Menu Utama

Bila Amerika Pun Tak Boleh Bayar Gaji, Pentingnya Kerajaan Kuat

DALAM negara ini belum pernah berlaku keadaan dimana kakitangan kerajaan tidak dibayar gaji.  Jangan kata tak bayar gaji, kakitangan kerajaan di negara ini adalah yang paling sukar dibuang kerja walaupun ada diantara mereka prestasi macam haram dan sokong pembangkang pulak tu.

Yang mati-mati sokong kerajaan, nak jadi kerani pentadbiran pun payah, walaupun ijazahnya bergulung.

Seingat penulis, kes paling hampir berlaku apabila pentadbiran negeri Kedah (semasa dibawah pentadbiran pembangkang) dikaitkan dengan kegagalan membayar gaji di sektor kerajaan tertentu menggunakan dana dari kerajaan negeri, sebaliknya dana lain.

Tak pasti kebenaran tentang itu, tapi yang nyata ada pekeliling yang menyebut tentang pemotongan elaun perjalanan dan sebagainya.

Selangor pula selepas PRU13 yang lepas pun hampir menghadapi keadaan sama, bila kerajaan negeri terpaksa memohon bajet tambahan sebanyak RM 761 juta Julai lepas atau kerajaan negeri akan mengalami masalah kewangan – termasuk gagal membayar gaji.

Kita perlu ingat, bajet 2013 Selangor yang dibentangkan pada tahun lepas, hanya bernilai RM 1.63 billion, tapi peruntukkan tambahan saja sudah jauh lebih dari separuhbelum habis setahun pun.

Semua ini berlaku di negeri pembangkang walaupun BN yang sering kali dituduh cuba membankrapkan negara.

Perkara ini (tidak membayar gaji) bagaimanapun berlaku di Amerika Syarikat -negara yang kononnya kaya, maju dalam serba serbi, canggih, terkuat dan apa jadah, bila sejuta kakitangan kerajaan negara tersebut tidak akan dibayar gaji akibat peruntukkan kewangan yang dipohon Presiden Barrack Obama, tidak dilepaskan Kongres.

Sehinggakan, ada kakitangan yang terpaksa cuti tidak bergaji dan pejabat ditutup kerana masalah tersebut.  Sementara yang masih bergaji, berkemungkinan besar akan menerima bayaran lambat.

Walaupun soalnya bukan tidak ada wang, cuma peruntukkan yang tidak diluluskan, tapi ia masih lagi satu peristiwa yang mencemar imej negara Uncle Sam tersebut.  Di Zimbabwe yang kadar inflasinya beribu kali tinggi dari USA pun, belum ada lagi berita serupa yang dilaporkan.

Maka itu penting disebutkan bahawa pengurusan kewangan negara perlu diuruskan dengan baik dan kerajaan juga perlu mempunyai kekuatan politik yang meyakinkan untuk memastikan perkara sedemikian tidak berlaku di negara kita.

Isu negara bankrap dan tidak mempunyai wang ini boleh berlaku dan akan berlaku kepada mana-mana negara yang tidak mempunyai pengurusan kewangan dan politik yang baik – termasuk negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat.

Negara kita tak jadi macam itu, bersyukurlah.

Justeru, bila kerajaan naikkan cukai atau perkenalkan skim percukaian ke atas barangan tertentu, itu adalah untuk kepentingan rakyat kebanyakkannya.  Kerajaan memang tidak boleh puas hatikan semua pihak, tapi yang lebih penting, tugas kerajaan ialah mentadbirkan negara ini dengan baik dan berhemah.

Atau semua orang pun boleh dapat susah, macam yang berlaku di Amerika Syarikat sekarang.






83 Komen to Bila Amerika Pun Tak Boleh Bayar Gaji, Pentingnya Kerajaan Kuat

  1. alimedanbaru says:

    INILAH ‘ZAMAN ASIA’ dan kalau di Asia Tenggara antara yg kukuh dan diiktiraf pengurusan kewangannya pastilah Malaysia. Pn Zetti Gabenur BN berturut2 TAHUN diiktiraf sebagai Gabenaor terbaik BANK2 NEGARA DUNIA..AMACAM NUAR DAN HADI DAN kIT sIANG LU ADA APA2 KOMEN?

    • anakbochek says:

      Sebab tu Anwar tak dapat anugerah apa2 dalam pengurusan kewangan walaupun dia menjawat Penasihat Kewangan RM1 Negeri Selangor.

    • WTF says:

      I respect Puan Zetti Akhtar Aziz, she has done a great job as a Bank Governer…

      Hopefully ramai pegawai2 kerajaan Malaysia tak kira yg pangkat tinggi atau pangkat rendah mencontohi sikap beliau yg sentiasa berusaha memajukan negara Malaysia…

      • bangKano says:

        Memang patut di hargai ataih kebijakan dia mengurus kan ekonomi negagha….tapi sejak akhir akhir ni dia dah tak pandai bercakap bahasa melayu dalam setiap wawancara ngan pemberita malah dalam dia konferens perengkat kebangsaan. Mungkin dia beghasa malu & bodo nak bertutuq dalam bahasa sendiri..maklum la dah dapat perhatian dunia. Kalo cakap melayu akan di anggap tak cerdik & munduq. Tau la bahasa inggeris tu bahasa global tapi penggunaan nya kena la pada tempat & masa yang sesuai.

        Aneh…aneh sungguh wanita melayu sekoq ni…pemimpin negagha lain yang setaraf ngan jawatan dia seperti Thailand & Indonesia masih tetap utama kan bahasa ibunda masing masing jika di interviu oleh wartawan tempatan kecuali oleh wartawan asing….!!!!

  2. badrole amin says:

    di Malaysia tidak berlaku krisis kerajaan kekontangan wang(peruntukan) utk membayar gaji kakitangan kerajaan seperti apa berlaku di Amerika namun di negara kita belum pun pakatan haram menjadi kerajaan pemimpin mereka menerusi tony pua sudah pun menyuarakan dasar/polisi pakatan haram bahawa pakatan haram akan mengurangkan separuh tenaga kerja kakitangan kerajaan di seluruh negara sekiranya pakatan haram dapat mengambil-alih Putrajaya

    aku nak bersangka baik, mungkin apa disuarakan oleh tony pua bermaksud apabila pakatan haram menjadi kerajaan mereka akan berbelanja secara boros dan tidak berhemah terlebih dahulu

    apabila kerajaan pakatan haram sudah kekontangan peruntukan(wang), barulah mereka akan membuang separuh tenaga kerja kakitangan kerajaan dgn alasan kerajaan mahu berjimat-cermat

    • gambus says:

      Pengurangan tenaga kerja kakitangan kerajaan oleh puak DAPigs sememangnya agenda mereka kerana DAPigs cukup tak suka kerana ramai sangat Melayu , dan DAPigs sendiri pernah berkata Jabatan kerajaan penuh dengan longgogakan graduan Melayu , jelas ini adalah fakta perkauman yang dimainkan oleh DAPigs

      TAPI ini berlalnan di Penang , apabila orang keliling apek Lim diambil lebih banyak berbanding pentadbiran BN sebelum ini , dan kita semua boleh jangka bangsa mana pulak tu

      ini jelas pentadbiran jimat cermat adalah satu hipokrit dan kenyataan DAPigs jabatan kerajaan penuh dengan longgokan graduan Melayu oleh puak DAPigs yang penuh racist , apa yang penting bagi mereka ialah kecinaan !!!

      • dkds says:

        biasalah puak komunis hanya mengakui kejayaan dan kemakmuran apabila negara ini diperintah oleh golongan komunis juga

  3. Tubir says:

    obama boleh vito…kalau dia mahu

  4. sireh ke gagang says:

    syukurlah , kakitangan awam malaysia masih lagi tersengih makan roti canai sambil drive kereta proton baru di sini. kenang2kan nasib rakan sejawat kamu di US , Wahai kakitangan awam yg berkiblatkan anwar ibrahim !

  5. PASpartyNGOK says:

    Satu teori yang logik dan menasabah mengatakan menjelang 17 Oct USA akan jatuh bangkrap. Barangkali teori itu dikaitkan dengan penyekatan Congress keatas kewangan negara mereka yang sedang berlaku.

    Dikatakan jugak USA sebagai pelabur paling besar dalam dinar Iraq berharapkan revaluation akan berlaku tak lama lagi keatas matawang itu (IQD) Lalu mereka akan dapat menafaat besar dengan tukaran wang. Hutang mereka akan dibayar dari pulangan pelaburan itu disamping bakal menampong perberlanjaan negara yang lain. Dikatakan apa yang berlaku dengan dinar Kuwait banyak tahun dulu akan berlaku diIraq. Peristiwa Kuwait ramai orang seluruh dunia dapat menafaat darinya.

    DiMalaysia juga ramai yang membeli IQD dan sedang menunggu RV. Kita alu2kan komen dari pelabur.

  6. alimedanbaru says:

    Allah mahu meruntuhkan kerajaan tak semestinya dgn peluru dan kereta kebal. Sebagai negara kuasa ketenteraan yg kuat Allah meruntuhkan Amerika atar beberapa faktor dan cara:
    * sebagai negara samseng yg campur tangan dinegara kecil Amerika perlu dibalas oleh kuasa ‘yang lebih besar’
    * kebanyakan rakyat Amerika telah melupakan kehidupan beragama, sex bebas, arak dan hiburan adalah lumrah dan pelampauan kelaku tersebut ‘perlu diajar’.
    * apabila Obama MELULUSKAN UNDANG2 kawin sejenis homosex dan lesbian maka itu adalah petanda bencana pasti melanda.
    *ketidakadilan selama ini Amerika dlm melayani konflik Arab Israel dimana dia lebih memihak Israel dan menginiaya Arab sudah pasti memelukan ‘pembalasan’.

    Syukur Malaysia diperintah dan diketuai oleh UMNO, RAKYAT DIASUH HIDUP BERAGAMA, MESJID SURAU BERSEPAH MERATA PELUSUK, MAJLIS KULIAH AGAMA DAN ZIKIR SETIAP HARI BERKUMANDANG DIRUMAH2 ALLAH,BUMI DIMAJU DAN DIMAKMURKAN KG DAN FELDA MEMBAWA REZKI,NELAYAN DILAUTAN TIDAK DILUPA, KALIMAH ALLAH DIPERTAHANKAN, KOMUNIS TIDAK BERTUHAN DIGEMPUR, SYIAH YG MENYELEWENG DIBUBAR, GANGSTER MERAJALELA DICANTAS,MURTAD DIBENDUNG DAN FAHAMAN FREE SEX LGBT HOMOSEX DAN LESBIAN DI MUSNAHKAN…MAKA MALAIKAT MENDOAKAN KESEJAHTERAAN DAN RAHMAD ALLAH KITA PEROLEHI,ALHAMDULILLAH.. AMIN AMIN.

    • dkds says:

      bila dikatakan UMNO itu parti keramat , ada yang mempersendakan dengan momokan..sebenarnya Allah tidak menjadikan sesuatu tanpa sebab ….ambil contohlah Pas..bila dikatakan akhir zaman nanti ada puak akan menjual agama demi kepentingan sendiri….maka Allah menjadikan Pas ….untuk dijadikan contoh atas perkara tersebut…

  7. mijie says:

    menulis bkn atas dasar fakta ni yg aku sakit ati nak baca….semuanya nak dikaitkan dgn politik…mcm mana la aku leh terklik kat sini tadi…

    • WTF says:

      Aku tak tahu macam mana hang boleh terclick kat Kumpulan Menyokong UMNO. The only explanation that I can thought of is Allah SWT ingin membuka hati hang kepada kebenaran.

      Selamat datang bro mijie…

    • anakbochek says:

      Hang salah klik ataupun mungkin hang dah dapat hidayah tapi tak sampai seru lagi kot. Anyway welcome to the club bro.

    • badrole amin says:

      ‘mijie’ terklik masuk myKMU adalah sebahagian dari hidayah yg Allah berikan/turunkan kepadanya sekiranya ‘mijie’ tidak berpendirian seperti ‘bujuk’

      kami alu-alukan bukan saja komen yg baik tentang kerajaan malah kritikan yg membina sekiranya ‘mijie’ berpendapat ada perkara-perkara itu kerajaan tidak perlu/tidak harus lakukan dsb

      jgnlah jadi manusia munafik, buta hati dan jahil murakkab seperti bujuk wahai mijie

    • gambus says:

      komen kau sendiri tak berfakta !!!

    • sireh ke gagang says:

      Nak komen sikit . MYKMU.NET . kelab menyokong UMNO nama panjangnya .UMNO itu pertubuhan kpop kah ? umno itu pertubuhan tarian kah ? dah nama pun berunsur parti politik , sudah semestinya hal-hal yg diutarakan berunsur politik .takkan laman politik nak sembang pasal gosip artis atau perkembangan dunia sukan . kelakar org mcm ni .

  8. bujuk says:

    Aku nak Tanya 1 je… sekarang system ekonomi mana yg. kita follow? Aku pernah dengar seorang pakar ekonomi yg. menasihatkan k’jaan supaya tidak follow system ekonomi barat bimbang akan terjerumus ke lembah yg. sama. Dia kata, kita agak selamat antaranya kerana banyak sumber hasil bumi yg.melimpah Allah kurniakan pada kita. Semuanya berkat orang2 alim yg. sentiasa doakan kesejahteraan, mengajak yg. maaruf dan mencegah yg. mungkar.

    • WTF says:

      Hang baru duduk Malaysia ker Bujuk tanya soalan2 mcm ni???

    • jentayu says:

      cuba ko bg contoh negara mana yg x ikut sistem barat? pakar ekonomi mana yg ckp mcm tu? maksudnya dia x berpijak di bumi yg nyata. selain minyak yg sebenarnya xdelah byk sgt kalo nak banding negara2 pengeluar minyak yg lain, apa lg yg kita ada? bijih timah, emas, besi dan mcm2 galian lain dah xde atau hampir xde kena angkut dgn mat saleh.

      • alimedanbaru says:

        bang, bujuk tidak sedar bahawa Malaysia adalah peneraju sistem perbankan Islam no 1 dalam dunia dimana orang Arab pun belajar dengan Malaysia… banyaknya pahala Mesia ni.. jadi maknanya sebahagian sistem ekonomi kita sistem syariah lah… sabarlah bujuk beberapa tahun lagi 100%lah tapi kau kena faham macam akidah jugak benda dah tersedia tapi kalau kau pilih jugak yg konvensional maka sajalah kau cari nahas… apa pun kerajaan dah sediakan pilihan, pilihlah!

        • pemerhati says:

          kalau tanya bujuk setakat ini sudah berapa nilai pelaburan/bon sukuk(syariah compliance) yg diterajui Malaysia pasti bujuk tidak tahu berapa

          bujuk suka ingat yg buruk sahaja seolah-olah tiada satu pun kemajuan yg disumbangkan oleh negaranya sendiri kepada ekonomi dan perbankan Islam

          Allah benci hambanya seperti bujuk yg suka terus-terusan menggelapkan hatinya tidak suka melihat atau mengakui akan sesuatu kebaikkan…kebaikkan itu ialah tentang perkara-perkara baik yg telah banyak dilakukan oleh UMNO kepada Islam yg menjadi tunjang pemerintahan sebuah negara Islam contoh bernama Malaysia

          ‘bujuk’ dgn ‘buruk’ macam adik- beradik…patut le semuanya buruk sahaja dipandang oleh bujuk tentang UMNO, BN dan kerajaan

        • bujuk says:

          K’jaan UMNO/BN guna perbankkan Islam ke tidak? Yg. aku tahu hanya k’jaan K’tan yg. guna perbankkan Islam buat masa ni.

          • WTF says:

            Yang mana satu Bujuk…

            Yang KELATE GOLD ka???

          • gambus says:

            HANYA kerajaan kelantan yang guna perbankan Islam ?? kau ni buat lawak bangang kee bujuk !!!

            konon nak halalkan fitnah kata pembacaan kau luas , dalam komen-komen ni sendiri dah bagi kebenaran untuk soalan kau !!!

          • zumazore says:

            dia kan baca HARAKAH je.. so kalau dia jadi BODO pun memang layak sangat!

          • bujuk says:

            Ok… bagitau aku negeri mana simpan duit k’jaan negeri dalam bank Islam selain K’tan.

          • WTF says:

            Kaulah bawak bukti menyatakan HANYA kerajaan KELANTAN yg simpan duit dalam Bank Islam!!!!

            Macam aku bawak bukti yg hang tu MENIPU pasal BLACKOUT!!!

            http://www.mykmu.net/?p=31745

            And apa credibility hang nak cerita pasal BANK ni??? Fungsi Bank Negara tak tahu, Telegraphic Transfer tak tahu…

            Henti2kanlah nak tunjuk alim kat sini, org tak percaya kat hang Bujuk…

            HANG TU PENIPU!!!

          • reds says:

            aikk…perbankan islam bukan bermaksud kena simpan duit dalam bank islam ko ni biol ke aper???lagipon bukan bank islam jek guna sistem islam.. bank2 lain kat mesia nih pon guna sistem perbankan islam jugak dalam pelaburan, pinjaman etc..etc..selain sistem konvensional…bukan simpan duit jer… ngok…ko x pernah pegi bank ke?? bukti ape nak bagi pon aku x tau…

    • anakbochek says:

      Kita ambil yang paling baik dari mana2 ekonomi yang ada. Kalau ada sistem ekonomi Barat yang baik kita akan praktikkan dan begitu juga sistem ekonomi Islam juga kita praktikkan.

      Saya setuju ekonomi yang stabil adalah berkat doa orang2 alim yang sentiasa memohon agar negara ini aman, damai serta makmur. Sebab itu kita jangan sokong parti yang bersetuju kalimah Allah dikongsi takut2 kita ditimpa bala olehNya.

    • sireh ke gagang says:

      bujuk dah mula nak cari kesilapan org lain . tengok permainan dia .

      • anakbochek says:

        Itu memang modus operandi dia bro. Lepas ni dia akan cucuk isu hudud dan negara Islam ala Kebajikan Hj Hadi pulak. Jangan sesekali terpengaruh dengan dakyah dia.

      • WTF says:

        Macam biasa…

        Tahu kondem jer…lagipun apa guna cakap pasal ekonomi dgn puak2 PAS, depa dah dibutakan MATA dan HATI mereka…

        Cakap sepuluh kali pun tak guna jugak…

    • AntiKomunis says:

      org2 alim di sini adalah org2 yg xde kepentingan politik ye bujuk…yg bukannye giler kuasa macam satu parti yg kununnye alim yg sanggup kafirkan org islam yg x sehaluan dgn mereka ye bujukkk….walhal agama islam pon sanggup digadaikannye demi kepentingan politik!…pathetic sungguh parti itu kan bujuk kannn…yg menyokong lagi la kesian, nak2 totok mcm hang ni bujuk oiii…

    • bangKano says:

      Negagha kita ikuti sistem ekonomi sederhana…maksud nya ekonomi ala barat yang mematuhi syariah. Tak semua teori ekonomi idea pakar ekonomi barat seperti Adam Smith tu baik ato tak baik….kita kena berhati hati dalam memilih kaedah nya supaya rakyat tidak mendapat impak yang dahsyat. Kita perlu belajaq dari pengelaman ngeri subprima yang melanda setiap peminjam & penggadai janji rakyat AS tu. Dah kaya ndak kaya lagi akhir nya kantoi..bank pemberi pinjaman bermasaalah dan peminjam jugak di belit ngan hutang bertepek tepek. Tu la akibat sikap rakus tamak yang tak ada kesudahan.

      Setakat doa belum pasti lagi menghasil kan kejayaan…ia mesti di ikuti ngan usaha yang gigih,bijak & penuh berhemah di samping ada rasional nya di sebalik semua kewajaran.

    • gambus says:

      apa laa si penipu dan kaki pemfitnah sibujuk nak bagitau ni .. kau pernah dengar salah seorang Pakar ekonomi ?? dah berapa banyak kali kenyataan Tun M kau putar belit dan memfitnah kenyataan beliau , orang munafik macam kau mmg taraf najis sahaja bujuk !!! ni kau nak cakap pasal kenyataan orang lain pulak !!

      inilah macai PAS , menipu dan memfitnah demi puak PAS !!!

      Lagi satu nak cerita pasal ekonomi pun jelas kau bangang pergi belajar dulu tugas exco , ahli majlis dan MB !!!

    • AntiKomunis says:

      Bujuk…hang punya Mat Sabun obses ngn sistem Syiah Iran hang xmau komen2 ka bujuk oiiii

  9. konceng says:

    KESIAN BUJOK ASEK KENA TAJI AJA..
    MANA SIMOOOOOOO?MANA MEK ESAH?
    MASEH DLAM KELAMBUUUU LAGI KE!!

  10. merahputih tongtaik says:

    Kenapa la cacai Umno bangang bangang belaka… sistem parlimen kita tak sama dengan Merika la ngok.. kita tak perlu kelulusan senat… Baghal sial.. tak tau fakta nak komen

    • AntiKomunis says:

      dah tu pakatan haram jadah kau tu pandai sangat ke lahabau!…fakta yg dah diselewengkan oleh anwar al-juburi tu kau percayala wahai si bangang?

    • WTF says:

      Tong Taik dah mai dah…

    • AntiKomunis says:

      baghal tu sesuai utk macai2 mcm kau ni…buta hati dan buta kayu!…ckit2 demo…mcm bangsat perangai!

    • bangKano says:

      Walo pun sistem demokrasi parlemen kita berbeza ngan AS tu…tapi kaedah nya tetap sama. Kita perlu bentang kan bajet dalam persidangan parlemen dalam Dewan Rakyat…jika semua MP bersekuju ato majoriti setuju bermakna lulus bajet tu. Kalo ghamai yang menentang maka bajet tu tak di lulus kan. Makna nya Dewan Senat tu sama fungsi nya ngan Dewan Rakyat.

      Jadi sapa yang baghal…hang macai macai PR la ato kami penyokong UMNO.

      • merahputih tongtaik says:

        Kah..kah cacai UMNO bangang!!! mana ada Bajet kita tergantung tak lulus??? bukan majoriti pun lulus apa .. UMNO bangsat belanja duit berapa bilion pun sapa pun tak boleh tahan.. tu yg hutang sampai siling… sistem tak sama la bangang … jgn jadi mat hangguk makan taik ja

        • Hamba Ar Rahman says:

          siyan aku tengok mak bapak hang dapat anak macam hang…macam tu ker mak pak hang ajar hang bercakap…tak pun hang ni datang dari keluarga yg tersangat low manners….kalau hang tak suka kena tuduh macam tu…jagalah sikit bahasa tu..kalau tak reti nak berbahasa…hang pi blog geng2 hangpa yg lebih pandai berbahasa macam hang….tapi di sini…u are not welcome…

          • WTF says:

            Nak buat macam mana…

            Mak Bapak bagi nama Tong Taik kat dia…

            Apa2[un, bukan salah ibu mengandung…

            Hehehehe

          • merahputih tongtaik says:

            Kahak tuih kat engko.. macam la bahasa han tu baguih… konon pakai nick HAR.. fitnah makanan hang… hampeh.. buat malu umat

          • Hamba Ar Rahman says:

            Aku sarankan hang pi lah jumpa pakar sakit jiwa…..chronic sangat dah aku tengok….lagi lama hang duk dalam ni…..lagi hati hang bertambah sakit….lagi hang tambah meroyan…meracau…dan cakap dengan bahasa yg kurang ajar….orang2 normal….biasanya bahasa tak teruk macam hang…..silap2 esok lusa hang jadi Schizophrenia….

          • WTF says:

            Pergh…belum apa2 lagi dah tuduh saudara HAR suka buat FITNAH!!!

            Kalau hang nak tahu Tong Taik, saudara HAR ni baik orgnya. Ramai org segan dgnnya, termasuk si Mooh, Bujuk, Mek Esah…

            Memang patutlah hang panggil diri hang Tong Taik, mmg penuh taik pun…

        • AntiKomunis says:

          tong taik busok…berambus kau dr cni…forum ni xperlukan manusia berhati busok dan berbahasa busok mcm kau…puihhh

        • bangKano says:

          Dah nama pun merahputih tongtaik…bau busuk melantung dah la tu tongong plak. Dah la bangang & angkoh plak….tak penah dengaq pun sokongan tanpa majoriti dari MP dalam Dewan Rakyat di lulus kan. Walo pun lebih 1 undi tetap kira sokongan majoriti. Kalo ada sokongan tanpa majoriti bila tu…jangan jangan hang tak paham apa tu maksud majoriti. Kalo dah tongong tu tetap tongong sokmo.

          Tolong beghi tarikh nya…jangan dok cong jerr melambong lambong tapi semua muhung sakan…!!!

        • sireh ke gagang says:

          tongtaik , fyi definasi hutang ada 2.

          a. external debt
          b.internal debt

          Internal debt
          i.hutang kerajaan persekutuan
          ii.hutang sektor swasta
          iii.hutang perbankan dan bukan perbankan

          hutang negara kita banyak disumbangkan faktor dari internal debt seperti pinjaman peribadi , kenderaan , modal berbayar syarikat2 glc , sykt perbankan dan hutang org persendirian .jumlah kesemua hutang ini disatukan dalam hutang negara(internal debt) bersama dgn hutang kerajaan pusat yg hanya berjumlah 2.2% shj .jumlah hutang internal debt yg terbanyak diperolehi dari faktor ii & iii .

          external debt
          . ini malaysia harus elakkan , kerana implikasinya amat berat hingga boleh membangkrapkan sesebuah negara , seperti mana yg pernah terjadi di greece tidak lama dahulu .hutang external malaysia Ini adalah hutang negara yg sebenar.. Hutang di mana negara meminjam wang dari luar untuk urusan pembangunan & pengurusan negara… Jika anda lihat track record pinjaman negara… Kita tak pernah lewat membayar hutang.. Malah hutang yg kita pinjam habis dari tempoh yg sepatutnya.

          • Hamba Ar Rahman says:

            Kau tak payah explen apa2 yg ilmiah kat tongtaik ni…nama dia jer melambangkan minda dia yg kotor dan tercemar…orang normal tak pilih nick seteruk ni….dia ni kalau tak sakit jiwa….maknanya dia sekolah tak tinggi…sebb tu tak reti nak berforum dengan sopan santun….masuk rumah orang….tapi biadab buat macam rumah sendiri….kalau fikiran sudah kotor…perangai lagi kotor….jadi…kalau kau explen benda2 yg ilmiah….confirm dia tak faham…yang dia tahu hanya sumpah seranah….memang low class punya perangai……

          • merahputih tongtaik says:

            uii HAR sunguh sopan konon k…kena pulak ada mamat tu puji dia.. wa ta respek sama lu walau nick lu macam alim.. wa ulang.. fitnah dah jadi makanan hang.. lu belakon je alim

          • Hamba Ar Rahman says:

            Ikut suka engko lah ‘taik’ oii (nama engko kan)….orang memberi kita merasa…orang berbudi kita berbahasa…pujian2 tu hanya untuk Allah….aku atau hang memang tak layak untuk dipuji…tapi sungguh aku kasihan dengan hang…hang ni memang tersangat sakit…hati hang tu tersangat sakit….tu pasal apa saja yg keluar dari mulut hang hanyalah perasaan dengki dan prasangka….kau menuduh orang lain memfitnah sedangkan itulah makanan ruji kau dan puak kau….pintu dekat tepi tu jer…kalau nak keluar…silakan….

    • anakbochek says:

      Apa yang kau nak cakap sebenarnya ni macai? Kau tak faham apa kau baca, lepas tu kau nak expect orang lain faham apa kau komen? Bangang bertingkek-tingkek la orang Pakatan nih…

    • gambus says:

      ni apa ke bangangnya macai tongtaik Pakatan ni .. orang tak cerita pasal kelulusan laa macai tongtaik !! artikel atas tu cerita kegagalan kerajaan US membayar gaji kakitangan awam mereka !!

      itulah kau bangang punya macai tongtaik !!!

    • sireh ke gagang says:

      kenapalah tong taik bangang berlapis2 mcm kek lapis sarawak . entry diatas hanya bertujuan info awam ,mengenai keadaan semasa kakitangan awam di US .TAH BILA MASA , BILA KETIKA Adamayan nyatakan persamaan sistem pemerintahan Malaysia dan US .yang ditekankan penulis adalah , KITA HARUS SENTIASA BERSYUKUR dgn keadaan semasa yang kita alami di Malaysia , kerana tidak lagi menempuh situasi yg sama US alami skrg. tongtaik selamanya mengutip najis shj . sembang pun ada bau2 tahi di situ ..

  11. baba says:

    sebab tu kena urus ekonomi dgn berhemah, bukan utk raih populariti nak menang PRU saja.

  12. jombo says:

    Macai macam tong taik tu memang tak sekolah jadi sesuailah pemikiran dengan namanya. Macai pakatan ni standard angkat tong taik jer layaknya.

  13. merahputih tongtaik says:

    Macai kaki hangguk nak buat camana… bangang!!! pasal apa korang tak nak bincang sini tentang berita kerajaan Mesia recently minta kelulusan bajet tambahan RM14billion nak bayar gaji kakitangan dan extra expendtire PRU( gula gula PRU eg. extra BRIM )

    Itu la org kata sistem Mesia dan Merika tak sama.. minta perabih berapa banyak duit pun tetap lulus punya walaupun majoriti kurang 2/3

    • Hamba Ar Rahman says:

      Bincang dengan orang macam kau….??? baik tak payah…orang macam kau mana reti bincang….kau tahu nak sumpah seranah orang je…dan komplen memanjang….hati kau sentiasa sakit dan tak pernah puas hati….ntah kau ni di luar ada kawan atau tidak pun aku tak tahu….macam orang yg tak pernah berkawan…..langsung tak reti nak berbahasa….kalau dah mulut busuk….nick pun busuk…siapa hendak layan dan bincang dengan kau….tu pasal kau meroyan dalam ni kan…sebb kau bosan di luar sana tak der sapa nak layan orang macam kau ni….kalau kau ni dah berkahwin…ntahkan bini kau sendiri tak tahan dengan mulut kau….

    • WTF says:

      Cuba linkkan permintaan kerajaan Malaysia mintak kelulusan budget tanbahan MYR 14 billion nak bayar gaji kakitangan dan extra expenditure PRU!!!

      Dari mana hang dpt cerita ni Tong Taik

    • bangKano says:

      Tu la memang ni dah bangang tahap gaban…hang tak baca ka Perlembagaan Persekutuan yang mewajib kan sokongan 2/3 tang pindaan perlembagaan jerrr….bukan nya perkara perkara lain wahai bongok. Melulus kan undang undang,bajet dll tak perlu sokongan 2/3.

      Tu la membukti kan hang ni memang bingai macam tok lebai janggut berseghabai dok sakan menibai secagha percuma cibai cibai jerrr…..

      Aku terpaksa guna kata kata tak sopan kat hang…sebab hang ni payah nak paham jika pakai bahasa berhemah penuh santun….!!!

    • sireh ke gagang says:

      malaysia la dol . eja pun salah . keh5..

  14. Tubir says:

    Yang sebenarnya pengurusan ekonomi kita kurang baik serta cekap.Kita boleh terjerumus kekancah kemelesetan dan kesusahankepada rayaat berpendapatan rendah dan sederhana .Apabila ini berlaku kedaan keharmonian dan keselesaan negara untuk bersaing dan produktif akan menjadi tidak menentu dan tidak sihat ……sekarang ini pun merika sudah tertekan dengan kenaikan harga barang barang keperluan dan sara hidup yang kian meningkat sedangan kenaikan gaji diserap oleh kenaikan sara hidup seharian .Senang cakap tiada peningkatan didalam pengajian yang sebenarnya .Kerajaan telah menghukum perokok dengan kejamnya .Kenaikan yang melampau,Walaupun dengan alasan untuk kesihatan .Kenaikan ini amat membebankan bagi perokok .
    kamiakan berkempen belilah rokok seludup dan mengalakan penyeludup untuk membawa masuk lebih banyak rokok .Kepada perokok mari kita lawan kerajaan dalam soal ini .Kerajaan telah mengambil kesempatan untuk menginaya perokok .Mulakan kempen belilah barang seludup ….dan giatkan penyeludupan .

    • WTF says:

      GULP!!!

      Selalu org kempen berhenti rokok, ni abang Tubir kempen seludup rokok???

      Hehehe…very sinikal

      • Hamba Ar Rahman says:

        merokok tu kan hukumnya haram…sama macam dadah juga…tapi atleast boleh beli secara legal..takyah sorok2…..cuma….kalau harga dah naik..secara tak langsung diharap perokok2 tegar akan mengurangkan beli rokok…..hehe…confuse aku baca komen hang Tubir….point nya satu jer….merokok ni hukumnya haram….tak kira murah ke mahal ker…sebaiknya tak payahlah hisap….

        • Tubir says:

          Kenapa rokok haram? sebab mebahaya kesikaihatan dalilnya nanti kena penyakit dan mati .kenapa tak haramkan kereta ,kapalterbang dan motorsikal semua ini bahaya juga boleh buat orang cacat dan mati.Orang yg tak hisap rokok juga kena kenser paru paru ,tekak .Kalau betul betul bahaya kenapa kerajaan tak haramkan saja .Kerajaan saja nak kenakan perokok sebagai sumber cukai mudah sebab orang takakan lawan .Saya cabar kerajaan haramkan rokok sama macam dadah barulah boleh dikatakan bahayanya merokok .

  15. Anak Lenggong says:

    Memula tu rasa malas nak komen apa yang Tong Taik tu cakap tapi..kesian pulak aku dengan kebodohan tahap gaban dia..weii mangkok..
    1. Dewan senat dengan dewan rakkyat tu fungsi nya sama laa cuma dibezakan dengan panggilan jee.
    2. Setiap apa juga pindaan yang diluluskan oleh kerajaan akan dibincangkan terlebih dahulu didalam parlimen melibatkan semua wakil rakyat tak kira daripada parti mana..kalau tidak mendapat majoriti untian ..undiah akan dibuat secara belah bagi..(ko ni reti dan faham tak..)
    3. weii…bodoh kalau kerajaan malaysia meluluskan buget 14b untuk gaji kakitangan kerajaan..mesti lah mendapat kelulusan terlebih dahulu..apa punya bangang ko ni..(bila ko guna bahasa cam ni kami pun boleh no hal punya..)

    Tong Taik..lain kali buka minda tu sikit jangan dok jadi pacacai ditepi longkang masa ceramah..pak badut diatas pentas dok maki hamun buat fitnah orang kalian gelak sakan..Bila pak badut dipentas walaupun cina kapir sebut takbirr ..korang pun ikut menjerit takbir..kesian tengok manusia cam ko ni yang membiarkan diri dijadikan saperti budak suruhan/upahan /hamba abdi..saperti burung belatuk yang tau mengangguk jee..

  16. jombo says:

    Bodoh punya tong taik serupa budak tak sekolah.,. ptui

Leave a Reply

Threesome