Menu Utama

Jika Orang Melayu Tiada Kualiti, Cina Dah Lama “Mati”

Oleh A Suffian

Sebelum kita berhujah lebih jauh lagi tentang syarikat swasta dan orang Melayu, penulis ingin mengingatkan bahawa apa yang dicanangkan oleh pihak pembangkang tentang kononya syarikat swasta yang dimiliki oleh kaum Cina adalah lebih adil kerana mengamalkan meritrokasi, merupakan pembohongan terbesar yang dilakukan oleh pihak pembangkang Malaysia.

Ini kerana mengikut pengalaman penulis sendiri, tidak ada satu pun syarikat swasta Cina yang benar-benar adil dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka terhadap pekerja bukan Cina.

Penulis juga pernah berhadapan dengan diskriminasi kaum Cina terhadap bangsa bukan Cina. Bayangkan, sekiranya seorang pekerja bukan Cina memohon jawatan dan mempunyai ijazah dari universiti tempatan atau antarabangsa, mereka tetap akan dibayar kurang daripada apa yang dibayar kepada seorang pekerja berbangsa Cina yang mempunyai diploma atau hanya SPM sahaja. Walhal kedua-dua pekerja ini setaraf dan tidak mempunyai apa-apa pengalaman langsung. Perkara ini terjadi di seluruh Malaysia, dan mereka yang bekerja di dalam syarikat Cina tahu akan perkara ini.

Natijahnya, apa yang dilolongkan oleh pihak pembangkang tentang kehebatan orang Cina dalam berlaku adil terhadap bangsa lain adalah satu omongan kosong sahaja. Apakah golongan Melayu yang berada di dalam Pakatan Rakyat, tidak sedar akan keadaan ini? Apakah mereka fikir bahawa bangsa mereka terlalu lemah sehingga dikutuk begini pun mereka masih lagi mahu membela rakan-rakan chauvinist Cina mereka atas dasar politik kepartian?

Baru-baru ini seorang ahli akademik yang berbangsa Cina Malaysia bernama Dr Michael Lim Mah Hui telah mengeluarkan kenyataan yang teramat rasis kononya orang Melayu tiada kualiti. Dr Michael Lim juga telah membandingkan pekerja swasta dan pekerja kerajaan dimana katanya pekerja swasta (katanya kebanyakkan orang Cina) lebih cekap dan produktif berbanding orang Melayu.

Kata-kata seperti ini disambut baik oleh pelbagai pihak dari Pakatan Rakyat terutamanya DAP kerana ini memberikan kekuatan kepada mereka untuk berkempen agar orang Cina pula dapat memegang tampuk pemerintahan di Malaysia kerana mengikut pendapat rasis mereka orang Melayu langsung tidak tahu buat kerja. Sedangkan mereka lupa, para pegawai kerajaan Malaysia berbangsa Melayu yang beliau hinakan itulah yang menjadi tulang belakang pentadbiran negara.

Orang Cina patut bersyukur kerana orang Melayu Malaysia tidak pernah menghalang mereka dari mengumpul kekayaan dan hidup mewah di bumi bertuah ini. Malah kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh para pemimpin UMNO yang berbangsa Melayu merupakan para pemimpin yang beri peluang kepada orang Cina untuk bekerja dan berniaga di negara ini.

Kerajaan dan syarikat-syarikat GLC tidak pernah meminggirkan orang Cina, dan ini dapat dilihat dari komposisi kaum dan pekerjaan. Namun begitu orang Cina pula tidak mahu bekerja dibawah kerajaan dan sibuk mencari duit dalam sektor swasta. Apabila mereka telah senang lenang mereka lupa akan orang Melayu yang selama ini membantu mereka unuk menempa kekayaan di Malaysia.

Setelah lebih 400 tahun dijajah, orang Melayu perlukan masa untuk Merdeka. Kemerdekaan ini bukan sahaja dari sudut fizikal dan politik, tetapi ianya juga harus berlaku dari sudut pemikiran. Sebagai sebuah negara majmuk yang mementingkan harmoni semua kaum, orang Cina harus menghormati orang Melayu dan mengiktiraf hak istimewa orang Melayu. Bukannya mereka menyerang orang Melayu dengan kritikan negatif dan tuduhan liar seperti sekarang.

Buat orang-orang Cina yang berfikiran seperti Dr Micheal Lim, sedarlah segera, sekiranya Melayu itu tiada kualiti, bodoh dan tidak bertimbang rasa, sudah lama orang-orang Cina seperti beliau diperangi dan tidak boleh mengangkat muka langsung.

Sehingga kini, terlalu banyak kutukan dan cercaan yang dilemparkan kepada orang Melayu. Bak kata Datuk J.J. Raj (Bekas OCPD Pagoh semasa serangan komunis di Bukit Kepong) “Orang Melayu ini lain kalau semangat sudah naik, tiada siapa yang boleh halang.”






39 Komen to Jika Orang Melayu Tiada Kualiti, Cina Dah Lama “Mati”

  1. raplahjingaa says:

    Ntah…aku rasa sekarang ni pekerja cina amat pemalas…kerja nak senang gaji nak banyak.

    • yeop says:

      guru cina di sekolah rendah / menengah kebangsaan lagi pemalas..apa aktiviti pun buat tak tahu jer…asyik kira gaji saja..

    • sungai_siput says:

      giler punya rasist cina2 kat malaysia sekarang ni

    • Melayu sokmo says:

      BETULLL!! Kalau MELAYU malas, maknanya depa x leh nak perah kederat kita & sbb MELAYU org ISLAM, kita bekerja kerana ALLAH SWT…bukan mcm depa yg bertuhankan duit, duit, duit…Bila depa x daq duit, tu yg depa terjun sungai, terjun bangunan, bunuh diri & 1 famili…Biaq pi la si luncai dgn labu2 nya…haiyaaa!!

  2. Cinabeng says:

    Sokong.. cinababi sekarang pemalas tapi ada hati nak jawatan besar. duk opis buat2 sibuk, rupanya layan fb n games jer. mengarah org no 1, memang perangi babi betul..

  3. Chong Kok Heng says:

    Melayu adalah kaum paling malas di dunia. Tiada otak langsung

    • Mawar says:

      Kepada mooh, bujuk , mek esah, epson dan yang sekutunya……iaitu pkr dan pas
      Ini ayat geng dap komunis kamu……

      • Kayu says:

        Cina adalah bangsa paling kotor didunia ,makan binatang yang sangat kotor ,iaitu babi..,,berak tak basuh ..,kuat makan dan beri rasuah..,taik menipu sampai tuhan mereka pun ditipu mereka.., dengan memberi duit palsu dan harta benda yang palsu bila mereka mampus,,,.kalau tuhan mereka pun ditipu apatah lagi manusia…,lagi sadislah..,ditipunya mereka..,.bila berniaga modal mau sikit tapi untung mau banyak ..,macam tokong tak boleh pakai mereka iaitu Limguan eng,. sedut air free, jual air beribu kali ganda harganya ..,,,…Cina memang rajin.!!.rajin kencing,.,rajin menipu,..,rajin bagi rasuah..,rajin cucuk..,bila kerja atau nak projek..,semua guna isu perkauman..itulah Cina keturunan pengedar candu..,memang tak boleh pakai…,

    • raplahjingaa says:

      hehe…. cina tetap kena sembah raja-raja melayu !!

    • WTF says:

      CKH

      Kalau org Melayu tiada otak, org Melayu takkan dapat perintah Malaysia…

    • sireh ke gagang says:

      cina bangsa paling tidak tahu bersyukur di atas dunia . chong kok heng ! kalau melayu pemalas , sudah lama kau mati kebulur ! padi menjadi beras , beras itu hasil tuaian tangan2 melayu ! bodoh punya cinabeng !

      • merahputih tongtaik says:

        Aku sokong juga la setengah setengah benda yang KAYU tulis.. tapi ko ni WTF n SIREH buat malu MELAYU… tak berpaksi pada fakta.. taraf bangang punya statement

        • bangKano says:

          Kalo hang kata artikel ni tak berkualiti…tolong komen secagha ilmiah bukan tulih setakat 27 patah perkataan jer…mana nak menyakin kan pembaca. Ni sikap oghang tolol serba bahlol dah sampai masa nak kojol….!!!

    • Anak Kota says:

      Cina, ni bukan Tanah Cina..ni Tanah Melayu..Cina boleh balik tongsan..datang sebagai kuli balik pun mesti sebagai kuli! Faham cina???

  4. […] View article: Jika Orang Melayu Tiada Kualiti, Cina Dah Lama “Mati” […]

  5. PASpartyNGOK says:

    Anggaplah komen cina itu sebagai satu cabaran bagi kita orang Melayu. Itu hanya menunjukkan mereka sering memandang sebelah mata terhadap bangsa kita.

    Bukan itu saja. Pernah berlaku dalam sebuah sekolah cina yang memiliki pelajar melayu belajar didalamnya. Berkatalah principle mereka bahawa peluang mereka untuk mencatat kelulusan 100% pada tahun berkenaan mungkin sukar dicapai. Ini kerana terdapatnya pelajar melayu yang menduduki peperiksaan pada tahun itu bersama pelajar lain yang tentunya cina.

    Apa maananya itu ?

    Cina sudah set standard mereka sendiri. Dalam kerja binaan, cat mengecat, motor mekanik dan apa juga sektor lain mereka letak standard hasilkerja mereka ditahap tinggi. Mereka berani berkata, jika itulah mutu kerja yang dilihat, pasti itu bukan orang cina yang buat. Buatan orang cina pasti baik hasil siapannya.

    Ada kebenaran nya tapi bukan 100%. Jika kita ambik itu sebagai challenge kita akan tingkatkan mutu kerja kita buat menandingi mereka. Dinegara asal mereka, mereka buktikan tembok besar cina yang menjadi satu simbol, sebagai hasilkerja kebanggaan. Tetapi yang lainnya (lebih2 lagi sekarang) barang buatan cina sebenarnya rendah mutu. Segala barang import dari cina bermutu rendah dan mudah rosak kerana packing standard terutamanya rendah. Jika berlaku kerosakkan mereka akan kata ” talk to us about quantity, we can give you. Do not talk about quality because we give you no guarantee.”

    Wallahu alam.

    • sireh ke gagang says:

      kita sentiasa bersedia berdepan dgn cabaran kata2 mereka itu bro .tapi dgn mengambil sikap diam membatu apabila teks “tiada otak” , itu tidak boleh diterima lah .kalau kita melayu tiada otak , sudah lama kita bunuh dan halau semua cina dlm malaysia ini satu per satu lama dahulu. sebab kita berotak , berakal dan waras , kita masih benarkan mereka berkembang biak sejak dulu lagi .hanya melayu2 dlm pakatan shj yang tidak rasa terhina dgn kenyataan2 yg menginjak2 maruah dan kepala melayu seperti itu .

    • merahputih tongtaik says:

      Akhirnya satu ulasan yang bermutu telah wujud disini..tahniah bro.. tapi SIREH tetap cacai minded tak berpijak di bumi nyata.. sian

  6. alimedanbaru says:

    CINA MEMANGNYA BUTA MATA DAN BUTA HATI…dia tak kaji kehebatan empayar Melayu Melaka, dia tak kaji kehebatan pelabuhan Melaka dan perdagangan antarabangsa yg berjalan disitu. Depan mata sekarang, Cina buat tak tahu bahawa Malaysia di terajui oleh Melayu yg menjadikan Malaysia sebagai negara membangun no 1 dlm dunia dan pemerintahan Melayu ini menjadi contoh dan ikutan negara2 lain dalam dunia ini.

    ORANG CINA BUTA MELIHAT TOLAK ANSUR BANGSA MELAYU.. BILA DIA BUKA KEDAI DLM KG MELAYU, ORANG MELAYU TAK BAGI SAINGAN DAN BERI DIA PELUANG 100%. TAPI ITU DULU..LANI MELAYU DAH CELIK, SBB SI CINA NI BAGI BETIS NAK PEHA, BELUM SEMPAT DAPAT PEHA, KEPALA NAK DIPIJAKNYA.. SEKARANG DGN DASAR PROGRAM MENINGKATKAN EKONOMI MELAYU OLEH NAJIB RAZAK MAKA BERMAKNA ORANG MELAYU DAH MULA TOLAK, TOLAK ANSUR.. SEKARANG PEMIMPIN TOLAK MELAYU KEDEPAN DAN CINA BAGI SLOW ANSUR-ANSUR… TU YANG CINA JAKI SEKARANG…PADAN MUKA!

  7. cik mek molek says:

    apa yg. diperkatakan oleh artikel di atas, mmg. relitinya di rasai oleh saya sekarang…ketidakadilan serta perkauman mmg.kuat di tempat kerja saya sekarang… nak kata kaum cina bagus sgt… x delah… kerja sikit dah merungut mcm.buat kerja banyak…dengki mendengki & busuk perut mmg. dpt kat kaum nilah… pasal gaji lg lah…nampak sgt…ingat melayu bodoh ke?…kerja memilih plak tu…kerja kat tpt.panas sikit, yg.kena habus sikit x boleh…kotor katanya..yg. berak x basuh x kotor?… ingat diorang bagus sangat kah…..

    • sireh ke gagang says:

      sebab itu kita kena sokong , apa juga agenda atau iniseatif kerajaan utk memperkasakan ekonomi melayu .sebab kerajaan sudah nampak , bibit2 dan tanda tidak tahu sedar diri dan bersyukur itu dlm minda dan jiwa cinabeng malaysia skrg.kalau kita mahu terus berkuasa , kita mesti sentiasa istiqamah menyokong agenda2 kerajaan yang berpaksikan MELAYU.melayu itu kukuh jika bersatu. 1 batang lidi memang rapuh , tapi jika dikumpul menjadi seberkas lidi , ia mampu menyapu apa sahaja sampah sarap yang mengahalangi jalan kita di masa kini dan depan .

  8. Mawar says:

    Sokong artikel nie.
    Diskriminasi dan rasisme berlaku antara pekerja cina, melayu, india dll.

    Pekerja melayu dlm sektor swasta ramai bergaji lebih rendah berbanding pekerja cina yang sama taraf atau yang lebih rendah. Ia adalah fakta.

    Of course benda ni tak berleluasa diketahui sebab polisi kompeni adalah milik org cina. Termasuk bos2 besar adalah cina….jadi senang nak manipulate tanpa diketahui secara meluas.

    Kerajaan sepatutnya memandang serius benda ni kerana ia dah pun didedahkan dalam akhbar sebelum ni. Jangalah terlalu selesa di takuk yang ada. Pandanglah nasib bangsa melayu sendiri.

  9. Zulkiflee says:

    Kalau kita memperkatakan kualiti sesuatu pekerjaan berdasarkan kaum, mungkin dalam konteks negara kita nampak sangat ada tuduh menuduh dan saling merendahkan antara satu sama lain.

    Tidak dapat dinafikan bahawa perbezaan tu memang ada kaitan akibat dari pengasingan oleh penjajah berdasarkan kaum dan pekerjaan. Mungkin benda tu sudah membudaya dalam diri setiap kaum.

    Dari sudut yang lain kita tahu bahawa kaum cina ini memang suka berniaga dari bekerja dengan kerajaan dan ini terbukti apabila ramai dikalangan kaum tersebut yang berjaya dalam bidang perniagaan sehingga ke peringkat antarabangsa. Mungkin budaya tersebut telah tersemat sebelum mereka berhijrah dari negara asal ke Semenanjung Tanah Melayu.

    Apabila tidak ramai penyertaan dikalangan kaum lain dalam pentadbiran kerajaan, maka ramai dikalangan kaum bukan Melayu yang beranggapan seolah-olah telah berlaku diskriminasi secara besar-besaran walhal perkara tersebut walaupun berlaku tapi terlalu sedikit. Apabila perkara tersebut diperbesar-besarkan maka ianya menyebabkab tanggapan negatif terhadap kaum Melayu dan Pribumi Malaysia. Apabila ada di kalangan kaum Melayu dan Pribumi yang bekerja dengan kaum Cina maka mereka akan menerima layanan yang berbeza dan tidak seimbang. Perkara ini berlaku hampir di setiap agensi swasta yang dimiliki oleh kaum Cina di seluruh Malaysia.

    Kalau kita memikirkan keadilan sesuatu perkara, kita kena melihat dari pelbagai sudut agar sesuatu yang menjadi persoalan dapat dirungkaikan dan dapat diterjemahkan sebagai jawaban yang akan memberikan kepuasan kepada semua tanpa rasa tidak puas hati.

    Dari sudut pandangan saya, kaum Cina, India dan kaum-kaum lain yang buka Pribumi harus berfikir dengan minda terbuka dan berlapang dada. Mereka harus bersyukur kerana mereka masih mempunyai tempat di bumi Malaysia dan menjalani kehidupan lebih baik berbanding di negara asal datuk-nenek mereka yang datang berhijrah ke negara ini. Mereka bukan saja hidup dalam kemewahan malahan turut dilibatkan dalam bidang politik yang sepatutnya menjadi hak 100% kaum Melayu dan Pribumi. Jika dibandingkan dengan negara jiran, tidak ada tempat bagi kaum pendatang untuk terlibat dalam politik tetapi masih dibenar menjalankan aktiviti ekonomi terutama berniaga. Disebaliknya pula kaum Melayu dan Pribumi tidak harus bermegah diri dan terlalu manja sehingga jauh ketinggalan dari semua perkara. Kalau nak menjadi kaum pribumi kena buktikan bahawa setanding malahan lebih hebat dari kaum pendatang. Jangan hanya seperti ayam jantan “Kokok berdegar-degar tapi tahi tersangkut di pagar”.

    Apa yang perlu kita lakukan sebagai rakyat Malaysia ialah, kita harus berfikir sebagai Rakyat Malaysia yang bersatu-padu tanpa mengira kaum, darjat, keturunan dan agama. Kita kena sematkan dalam hati bahawa walaupun kita dari kaum dan keturunan yang berlainan tetapi kita adalah bangsa MALAYSIA. Dengan berfikiran seperti itu barulah kita dapat merasakan semangat kekitaan yang jitu dan tanpa semangat perkauman.

  10. mereka yang tertewas says:

    memang betul tu..budaq melayu yang ada ijazah kena runding harga gaji konon rm1,000 tu kira ok sudah tu permulaan kerja..padahal, budak cina yang sama result ngan budaq melayu kena bayar RM1,500..mana keadilan yang kononnya mereka adil dalam membayar gaji..bonus pula budaq melayu kena bayar 1.5 saja..budak cina kena bayar 1.7…emmm..kerja banyak suruh itu ini..bayaran ot pun dimansuhkan kononnya penyelamat syarikat disebabakan pekerja kuar masuk sebab tak tahan dengan kerja dan pembayaran gaji…

    • merahputih tongtaik says:

      la.. ini la standard MELAYU BARU .. kerja nak senang gaji nak banyak.. malas nak kerja. . komplen kuat .. asyik merintih terkenang keagungan silam..wakaka..sian

  11. Mawar says:

    Di sebalik kerajinan yang dikatakan tentang cinabeng bekerja…..percayelah….mereka bukannya excellant sangat pun….
    Cuma mereka suka tunjuk tunjuk depan bos betapa rajinnya mereka betapa pandainya mereka ….walhal….kalau semak komputer bila bos takder main game, surf internet…. Berlaku depan mata aku…..

    Ah sudahlah!!! Cina berlakun opera ciner

    Org ciner Agama macam ada….tapi gaya kehidupan seperti atheis/free thinker.macam yahudi pun ada sebab mereka fikir bangsa mereka lebih bagus dari org lain.

    Org ciner kalau nak bagi depa tunduk kena jadi pemimpin jahat macam maharaja zalim ciner dorang pd zaman dulu, jadi pemimpin korea utara….baru tau nak hormat, baru tau takut, baru tau nak jadi elok.

  12. Anuar Perez Shalom Ibrahim says:

    Perkara-perkara seperti ini juga tlah bnyak berlaku kt Penang..dimana bdak Cina yg hnya ada pelepasan SPM kerja di kilang plak dpt gaji sampai RM 2000 lbih walaupun sbagai Operator,kerja pun malas..

  13. Mat Panjang says:

    Kalau tidak ada orang Melayu dan PM semacam Tunku Abdul Rahman orang yang bukan Melayu tidak tahu bagaimana Perlembagaan Tanah Melayu akhirnya ditulis dan dipersetujui oleh British sebelum 31hb Ogos 1957.

    http://www.nst.com.my/opinion/columnist/tunku-brought-royal-flair-to-foreign-policy-1.139019

  14. Auta says:

    Singapork – satu2nya negara bngsa cina dpt tnpa brprang.

    • Mat Panjang says:

      Betul. Itu semua kena kaji sejarah dan keadaan politik Malaya dan Singapura sebelum Malaya dan Singapura Merdeka dan sejarah selepas zaman Parameswara.

  15. Shawn says:

    Tuan Admin mesti mau faham, inilah namanya serangan saraf ke atas umat melayu iaitu bertujuan menjadikan bangsa melayu erus merasakan bnagsa cina lebih hebat, baik dan mendahului bangsa melayu kerana ” selagi sesuatu bangsa itu merasakan bangsa lain lebih hebat darinya maka bangsa itu akan terus dijajah mindanya dan cara hidupnya”

  16. sireh ke gagang says:

    Dr Michael Lim Mah Hui itu bodoh dan bodoh serta bodoh . berfikiran minda sempit ,berkiblatkan tanah besar china .bagus beliau berambus balik tongsan . kalau kami org melayu tiada kualiti , tidak akan terbina empayar2 kerajaan melayu di zaman silam .tiada bangsa melayu mengelilingi dunia seperti panglima awang .tiada golongan cendiakawan melayu seperti zaaba , tiada juga ahli politik hebat melayu seperti datuk onn jaafar .wahai cinabeng Dr Michael Lim Mah Hui ,sebelum kedatangan bangsa kamu ke asia tenggara, tanah asia tenggara ini sudah lama rukun dan damai kerana ada sistem pemerintahan beraja yang teratur .sebelum menempelak bangsa melayu , lihat dulu ke dalam diri bangsa kamu itu.kami bangsa melayu boleh berjaya mentadbir tanah ini tanpa pertolongan apa2 pun kalau kami mahu .tapi kami bukan org tamak dgn harta dunia seperti bangsa kamu .kami rela berkongsi segalanya (kecuali anak isteri , agama ,dan adat resam ) dengan bangsa cinabeng dan india .1 tindakan terpuji lagi luar biasa yang mana2 pribumi dunia jarang melakukkannya .kerana apa ? kerana kami sudah lama memahami konsep BERKONGSI DAN BERKOMPROMI .melayu tidak pernah di ajar biadap kpd org lain atau pun tamak haloba !

  17. merahputih tongtaik says:

    MELAYU UMNO merintih tak habis habis.. lepas tu balas dendam.. camana masalah nak selesai ha..ha sian

  18. jombo says:

    Ini sebenarnya perang saraf cina nak membrainwash melayu dengan meletakan presepsi melayu ini pemalas dan tidak cekap berkerja.. dan meletakan imej cina bangsa yabg rajin berkerja dan cekap. Pada hakikatnya semua tau kebanyakan cina ni belakon aje dan memeras tenaga orang bawahanya agar nama dia naik.

  19. Anak Kota says:

    jangan risau..PRU14 banyak cina Malaysia akan berambos dari Malaysia x lama lagi…

  20. Mustaqim says:

    Yg komen tanpa pengalaman teruskan usaha membodohkan org
    ..hakikat melayu malas ttp hakikat…menafikan hanya merugikan melayu…mahathir pm selama 22tahun pun masih kata melayu malas…..hakikat melayu tidak jujur pun ttp haakikat….aku keja 2tahun tanpa cuti termasuk sabtu dan ahad aku keje korang ingat bagus….bos aku keje sampai kul 3pg…korang nak serang aku teruskn aku ckp benar apa nak takut….yg penting ubah la diri ikut quran…….jgn nafi tp tak ubah

  21. Mustaqim says:

    Al quran kata ada perjanjian tulis…ada saksi….cuba tgk perjanjian kerja…kerja 9pagi sampai 5 petang…..xyah jauh geledh….kita lunch….pastu solat zohor dalam masa lunch kadang luar…solat asar kira tak berkat sbb xda dlm perjanjian kerja kita…..lagi ada hati ngaku negara islam….keje gomen pun xda stated peleasan masa asar…..katalah apa pun…ikut quran…quran kata sebesar hama pun allah hitung…masa merokok lebih besar dari hama….

  22. Lim says:

    Kawan I yang kerja hr ada bagi tau, melayu memang malas. Kerja lebih sikit pun tak Boleh. Mesti mau balik on time

Leave a Reply