Menu Utama

BR1M : Pembangkang Tertekan Dan Golongan Tidak Layak (kaya) Tentang

Program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) telah berjaya menepati sasarannya.  Pembangkang cukup tertekan dengan pemberian BR1M. Manakala golongan yang tidak layak menerima BR1M (kaya)  pula membangkang  dengan berbagai-bagai alasan.  Golongan yang layak  menerima BR1M (miskin dan majoriti) suarakan kesyukuran.  Isu BR1M memang secara tidak langsung merupakan senjata yang membunuh fitnah dan tohmahan pembangkang.

 

Kita menyedari bahawa pembangkang benar-benar terpukul dengan BR1M yang telah dilaksanakan oleh kerajaan. Namun yang menjadi persoalannya mengapa terdapat segolongan penyokong kerajaan yang tidak menerima BR1M telah bertindak mengeluarkan kenyataan “menghentam” BR1M.

 

BR1M telah membuka mata rakyat Malaysia akan wujudnya subsidi dan bantuan yang diberi oleh kerajaan. Selama ini terdapat hampir 80% rakyat Malaysia tidak sedar akan wujudnya bantuan dari kerajaan yang berbentuk subsidi ekoran dari terlalu lama menerima subsidi dari kerajaan Barisan Nasional   sehingga menganggap itu merupakan harga sebenar tanpa bantuan kerajaan.

 

Lantas mereka yang tidak menyedari dan “tutup mata” akan wujudnya subsidi telah bertindak menyokong parti yang menentang kerajaan.  Langkah kerajaan mengurangkan subsidi yang lebih banyak dinikmati oleh golongan kaya dengan memberikan bantuan kepada golongan miskin yang lebih memerlukan memang amat bijak dan yang penting “membuka mata” akan wujudnya bantuan kerajaan yang selama ini telah difitnah , dicaci dan ditohmah tahap maksima.

 

Apabila kerajaan menarik subsidi yang dinikmati oleh golongan kaya, ini telah menyebabkan rakyat lebih menghargai subsidi  dan bantuan kerajaan. Secara tidak langsung, ini  akan menyebabkan sokongan terhadap kerajaan akan  meningkat  setelah merudum dalam zaman pemerintahan Pak Lah.

 

Sebarang cadangan untuk menghapuskan BR1M  pasti akan menyebabkan sokongan terhadap kerajaan  semakin berkurangan.  Kita harus amat berhati-hati dengan  segelintir penyokong kerajaan yang sebenarnya merupakan gunting dalam lipatan. Disamping itu  Kerajaan harus memperhalusi setiap tindakan dan disusuli dengan penguatkuasaan yang tegas tanpa gentar terhadap ugutan dan ancaman pembangkang.

 

Demi untuk memudahkan dan tidak membebankan rakyat maka kerajaan bercadang melaksanakan pembayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) secara dua peringkat bagi memastikan penerimanya dapat menggunakan wang tersebut secara berhemah dengan berbelanja mengikut keperluan. Ianya  tidak akan diberi  secara tunai tetapi akan terus didebitkan ke dalam akaun penerima. Kerajaan juga sedang melihat keperluan membantu meringankan beban isi rumah yang berpendapatan antara RM4,000 dan RM5,000. Model bantuan tersebut akan diumumkan dalam pembentangan Bajet 2014 pada 25 Oktober ini.

 

Sebelum ini bantuan tunai RM500 diberi kepada rakyat Malaysia dengan pendapatan isi rumah kurang daripada RM3,000 sebulan sementara individu bujang berusia 21 tahun ke atas dan berpendapatan kurang RM2,000 sebulan layak menerima bantuan RM250

 

Isi rumah yang layak (RM500):
(i)       Warganegara Malaysia;
(ii)      Lelaki atau perempuan yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah dengan jumlah pendapatan kasar bulanan
isi rumah RM3,000 dan ke bawah.
> Berkahwin;
> Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan berumur 20 tahun ke bawah;
> Bujang yang mempunyai tanggungan berumur 20 tahun ke bawah (dalam rumah yang sama).
(iii)     Warga emas sebatang kara (berumur 60 tahun dan ke atas, lahir pada tahun 1953 dan ke bawah) dengan jumlah pendapatan kasar
bulanan RM3,000 dan ke bawah.

•   Individu yang layak (RM250):
(i)       Warganegara Malaysia;
(ii)      Bujang (termasuk Balu / Janda / Duda) yang tiada tanggungan, berumur 21 tahun dan ke atas (lahir pada tahun 1992 dan ke bawah)
dengan jumlah pendapatan kasar bulanan RM2,000 dan ke bawah.

 

Tindakan kerajaan untuk  terus memberikan BR1M memang patut dipuji. BR1M boleh menjana ekonomi setempat kerana wang tunai yang diberikan akan digunakan untuk membeli barangan sekali gus meningkatkan aktiviti ekonomi di kawasan berkenaan. Hakikatnya BR1M bukan hanya wang tunai bagi meringankan beban  tetapi juga mampu memberi kesan positif ke atas pertumbuhan ekonomi dan penggunaan domestik. Kedai runcit, pasar tani, pasar malam dan pusat membeli belah akan turut menerima kesan positif daripada program BR1M.

 

 
Sebenarnya kerajaan mengalami transformasi yang amat besar dalam sejarah negara kerana segala tindak tanduk dan perancangan kerajaan akan benar-benar menjurus kepada kebaikan dan nilai tambah terhadap rakyat semata-mata.  Dalam keadaan rakyat yang cukup lantang bersuara menyatakan hak dan lambakan maklumat tanpa sempadan telah mendorong kerajaan berkhidmat untuk rakyat tanpa pilihan. Ini akan dapat menjamin kerajaan yang lebih telus dan cekap.






80 Komen to BR1M : Pembangkang Tertekan Dan Golongan Tidak Layak (kaya) Tentang

  1. Moohyideeeeen says:

    Tun M pun tentang….

    Bukan kita tak setuju sgt, tapi ingat kita bagi makan bukan bagi ‘kail’ untuk dia org cari makan. Kalau golongan yg betul2 daif, kita boleh buat macam tu.

    K-Pop kais RM1.6 mil BR1M dapat RM500 jer….??

    • alimedanbaru says:

      hai Moo salah ke, apabila Allah dah bagi rahmad kepada pemerintahan negara dgn memberi kekayaan dan kemakmoran ditambah dgn ‘dinar’ dalam khazanah negara berlambak-lambak, maka apa salahnya bagi sikit pada rakyat sebagai tanda kesyukuran. kau lupa ke Moo dalam Qurana ada sebut, “KALAU KAMU BERSYUKUR MAKA AKAN KU TAMBAH RAZEKI KAMU TETAPI JIKA KAMU KUFUR SESUNGGUHNYA SEKSAAN ALLAH ITU AMATLAH PEDIH”. Moo sebagai rakyat biasa kamu pun kalau ada lebih bersedekahlah macam kerajaan BARISAN NASIONAL bagi pada rakyat.. lu tak faham ke?

      • bangKano says:

        Ngan Mooo bangang macam lembu ni tok sah la sughuh ikut alQuran…dia bukan paham pun isi kandungan nya tu…dia cuma baca macam burung tiong paham nya tidak.

    • K-pop 1.6 mil tu kalau diberi pun.. bape pihak je dpt?…

      BRIM 500 untuk setiap orang yg layak satu negara… brapa semua tu?…

      nak buat perbandingan pun tak reti…
      macai tak reti pikir…

      • bujuk says:

        Betul tu…
        sepatutnya dia sebut, kak Ijat dengan family dia dapat rm250juta, berjuta rakyat hanya dapat rm500. Baru adil..

        • raplahjingaa says:

          Tak adil tu bujuk…sepatutnya dia sebut grant pinjaman RM 250 juta dan RM 180 juta yang telah di keluarkan harus di bayar balik, dan BR1M tu adalah pemberian kerajaan pada rakyaat dan tak perlu di bayar balik.

          hang ni bujuk…dah macam wartawan malaysiakini !! hehehehe

          • bujuk says:

            Pinjam rm250 juta, bayar semula berapa?
            Hang p bank pinjam rm100 ribu kena bayar semula lebih rm150 ribu.
            rm250 juta kalau hang simpan bank, ASB dan melabor… berapa income sebulan hang dapat. Senangnya family pemimpin utama umno buat duit. Goyang kaki pun puluh ribu masuk bulan2…. rakyat dapat rm500 setahun d heboh2.

          • WTF says:

            Lah, Nicky Ajis pinjam MYR 600 juta seperti scheme project NFC awat tak nak cerita Bujuk

            Kurang2 NFC bayar balik hutang tu, NIcky Ajis/Kerajaan PAS Kelantan TAK BAYAR LANGSUNG!!!!

            KELAKNATE OWE MY MONEY, PAY ME NOW BITCH!!!

        • gambus says:

          orang munafik acam kau asyik nak menipu jeee

          duit rm500 dapat terus kat rakyat

          duitrm250 juta dia kena bayar ansur-ansur

          memang orang PAS ni kuat memutar belit dan menipu punya manusia !

          • bujuk says:

            Dah berapa tahun dia pinjam.. dah berapa juta dia bayar? rm250 juta kalau labur ASB setahun boleh dapat rm25juta(10% dividen).

          • bangKano says:

            Weiiii bujuk…la ni mana ada ASB bayaq dividen tahunan 10%…? Kalo mula mula dulu leh la PNB bayaq melebehi 10% setahun dividen.

      • mek esah says:

        http://www.malaysiakini.com/news/243341

        • bangKano says:

          Weiii…mek esah hang dah K-Pop ka hari ni…? Mooohyideeeeen dok tunggu hang punya offer sejak semalam lagi….!!!

    • WTF says:

      Mooh…

      Hang dah tegur belum ker rakan2 hang yg dok promote gambar2 K-Pop Star…

      http://1.bp.blogspot.com/__J8RooFuAQI/TASFzWth0DI/AAAAAAAAAr0/Vl9HTyNqsdg/s1600/altantuya-pics.jpg

      Kata anti K-POP???

    • gambus says:

      tentang dengan teguran jauh beza moo lembu oiii .. rm500 ok laa tu kat negeri Pakatan orang miskin dorang bagi rn70 ke rm90 jee dalam laporan audit patutnya dah naik tapi kerajaan Pakatan masih bagi nilai yang lama

      semuthitam80.blogspot.com/2013/10/guan-eng-aniaya-rakyat-miskin-pak.html

      tak payah nak putar belit moo lembu

      • bujuk says:

        walaupun BN marah2 tapi kemudian tiru juga idea PR.

        • bangKano says:

          Tang mana BN tighu idea PR hah…? Apa yang jelaih PR la banyak cedok idea pemimpin BN…contoh gabungan parti parti pelbagai kaum berasas kan ideologi sosialis sekular & nasionalistik keagamaan dalam Pakatan Rakyat/PR macam Barisan Nasional/BN tu.

          Malang nya PR sampai la ni masih lum di daftar kat ROS pasai apa…?

          Tolong hang pejelaih pasai apa jadi lagu ni bujuk…?

  2. Moohyideeeeen says:

    Sabberry Cheek kata Konserta dapat Penajaan, KJ kata tidak. One of them is lying. Typical UMNO Minister.:
    .
    Youth and Sports Minister Khairy Jamaluddin (pic) said his ministry was forced to pay for the K-pop concert held during the Youth Day celebration last year after the initial sponsors backed off.

    “The earlier statement that the concert was sponsored by a private party was made as at that time, there was an offer from them to pay for the concert,” Khairy explained in a posting on his official Facebook page today.

    He said the sponsorship plan, however, did not materialise, resulting in the ministry having to make the payment

    • alimedanbaru says:

      moo kau jangan ulanglah soal k pop ni. ini isu besar kuman je berbanding sumbangan berbilion kerajaan dalam BR1M dan peruntukan berbilion untuk perkasakan ekonomi Melayu dan Bumiputra. kalau maksud kamu tu k-pop tu haram, aku rasa baik kau bangkitkan isu Syiah dlm parti yg ada nama Islam yg mana salah satu iktikadnya adalah kawin mutaah yg sama ertinya menghalalkan zina dan pergunakan wanita untuk nafsu sex macam layan nafsu babi.k pop tu haram mata je… menjadikan pompuan abdi sex lagi le terukk…

      • hehe..biasa la bro… isu akidah syiah dalm parti sendiri tak nampak.. K-pop lgi dia nampak… K-pop, K-pop and K-pop again…

        mane buleh nak suka2 sebut2 pasal syiah ni… nanti kne hentam dgn Harakah daily macam TV-hijrah kne…

        hehehe….

        • WTF says:

          Org2 FUCKUTAN mmg suka K-POP, sampai la ni asyik dok promote gambar2 K-POP jer dalam blog mereka…

          http://teo82.files.wordpress.com/2009/04/altantuya-shaariibuu.jpg

    • bangKano says:

      Hang ni Moooo pasai K-Pop bukan main lagi….hang tau tak mek esah tu bila dengaq hang sebut K-pop mulut dia kembang kuncup apa lagi yang kat bawah tu. Ia la K…..(?)-Pop tu stand for what…? K-Pop tu pada mek esah sama gak ngan lolipop….!!!!

    • bangKano says:

      Biaq pi la SPRM jalam kan siasatan pasai K-Pop tu…hang pasai apa plak meghoyan tak tentu hala Mooohyideeeeen serba pandir….?

  3. Moohyideeeeen says:

    KUALA LUMPUR – [Dikemaskini] Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak digesa menaiki penerbangan kelas pertama Malaysia Airlines System (MAS) bagi tujuan lawatan rasminya ke luar negara.

    Ahli Parlimen Taiping (DAP), Nga Kor Ming berkata, Perdana Menteri seharusnya mencontohi rakan sejawatnya, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang menaiki penerbangan Singapore Airlines bagi menjimatkan jutaan ringgit wang rakyat untuk membuat lawatan kerja ke luar negara.

    “Kerajaan membelanjakan RM28.8 juta sebagai kos sewa tahunan pesawat Perdana Menteri dan RM5.5 juta untuk menyelenggara pesawat jet VVIP tersebut.

    “Selain kos pesawat Perdana Menteri, kerajaan juga menanggung kos RM44.02 juta untuk membiayai kos lawatan luar negara Perdana Menteri sejak 2008,” dakwanya kepada pemberita di lobi Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

    Beliau berkata, demikian ketika mengulas lanjut jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim terhadap soalan bertulis beliau meminta Perdana Menteri menyatakan jumlah kos perbelanjaan yang terlibat untuk pembelian atau penyewaan, penyelenggaraan dan pembaikan kapal terbang jet rasmi Perdana Menteri dalam tempoh 2000 hingga tahun ini.

    Menurut Shahidan, dalam tempoh tiga tahun dari 2010, kerajaan telah membelanjakan RM86.4 juta untuk kos sewa pesawat, RM16.515 juta untuk penyelenggaraan dan kos pembaikan jet pula sebanyak RM3.32 juta.

    “Dengan kata lain, kerajaan menanggung RM100.47 juta untuk pesawat peribadi PM dalam tempoh tiga tahun sahaja,” katanya.

    • alimedanbaru says:

      itu pun kau nak hairan ke Moo? takkan PM nak naik gerabak keretaapi pergi keluar negara. Nik Ajis dulu pun masa jadi MB gunakan Mezcedes, tak pulak orang tua tu pakai beca berinjin untuk kesana kemari.Dalam Islam pun nabi suruh pilih kuda atau unta terbaik untuk kenderaan. Unta nabi pun jenis unta merah baka no 1 pada zaman baginda.. salah ke Moo?

    • anakbochek says:

      Zimbabwe

      Air Zimbabwe’s “Presidential” Boeing 767
      The President of Zimbabwe travels in a chartered Air Zimbabwe Boeing 767-200ER aircraft, which is part of the national airline’s fleet. Occasionally, the president will share the plane with commercial passengers on scheduled flights. The president’s own British Aerospace 146–200 Series, Z-WPD aircraft ordered in the 1980s by the Zimbabwe Government’s Ministry of Defence as a VIP aircraft for the President’s use was leased to the national airline upon delivery after Air Zimbabwe’s need for an aircraft that could land on the country’s short local runways had become dire. The aircraft was leased to the airline under an arrangement that provided for Air Zimbabwe to maintain it and fly it as required, and the President to have the use of it when needed. After the British Aerospace 146–200 was retired, the National Airliner continued their role as a state VIP transporter, using the B767-300ER.

      Kebanyakan ketua2 negara di dunia menggunakan kapalterbang rasmi kerajaan atau kapalterbang yang dipajak dari syarikat penerbangan komersil. It’a a common practice.

    • Nga kor ming…. hahahahaha…
      singapore… kahkahkah… kalau la komunis wujud lgi kat Malaysia ni.. aku rase mesti ko antara salah sorang tali barut komunis… jilat la lgi…jilaattt…

    • gambus says:

      aiikkk lim guan eng pun naik kapal terbang business class , dulu naik economy class pun pasal berlakon jee , lepas tu dah tarak economy class hahahahaha

      http://realsarawak.blogspot.com/2011/03/corruption-of-lim-guan-eng.html

      pergi bercuti dengan anak bini pun naik 1st class

      hipokrit punya pemimpin Pakatan

      • WTF says:

        Aku ingat lagi Ning Baizura siap post dalam Twitter dia dapat jumpa Gone End naik kelas ekonomi from KL to Penang…

        Berlakon jer tu…

        • gambus says:

          tu duluuuuu tahun 2008 , baru jadi CM , tapi sekarang semua dah tahu siapa lim guan eng !!! Pelakon drama cina terhebat yang penuh hipokrit hahahahaha

  4. Moohyideeeeen says:

    Sabbery Chik kata konserta dapat penjaan dari luar dan dalam. Laa…rupanya umno pun dapat penajaan dari dana2 luar…

    • alimedanbaru says:

      pemerintahan BN memberi peluang kepada mana-mana pihak samaada individu atau organisasi untuk menyumbang demi kepentingan rakyat…sumbangan mereka juga bukan sia2 malah dapat potongan income tax. itu menunjukkan kerajaan dan rakyat berpisah tiada, saling bantu membantu, bukan macam kerajaan Kelantan sumbang tanah kepada pelabur Singapura, rakyat kena tipu. Sumbang tanah pada YB Cina DAP untuk ganti dapat jadi MB Perak.Diselangor dan PP tak usah citer la, kerajaan taja komisyen untuk dapatkan tanah kpd pemaju dan pasir untuk individu tertentu?*#,

    • sumbangan untuk konsert sahaja..so what?.. anwar dapat dana yahudi, ko boleh je rilax…

  5. roseminna says:

    Saya sebagai kakitangan kerajaan yang menyokong kerajaan memang bersetuju bantuan diberikan kepada mereka yang daif dan tidak berkeupayaan. Namun pemberian BRIM tahun lepas membuktikan agihan tersebut tidak berlaku dengan adilnya kerana mereka yang hidup mewah dengan rumah dan kereta mewah pun diberi bantuan tersebut. Dimana silapnya perlaksanaan bantuan ini, diharap pihak yang bertanggung jawab perlu memastikan perkara sebegini tidak berlaku lagi seandainya bantuan BRIM ini diteruskan dimasa hadapan. Pastikan mereka yang benar-benar layak sahaja menerimanya.

    • alimedanbaru says:

      Kak rose kalau terlajak sikit2 biarlah, tak luak pun apa yg orang berpendapatan rendah dapat, RM500 jugak, tak kurang pun. Samalah macam daging korban, utamakan pemberian kepada fakir miskin tetapi kalau orang kaya dapat sikit bahagian tak apa, tak salah dan tak berdosa pun…

    • WTF says:

      I agree with your point…

      Biarlah bantuan BR1M diberi kepada rakyat Malaysia yg layak menerimanya

    • Kak N says:

      mane tahu ada yg tak layak terima.. kalau dia balu tp anak kaya raya.. tak sebut dlm kriteria penerima Brim..
      sebab tu anak antar emak ambik Brim guna Merc..
      kriteria kena ubah la cam nie.. Emak atau bapa yg mempunyai anak yg bekerja makan gaji atau kerja sendiri pendptan lebih RM5 tak layak memohon….(apa pun x boleh)

  6. Anak Lenggong says:

    Moo lembu yang ni ko tak nak ulas kee..bagi laa ulasan sama..

    Bantuan kemiskinan di Kelantan gagal
    Oleh MUZDALIFAH MUSTAPHA
    pengarang@utusan.com.my

    KUALA LUMPUR 3 Okt. – Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan berlaku ketirisan dalam program bantuan golongan miskin oleh kerajaan negeri Kelantan menerusi program Bantuan Rumah Dhua’fat (PBRD).

    Program di bawah peruntukan agensi kerajaan berjumlah RM15 juta untuk tempoh 2010 hingga 2012 itu nyata tidak memuaskan semasa pengauditan dilakukan.

    ”Secara ringkasnya kelemahan yang ditemui seperti pemilihan penerima bantuan rumah dhua’fat tanpa borang permohonan, pendapatan penerima bantuan melebihi garis kemiskinan, jumlah bantuan diberi berbeza tanpa justifikasi, rumah tidak ekonomik dibaiki.

    ”Bayaran penuh telah dibuat tetapi rumah belum siap, spesifikasi rumah tidak ditetapkan, bantuan kepada penerima yang sama dan kualiti kerja kurang memuaskan,” jelas laporan audit bagi Aktiviti Jabatan, Agensi dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Negeri Kelantan di sini hari ini.

    Daripada penyemakan audit, kerajaan negeri dilaporkan tidak menyediakan garis panduan dalam melaksanakan PBRD meskipun program membantu golongan miskin melalui pembinaan atau pembaikan rumah telah lama dijalankan oleh agensi kerajaan yang lain melalui prosedur tertentu.

    Menurut laporan itu, pelaksanaan program tanpa garis panduan dan prosedur yang jelas menyebabkan wujudnya beberapa kelemahan sehingga tidak mencapai matlamat untuk membantu kumpulan sasar.

    PBRD dikategorikan kepada dua jenis bantuan iaitu dalam dan luar kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN). Bantuan dalam kawasan ditentukan oleh wakil rakyat dan luar kawasan ditentukan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi.

    Antara perkara yang jelas berlaku ketirisan adalah Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) dan Pejabat Tanah dan Jajahan (PTJ) tidak menerima permohonan daripada kumpulan sasar yang terdiri daripada mereka yang pendapatan kurang daripada RM750, tiada rumah mahupun mempunyai tanah sendiri.

    Sebaliknya, hasil pemeriksaan ketua audit mendapati 14 daripada 59 penerima bantuan mempunyai pendapatan melebihi garis kemiskinan.

    • alimedanbaru says:

      bang lenggong, agaknya yg dapat tapi melebihi garis kemiskinan tu kroni ADUN atau Exco Pas kot, kalau check one by one n case by case mesti ada kebenarannya… Jabatan Audit tak boleh semak ke? Kalau ada unsur seleweng bawak saja pd SPRM..

  7. Hadi Suhaimi says:

    NSebagai rakyat berpendaptan rendah kami amat bersukur dan terharu dgn pember,ian brim oleh kerajan, kerana diantara kami ada yg tak prnah pegang duit sebanyak lima ratus, cuba anda bayangkan klu gagi hanya sebanyak rm900 pertengahan bulan terima rm 400 baki tingal rm 500 tolak kwsp rm 100 baki yg tingal rm 400 belum bayar sewa rumah dan bayran bulanan motosikal dan duit minyak lagi, org kaya dan berpendapatan tinggi tamak haloba dan tak pernah bersukur hanya fikir diri dan perut sendiri, cuba fikir atau bayangkan keadaan kami yang berpendapatan rendah

  8. Mek esah says:

    Brim adalah gula2 politik …….tak lebih dan tak kurang….harap2 lepas prk di kedah ni minyak naik pulak ( busuk2 pun 10 sen ) untuk menampung brim ni…aduhai

    • WTF says:

      Tak nak ambik, tak per lah…

      Ada org letak pistol kat kepala Mek ker suruh ambik BR1M tu???

    • gula2 politik : ade ke mase ambik brim tu penerima diwajibkan undi BN? ade ke brim tu diberi tengok sokong BN ke tak?

      minyak tak naik.. harga sama, cuma subsidi dikurangkan.. bgi subsidi minyak, semua orang dapat… yg pakai VW PASSAT pun dapat guna… subsidi 20 ditarik balik untuk diberikan pada orang yg lebih layak…. jgn la jadi rakyat Malaysia yg trlalu manja, semua bende nak disuap.

      BRIM bukan habis kat situ je.. ade juga impak pada ekonomi… tu al ko..sokong lgi PR… penasihat ekonomi pun harga seringgit… tu yg jadi tongong…

    • raplahjingaa says:

      Undi PAS masuk syurga…gula-gula apa pulak mek ???

    • alimedanbaru says:

      Masa pilihanraya kecil kat Kuala Besut baru2 ni bukan main puak PAS bagi gula-gula isi minyak percuma motosikal, bukan bagi dalam selimut tetapi terang-terang, gula2 ni tak pernah dibuat oleh BN… TAPI KESIAN PAS, GULA-GULA YG DIBAGI TERANG2 RASUAH, TUHAN TAK REDHA DAN BAGI TELINGKOP KEPUTUSAN PRK BERPIHAK KPD BN… maknanya bab nak bagi iklas ni, hanya UMNO/BN je yg boleh buat, nampak bersahaja, lancar tak der unsur rasuah pun, samarata, samarata, tidak bermusim dan terus dapat sokmo tiap tahun..he he

    • gambus says:

      kalau tu pun kata gula-gula politik , sama juga laa pasal undi PAS masuk syurga , ni bukan gula ni gilaaa politik hahahaha

    • bangKano says:

      Sudah la mek esah oiiii…hang pun dah sambaq BR1M tu dulu lagi tapi cong hang melambong lambong kunun gula gula politik laa. p;asai manih macam gula ghula la maka hang pun ghembat kan…? Hang dah baca ka satu pendapat dari soghng cina dalam The Star hari ni 5/10/2013,dia komen tang artikel Tun M pasai BR1M patut di henti kan. Dia gembira kerajaan la ni menyumbang kan imbuhan pada warga golongan bawahan pendaptan di bawah RM3000 sebulan. Ngan jumlah wang tu akan meringan kan bebanan tekanan kos hidup yang semakin meningkat tinggi. Dia mintak kerajaan meneruskan lagi pemberian BR1M tu…….tu dia satu pendapat yang tulus,jujoq lagi telus berdasaq kan realiti dari etnik bukan melayu/peribumi. Tak macam puak puak bangang melayu PR tu…semua nya tak kena bila di buat oleh kerajaan BN. Pelek nya semua pemberian/subsidi kerajaan depa sapu semacam…memang muka tarpal tak tau malu punya olang maaa…!!!

  9. Anak Lenggong says:

    roseminna says:
    Saya sebagai kakitangan kerajaan yang menyokong kerajaan memang bersetuju bantuan diberikan kepada mereka yang daif dan tidak berkeupayaan. Namun pemberian BRIM tahun lepas membuktikan agihan tersebut tidak berlaku dengan adilnya kerana mereka yang hidup mewah dengan rumah dan kereta mewah pun diberi bantuan tersebut. Dimana silapnya perlaksanaan bantuan ini, diharap pihak yang bertanggung jawab perlu memastikan perkara sebegini tidak berlaku lagi seandainya bantuan BRIM ini diteruskan dimasa hadapan. Pastikan mereka yang benar-benar layak sahaja menerimanya.
    9:11 AM on October 4, 2013

    roseminna…perkara sebegini memang tak dapat nak dielakkan..dan tidak boleh nak salahkan kerajaan sebab semakan yang dilakukan cuma berlandaskan daripada pengiraan incometax..so yang tidak membayar cukai tu memang la takde sebarang rekod..terpulang kepada individu yang menerimanya..orang kata tepuk dada tanya selera..ada juga didalam satu keluarga tu laki bini dapat sebab didalam borang permohonan isteri kata dia saorang janda berpendapatan >RM3k sebulan so dia memang layak menerima pembayaran BR1M..ala apa kurang nya puak PAS dan cina DAP..bila kerajaan menyatakan akan membuat pembayaran BR1M kepada golongan yang kurang berkemanpuan…mereka menyalak kata tu duit untuk gula2 (saperti kata mek esah) tapi golongan mereka ini sama juga dengan mek esah merupakan orang yang pertama duduk depan muka pintu dewan nak ambil duit tu sehinggakan pesuruh jaya pas di perak pun last year turut sapu duit tu..

    Woii..mek esah kut bangang pun jangan nak tunjuk bangang ko kat sini..ko kata tu duit gula2 untuk memancing undi tapi aku nak tanya ko kuasa mengundi ditangan siapa..ade ke masa penghantaran borang tu ditanya nak pangkah sape..parti mana..takde pun..ada ke masa ko pi mengundin ada pulak orang BN pegang tangan ko didalam pusat mengundi memandu ko untuk memangkah BN..takde kan..so ..jangan laa buat cerita bodoh ko..setiap undian tu adalah didalam penguasaan ko sendiri..

    Dah jenuh dibagi alasan bahawa pemberian BR1M terus kepada golongan sasar tidak saperti pemberian subsidi contohnya minyak..orang kampong dan tidak berkemampuan cuma pakai motosikal ataupun kereta nasional je ..so berapa laa keuntungan yang mereka perolehi daripada subsidi minyak tu kalau nak dibandingkan dengan keuntungan yang diperolehi oleh golongan senang dan kaya yang mempunyai banyak kereta ..lagipun subsidi ni akan turut dirasai oleh orang asing..dah faham ke mek esah kalau tak faham lagi memang laa ko ni jenis bodoh dan bangang…memang elok pun kalau ko dok bagi bontot ko kat nuar brahi..

  10. Anak Lenggong says:

    Harga minyak naik RM0.20 tidak dinafikan memang terasa kesannya dengan kenaikan harga barangan lain tapi yang silapnya dah tau harga barangan naik dan ada tempat nak mengadu..tetapi yang ada cuma dok menyalak je tak pernah pun nak mengadu..kalau nak harapkan tindakan penguatkuasaan daripada pegawai penguat kuasa kementerian perdagangan memang laa tak mampu nak buat pemantauan sebab berapa kerat sangat laa pengawai tu ada..so kalau ada adauan mereka terus mengambil tindakan.

    Sejak rega minyak naik ni aku ingatkan rakyat Malaysia ni susuah sangat sampai terjejas kehidupan seharian tapi aku tengok pagi, petang dan malam kat kedai makan tak berkurang pun orang..kat shopping komplek ramai jugak yang berbelanja so ini bermakna rakyat Malaysia ni ekonominya stabil dengan hasil usaha kerajaan yang dipilih…kalau yang dok merungut kata miskin tu kena tanya diri sendiri laa ..nak terus merungut ke ataupun nak berusaha meningkatkan ekonomi keluarga..ini tak..dibagi subsidi disel, dibagi bantuan tanam semula, dibagi baja..semua tu diambil tapi ada jugak yang menjual semula apa yang diperolehi..tengok sahaja pendatang asing berebut-rebut datang ke Malaysia sehingga sanggup menggadai nyawa untuk mencari dan mengorek kekayaan dimalaysia..fikir kan semula daripada mereka datang sehelai sepinggang tapi boleh menikmati kehidupan selesa di negara kita..cuma kita ni sahaja tak nak berusaha untuk meningkatkan ekonomi sendiri cuma dok mengharapkan bantuan serta subsidi daripada kerajaan sahaja..bila dibagi ambil tetapi ada manusia saperti mek esah..bujuk dan moo lembu yang tak pernah nak bersukur dan mengucapkan terima kasih ketasa pemberi..

  11. jagungmentah says:

    alaahhh..kalo betul2 nk tolong rakyat miskin hapuskan je semua subsidi..subsidi ni yg bnyak rasa org kaya je..

    dlm masa sama tambah BR1M..setiap rakyat umur 18 keatas yg layak dpt bagi je tak kira ahli keluarga dia yg lain dah dpt ke blom…sekarang ni satu keluarga sorang je dpt..kasi tukar semua boleh dpt..

    actually org miskin dan golongan pertengahan tak banyak rasa subsidi..yg bnyk rasa org kaya ngn ahli perniagaan je..so hapuskan!!

    org miskin naik moto naik kete kecik minyak guna sikit..atau naik pengangkutan awam je..so subsidi petrol ke jadah tu kitorang tak rasa sgt..bagi je kitorang BR1M bulan2..RM500 sbln pon dah cukup utk cover duit pengangkutan dan makan kat tpt keje..org kaya naik kete besar2 so minyak bnyak makan..

    org miskin slalu ramai anak dan ahli keluarga..kalo ada 5 anak campur mak bapak dah dpt RM3500 sbln….yg kaya tu takyah le ye….mesti berapi je yg kaya..

    dlm masa sama kawal harga barangan keperluan asas..semua harga ikut yg ditetapkan kerajaan pada satu harga tetap utk seluruh negara..kalo tak abiss apek2 ni naikkan harga sesuka hati mak bapak dia dgn alasan subsidi takde kos meningkat..

    • alimedanbaru says:

      alamak! RM500 sebulan UNTUK 18 KEATAS! budak kaki ponteng sekolah dan malas belajar, cerahh masa depan, kerajaan tanggong makan minum tiap bulan beb!YAHOOO

      • reds says:

        ekstrem sangat idea tuh….

      • jagungmentah says:

        bdk kaki ponteng skolah dan malas belajar tak semestinya malas bekerja…dah tak minat belajar takyah le belajar…gi keje..tu pasal malaysia ni ada skolah sbp, mrsm, teknik, vokasional..ada Uni, kolej, politeknik, ikbn..

        idea je..pandai2 le pemimpin menambah baiki idea tu..kalo nak cedok idea aku 100% baik bg aku je jd mp..

        ke sbb ramai bebeno mp skang yg tahap pendidikan rendah smpai tak leh berfikir mcm Tun M???

        • bangKano says:

          Pendidikan rendah ato tinggi bukan ukuran standard soghang tu bijak berfikir & bertindak. Apa yang penting pandangan terhadap alam/worldview mesti jauh menembusi di luaq kotak pemikiran. Pendidikan sepanjang hayat la yang mesti utama kan & amal kan…bukan pendidikan formal berdasaq kan pengejaran kertas/paper chase. Paper chase telah membuat kan soghang tu ketinggalan jugak akhir nya keghana maklumat yang dok ada kat dia dah lapuk/obslete. Data,maklumat & ilmu mesti di kembang kan setiap detik melalui pembelajaran sepanjang hayat. Pi tengok contoh ulama/intelektual dari Indonesia tu…Buya HAMKA dia cuma pas tahun 6 sekolah dasar/SD jerr..kalo sini SK jerrr. Tapi tengok idea & pemikighan nya setanding ngan ahli falsafah dunia. Banyak buku di hasil kan sama ada kaitan agama,sosial,politik,ekonomi,falsafah & kemanusiaan. Apa yang menarik nya dia boleh menguasai bahasa arab,inggeris & belanda di samping bahasa melayu/indonesia. Pasai apa dia jadi lagu tu….? Kunci nya ada la pembelajaran sepanjang hayat…banyak membaca,mendengaq pendapat,berwacana dll last last rajin berpikir dan minda pun sentiasa aktif berkembang. Bila dah mahir berfikir akibat pembacaan maka teransang la otak nak meluah kan segala idea dalam minda melalui penulisan. Maka bercambah la artikel,jurnal & buku ilmiah di sebar luas kan pada masyarakat untuk di kongsi pendapat.

    • gambus says:

      kenyataan ni memang pahit , sebab tu ramai pakar ekonomi yang nasionalis sendiri yang akui subsidi minyak ni hanya dirasai oleh golongan kaya , dengan menarik subsidi minyak dan bantuan tersebut boleh pergi terus ke golongan miskin .. tapi biasalah kalau bab harga naik ni , orang PAS yang lembap mana berfungsi otak dia !!!

  12. baba says:

    rasanya had gaji utk penerima brim wajar dinaikkan.

  13. jagungmentah says:

    meh nak main kira2 skit..

    harga sebenar petrol = RM2.73
    Harga Kawalan = RM2.10
    Subsidi = RM0.63
    —————————————-
    Katakan;
    Kete kecik = Seminggu 30L = RM63
    Kete besar = 2x Kete Kecik = RM126
    Kete utk perniagaan = 3x Kete kecik = RM189
    —————————————
    Maka;
    Subsidi kete kecik seminggu = RM18.90
    Subsidi kete besar seminggu = RM 37.80
    Subsidi kete perniagaan seminggu = RM59.40

    PERSOALAN : dari kira2 diatas, golongan mana yg paling banyak seduttt subsidi?? Siapa yg dibantu sebenarnya melalui subsidi, golongan miskin ke golongan kaya??? (Walaubagaimanapun tidak dinafikan golongan kaya lebih banyak keluarkan cukai berbanding goongan miskin..)

    Adakah subsidi mencapai sasaran untuk membantu golongan miskin dan adil untuk setiap lapisan golongan rakyat??

    Bagaimana BR1M boleh ditambah baiki utk mencapai sasarannya bg membantu golongan miskin?
    ————————————–
    Fenomena;
    Org selalu kata PETROL NAIK BARANG PON NAIK..

    Tak bolehkah kerajaan mengawal harga keperluan asas seperti rumah dan bahan makanan?

    Atau tidak bolehkah kerajaan memperbanyakkan lagi PR1MA dan KR1M?
    —————————————

    • gambus says:

      pemikiran yang terlalu kedepan , pakar ekonomi sendiri dah jangkakan perkara ni , hanya orang yang berkepentingan politik jee cuba pelbagai helah untuk menekan kerajaan dengan isu harga naik .. sebab tu alasan kerajaan menaikkan minyak ialah menstrukturkan semula subsidi ..

      • jagungmentah says:

        aku sokong..w/bagaimanapun kerajaan masih tidak berani kerana minyak ni dah jadi antara senjata paling ampuh oleh pembangkang utk menikam kerajaan..

        dlm pada sama mungkinkah kerajaan ingin menjaga kepentingan “investor”? nnt “investor” tarik dana lalu beralih melabur kpd pembangkang abisss le sumber dana utk pilihanraya…politik ni pon dh mcm bisnes aku tgk..

        ape2pon sediakan payung sblm hujan dlm isu subsidi ini..

        • bangKano says:

          Pelaboq asing amat di tunggu tunggu oleh mana mana kerajaan negara bangsa di dunia,malah meghopa kan satu strategi alami demi membangun ekonomi negagha. Ekonomi berkembang rakyat pun hidup senang lenang. Tanpa pelaboran asing negagha tu susah untuk menyubur kan ekonomi nya…lihat apa jadi ngan sesebuah negara yang punyai regim tiranis seperti Myanmar dulu…kemunduran amat ketara ramai rakyat nya hidup seperti tahun 40’an. Tapi pemerentahan depa dah berubah ke arah kemajuan.

      • jagungmentah says:

        opsss..bukan menaikkan harga minyak..tapi menurunkan subsidi minyak..(hahhaahah…ayat berbeza, impak mungkin berbeza tapi harga minyak tetap sama!!..politik2…)

        • alimedanbaru says:

          jagung betuk kata kau.. kerajaan kena kuatkan penguatkuasaan kawalan harga barangan keperluan rakyat termasuk harga rumah kalau tak kerajaan jugak yg kena belasah…kat Mesia ni dah jadi tradisi peniaga entah apa-apa, asal orang gomen dapat bonus lebih , asal naik harga minyak maka jadilah alasan peniaga nak naikkan segala2 yg dijual…

    • WTF says:

      Idea hapuskan subsidi dalam minyak petrol pasaran domestic ni sebenarnya idea yg bagus…sooner or later kerajaan Malaysia kena buat jugak…

      Tapi kena lancarkan secara berperingkat-peringkat…kalau tidak, ramai yg akan pengsan nanti…

      Dan obviously, pembangkang akan buat isu la…

      • WTF says:

        Sbg tambahan…

        Adalah lebih baik sekiranya kerajaan Malaysia, di samping mengurangkan subsidi minyak secara berperingkat, memperluaskan dan mempromosi penggunaan pengangkutan awam di Bandar dan luar Bandar, tak kira la LRT, MRT, Komuter, Bas, malah juga Teksi (kat Malaysia masih lagi cerita runding2 harga, yg bermeter sikit sgt)

        Maybe ada org yg ada idea lebih baik dari ini, jgan segan.

        Let’s contribute idea…

        • Hamba Ar Rahman says:

          Bagi aku pulak….kalau hapuskan terus pun tak boleh juga….semua benda berkait…kalau dah kilang sukar nak operasi…atau kos transport dan industry meningkat…kesannya akan kembali kepada orang biasa…kerana harga barang akan naik…dan ramai pekerja akan kehilangan kerja….bila ramai tak ada duit….maka tak ramai yg akan berbelanja….dan wang tidak akan mengalir masuk…ianya akan menjadi viscious cycle….dan minyak memang diperlukan dari segala segi…transport…perkilangan dan industry serta banyak lagi….apa yg perlu kerajaan buat…jika kerajaan benar2 genuine hendak membantu rakyat ialah menubuhkan badan2 atau agensi khas yang boleh membekal barang2 asas seperti tepung, minyak masak, gula, beras, simen, jubin dan lain2….tujuan utama adalah untuk meng’kiok’ kan pembekal2 barang2 ini yang meletakkan harga sesuka hati mereka…..dan juga mencantas pembekal2 yg mengawal harga2 barangan ini dalam pasaran…apabila pembekal2 ini sudah ‘kiok’…maka mereka pasti akan menurunkan harga…rujuk kisah zaman rasulullah di mana rasulullah telah membeli perigi dari seorang yahudi yang menjual air dengan harga tinggi…apabila rasulullah beli perigi ini….dia telah memberi air kepada umat Islam secara percuma…akhirnya orang yahudi ini tutup business dan jual semua periginya kepada orang Islam….jadi kerajaan perlu bertindak segera…

          • WTF says:

            Terima kasih saudara HAR kerana berg=kongsi pendapat…

            Bagi saya, ada baiknya dihapuskan subsidi secara berperingkat2, maybe 10 tahun (atau 20 tahun) barulah semua subsidi terhapus…

            Saudara HAR bayangkan, ada 28 juta penduduk di Malaysia, tapi dalam 10 (atau 20 tahun akan datang), kalau ikut projection boleh hampir capai 40 juta org penduduk Malaysia tahun 2033. Bayangkan berapa banyak kerajaan Malaysia perlu tanggung, dan yg sedihnya yg mendapat keuntungan hasil subsidi minyak dgn adalah golongan org kaya.

            Pemansuhan subsidi minyak adalah perlu, tapi kenalah berperingkat2
            ________________________________________
            Dgn pemansuhan subsidi minyak untuk penggunaan domestic, saudara HAR berkata cost transport dan industry akan meningkat. Saya setuju dgn saudara HAR, tapi sekiranya pemansuhan subsidi minyak hanya terpakai pada kenderaan persendirian dan bukannya pada pengangkutan awam, saya rasa industry pengangkutan takkan terjejas. Malah lebih ramai rakyat Malaysia akan naik pengangkutan awam seperti MRT, Komuter, Bas dan juga perkhidmatan teksi. Ini boleh dilakukan, sedangkan tol2 di Malaysia boleh adjust toll rate untuk kereta persendirian mahal berbanding bus dan taxi, mengapa perlaksanaan sebegini tidak boleh dibuat pada pembahagian subsidi minyak dgn menyediakan koupon kepada syarikat2 pengangkutan. Malah dgn ini, dijangkakan jumlah org menggunakan pengangkutan awam akan lebih ramai, di mana keuntungan akan lebih dan satu hari nanti, pengangkutan awam tidak perlu lagi subsidi minyak di masa akan datang.

            Ikut pemahaman saya (jika saya salah, tolong tegur sebab tak mengaji sgt benda ni), minyak yg disubsidi untuk kegunaan domestic tidak boleh digunakan untuk kegunaan industry kerana ia adalah salah di sisi undang2 (yg ni benar2 kena check, bukankah salah di sisi undang2 lori Gardenia boleh isi minyak diesel di stesen minyak).

            Jika benar ia satu kesalahan, jadi tiada sebab lori2 pengangkutan commercial boleh guna minyak diesel yg subsidies di stesen minyak, kerana minyak subsidi ni untuk kegunaan domestic, bukan untuk kegunaan industry (termasuk industry food retail)

            Kilang2 di Malaysia membeli minyak2 jenis industrial yg bukan disubsidi untuk kegunaan domestic. Malah sekarang, kilang2 ini menggunakan gas melalui penyaluran paip (contohnya dari KVDT direct ke kilang2)

            Berdasarkan contoh2 di atas (but kena check betul tak betul ya), kalau ikutkan, tiada isu harga makanan akan naik sebab subsidi minyak dikurangkan. Kerana minyak yg digunakan sepatutnya at non-subsidies rate, tapi unutk kegunaan industry. Malah kalau ikutkan, mengapakah sebelum perjanjian IPP, syarikat2 yg terlibat meminta kerajaan Malaysia meluluskan permohonan supaya gas yg dibeli dari Petronas hendaklah dibeli dgn harga subsidi. Ini kerana sebahagian besar akan digunakan untuk kegunaan domestic. Sepatutnya (tak tahulah dah buat ker belum), tariff electiricty sepatutnya discharge pada dua rate yg berbeza oleh TNB, di mana satu untuk kegunaan domestic manakala satu lagi unutk kegunaan industri.

            Kerajaan Malaysia sudah berusaha membina Kedai Rakyat 1 Malaysia, Klinik Rakyat 1 Malaysia malah Kedai Ikan Rakyat 1 Malaysia pun dah ada.

            Saya setuju dgn saudara HAR yg kerajaan Malaysia perlu pantau harga runcit di pasaran, tetapi kurang setuju dgn penubuhan badan2 atau agensi khas. Yg perlu ialah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri perlu membuat pantauan secra berkala dgn lebih kerap, penguatkuasaan undang2 yg lebih keras kepada mana2 peruncit yg menaikkan barang makanan dan memberi pendedahan/pendidikan cara2 untuk berjimat ketika berbelanja (Copun system, buy in bulk, etc).

            Usaha2 di atas akan menguatkan usaha kerajaan Malaysia meringankan beban para pengguna dgn menyediakan Kedai Rakyat 1 Malaysia (baru2 ni saya dgr ada Kedai Ikan Rakyat 1 Malaysia), di mana dgn pengenalan inisiatif ini, akan dapat mengurangkan pengaruh untuk para peruncit lain (sebut CINA) untuk menaikkan harga barang dengan sesuka hati. Cuma kerajaan Malaysia perlu banyakkan lagi KR1M di kawasan strategic (Org Melayu) dan lebih penting, banyakkan choice and brand for product2 makanan.
            ________________________________________________________________________________

            Merujuk kisah zaman Nabi Muhammad SAW dimana Rasulullah membeli perigi dari seorang Yahudi yg menjual air dgn harga yang tinggi.

            Sebenarnya ada usaha ini, tapi tak banyak diperkatakan (atas sebab2 strategic, saya fikir). Contohnya yg terbocor ke pihak Cina adalah kes Gardenia, di mana “Cold War” berlaku antara usahawan Melayu (Syed Mokhtar Al-Bukhary yg melalui BERNAS membeli Gardenia) dgn usahawan Cina (Robert Kuok yg mempunyai hak eksklusif membekal gandum pada Gardenia, tapi sejak diambil alih oleh BERNAS tidak lagi membekal gandum pada Gardenia). Tu pasal Robert Kuok bukak MASSIMO, malah mebuat kempen jangan beli Gardenia.

            Itu belum lagi kisah Robert Kuok melobi supaya kerajaan China menghalang penjualan/kemasukan minyak sawit Malaysia yg diusahakan FELDA ke Negara China. (Antara salah satu sebab, adanya FGVH)

            Saya setuju dgn pendapat saudara HAR, contohnya kerajaan Malaysia (melalui GLC dan sebagainya) perlu hentikan kebergantungan org Melayu berniaga dan juga para petani, nelayan Melayu kpd peraih Cina (MIDDLEMAN).

            Saya rasa perkara ni dah lama diberitahu baik di dalam dan luar UMNO, tapi macam masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Itulah sebabnya saya mahu lebih ramai Melayu menjadi kaya, kemudian menceburkan diri dalam pasaran yg dikuasai bangsa Cina dan memecahkan monopoli. Bukan sahaja org Melayu sahaja akan menikmati pemecahan monopoli, malah org Cina, India dan kaum2 lain juga boleh menikmati harga rendah, dan satu Malaysia boleh menikmatinya.

            Tapi usaha2 sebegini, rasanya perlu dirahsiakan (faham2 la, itu bangsa dapat tahu, depa akan halang sehabis2nya usaha ini)

          • Hamba Ar Rahman says:

            Thank you Bro…atas penerangan yang sangat detail dan terperinci….tentang kedai 1 malaysia, dan macam2 lagi satu malaysia….ianya tidak terdapat di merata2….agak tidak praktikal untuk rakyat pergi travel jauh2 hanya untuk membeli kurang dari 10 item…maka apa yg saya fikirkan adalah lebih baik ditubuhkan agensi2 pembekal kerajaan yg boleh membekalkan barang2 asas ini kepada peniaga2 dan peruncit…supaya lebih banyak kedai yang menjual harga yg lebih kurang sama…dan lebih murah….kerajaan boleh mulakan dengan bahan keperluan seperti susu, tepung, susu bayi, pampers dan lain2…apabila ini terjadi…maka walaupun ada byk jenama di luar…tetapi tentu harga tidak beza byk kerana pembekal swasta tidak akan berani meletakkan harga yg terlalu tinggi disebbkan saingan dari produk kerajaan….barang2 ini sebolehnya rakyat boleh dapat di mana2 seperti di tesco, mydin mall, parkson dan kedai runcit persendirian juga…tiap barang boleh dilabel 1 malaysia atau apa sahaja yg kelihatan komersil….kita tidak mahu ada satu individu tertentu yang monopoli satu2 barang….kalau boleh kerajaan juga harus bekalkan juga jubin, simen, besi dan barang2 hardware lain supaya harga2 binaan dan rumah tidak diletak sesuka hati atas alasan pembekal dari Cina dan sebagainya…..umum tahu pembekal2 bahan binaan rata2 adalah golongan ultra kiasu yang masih monopoli….apabila pembekal adalah kerajaan sendiri….harga boleh ditetapkan standard oleh kerajaan juga…dan akhirnya rakyat yg akan mendapat laba dan keuntungan….

          • WTF says:

            Terima kasih saudara HAR kerana berkongsi pendapat

            Yup, setuju diwujudkan rangkaian pembekal barang2 asas kepada peniaga dan peruncit, juga diluaskan kepada supermarket seperti Tesco, Mydin dan Parkson.

            Di US, pasaraya besar seperti WallMart memperkenalkan system seperti coupon, bermaksud sekiranya beli barangan runcit pada sekian harga (katakan lebih MYR 50.00) dapat coupon sebanyak MYR 2.00. Ini menggalakkan ramai org membeli dan melariskan jualan. Juga boleh memperkenalkan beli 2 dapat extra 1 bagi product2 KR1M dan product2 buatan Melayu.

            Berkenaan bahan binaan untuk rumah seperti jubin, simen, batu bata (etc), nanti saya cuba huraikan setelah memahmi hubungan Lafarge, Portland dan CMCM Trading (saya suspect ada market monopoli dalam hal ini)

    • bangKano says:

      Pasai tu la kerajaan BN dok sakan beghi BR1M kat rakyat di bawah pendapatan domestik kurang RM3,000/ sebulan. Tahun depan dengaq habaq nak beghi BR1M dua kali melalui akaun bank penerima yang layak ngan kadaq di naik kan lagi dari RM500. Cagha ni la rakyat golongan bawahan rengan sikit bebanan kos hidup depa la ni…subsidi di nikmati sepenuh oleh depa bukan nya golongan kaya. Yang kaya mesti membantu yang miskin tu ada la perentah ALLAH.

      Malang nya ada puak puak bingai melayu dari PR yang tak mau pakai akai bila bepikiaq…depa pakai otot bukan nya otak sebab tu depa sentiasa tongong dalam serba serbi. Puak puak bangang ni la yang sanggup di perkuda kan oleh kaum lain….jadi “robot kawalan jauh” dalam demo BERSIH & Blackout 505 sanggup bergulin gulin ataih jalan sambil memegang bendera DAP…bodo …bodo sungguh oghang melayu yang tak mau guna otak bila bepikiaq apa lagi bertindak. Jadi baruah gadai maruah pada kaum pendatang seumoq hidup last last jadi pribumi sengkek di negara sendiri…malu…malu aku nengok kelakuan bangsa ku yang kunun dah cerdik lagi berpendidikan punya ijazah berjela jela. Berpendidikan tinggi apa…? Cuma dah muflis intelek yang masih ngaku bijak pandai kita la ni….bijaksini leh la tapi bijaksana ntah laaa….!!!

      • Hamba Ar Rahman says:

        Walaupun diberi BRIM…masalah kesempitan hidup rakyat marhaen tetap tak dapat diselesaikan…kerana ada jerung2 dan lintah darat yg tetap menaikkan harga barang dan mencari keuntungan segera…kos sara hidup akan terus meningkat selaras dengan peningkatan gaji…pemberian bonus dan BRIM…apa yg lebih utama ialah kerajaan harus mencantas pembekal2 yg memonopoli barang2 asas dan keperluan hidup….

  14. ciku says:

    Tak abes2 pasal BR1M, yang dapat banyak yang menipu, yang layak tu aku setujulah, bab kaum yang berbuih mulut menghina dasar kerajaan tapi sapu jugak.. ceh..

    Lebih bagus kalau kerajaan guna duit tu bina pusat latihan berteknologi tinggi, lebih banyak pelabur akan masuk, lagi naik lah gaji korang bila skill dah ada.. lemak sangat melayu kita, lebih baik diberi pancing dari disuap… makin disuap makin berlemak, bila dah berlemak, dan minta disuap lagi.. maaflah jika berkasar, sudah2 lah tu melayu..

    • sireh ke gagang says:

      tak boleh jugak idea2 ko itu dilaksanakan .sebab apa , ko meminggirkan rakyat yang umurnya dah 30 tahun ke atas. ko bercakap , mewakili idea golongan anak muda , yg rata2 30 tahun ke bawah. tapi penerima2 br1m ini , majoritinya rakyat 30 tahun ke atas.hanya segelintir kecil yang berusia 30 tahun ke bawah .idea ko memang bernas untuk golongan muda , tetapi untuk gologan yang menjadi teras keluarga dan masyarakat , ia nay tidak memberi impak menyeluruh.kerajaan sedar apa yg mereka buat .bukanlah mereka buat sesuatu itu tanpa mengkaji ke peringkat akar umbi rakyat itu sendiri .melayu hakikatnya masih lemah , tapi bukanlah lemah minda dan lemah soal wang ringgit. kita hanya lemah kerana tidak bersatu dalam agenda negara yang kerajaan perkenalkan seperti br1m ini.kalau kita bersatu padu , tidak akan timbul lagi soal berlemak , soal makan disuap itu .bersama2lah kita menyedarkan anak bangsa kita tentang perlunya hijarah minda dan berpadu jiwa sebangsa itu untuk survival bangsa melayu .

  15. piirah says:

    tapi ada jugak cinabeng yg naik merc baru ambik br1m. diaorang mmg tak pernah bayaq cukai

  16. matkisah says:

    BR1M tu umpan pancing masa nak mengndi je..kalau betul nak bantu golongan yang kurang berkemampuan bukan itu caranya..korang tengoklah yang meluru amik duit BR1Mtu bukan org yang betul2 layak..ada setengahnya ada mini estate lagi..tu golongan cina babilah…kalau betul nak bantu ada eloknya bagi kan org betul2 daif..bagi bantuan 500 sebulan..bukan setahun 500 bagi kat org2 yang tak layak..

    • WTF says:

      La…so pancing undi berlaku tiap2 tahun ker saudara matkisah…

      Dalam masa cakap itu pancing undi, boleh pulak cadangkan bantuan diberi MYR 500.00 sebulan, nanti org macam kau jugak cakap pemberian BR1M ni umpan pancing undi

Leave a Reply

Threesome