Menu Utama

Mesyuarat Agung Luar Biasa MCA Demi Ego Seorang Presiden?

Setelah UMNO menyelesaikan isu kepimpinannya melalui Pemilihan 2013, hari ini sebuah lagi parti pengasas Barisan Nasional, MCA, bakal menentukan hala tuju parti yang hampir hilang sokongan kaum Cina.

Sebanyak 2,199 atau 92.2% daripada 2,385 perwakilan pusat MCA hadir dalam Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) MCA hari ini.

Menurut Speaker Datuk Yik Phooi Hoong jumlah ini melebihi kehendak perlembagaan parti yang hanya memerlukan 1/3 perwakilan hadir bagi menjalankan EGM.

EGM ini bertujuan mendapatkan resolusi untuk mencela Timbalan Presiden, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Perwakilan juga akan mengundi untuk menentukan tiga resolusi lain iaitu membatalkan resolusi parti dalam mesyuarat agung tahunan (AGM) 2011 dan 2012 yang melarang anggotanya daripada menerima pelantikan dalam Kabinet, kerajaan dan di peringkat negeri.

EGM ini sebenarnya ingin mengukur sejauh mana Chua Soi Lek masih menguasai parti dan kepercayaan orang Cina dalam MCA. Dengan kata lain ia tidak berfaedah apa-apa kepada BN dan rakyat kecuali untuk ego Presiden MCA.

Sejak beberapa minggu lalu, Chua Soi Lek sudah merancang untuk menyingkir Liow daripada hirarki kuasa MCA menjelang pemilihan MCA bulan depan. Beliau tidak mahu Tiong Lai mengganti beliau.

Dr Chua said he took responsibility for the massive losses of MCA in the general election and would not defend the president’s post but said Liow – who had complained that Dr Chua had bullied him – was not the right man to take over.

“How can he be bullied? He is a YB and a potential minister.

“If he cannot even handle me, how can he handle the more aggressive DAP, PAS, PKR and some Umno leaders?” he told a press conference at Wisma MCA yesterday, adding that Liow would turn MCA into another Gerakan.

“I am willing to go but Liow must leave with me because he is not the right man to lead MCA in this challenging political situation

Berdasarkan wawancara dengan The Star, nyata Chua mahu memastikan MCA dikuasai oleh legasi beliau. Beliau mungkin sedar Liow berpeluang besar untuk menang jawatan Presiden MCA kecuali sesuatu dilakukan sebelum pemilihan MCA akan datang.

Justeru EGM ini satu peluang kepada Chua untuk mematikan kerjaya Liow. Sekiranya EGM menerima resolusi mencela Liow ia bermakna memberi kekuatan dan pengaruh besar kepada Chua untuk mencatur pemilihan MCA akan datang.

Harapan Liow hanyalah jika EGM menolak resolusi mencela beliau.






15 Komen to Mesyuarat Agung Luar Biasa MCA Demi Ego Seorang Presiden?

  1. Matatelinga Gomen says:

    Politik
    Rusuhan kaum

    Seorang pemimpin berdedikasi

    Pemimpin lain dan pegawai yang bekerja
    sebagai satu keluarga dibawah satu pimpinan

    Keluarga yang suppotive dan isetri yang memahami tugas dan t/jawab suami.

    Ancaman pengganas terhadap negara.

    DIATAS adalah isi/intipati sebuah film yang diberi nama TANDA PUTRA.

    Filem berdasar pada kisah benar, yang baik dan yang kaum cina tak perlu prejudice atau risau. Kerana apa yang dipaparkan adalah apa yang benar2 berlaku 44 tahun lalu keatas negara .

  2. tony gunawan says:

    siapa-siapa jadi presiden, mca tetap anjing umno!

  3. baba says:

    utk saya baik chua mahupun liow, dua2 kena tinggalkan jawatan.dua2 gagal.

  4. Anak Lenggong says:

    Tony sial pula anjing DAP…

    Cina MCA anjing UMNO ke..ataupun didalam PRU13 dulu mereka menjadi anjing DAP..cina ditipu oleh DAP dan nuar brahi dengan mengatakan mereka akan dapat memerintah malaysia tetapi disebabkan pengaruh UMNO masih lagi kuat hajat mereka ni rupanya menjadi bayangan sahaja..sama la jigak dengan PAS ..terpengaruh dengan janji dapat kuasa sanggup menjadi anjing DAP dan nuar brahi..

    Sepatutnya MCA memikirkan cara untuk memertabaykan semuala parti dimata kaum Cina..bukannya terus dengan rasa bangga mengatakan bahawa mereka masih lagi berpengaruh…sepatutnya MCA serta Gerakan menbuat kaji selidik..dimana silapnya didalam perjungan mereka untuk cuba menarik semula sokongan daripada kaum mereka..jangan sampai parti MCA dan Gerakan cuma tinggal nama dan lambang sahaja..

    • WTF says:

      Aku dok perhati jer, MAC dan Gerakan macam dah tak bermaya dah…

      Akhbar STAR kepunyaan MCA pun dah macam suara DAP, apa nak jadi…

      Takkan nak harap org Melayu jer nak carry their sorry ass to success…

      Usahalah sikit…isu DAP punya CEC yg berterabur pun takder komen apa2..

      Malulah sikit wahai MCA dan Gerakan!!!

      • raplahjingaa says:

        MCA / Gerakan dah tak boleh diharap, 90% undi ahli depa pergi pada pembangkang pada PRU lepas, fenomena yang tak pernah terjadi. Nasib baik ada orang kampong yang selamatkan BN.

  5. alimedanbaru says:

    .. ORANG LAIN SIBUK NAK LAWAN MUSUH LUAR..MCA menyibuk bercakaran sesama sendiri.. dgn percakaran sesama sendiri adakah MCA cukup masa nak perkuatkan parti dan menawan hati Cina kpd BN menjelang PRU14? Tengok gaya macam DAP jugak dgn masaalah dalaman…

  6. syaa says:

    bubarkan mca dan gerakan.langsung tak boleh harap.apa nak dharapkan pada mca dan gerakan lagi?gagal menjawab dan menjelaskan segala penipuan dan fitnah dap terhadap kerajaan.ntah ntah mca dan gerakan dah berpakat dgn dap nak jatuhkan kerajaan masa pru 13 lalu.mca dan gerakan ibarat api dlm sekam yg akan melemahkan bn.

  7. sireh ke gagang says:

    wajar majlis BN menyiasat perkara ini , jika memang ada perbuatan “tak mahu timbalan presiden naik dan presiden mahu menamatkan kerjaya politik timbalannya” .Benda ini umpama barah .BN sebagai gabungan boleh terjejas dengan pergolakan dalaman yang berlaku di dalam parti komponennnya .

  8. yeop says:

    sebenarnya mca main wayang tue.. setelah timb presiden dibuang..ahli mca dikerah sokong bn sepenuhnya..jika mca diluar kabinet..org cina pun ssh nak sapu duit kerajaan.

    dlm pru14 nanti org cina akan sokong najib menangkan bn 2/3. lawan pun cina tak boleh perintah malaysia. lps tu najib rasa syok sendiri, apa mintak pun dia kasi.. bila sudah dapat semua..cina tikam melayu sampai mati dhm pru15..

Leave a Reply

Threesome