Menu Utama

Bajet 2014 Kelantan Cuma Defisit RM10.39 Juta?

Awal minggu ini Menteri Besar Kelantan, Dato Ahmad Yakob telah membentangkan Bajet 2014 yang mencatatkan defisit sebanyak RM10.39 juta di mana anggaran perbelanjaan mengurus pada tahun depan ialah RM559.64 juta berbanding jangkaan hasil cuma RM549.26 juta.

Seimbas lalu tiada apa yang pelik dengan belanjawan yang dibentangkan oleh Mat Yakob yang baru enam bulan menjadi MB Kelantan. Namun ada sesuatu yang cukup menarik perhatian penulis disebalik angka-angka belanjawan yang dibentangkan.

Maksud penulis ialah angka defisit RM10.39 juta itu, adakah ia benar-benar satu jumlah defisit yang bakal dialami atau jangkaan sebenar kekurangan hasil tahun depan sebetulnya jauh lebih besar dari yang dibentangkan?

Bila diteliti ucapan pembentangan Bajet 2014 di DUN Kelantan pada 7 Oktober 2013, jelas disebut anggaran keseluruhan hasil yang bakal diperolehi pada tahun 2014 ialah RM549.26 juta dan daripada jumlah tersebut 36.41% adalah perolehan hasil royalti petroleum.

Persoalannya, sejak bila Kerajaan PAS Kelantan telah menerima hasil royalti? Bukankah kes tuntutan royalti masih belum diputuskan oleh Mahkamah? Bila belum diputuskan tiada hasil yang masuk ke kantung Kerajaan PAS Kelantan sebaliknya duit belanja negeri pula yang menderu masuk dalam kocek para peguam.

36.41% daripada RM549.26 juta bermaksud RM200.00 juta, maknanya tanpa hasil royalti petroleum maka anggaran perolehan sebenar untuk kantung Kerajaan PAS Kelantan pada tahun depan cuma RM349.26 juta sahaja. Ini bermakna defisit sebenar Bajet 2014 Negeri Kelantan ialah RM210.39 juta, bukan begitu?

Jauh benar bezanya antara defisit RM10.39 juta dengan defisit RM200.39 juta sumpama bumi dengan langit. Walhal kalau menceritakan jumlah sebenar defist RM210.39 juta tersebut dalam Bajet 2014 Kelantan, bukannya satu kesalahan kerana umum tahu sesuatu belanjawan mengalami defisit, lebihan atau berimbang dipengaruhi banyak faktor.

Tapi bila mana sengaja memasukkan angka hasil yang tidak wujud di dalam belanjawan negeri maka ia adalah satu tindakan yang tidak wajar dan boleh ditafsirkan sebagai satu cubaan mengabui mata rakyat.

Lainlah kalau Mahkamah sudah menetapkan keputusan memihak pada Kerajaan PAS Kelantan atau kedudukan telaga minyak ialah dalam lingkungan 3 batu nautika dari pesisir pantai Kelantan, barulah boleh dimasukkan berapa jumlah royalti yang layak diterima.

Pun begitu, usahlah terkejut kerana ini hanyalah sebahagian dari seni silap mata Kerajaan PAS Kelantan dan ia bukan kali pertama berlaku. MB Kelantan yang baru nampaknya terpaksa meneruskan jejak peninggalan seorang bekas EXCO yang terlebih-lebih pandainya.






49 Komen to Bajet 2014 Kelantan Cuma Defisit RM10.39 Juta?

  1. dkds says:

    Nanti adalah mangkuk Pas yang membuta tuli percaya…nampak sangat secara terang-terangan Pas cuba menipu penyokong mereka….

  2. bangKano says:

    Apa yang nok heghan kan kat depa yang serba pandiaq ni. Depa sakan berfantasi seperti kesah 1001 malam tu haaa……kan depa selalu telan pil kuda,dadah,ayaq ketum untuk selesai kan masaaalh pentadbiran negeri buat sementara waktu selagi pengaruh dadah tu masih efektif. Bila minda dah kebah balik mola la depa merengek rengek kat federal mintak bantuan pinjaman kunun nak selesai kan krisis ayaq bersih tu. Senang betoi formula depa ni hah…!!!

  3. baba says:

    dia masukkan royalti 200juta dlm pendapatan negeri, mestilah defisit jadi kecik….sepatutnya dia tak masukkan pendapatan royalti yang belum sah pun. mana boleh masuk pendapatan yg belum pasti akan diterimanya? sepatutnya defisit dia 210.39juta. nak tipu rakyat kelantan la tu.

  4. alimedanbaru says:

    kepada Dato Ahmad Yakob saya cadangkan tuan tunduklah macam tesmi padi, tuan menjalarlah celah akar sbb kita pun tahu tuan pun berisi dan berbisa jugak.. tirulah macam arwah azizan malah kena lebih dr itu.. PM Najib tu baik orangnya, kenalah berani buat perubahan.. orang Melayu kena bersatu..kan tuan dah jadi MB, kan Nik Ajis tu, Adun biasa saja.. buat baik tak rugi dan berkorban tu tuntutan agama, politik ni mainan dunia saja..Arwan Azizan tu bila dah mati kawan dan lawan puji dia.. amacam YB, jadikan Kelantan negeri PAS yg bertranformasi kearah perpaduan Melayu, pasti soal bajet jadi ciput.. bukan jual parti tetapi ikut agama, dan ikut Islam agar bersatu tak cerai berai..pegagang sama ‘tali Allah, Pas dan UMNO..AMACAM?

  5. bujuk says:

    Lebih 20 tahun TGNA jadi MB k’tan, alhamdulillah… k’tan belum muflis walaupun selalu d nafikan hak2 k’tan.

    • raplahjingaa says:

      Selagi Kelantan adalah negeri di dalam Malaysia, hang jangan takut bujuk…ianya tak kan muflis !

    • alimedanbaru says:

      pemikiran macam si bujuk nilah yg berat untuk UMNO/Kerajaan faderal nak tolong kerajaan PAS… sebab apa.. SEBAB BODO SOMBONG. Kelantan adalah antara negeri yg paling banyak menerima bantuan dari kerajaan pusat sebab kemiskinannya.. kalau tak diberi dah lama dah merempat..nak bayar gaji pun tak dak duit…aku dah cuba nak prasangka baik dgn Pas ni…tapi tengok gaya mereka yg bodo sombong tu..biaq pei la Kelantan tu hirup ‘air coklat’ tiap hari..

      • mek esah says:

        kemiskinan rakyat dikepalai sabah, terengganu dan perak…..kesian sabah dan terengganu…hasil minyaknya direntap

        • raplahjingaa says:

          Kesian lagi kat Kelantan mek…toksah cakap pasal minyak la…air paip bersih pun susah nak dapat.

        • WTF says:

          Kesian Mek???

          Tulah pasal UMNO kena tolong depa as PRIORITY…

          Bagi kat negeri KELAKNAT buat apa??? Org2 KELAKNATE are IMCOMPETENCE, IMPOTENT and last PERASAN OMNIPOTENT…

          • bangKano says:

            Oghe oghe Kelate yang taksub nge pemimpin haprak hamPAS tuu..mulo mulo demo IMCOMPITENCE,lepaih tu IMPOTENT pasai dah overdose ubat kuak seks.. le ni dah upgrade OMNIPOTENT plak dah…ni semua gara gara ajare SUFISME tu sebab depa jadi lagu tuuu… depa peghasan dah sama taraf nge ALLAH. ALLAH tu ada dale diri depa…diri depa tu bersatu nge ALLAH jugok….!!!!

        • sireh ke gagang says:

          KESIAN kelantan . hari2 minum Teh 0 takde gula . :v

        • gambus says:

          kesiannn , rakyat kelantan minum air kotor , lepas tu kerajaan PAS nak hidup pun atas bantuan kerajaan Pusat , macam ni tak payah perintah laa mekkk oiii

        • bangKano says:

          Aku dah pi kat Sabah bulan mei tahun ni…aku tengok kemajuan nya amat drastik…ada lebuh raya..ayaq bersih pun cukup tak macam kat Kelate tu…dah la paip nya keluaq tak beghapa nok laju kadang kala keluaq ayaq keghuh plak kaler nya bau plak hanyiaq habeh. Ni berlaku kat homestay banglo kat Kota Bharu.

          Apa ceghita mek esah gedebe otak doh megheng…???

    • gambus says:

      Nak muflis camana bujuk ??? duit tarak jee mintak kat kerajaan UMNO , bila ada duit pulak kerajaan UMNO difitnah dan dihina dan dicaci .. bila kerajaan UMNO bagi duit pun , dihabiskannya sampai masalah tak setel

      Last sekali rakyat kelantan yang dizalimi dengan kenaikkan harga air !!!

      • bujuk says:

        Pusat bagi bantuan pada ketua bahagian umno, bukan pada negeri k’tan. Sebab tu majoriti projek k’jaan pusat tertumpu d Jeli dan kws. BN. Peruntukan mungkin banyak, tapi ikut kata ketua bahagian UMNO dan bukan ikut keperluan pembangunan k’tan. Sebab tu… walaupun pusat kata peruntukan pada K’tan besar, tapi yg. dapatnya ketua bahagian bukan rakyat. Inilah antara sebab mereka berebut2 cah keting sesama sendiri untuk jadi ketua bahagian, walaupun kalah pilihanraya.

        • raplahjingaa says:

          Ikut ketua bahagian or pengerusi UMNO, apa salahnya, depa tu pun orang kelantan, dan kemajuan tu pun untuk orang kelantan, kalau bagi kat kerajaan negeri…apa yang depa buat ?? ratusan juta dah di beri untuk baik pulih bekalan air Kelantan…apa jadi ??

        • gambus says:

          Betul tu saudara raplah !!! nak bagi pemimpin PAS , rm600 juta pun boleh hilang dengan masalah air tak setel !!!

          Makanya bujuk dah berbillion kerajaan pusat bagi terus kat Kelantan , bagi bertaus juta untuk selesaikan masalah air ! duit habis tapi masalah air tak setel !!! 6oo juta tu !!! malah kerajaan pusat sendiri dah bagi terus ke kerajaan PAS dengan pelbagai bantuan !!! TANPA duit kerajaan Pusat iaitu UMNIO , rakyat kelantan tentunya hidup bertambah merana dan dizalimi oleh pemimpin PAS

          Hidup rakyat kelantan susah dan dizalimi dengan kenaikkan harga air pun YANG HIDUP SENANG DAN MEWAH TETAP PEMIMPIN PAS !

      • mek esah says:

        mintak 10 bagi 5….lagipun sepatut bulan 3 diberinya bulan 10…( contoh je jangan mare )hehe

        • raplahjingaa says:

          Tangan yang memberi tu lebih mulia dari tangan yang menerima…dah lah tak mulia, ada hati nak demand lagi ! tak malu ke apa ??

        • WTF says:

          Tak marah pun Mek…

          Sebab Mek pun menipu bila cerita kat kami…

          Mek pun cakap kerajaan Malaysia takder duit, kerajaan Malaysia go along jer lah…

          Nak mintak SEDEKAH lagi buat apa, ingat kerajaan Malaysia negara WELFARE ka???

        • gambus says:

          tak marah laa mekk , cuba kami nak tanya duit dah bagi beratus juta tapi dengan tak mnalunya mintak 2 billion untuk selesaikan masalah yang sama !!! mana duit tu pergi ??? duit rakyat dah ditiriskan oleh kerajaan PAS !!! beratus juta tu !!!

          • Mek esah says:

            Bagi le terus pada kerajaan pas…..jgn melalui wakil2 umno yg memang kaki putar…..wakil2 umno banyak yang si malaunnya….JPP tu apa kejadahnya….PPM tu perosak …..

          • WTF says:

            Bagi terus sampai tak bayar yer Mek…

            Puji sungguh Nicky Ajis kat Mahathir…

            http://m.youtube.com/watch?v=lZPM752FOhA

            Mueh44444444

          • gambus says:

            cakap dengan macai nik ajis yang bangang memang macam ni laa , woii bodoh !!! duit rm600 juta dulu memang direct kat kerajaan kelantan laa bodoh !!!

    • Darth Anwar says:

      Bujuk, memang Kelantan tak bankrap duit, tapi bangkrap aqidah. Berapa ramai rakyat Kelantan sekarang yang beraqidah dengan aqidah ALLAH MAHA SAMSENG LAGI MAHA MENCARUTI ciptaan Nik Aziz? Sapa yang nak bail-out depa ni dari masuk neraka?

  6. gambus says:

    hahaha PAS kelantan nak menipu defisit rm1o.39 juta jee ?? hahahaha PAS ni kalau tak menipu bukan PAS laa

    • mek esah says:

      aiiiik….. mana menipu….betul le tu matematiknya…yg tak betul nya umno…pasal apa simpan duit kelantan… mentang2 le idealogi berlainan…duit tu akan diberi kalau stopa mamat MB kelate… kan kan kan….

      • raplahjingaa says:

        Duit Kelantan ???? hehe….

      • alimedanbaru says:

        kaau ye pun itulah politik.. kalau dibagi lebih2 lagilah tersangat besar bodo sombong nya.. sekurang2nya yg dibagi tu cukuplah juga, hingga MB yg lama tu, boleh makan minum, berjalan sana sini buat ceramah, boleh duduk bersila dalam mezcedes dan boleh cakap jugak, orang UMNO kalau buat apa pun tak de pahala… mek oii, kalau orang cakap macam tu kat kau, kau oun tak kan bagi malah akan halau dia macam anjing kurap kalau datang mintak sedekah..dah lah susah miskin cakap sombong pulak tuuuu.

        • Mek esah says:

          Kesitu pulak hang…..cerdik le sikit dlm sistem politik…..tidak semestinya yg sokong kerajaan baru dapat gaji….itu hak dia…geran bantuan tahunan hanya bermasalah pada negeri pembangkang…..tak cerdik sungguh standard cai umno berkerajaan….. berfikiran

          • WTF says:

            http://www.mykmu.net/?p=31048

            HAK APA MEK!!!! MENJADI KELAKNAT DI MUKA BUMI INI!!!

            HANGPA SEMUA DLM PAS MEMANG KELAKNATE PUN!!!

          • gambus says:

            nilaa contoh macai haprak nik ajis ,dah banyak kerajaan UMNO tolong masih tak pernah bersyukur WALAUPUN PAS memfitnah , menghina UMNO menjatuhkan ekonomi negara , taktahu mentadbir TAPI pemimpin Pakatan akhirnya kena juga mintak duit kat kerajaan UMNO …

            Tanpa bantuan kerajaan UMNO ni mekk , pemimpin PAS semua mampus takkan mampu bayar gaji kat kelantan tu

      • WTF says:

        Ni lagi satu contoh di mana matematik bebudak PASTI fail…

        Org PAS buat creative accounting dgn tujuan menipu puak2 PAS…

        Meke kalau takder ilmu, baik duduk diam jer Mek..

      • sireh ke gagang says:

        duit kelantan ? jap nak gelak .terengganu , sabah & sarawak yg ada gas , minyak tu pun tak pernah cakap , itu duit saya pd kerajaan pusat .mek dgn bangga menaip , DUIT KELANTAN . duit kelantan memang ade mek , tapi bukan dalam nilai RM . nilai dia dinar emas yang epic failed tu . hahah.. emas tak laku .omong2 kosong pas dan macai mcm mek . dah tak reti mentadbir , lagi mau cakap bongkak .

        • Mek esah says:

          Nasib baik sungguh2 Brunei tak nak join msia dulu…..bijak sungguh depa…kalau idak merempat/mengemis mcm sabah ,terengganu dan kelantan le hang……ish ish

          • WTF says:

            Lol, hari tu kata KELAKNAT kaya!!!

            La ni KELAKNAT miskin pulak!!!

            Miskin sangat sampai Nicky Ajis mengaku yer MEk!!!!

            http://m.youtube.com/watch?v=lZPM752FOhA

            WOI, MANA DUIT MYR 600 juta…pinjam pandai, bayar balik tak pandai

            KELAKNAT KAU DARI BUMI ALLAH INI!!!

      • gambus says:

        mana kau belajar matematik mekk ???, duit yang tak wujud , kau masukkan dalam perbelanjaan dan dibentangkan kat DUN .. ni laa pencacai PAS , hanya mengngangguk kepada semua fitnah , penipuan dan putar belit pemimpin mereka !!!

        • Mek esah says:

          Tak wujud kerana umno main putar2 je……..sebetulnya benda tu memang wujud pun…kan kan

          • gambus says:

            kau ni mekk memang pencacai nik ajis yang takde maruah laa .. duit takde TAPI dalam kertas akaun kata ada beratus juta , dan bentangkan dalam belanjawan dalam DUN , ni menipu tahap manusia takde agama ni mekkk ..

          • WTF says:

            Apa yg wujud Mek…

            Dulu tak boleh jawab, la ni lagi tak boleh jawab!!!

            http://www.mykmu.net/?p=31048

            Nampak sangat KELAKNAT mengharapkan ehsan org dan memerlukan TONGKAT lagi…

            DEB TAK BERJAYA SEBAB ADA ORG2 MCM HANG LA MEK…

      • bangKano says:

        weiiimek esah gedebe otok doh megheng…aku nok tanya pasai Dinar Emas tu apa jadi hah…? Bule mac tahun ni aku pi Kota Bharu..maklum la aku ni sangat suka pi Kelate pasai apa aku pun tak tau. Pasai teruja nok tau perkembange dinar Emas tu…aku pun pi la kat kiosk kurup wang nak tukaq matawang RM ke Dinar Emas/DE..pasai dah di war war kan matawang DE khusus Kelate kunun. Nak tau apa pengurup matawang tu habaq kat aku…dai tambi lu gila ka apa…ni Kelate guna RM la kalo mau belanja bukan DE laa..lu sudah berapa baldi todi ada minum tambi…? Malu aku di buat nya seolah olah aku ni pelancong asing dari Timur Tengah….!!!

        • Mek esah says:

          Patut le….hang meme bengong sungguh2…bila masa kelantan guna dinar emas dalam urusan harian….kan kita ni msia…berkerajaan gitu2…mana depa suka dinar2 ni…kalau guna nanti puak hang saman pulak…..skrg ni kerajaan kelantan sebagai perintis perkenal dinar emas. …ntah2 untuk masa depan kot2 bertukar kerajaan…..kalau hang nak beli buat simpan mcm emas biasa….okey…anak mek sendiri pun banyak depa simpan…tak rugi punya….harapkan kerajaan bn perkenal dinar….jauh langit jauh bumi….hehe

          • luvmy says:

            Mna ada salahnya mek..klu kelantan dh umumkn penggunaan dinar utk urusan harian DI kelantan, bole je..sapa nk saman. Perintis apa klu x penah guna? Mek, pesan kat anak mek, duit emas byk tu simpan la dlm bank…ada insurans..x takut hilang mek ooiii…

          • WTF says:

            Perintis!!!

            Sorry lah mek…setakat buat Mas Kahwin boleh la!!!1

            http://www.dinarkel.com/index.php

            Mueh444444444

          • WTF says:

            Hehehehe…PERINTIS KONON???? PTUIHHHH

            Ada Zakir Naik mention KELAKNAT atau NICKY AJIS dlm video ni…

            http://m.youtube.com/watch?v=FVJ407lJ7NY

            APALAGI, PI JILAT AIR MEK YG BUSUK BERNANAH TU….

            MUEH444444444

      • bangKano says:

        Jadi maksud mek esah duit Kelate tu matawang Dinar Emas/DE ka buke nyo RM….?

  7. syaa says:

    tak percaya lah.pas bukannya jujur pun.banyak menipu membelit.

  8. sireh ke gagang says:

    KELANTAN dapat minyak nanti . minyak keluar tu jenis ron98 .minyak kapal terbang airbus A380 , dan kapal terbang Boeing yg baru tu .mek esah tengah gali halaman rumah dia skrg .tu dato MB kelantan berani declare , 36.41%(rm200 juta ) dari RM549.26 jumlah yg diumumkan tu .korang jangan gelak kuat2 . ini serius .set2 mek esah percaya gila2 , kelantan dah ade minyak .minyak ni special pulak , siap proses jadi minyak kapal terbang terus !

    *yang expert bidang geografi kat sini jgn mrh aku .aku ni tolong cakap bagi pihak mek esah je .ini la ilmu mantik teori domino logikal mek esah dan set2 dia mimpikan hari2. 😀

Leave a Reply

Threesome