Menu Utama

BR1M: Janji Ditepati, Dulu RM500 Kini RM650

Bajet 2014 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Rakyat pada Jumaat lepas membawa berita gembira untuk penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) apabila Kerajaan Pusat yang diterajui BN menepati janjinya untuk menaikkan kadar bantuan tunai tersebut.

Dalam Akujanji BN sempena PRU-13 yang lepas, BN telah membuat perakuan bahawa dalam tempoh 5 tahun akan datang jumlah bantuan tunai BR1M akan dinaikkan sedikit demi sedikit sehingga mencecah maksimum RM1,200.00.

Menepati perakuan yang dikrarkan itu maka bermula Bajet 2014 ini para penerima BR1M yang sudah berkeluarga bakal memperolehi RM650.00 berbanding RM500.00 semasa ia mula diperkenalkan pada 2012, manakala individu bujang pula akan mendapat RM300.00 berbanding cuma RM250.00 sebelumnya.

Peningkatan itu mungkin dilihat kecil namun besar maknanya bagi ramai orang kerana sedikit sebanyak ia dapat meringankan bebanan kewangan mereka terutama bagi ibu bapa yang kerap mengalami masalah kewangan selepas bermulanya sesi persekolahan baru pada awal tahun.

Selain itu, buat pertama kalinya juga bermula tahun hadapan ketua isi rumah yang berpendapatan sederhana antara RM3,000 hingga RM4,000 sebulan juga layak menerima BR1M yang bernilai RM450.00. Ini satu lagi berita gembira yang seharusnya disambut baik oleh khalayak.

Pun demikian, tak semua yang meraikan kenaikan ini kerana ada segelintir pihak yang berkepentingan politik melihat BR1M sebagai satu umpan politik untuk kelangsungan Kerajaan BN yang diibaratkan oleh mereka umpama dedak ayam dan candu untuk menagih sokongan rakyat.

Sedangkan di masa yang sama golongan yang mempertikaikan program bantuan tunai ini jugalah yang sering mengambil kesempatan mengutip ‘cukai’ dan merompak wang hasil penat lelah rakyat marhaen dengan mengusung tin milo dan uncang semasa berceramah di atas pentas politik.

Tak kurang juga ada golongan politikus dari pembangkang yang merasakan bantuan sebegini hanya akan menyebabkan negara dibebani masalah hutang yang lebih besar kelak tanpa mereka sedari bantuan tunai sebegini memberi impaknya yang tersendiri menjana ekonomi dalam negara.

Ini asas putaran ekonomi yang patutnya difahami ramai kerana wang yang dibelanjakan oleh jutaan penerima BR1M akan berlegar dalam negara dan membolehkan para peniaga mendapat keuntungan dan hasilnya pula dinikmati oleh semua pihak samada peniaga, pengedar, pekerja seterusnya merancakkan aktiviti ekonomi.

Apapun, tahniah kepada PM dan Kerajaan BN kerana telah membuktikan janji yang diikrarkan benar-benar ditepati sekaligus meletakkan perbezaan besar BN dengan janji dicapati oleh pakatan pembangkang yang sampai sekarang hanya sekadar tahu menabur janji sahaja.






50 Komen to BR1M: Janji Ditepati, Dulu RM500 Kini RM650

  1. […] See more here: BR1M: Janji Ditepati, Dulu RM500 Kini RM650 […]

  2. raplahjinggaa says:

    umno terus bodoh umtuk memperbodoh rakyat Malaysia!

  3. matkisah says:

    orang2 bingai je memuji PM bingai bagi BR1M 650 ..dan 450 untuk pendapatan 3000 hingga 400..kan lebih baiknya bagi bantuan pada yang betul2 memerlukan dan bagi lebih sikit..ini main larung je nak tabur duit..akibatnya negara bangkrup..bila duit dh tak de abis semua subsidi dihapuskan..bila subsidi dihapuskan apa yang menguntungkan rakyat yang telah menerima BR1M tu..kebanyakan yang menerima BR1M bukanlah org yang kurang berkemampuan..kalau tak caya tengoklah nnti muka sepet yang kaya raya tu berpusu2 amik BR1M…padahal duit BR1M yang dia terima tu tak cukup nak bayar bil elektrik..maksudnya rumah mewah lah bil lebih 500..mana negara tak bangkrup..pemimpin macam ni ke nak di sanjung..pemimpin bodohkan rakyat..

    • alimedanbaru says:

      matkisah hoi, kamu mendedahkan kebodohan dan kepala kosong pendukang PK. dengar cerita ni: pada zaman pemerintahan UMAR BIN ABDUL AZIZ tidak ada rakyat yg boleh terima bantuan kerajaan kerana semuanya melepasi taraf kemiskinan. Samalah juga dizaman Najib ni, apabila dah tak ramai yg miskin dan papa kedana maka kerajaan menaikkan taraf kelayakan hingga mereka yg bergaji bawah RM4k pun boleh menerimanya.Maksudnya apa, lu fikirlah sendiri.Malaysia adalah negara yg kaya. Kamu lihat mengapa orang Aceh dan Kemboja boleh senang lenang dinegara ni, sebabnya: sebab mereka rajin berusaha. Orang Bangla sekarang pun ada yg dah pakai BMW, tak macam kamu dan puak kamu yg asyik melalak membangkang, bekerja tak seberapa,kemalasan menyebabkan kamu cukup2 makan shj. Bila orang UMNO kaya cemburu..maka benarlah kemiskinan itu adalah menghampiri kekufuran sebab tu kamu sentiasa keluh kesah dan menyalahkan semua perkara dikeliling kamu.. kesian

      • bujuk says:

        Betul ke orang UMNO kaya? atau segelintir pemimpin UMNO saja yg. kaya. Sorry la… taman aku majoriti rumah murah ahli UMNO. Kg. aku majoriti tegar umno anak tak menjadi, hidup susah… tapi Astro tetap ada walau anak selalu tak sekolah sebab takda belanja.

        • raplahjingaa says:

          Kat Taman hang anak-anak ahli tegar PAS menjadi ke bujuk ?? hang macam tak menjadi jer…

          • WTF says:

            Hahahaha…

            Itu sudah PASTI…

          • bujuk says:

            Alhamdulillah…
            Yg. p PASTI insyaAllah jadi Insan.

          • WTF says:

            Still, you tak menjadi Bujuk!!!

            What happen, cat got your tongue!!!

          • gambus says:

            Jadi insan , pemimpin PAS semuanya jadi insan kee ??? berkhalwat dan berzina dengan bini masing-masing .. itulah pemimpin PAS .. yang ada video seks lagi hebat dan itulah pemimpin PAS .. yang siap boleh ampunkan dosa zina tu lagii maha hebat , itulah jadinya bila pemimpin PAS jadi insan

            Tgk insan-insan aka macai PAS , ambiga yang terang pro murtad , Tony Pua yang terang penyokong pro murtad dan itulah manusia yang disanjung oleh penuntut PASTI .. memalukan laa bujuk !

        • sysem baru says:

          kaya kau ini, astro dan fast food antara pertama laksanakan gst, sampai anak tak makan disebab astro,kasihan lihat kau ini

        • gambus says:

          ehh pemimpin UMNO memang kaya bujuk sama juga dengan pemimpin PAS dan Pakatan .. tapi yang selalu kena bagi duit dan kena mintak duit ialah macai-macai PAS yang makan pun cukup-cukup tu kakakakakakakaka

          tu individu bujuk , tapi jangan nak salahkan orang lain macam puak PAS .. anak jadi jahat pun disalahnya kat UMNO , ni lagi dasar puak pemfitnah dan pembelit macam bob lokman tu laa bujuk !!!

          • bujuk says:

            habis kalau himpunan pemuda d sajikan K-POP rm1.6juta, cara nak bagi jadi baik ka? Tahun baru cina pulak bawak gangnam.. juta2 jugak.

          • WTF says:

            Bujuk,

            Tengok K-Pop, anak2 muda fikir pasal seks ker Bujuk!!!

            Padanlah Bujuk berkata begini:

            bujuk says:

            Baru aku tau.. rupanya Najib minum TEH tampa gula untuk kuatkan seks… kak Ros dah bising kut, tapi jangan la rakyat yg. jadi mangsa.
            Aku nak tengok berapa orang nak reply post aku.
            9:01 PM on October 28, 2013

            Padahal, full text cerita lain:

            http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/najib-defends-sugar-subsidy-cut-says-its-for-the-general-good

          • gambus says:

            hahah biasalah saudara WTF , menipu dan memfitnah ni memang bujuk suka , inilah manusia yang dikeluarkan oleh PAS … cakap apapun semuanya kantoi fitnah !!!

            Lagi satu bujuk tak , PAS yang melalak dan menyalak kata kpop haram laa seks laa .. TAPI PAS sendiri buat penyanyi seksi ala kpop

            amenoworld.blogspot.com/2013/02/penari-seksi-atas-pentas-pas.html

            apa ni bujuk , rupanya nak jadi baik cara PAS ialah menghalalkan perkara yang haram !! hebat kau belajar agama bujuk !!! atau kau selalu ponteng dan asyik dating jee , duit mak bapak kau bagi suruh belajar buat apa bujuk ??? kau pergi hisap rokok ???

        • alimedanbaru says:

          elok saja kamu terus terang bujuk bahawa kat kawasan kau tu YB nya adalah dr Pakatan Rakyat sbb tu rakyat jadi susah sbb mereka tak jalankan tugas hanya jalankan perut dia sahaja. he he bujuk, zaman Umar Abd Aziz tu maksud rakyat tak layak terima habuan kerajaan bukan sebab rumah diaorang macam istana tetapi hidup mereka cukup dan sempurna dan bersyukur berterima kasih kepada pemerintah yg memakmurkan kehidupan mereka. Puak kamu memang meterialistik sebab tu dengki bila lihat kami pakai kereta besar gila.. he he maaflah

          • bujuk says:

            Tempat tinggal aku… PR, Alhamdulillah semua baik. Tapi kesian tengok yg. tinggal rumah d murah/flat, anak2 tak sekolah agama. Alasannya tak cukup duit bayar yuran dan belanja, yg. ada duit alasan kesian anak pagi-petang nak sekolah. Tapi hantar tuisyen boleh pulak. Yg. sek. men. lain pulak.. dah pandai hisap rokok dan memonteng dan dating. Bila tegur… dia kata ayah saya tak marah pun. Kenapa jadi gitu? antaranya sebab tak sekolah agama, tak solat, mak-ayah tak ambil tahu. Apakah ini generasi yg. k’jaan sekarang nak lahirkan?

          • WTF says:

            LOL, itu seratus peratus salah kerajaan Malaysia ker Bujuk???

            Ibu bapa kalau tak ambik tahu hal sekolah anak, memanglah begitu jadinya…

          • gambus says:

            kalau ikut ckap kau memang aku tak percayalaa bujuk , orang munafik macam kau sentiasa membelit dan menipu .. dalam sini pun dah nyata DS Najib kata teh tanpa gula kau fitnah kata teh tarik .. hahahaha berapa banyak dah kau tipu bujuk

            aku percaya kalau tgk perangai kau bujuk , memang hancur laa anak-anak kau dan anak-anak PR , sampai ugama pun permainkan !!!

    • gambus says:

      merapu laa kau cakap matkisah .. orang kaya bole dapat BR1M .. ni lawak apa kau nak bawak ni ..

      negara hanya boleh bankrup bila semua orang percaya hutang negara macam yang dicakap bujuk tu yang penuh putar belit dan kaki penipu wakakakakakakakaka

    • anakbochek says:

      Aku pening baca tulisan kau ni matkisah. Apa yang kau nak cakap ni? Bila masa Malaysia bangkrap?

  4. bangKano says:

    Aku tetap bersyukoq pada Allah keghana pemerentah la ni sedaq keperitan hidup golongan bawahan pasai kenaikan kos hidup.Peningkatan pemberian BR1M ke RM650.00 nanti akan dapat menampung sikit kenaikan petrol RON 95 20 sen seliter & kanaikan harga barangan asas harian termasuk penarikan subsidi gula 34 sen sekilogram.

    Pemberian BR1M bermakna pengitaran semula wang dalam pasaran lantas akan menjana pertumbuhan ekonomi negagha. Bila ekonomi bertambah maju sapa yang untung hah…? Kita jugak kan sebagai pengguna. Kalo poket penuh ngan ringgit bermakna kuasa belian rakyat semakin bertambah,maka semakin makmor la kita & negagha termasuk la pemimpin & penyokong PR yang sering menyalak tu kan..kan..kan…wahai bujuk,Moo,mek esah dll..?

  5. baba says:

    syukur. dalam masa yang sama kita harap kerajaan tumpukan juga dengan golongan sederhana yang juga merasa bebanan dgn kenaikan harga barang.

  6. dkds says:

    Pembangkang di Malaysia punyai peel yang amat pelik…membangkang setiap perkara yang dilakukan oleh kerajaan…walaupun ianya mendatangkan kebaikan pada rakyat…

    tapi bab LGBT dan songsang pembangkang jadi penyokong kerana kerajaan membangkang…

  7. Anak Lenggong says:

    raplahjingaa…jangan ko tak tau anak2 kat satu taman dengan bujuk semua nya menjadi ooo….JADI BARUA, PACACAI,KULI BATAK, BUDAK UPAHAN DAN SAMSENG JALANAN SAPERTI BAPAKNYAA..

    Tapi yang pasti PAS tak dapat lari daripada menipu penyokongnya pabila ada je ruang PAS akan jadi penyamun disetiap ceramah dengan membawa tin milo ataupun uncang tapi sekarang ni udah ada trend baru oo…

    http://khairulryezal.blogspot.com/2013/10/inilah-kerja-puak-pas-minta-derma-minta.html

    Persaolannya kenapa diminta masukkan didalam akaun persendirian bukan akaun kelab ataupun pertubuhan..nak sakau jugak laa tu.. sebab yang sering terjadi camni..contohnya Tabung Mamali.

    Saperti yang didedahkan oleh C.N Al Afghani atau Zainon Ismail melalui buku Air Mata di Bumi Memali.Tabung yang ditubuhkan oleh pihak pengurusan Pas hasil dari sumbangan ahli, penyokong dan orang perseorangan itu dikatakan telah mencecah ke angka jutaan ringgit. Namun didakwa telah diselewengkan oleh pimpinan parti itu.

    Sehingga kini, PAS masih enggan memberikan sebarang respon berhubung perkara ini. Tambah memeranjatkan, kepimpinan Pas peringkat pusat juga mengambil pendekatan mendiamkan diri seolah-olah ‘membutakan mata dan hati’ terhadap penyelewengan tersebut.
    Menurut Zainon, wang yang dikumpulkan ekoran tragedi Memali pada 1985 itu seolah-olah telah hilang tanpa dapat dikesan. Tambah mengelirukan akaun penyata tabung tersebut juga seolah-olah tidak wujud, walaupun kutipan derma dilakukan hamper setiap tahun, yang mengunakan nama balu dan anak-anak yatim di Memali.
    Hasil pendedahan Zainon itu juga, Pas pusat dikatakan telah mengambil tindakan menutup tabung ini, walaupun pada ketika itu, akaun tabung masih berbaki sebanyak RM65,000.
    Mengikut rekod, masih ada sembilan balu Memali yang masih hidup dalam keadaan daif dan masih ramai anak yatim tragedi Memali yang memerlukan duit untuk meneruskan pengajian mereka.
    Tabung Memali ditubuhkan pada 1986 oleh Pas Pusat iaitu setahun selepas tragedi Memali bertujuan membiayai kos guaman kerana 14 balu bertindak menyaman Kerajaan Persekutuan, membiayai pendidikan anak-anak yatim serta membantu kos sara hidup mangsa Memali.
    Sejak ditubuhkan, empat pihak diberi tanggungjawab oleh Pas Pusat untuk mengumpul semua sumbangan orang ramai iaitu lidah rasmi parti tersebut Harakah; Pejabat Pas Pusat; Pejabat Perhubungan Pas Kedah dan Madrasah Islahiah Diniah, Kampung Memali.

    SO INILAH ISLAM CARA PAS…Pemberian BR1M merupakan inisiatif kerajaan untuk membantu golongan sasar, diberi kepada rakyat tanpa mengira fahaman politiknya…jangan tak tau Rakyat Kelantan dan Selangor merupakan yang terbanyak menerima sumbangan ini..termasuk laa lobai2 yang menjadi YDP PAS…telinga melayu PAS mana boleh nak dengar dapat benda free ..menderu diaorang datang duduk paling depan dipintu pagar dewan..sebab tu lah bila ditarik balik apa2 subsidi..melayu PAS yang paling ramai membuat bantahan..sebab mereka tau nak free jee..kerja malas ..setiap hari asyik dok dengar kelentong dan fitnah diceramah tepi longkang ..balik je melepak kat kedai kopi..sumber rezeki suruh bini cari..balik malam asyik nak tala bini jee..nampak je muslimah dahi licin sikit mula la tunjuk alim..bawak ke siam untuk bernikah..ataupun bawak lari daripada mak bapak muslimah tu..kalau tak dapat juga jadi lah saperti mat sabu …sapu bini rakan sendiri ataupun jadi saperti Stopa sepender besar..layan mak janda..

  8. melayu_islam says:

    junggu jela 2019..tamat lah riwayat sesuatu kaum tu

    • WTF says:

      2019 ALL Chinese will either DIE or GTFO from Malaysia….

      Hope it will be sooner…

      Mueh44444444444

      • melayu_islam says:

        suke sementare blh suke…kalau Allah x byr cash kat dunia pn x pe..akhirat masih ade…bangga…kerana yang paling akhir tempat kite dlm kubur..x semuanya KEKAL mcm sifat Allah..ingat tu brader

        • WTF says:

          Fact of life is those who live shall die one day, what matter is what do you do with the time given to you, I for one will never be the DOGS AND PIGS AND COW AND DONKEY or any other animals to the DAP…

          How about you Brah, still do not see the light at the end of tunnel???

          Forgive me to say, you are blinded by STUPIDITY and ARROGANCE when you first utter the word, I merely reply in kind and compassion…

          ALL Chinese will either DIE or GTFO from Malaysia if the current trend of spreading lies, hatred, animosity & bigotry practice by the Chinese flourish at this current pace

          Muh4444444444

        • anakbochek says:

          Tapi yang pasti banyak yang Allah dah balas cash atas dunia ni pada pemimpin PR.

          1. Anwar dengan kes chinadoll dan liwat v2.o.
          2. Setopa spender putih.
          3. Mat Sabu dengan bulu sangkut rengkung.
          4. Kes tabung Memali.

          dan lain2 lagi. Korang je yang sedar diri lagi matkisah.

    • anakbochek says:

      Kau baca ramalan Nostradamus ke bro pasal 2019? Apa la hang ni, kan berdosa hukumnya percaya pada tukang tilik.

  9. Mat Panjang says:

    BR1M adalah untuk rakyat Malaysia yang layak menerimanya sahaja seperti yang diterangkan dalam laman web ini= https://ebr1m.hasil.gov.my/.

    TETAPI adakah Jabatan=Jabatan dan Agensi-Agensi yang membuat semakan on-line membuat semakan yang betul dan teliti sebelum bayaran dibuat?

    Rakan-rakan saya ada yang ketawa apabila mendapat tahu atau diberitahu bahawa ada mereka yang mepunyi ladang getah yang mengeluarkan hasil tiap-tiap hari/bulan (seperti de Bentong, Pahang)pun diberi BR1M dan bila PRU13 mereka pilih calun DAP.

    On-line Pejabat Tanah boleh pakai dan up-to-date ke? Saya difahamkan rekod (HAK MILIK) di Pejabat Tanah tidak lengkap. Ada nama tetapi tidak dilengkapi dengan Numbur Kad Pengenalan lama dan baru.

  10. Anak Lenggong says:

    Didalam masalah ni soal ketirisan memang berlaku..ada dalam sesuatu keluarga tu mak sanggup kata dia janda, bapa pula sanggup kata dia duda untuk dapatkan BR!M tetapi sebagai saorang islam kena tanya diri sendiri patutkah aku menerima hak orang lain..

    • bujuk says:

      BR1M ni daftar pada siapa eeeh?
      Kalau d s’gor contohnya daftar kat ketua kampung ke pada ketua cawangan?
      Semua borang kena lulus/cop dulu kan. So salah siapa…

      • gambus says:

        dasar manusia hina nak buat fitnah lagi , woii bahlol punya macai nik ajis … kau pergi tanya BR1M daftar kat ketua kampung atau ketua cawangan kee ??? .. manusia hina PAS inilah ajaran nik ajis yang kuat memfitnah !!!

        hahahaha

      • WTF says:

        Cubalah browse sikit internet tu…

        As a start, try link yg saudara Mat Panjang bagi tu pada 12:00 PM on October 28, 2013

        Takkan tu pun nak ajar kot!!!

      • bujuk says:

        Aku tau… tapi korang tau tak?
        Tempat aku ketua cawangan yg. tentukan, semua kawan2 dia yg. pencen walaupun pendapatan lebih 3k dapat. Malah bangga dan langsung takda rasa bersalah. Tapi kalau pro PR, macam2 soal hingga tak masuk akal.

        • WTF says:

          Kau tahu pasal browse internet Bujuk, jgn TIPU la….

          Dari jauh boleh HIDU bila hang buat2 tanya BR1M daftar kat siapa semata2 nak buat cerita FITNAH!!!

          Contohnya benda hang tulis kat atas ni lah!!!

        • gambus says:

          tempat kau ketua cawangan yang tentukan ?? kakakakaka

          menipu tahap manusia takde agama punya orang PAS !! BR1M ni kena daftar kat ketua cawangan kee bujuk ??? orang PAS hantar borang BR1m kat ketua cawangan ?? kakkakakakakaka bodoh , bahlol dan nyatanya manusia macam kau hanya menipu jee

          aduhhhh nak menipu dan memfitnah tahap gila punya puak PAS

          kenapa orang PAS ni kalau nak fitnah sesuka hati dia jee macam manusia tak beragama , mak kau ajar agama kee bujuk !!! itulah aku cakap budak PPRT yang kau hina tu lebih baik daripada puak PAS yang menipu , membelit dan melacurkan agama !!!

        • gambus says:

          ini mebuktikan bujuk , puak PAS dan Pakatan yang ada dikawasan rumah kau dan yang berdekatan adalah tergolong manusia bodoh dan tolol wahahahahahaha

          sebab apa kalau orang pandai terutama orang UMNO dan BN , mereka akan daftar kat LHDN

          hahahaha nyatanya bujuk orang yang duduk PPRT tu lagi pandai daripada puak PAS yang ramai kat area rumah kau !!!

      • dotdot says:

        hahaha,,bujuk,,,I.C.U ko kene bantai,,,lain kali nk taip pikir pakai otak,, jgn pakai pala kote,,dasar munafik tahap gaban ko bujuk,buat cerita bodoh,

  11. sempadan says:

    apa bodoh la korang…..
    pasal BR1M pun kecoh-kecoh politik
    jaga diri masing2 sudah
    jangan nak kutuk2 orang
    yang PASTI UMNO memang bangang
    nak tahu kenapa?? “ada satu kes aku ternampak orang tua nak melintas jalan dengan selamba ada mamat terang2 ada sicker BN memecut laju sehingga hampir2 melanggar orang tua tu…. dengan rela hati aku menolong orang tu melintas jalan”….
    sekian terima kasih

    • kangkungmurah says:

      Betul ckap sempadan…kite ni same manusia…wtpela nk gaduh2…masing2 de kekurangn n kelebihan…xyhla pertikaikan bn rkyat cmnie…pmbkg rkyt cm2…sme je…blm tntu masuk syurga Allah…wtpe nak gaduh…wt tmbh dose..she amik duit brim bg sye 2 duit rkyat gak…hak kite…suke atyla sape nak amik pon…huhuhhhuhu

  12. Darkside Hacktivist says:

    hahahaha..kelakar ke apa korang semua ini , semua politik sama je tak kira malaysia atau seluruh dunia .. tak payah la gaduh2 la pasal politik yang penting kita tahu hak kita sebagai rakyat dah cukup . Jangan percaya dengan tipu daya politik , mereka tentu senang lenang . Tetapi nasib rakyat dimana ??? nasib kita ??? Adakah politik lebih penting dari Tuhan kita sendiri , ingat dunia ini sementara jer .. Yang hidup pasti mati , sedarlah kita selalu di tipu setiap hari oleh sistem .. Hahahaha , tak masuk akal dan tidak berhati perut .. Yang kaya makin kaya , yang miskin makin miskin .. Sila fahamkan maksud saya ini , saya juga tidak menyokong politik bagi saya dunia ini ciptaan tuhan .. Sudah cukup ia beri dekat kita tetapi sesetengah manusia yang tamak mengawal demi kepentingan golongan mereka sendiri , saya manusia yang bebas dah hanya percaya pada Tuhan yang satu dan bukan politik dunia yang sementara dan mempunyai banyak tipu helahnya untuk mengaburkan kita semua .. Sedarlah sebelum terlambat , saya memperjuang hak saya sebegai seorang manusia di dunia ini .. Tidak mengira bangsa atau agama kita tetap manusia .. Siapa yang mengutuk saya sah kamu ini bukan manusia.. manusia jenis mempertuhan politik bukannya Tuhan yang satu .. Berapa banyak wang kita didunia ini tidak akan tempat kita di syurga-Nya . Amalan baik kita sahaja yang dia akan terima . Adakah kamu bahagia walaupun kaya ?? tipulah kamu bahagia didalam , bukan semua benda kita boleh dapati . tiada siapa sempurna 100% dalam kehidupannya . Janganlah terus menipu diri sendiri , sedarlah sebelum terlambat banyak perkara yang kamu semua harus fikirkan dari terus bergaduh tentang politik . Buang masa jer .. jangan mengamuk ia penyokong2 politik , saya anti politik dan hanya memperjuang hak manusia yang mahu kebebasan .. Tiap2 hari pergi kerja masuk 8-9pagi , balik petang 5-6ptg .. Tak boring ke hidup macam tu sampai mati , kamu perasaan tak diri kamu tu dah macam robot yang telah di program ,memang hebatlah illuminati ini . Sila kaji apa yang saya maksudkan ini , orang yang bijak pandai je akan faham akan kata2 saya ini . Jangan jadi lembu kena tarik hidung , kita manusia bukannya haiwan .. Sepatutnya kita lebih bijak menilai sesuatu perkara , sila buka mata anda semua … ^_^ diharap kita semua akan sedar hendaknya :)jangan bergaduh lagi , bersatu lebih penting ..

  13. azril says:

    Duit keperluan harian. Nak tunggu gaji lambat toq. Aku duduk bujang , nak bayar bil api , air , sewa rumah. terpakse lah alas perutkan. Anda fikir lah orang yang dah berumah tangga amat memerlukan duit. Aku bersyukur , adanya bantuan brim untuk rakyat. Jangan fikir yang buruk je.

Leave a Reply

Threesome