam kes Hishamuddin, itu aura cousin…

      And takder factor aura bapak dalam kes Mukhriz

      Tak macam si Nik Ammar, No Role Izzah, Gone End, Gobind Singh…

      Aiya, itu pun takder nampak ker Mek!!!

    • gambus says:

      aura bapak ialah macam anak nik ajis dan anak hadi boroi mekkk , gunakan bapak bila masih berkuasa !!! tak maluuu hahahahahaha

      kalau gentlemen tunggu bapak bersara laa mekk

    • anakbochek says:

      Dua2 orang naik lepas bapak tidak menjadi PM, tak macam puak2 pakatan. Kalau bapak dah takde memang ibarat melukut di tepi gantanglah diorang i.e Nurul, Gobind, LGE, Nik Abdul dan lain2.

    • sireh ke gagang says:

      kita tengok Nik Abduh jadi ape lepas ni . Anak morshidol duduk mana . dulu boleh meroyan2 atas pentas , sebab nak jd MP .dapat jd MP dgn nama ayah dia , kita tunggu nik abduh jalan ke mana lepas ayah dia bukan MB lagi . hehehe…mek nk kabor kat parti org , parti dia sendiri lupa . lagi teruk menumpang segala bagai yang berkaitan nama bapak .

    • Pejuang IMR says:

      Tapi Mek rasanya PR lagi hebat sebab anak2 mereka naik mencanak2 macam roket nak kebula semasa BAPAK diaorang tengah power gile. Tengoklah Nurul Izah, LGE, dua orang anak bengali tua tu, Nik Abduh dan ramai lagi. Manakala yang 2 pemimpin cap ayam tu. Satu darinya bapak dia dah lama tiada dimuka bumi ni. Dan lagi satu, bapak dia satu habok jawatan pun tak ada. Kuasa apa yang dia ada lagi

  2. Moohyideeeeen says:

    KUANTAN, 24 Okt (Bernama) — Penyanyi terkenal, Jamal Abdillah atau nama sebenarnya Jamal Ubaidillah Ali dikurniai Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk, bersempena ulang tahun keputeraan ke-83 Sultan Pahang pada Khamis.

    Turut dikurniai darjah sama ialah penyanyi dari Indonesia, Sri Rossa Roslaina Handiyani atau lebih dikenali sebagai “Rossa”.

    Jamal, 54, antara 643 penerima anugerah darjah kebesaran dan pingat yang dikurnia oleh Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.

    Berasal dari Ipoh, Perak, Jamal yang mendapat gelaran ‘Raja Pop’ mula menceburi bidang nyanyian pada 1973 dan aktif dalam dunia hiburan tanah air sehingga kini.

    Anak sulung daripada tujuh beradik itu mula dikenali ramai setelah muncul sebagai juara dalam pertandingan Bintang RTM 1979.

    Namanya memuncak setelah mempopularkan lagu-lagu ciptaan komposer Ahmad Nawab serta membintangi beberapa filem seperti ‘Azura’ serta ‘Kekasih Awal Dan Akhir’.

    Jamal yang pernah berumahtangga sebanyak tiga kali dikurniakan dua anak lelaki, Osama Yamani dan Ahmad Zaki Yamani.

    Rossa, 35, yang berasal dari Sumedang, Indonesia mula aktif dalam bidang nyanyian pada 1995 dan menempa nama di negara dengan lagu-lagu seperti ‘Atas Nama Cinta’, ‘Ayat-Ayat Cinta’, ‘Hati Yang Kau Sakiti’ dan ‘Aku Bukanlah Untukmu’.

  3. sungai_siput says:

    nurul izzah, guan eng, jagdip,deo dak mintak ikhsan bapak depa ka mek???

    dak pun mintak ikhsan temasek dgn yahudi???

  4. Moohyideeeeen says:

    Mukriz lebih popular sbb by popularity votes or in actual meaning of democracy, he won the majority.

  5. baba says:

    sekarang utk 3 tahun ni hisham kena buktikan yang dia memang selayaknya berada di kerusi naib presiden. kalau tidak hisham boleh ucap selamat tinggal kepada jawatan utama dalam umno.
    rasanya hisham hanya selamat kerana faktor sepupunya pm.

  6. PASpartyNGOK says:

    Kebetulan masaalah yang dihadapi seharian oleh rakyat dan sering menjadi rungutan jatuh dibawah kementerian yang diterajui oleh Hisham. Dan Hisham dilihat tidak dapat live up to expectation untuk menyediakan solusi yang rakyat mahukan.

    Maka Hisham dilihat tidak effective. Kebetulan pulak kementerian dipegangnya dulu diganti dengan Zahid yang tidak membuang masa sedikit pun untuk bekerja dan menampakkan hasil.

    Jadi, dengan hadir di Sahabat sewaktu Tondua diserang penceroboh tidak menampakkan wibawa Hisham, kerana dia bukan berperang sama anggota yang berperang.

    Oleh yang demikian Hisham terpaksa telan dakwaan yang dia lembik dan tidak berkuku.

  7. Anak Lenggong says:

    moo lembu..takde sape pun yang kata puak ko sokong hishamudin cuma dok kata puak ko lobai PAS disebabkan nak sangat kuasa sokong sex bebas,lesbian LGBT dan sondonl bontot orang..cuma sekarang dok nunggu mek esah londeh kain batik dan sua bontot kat nuar brahi jee..sekiarnya benar dia kena sontot dik nuar baru lah dia akui nuar tu kaki bontot..bontot ko nuar tak laa moo lembu sebab dah berkurap..

  8. KUKU BIMA says:

    KAMI MELAYU PERAK CUKUP CUKUP MERASAI KEPERITAN YANG TAK TERKATA SELAMA 11 BULAN DIJAJAH REJIM ZIONIS DAP YANG MEMAKAI JUBAH PAS.KAMI IDAMKAN MUKRIZ AS NEXT TPM AND THEN PM

  9. bujuk says:

    Dari analisis penulis kata Penang,perak dan s’gor bagi undi pada Mukriz. Mereka membawa suara akar umbi.
    Jadi maknanya PR Berjaya mengubah pemikiran rakyat supaya berani berubah untuk kebaikan. Tidak seperti Johor dan Pahang masih terkurung dan hanya mengikut arahan ketua tampa berani bertindak bebas.
    TunM sebelum pemilihan berkata, sedihnya anak saya(mukriz) bukan calon pilihan. Makna kata dia tahu, calon bukan pilihan mustahil boleh menang dalam umno.

    • gambus says:

      sebab PR Berjaya mengubah pemikiran rakyat supaya berani berubah untuk kebaikan ??? kau gileee ke apa bujuk !!!

      PR yang kyat menipu dalam manifesto tu !!!

      PR yang akan mengherdik rakyat yang cuba mintak mereka tunaikan janji manifesto !!!

      PR yang akan berjanji taknak naikkan harga minyak TAPI menaikkan harga air tu !!!

      hahahahahahaahah tak perlu laa kau nak sembang pasal UMNO

      Baik kau tgk calon anak hadi boroi tu yang sedang rebut jawatan kakakakaka

    • sireh ke gagang says:

      bujuk suka2 nk tumpang kredit dgn undi perwakilan negeri2 tu . alahai … memalukan ..

    • WTF says:

      FUCKUTAN BERJAYA MENGUBAH PEMIKIRAN RAKYAT!!!

      You mean from Heterosexual to Bisexual ka Bujuk???

      Or do you mean allowing the word Allah to be used sebagai kata ganti nama tuhan dalam Bible???

      Which is which Bujuk, cer cerita sikit???

    • anakbochek says:

      Patut kau bagi satu undi kat Mukhriz tapi apakan daya, kau bukan ahli UMNO pun. Jadi lah tukang sorak kat luar gelanggang.

  10. bujuk says:

    Penyokong2 Mukriz dan Calon timb. pemuda dari Sabah tentu pedih/sedih bila pemimpin mereka ‘kalah majority’ pada pemenang yg. ‘menang minoriti’.

    • gambus says:

      tak pedihlaa bujuk , janji UMNO akan terus memerintah negara .. dan hanya macai macam dan pemimpin Pakatan jee yang pedih !!!

      • alimedanbaru says:

        apa pun bujuk,moo dan mek akan meroyan lagi esok lepas PM bentangkan bajet..he he

        • Mek Esah says:

          Bajet yg saban tahun stereotype…alih2 rakyat yang digula2kan …. Oh malaysia ku…apa2 pun tahniah untuk sultan Brunei…kaya dan tak sombong pada pencipta !!!!

          • sireh ke gagang says:

            dok puji brunei , bila lagi mek nk bakar KP malaysia mek tu ? mek puji brunei , sultan brunei kasi elaun eh ? cer citer mek .

          • raplahjingaa says:

            Kalau tak gulakan rakyat sendiri tak kan nak gulakan rakyaat Fiji pulak mek…hang ni.

          • gambus says:

            bajet stereotype ?? inilah macai Pakatan yang tak sekolah kalau bagi pendapat pasal ekonomi memalukan weiii !!!

            dengan bajet pelbagai tu laa , puak macam kau boleh hidup mekkk !!!

          • WTF says:

            Lagi bagus dari Budget PENIPU negeri Kelantan…

            “Maksud penulis ialah angka defisit RM10.39 juta itu, adakah ia benar-benar satu jumlah defisit yang bakal dialami atau jangkaan sebenar kekurangan hasil tahun depan sebetulnya jauh lebih besar dari yang dibentangkan?

            Bila diteliti ucapan pembentangan Bajet 2014 di DUN Kelantan pada 7 Oktober 2013, jelas disebut anggaran keseluruhan hasil yang bakal diperolehi pada tahun 2014 ialah RM549.26 juta dan daripada jumlah tersebut 36.41% adalah perolehan hasil royalti petroleum”

            http://www.mykmu.net/?p=35785

Leave a Reply

Threesome