Menu Utama

Laporan Audit 2012: Siapa Audit Jabatan Audit?

AGAK sukar penulis nak menerima penjelasan bahawa isu senjata serta peralatan lain yang hilang bernilai RM 1.3 juta dan bayaran artis K-Pop dalam Festival Belia tahun lepas, seperti dinyatakan dalam audit 2012 oleh Jabatan Audit Negara ke atas Polis Diraja Malaysia (PDRM) kelmarin dan Kementerian Belia & Sukan (KBS) semalam, menjadi sensasi kerana peranan media.

Bukan kerana ‘setup’ pihak tertentu dalam Jabatan Audit supaya ia menjadi begitu.

Maklum sajalah, kebelakangan ini pihak polis menjadi sasaran pembangkang akibat kejayaan pasukan tersebut menumpaskan banyak kumpulan kongsi gelap, termasuk menembak mati anggota kumpulan haram terbabit dlaam Ops Cantas Khas.

Malah, polis dikecam lebih teruk apabila Ops Cantas dilancarkan berbanding ketika lebih 30 kematian akibat pergaduhan antara kumpulan kongsi gelap berlaku sejak April lepas.

Pendek kata disitu, takkanlah tengah-tengah polis menjadi kecaman pembangkang, tiba-tiba laporan audit mengenai kehilangan senjata ini menjadi antara yang pertama sekali di highlightkan oleh Ketua Audit Negara di parlimen?

Sementara KBS pula tak pasal-pasal dituduh penipu kerana Menteri sebelumnya, Datuk Seri Shabery Chik pernah mengeluarkan kenyataan menafikan wang kerajaan digunakan untuk membayar kedatangan kumpulan tersebut.  Walhal wang itu memang sumbangan pihak swasta yang dimasukkan dalam akaun KBS untuk tujuan tersebut.

Itulah yang nak disebutkan hari ini tentang kebarangkalian ‘peranan’ dimainkan Jabatan Audit sehingga menyebabkan polis, Kementerian Belia & Sukan (KBS) menjadi mangsa persepsi buruk masyarakat kerana ‘keculasan’ Jabatan Audit membuat pendedahan ‘mengikut buku’.

Walhal tahu dah berdasarkan pengalaman yang lepas-lepas, orang tak begitu peduli tentang penjelasan yang dibuat kemudian oleh Kementerian berkaitan, yang penting apa tertulis dalam laporan Ketua Audit Negara saja.

Menjadi tanda tanya, entah kenapa Jabatan Audit tidak mengendahkan jawapan balas yang dihantar Kementerian Dalam Negeri berhubung kehilangan senjata dan peralatan lain yang berlaku dalam PDRM.  Mungkinlah jawapan balas itu tidak sempat dimasukkan dalam laporan audit Ketua Audit Negara, tapi sekurang-kurangnya untuk versi yang diedarkan kepada ahli parlimen ini, letaklah footnote atau yang seumpamanya untuk menyatakan jawapan telah dibuat.

Apa susah sangat ke?  Samalah kes dengan KBS, kenapa dicicirkan maklumat bahawa wang itu datang dari sumbangan swasta yang dimasukkan dalam akaun KBS untuk dibayar kepada syarikat yang menguruskan kedatangan kumpulan K-Pop tersebut?  Adakah memang prosedurnya begitu atau ada niat lain yang tersembunyi?

Justeru, penulis suka nak mencadangkan kepada kerajaan supaya menubuhkan Suruhanjaya Audit Malaysia bagi memantau Jabatan Audit agar tidak disalahgunakan pihak pembangkang untuk kepentingan mereka.

Ini penting kerana kita tidak mahu intergiriti Jabatan Audit dicemar oleh insiden yang memalukan Jabatan tersebut macam yang berlaku sekarang.  Biasa yang buat masalah ini bukanlah orang-orang di peringkat atas pun, biasanya yang diperingkat bawah.  Jenis yang dapat gaji rendah ini, mudah buta mata bila ditawarkan habuan lain oleh pihak berkepentingan asalkan saja imej kerajaan boleh diburuk-burukkan.

Penulis tidak menuduh, tapi ini adalah satu kemungkinan yang berasas.  Eh, Anwar boleh bayar Pendakwaraya dalam kes liwatnya sampai berubah kiblat jadi peguam bela dialah, apa sangat dengan kakitangan bawahan Jabatan Audit ni?

Lebih-lebih lagi dalam laporan audit yang sama, mendedahkan begitu banyak unsur-unsur curang dilakukan oleh kakitangan awam seperti pembelian tidak munasabah dan sebagainya, jadi apakah yang membezakan kakitangan Jabatan Audit dari melakukan perkara-perkara tersebut, walhal mereka kakitangan awam juga?

Atau mungkinkah kakitangan Jabatan Audit ini adalah kumpulan manusia istimewa, khas yang dianugerahkan Tuhan kepada kerajaan Malaysia, maka itu mereka tidak perlu diaudit?

Akhir sekali, maaflah kalau cadangan penulis ini memberi persepsi buruk kepada Jabatan Audit Negara sebab bukan niatnya begitu.  Sebagai rakyat, penulis hanya mahukan ketelusan dalam setiap Jabatan kerajaan.  Tapi bagus jugaklah, Jabatan Audit selalu bagi persepsi buruk kepada Kementerian dan Jabatan kerajaan tertentu walaupun tahu itu implikasinya, apa salah sesekali Jabatan Audit dapat persepsi buruk yang sama?






154 Komen to Laporan Audit 2012: Siapa Audit Jabatan Audit?

  1. Moohyideeeeen says:

    external auditor pun boleh…

  2. Moohyideeeeen says:

    Tak sangka Menteri ameno beriya-iya nak panggil K-Pop…ish..ish..Isle sungguh..

    • isle sungguh PAS hasilakn macai mcm ko..hehe..

      macai oh macai..

    • isle sungguh PAS hasilakn macai mcm ko..hehe..

      macai oh macai..

      isle sungguh PAS duk sekatil dgn pejuang LGBT…

      kalau nak becakap pasal Islam ni… nak komen tahap Islam org ni.. better tgok PAS dulu..terutama diri sendiri…

      • Moohyideeeeen says:

        Aku yg tentang K-Pop ni ko marah, yg dok jemput K-Pop, ko sanjung, dasar amenooo..

        • raplahjingaa says:

          hang jer tentang k-pop….cina DAP depa suka sangat !! ok lah nanti kita suruh kerajaan bawa masuk band tabla India selatan pulak…khas untuk orang macam hang pulak…baru la adil.

          dah mooo…jangan bersedih sangat.

        • aku tak marah, aku ckap je suh tgok diri sendiri dulu cukup isle ke dak…

          hang tuduh aku sanjung ke? ade ke aku sanjung?.. ade ke aku ckap aku sanjung?… kalau macam tu, aku pun boleh ckap parti yg nak bwak LGBT tu la yg hang sanjung kan?.. hehehe…

          ayat biar betul… sangat tipikal PAS punye minded daaa… hahaha… alahai macai oh macai…gelabah je..

        • WTF says:

          Betul ker hang tentang K-Pop Mooh…

          As a start, apa kata hang belasah blogger2 FUCKUTAN yg suka post gambar2 K-Pop

          Sample as per below:

          http://1.bp.blogspot.com/__J8RooFuAQI/TASFzWth0DI/AAAAAAAAAr0/Vl9HTyNqsdg/s1600/altantuya-pics.jpg

        • WTF says:

          Ni lagi satu ni Mooh…

          http://teo82.files.wordpress.com/2009/04/altantuya-shaariibuu.jpg

          K-Pop ni, cuba tegur geng2 hang dulu

        • anakbochek says:

          Kami agama Islam bukan Isle. Jadi agama hang dgn agama kami tak sama. Kiblat hang mungkin kat Tel Aviv kot.

        • gambus says:

          yang sanjung penyanyi seksi ni Pakatan dan PAS jee moo lembu , siapa yang tgk penyanyi seksi sambil pakai kopiah ?? hanya PAS dan Pakatan jee hahahahaha memang hebat

    • isle sungguh PAS hasilakn macai mcm ko..hehe..

      macai oh macai..

      isle sungguh PAS duk sekatil dgn pejuang LGBT…

      kalau nak becakap pasal Islam ni… nak komen tahap Islam org ni.. better tgok PAS dulu..terutama diri sendiri…

      dah cukup Islamkah anda?

    • gambus says:

      ishh kat ampang , orang PAS pun buat show seksi-seksi , amoii pakai seksi nyanyi lagu kpop . nik ajis hanya suruh PSY tutup aurat , tu yang PAS buat sampai penyanyi seksi pun boleh

      • WTF says:

        Hehehehe…kalau ikutkan Altantuya yg depa backing tu K-POP jugak…

        Sexy lagi…macam gambar ni…

        http://1.bp.blogspot.com/__J8RooFuAQI/TASFzWth0DI/AAAAAAAAAr0/Vl9HTyNqsdg/s1600/altantuya-pics.jpg

        Takder pun puak2 PAS marah pasal gambar K-POP ni duk dijaja merata2

  3. baba says:

    ni lagi satu hal mengenai pentadbiran kerajaan. perlukah laporan audit dikeluarkan tergesa2 tanpa memasukkan penjelasan dari pihak terbabit? kenapa jabatan audit kelam kabut keluarkan tanpa memasukkan sekali penjelasan pihak terbabit? memang ada ketirisan, mana ada kerajaan yang perfect tapi pihak audit perlu juga memberi ruang kepada penjelasan mereka yang terlibat. biar rakyat nilaikan.

    • DataCode says:

      Memang manusia tidak sempurna,apakah ketidak sempurnaan itu hanya berlaku kepada kakitangan awam yang pro kerajaan yang memerintah negara hari ini,manakala yang tidak menyokong BN semuanya maksum.cuma persepsi yang dimainkan oleh mereka yang sentiasa ada perasaan hasud dengan pemerintah mereka mengunakan keyboard untuk membayangkan seolah-olah apa yang berlaku ketirisan hari ini 100% dilakukan oleh yang bukan pro pembangkang.

      • Moohyideeeeen says:

        Al-Quraan kan ada sbgai panduan….

        • raplahjingaa says:

          Ia la tu…panduan Al Quraan mana pulak hangpa guna bayar bonus sampai 11.5 bulan pada kakitangan PKINK, syarikat milik kerajaan negeri Kelantan yang menanggung keruguan berjuta-juta ringgit ??

          cerciter….

          • WTF says:

            GULP!!!

            Semua dapat ker bro raplah?? Ker org2 tertentu jer???

            Hebat pulun baik depa ni…hehehe

          • raplahjingaa says:

            Tu ikut laporan jabatan audit Negara…biasa la WTF pengarah-pengarah yang dah tentu puak PAS dapat 11.5 bulan bonus, cai biasa minimum 3 – 11 bulan gaji.

            Depa buat keputusan pemberian bonus…depa yang dapat banyak sekali…

          • WTF says:

            Hehehehe…

            Nanti ada masa, aku download laporan tu…

          • Hamba Ar Rahman says:

            Kau jgn memandai sanggah bab2 Quran dengan Mooh ni Rap…dia hafiz…bukan macam hang…. 🙂

          • WTF says:

            Hehehehe…

            Dapat naik taraf ulama oleh Nicky Ajis katakan…

            Mueh3

          • bujuk says:

            MB dah bagi jaminan, akan siasat…

          • WTF says:

            Lepas siasat, walaupun didapati bersalah jgn risau Bujuk…

            Depa boleh jumpa father Nicky Ajis, terus terampun dosa dia…

            Macam Eli Wong…hehehehe

          • gambus says:

            huaaaa hebat betul PAS buat kerja , kalah Petronas macam ni .. inilah contoh orang PAS keje malas duit nak

        • tang orang pandai suruh guna Al-Quran..

          tang batang hidung sendiri, buat2 tak kenal Al-Quran ye?.. hehehe…

          oh PAS.. macai ape yg ko dah hasilkan ini…

        • bangKano says:

          Oghang melayu tak poyo…yang poyo cuma melayu yang masih pakai kereta PEUGEOT tu jerrr yang bunyi ikut lidah Perancis jadi POYO…..!!!!

        • bangKano says:

          Tu dia Mooo dah menghoyan lagi suruh pakai alQuran sebagi panduan. Hang ni cong jerrr melambong lambong tapi makna pun hang tak tau langsung. Kalo kata ikut alQuran pasai apa plak hang pa suka buat fitnah…. kata ada 40,000 Bangla masuk ke Malaysia buang undi pangkah UMNO/BN..?

          Bila buat petisen pilihan raya kat SPR tak dak di masuk kan isu 40,000 Bangla tu…pasai apa…?

          Tolong jawab…jangan dok sengap jerrr macam pak lebai bengap ….!!!

          • gambus says:

            kelakar tgk macai PAS ni , konon cakap ikut Alquran , tapi kat sini mereka sendiri taktakut dengan hukum Allah , memfitnah , menipu dan putar belit sesuka hati

            itulah macai PAS yang ada kat sini

        • sireh ke gagang says:

          org islam je guna al quran moo . org ISLE guna buku jingga sebagai panduan . sbb tu org ajak bersatu demi melayu & islam , org2 isle ni lari jauh2. tak tahu lah pasal ape . takut dgn bayang2 sendiri kot.

      • Moohyideeeeen says:

        Tak kisah siapa yg lakukan, pembangkan atau pro gomen. Siasatan telus dan tdkn diambik, tak kira pangkat. Let start with famili Kak Jat..

        • raplahjingaa says:

          dah start dah mooo…yang belum start kes pencerahan akaun-akuan anwar dan family dia di luar Negara yang bernilai ratusan juta…tak termasuk rumah mewah family kit siang di Singapore, Australia dan Canada

          • merahputih tongtaik says:

            Macai bangang.. Seronok nampak puak puak hang perabih duit rakyat… Audit dah bagitau tiap tahun pun korang macam tongong buat tak kisah.. siap defend lagi..

            Sokongla.. ui kerajaan Melayu UMNO maksum apa.. bersih .. suci… diberkati… baguih la tu… ada jugak saham akhirat korang kelak

          • raplahjingaa says:

            duit rakyaat ?? laaa…kerajaan tak guna pun duit tin milo tu….duit tu habuan mat sabu beli rumah.

          • gambus says:

            macai tongtaik yang selalu backup perabis duit rakyat ialah macai tongtaik macam kauu jee , takat buat fitnah macam moo lembu tu buat apa

        • WTF says:

          A gay will always support a gay…

          Don’t you agree Mooh…

          BTW, don’t worry about your darling Rafizi, he is confident he can win this case…

          http://www.keadilandaily.com/peluang-dapat-lebih-banyak-dokumen-nfc-di-mahkamah-rafizi/

          • merahputih tongtaik says:

            Jubur/ seks dah jadi ratib dan zikir hang… kesian

          • WTF says:

            Aiseh Tong Taik…

            Aku cerita pasal NFC, Kak Jat dan Rapussy, hang boleh kaitkan tulisan aku pasal jubuk dgn seks!!!

            Hang tahu baca ker tak tahu baca ni??? Ker hang ada penyakit GILA SEKS!!!

          • gambus says:

            macai tongtaik , jubur dan seks itulah kegilaan para pemimpin kau , sampai macai PAS sanggup berdemo demi seorang pelaku liwat dan pelanggan pelacur … yang ada video seks pun boleh terus jadi pemimpin PAS

            jubur dan seks songsang tak lekang daripada amalan puak Pakatan

        • WTF says:

          Ni lagi satu link…

          http://www.keadilandaily.com/kes-nfc-saya-tak-pernah-takut-shahrizat-wanita-umno-rafizi/

          Relax jer gay tu…jgn takut, kekasih takkan masuk jel punya…

          Hehehehe…

        • gambus says:

          laa moo lembu ingatkan ikhlas , sekali cakap pasal NFC aku tepuk dahi jee , tuu laa kau moo lembu asyik nak menipu jee

  4. hidupmatitetapbn says:

    pekerja kerajaan pn ramai pembangkang….kecoh ja lebeh….

  5. buya says:

    untuk kebaikan UMNO, elakkan menegakkan benang yang basah. mana yang salah, kita kena akui dan perbaiki. kalau hidup dalam denial syndrom, memang hancur la BN dlm PRU 14 nanti.

    rakyat makin terhimpit, subsidy ditarik atas dasar mengurangkan perbelanjaan kerajaan. tetapi pemimpin-pemimpin politik dan kerajaan bermewah dalam pentadbiran.

    aku ahli umno. bapak aku ahli umno. kalau diteruskan prestasi umno seperti ini, tidak diperbaiki, aku bimbang anak aku nanti umno pun dia tak sempat nak kenal.

    • ahmad says:

      aku setuju…kerajaan mana yg sempurna…mgkn ada hikmahnya pendedahan sebegini…kerajaan kenalah buat sesuatu utk mengatasi masalah ni…

      • merahputih tongtaik says:

        Ye la tu… Kerajaan pujaan tak sempurna… masalahnya tiap tiap tahun Audit dok kata duit dibelanja cara tak betul beratus juta..

        Korang yang bangang dok undi terus .. hangguk tak renti apa hal.. yang penting MELAYU , yang penting aman… makan la duit … peduli apa… tui.. hang MELAYU POYO

        • WTF says:

          Hang nak huru hara ka!!!

          PERGILAH DEMO!!!

          TAKKAN TAKUT KOT!!!

          P/S: Perhatian kpd macai2 FUCKUTAN yg ingin ikut Tong Taik BERDEMO, pastikan hangpa pakai Full Mask Kevlar Helmet, takut hangpa tak tahan dgn bau badan Tong Taik….MAR BAUNYA!!!

        • ahmad says:

          kenapa aku undi kerajaan yg tidak sempurna yg ada skrg ni…kerana kerajaan sedia ada tidak mempermainkan Allah dan RasulNya…tu je…apalah gunanya ibadah 1000 tahun pun kalau membenarkan penghinaan kpd Allah dan RasulNya…

          • Mek esah says:

            Umno le yg permainkan Allah dan Rasul….asyik berdalih dan acuh tak acuh dalam melaksanakan hukumNya……

          • gambus says:

            emkk tak payah laa tunjuk sikap bodoh kau kat sini

            nik ajis sendiri taknak buat hudud dan buat fitnah kat orang lain padahal dia ada kuasa gazetkan undang-undang hudud PAS yang dah lulus lebih 20 tahun laluuuu

            Hadi awang pun tak kata hudud tu wajib sebab dia taknak buat padahal sebelum ni melalak kafirkan sesiapa yang tak buat hudud , munafik betul pemimpin PAS ni

            Mana undang-undang Islam kat Penang ??

            Mana undang-undang Islam kat Selangor ???

        • P164 says:

          Ko ingat kerajaan negeri yang PR memerintah tu hebat sangat ke..
          Cm na dengan ternakan kambing humsam kt kelantan tu, highway prepaid lagi.
          Kt selangor ni, jalan banyak lubang-lubang x tampal pun.
          Hebat sangat ke orang pakatan mentadbir..
          Renung-renungkan…………

        • bangKano says:

          Melayu tak poyo…cuma setengah melayu yang masih guna kereta PEUGEOT tu yang POYO tau tak merahputih tongtaik bau busuk melantong….

          PEUGEOT ikut sebutan Prancias bunyi nya POYO….makna nya MELAYU POYO tu ada la MELAYU PEUGEOT…kan…kan…kan….bongok…?

          • merahputih tongtaik says:

            si bangang bagi alasan…kah…kah

          • bangKano says:

            Bangang apa nya…kan betoi hang kata MELAYU POYO…jadi sama la ngan MELAYU PEUGEOT tu…

            Lain kali buka minda…bukak mata luaih luaih jangan dok baca Harakah jerrr tu sebab hang jadi bangang…dah la bangang kontol plak tak ngang…sebab tu la puak puak haprak teroja baca Harakah sebab ada iklan ubat kuat seks…!!!

        • gambus says:

          macai tongtaik HANYA kerajaan BN sahaja yang berani buat audit dan telus macam ni , kau nak suruh kerajaan Pakatan ?? , yang buat seks songsang pun bebas , yang berzina pun dosa siap boleh ampunkan lagi

          husam yang terima duit berjuta-juta buat bela kambing pun takjadi tapi duit habis

          dekat 1 billion duit untuk kerajaan kelantan suruh baiki air , tapi air teruk macam tu , duit dah habis

          takpayahlaa macai togntaik macam kau nak menyalak

          • WTF says:

            “Audit finding” Stopa Ali tak siap2 lagi…

            Oh lupa, just see father Nicky Ajis and all is forgiven…

            Hebat betul agama PAS ni…

          • Mek esah says:

            “Hanya BN yang berani buat audit dan telus mcm ni”?…..luar jangka bos….bn tak jangka seberani ini si audit mengeluarkan laporan sebegini rupa…terlajak perahu boleh diundur tapi…..hehe

          • WTF says:

            Mana hasil Audit pemantaun PKF yg dilantik oleh DAP for CEC 2013…

            Tak keluar2 pun…

            Terlajak perahu boleh diundur!!!!

            Hang kata tu kat Hadi Roi and Nicky Ajis….

            HARON DIN KATA APA????

            http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/4/mstar_berita/20100104184356&sec=mstar_berita

          • gambus says:

            Luar jangka ??? kalau luar jangka dahtentu audit ni kena tahan dan tak dikeluarkan …

            Laporan Audit yang bleh dilihat umum ni menunjukkan ketulusan , keadilan dan integriti kerajaan BN

        • sireh ke gagang says:

          bawak 1 saksi yg melihat sendiri duit kerajaan dibelanjakan dgn cara tak betul beratus juta tiap2 tahun tu . 1 saksi je cukup . mampukah kau tong taik ? atau kau hanya mengilai mcm mak lampir , tapi tiada bukti dan saksi .hanya bijak menyalahkan kerajaan & melabel org lain melayu poyo .

          lagi 1 , kau bangsa ape eh tong taik ? sama dgn guan eng ke ?

          • merahputih tongtaik says:

            oii bodoh lagi bangang…. nak saksi apanya… audit negara yang dedahkan… diulang..AUDIT NEGARA… dah dia org audit suruh la SPRM, polis dan sebagainya siasat camana belanja tak betul… masalahnya kerajaan lembab.. tak suruh siasat… adei dei dei….apa punya hujah hang ni..

          • gambus says:

            oiii macai tongtaik yang sibuk kata silap pengurusan dan kerugian ni sebagai merembat harta negara ialah manusia Pakatan tongtaik macam kauu

            sampai hari ni kenapa takde report Polis dibuat kalau betul kau rasa , harta negara dirompak , nahhhhh Laporan Audit tu sendiri kerajaan BN yang telus dan penuh integriti dah letak secara umum !!!

            Kalau kau rasa salah kasi buat laporan Polis , jangan nanti kena gelakk sudah laa , dasar macai hina takat buat fitnah tanpa bukti !!!

            Kalau macam tu ramai jugalaa pemimpin Pakatan Selangor , Kedah (ingat laporan audit ialah 2012 !!! ) , Penang dan Kelantan , PATUT KENA TANGKAP KALAU MENGIKUT TEORI FITNAH KAU

          • WTF says:

            Hang dah head banging kepala hang kat dinding ker belum tongtaik…

            Hentak kuat lagi kepala hang kat dinding tu, komen hang belum cukup cerdik lagi tongtaik…

    • WTF says:

      Nasihat yg bagus…and that is what UMNO always trying to achieve, dan perlu dilakukan dgn lebih bersungguh2…

    • bujuk says:

      Itulah kenyataan PAHIT yg. UMNO kena terima. Hairannya.. masih ada karat biru yg. masih nak pertahankan pemimpin2 yg. songlap ratusan JUTA wang rakyat. Inilah yg. rakyat(PR) tak boleh terima bila subsidi pada orang awam d tarik.

      • WTF says:

        Kalau hang ada bukti, pergilah buat report polis Bujuk…

        • bujuk says:

          Laporan ketua audit pun tak jalan… UMNO mana terima undang2. Sembang je lebih…
          Setiap tahun, bukan tahun 2012 je berlaku ketirisan. Apa tindakan PM pada kementerian2(menteri) yg. bermasalah ni?
          Ataupun PM tak perlu suruh audit la… lagi baik.

          • WTF says:

            Dalam laporan audit tu ada tulis nama siapa2 ka Bujuk???

            Tu pasal kalau hang ada bukti berlakunya penyelewengan, pergilah buat report polis…

            Jangan hang pergi report kat SAMI NICKY AJIS…

            ADA PAHAM!!!!

          • WTF says:

            Dan apa pulak PM kata tak perlu AUDIT!!!

            Tiap2 tahun ada Bujuk…

            Tu audit PKF yg memantau CEC 2013 DAP tu mana???

            UNDI POPULAR PUN TAK LAKU KAT DAP (No. 5 jadi S/A DAP), HANGPA BISING2 FUCKUTAN UNDI POPULAR PATUT FUCKUTAN PERINTAH MALAYSIA…

          • gambus says:

            aikk laporan ketua audit tak jalan ??? keritisan tu akibat penyelewengan atau kesilapan bujuk ???

            Macamana tak jalan , kau buat tuduhan tapi bukti takde , orang dah jelaskan pun tak percaya , kau sendiri takut nak report sebab apa ?? sebab takda bukti kakakakakakakaka pasal apa takde bukti ?? sebab sibuk nak memfitnah punya macai PAS

            PM memang tetap akan buat audit dan paparkan kepada umum , sebab kerajaan BN adalah kerajaan telus dan adil .. bukan macam kerajaan Pakatan haramjadah

          • bujuk says:

            ikut PCA yg. Zahid baca kali ke-2 d parlimen, boleh tangkap tampa bukti asal polis percaya ada salahguna kuasa untuk meroskakan/ memusnahkan/ merugikan negara… camana pulak tu.

          • WTF says:

            Hang dapat sumber dari mana???

            KITAB AGAMA PAS BERNAMA HARAKAH TU KER???

          • gambus says:

            itulah PCA yang kau tentang bujuk , tapi silap pengurusan ni dibawah PCA kee ??? kau belajar law kat mana ?? hahahaha

      • Anuar Perez Shalom Ibrahim says:

        Hairannya..masih ada lagi macai PR mcm hang yg masih nk pertahankkan pemimpin2 yg songsang akidahnya…Inilah yg rakyat(PR) dok syok sanjung…

      • gambus says:

        aduhh bujuk , pandainya kau kalau nak buat putar belit , kalau laporan tu dikatakan songlap duit rakyat !!! ini macam pemimpin Selangor ,Penang dan Kelantan pun boleh kena tangkap laa sebab gunakan putar belit yang sama iaitu songlap duit rakyat .. jangan lupa pentadbiran PAS kedah yang lalu , semuanya boleh kena tangkap kalau ikut sifat penipu dan pembelit kau bujuk hahahahahaha

        • bujuk says:

          Silakan…
          Tapi pastikan, antara PENYELEWENGAN dengan KERUGIAN, kerana bukan semua kerugian d sebabkan penyelewengan.

          • WTF says:

            Oh…rugi tak payah bertanggungjawab lah ya!!!

            HAHAHAHAHA…

          • WTF says:

            Eh Bujuk…

            Apa ni…

            http://2.bp.blogspot.com/-6tqngcXmlAw/UH1c24sA7oI/AAAAAAAAY1M/VJCABzr44X0/s640/Quote01+-+Penyelewengan+Punca+Ladang+Rakyat+Gagal.jpg

          • WTF says:

            Ni apa pulak Bujuk????

            http://4.bp.blogspot.com/-Q4Lbibu-ZU8/UH1c66mw8-I/AAAAAAAAY1c/UWyyC2VQq-c/s640/Quote04+-+Kerajaan+Kedah+Seleweng+Bayaran+RM2.55+juta.jpg

          • bujuk says:

            Silakan…
            aku sokong tindakan sprm pada mereka yg. menyeleweng, tiada kompromi.

          • gambus says:

            ooo kalau kena kat pemimpin Pakatan haramjadah bukanlah penyelewengan yee tak ??? tapi kerugian , kiranya kalau kerugian kat pemimpin Pakatan tak salah , kalau kerugian dilakukan pemimpin BN semuanya salah

            aku pun akan sokong tangkap kalau ada bukti bujuk .. kasi bawak bukti bujuk !!!

      • sireh ke gagang says:

        duit punya pasal , ko bising sana sini . yg berzina , yg meliwat , yg menipu dlm pemilihan parti , yg tido tapi terbukak mata masa gi bangkok , ko senyap & butakan mata aje kan ? betul bujuk ? dasar lendir kahak hijau .

        • gambus says:

          yang berzina nik ajis boleh ampunkan dosa , tak perlu kena apa-apa tindakan , boleh terus jadi YB dan pemimpin PAS

          yang ada video seks pun sama , tak perlu kena apa-apa .. parti PAS akan kekalkan jawatan mereka .. inilah PAS

  6. raplahjingaa says:

    Aik penulis macam ada agenda lain jer…??

    Ni yang aku malas dengan penulis MYKMU sejak kebelakangan ni, macam dah ada camp.

    Demi UMNO, agama Islam dan bangsa Melayu jangan jadikan MYKMU blog jumud macam TKO. Jabatan audit buat kerja pun hangpa marah, bila depa tak buat kerja pun hangpa marah.

    Hangpa ni nak apa sebenarnya ??? jagan bagi malu UMNO !!

    • merahputih tongtaik says:

      Agenda??? oii bangang hang malu nak ngaku ka kerajaan UMNO pujaan hang yang konon bersih.. maksum tak pernah songlap apa apa pun rupanya memperbodohkan majoriti MELAYU/MELOYA …kah..kah

      • raplahjingaa says:

        hang silap niii….minority melayu yang bodoh semua ada dalam PR, kalau cerdik, tak kan dok kat kerusi pembangkang sejak azali !!

        ada ka yang cerdik dok failed memanjang ??

      • WTF says:

        Tong Taik,

        Tak pernah org kat sini kata UMNO tu bersih dan maksum…

        Tapi lagi baik dari FUCKUTAN ada lah…

        • bujuk says:

          Maksud hang UMNO tu memang bergelomang dengan kekotoran dan kejahatan, tapi hang tetap SAYANG pada UMNO yg. jahat dan kotor sebab ketua hang kata lebih baik SYAITAN yg. d kenali dari Malaikat yg. korang tak kenal.
          Sepatutnya kita berkenalan la dengan Malaikat(baik)yg. kita belum kenal.. bukan sokong syaitan yg. jahat.

          • WTF says:

            HAHAHAHA…proverb English hang memang FAIL la…

            Malaikat yg BAIK, you mean macam hang ka Bujuk???

            Malaikat pun tak kata setuju membenarkan kalimah Allah digunakan sbg ganti nama tuhan ddalam BIBLE…

            Alah Bujuk…apa hukumnya kata HARUN DIN…

            http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/4/mstar_berita/20100104184356&sec=mstar_berita

            Nasib hang la Bujuk, dah mengaku MALAIKAT pulak ya…hari tu naik pangkat ulama, ni naik pangkat jadi malaikat, siapa pulak yg bagi ni…

            HEHEHEHEHEHE

          • gambus says:

            bujuk mana faham peribahasa english tahap oxford , yang dia tahu buat fitnah dan menipu lepas tu buat peribahasa bangang dia .

            buat fitnah lepas tu lari macam pondan tua serupa tak takut hukuman Allah , inilah perangai hina macai Pas

          • sireh ke gagang says:

            sape MALAIKAT baik yg kami belum kenal tu bujuk ? kalau dari geng2 ko , abaikan . heheh..

      • gambus says:

        uisshhh orang bodoh dan bahlol semuanya adalah pemimpin dan macai macam kau jee tongtaik …

        ehh yang sediakan laporan ni pun kerajaan BN … hahaha kalau somnglap apa kata kau buat laporan Polis tongtaik !!!

  7. Jackal40 says:

    Untuk pengetahuan semua…selama ini memang tugasan audit telah di outsource kan kepada firma-firma audit yang dilantik oleh Jabatan Audit Negara..segala dapatan tersebut adalah seperti yang ditemui oleh firma-firma audit tersebut..cuma tidak mustahil jugak firma-firma audit ni ada yang berkiblatkan PR jugak…

    • merahputih tongtaik says:

      la..bangang la hang.. salah PR pulak… uiii UMNO maksum tahap gaban macam korang jugak bangang tahap gaban.. tak leh terima kenyataan MELAYU BODOHKAN MAJORITI MELAYU(KAYU…kah..ka)

      • WTF says:

        Hang gelak sorang2 kenapa ni Tong Taik???

        Hang mabuk ka???

        • Hamba Ar Rahman says:

          Aku rasa masa tongtaik ni kecik2 dulu…mak pak dia suka panggil dia bangang kot…sebb tu perkataan tu jer yg lancar keluar dari mulut dia…siyan aku tengok…..

          • raplahjingaa says:

            Apa pun demi kesejahteraan rumah dia, jangan bagi tong taik ni mengamuk….bersepai habih rumah dia dengan taik ! hehe..

      • AntiKomunis says:

        laaa kesian tongtaikkk…dah la busukkk…hati pon mcm longkang baunye…oii tongtaik…kami x diperbodohkan mcm pakatan haram hang yg terang2 m’perbodohkan rakyat…hang igt pakatan haram hang maksum ka?terang2 gadaikan Islam kotttt!!!pastu kluarkan fatwa mengarut…yg lain dok hangguk setuju…pemimpin kaki liwat, pelanggan tegar chinadoll!tu pon hang nk ckp tu konspirasi umno jugak ka???!jgn terus membutatulikan hati wahai tongtaik…Allah bg hang akai utk pikiaq bukan letak kat lubang montot bg anwar tgk…

      • raplahjingaa says:

        Yang failed nak ngajar orang yang passed ??

        yang passed jadi pemerintah, yang failed jadi cai jer…

        • bangKano says:

          Dah nama pun macai….jadi bila bercakap mana pernah pakai akai macam pak lebai malang tu hah….!!!

        • bangKano says:

          PAS memang failed pun…sebab tu depa memanjang gagal setiap PRU. PAS cuma pass kat Kelate jerrr…sebab oghe oghe Kelate di perantaun dok pulun balik masa PRU sakan undi PAS…impak nya pada anak anak Kleate di dalam Kelate sendiri yang menderita makan hati asyik asyik make nasi ulam….

        • Mek esah says:

          Passed disebabkan bijak dalam membelit rakyat…kesian rakyat umno,,…cemerlang gemilang temberang

          • gambus says:

            kalau membelit rakyat tu macam Pakatan mekk esah oiii Manifesto bukan janji .. maknanya Manifesto Pakatan tu satu penipuan kepada rakyat jeee

          • WTF says:

            TEMBERANG????

            La ni siapa suka temberang…

            UNDI POPULAR, PENGUNDI HANTU DAN DAKWAT KEKAL!!!

            KENA TEMBERANG LAGI DGN CINA TU…

            WAKAKAKAKAKAKA

    • Mek esah says:

      Pulaaaak daaaaaahh……kalu tak memihak kat bn,….. ada audit yg berkiblatkan pr ? Mungkin jugak….pasal banyak yg cerdik pandai ni menyokong pr….kenapa le benak sangat set umno ni….patut le umno tak runtuh2 di bumi malaya ni….rupa2 nya masih banyak melayu yg yang mengundi sekadar dipengaruhi oleh duit seringgit dua lantaran hidup yang daif dan faktor baka dan keturunan tanpa berfikir panjang !!!!

      • WTF says:

        Pandai betul set MEk ni….

        Dulu mencurah2 air MEK perjuang kan UNDI POPULAR, PENGUNDI HANTU DAN DAKWAT KEKAL!!!

        La ni kena jilat balik air dia…

        BUSUK BERNANAH LA…

  8. katilempuk says:

    kah.kah.kah

    senyap sepi laman forum mykemut. tak dak langsung cerita pasal hasil laporan audit negara 2013

    KAH.AHAKHKAHA

    • raplahjingaa says:

      Senyap sepi ke..hang yang tak tau membaca ??

    • WTF says:

      Hehehehe…Laporan Audit Nagara 2013 akan diwartakan tahun depan saudara katilempuk…

      Next year bila Audit 2013 siap, hang masuk balik ya!!!

      Okay Bro!!!

      • merahputih tongtaik says:

        sian Melayu seko ni… puas hati parti pujaanya kuat menipu…bangang tahap gaban

        • WTF says:

          LOL, betul la aku kata…

          Mamat tu dok tanya awat takder cerita hasil Laporan Audit Negara 2013

          Laporan Audit 2013 memanglah takder, yg baru keluar hasil Laporan Audit 2012…

          Nak yg 2013, tunggu tahun depan lah…

          Hehehe…tongtaik betoi la hang ni…

        • bangKano says:

          Memang la parti & pemimpin pujaan hang tu dah tipu hidup hidup macai macai macam serba bingai macam hang ni….dulu dok sakan sebok kata dia kan jadi PM pada 16 Sept.2008. Tapi dah 5 tahun berlalu tak dak pun…lepaih tu kata nak bersara dari politik kalo dia tak dapat ke Putrajaya pada PRU13. Ni dah beberapa bulan berlalu dia jugak masih jadi Penasihat PKR…dah la masih tak dapat jadi pensyarah u…sapa nak layan si gila ni jadi pensyarah…jadi pembelasah pungkoq leh la.

          Coba hang pikiaq pikiaq sapa yang menipu melayu la ni….?

          • Mek esah says:

            Dia meroyan kerana dia nak tolong rakyat msia yg di tipu oleh bn sejak puluhan tahun….sayang seribu kali sayang …..melayu umno memang dicucuk hidung oleh pemimpinnya dan dijanjikan ntah apa2…hidup banyak yang terus merempat

          • WTF says:

            Nuar Berahi nak tolong org Melayu???

            Diri sendiri pun tak boleh tolong (asyik dok kalah jer bila dalam kem FUCKUTAN), nak tolong org Melayu yg lain…

            Udah2 la tu Mek…jgn asyik kena tipu jer…

          • gambus says:

            hiudu merempat , yang bangang orang macam Pakatan , pemimpin mereka hidup mewah walaupun berlakon zuhud , setiap kali ceramah kena bagi duit …. perjuangan apa kejadah mekkk , patutnya nik ajis jual kete dia dan rumah serta tanah dia , kalau betul .. bukannya mintak kat macai Pakatan yang dah hisup merempattt !!!

        • gambus says:

          macai Pakatan ni memang tongtaik laa , ada kee cakap pasal audit 2013 kakakakaka

    • merahputih tongtaik says:

      Ini la mentaliti Majoriti Melayu…. biaq la diperbodohkan.. biaqla menipu.. yang penting MELAYU… sian cai bangang

      • WTF says:

        Bagi hang yg penting apa pulak???

        Cer cerita sikit!!!

      • bangKano says:

        Cuma cai cai serba bingai dari PR jerr yang sakan di perbodo oleh pemimpin haprak nampak waraq tu.

        Sian cai cai bangang yang kontol dah tak mau ngang lagi tuuuu…!!!

      • sireh ke gagang says:

        ko yg bijaksana , pilih guna nama TONG TAIK . org bijak plih nama hina .bape sen red bean army byr jadi pencacai ni ? cer la cerita sikit . 😀

      • gambus says:

        ni laa kata-kata daripada macai Pakatan yang bernamakan tongtaik hahahahaha

      • merahputih tongtaik says:

        sian pencacai bangang tak faham metafora…kah..kah hangguk la terus bangang

        • WTF says:

          Hang angguk2 mcm head banging ka??

          Kalau boleh, BANG jer terus kepala hang kat dinding tu, mana tahu timbul idea baru mcm Isaac Newton…

        • gambus says:

          itu kau kata metafora ?? apalaa bangang sangat macai tongtaik

        • Hamba Ar Rahman says:

          Metafora ker tak metafora ker…bila dah lebih 40 orang panggil kau tongtaik dan kau menjawab…makna kau ngaku kau tong taik…lebih 40 kali…. orang kata jadi sungguh..sebb kata2 itu merupakan satu doa…kau tak takut ker kalau satu hari nanti kau betul2 tukar jadi busuk atau sakit dan bau tong taik…zaman rasulullah dulu baginda amat sensitif jika ada sahabat mempunyai nama yg tidak elok….maka baginda akan menukarnya kepada yg lebih baik…kalau kau nak dengar nasihat aku…kau dengar lah…kalau tak nak dengar…suka hati engkaulah…yang nama taik engkau…bukan orang lain….

    • gambus says:

      macai Pakatan ,kau baca pakai lutut kaa ?? hahahahaha

  9. dkds says:

    Pecat sahaja….habis cerita

  10. bujuk says:

    Hahaha…
    Paling LUCU, ADAMYAN kata pihak swasta bayar K-POP, sedangkan KJ sendiri jawab pihak swasta TAK JADI TAJA K-POP. Takkan hang lagi tau dari MENTERI?
    Senang cerita Menteri KBS yg. lepas dah kena KENCING dengan pihak SWASTA tersebut. Aku CABAR la… KBS sebut pihak SWASTA yg. nak taja K-POP tapi tak jadi tu. Dulu lagi PR minta KBS sebut, sampai la ni… last2 kena tipu.

    • Tubir says:

      Kalau kau ada bukti pegi buat report SPRM dan polis jangan cakap aja .

      • bujuk says:

        La… jabatan audit punya laporan pun tak jalan, hang suruh aku buat laporan pada SPRM. Mana INTEGRITI k’jaan? Jam rm100 d pasaran d beli dengan harga ribuan ringgit, malah ada tempat yg. tak guna pun jam tersebut.
        Camon bro…
        PAC(jawatan kuasa d bawah parlimen) yg. siasat pun menteri buat bodoh je.

        • gambus says:

          apa banganglaa kau bujuk , integriti laa tu kalau masuk dalam audit , kalau tak integriti tak dimasukkanlah dan diampunkan dosa laa macam pemimpin PAS yang berzina tu

          K-Pop tu menteri sebelumnya sendiri dah kata memang disponsor , nak kata apa lagi ??? bekas menteri sendiri dah bagi kenyataan

          “PAC(jawatan kuasa d bawah parlimen) yg. siasat pun menteri buat bodoh je.”

          apa yang kau nak cakap ni bujuk , kalau dah bawah Parlimen tu kiranya susah nak lepas , kau ni kalau sesuatu dibawah Parlimen kau ingat boleh buat bodoh jee kee !!! aduhhh hahahahaha .. dalam tu Pakatan pun ada .. itupun kau bangang nak faham kee kakakakakaka

          • bujuk says:

            So Y KJ kata pihak swasta tersebut tak jadi sponsor. Kan maksudnya menteri yg. lepas dah kena kencing, hang pulak dah terkena hancing dia.

          • gambus says:

            Dah menteri lama sendiri cakap mestilaa beliau seorang yang berani dan ada bukti !!! bukan penipu macam kau bujuk .. KJ tu aku tak salahkan dia hanya baca laporan audit jee …

            hanya manusia penipu macam kau jee yang berbau hancing bujuk!!!

          • WTF says:

            Apa la Bujuk ni….

            http://www.sinarharian.com.my/ahmad-shabery-laporan-ketua-audit-negara-culas-1.208177

            Baca…fahamkan, then baru ulas…

            Okay Bujuk!!!

          • bujuk says:

            Salah sorang menteri mesti berani mengaku salah sebelum rakyat kata mereka PENIPU.

          • WTF says:

            Lol…penjelasan dari Shabery Cheek tak cukup ker???

            Hang jer yg suka laga2kan org UMNO..tu memang agenda hang…

            Tapi penjelasan dari hang paling klasik Bujuk…

            http://www.mykmu.net/?p=33117

            Hang dah rujuk Harun Din…

        • WTF says:

          Bujuk tak tahu apa fingsi audit tu sebenarnya…

          Well, I am not surprised. Bible dgn Injil pun tak tahu beza, nak terangkan yg lagi complicated susah la…

          Hang kata “MANA INTEGRETI KERAJAAN?” Sebab ada integrity lah audit dijalankan tanpa apa2 perkara diselindung…dan sebab tulah audit findings is published to the public.

          Audit bukan siasatan rasuah, ataupun penyelewengan, malah yg diaudit pun bukan Menteri pun yg kena audit, tetapi kakitangan awam…

          Hang fundamental understanding pun tak tahu, but I am not surprised, bagi hang Bible dgn Injil pun tak boleh beza, nak cakap apa lagi…

          I think I should stop calling you stupid, before you really become an ARSE…I am not joking…

          • gambus says:

            tambahan sikit sebab integriti laa laporan ni dibuat dan disebarkan

            bukan pasal bible dan injil jee , nak sembang dengan bujuk pasal ahli DUN dan Parlimen pun dia tak tahu , belum sentuh lagi tugas-tugas ahli politik dalam ahli majlis , exco dan MB ..

            Lepas tu pasal PAC , dia boleh kata siasat pun menteri buat bodoh jee , apa bangangnya bujuk ni dia faham kee kuasa dibawah Parlimen ?? dia tau kee siapa ahli PAC ni ??

            Audit pun jelasnya kau tak faham bujuk hahahahahaha , kau jelas menunjukkan kebodohan kau la bujuk

        • sireh ke gagang says:

          JAM rm100 dia dok bisingkan . jam omega , dia kunci mulut ketat2.. 😀

    • Tubir says:

      Kalau ada pihak swasta taja itu namanya rasuah .kenapa pihak swasta taja tentu ada tujuan disebaliknya dan itu adalah rasuah jika dirujuk kenyataan SPRM ,ini apa cita?kejap salah kejap tak salah.Itu lah SPRM kata macam mana hadiah tajaan jadi rasuah.Dan macam mana nak jadikan rasuah dan pembayaan itu sebagai tajaan swasta.Kenapa pihak swasta tu nak taja? kalau suka suka pelik kan …….Macam kes Khir Toyo didapati bersalah oleh hakim kerana membeli rumah dibawah nilai harga sebenar,kalau aku lantak aku lah nak jual berapa harga yang aku suka ….kenapa hakim nak sibuk.Kat sini kita melihat SPRM bertindak macam dipandu .
      Jabatan Audit tu cuma bagi nasihat tapi terpulanglah kepada kerajaan untuk melaksanakanya.Kerajaan boleh saja tidak membenarkan atau membuat laporan yang lebih baik bunyinya jika mahu .Dari apa yang saya tahu ada yang tak kena dengan lapuran audit sejak 2-3 tahun dulu lagi ……..dia orang lupa sumpah dan tangungjawab sebagai kakitangan kerajaan .Fahaman politik letak ketepi kalau tak suka letak jawatan jangan jadi duri dalam daging .

      • merahputih tongtaik says:

        adoii.. duri dalam daging.. nak accuse juri audit pulak… apa nak buat.. rasa bersalah nak mengiakan banyaknya kerajaan pujaan terbuat salah…kah..kah. pencacai..pencacai

  11. merahputih tongtaik says:

    JAm rega tak sampai 200 mamat RTM beli ribu ribu wo.. KPM ada lagi buat payment kat syarikat tak wujud… klasik..klasik

    • WTF says:

      Hang nampak ka tongtaik???

      Apa lagi, pergilah buat report polis…

      • gambus says:

        kerajaan BN dah keluarkan laporan audit yang cukup telus dan integriti , Terima Kasih UMNO yang berani kerana benar dan taktakut dengan segala fitnah !

        • Tubir says:

          Ini bukan soal UMNO atau PAS ini soal kerajaan yang berintegriti dan berhemah ketika berbelanja ……So kakitangan kerajaan memikul tugas dan tangungjawab yang amat besar…….bukan setakat terima gaji aja setiap bulan .Kalau tak mampu laksanakan tugas dan mengikut arahan lebih baik berhenti dan kalau ada yang takbetul buat laporan .

    • sireh ke gagang says:

      BERJAYA tong taik dptkan perhatian tukang komen pro kerajaan kat sini . heheh .. yeah2.. tepuk tangan utk dia . 😀

  12. manusia says:

    So nanti siapa yang akan audit suruhanjaya audit tu pulak? OR kena cari sekumpulan manusia istimewa jd staff suruhanjaya ni? Then nanti siapa pulak yg akan audit org yg audit suruhanjaya tu? and so on and on and on……

Leave a Reply

Threesome