Menu Utama

Ketidakhadiran Obama Satu Rahmat Kepada Malaysia?

Seluruh dunia telah digemparkan dengan berita penutupan kebanyakkan agensi kerajaan Amerika Syarikat gara-gara pembentangan bajet yang tidak diluluskan oleh pembangkang, iaitu parti Republikan. Ia memberi impak yang besar kepada penjawat awam negara itu yang secara automatisnya berstatus penganggur.

Berikutan dari peristiwa ini, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama terpaksa membatalkan lawatannya ke beberapa buat negara di Asia Tenggara, termasuklah Malaysia.

Pembatalan tersebut mendapat liputan luas media dalam negara, juga luar negara. Apa signifikannya lawatan tersebut ke Malaysia, sehingga ada yang menggambarkan seolah-olah satu kerugian besar kepada negara.

Bagi penulis, ia hanya berdasarkan hubungan diplomatik semata. Datangmu tidak ku undang, pergi mu tidak ku halang.

Mengimbas kembali sejarah negara ini, kehadiran Presiden Amerika Syarikat sebenarnya membawa bencana malapetaka kepada rakyat di negara ini. Mungkin ramai yang menganggap penulis adalah anti-Amerika dengan meletakkan situasi itu sedemikian rupa. Terpulang kepada anda untuk menilai.

Kalau tidak silap pengamatan penulis, pada 1969 , buat pertama kalinya Malaysia telah dilawati oleh Presiden Amerika Syarikat ketika itu, iaitu Lyndon Johnson. Apa yang berlaku selepas itu, negara dilanda krisis ekonomi.

Mungkin ramai yang masih ingat pada 1998, sewaktu Al Gore yang menjawat jawatan sebagai Naib Presiden Amerika Syarikat hadir sebagai tetamu di negara ini, dengan bongkaknya menghina kepimpinan dan kedaulatan negara apabila mengeluarkan kenyataan yang menyokong gerakan reformasi yang diketuai oleh Anwar Ibrahim. Hasil daripada itu, semakin menjadi-jadi keganasan jalanan oleh penyokong Anwar Ibrahim.

Kecenderungan pembangkang bersuara tentang ketidakadilan PRU memuncak kira-kira dua minggu sebelum Obama dijadualkan hadir keKuala Lumpur. Tiba-tiba sahaja suara mereka “hilang” selepas pembatalan lawatan Barack Obama. Apakah mereka merancang untuk mengadakan satu lagi siri himpunan haram sekiranya Barack Obama berada di Kuala Lumpur bertujuan untuk memburuk-burukkan negara di mata dunia?

Apa yang penulis lontarkan adalah kesan di sebalik lawatan kepimpinan tertinggi mereka kepada Malaysia. Samada ianya kebetulan, dirancang atau tanda kekuasaan Allah yang mahu kita melihat, wau’allahua’lam. Yang pasti, dengan ketidakhadiran Obama, Malaysia terselamat, dan kemungkinan agenda untuk menghuru-harakan negara oleh pihak tidak bertanggungjawab dapat dielakkan.

Yang pasti, Allah sekali lagi memberi rahmat kepada bumi bertuah ini, setelah memberi kemenangan kepada UMNO dan Barisan Nasional pada PRU yang lalu, yang juga digelar “Mother Of All General Elections”.






32 Komen to Ketidakhadiran Obama Satu Rahmat Kepada Malaysia?

  1. WTF says:

    Yang pastinya pemimpin2 PAS tak dapat tipu cai2 PAS dgn aksi mengutip DERMA pergi DEMO depan Obama…

    Interlude – masa ni cai2 FUCKUTAN percaya undi popular, blackout, pengundi hantu bangla 40 k dan dakwat kekal

    http://www.mykmu.net/?p=30129

    Hehehehe…depa masih percaya lagi ka???

    • WTF says:

      Tgk link ni…

      Bersungguh2 nak DEMO, cancel ler dah Obama tak jadi datang…

      http://www.mykmu.net/?p=35291

      • luvmy says:

        Bujuk…mcm mna hang nk demo nih…Obama x jd dtg la..tp klu sungguh hang nk demo,g demo kat syria.. Sudah-sudah la bujuk..hang ni mata n akal asyik nmpk n fikir buruk org je…

  2. […] Excerpt from: Ketidakhadiran Obama Satu Rahmat Kepada Malaysia? […]

  3. konceng says:

    ini rahmat dari ALLAH harap2 melayu MALAYSIA bershukorlah banyak2 ya.

  4. tony gunawan says:

    siapakah yang mengarah askar-askarnya untuk membunuh umat islam di Iraq,afghanistan,libya,syria,mesir,palestain?

    • WTF says:

      Hai Tony,

      Kau pun sendiri tahu jawapannya…

    • raplahjingaa says:

      Apa yang hang dok marapek ni toni ?? bab yang hang tak tau…jangan lah hang tunjuk pandai…hang tu lepasan SRJKC, tonggong !!

      • alimedanbaru says:

        hai tony, aku tahu Guan Eng amat suka Obama tak jadi datang.. tahu sebab apa? dia malu sebab tak dapat ‘undi popular’ pun terpaksa lantik diri sendiri jadi Setiausaha Agong… Obama pasti tepok dahi!

    • reds says:

      aritu cinabeng ngan pengikut pakatan yang meroyan sakan… kalah pru pastu spam fesbuk obama sampai jammed….skarang wat lawak anti amerika plak…memang dasar manusia tongong orang pakatan nih… tony plak perasan nak jadi pejuang islam… lu blah je laa dari malaysia nih…gua benci laa cina cauvinis nih…

    • sireh ke gagang says:

      ape ko kisah pasal negara tu semua tony ? pi betullkan ko punya cebok kencing dulu . macai bodo sorg ni bercakap mcm bagus aje.

    • sungai_siput says:

      jawapan nya tony

      orang yg benci pada agama islam

    • gambus says:

      inilah puak DAPigs yang anti Islam dan anti Melayu cuba nak cakap masalah dunia asia barat !!! memang macam celaka bunyi nya bila tak faham sesuatu

  5. dkds says:

    sebaik-baik perancangan manusia tidak mampu melawan perancangan allah swt…kehadiran obama ke Malaysia sebenarnya membawa kerosakan , apantah lagi gesaan menandatangani perjanjian TPPA yang didesak oleh blok barat…

    itu tidak menghitung perancangan puak PR terutamanya Pas dan PKR bagi memalukan PM dan Malaysia…

    Kita masih ingat lagi ketika hillary clinton melawat Malaysia dimana wan azizah mengambil peluang untuk berjumpa dengannya bagi menghighlight kes anwar meliwat…namun kuasa Allah perjumpaan tersebut tidak dilakukan atas beberapa sebab…

    Kita sepatutnya bersyukur kerana Allah swt masih menyayangi Malaysia dari pihak yang cuba menghancurkan negara ini

  6. baba says:

    kalau obama dtg dah tentu beruk2 akan bertempiaran atas jalanraya.

  7. raplahjingaa says:

    Ramai yang kecewa hampa..t-shirt, bunting, banner semua dah siap…..t-shirt tu boleh depa kena pakai di pagi raya haji, bunting banner tu depa nak buat apa ?

  8. moo says:

    La…rupanya ahli mykemut mengharapkam kedatangan Obama rupanya berdasarkan komen2 yg di beri. Cuba tgk ahli mykemut tak pernah prihatain terhadap the brotherhood atau Ikhwanul muslim di Mesir dan syiria. Yg depa dok kecoh, nak panggil k pop. Umno parti sekular 1 malaysia.

    • gambus says:

      ishh apa laa kau mengarut ni macai , bukankah pakatan yang mintak amerika campur tangan dalam keputusan PRU13 lalu , bukankah Pakatan yang mintak Amerika masuk campur urusan politik Malaysia , bukankah Pakatan yang mintak Amerika tangkap Tun M duluuu …

      Kerajaan UMNO dah macam-macam suarakan mengenai masalah dunia Islam , tapi pujaan PAS iaitu anwar yang memuja Israel dengan mengatakan sokongan kepada Israel dalam mengepung gaza ..

      PAS yang kata kpop tu haram sebab seksi TAPI mereka sendiri membuat show amoi seksi nyanyi lagu kpop , memang munafik !

    • luvmy says:

      Ckp hebat la hang moo…meh sni bgtau aku apa yg ko dh bt sbg tanda prihatin sgt kat rakyat Mesir..sekadar ckp kat sni, dok salahkn org lain x prihatin..aku pun bole..ko x prihatin la moo. At least buatlah korban kat sna..bole sedekah.

    • anakbochek says:

      Mooh dan moo. Kembar tak seiras tapi bangangnya tetap sama.

  9. dina says:

    tak perlu pun obama datang.
    yang frust pembngkang sbb tak dapat nak demo…kecoh sebagainye.

  10. Kak N says:

    Semuga Negara Malaysia, pemimpin2 UMNO yg Ikhlas berjuang dan rakyat Msia yg sayangkan Negara ini sentiasa dibawah lindungan Allah SWT..Ameennn..

    Apa aje yg pembangkang nak buat serba tak kena…ada yg dah terpercik kat muka sendiri…Allahuakhbar…

  11. Mohsein says:

    Tak datang takpa, tapi lain kali hantar kapal induk 7th Fleet untk angkut org2 UMNO untuk dibuang ke laut untuk makanan jerung2 original. Jerung2 UMNO dah lama kenyang, dah gemuk sudah tentu dapat memuaskan jerung ori.

    • WTF says:

      Fuyoo!!!

      Mintak simpati US ker brother???

      Memang FUCKUTAN are SO INCOMPETENCE…nak jatuhkan UMNO sampai kena mintak tolong US hantar ari craft carrier!!!

      HAHAHAHA!!!! DAH KALAH KALAHLAH!!!!

      ASYIK KALAH JER FUCKUTAN NI!!!

      HANG PI BUNUH DIRI LA BROTHER!!!

      MUEH44444444444444444444444444444444

  12. Alyabu says:

    Saya bodoh saya bangang saya gila

Leave a Reply