Menu Utama

Hina Melayu : DAP Berani Terus Biadap, Salah siapa?

Keangkuhan DAP dalam isu menghina bangsa Melayu dalam setiap ruang dan luang yang ada begitu menyakitkan hati kita. Namun kita perlu renungkan semula bagaimana boleh timbul keberanian sebegitu rupa untuk DAP bertindak secara terang menghina kita. Segalanya telah mereka rancangkan dengan teliti bermula dengan tuntutan penghapusan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat 1948.

 

Apa yang lebih menyakitkan kita apabila  tindakan DAP ini telah dibantu oleh bangsa Melayu yang mengkhianati Negara atas dasar dendam peribadi dan kepentingan masing-masing. Pada waktu yang sama sikap toleransi melampau kerajaan terhadap kebiadapan DAP juga turut menyumbang kepada keberanian berterusan DAP menghina bangsa Melayu.

 

Tony Pua sebelum ini telah  menggelar ROS sebagai ‘anjing UMNO’ berhubung isu pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP selepas parti itu diarah menjalankan pemilihan semula berikutan pelbagai pihak mempertikaikan kewibawaan proses yang pertama pada 15 Disember tahun lalu. Desakan demi desakan meminta  Tony Pua meminta maaf terhadap ROS yang majoriti kakitangannya adalah orang Melayu beragama Islam sekali gus mengguris hati kaum itu secara keseluruhannya dengan gelaran berkenaan. Namun rupa-rupanya ianya sekadar menjadi bahan lawak jenaka DAP sahaja. Mereka tidak pernah terlintas langsung untuk memohon maaf akan kebiadapan mereka ini.

 
Dalam keadaan  DAP menang 38 kerusi di Parlimen mereka telah bertindak melampaui  batas menghina bangsa Melayu yang merupakan tuan Tanah Melayu, Memang amat mengerikan untuk dibayangkan sekiranya mereka memenangi lebih banyak kerusi lagi. Demi mengekang daripada berlaku situasi kebiadapan yang lebih teruk DAP terhadap bangsa Melayu maka kerajaan harus bertindak tegas terhadap mereka.  Dan yang lebih penting kita benamkan terus DAP dari arena politik tanahair pada PRU14 yang akan datang.

 

Sebenarnya sebelum ini Lim Kit Siang memang cukup “sakit hati” dengan jumlah penjawat awam Melayu yang ramai dalam kerajaan  Barisan Nasional.   Dalam tahun 2009 Lim kit Siang pernah berkata  nisbah kakitangan awam-penduduk di Malaysia adalah yang tertinggi di Asia-Pasifik, iaitu 4.68 peratus berbanding 1.4 peratus bagi Singapura, 1.79 peratus bagi Indonesia, 1.85 peratus bagi Korea Selatan dan 2.06 peratus bagi Thailand. Tony Pua Kiam Wee, Setiausaha publisiti DAP dalam Sinchew Daily News, 1 November 2011 pula melaporkan bahawa jika Pakatan Rakyat (PR) dapat memerintah kerajaan pusat, mereka akan dikemukakan satu projek yang dinamakan “Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam” untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.

 

Dengan angkuh dan sombongnya Tony Phua menegaskan bahwa Pakatan Rakyat tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan Rakyat akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu yang berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing. Mereka juga akan menggalakkan kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja. Ia akan ambil contoh cara negera China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi, kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan awamnya.

 

Tidak cukupkah dengan segala diskriminasi yang bangsa Cina lancarkan terhadap bangsa Melayu di dalam syarikat-syarikat swasta milik mereka?   Bangsa Melayu hanya layak menjadi “balaci” mereka dengan memegang jawatan yang tidak ingin disandang oleh mereka. Namun rupa-rupanya, niat untuk terus menganiaya bangsa Melayu masih cukup menebal sehinggakan mereka mahu bangsa Melayu yang mencari rezeki di dalam sektor awam juga ditindas.  Ini merupakan perangai “komunis Bandar” setelah kerajaan Berjaya menghapuskan saki baki komunis di dalam hutan Negara kita.

 

Kekangan terhadap kebiadapan berterusan DAP harus ditangani oleh semua pihak yang bertanggungjawab. Kerajaan Barisan Nasional, UMNO, Ngo-ngo dan bangsa Melayu sendiri harus bangkit secara berhemah menangani sikap biadap ini demi memastikan Negara sentiasa berada didalam keadaan aman dan tenteram. Sikap apologetik setiap kali mempertahankan kedaulatan dan maruah bangsa Melayu perlu dihentikan.  Jihad perjuangan kita demi agama Islam, bangsa Melayu dan tanahair.



« (Previous News)



54 Komen to Hina Melayu : DAP Berani Terus Biadap, Salah siapa?

  1. cinababi says:

    Cina memang BABI!!! BABI!!!

  2. alimedanbaru says:

    orang Cina Malaysia mesti belajar apa yg telah berlaku di Indonesia beberapa tahun yg lampau dimana bangsa Cina ‘dibantai’ oleh penduduk pribumi dan menjadi pergaduhan kaum/agama. Peristiwa 13 Mei 69 nampaknya tidak dapat memberi kesedaran kepada DAP bagaimana mahu menghormati orang MELAYU DAN MEMAHAMI PANTANG LARANG ORANG MELAYU.Sebenarnya Malaysia sedang menunggu letupan gunong berapi kemarahan orang Melayu terhadap Cina. MENGHINA BANGSA DAN MENGUSIK AGAMA ORANG MELAYU sudah cukup menjadi sumbu untuk meletupkan bom jangka yang sedang menuju sampai ke sasaran belerangnya.Apakah orang Cina mahu letupan itu berlaku?

    • zarman says:

      DAP tak akan heran…. selagi lebai mangkok hayon pas dok sokong mereka. Ini adalah fakta.

    • Anwar Baida says:

      orang Cina Malaysia mesti belajar apa yg telah berlaku di Indonesia beberapa tahun yg lampau dimana bangsa Cina ‘dibantai’ oleh penduduk pribumi dan menjadi pergaduhan kaum/agama.

      Ini membuktikan satu pekara yang Kamu Tak faham Di mana Indonesia dilanda malapetaka yang dahsyat disebabkan pembunuhan dalam kalangan orang cina oleh peribumi. Ini merupakan satu balasan . Adakah pekara ini membanggakan . Tambahan pula ini merupakan satu sikap cemburu dalam sebahagian orang melayu yang hidup dalam keadaan gelap. Tak mahu terima hakikat. Kehidupan lebih kepada zaman 1870.

  3. TUBIR says:

    Perkara yang terjadi Indonesia tidak akan terjadi diMalaysia kerana kerjaan yang ada hari ini hanya berani bertindak kepada orang orang melayu saja /.Pada bangsa lain walaupun ternyata menghina bangsa melayu dan Ugama islam tetap tidak diambil tindakan.Sudah jelas dan teramat terang terang DAP menanam sikap perkauman yang melampau.
    Ada kemungkinan orang orang Melayu terpaksa bertindak cara bersendirian dan seolah olah kurang siuman untuk membelasah orang orang cina .Beginlah malangnya orang orang Melayu bila mempunyai pemimpin yang tidak berani dan penakut.Itu pun orang orang Melayu didalam UMNO masih tidak sedarkan diri lagi ,masih mahu menjunjung pemimpin yang lemah .Saya menyalahkan UMNO kerana UMNO berada didalam kerajaan yang memerintah .UMNO itu Melayu ……Kalau orang cina menghina Melayu itu bererti menghina UMNO……..kenapa orang UMNO berdiam diri ?Pemimpin UMNO baik majlis tertingi tak sepatahpun membantah atau mengambil tindakan .Merika semakin kurang ajar dan biadap kami dah hilang sabar…….Mana zahid,hisham dan safie kenapa tak bersuara lepas PAU…..kenapa dadi tikus……siapa lagi yang orang Melayu nak harapkan?Nak harapkan KJ ?….tunggu malam sikit…..mampos sampai hari kiamat pun mamat ni tak akan membela nasib Melayu…….
    Memang betulah cakap cakap orang kebanyakan pemimpin UMNO ni kaki makan duit dan nak kumpul harta untuk kayakan diri sendiri dan memperalatkan orang orang Melayu.Siapa lagi orang melayu nak harapkan?nak harapkan PAS atau PKR baik tak payah ……nak urus diri sendiri pun tak mampu .

  4. raplahjinggaa says:

    umno sememangnya bodoh!
    stupid umno!

    • raplahjingaa says:

      Hang type lah UMNO stupid sejuta kali pun…hang akan tetap tonggong !! dan UMNO tetap memerintah negara !!

      • mek esah says:

        tang umno tetap memerintah negara ni le yang jadikan negara ni tak maju2

        • WTF says:

          Bila PAS nak betulkan pembekalan air bersih kat Kelantan???

          Takkan nak tunggu Christmas kot???

        • kobin says:

          ko buta ke apa malaysia macam ni ko kata tak maju..kalau kawan ko kat kelantan tu tak maju mungkin la jugak..sebab asik goyang kote je kejanya..

        • bangKano says:

          mek esah weiii…mu tok sah nak gebang melambung lambung la. La ni Malaysia di bawah pentadbiran bijak UMNO/BN dah mengeluar kan beratus ribu cerdik pandai anak anak melayu & bumiputra yang terdidik di pusat pengajian tunggi sejak 56 tahun setelah merdeka. Tu kan ka tanda aras kemajuan mek esah oiii…? Anak anak pemimpin & penyokong hamPAS serba hampeh tu pun dah ghamai berpendidikan tinggi sampai keluaq negagha termasuk Mesir,Jordan dll hasil produk sistem pendidikan negagha. Anak anak Kelate jugak dapat meraih kemajuan..dah ghamai mereka jadi pegawai tertinggi sektor awam & swasta apa lagi usahawan terbilang mampu memilki beberapa buah banglo & kenderaan mewah. Napa hang tak bangga semua tu mek esah…ni hasil dari sapa..? Bukan ka kebijakan pemimpin UMNO menerajui negagha ni hingga mencapai kemajuan ekonomi & pendidikan. Kalo nak haghap kan pemimpin hamPAS seba hampeh tu ntah bila agak nya….nak menang PRU pun susah keghana oghang melayu sendiri pun dah kurang yakin ngan kewibawaan para pemimpin serba hampeh hamPAS penuh toksik. Dalam PRU13 hamPAS hampeh tu cuma dapat 21 keghusi parlemen jerr tu pun dah ghuyub 2 kerusi,berbanding ngan UMNO dah bertambah 9 jadi dapat 88…tu kan semua sokongan padu melayu isle/bumiputra terhadap kecekapan UMNO ?

          Coba hang kaji kurang 2 kerusi jadi 21 tu meropa kan satu kemajuan ka oleh hamPAS penuh toksik tu hah..? UMNO plak bertambah 9 keghusi…bukan ka tu satu kemajuan jugak kan…. termasuk program pembangunan insaniah untuk memberi pengetahuan terbaru & ilmu tahap tinggi kepada rakyat nya.

          Kalo dah tongong tu tongong jugak la sepanjang hayat…tak dapek den nak menolong ek….!!!

    • gambus says:

      inilah taktik puak DAPigs , dah takde fakta hanya mampu menyalak macam anjing jee

    • Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

      Niky Ajis BIAWAK TUA..Lim Kepala Sial..Anwar SI Peliwat..Ni semua pemimpin BODOH PR yg ko sanjung sangat tuu..

      • mek esah says:

        depa belum terbukti bodo…tapi yang tentu tak cerdik nya pemimpin umno yg menyebabkan sebahagian besar bangsa cina dan india generasi baru di msia tak pandai cakap melayu…..kalau cakap pasal agama tak payah cerita le….

        • kobin says:

          yamg terbukti bodoh kan mek esah..sebab bodohlah dia asik salahkan org..kalau dia cerdik tentu dia bagi idea untuk mengubah segalanya..bodoh macam cibaii

    • kobin says:

      kalau umno bodoh maknanya bapak ko bodohlah…kan bapak ko umno dari dulu kini dan selamanya..

  5. Anak Lenggong says:

    BOSS MYKU..Sila campak keluar forumer raplahjinggaa (double G)..sebab meninmbulkan kekeliruan.

    Berbalik kepada isu diatas, sabenar nya Cina tak berani nak angkat muka sekiranya menteri yang jaga KDN dulu bukan saorang yang lembik serta Cina tidak mendapat sokongan daripada melayu yang tak sedar diri..disebabkan tamakkan kuasa dan rasa dengki terhadap kejayaan kaun sebangsa dan seagama..melayu2 ini menyokong dan tunduk dengan segala apa juga tindakan DAP tampa mengambil kira kesan kepada bangsa dan agama yang mereka anuti..

  6. raplahjinggaa says:

    umno terus bodoh untuk memperbodoh rakyat Malaysia!

    • raplahjingaa says:

      Rakyaat malaysia ahli DAP dah memang di lahirkan tonggong, itu atas kepercayaan hukum karma mereka, sebab mengikut kepercayaan agama depa, di dunia sebelum ni depa ni semua babi yang lari dari kandang, di sumpah oleh taukeh babi, lalu mereka di lahirkan kembali sebagai manusia tonggong dan terencat akal.

      • zarman says:

        Bro… syabas, sebab ada yang dah cuba menjelma diri menjadi raplahjingaa, ini bermakna mereka amat terasa dgn komen hang sehingga sanggup menyamar! kah kah kah!!!.
        Tapi yang lebih penting ialah puak ni takkan menerima kebenaran… tetapi islam sanggat mengutamakan kebenaran.

    • kobin says:

      ko je yang rasa dibodohkan sebab ko dilahirkan sebagai bodoh sampai ke akhir zaman..masa bapak ko main dulu lalu bontot kot sebab tu ko bodoh ..

  7. Anak Lenggong says:

    dah takde dikalangan melayu PAS yang masih menghormati Nike Ajis sebab kuasa dia dah ilang..sekarang ni bila melayu PAS dinegeri lain berjumpa ditengah jalan mungkin mereka sepak je saperti kain buruk..
    Tapi disini aku nak tunjuk hasil product yang diturunkan mengikut lunas undang2 amanat hj hadi..sebab ianya kekal sampai sekarang ni dan aku mintak BUJUK tolong komen mengenai perkara ini mek esah ngan moo lembu tak payah laa sebab nak ulas pun tak reti..so kalian lihat sahaja entry ni..
    http://theunspinners.blogspot.com/2013/10/cakap-saja-poliik-harmoni-masih.html
    Kejadian ini berlaku sewaktu Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dalam rangka kempen untuk calon UMNO-BN di Sungai Limau telah berhenti untuk bersolat Zohor di Masjid Kampung Sungai Dedap. Lebih kurang 250 orang jemaah jadi makmum Muhyiddin Yassin.
    Ketika jemaah yang lebih ramai bersolat dengan berimamkan Muhyiddin Yassin, beberapa orang pengikut PAS pula berdiri tercangak-cangak dan tidak turut mengangkat takbir dan bertakbiratul ihram walaupun pada ketika itu, Muhyiddin baru berbuat demikian. Sebaliknya, para pengikut PAS tersebut menunggu-nunggu seseorang dari kalangan mereka untuk bersolat Zohor berjamaah.
    Dan itulah yang mereka lakukan di saf bahagian belakang!
    BIla dipersoalkan kelakuan ini hasil daripada tarbiah dan amanat Hadi PAS seringkali menafikan yang mereka menyuburkan budaya solat dua imam, bermufarakah ketika solat kerana fahaman dan akidah politik yang bertentangan, serta menganggap orang bukan PAS kufur dan tidak sah bersolat di belakang imam UMNO.
    Tetapi berlainan dengan orang UMNO boleh berimamkan sesiapa sahaja, walaupun imam berkenaan TOTOK PAS. Didalan sembahyang perkataan ‘SUBHANALLAH’ yang dituturkan pada ketika imam melakukan kesilapaan bacaan pun, diperlahankan dan dilembutkan agar tidak mengganggu jemaah yang lain. Berbeza pula dengan orang PAS… bukan sahaja bermufakarah sekiranya tahu imam adalah orang UMNO, bahkan sanggup melakukan solat dua imam di dalam masjid yang sama… sepertimana yang berlaku di Masjid Kampung Sungai Dedap sebentar tadi.

    • system baru says:

      aku bersolat di saf di belakang peminpim pas..tapi kenapa ahli pas tak nak solat saf peminpin unmo nampak sangat ajaran parti ajaran sesat,,jika mereka perkara ini berlaku lagi,aku harap jabatan agama islam ambil tidakkan pada mereka ini, kita perlukan perpaduan dalam islam bukanya parti politik

  8. raplahjinggaa says:

    Anak Lenggong bodoh!

  9. Matatelinga Gomen says:

    Kit Siang ingin halau melayu bukan hanya skarang. Kit Siang sudah pun halau semua melayu masa dia merusuh May1969 dulu lagi.

    Dia akan berterusan dengan cita2 dia , tambahan sekarang dia disokong oleh melayu sendiri. Bangsa yang pernah dihalaunya dulu.

    Mereka akan menghina dan menghina. Mereka tidak akan memohon maaf kerana diakhir episode kerajaan yang akan mintak maaf, sebagai budak cina yang nama Namawabee di Johor.

    Nazri beri red carpet . Nazri jugak mohon maaf teresak2 dgn budak cina itu. Lepas itu budak cina itu diberi credit facility utk buat filem.

    Istemewa sekali.

  10. Jambol says:

    Tidakkah kerajaan sedar ramai Melayu yang terpengaruh dan tersesat sekarang ? Banyak media-media, termasuklah yahoo, news.google, Malaysia Kini, the Malaysian Insider, Free Malaysia Today dan Malaysia Chronicle, menyebarkan berbagai bentuk berita dan penulisan yang secara langsung dan tidak langsung mengembangkan fahaman yang menjahanamkan negara ini.

    Jika mereka berkuasa, apakah dapat Melayu bersuara lantang lagi ? Sudah pasti, seperti yang berlaku di Singapura, mulut Melayu yang tidak mengikut telunjuk mereka akan dicantas dengan pantas.

    Tetapi kerajaan kita hari ini takut berbuat demikian, dan ini menggalakkan dan memudahkan lagi anasir-anasir ini menghebahkan fahaman mereka. Kononnya untuk kebebasan, atau apapun sebabnya, yang tidak diterima oleh masyarakat pengundi sehingga sekarang ini masyarakat pengundi menganggap ramai menteri sekarang yang bahalul dan lupa membawa otak mereka bila datang bertugas di pejabat.

    Sudahlah, hentikanlah memberi kenyataan kosong. Orang ramai sudah muak dah. Kita mahu lihat tindakan tegas dan berani; bukan berani kepada orang Melayu saja, macam orang yang pegang keris dulu tu; lepas itu apabila dikecam, misai dia pun jadi senget.

  11. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Kalu diorang boleh Hina Agama Islam,Hina Melayu,Hina RAJA,Hina Pemimpin Melayu(Najib Razak)…Kenapa kita x mau hina pulak pemimpin diorang??
    Marilah kita semua hina dan tentang habis-habisan pemimpin PR yg jijik lagi kotor..jangan kita biar diorang pijak orang Melayu..

  12. Anak Lenggong says:

    raplahjinggaa says:
    Anak Lenggong bodoh!
    5:57 PM on October 26, 2013

    kAH KAH KAH…WOII..BANGANG KALAU PENAKUT DAN TAK RETI NAK BUAT ULASAN TAK PAYAH LA GUNA NAMA ORANG LAIN …MEMANG DASAR KO ANAK KURANG AJAR DAN BANGANG KAKI PENJILAT BONTOT NUAR DAN TAIK KIT SIANGG…KAH KAH KAH..KO TERUS MEREMPAT LAA DINEGERI MELAYU NII..

  13. alimedanbaru says:

    walaupun tak mungkin terjadi, Melayu sesungguhnya akan menjadi kuat dan kukuh dinegara ini kalau UMNO berperanan sebagi parti Politik Melayu sementara PAS pula bertindak sebagai NGO Islam yg besar dan berpengaruh seperti Nahdatul Ulama di Indonesia.Adalah malang kebanyakan NGO Islam yg kuat dinegara ini akhirnya condong kpd parti politik tertentu seperti ABIM hingga akhirnya hilang kredibiliti dan tidak dihormati.

    Pas mahu jadi parti politik dimasa yg sama nak tunjuk perjuangkan agama, akhirnya demi kepentingan politik, Pas menjual dan melacurkan agama demi mahu kejar kuasa.Yang dikejar tak dapat dan yg dipeluk jatuh berciciran.

    Aku faham pertimbangan kerajaan yg mesti melihat pelbagai sudut apabila mahu membuat keputusan atau tindakan. Yang malang nya dinegar ini Jabatan Peguam Negara dilihat amat lemah untuk mengambil tindakan keatas ribuan lapuran polis yg dibuat yg akhirnya kerajaan yg dipersalahkan. Bukankah undang-undang yg mengawal kesejahteraan negara. APABILA PERLAKSANAAN UNDANG2 LEMBAB MAKA RAKYAT AKAN BERCAKARANSESAMA SENDIRI KERANA KETIDAKPUASAN HATI TIDAK ADA KEPUTUSAN MUKTAMAD..APABILA KERAJAAN MAHU BERKECUALI, PEGUAM NEGARA PULAK YG LEMBAB.. SALAH SIAPA?

  14. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Kenapalah Jepun dulu x bunuh abis Cina-cina ni..?Bila anak-anak depa dah besar macam nih jadinya..cucu x reti cakap Melayu,Bapa pulak bekas Komunis,Datuk pulak bekas PENDATANG dari CHINA berjiw komunis..

  15. bangselabuk says:

    Ni sume salah si bebal pak lah laaaa

  16. tony gunawan says:

    Anwar Perez Shalom Ibrahim bodoh lagi bodoh!

  17. tony gunawan says:

    lu ingat jepun hanya bunuh cina saja tak bunuh melayu!

  18. Pak Malau says:

    UMNO sekarang sudah banyak berubah.Pemimpinnya dah bercakap fasal mengambil jalan tengah, nak menukar DNA dan sebagainya.Ini tentunya untuk kebaikan UMNO dan Melayu.

  19. Mat Panjang says:

    Silap siapa? Silap pemimpin semua parti politik dan sebilangan ramai rakyat kerana (1) Tidak dapat menjelaskan dan menerangkan sejarah Malaysia, ralyat Malaysia dan Perlembagaan Malaysia; (2) sebilangan rakyat yang menyokong DAP tidak mahu memahami sejarah, Perlembagaan dan jurang perbezaan dalam bidang ekonomi antara kaum di Malaysia; (3) ada rakyat yang pentingkan meritiocracy tidak mahu mengitiraf adanya rakyat miskin dan berpendapatan rendah di Luar Bandar dan di Bandar.

    UMNO/BN perlulah memberi penerangan dan ingatan serta membrri faham itu semua.

    • Jambol says:

      Mat Panjang, masalah asasnya ialah kita selalunya memikirkan alasan, bukannya penyelesaian, bila menghadapi masalah.

      Walau sebanyak mana penjelasan diberi agar mereka memahami Perlembagaan, budaya dan sebagainya di negara ini, kalau mereka telah membutakan mata, memekakkan telinga, menutup hati dan menyuburkan niat jahat mereka, kita tidak akan berjaya.

      Jika kita tidak sedar lagi yang kita ni dibodohkan, jangan terperanjat ke atas apa yang akan terjadi kepada ugama dan bangsa Melayu.

      • Mat Panjang says:

        Jambol, Jadi apa cadangan anda untuk menyelesaikan isu ini – isu Melayu dihina (dengan berbagai cara dan dalam banyak hal dan perkara}. Boleh Jambol beri cadangan dan cara supaya kita dihina dan tidak diperbodohkan seperti dalam pengurusan dan pentadbiran, dalam perniagaan, dalam mengurus restoran, kedai makan dan minuman, menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai kakitangan kerajaan atau dalam sektor swasta, dalam pertanian dan penternakan, dalam kesihatan dan kebersihan, dalam pembuatan dan pengeluaran (manufacturing and production), dalam perumahan dan pembangunan (housing and construction), dalam IT dan eletronik, dalam import/eksport dan bermacam-macam lagi lah seperti dalam perusahaan dan perniagaan dimana penglibatan kita orang Melayu selalu dipertikaikan.

        • system baru says:

          jawapan mudah aje tetep syarat syarikat antarabangsa melabur di malaysia di bahagian hr human resources mesti orang melayu 60% ini biarkan oarng cina berkuasa di hr…cina2 hr ini latak orang melayu di bahagian stor dan bahagian tak untung orang melayu dan orang cina2 ini diletak bahagian promosi dan bahagian ada komisen mana orang melayu tak miskin

          • bangKano says:

            Bercakap pasai pelaboran langsung asing/fdi ni ada la satu isu yang rumit di selesai kan. Setiap syarikat asing yang di tubuhkan di negagha ni,depa mau kan ekuiti sekurang kurang nya 41% tu pun kurang menarik bagi syarikat multinasional/msn. Semua syarikat multinasional ni mau ekuiti melebehi 51% kalo leh 100%. Kalo la pegangan ekuiti syaikat asing ni melebehi 51% bermakna kuasa & hak depa dah mengatasi pegangan anak tempatan/kerajaan. Syarikat multinasional ni akan buat peraturan sendiri yang mesti di patuhi oleh kerajaan & para pekerja tempatan…kalo kerajaan enggan terima syarat & terma ni depa akan tarik keluaq pelaboran depa pergi ke tempat di negagha lain yang lebih rendah kos buruh,sumber alam & komponen pengeluaran. Jadi sapa yang rugi….? Kerajaan sentiasa mau kan kemasukan pelaboran terus asing/FDI ke negagha ni untuk mengembang kan pertumbuhan ekonomi dalam negeri dan serantau apa lagi global.

  20. bujuk says:

    Kalau betul nak hentam, hina dan seumpamanya… kenalah PM/TPM atau menteri kanan yg. bersuara. Paling penting pastikan perkara tersebut BENAR dan TEPAT. Setakat ni yg. berani Nazri Aziz dan Aziz (sri gading- dulu) jeee… tapi dia ni bodoh sombong. Benda yg. d tegur tak kena.. last malu sendiri.
    Pernah dia tegur K.Pengarah JPJ ke, dia kata gaji mereka kita(menteri) yg. bayar. Kes anak dia beli rumah.. dia kata dia yg. bayar gaji anak dia.(sedangkan dia pun tak mampu pada dasarnya beli rumah juta2… inikan pulak anak dia).
    Aziz pulak tegur KM melaka biarkan Sultan Kedah jalan kaki p stadium sampai bung mokhtar pun bosan. Lagi satu dia nak campak Hattan ke laut pasal nyanyi apa tah.
    Itupun tegur orang melayu la…. cina tak jugak.

  21. Mat Panjang says:

    Politik kadang-kadang mereka kata seperti satu perlawanan, satu permainan seperti main badminton, main ping pong dll permainan.

    Bila DAP smash bola ping pong maka UMNO/BN kenalah smash balik dengan kuat, betul dan tepat. Barulah boleh menang dan dapat tepukkan dan sokongan padu.

  22. bujuk says:

    Baru2 ni timbalan menteri pelajaran kata Ibadah Qorban tal boleh d lakukan d sekolah. Ini adalah kenyataan biadap MIC pada Islam… apa tindakan UMNO? diam saja ka? atau diam mengiakan.

    • system baru says:

      orang india tak dijampum pun, kanapa kau nak bising dap, kerajaan dah terangkan dipalimen pun

    • system baru says:

      orang india tak dijempum pun, kanapa kau nak bising dap, kerajaan dah terangkan dipalimen pun

    • system baru says:

      jangan lupa mb khalid selangor benarkan ternak babi selangor kerana disokong dap

    • bangKano says:

      Kata kata timbalan menteri pendidikan tu memang betoi…sekolah ada lah institusi pembelajaran & pengajaran secagha formal bukan tempat penyembelihan haiwan. Ni semua kesilapan gurubesaq/pengetua sekolah tersebut mengguna kan sekolah untuk tujuan amali lain. Bagi subjek sains ada di khas bangunan makmal…subjek sains domestik ada di sedia kan ruang khas untuk masakan. Tapi tang menyembelih haiwan lum lagi ada tempat khusus penyembelihan yang di sedia kan oleh JKR ato kementerian lain.Sebab subjek menyembelih haiwan lum lagi ada kurikulum nya..cuma subjek agama islam ada sentuh pasai makanan halal & haram secagha teori jerrr.. tapi tak dak sesi amali macam sains tu.

      Ni la keganjilan yang di lakukan oleh pihak pentadbiran sekolah berkenaan…memang patut di kritik oleh pembangkang. Pembangkang akan ambik peluang jika ada kelemahan pentadbiran kerajaan. Jadi kan isu ni sebagai teladan…..!!!!

Leave a Reply

Threesome