Menu Utama

Kalimah Allah: Dah Nak Laga Dengan Kristian Sabah Sarawak Pulak

SEMASA Malaysia ini dibentuk dulu, ada perjanjian 20 perkara yang antara lain membenarkan penggunaan kalimah Allah di kalangan penganut agama Kristian di Sabah Sarawak.  Selain itu ada juga hal Imigresen dan sebagainya yang tidak akan disentuh, cuma diperbaiki dari masa ke semasa.  Contohnya dulu nak masuk Sabah Sarawak kena guna pasport, tapi sekarang tak payah, hanya guna kad pengenalan, tapi kerajaan negeri berkuasa mutlak untuk benar atau tidak orang luar masuk ke negeri itu.

Ini dah dipersetujui dan diamalkan sejak sekian lama.

Malangnya, keputusan Mahkamah Rayuan bersabit permohonan pihak gereja supaya kalimah Allah dapat digunakan dalam majalah The Herald baru-baru ini, telah diambil kesempatan oleh media pro pembangkang untuk menimbulkan isu Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

Antaranya dengan kenyataan NGO yang tidak ada kaitan dengan kerajaan seperti ISMA, digunakan sepenuhnya oleh media pro pembangkang untuk cipta provokasi penganut Kristian di kedua negeri tersebut.  Walhal isunya tidak berkaitan pun, ia tentang Kristian disini yang mahu guna kalimah itu dalam majalah mereka, The Herald.  ISMA pun bukan mewakili pendirian kerajaan, apa dia nak cakap, dia cakaplah, kerajaan apa kena mengena?

Lagipun dari apa yang penulis baca, ISMA bukan menujukan kepada amalan sedia ada di Sabah dan Sarawak, tapi provokasi radikal Kristian di Semenanjung ini yang masih berkeras nak menentang keputusan Mahkamah Rayuan tersebut.  Seolahnya pembangkang nak cipta suasana tidak selamat setelah Kristian dilarang dari guna kalimah Allah ini.

Jadi agenda itu sudah nampak jelas – pembangkang bekerjasama dengan radikal Kristian di negara ini untuk cipta huru hara dengan sengaja menimbulkan isu kalimah Allah.

Maka itu penulis gesa pihak berkuasa keselamatan ambil tindakan segera sebelum keadaan menjadi parah.  Sentimen agama yang dimainkan media pro pembangkang ini bukan boleh buat main-main, ia ada potensi untuk cetus isui keselamatan yang lebih besar.

Emosi budak-budak yang kenyataan mereka dipetik media pro pembangkang supaya Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia ini tidaklah mewakili pandangan majoriti kesemua rakyat kedua negeri tersebut pun, tapi provokasi sengaja itu boleh menjurus kepada keadaan tidak selamat dalam negara kita.

Dalam perjanjian 20 perkara itu sendiri, soal pemisahan ini dilarang dari disebut, tapi nampaknya larangan itu sekarang sudah jadi bahan jenaka, ia tidak lagi dipedulikan.  Atas nama kebebasan Internet, masing-masing yang mungkin cybertroopers dibayar pembangkang ini, berleluasa menyentuh hal yang sensitif.

Penulis menyeru Datuk Seri Zahid Hamidi dan Datuk Seri Shabery Chik yang berkuasa ke atas keselamatan dalam negeri serta penyalahgunaan media sosial, supaya bertindak pro aktif bagi memastikan perkara ini tidak berlanjutan.

Kalau perlu penulis dan laman web berkenaan ditangkap dan ditutup atau sebagainya, lakukan saja.  Yang penting kita mahu rakyat tahu yang kerajaan tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba cetus ancaman keselamatan dengan tindakan tidak bertanggungjawab seumpama ini.






92 Komen to Kalimah Allah: Dah Nak Laga Dengan Kristian Sabah Sarawak Pulak

  1. alimedanbaru says:

    Allah menduga bangsa Arab Palestin dgn diusir oleh Yahudi
    Allah menduga Islam diMymar sama juga dgn Palestin dgn dihalau dari tanah kelahiran mereka
    Allah menduga Islam diAfghanistan dgn campurtangan kafir Amerika atas tanah air mereka
    Allah menduga Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah diSyria dgn disembelih oleh tentera Syiah Bahsyar Assad
    Allah menduga Islam diMesir dgn kekejaman tentera yg zalim
    Allah MENDUGA UMAT ISLAM DIMALAYSIA DGN CUBAAB PENCABULAN KALIMAH ALLAH OLEH PUAK KAFIR UNTUK DIGUNAKAN BAGI MENJAHANAMKAN SEMULA ISLAM DGN KALIMAH ITU.

    Semua dugaan itu memerlukan jihad. Apakah pengakhirannya perjuangan ini memerlukan nyawa dan darah dipertaruhkan. JAWAPANNYA BUKAN KEPADA MELAYU ISLAM TETAPI KAFIR CINA DAN KELING YG MESTI MENJAWABNYA… Umat Islam tetap siap sedia dgn JIHAD. ALLAH HU AKBAR!

    • Sumidon says:

      Jangan mempersendakan dugaan orang Islam di Palestin, Myanmar, Afganistan, Mesir, dan Syria. Di Msia, org Islam mendapat pelbagai keistimewaan dr kerajaan dan undang2. Kalau nak berjihat pegi ke Syria.

  2. baba says:

    yang ni pun bodoh , tak fikir akibat mulut celupar mcm2. bila cakap gunakan akal, bukan lutut.

    • alimedanbaru says:

      mereka yg takud mempertahankan Islam apatah lagi ALLAH, TUHAN PENCIPTA SEKELIAN ALAM, ELOK DUDUK DIAM2 DALAM KELAMBU DAN KUNCI RUMAH DGN MANGGA BESAR!perjuangan dan penentangan mesti ditunjuk dan disuarakan… umat Islam mesti berani hingga menggentarkan isi perut kafir.. tiada kompromi dalam urusan agama dan bab ketuhanan!Guan Eng kurang ajar hingga mencabar sebab Melayu Islam padanya lemah dan tidak ada apa yg nak ditakutkan…

      • prestarter finisher says:

        mana2 agama pun jika terancam mereka akan kira sebagai “mempertahankan diri” walaupun mungkin terpaksa membunuh bagi melawan keganasan sekiranya diserang. Dan…walaupun ajaran agama mereka melarang daripada membunuh manusia. Membunuh utk mempertahankan diri daripada pihak yang jahat (yg menyerang) dn yg gila darah adalah satu kemestian. Tidak ada negara yg berpegang pada ajaran agama “Tidak boleh membunuh manusia” apabila diserang pengganas membiarkan negaranya hancur oleh pengganas dan mereka hanya bersembahyang sahaja menunggu dibunuh. Soal ini sangat sensitif.Jika tidak mahu menjadi negara yg lemah dan hancur seperti di mesir,Libya dan yg lain2 di arab yg bergolak. Harus fikirkan ini dan begitu juga dgn kerajaan iaitu……. cubalah pilih antara 2 iaitu perkataan “bersatu teguh” ataupun “bercerai roboh”.kerana masa depan negara terletak pada masyarakat majmuk yg wujud di sini dan dgn agamanya yg pelbagai. jgn hari ini ketawa hari kemudian berpecah dan hancur dimamah kuasa asing.

  3. bujuk says:

    K’jaan patut keluarkan KENYATAAN SEBENAR supaya seluruh rakyat FAHAM, siapa yg. tak boleh guna kalimah ALLAH, dimana tak boleh guna kalimah ALLAH dan kenapa kalimah ALLAH tidak boleh d guna mereka. Isu ini akan menimbul kegelisahan rakyat, terpulang pada k’jaan.
    Seperti yg. aku sebut dalam post artikel yg. lain, isu ni hanya tertentu d S’nanjung M’sia untuk menghalang dakyah kristian pada umat melayu. Jadi janganlah berlebih2 hingga nak hukum macam2 dengan orang yg. berbeza pandangan.

    • bujuk says:

      Ini penjelasan k’jaan..

      Kalimah ‘Allah’ boleh digunakan oleh penganut Kristian rakyat Sabah dan Sarawak dalam ibadah mereka, termasuk Bible dalam bahasa Melayu, kata kerajaan.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup dilaporkan dalam Sin Chew Daily sebagai berkata bahawa ini telah diputuskan oleh kabinet dalam mesyuaratnya semalam.

      TAPI TAKKAN KELUAR DALAM AKHBAR CINA SAJA… UTUSAN TAKKAN DIAM SAJA.

      • bujuk says:

        Aku tunggu ulasan Penasihat Agama Johor, Datuk Noh Gadut nak gelar apa pada pemerintah dan pihak berkuasa agama d Sabah dan S’wak.

        • raplahjingaa says:

          Sama yang hangpa gelar pemerintah dan pihak berkuasa agama di Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor.

        • Kayu says:

          Bujuk hang bercakap seolah -olah Sabah dan Sarawak adalah keseluruhan negara Malaysia ,atau bahasa mudahnya ialah Amerika adalah pusat pemerintahan dan keseluruhan dunia ,apa-apa sahaja undang-undang dan peraturan di Amerika adalah keseluruhan undang-undang dunia,. jika di sana umat Islam adalah minoriti maka semua undang-undang yang dugunapakai dinegara tersebut boleh digunapakai dinegara ini .Peduli apa keluar akhbar apapun, undang-undang disemenanjung tidak ada kena mengena dengan Sabah dan Sarawak,,.. mereka hanya minoriti,,. ianya adalah seperti engko suruh Noh Gadut ulas tentang umat Islam dinegara dimana umat Islam adalah minoriti ,adakah mereka bukan Islam hanya kerana mereka tinggal di negara bukan Islam dan tidak bebas menunaikan kewajipan serta tanggungjawab mereka sebagai umat Islam ,.Engko boleh jawab.. .bujuk.?

          • bujuk says:

            Maaf… beliau ulas sebagai murtad/kufur, ni hukum Allah bukan ada batas negeri/negara. Hukum Allah takda batas minoriti/majoriti… yg. ada hanya yg. HAK/BATIL. Contohnya SOLAT, semua umat Islam duduk d ceruk manapun wajib solat. Arak.. tak kira negara sejuk atau panas, HARAM minum arak.
            Sebab tu aku kata, isu ni hanya d m’sia.. tapi korang pukul kata membenarkan agama lain guna kalimah Allah sama dengan menyekutukan Allah. Kufur dan murtad jika benarkan kristian guna kalimah Allah. Hukum takzir boleh berubah sebab d buat oleh manusia untuk kemasaalahan umat, tapi hukum Allah seperti hudud tak boleh suka2 pemerintah.

          • raplahjingaa says:

            Tok sah lah yang pusing sana sini bujuk…

            Hang hafal dulu amanat gila haji hadi, hang dengar dulu doa-doa lebai-lebai PAS dan hang sedekah al-fatihah pada mereka yang terbunuh di Memali.

            Lepas tu hang tinggalkan lah PAS, hang masih bernafas, maknanya hang masih diberi peluang oleh Allah swt untuk bertaubat dan kembali pada jalan yang lurus.

          • Kayu says:

            Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut menyatakan orang Islam yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penggunaan kalimah ALLAH boleh menjadi kafir serta murtad.,,“Kalau takdirnya yang mempertikaikan itu umat Islam, mereka boleh menjadi kafir dan murtad sekiranya (kenyataan mempertikaikan) itu dilakukan dengan sengaja,” katanya yang dipetik Utusan.online.

            Jadi bahasa mudahnya ialah tidak kiralah orang itu dia tinggal di semenanjung ka Amerika ka selagi dia tidak pertikai keputusan mahkamah yang mewakili undang-undang negara ini, orang itu tidak murtad hukumnya,.,hukum itu hanya terpakai keatas undang-undang negara ini dan umat Islam negara ini pedulikanlah negara lain, sebagaimana undang- undang rasuah negara China, perasuah ditembak mati ,..di Amerika kahwin sejenis pun boleh, ia hanya terpakai dinegara tersebut tetapi tidak terpakai dinegara ini ,,.itupun tidak faham.

          • gambus says:

            yang ramai mempertikaikan ulama dan menyokong puak kristian DAPigs untuk mempermainkan kalimah Allah ialah manusia hina PAS dan macai-macai mereka dalam Pakatan

        • ku2 says:

          ko betul2 anak babilah bujuk..org sibuk pertahankan kalimah allah ko plak sibuk nak salahkan sesama islam..bodoh betull lah ko..memag anak babi la ko..

      • alimedanbaru says:

        hoi bujuk, kamu memang bodo tak tahu atau sengaja buat tak tahu. diSarawak contohnya perkataan ALLAH telah digunapakai oleh penganut Kristian sejak mereka dalam Borneo dan belum masuk Malaysia. tetapi diSemenanjung ni adalah lain isunya. sejak merdeka mana ada pihak gereja kristian disemenanjung ni menyibuk tentang kalimah Allah.soalnya mengapa tiba2 sekarang? semenanjung majoriti adalah negeri beraja yg menjaga kesucian Islam, jangan samakan dgn Sabah Sarawak yg ada sejarahnya yg tersendiri… kau jangan nak main isu yg bukan isu bujuk.. katakan saja kamu tidak iklas dalam isu kalimah Allah ini khasnya di Semenanjung..kau baca sejarah sabah dan sarawak sebelum dan sesudah masuk Malaysia sebelum kamu bercakap!

        • bujuk says:

          Please… rujuk pandangan aku sebelum ni. Ulasan aku pada pandangan D.harun Din, majlis Ulamak dan sebagainya. Pandangan aku jelas, takda masalah kalimah tersebut d guna d tempat lain kecuali d semenanjung kerana Ulamak berpendapat tujuan kalimah Allah hendak d gunakan adalah untuk DAKYAH kristian pada bangsa melayu. Jadi ini bukan HUKUM, sebaliknya ijtihad ulamak untuk menjaga orang Muslim.

          • gambus says:

            apa pandangan kau bujuk ?? ingat kami semua dah lupa kee sifat pembelit kau , sebelum kenyataan nik ajis bukan main kau menentang penggunaan kalimah Allah , lepas nik ajis kata ok jee kau pun membelit menyokong penggunana kalimah Allah terhadap orang kafir !!!

            dasar penipu dan pembelit punya macai nik ajis ,dalam masa yang sama sokong puak pro murtad dan pro LGBT macam DAPigs yang ingin mempermainkan kalimah Allah !

      • prestarter finisher says:

        pun begitu mereka tk terasa kah sekiranya ia terjadi keatas mereka? sedangkan di palestin islamnya teraniaya…islam di sini pun ikut melenting.seperti pepatah cubit paha kiri,paha kanan sama terasa. Bagaimana dgn persekutuan kristian malaysia yg selama ini sentiasa bersama-sama (semenanjung,sabah dan sarawak) dlm aktiviti2 kerohanian…..bukankah mereka jg terasa tidak senang dgn isu terdebut. Perkara tersebut mmg sensitif dan tidak sihat utk negara.kemungkinan akan mengubah cerita politik (perubahan besar) dlm pru ke-14 nanti.tunggulah kalau tak percaya buah fikiran org.

    • bujuk says:

      Kenyataan Zahid..
      KUALA LUMPUR – Kementerian Dalam Negeri membuat rayuan di mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah dalam The Herald demi menjaga keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini, kata menteri berkenaan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

      Beliau menjelaskan selaku pihak yang terlibat dalam proses rayuan itu, kementerian tidak melihat kepada aspek undang-undang semata-mata sebaliknya memberi penekanan kepada sensitiviti umat Islam di Malaysia.

    • raplahjingaa says:

      So bujuk…apa lagi hangpa tak mau buat demonstrasi bantah kerajaan ke ??
      Bershit hangpa sanggup tidur atas jalan tar, sampai yang sanggup pura-pura mati pun ada.

    • sungai_siput says:

      bujuk mari kita terjemah kalimah Allah dgn sebenar benar nya.. hang pilih yg mana satu

      I bear witness that there is no God but Allah, and Muhammad is His slave and His Messenger

      God = Allah
      God = Tuhan

      1.Aku naik saksi Tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah

      2.aku naik saksi Tidak ada Allah selain tuhan dan nabi muhammad itu pesuruh Tuhan

      3. Aku naik saksi Tidak ada Allah selain Tuhan, dan nabi muhammad itu pesuruh Allah

      4.Aku naik saksi Tidak ada Tuhan selain Tuhan dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah

      yg mana satu juk, mek,mooh iktikad kamu???

      kalau ikut nuar/nikaziz/hadi semua boleh ye dak

  4. dkds says:

    aku tengok yang beria-ria sangat hendakkan kristian ini dibenarkan guna kalimah Allah adalah orang islam yang terdiri dari fahaman politik Pas, PKR dan DAP….

    bila dah ada orang islam sendiri yang sokong…apalagi semua agama pun ikut sama…dah jadi huru hara…

    memang betullah kata penasihat agama negeri johor…orang islam yang sokong permintaan kristian itu mmg murtad…sebab mereka bukan nak menyebarkan agama islam tapi hendak memperkukuhkan agama kristian itu sendiri…

    • bujuk says:

      hang boleh tolong jawab bagi pihak D.Noh Gadut tak isu kebenaran penggunaan kalimah Allah dalam ibadat orang kristian d sabah/s’wak?

      • bujuk says:

        Terutamanya.. pihak berkuasa k’jaan dan agama. Murtad jugakah mereka?

        • raplahjingaa says:

          Tak, yang murtad adalah lebai-lebai PAS yang sanggup putar belit buat kerja kafir untuk mencemari kalimah Allah.

        • WTF says:

          Bujuk on FIRE ni…

          Mulalah nak kafir2kan org ya Bujuk!!!

          Masa kita mintak dia ulas kata2 Haron Din, senyap terus…

          Bila Noh Gadut berkata, kemudian adanya kenyataan dari Joseph Kurup, terus on FIRE ya Bujuk…

          http://www.malaysiakini.com/news/244098

          Hehehehehe…

          • gambus says:

            Haron Din dan dewan ulamak PAS hanya akan digunakan jika kenyataan dan pandangan mereka mempunyai keuntungan politik , jika takde keuntungan politik mereka akan dicampak jeee

          • bujuk says:

            Kumpulan mana agaknya yg. ambil kenyataan D.Harun bila terdesak? sanggup kejar D.Harun sampai d mekah, tak sempat2 tunggu dia balik. Dalam isu HUDUD taknak pulak mereka ni minta pendapat D.Harun Din.

          • WTF says:

            Apa terdesak2 ni Bujuk!!!

            Internet ada, boleh refer kata2 Haron Din!!!

            http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/4/mstar_berita/20100104184356&sec=mstar_berita

            Isu Hudud, la… PAS bukak la cerita Hudud yg menurut Hadi Roi 0.00001% tu…

            Nanti Karpal Sink terus DEHEM, terus hilang dan PAS akan menekan lagi persetujuan menggunakan kalimah Allah sbg kata ganti nama Tuhan dalam Bible…

            Macam Stopa Ali buat baru2 ni…

          • gambus says:

            terdesak??? kami bukan sahaja mengambil pandangan haron din tapi ramai lagi . Dalam masa yang sama PAS kata mereka mendukung ulamak TAPI dalam kes ini Ketua Dewan Ulamak bersama menentang isu puak kristian DAPigs ingin mempermainkan kalimah Allah , nampaknya kenyataan Ketua Dewan Ulamak PAS dan Haron Din akan dicampak dalam bakul sampah sebab kenyataan mereka tidak sesuai dengan kepentingan Politik PAS

            inilah taraf ulamak dalam PAS , mereka akan disampahkan bila-bila masa , pandangan mereka akan ditolak bila-bila masa , kenyataan mereka tidak laku pun , PAS dengan terang hanya mempermainkan ulamak dalam parti mereka !!!

        • WTF says:

          Tapi tang PAKATAN tetap sokong penggunaan Kalimah Allah dalam Bible macam mana lak Bujuk!!!

          http://www.malaysiakini.com/news/244105

          Malaysiakini versi Melayu takder jugak cerita ni…

          Macam mana tu Bujuk, kurang2 Sin Chew Daily dan Utusan Melayu akhbar yang berlainan…

          Macam mana tu Bujuk!!! Cuba cerita sikit…

          • bujuk says:

            Jusuf Jala… sebelum pilihanraya s’wak umumkan kemasukan bible melayu ke sabah/s’wak. Dia ni menteri BN ke PR?

          • WTF says:

            Aik, kata kat posting sana kerajan/KDN?

            Jusuf Jala??? Yusuf Jala ka Bujuk?

            Itu kawan Nuar Berahi!!! Ex-Indonesia Vice President!!!

            Berterabur facts hang ni Bujuk!!!

            Bujuk cakap berdasarkan facts ker atau sembang kedai kopi???

          • bujuk says:

            Sorry… bukan Jusuf Jala tapi Idris Jala.

          • WTF says:

            Sebahagian petikan tulisan Bujuk:

            “Sebabnya K’jaan/KDN telah luluskan pengedaran bible melayu(versi indonesia) d sabah/s’wak masa Pilihanraya s’wak. Umum juga mengetahui penggunaan nama Allah dalam bible tersebut.”

            4:23 PM on October 17, 2013

            Boleh rujuk seluruh tulisan Bujuk pada link berikut:

            http://www.mykmu.net/?p=35867

            Persoalannya sekarang benarkah Kerajaan/KDN telah luluskan pengedaran bible melayu(versi indonesia) d sabah/s’wak masa Pilihanraya s’wak???

            Apakah Idris Jala represent KDN, walhal Idris Jala dalam Jabatan Perdana Menteri???

            Dan apakah selama ini, kerajaan Malaysia tidak membenarkan pengedaran Bible versi Indonesia since 1963, hanya benarkan masa pilihanraya Sarawak baru2 ini???

            Eh Bujuk…please don’t spin too much Bujuk…

          • WTF says:

            Faktanya, sudah lama kerajaan Malaysia membenarkan pengedaran Bible versi Indonesia sejak tahun 1963.

            Apakah Bujuk masih tak tahu malah siap buat spin kata pengedaran Bible hanya dibenarkan masa pilihanraya Sarawak baru2 ini. Ini secara tak langsung menuduh bahawa kerajaan Malaysia di bawah pimpinan UMNO hanya buat sesuatu perkara untuk pancing undi!!!

            Bujuk tahu tak perkara 20 perjanjian Sabah/Sarawak dgn Persekutuan Malaysia 1963??? Atau pura2 tak tahu lagi!!!

            Meh aku quote sedutan tulisan saudara Adamyan berkenaan perkara 20:

            “Penulis nak sebut ni, untuk Semenanjung ni Anwar boleh lupakan sahajalah sebab majoriti orang Melayu semua marah dengan tindakan Anwar menyokong kalimah Allah untuk diguna dalam Bible berbahasa Melayu ini.

            Perkara ini mungkin boleh jual di Sabah dan Sarawak sana tapi penulis rasa tak jalan juga kerana kerajaan persekutuan memang benarkan sebab hormatkan Perjanjian 20 Perkara masa Sabah dan Sarawak nak masuk Malaysia dulu.

            Ingat, perkara pertama dalam perjanjian 20 Perkara, Walaupun tiada bantahan terhadap agama Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia akan tetapi agama rasmi sepatutnya tidak akan diadakan di Borneo Utara, dan segala perundangan mengenai agama Islam yang terkandung di dalam Perlembagaan Malaya tidak harus digunakan di Borneo Utara.

            Maksudnya disitu, walaupun perlembagaan negara menetapkan kalimah Allah hanya untuk orang Islam, tapi ia tidak terpakai di Sabah dan Sarawak. Sebab itu depa boleh guna, kita disini tidak boleh. Ini bukan bermaksud satu negara 2 undang-undang, tapi memang perjanjian dah macam itu.

            Sebab itu nak masuk Sabah dan Sarawak kena isi borang dan sebagainya, sebab hak mengawal kemasukan (Perkara 6, Imigresen) itu memang ada disebut, kenapa tak persoalkan 2 undang-undang dalam satu negara atau tidak?

            Semua orang faham ini, dan sebab itu kalimah Allah ini menjadi penghalang untuk Anwar menjadi Perdana Menteri.”

            You can read the rest here:

            http://www.mykmu.net/?p=27102

            Ini bermakna apa pun keputusan Mahkamah Persekutuan baru2 ini, tidak akan terpakai pada Sabah dan Sarawak kerana perkara 20 perjanjian Sabah/Sarawak dgn Persekutuan Malaysia 1963!!!

            Nak aku huraikan lagi dgn lebih lanjut!!!

          • gambus says:

            saudara WTF puak hina PAS ni mana faham mengenai mengenai perkara 20 perjanjian Sabah dan Sarawak !!! hahahaha

            apa yang kita boleh harapkan dengan macai nik ajis ni !!! fakta hutang negara pun menipu !!! lagi nak sembang pasal ekonomi .. kuasa ahli majlis dan exco pun taktahu lagi nak sembang pasal politik !!! dasar manusia hina puak PAS yang kuat menipu !!!

        • gambus says:

          bak kata Haron Din yang kufur ialah orang yang sibuk menyokong penggunaan kalimah Allah oleh pejuang kafir

        • alimedanbaru says:

          orang yg bodo macam bujuk yg rasa pandai tetapi sebenarnya pak pandir baghal dan buta sejarah negara dan tak tahu susur galur penggunaan kalimah Allah di sabah dan sarawak, malas aku nak layan.kau carilah sendiri bujuk sejarahnya penggunaan kalimah Allah oleh penganut kristian di sana. kau ingat bujuk, isu kalimah Allah di semenanjung dan sabah.sarawak adalah 2 kes yg berbeza… jangan kamu ingat hakim yg arif dan kerajaan tu bodo yg terbodoh asli sebenar adalah KAMU bujuk!

          • luvmy says:

            Bole jd huru hara bila org cetek ilmu bersuara..Bujuk, fahami dlu konteks, klu x faham, g buat research… Jgn la membelit jer..jenuh la baca hang punya komen..makin keliru.

          • WTF says:

            Itulah strategy Bujuk, wahai saudara luvmy…

            Last2 Bujuk yg keliru…

            Hehehehe…

      • raplahjingaa says:

        Aku tak boleh jawab bagi pihak Noh Gadut, tapi aku boleh jawab bagi pihak nik ajis.. ” Allah bukan hak mutlak orang Islam “

        • WTF says:

          Hehehehehehe….

        • alimedanbaru says:

          nik ajis kalau cakap gitu..macam liberal je bunyinya..

          • raplahjingaa says:

            Biasa la nik ajis…dia boleh tukar kulit macam x-man.

            Dengan DAP dia bercakap ngalahkan karl marx
            dengan PKR dia lebih liberal dari Elton john
            cuma dengan ulama-ulama Islam jer..dia terkedu lidah untuk berkata-kata.

          • WTF says:

            Hehehehe…

            Padanlah Nuar BErahi ubah rupa dekat2 George Michael…

            Nak duet dgn “Elton John” PAS, aka Nicky Ajis…

            “Dont let the sun go down on me…(YEAH YEAH)
            Although I search myself, its always someone else I see (jumpa siapa, China Doll ker???)
            Id just allow a fragment of your life to wander free (Biasalah, LBGT kena share2, betul tak – Sharing is caring katakan)
            But losing everything is like the sun going down on me (Ptuih – Hilang burit punah harapan ker – bertaubatlah woi!!!)”

            Wonder bila Nicky Ajis nak tukar wajah jadi Elton John

            MUEH444444444

          • WTF says:

            Opsss…silap

            “Id just allow a fragment of your life to wander free (Biasalah, LBGT kena roam FREELY cari jantan,betina, khunsa, apa2lah…janji boleh lepas nafsu)”

            MUEH444444444

          • raplahjingaa says:

            hahahahaah..

        • gambus says:

          Gilaa punya nik ajis !!!

      • gambus says:

        Jangan lupa bujuk , Haron Din juga kata kufur kalau menyokong , malah Dewan Ulama PAS juga bersama-sama umat Islam lain menyokong keputusan mahkamah ..

        ulamak akhirnya pada PAS ialah sampah sahaja bila kepentingan politik dan kuasa mereka tergugat !

        • bujuk says:

          Aku pun sokong juga keputusan mahkamah… aku terima hujah D.Harun Din dan Majlis Ulamak. Umat Islam bangga kerana hakim berani buat keputusan untuk menjaga kepentingan orang melayu/islam d semenanjung. Tapi lebih baik jika HUKUM HUDUD d laksanakan d M’sia, kerana tiada siapa berani murtad atau mereka d pancong.

          • WTF says:

            Oit…

            Versi Melayu dah muncul…

            http://www.malaysiakini.com/news/244109

            FUCKUTAN still support penggunaan kalimah Allah sbg kata ganti nama Tuhan dalam Bible…

            Pi tanya Stopa Ali…

            Bujuk tahu isu ka atau masih kabur lagi!!!

          • gambus says:

            kau sokong apa ?? kau sama juga macam nik ajis yang sokong kalimah Allah digunakan untuk kafir , kepentingan umat Islam jelas dipermain-mainkan oleh PAS

            Nak buat hukum hudud ??? PAS sendiri menolak hukum hudud !!! apa undang-undang Islam yang dah dibuat kat Selangor dan Penang ??

          • bujuk says:

            Aku sokong yg. HAK.

          • anakbochek says:

            Setopa oh Setopa. Lepas berenjut dengan betina mana dan terpapar wajahnya seantero dunia, terus anda menjadi liberal.

          • gambus says:

            apa yang kau sokong pasal HAK ??? Kau kata sokong keputusan mahkamah !!! dalam masa yang sama kau menyokong penggunaan kalimah Allah dalam perjuangan puak kristian DAPigs , yang hanya ingin mempermainkan nama Allah untuk kepentingan politik !!!

          • bujuk says:

            Aku tak sokong mereka guna kalimah Allah, tapi aku tak halang… sebab Allah dan Rasulnya juga tidak halang.

          • WTF says:

            JANGAN TIPU BUJUK…

            http://www.mykmu.net/?p=33117

          • Kayu says:

            bujuk says:
            Aku tak sokong mereka guna kalimah Allah, tapi aku tak halang… sebab Allah dan Rasulnya juga tidak halang.
            6:42 PM on October 19, 2013

            Lidah bujuk telah jadi bercabang …,satu ayat dua maksud..,.kesimpulan yang boleh dibuat dari ayatnya…,aku tidak suka pencuri dan penyamun tapi aku tidak suka rumah aku ada pagar dan mengunci rumah aku kerana Allah dan Rasul juga tidak menghalang orang mencuri dan menceroboh.

  5. tony gunawan says:

    memadai-madailah umno!

    • WTF says:

      Apa memandai2 pulak!!!

      Pasal keputusan Mahkamah baru2 ni atau Perkara 20 Kemasukan Sabah dan Sarawak ke Malaysia????

      Cuba ulas sikit Tony!!!

      • Kayu says:

        Bukan UMNO yang pandai -pandai,. tetapi UMNO menunaikan tanggungjawabnya sebagai benteng umat Islam dari tipu muslihat musuh Islam.Bukan seperti PAS yang lebih berminat menjadikan Islam sebagai bahan dagangan politik sehingga sanggup menjadi pencacai dan hamba kepada kafirun.

        Kejahatan musuh Islam serta tipu muslihat mereka telah tercatat dalan Al- Quran.Hanya manusia buta hati dan buta perut sahaja yang tak dapat melihat dan menerima perkara ini.

        Firman Allah yang bermaksud,.( surah Al-Baqarah 2:75)
        (Sesudah kamu – wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu – mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu, padahal sesungguhnya telah ada satu puak dari mereka yang mendengar Kalam Allah (Taurat), kemudian mereka mengubah dan memutarkan maksudnya sesudah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui (bahawa perbuatan itu salah)?

        Firman Allah yang bermaksud,.( surah Al-Baqarah 2:91)
        Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Berimanlah kamu kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepada Nabi Muhammad)”, mereka menjawab: “Kami hanya beriman kepada apa yang telah diturunkan kepada kami (Taurat)”. Dan mereka ingkarkan (Kitab) yang lain yang diturunkan kemudian daripadanya, padahal Al-Quran itu benar lagi mengesahkan Kitab Taurat yang ada pada mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika demikian mengapa kamu membunuh Nabi-nabi Allah pada masa yang lalu kalaulah kamu benar-benar orang-orang yang beriman?”.

        Firman Allah yang bermaksud,.(surah Al-Baqarah 2:87)

        Dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepada Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami iringi kemudian daripadanya dengan beberapa orang Rasul, dan Kami berikan kepada Nabi Isa Ibni Maryam beberapa mukjizat serta Kami teguhkan kebenarannya dengan Ruhul-Qudus (Jibril). Maka patutkah, tiap-tiap kali datang kepada kamu seorang Rasul membawa sesuatu (kebenaran) yang tidak disukai oleh hawa nafsu kamu, kamu (dengan) sombong takbur (menolaknya), sehingga sebahagian dari Rasul-rasul itu kamu dustakan, dan sebahagian yang lain pula kamu membunuhnya?

        Firm,an Allah yang bermakd ,.( surah Al-Baqarah 2:120)

        Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

        Firman Allah yang bermaksud,.( surah Al-Baqarah 2:163)
        Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

        Firman Allah yang bermaksud,.( surah Al-Baqarah 2:168)
        Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.

        Firman Allah yang bermaksud ,.( surah Al-Baqarah 2:169)
        Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya).

        Jadi kepada Tony.,, bukan UMNO yang pandai-pandai,,.mereka hanya menunaikan tanggungjawab,,.!!

        • bujuk says:

          Ada tak ayat yg. halang orang kafir guna kalimah Allah?

          • Kayu says:

            Firman Allah yang bermaksud,.( surah Al-Baqarah 2:75)
            (Sesudah kamu – wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu – mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu, padahal sesungguhnya telah ada satu puak dari mereka yang mendengar Kalam Allah (Taurat), kemudian mereka mengubah dan memutarkan maksudnya sesudah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui (bahawa perbuatan itu salah)?

            Engko ni malas membacalah bujuk…ayat ni ada kat atas tu ..,terpulang pada engko ,.bagaimana engko nak baca dan faham.,!

          • WTF says:

            Aik,

            Selama dok lecture org pasal agama Islam, hari ini terus jadi BLUR ker Bujuk???

            I thought you are on FIRE!!!

          • gambus says:

            bujuk apa tahu , dia bebal jee hanya puak PAS yang hina .. adakah Allah tu beranak pinak mempunyai anak dan disamakan dengan konsep 3 tuhan ???

            Kau lupa kee bujuk kau pernah bawak cerita pasal masyarakat jahiliah yang konon menyembah Allah tapi menggunakan medium patung .

            Ini jelas dengan pemimpin PAS dan kau yang menyokong penggunaan kalimah Allah oleh puak kristian DAPigs yang sememangnya pro murtad dan pro LGBT adalah jelas syirik !!!

          • bujuk says:

            Maaf.. ayat tersebut, tidak menghalang bukan Islam mengguna kalimah Allah. Sebaliknya minta umat Islam berhati2 dengan orang Kafir/kristian/yahudi yg. selalu menyalahkan/memutar perkara yg. HAK walaupun mereka mengetahui/mengakui kebenaran Islam.

          • Kayu says:

            Bujuk hang bercakap mengenai hak, hak apa? hak nafsu serakah hang serta kepentingan perut hang,bagaimana dengan hak orang lain ,?.Orang lain tidak mempunyai hak kah ?!.Kalau semua orang bercakap mengenai hak mengikut kepentingan perut dan diri mereka,semua perkara didalam dunia dan juga agama yang ada dalam dunia ini perlu diubah keseluruhannya untuk memenuhi keperluan hak semua orang.Apa yang engko faham mengenai agama bujuk,terutamanya Islam..? Agama Islam terutamanya adalah untuk mengekang manusia supaya dari terlalu mengikut hawa nafsu supaya tidak berbuat sesuatu yang akan memudaratkan diri atau orang lain, serta takut kepada kekuasaan Allah S.W.T.Dari prinsip yang dilihat dari apa engko tulis seolah-olah tidak perlunya undang-undang jalanraya kerana tidak ada dalam Al-Quran,engko boleh bawa kereta selaju mana engko suka, selagi tidak berlanggar dan mati ,kelajuan kereta tidak perlu dihadkan dan kelajuan kereta adalah hak masing-masing.

          • anakbochek says:

            “Bujuk says:
            Ada tak ayat yg. halang orang kafir guna kalimah Allah?”

            Secara tersirat Bujuk menyokong orang kafir guna kalimah Allah. Period.

          • gambus says:

            saudara anakbochek , ia bukan tersirat , kat dalam ni dengan terang bujuk menyokong puak kristian DAPigs yang pro murtad untuk mempermainkan kalimah Allah .. kalau ini berlaku akan jadilah penghinaan nama Allah yang amat jelas sebagaimana puak kristian yang tidak kisah nama-nama tuhan mereka dipermainkan dalam percakapan harian , filem , muzik etc

            puak kristian DAPigs tentunya akan gembira untuk translate “God Must Be Crazy” dimana-mana , cuba kau translate bujuk ikut sokongan kau terhadap puak kristian DAPigs yang ingin mempermainkan kalimah Allah .. SYIIRIIKKK !!!

    • anakbochek says:

      Apa kau nak cerita ni Tony? Apa ejaan kau yang sebenarnya ni?

    • raplahjingaa says:

      Udah-udah la tu toni…posting sampah SRJKC tak ada maknanya kat sini.

      Dah…hang pi makan sup anjing favorite hang.

    • gambus says:

      kau dah lupa kee apek DAPigs tony ?? kau juga bukan main nak main isu agama dan perkauman dengan bangsa di Sabah dan Sarawak .. inilah macai puak DAPigs

  6. gambus says:

    Sebenarnya jika kita lihat isu kalimah Allah ni sering dimainkan oleh DAPigs , perutusan Krismas oleh Lim Guan Eng sengaja membangkitkan semula isu ini . Isu yang boleh menyebabkan pertelingkahan agama dan kaum ini sengaja dimainkan kerana ia amat penting untuk undi bagi DAPigs

    Kejayaan DAPigs boleh lihat di Sabah dan Sarawak , gerakan DAPigs banyak dimainkan digereja , memainkan isu agama dan mengherdik Islam dengan mengatakan ingin menguasai Sabah dan Sarawak adalah satu cara DAPigs .

    Ceramah DAPigs di Sabah dan Sarawak juga amat menentang dengan Islam dan Melayu dan menakutkan orang kristian disana .

    Sebab itu isu kalimah Allah ni takkan berhenti kerana DAPigs akan memainkan isu ini hingga puluhan tahun lagi !!!

  7. alimedanbaru says:

    aku rasalah DAP ni dah hilang pengharapan kepada nuar brahim, pada nik ajis dan pada aji hadi. mereka dah tak boleh diharap untuk memenangkan dap dan seterusnya membolehkan guan eng jadi pedana menteri. 3 sekawan tu memang dah tak boleh diharap.lalu guan eng main isu agama.. dia ingat isu ni boleh pakai untuk dia menawan semua bandar dinegara ni yg penuh dgn cina kristian atau sekurangnya dia harapkan perhatian negara kristian diluar sana untuk bantu bantai pemerintah.aku takut seperkara saja sebelum pru14 sekiranya isu ni terus dikipas dan memarakkan api..aku takut dinasti lim terbakar dan tinggal nama sahaja…

  8. Nizam says:

    Salam
    Pada aku,
    Semua umat manusia ada hak menggunakan Allah sebagai reference..kerana yang semua ni akan kembali kepada Allah yang Satu Yang Esa..Kerana yang Satu dan Yang Esa menciptakan yang semua dari tiada kepada ada..Jadi yang semua memang mempunyai hak menggunakan nama Allah..

    Hidayah datang dari Allah, dan semua yg masih bernafas masih berpeluang diberi hidayah walau dalam ape jua pun keadaan/senario/fahaman/pegangan semasa mereka

    Iman tak dapat diwarisi..

    quote ayat kawan aku
    Jangan sekadar baca/dengar, usahakan sehingga terzahir kefahamannya.
    Jangan sekadar faham, usahakan sehingga terzahir amalnya.
    Jangan sekadar amal, usahakan sehingga terzahir kebenarannya.

    W’salam

    • luvmy says:

      Wsalam Nizam, sebenarnya isu ni kecik je..Gereja nk guna kalimah Allah dlm bible – Org islam Malaysia x setuju – kes ni msuk mahkamah – mahkamah putuskn kalimah Allah hanya hak mutlak org islam – case closed. So benang basah yg mna lagi ingin ditegakkan? Aku setuju bab iman x dpt diwarisi, sedangkn kafir sendiri boleh peluk islam sekiranya dikurniakan hidayah..muslim boleh murtad jika hati tertutup dr terima hidayah. Sama2 la kita memperbanyakkan ilmu dan bykkn beramal.

    • WTF says:

      Saudara Nizam

      Saya tidak bersetuju dengan pendapat saudara bahawa semua umat manusia ada hak menggunakan Allah sebagai reference.

      Sekiranya kita rujuk pada Al Quran (An-Nisaa’ 4: 171), adanya larangan penggunaan kalimah Allah kepada ahli kitab.

      http://quran.com/4/171

      Sekiranya keputusan Mahkamah Rayuan berpihak kepada pihak Herald, maka tiada lagi sekatan ke atas penggunaan kalimah Allah oleh mana2 pihak, termasuk di dalam Bible versi Bahasa Malaysia (or versi Indonesia) untuk diedarkan/distribution di Semenanjung Malaysia.

    • gambus says:

      tak dinafikan kristian dan Islam datang daripada Allah , tapi dengan bible yang sentiasa berubah-rubah hingga Tuhan mereka boleh beranak pinak dan dikonsepkan kepada 3 tuhan .

      Sebagaimana puak Jahiliyah yang dahulunya yang mengatakan menyembah Allah tapi menggunakan patung-patung sebagai medium .. ia jelas satu perbuatan yang salah dan SYIRIK !!!

  9. Anak Lenggong says:

    1. bujuk says:
    Kenyataan Zahid..
    KUALA LUMPUR – Kementerian Dalam Negeri membuat rayuan di mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah dalam The Herald demi menjaga keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini, kata menteri berkenaan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Beliau menjelaskan selaku pihak yang terlibat dalam proses rayuan itu, kementerian tidak melihat kepada aspek undang-undang semata-mata sebaliknya memberi penekanan kepada sensitiviti umat Islam di Malaysia.

    Bujuk aku nak tanya kenapa ko copy paste separuh sahaja kenyataan daripada Zaid ni nak spin kee..kenapa tak bagi keseluruhan kenyataan supaya dapat difahami maksudnya..Nah keseluruhan kenyataan zaid..ko baca dan faham sikit jangan dok ambil separuh kemudian spin yang melalut..

    KUALA LUMPUR 17 Okt. – Kementerian Dalam Negeri membuat rayuan di mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah dalam The Herald demi menjaga keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini, kata menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

    Beliau menjelaskan selaku pihak yang terlibat dalam proses rayuan itu, kementerian tidak melihat kepada aspek undang-undang semata-mata sebaliknya memberi penekanan kepada sensitiviti umat Islam di Malaysia.

    Sehubungan itu, katanya semua pihak perlu menghormati keputusan Mahkamah Rayuan yang melarang penerbitan mingguan Katolik itu menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada Tuhan.

    “Kita harus menghormati antara satu sama lain dalam soal pegangan agama,” katanya kepada pemberita selepas ditemu bual dalam program Ruang Bicara terbitan BernamaTV di Wisma Bernama malam tadi.

    Ahmad Zahid juga berharap keputusan Mahkamah Rayuan itu tidak mewujudkan perpecahan antara umat Islam dan masyarakat bukan Islam.

    “Jika ada ketidakpuasan hati di pihak berkenaan untuk bawa ke Mahkamah Persekutuan, itu adalah hak mereka. Bagi saya itu adalah proses undang-undang tetapi daripada segi keselamatan, kita tak mahu ada perpecahan antara orang Islam dan bukan Islam,” katanya.

    Isnin lepas, Mahkamah Rayuan membuat keputusan sebulat suara untuk membenarkan rayuan kerajaan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan The Herald menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam versi bahasa Malaysia penerbitan itu. – BERNAMA

    2. Ko bercakap berkenaan dengan arak dan judi..kenapa ko tak ulas berkenaan dengan percambahan kedai arak/pub/rumah urut yang bertambah berlipat ganda di Selangor sehinggakan dikawasan penduduk melayu pun sudah ujud..serta sewaktu PAS memerintah Kedah..ujud penambahan 4 kali ganda kedai arak/pub/rumah urut dengan alasan nak kutip hasil..so ini lah cara pemerintahan islam yang dibawa oleh PAS…diselangor mulut lobai PAS terus tertutup..ada yang membantah disingkirkan daripada parti..

  10. zammir says:

    tgk cara hujah bujuk saling tk tumpah mcm ustaz jo jobo. macai yg akn backing anwr di blog milo suam….pandai mnyamar ye bujuk….

    • WTF says:

      Kerja Bujuk macai FULL TIME ker???

      Hehehehe…wonder how much money Bujuk gets per thread…

      Or cara kiraannya lain…

      Hang tak nak ulas Bujuk????

  11. shwan says:

    Adakah kita orang melayu dah mula kucar kacir apabila ada orang melayu yang berani dan mencabar puak Kristian? Mereka akan mencari apa sahaja alasan untuk keluar dari Malaysia wal hal janya segelintir kecil sahaja yang menghangatkan isu ini. ISMA tidak pun sebut hal keluar dari Malaysia tetapi FMT menambah kerana mahu isu ini dipermainkan. Kita Umat Islam mesti bersatu dan bersama melawan kafir Kristian dan macai-macainya. ISMA sememangnya lantang melawan Kristianisasi dan mereka mencari jalan untuk melemahkan NGO yang lantang bersuara! Saya tetap berbangga adanya NGO dan individu yang berani menyuarakan apa sahaja cabaran walaupun dilihat seperti keterlaluan. Sedangkan mereka keterlalauan tidak ada sesiapa pun yang berani melawan.

  12. anoi says:

    patut ea dihukum sula padan dgn kesalahan die tu….

  13. wan says:

    memang lah Allah tu literal meaning nya tuhan kepada yg menterjemah secara literal. Tetapi Allah kepada ugama Islam dan Yahudi merujuk kepada keEsaan tuhan, satu nya tuhan, tidak beranak dan diberanak kan. Jadi kenapa orang Kristian nak sibuk pakai kalimah Allah tu, kalau mereka berpegang kepada konsep trinity.
    Sebenar nya begini; orang Melayu ni dah tak ada apa yang boleh dipertahankan; semua nya dah boleh dicabar. Sampai kan perkataan Allah yang kita bawak sembahyang pun, cina apek ntah mana mana boleh pertikai kan bukan hak orang Islam. Apa lagi lu mau? Surah Al-Kaafirun:
    “Katakan lah. Wahai orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu sembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agama ku”

    JADI. APA YANG KAU KECOH NAK PAKAI KALIMAH ALLAH, WAHAI KAFIR LAKNAT?

    Masalahnya juga; ramai yang sekarang memandai macam si BUJUK tu. Dia ingat dia saja yang betul dan puak dia saja yang nak masuk syurga. Tahu tak; soal syurga ni ALLAH saja yang akan menentukan. Panjang mana janggut kau atai hijau mana baju kau, atau tinggi mana kopiah kau; ALLAH tahu apa dalam hati kau itu. Jangan ingat kau pakai baju hijau; hati kau kalau tak bersih; angkuh, tuhan nak masukkan kau ke syurga.

Leave a Reply

Threesome