Menu Utama

Mengapa Malaysiakini Perlu Rasa Terancam Dengan Kenyataan Zahid?

Oleh Ab. Jalil Backer

Malaysiakini semalam mengeluarkan kenyataan mengkritik tindakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang enggan menjawab soalan wartawan Malaysiakini, mengenai isu laporan audit ke atas peralatan Polis, atas alasan portal tersebut selalu memutarbelitkan kenyataan beliau.

Malaysiakini meminta Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya menghentikan cubaan untuk menakut-nakutkan wartawan dari portal berita bebas itu.

Wartawan mempunyai tugas asas untuk bertanya soalan berkepentingan awam, yang mana para menteri mempunyai tanggungjawab untuk menjawab, kata pengasas bersama Malaysiakini, Premesh Chandran dan Steven Gan dalam satu kenyataan bersama hari ini.

Apakah keenganan menjawab soalan wartawannya dan memberi peringatan bahawa setiap patah yang diterbitkan oleh Malaysiakini akan dibaca dan dipantau oleh beliau sebagai satu ancaman?

Kritikan Zahid terhadap Malaysiakini merupakan satu pandangan yang bukan sahaja terbuka malah sangat wajar sekali melihat cara Malaysiakini memutarbelitkan kenyataan Zahid dan Ketua Polis Negara dalam isu Laporan Ketua Audit Ketua Negara.

Ahmad Zahid selaku Menteri Dalam Negeri tidak pernah mengancam atau mengugut akan mengambil tindakan jika Malaysiakini terus melaporkan kisah penyelewengan, kecuaian mahu pun menyerang Polis Di Raja Malaysia atau diri beliau sendiri.

Zahid hanya memberi peringatan bahawa tindakan akan diambil jika Malaysiakini memutarbelit atau menyelewengkan kenyataan beliau dari maksud dan konteks asal. Bukankah ini hak semua orang yang diwawancara oleh wartawan?

Malah adalah hak sesiapa sahaja termasuk Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk tidak menjawab mana-mana soalan yang dikemukakan oleh mana-mana wartawan.

Jika wartawan bebas menulis apa sahaja, apakah orang lain tidak berhak mengkritik dan menegur wartawan atau media? Media massa tidak seharusnya kebal daripada sebarang kritikan apatah lagi jika ia terang-terangan cuba mewujudkan suasana tidak tenang di kalangan mayarakat.

Ini kali kedua Zahid memberi peringatan bahawa beliau akan memantau “setiap perkataan, setiap ayat, setiap perenggan dan setiap item berita Malaysiakini”

Mengapa Malaysiakini harus takut jila ia melaporkan fakta sebenar bukannnya menyeleweng kenyataan untuk tujuan sensasi?

Artikel Berkaitan:






21 Komen to Mengapa Malaysiakini Perlu Rasa Terancam Dengan Kenyataan Zahid?

  1. raplahjingaa says:

    Suruh mangkuk ayon dua ekor tu pi nasihat anwar dulu sebelum depa memperbodohkan diri sendiri.

    Bila reporter akhbar perdana menerima layanan yang jauh lebih buruk drp itu dari anwar dan ketua pembangkang yang lain…apasal depa tak menyalak macam anjing ??

  2. raja kongkiak says:

    Aikkkkkkkkkkkkk bila kena hantam dah rasa kecut kantong kencing? Bila mana waktu depa hentam kerajaan pakat seronok macam lipas dapat bangkai cicak?..Elok sangatlah beberapa kerat pemberita (bukan wartawab) yang rasa depa lebih “terrraaa” dari orang lain dapat “perhatian” sedemikian dari mana mana pihak sekali pun. Inilah masa portal-portal yang selama ini “merasa amat kebal” mendapat ilmu untuk lenyapkan perasaan kebal mereka itu.Syabas Zahid!

  3. alimedanbaru says:

    Nasib baik Mesia tak pinjam menteri Mesir dan polis Mesir kalau tak, lama dah kojol puak2 tu… jangan bagi muka!

  4. dkds says:

    Malaysiakini memang macam sial…macamanalah ada melayu yang bodoh boleh percaya dengan laporan malaysiakini yang amat rasis…

  5. PASpartyNGOK says:

    Kita rasa itulah kali pertama seorang menteri kerajaan menyoal orang surat khabar. Dibandingkan dengan ketua mereka yang sentiasa melayan kasar orang surat khabar yang dikatakan sering mengkritik pemimpin mereka.

    Zahid perlu terus saman saja usah bagi chan lagi, setelah mendapati laporan mereka menyeleweng dari fakta sebenar.

  6. tenno says:

    KDN atau gomen sepatutnya tidak mengiktiraf shj malaysiakini sebagai portal akhbar. Jgn diberikan pas wartawan dan jgn dijemput utk siaran berita.

  7. Wartawan Hiburan says:

    Kami sebagai wartawan hiburan sudah menerima jawapan no komen…so no matter what…kerja tetap kerja..hadapi dengan tenang..tidak perlu untuk menyalak bagai murai tercabut ekor..eh betul ker??

  8. alimedanbaru says:

    DISESETENGAH NEGARA WARTAWAN YG KURANG AJAR YG HENTAM KERAJAAN RAMAI YG HILANG TANPA BERITA TETAPI DIMALAYSIA WARTAWAN NAIK TOCANG BOLEH MUNDAR MANDIR DEPAN MENTERI KERAJAAN TANPA RASA TAKUT DAN TIDAK RASA PUN BERSALAH… sesekali kena ‘ajar’ jugak diaorang ni..

  9. bujuk says:

    Takpa… tunggu PCA d kuatkuasakan, nanti mungkin m’kini dan wartawan2 akhbar bebas berpengaruh lain akan d tuduh subversive dan d tahan tampa bicara. M’sia boleh… blah.

    • WTF says:

      Malaysia boleh blah???

      BLAH LAH, kau tunggu apa lagi Bujuk???

    • sireh ke gagang says:

      blah balik tamil naidu atau tongsan bujuk ? ke nk blah gi timor leste ? lekas la sikit. malaysia pun dah menyampah tengok muka ko .

    • anakbochek says:

      I’m hoping that the bastard and bitches of the so called free press to be arrested and thrown into the jail without trial. That’s what you’ve been preaching and hoping right?

    • bangKano says:

      Weiiii bujuk spesis serba bahalol…kalo nak gebang tu baca & pahami la dulu isi kandungan teks Rang Undang Undang APJ/PCA 1958 tu. Ni tak…usah kan baca terlihat pun lu lagi dah beghani nak komen kelentong melambong lambong. Ni la sifat alam puak puak pembangkang ni asyik nak bangkang memanjang…tapi apa yang di bangkang dia sendiri masih kelighu …haghu bighu. Semata mata jadi pak turut ikut lagak bodo oghang lain…kunun diri tu dah hebat,demokratik la dan intelek kunun…sebenaq nya hang tu manusia jelek mata pun dah terbelelek macam oghang kerek jerrr.

      Apa punya bodo hang ni…tak kan la nak humban wartawan ke dalam penjara tanpa bicara guna APJ ( Pindaan & Perluasan )2013. Wartawan Malaysiakini tu penjenayah ke…? Hang tau ka apa makna jenayah ato crime & subversif tu hah…kalo masih tak tau memang hang ni bahalol dari keluarga tolol asyik gentel kontol besaq botol ayaq mineral 500ml tu.

  10. Mawar says:

    Padan muka malaysiakini….itupun nampak zahid dah berhemah habis dah tu dgn cinabeng tuh…
    Puak melayu pembangkang jugak yang buta tuli sokong news spin.

    Tang umno/bn nampak salah. Padahal anwar terang2 marah wartawan utusan dan tv3. LGE pun tak bagi utusan dan tv3 masuk sidang akhbar di p.pinang.

    Lain kali bolayan jer malaysiakini dan sekutunya….. Menteri atau mana2 individu ada hak untuk tidak mahu jawab soalan wartawan!!!

    Yg terangnyer, pembangkang jugak memperjuangkan kebebasan hak bersuara konon….tapi pembangkang yang menyekat suara media tak sehaluan. Pembangkang dah nampak macam diktator!!!

  11. jombo says:

    Haha bujuk tak baca pun pindaan pca… pemimpin pakatan memang taik rasuah.. kaki seks

  12. malaysiadulu says:

    Klu dah baka pembelit…sampai bila2 baka tu gak…amaran cam mane pun…tetap membelit…KDN kena tegas dgn baka2 ni

  13. malaysiadulu says:

    Klu dah baka pembelit…sampai bila2 baka tu gak…amaran cam mane pun…tetap membelit…KDN kena tegas dgn baka2 ni

Leave a Reply