Menu Utama

Bekas Pensyarah dan Guru Pondok Diumum Calon BN DUN Sungai Limau

YAN 21 Okt – Bekas Pensyarah Kanan Jabatan Kemasyarakatan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr. Ahmad Sohaimi Lazim diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Sg. Limau.

Nama Dr. Sohaimi, 52, diumumkan oleh Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Majlis Pengumuman Calon BN yang diadakan di Bilik Gerakan BN PRK Sg. Limau di sini hari ini.

Selain bekas pensyarah, Dr. Sohaimi juga merupakan bekas guru sekolah agama rakyat, Pondok Pak Ya yang terletak di dalam DUN Sg. Limau ini.

Beliau kini Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Jerai.

Turut hadir pada majlis itu Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir dan kepimpinan BN yang lain. – UTUSAN ONLINE

Profile
NameDr. Ahmad Sohaimi bin Lazim
PositionPensyarah Kanan
Faculty/CentreFakulti Sains Kemanusiaan – Jabatan Pengajian Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan
Telephone No.05-4505103
Emailasohaimi@upsi.edu.my
[ Click here to view the details ]
Qualification
Ijazah Doktor Falsafah – Pengajian Malaysia (Tamadun Asia (Jepun)) Universiti Sains Malaysia(2008)

Sarjana Sastera (Pengajian Peradaban) – Pengajian Peradaban (Tamadun Islam dan Asia Timur) UM(2000)

Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan Dengan Kepujian – Sains Politik ( – ) USM(1998)

Field Of SpecializationTITAS
Research Interest1. Hubungan Malaysia-Jepun pasca merdeka 2. Politik Malaysia kontemporari

Professional Affiliation
RoleProjectOrganisationDate
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERAhli Jawatankuasa Perancangan Akademik FakultiUPSI20/08/2010 to 20/07/2012
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERAhli jawatankuasa pengajian siswazah fakultiUPSI20/08/2010 to 20/07/2012
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERAhli Jawatankuasa Pembangunan Fakulti Sains KemanusiaanUPSI20/08/2010 to 20/08/2011
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERAhli Jawatankuasa Penyelidikan dan Penerbitan Fakulti Sains KemanusiaanUPSI20/08/2010 to 20/08/2011
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERAhli Jawatankuasa Teknikal (Kewangan ) Fakulti Sains Kemanusiaan.UPSI20/08/2010 to 20/08/2011
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERSemakan kurikulum Pengajian MARAMajlis Amanah Rakyat (MARA)18/10/2011 to 21/10/2011
AHLI / MEMBER-Persatuan Sains Sosial13/09/2011 to 13/09/2012
PENGERUSI / CHAIRMANPenilai manuskripDewan Bahasa dan Pustaka09/03/2012 to 08/04/2012
AHLI JAWATANKUASA / COMMITTEE MEMBERSeminar Kebangsaan Perpaduan NasionalMajlis Profesor Negara08/12/2011 to 14/11/2012

Selected Research
Registered Research with Research Management Centre (RMC)
NoResearch Title
1BIOGRAFI TOKOH UPSI DARI PERAK 1922 – 1960-AN
2Dasar dan Kesan Pendidikan Jepun di Tanah Melayu 1941 ? 1945
Unregistered Research
NoResearch Title
1Dasar Ekonomi Baru 1970-1990: Perspektif Sejarah
2Dasar dan kesan pendidikan Jepun di Tanah Melayu 1941-45.






25 Komen to Bekas Pensyarah dan Guru Pondok Diumum Calon BN DUN Sungai Limau

  1. baba says:

    takbirrrrrrrrrrrrr.
    kita langgar pas di sg limau.

    • mRsTURDY says:

      Itu dia!!!Bekas guru di Pondok Pak Ya! Sapa tak tahu pondok Pak Ya? Pondok Pak Ya banyak melahirkan ulama2/ustaz2 di kawasan utara ni. Apapun jika tuan-tuan berhasrat datang ke Sg Limau untuk berkempen boleh juga kita ahli2 myKMU buat gathering di sini.

  2. raplahjingaa says:

    Majoriti kemenangan pembangkang merosot setiap kali PRU DUN sungai limau, walaupun secara tradisi DUN Sungai Limau adalah kubu kuat PAS, pertembungan kali ini akan menjadi sengit, PAS akan berkempen sendirian, mungkin di bantu sikit oleh jentera PKR, DAP seperti biasa di kawasan melayu di Kedah hanya akan menyalak dari jauh, kehadiran mereka hanya akan membuat bakal pengundi melayu meluat, tak kira dari UMNO mahupun dari PAS..dan DAP sedar atas kenyataan itu.

  3. bujuk says:

    Alhamdulillah… akhirnya UMNO nak juga ambil calon agama. Harapnya bukan sekadar nak menang saja… kemudian Nasihat agama dari calon d bakulsampahkan pulak. Inilah fungsi PAS, menjadikan UMNO lebih Islamik. Aku kesian bekas Imam Masjid Negara terus tenggelam tampa apa2 fungsi lepas masuk UMNO. Sorang lagi bekas pemimpin PAS yg. juga vice presiden TM yg. lawan DSAI. Mereka tidak d pandang UMNO bila kalah, walaupun berkualiti.

    • WTF says:

      Fungsi PAS???

      Lol, kalau camtu PAS tak payah buat party politik…

      PAS jadi NGO jer cukuplah, betul tak Bujuk???

    • raplahjingaa says:

      Fungsi PAS ??? fungsi PAS hanyalah kutip derma, kutip derma, kutip derma…

    • gambus says:

      Fungsi PAS hanya melacurkan agama , mmempermainkan hudud , mempermainkan hukum halal haram , kutip derma daripada pencacai mereka yang miskin , apabila kepentingan politik mereka tergugat berbanding isu agama mereka ni sanggup buang nasihat ulama PAS!!! Malah orang yang membongkar aktiviti murtad di Selangor pun kena buang !!!

      itulah fungsi PAS yang dulu haram kini jadi halal , dulu kerajaan yang negeri mereka ada jual arak , disko dan judi tu adalah murtad dan kafir .. bila mereka berkuasa semuanya dah jadi HALAL !

    • sireh ke gagang says:

      nk termuntah baca ayat , “inilah fungsi PAS” .

    • alimedanbaru says:

      inilah masaalahnya sudut pandangan Pas yg melihat kerja agama adalah ceramah politik yg menyelitkan ayat Quran sahaja. kalau UMNO/BN nuat pembangunan dan sediakan keselesaan rakyat itu bukan kerja Islam? UMNO/BN sediakan pendidikan berkualiti itu bukan kerja Islam? BR1M tu pun kerja Islam yakni memberi sumbangan kpd rakyat yg sepatutnya terima. Dll lagi. Aku dari dulu kata, PAS HANYA BACA QURAN, TETAPI UMNO LAKSANAKAN SURUHAN QURAN. Siapa lebih dlm hal ini? bujuk, kamu melihat Islam dlm pemikiran berkelas sampah..

      • bujuk says:

        Salah tu… PAS bukannya CERAMAH, tapi DAKWAH ISLAMIAH, sambung tugas2 Nabi. Politik adalah sebahagian drpd. nya.. bukan segalanya. Kita sokong pembangunan, permodenan, kebajikan tapi pastikan ikut SYARIAT, TAK MELALAIKAN dan jauh dari MAKSIAT. Senang kata AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR.

        • gambus says:

          sKQh Islamiah kat mana tu ??? melalak buat cerita fitnah !!! melalak doakan kehancuran sesama Islam !!! melalak apa yang orang buat tu haram TAPI bila PAS buat semuanya jadi HALAL

          tak perlu kau nak tunjukkan lidah syaitan kau dan nak samakan perjuangan PAS yang bersama puak pro murtad dan pro LGBT sebagai sambung tugas Nabi !!! pemimpin dan pencacai PAS adalah sangat hina !!!

        • WTF says:

          Dakwah Islamiah???

          Cermah politik ada la puak2 PAS ni!!!

          • gambus says:

            ceramah politik dan menipu !! bujuk dapat fugure hutang negara pun hasil ceramah politik PAS , pemimpin kaki penipu , macai pun jadi penyambung lidah penipu .. macam ni nak kata dakwah islamiah ???

          • WTF says:

            Hahahaha

            Dalam ceramah “agama” dikelolakan PAS, sempat cerita jumlah hutang negara!!!

            Yg bagi ceramah “agama”tu, bukan tahu apa2 pun pasal ekonomi, setakat tahu songlap duit derma, puak2 ni pandailah!!!

          • gambus says:

            jangan terkejut saudara WTF , macam-macam cerita kalau kita pergi dengar ceramah orang PAS , penceramah mereka akan menyalak dan memaki hamun .. kat ampang ni berapa banyak punya ceramah sampai nak bagi ceramah pasal audit pun ada kakakakakakaka yang kelakarnya bila kita tgk taraf pencacai macam bujuk yang kuat menpu tu , macam tulaa taraf penceramah mereka !!!

            Aku tak nampak pun mengenai dakwah Islam , yang paling kecewa ialah tak dapat pergi ceramah PAS dengan tajuk “Adakah DAP anti Islam dan anti Melayu” .. memang haramjadah puak PAS ni !!! yang ni kalau pergi lagi lawak tapi apakandaya

    • anakbochek says:

      Kalau dulu aku percaya fungsi PAS untuk jadikan UMNO lebih Islamik tapi sekarang fungsi PAS tidak lebih sebagai pak sanggup dan budak suruhan DAP / PKR. Dengan kata lain PAS ni dah macam “erectile dysfunction” je.

  4. alimedanbaru says:

    apa pun Dr Ahmad Suhaimi tetap bertaraf Tuan Guru/ulama.. kan ilmu Allah ni luas, takmesti pandai tafsir ‘kitab’ saja Tuan Guru , pandai ilmu kemasyarakatan dan ilmu kemanusiaan juga Tuan Guru, amacam Aji Adi/ Nik Aziz..UMNO dah lantik ulama, Pas camna?

  5. Kayu says:

    PAS akan menjadi hampas kelapa serta jatuh tertiarap dalam pilihanraya Sungai Limau ,kalau nak tengok bagaimana PAS akan tersungkur dalam PRU 14,Sungai Limau adalah petunjuknya,,,.parti Kaldai ni pasti dibiar terkontang-kanting keseorangan oleh tuan mereka iaitu Dog And Pig,..dengan reputasi mereka sebagai pejuang negara Kristian tegar,kalau masuk kempen kawasan Sungai Limau pasti akan membuatkan PAS sendiri gelisah dan tidak keruan, macam kena miang buluh ,…

  6. omega says:

    Terbaik.. semoga Allah memberkati dan memenangi BN pada PRK ini

  7. […] See more here: Bekas Pensyarah dan Guru Pondok Diumum Calon BN DUN Sungai Limau […]

  8. shwan says:

    Saudara di dalam UMNO, saya bukan ahli UMNO tetapi saya pejuang agama, bangsa dan negara dalam banyak perkara yang saya lakukan.

    Saya suka jelaskan sekiranya pemimpin pemimpin UMNO bermula di peringkat akar umbi sehingga ke atasan minat membaca dan mengkaji tentang ilmu Islam sudah pasti pemimpin UMNO boleh berdepan dengan pemimpin PAS.

    Misalnya isu rasis atau perkauman, perjuangan asabiyah, yang selalu digunakan oleh PAS jika dirujuk kitab ulamak muktabar seperti imam hasan al banna dan ibnu khaldun, mereka telah membenarkan asabiyah dan perkauman demi menguatkan umat melayu yang beragama Islam kerana dengan kuatnya melayu maka akan kuat juga Islam kerana melayu dan Islam itu telah sinonim. Oleh itu apa yg dibawa oleh umno adalah masih syarie termasuk method umno berkawan dengan MCA adalah lebih dibenarkan berbanding dengan PAS berkawan dengan DAP kerana mudharat DAP lebih besar berbanding MCA yang boleh tunduk mengikut keputusan pemimpin UMNO walaupun MCA berbuat bising sana sini kadang kadang, sedangkan DAP pula mahu memimpin PAS dan tidak pernah mahu tunduk sedikit pun kepada pimpinan PAS.
    ini semua orang PAS tahu dan maklum tetapi malangnya orang UMNO tidak ada ilmu dan tidak tahu apa yang mereka sedang teruskan hari ini adalah suatu ijtihad oleh pemimpin Islam dan melayu pada masa dulu bila berunding dengan British demi menyelamatkan tanah melayu daripada terus dijajah.
    Maknanya dalam situasi dihimpit oleh kuasa besar penjajah British itu para pemimpin melayu masih dapat mempertahankan Islam yang masih berbaki sedikit itu dan memebebaskan umat Islam daripada terus dicengkam oleh Penjajah.

    Cuma UMNO telah melakukan kesilapan dosa korupsi dan maksiat namun sekiranya ini boleh diperbaiki dan dibuktikan pemimpin UMNO yang dipilih tidak akan melakukannya maka UMNO adalah lebih baik daripada PAS. Wahai pemimpin melayu, bacalah dan buatlah kajian supaya anda akan menjadi pemimpin yang boleh membela masa depan umat melayu Islam.

    • badrole amin says:

      kepada sdr shwan…

      perkataan ‘assobiyah’ tidak patut dan tidak sesuai digunakan bersama bila memperkatakan tentang memperjuangkan Bangsa Melayu yg sinonim dgn beragama Islam

      mungkin penerangan ringkas dlm video dibawah dapat memberi pencerahan akan perbezaan maksud ‘assobiyah’ dan memperjuangkan sesuatu bangsa utk memastikan agama Allah iaitu Islam terus dapat ditegakkan dan dimartabatkan seperti yg dilakukan oleh UMNO

      http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=c1WilcJGids

      kalau totok PAS seperti bujuk, mooh dan mek esah ada menonton video di atas, pertanyaan aku kepada mereka:

      ‘siapa’ yg sebenarnya ‘assobiyah’?

Leave a Reply

Threesome