Menu Utama

Mahkamah Perakui Kalimah Allah S.W.T Hak Mutlak Islam

Selepas bertahun-tahun isu kesucian kalimah Allah S.W.T menjadi polemik umum berikutan tuntutan Gereja Kristian untuk menggunakannya bagi menggantikan kata nama GOD, akhirnya pagi tadi Mahkamah Rayuan Putrajaya memutuskan kalimah Allah hanya hak mutlak agama Islam.

Keputusan yang disepakati bersama oleh panel hakim yang diketuai Datuk Seri Mohamed Apandi Ali, Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Datuk Mohamad Zawawi Salleh ini adalah betul dari segi takrifan Perlembagaan Negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan dan menepati tuntutan agama Islam.

Allah S.W.T seperti kita maklum adalah satu-satunya Tuhan yang disembah tiada dua dan bukan tiga malah langsung tidak boleh disamakan atau disekutukan seperti mana Kristian mempercayai wujudnya tuhan anak, lord atau tuhan bapa dalam kepercayaan mereka.

Keputusan yang cukup bermakna ini tidak hanya satu kemenangan bagi pihak Kerajaan, majlis-majlis agama Islam Negeri dan para peguam muslim yang menjadi barisan pertama mempertahankannya tetapi ia juga satu kejayaan besar untuk seluruh umat Islam di Malaysia.

Dengan ini juga secara tidak langsung dapat membantutkan gerakan Kristianisasi yang cuba memesongkan kepercayaan akidah orang Islam secara halus.

Namun demikian bagi sebilangan kecil golongan liberal dan pluralisme yang sedang beranak pinak PKR dan PAS mungkin ada yang kecewa kerana keputusan Mahkamah Rayuan Purajaya ini secara tidak langsung menyebabkan cita-cita tuan mereka iaitu DAP tidak kesampaian.

Untuk rekod, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng semasa menyampaikan perutusan sambutan Krismas 2012 telah mendesak Kerajaan membenarkan kalimah Allah digunakan oleh Gereja Kristian atas alasan kebebasan agama yang kemudiannya dijadikan dasar PR melalui keputusan yang dipersetujui bersama.

Hari ini, hasrat jahat tersebut telah pun dihalang, pun begitu ia tidak memberi satu jaminan bahawa isu ini akan reda.

Mereka tidak akan berdiam diri selagi mana masih wujud segelintir pemimpin politik beragama Islam yang berfahaman pluralisme bersama mereka maka selagi itulah akan ada sahaja usaha mencabar kesucian Islam di masa akan datang.



(Next News) »



38 Komen to Mahkamah Perakui Kalimah Allah S.W.T Hak Mutlak Islam

  1. PASpartyNGOK says:

    Dalam soal beragama kita tidak perlu bersangka baik dengan kaum kufar yang sengaja membuat onar ini.

    Mereka jika boleh mahu menentang kita habis2an. Untuk mereka lumpuhkan kesatuan kita, mereka perlu merendahkan kita dulu dari segi mertabat dan mertabat kita adalah agama suci anutan kita. Orang melayu sapertimana yang kufar ini fahami, terlalu kuat beragama.

    Tak payahlah kita bermimpi disiang hari dengan megharapkan hidayah diturunkan kepada mereka. Tak perlu kita berkongsi angan2 Nik Ajis kononnya dengan membenarkan kufar berlenggeng berearobik tanpa menutup aurat diperkarangan masjid kita, mengharapkan mereka diturunkan hidayah dan kembali kepada kebenaran.

    Jangan diharap. Hakikatnya mereka benci segala2 perbuatan kita, anutan kita. Mereka benci azan yang berkumandang dari corong2 masjid kita. Mereka benci scenerio tengahari jummat yang sesak dan menyusah mereka. Walaupun mereka dilihat sedikit senang dengan ketibaan ramadhan kerana berpeluang ke bazar membeli makanan kita. Tetapi hal sebenarnya mereka suka ramadhan kerana orang melayu islam berbelanja besar dikedai mereka bulan ramadhan sebelum idilfitri. Jualan perabut mereka berganda, jualan langsir, eletrik dan eletronik baik jualannya.

    Yang berguna kita pada mereka cuma RM kita yang terpaksa diserahkan pada mereka secara tukar barangan.

    Kita juga faham selagi uamat kita masih bersama mereka bersepadu menentang kita, selama itu semanagt mereka hidup kearah bercita2 mengahapuskan kita.

    Kesimpulan, bukan salah mereka, kerana mereka memanga kufar. salah orang kita yang memberi jalan kepada mereka. Kita boleh terus berdoa supaya saudara kita yang sesat itu diberi hidayah bukan untuk kufar diberi hidayah.

  2. tony gunawan says:

    inilah padah apabila segelindir pemimpin-pemimpin kristian yang terus bersekongkol dengan kerajaan bn !
    kalau mereka ikhlas mereka wajib mengarah penganut-penganut mereka terutama di sabah dan sarawak mengundi PR pada PRU-13!
    sayang mereka tidak berbuat demekian!
    mereka patut menyalah mereka sendiri dalam isu ini!

    • raplahjingaa says:

      hahahahahah..padah apa toni ?? hang yang tonggong, ada hati nak padahkan orang.
      Dey toni…kristian semua undi DAP laaa, tapi kalah jugak !! sebab majoriti orang melayu mengundi UMNO ! dan tanpa undi majoriti melayu, jangan harap lah puak tonggong hang nak perintah Malaysia.

      la ni hang pi usung lilin kat setiawan !! hahahahah..

    • gambus says:

      tahniah !!! bersama rakan-rakan pelbagai agama kita menentang DAPigs yang memainkan isu kalimah Allah dan cuba menanamkan kebencian antara agama dan kaum .. DAPigs adalah anjing perkauman yang sebenar dalam menyebarkan kebencian agama !!!

      • alimedanbaru says:

        HOI TONY sepatutnya kamu bersyukur sbb puak kamu kalah dimahkamah.. kalau menangpun aku rasa tak sempat kau cetak kalimah Allah, kamu dah jadi abu kena bakar dgn api kemarahan umat Islam yg sanggup berjihad demi ALLAH!

    • sireh ke gagang says:

      as usual , tony masih bodoh mcm dulu . masih tak boleh terima hakikat kekalahan .masih bermimpi , minoriti boleh atasi kuasa majoriti

  3. […] Read the article: Mahkamah Perakui Kalimah Allah S.W.T Hak Mutlak Islam […]

  4. tony gunawan says:

    kadazan dan iban yang beragama kristian masih mengundi BN !
    semua bodoh!

    • gambus says:

      inilah contoh puak DAPigs , bila gagal menanamkan kebencian agama dikalangan rakyat Malaysia dengan mempermainkan isu kalimah Allah …

      Puak DAPigs ini kembali untuk semaikan kebencian sesama kaum di Malaysia .. puak DAPigs adalah bapak segala racist !!!

    • raplahjingaa says:

      Habis hang dengki sebab depa tak tonggong macam hang ?? dey depa dok long house, tapi depa tak belajar kat SRJKC sebab tu la walaupun jauh di pendalaman depa masih bijak !!

      dah..hang pi cucuh lilin tu…hahahaha

      • alimedanbaru says:

        ..beginilah, senang cakap boleh kita katakan agama Kristian adalah agama yg tidak ada nama pada Tuhan anutannya. Hal ini disebabkan cacamerba kauorang yg mentigakan Tuhan (triniti)… bercelaru, tongganglanggang.kau tongong tony sebagaimana tongong puak kamu yg mahu mengambil nama Allah , Tuhan yg tunggal dan MAHA ESA milik umat Islam…

    • sireh ke gagang says:

      yang bodoh kau sekor je tony . hidup dalam khayalan . hahaha

    • bangKano says:

      Woii tony tarak guna one…hang jangan nak mengaghut plak dah…kadazan & iban beragama krsitian tu memang bijak lagi rasional bila mengundi BN. Bukan macam melayu bengong totok hamPAS,PKR & DAP ada la puak puak serba tongong lagi pandir sebab depa tak mampu guna otak bila buat keputusan cuma pakai otot jadi hasil nya bertindak macam robot di kawal dari jauh oleh bos nya DAP cina sialan bobot uu….!!!!

  5. Matatelinga Gomen says:

    BIARkan mereka dengan agama mereka. KITA dengan agama kita. Sejarah negara kita tidak pernah mencatit gangguan kita terhadap agama mereka.

    Tetapi mereka sering ganggu kita dengan perbagai cara.

  6. […] MYKMU.NET: DEMI SEBUAH PERJUANGAN Source Blog […]

  7. decepticon jr. says:

    babi babi dap ni nak saja nak provoke kite dgn bemodalkan allah tu bahasa arab.kenape dieorg tak berkiblatkan apa yg bible vatican tulis,kan dieorg lebih mengagungkan barat dan us,taiwan dan hongkong,pesal mesti nak guna bahasa arab yg dieorg anggap bangsa terrorist tu.lg satu,apa sibuk2 nak terjemah kat bahasa melayu. bukankah bahasa melayu ni low clas bg mereka. wat terjemah ke bahasa peribumi sabah swk bole la..die org saje nak pecah belahkan hubungan org swk gan sabah dgn bn atas isu ni.

  8. Anak Lenggong says:

    Cuba peratikan ada ke puak lobai PAS hadir dimahkamah pabila keadaan camni..ni ke dinamakan kononnya pejuang islam..woii melayu PAS mana pegangan kalian..mana taring korang yang dulu cukup sensitif pabila ada perkara yang berkait dengan islam..kesian akar umbi PAS yang dok terus menerus mengatakan dan dibohongi oleh para pemimpin mereka mengatakan mereka berjuang untuk islam..tetapi hakikat sebenarnya para pemimpin PAS cuma berjuang untuk perut serta tamakkan kuasa sahaja..si cheng peng laknat dipuja..tetapi penggunaan nama allah oleh kaum kapir dipersetujui..

    • raplahjingaa says:

      Terharu aku tengok peguam-peguam yang mewakili kerajaan sujud di depan mahkamah sebaik saja mereka Berjaya mempertahankan kalimah Allah dari di culik oleh kristian kafir.

      Lebai-lebai kulup PAS pulak sujud di depan pejabat DAP, memohon di beri kemenangan pada cina kafir.

      moga PAS sentiasa dilaknati Allah atas kerja-kerja munafik mereka.

      • alimedanbaru says:

        BANG, SEBAGAIMANA MEREKA SUJUD TANDA SYUKUR, MEREKA DAN KITA JUGA BOLEH BANGUN DAN MENYERAHKAN JIWA DAN RAGA KITA DEMI MEMPERTAHANKAN KALIMAH ALLAH, TUHAN SERU SEKELIAN ALAM… ALLAH AKBAR!

  9. baujuk says:

    Mr. Toddy Guna One, komen kau menunjukkan berapa banyak toddy yg kau telan sebelum menulis komen2 kau di atas

  10. PASpartyNGOK says:

    Kita hanya dapat terus berharap selepas ketetapan itu dimahkamah, akan tiada lagi tuntutan mengarut yang berupa menghina ini.

    Ini ialah kerana tiada sebab kenapa puak kristian ini menuntut sesuatu yang bukan hak mereka. Mereka boleh disoal, tanpa nama ALLAH selama ini bagaimana sembahyang mereka ? Tidak sempurna ke, cacat ke. (walau pun sembahyang mereka memangnya bukan solat cara kita yang mengikut sunnah dan dituntut)

    Apakah ada sebab lain jika bukan bertujuan menghina ?

    Relakah kita secara tetiba selepas setengah kurun umur negara , baru sekarang timbul tuntutan gila serupa ini ?

    Kita tahu isu penggunaan nama suci ini bermula sejak zaman rasul. Tetapi pengamal mereka berbangsa arab, berlidah arab dan sebutan mereka sebutan arab walau anutan mereka diluar konteks keislaman.

    kufar tidak akan sedar tetapi kita merayu sahabat segama kita perlu sedar, bertaubah dan kembali kejalan benar.

  11. dkds says:

    Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar!

  12. anakbochek says:

    Mana pergi Mooh? Adakah masih berdukacita dengan keputusan mahkamah yang memihak kepada umat Islam?

  13. Anak Lenggong says:

    Aku nak tanya penyokong PR kalau isu ni camner lak…

    1. Tuntutan SUARAM Majlis Peguam- Benarkan Murtad -IFC -Liberal dan Hak asasi-

    Satu draf tuntutan akan dihantar ke PBB untuk mendesak negara ini memberikan hak hak tersebut kepada setiap warganegara atau dalam erti kata lain ialah memberikan kebebasan sepenuhnya terhadap warganegara melakukan apa sahaja atas nama hak asasi.

    Ini merupakan salah satu agenda barat dimana akan menggunakan sepenuhnya hak hak asasi ini untuk membenarkan sesiapa sahaja melakukan keputusan tanpa berpaksikan kepada perlembagaan dan undang undang didalam negara ini.

    Didalam isu agama pulak ianya secara tidak langsung akan mengiktirafkan IFC atau tuntutan 17 perkara terhadap penganut Agama Islam melakukan tuntutan yang bercanggah dari sudut hukum dan syariat atas nama hak asasi.

    Jika ini berlaku negara kita akan beralih kepada satu tahap sistem yang mana hak hak asasi ini menjadi tuntutan yang mana boleh meranapkan sistem didalam sesabuah negara.

    Jika kita lihat dari sudut lain pula, Kedaulatan Agama Islam secara tidak langsungnbya akan terhakis dan satu sistem baru yang lebih liberal akan menyusul untuk menengelamkan fahaman dan hukum yang selama ini dipatuhi oleh penganut Islam.

    Pada 24 Oktober ini SUARAM dan Majlis peguam bersama 40 pertubuhan bukan kerajaan yang mana berpaksikan agenda barat telah meyediakan satu laporan untuk dibentangkan .

    Diantara laporan yang bakal dibentangkan antara lain melaporkan kebebasan beragama yang ketat diamalkan di negara ini apabila orang Islam dilarang untuk murtad dan penganut agama lain tidak boleh mengajak orang Islam meninggalkan agama Islam.

    Dengan demikian disatu sudut lain pula jika ianya diamalkan didalam negara ini, maka budaya LGBT akan berluasa serta akan menjadi budaya hidup yang cukup menjijikkan diatas nama Hak hak asasi yang tidak boleh dipertikaikan.

    Jesteru itu saya beranggapan bahawa ini salah satu kaedah yang cukup terancang untuk mengubah sistem yang diamalkan didalam negara ini dan menjadikan Malaysia sebuah negara yang berfahaman terbuka dari kepelbagaian sudut kehidupan.

    Selain itu, laporan itu juga menyebut bahawa golongan minoriti seperti kumpulan sesat Syiah dan golongan LGBT tidak mendapat layanan sebaiknya dalam masyarakat dan laporan itu mendesak agar Syiah dan LGBT diberikan hak kebebasan mengamalkan budaya sesat dan songsang itu.

    Sekiranya tuntutan seperti ini dipenuhi maka negara akan mengundang bala daripada Allah disebabkan maksiat yang akan berleluasa.

    Bukan kah ini adalah salah satu budaya yang merosakkan masyarakat didalam negara ini yang mana akan memberikan impak jangka masa panjang terhadap perkembangan generasi akan datang. Kecelaruan dalam kehidupan akan terus berlaku jika rancangan SUARAM dan Majlis peguam ini tidak disekat sama sekali.

    Diantara pertubuhan pertubuhan yang terlibat didalam tuntutan ini ialah Pertubuhan lain yang terlibat dalam gabungan NGO liberal ini ialah Women’s Aid Organisation (WAO), Dignity International, Sisters in Islam (SIS), ERA Consumer, Pusat Komas, Centre for Independent Journalism (CIJ), dan Coalition to Abolish Modern-day Slavery in Asia (CAMSA)

    Ataupun puak melayu PR nak lakukan saperti arahan ini….

    Arahan qunut nazilah, solat hajat serta-merta

    KUALA LUMPUR 15 Okt. – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) diarah mengadakan bacaan qunut nazilah dan solat hajat selepas Isyak berkuatkuasa serta-merta sehingga sesi semakan berkala sejagat (UPR) di Geneva selesai 24 Oktober ini.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, arahan ke atas masjid-masjid dan surau-surau di bawah seliaan Jakim dan Jawi itu bertujuan memelihara serta mengukuhkan kedaulatan Islam di negara ini.

    “Saya juga mengesyorkan kepada seluruh jabatan agama Islam negeri-negeri turut sama menganjurkan bacaan qunut nazilah dan solat hajat selepas Isyak di masjid dan surau di negeri masing-masing atas tujuan yang sama,” tegasnya dalam kenyataan di sini hari ini.

    Jamil Khir mengingatkan pihak-pihak yang terlibat membuat tuntutan untuk dibentangkan dalam UPR agar sentiasa menghormati Islam sebagai agama Persekutuan.

    Katanya, tuntutan itu boleh dipersoalkan kewajarannya berikutan bertentangan dengan kedudukan agama Islam seperti yang jelas termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

    “Segala peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan perlu dihormati oleh setiap warganegara di dalam dan juga luar negara,” ujarnya.

    Katanya, sebarang isu dan polemik yang boleh mengganggu-gugat kedudukan agama Islam adalah amat tidak wajar ditimbulkan oleh mana-mana pihak dalam apa jua forum.

  14. bujuk says:

    Antara kata2 MAZA.. bekas mufti Perlis.

    “Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah. Tiada isu selagi mereka menggunakannya merujuk kepada zat yang sebenar, bukan untuk berhala,” katanya.

    • bujuk says:

      “Timbalan menteri dalam negeri membuat kenyataan yang sangat mengarut, dengan memberikan alasan paling tidak logik bagi mempertahankan kerajaan dalam usagha untuk menyelamatkan undi Sarawaknya,” kata Pua dalam satu kenyataan.

      Beliau mengulas kenyataan Wan Junaidi semalam yang menyebut bahawa kabinet membenarkan kalimah ‘Allah’ digunakan dalam Bible berbahasa Melayu di Sabah dan Sarawak.

      • WTF says:

        Sapa beliau tu Bujuk!!!

        Tony Phua ya Bujuk!!! Cut and paste dari mana ni!!! Malaysiakini ka???

        Kenapa perkataan “usagha” boleh misspell, takkan Malaysiakini takder spell check Bujuk???

        • raplahjingaa says:

          Udah-udah la tu bujuk hang hanyut dalam kemunafikan, hang masih bernafas, maknanya hang masih di beri peluang oleh Allh swt untuk bertaubat. Bertaubatlah, kami di sini sedia membantu tunjukan jalan kebenaran kat hang.

    • WTF says:

      Perhatikan ayat “Tiada isu selagi mereka menggunakannya merujuk kepada zat yang sebenar, bukan untuk berhala,”

      Dalam Bible ada berapa tuhan Bujuk???

      Cer cerita sikit???

      • gambus says:

        itulah bujuk membelit untuk menjual nama Allah demi puak DAPigs !!! akhirnya kenyataan Dr Maza pun dia dah buta hati nak faham , akhirnya membelit diri dia sendiri !!!

        kesiann sebagai macai PAS , bujuk terpaksa membabi butakan hatinya dengan kenyataan Haron Din !!! ulamak PAS boleh dipilih-pilih kalau tak setuju boleh campak longkang , macam tu laa hukum halal haram yang dipermainkan-mainkan oleh PAS

      • bangKano says:

        Ha ele nak haghap kan bujuk…apa dia tau ? Sughuh dia terang kan pasai kandunagn kitab injil sedang kan alQuran pun dia tak pernah semak makna nya cuma takat baca kuat kuat berlagu waktu dini hari. Kitab injil pun bujuk tak pernah nampak apa lagi nak pegang…gebang leh la…!!!

      • DEZZZZ says:

        waaa… ni la pulak suara-suara tak sedar diri… korang ni gagal dalam sejarah ker…? orang bukan muslim lebih dulu guna kalimah ‘ALLAH’ daripada org muslim… tempat asal islam pun tak melarang…

    • bujuk says:

      Itu yg. aku copy paste pandangan orang2 yg. berwibawa…
      Kita Allah kurniakan fikiran untuk meneliti pandangan mereka, benar/tidak.

      • WTF says:

        Now Bujuk nak kata Haron Din tak berwibawa pulak ya Bujuk!!!

      • gambus says:

        makanya pandangan haron din dan dewan ulamak PAS takde wibawa langsung !!!

      • bangKano says:

        bujuk…sepatut nya hang tak perlu salin & tepek kenyataan arang yang berwibawa tu. Apa yang mesti buat hang buat komen berdasaq kan kenyataan wibawa tu…baghu la forumer kat sini respek habeh kat hang sebab hang dah pakai otak bukan otot yang berketoi ketoi kat lengan,paha & ……(?) tu..!!!

  15. Anak Lenggong says:

    Bujuk kalau tak reti nak buat cut paste..baik ko belajar daripada si moo lembu..jangan jadi yang ko buat kat atas tu..ayat tersangkut laa..kah kah kah..

Leave a Reply