|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com
Editor: KuntaKinte Malaysia | Diterbitkan pada: 6 October 2013| Kategori: Semasa,Utama | 31 Comments »

PERBAHASAN PINDAAN AKTA PENCEGAHAN JENAYAH 1957 (2013) SIRI 1

Berikut ialah siri 1 video klip Perbahasan mengenai pindaan Akta Pencegahan Jenayah 1959, yang dibentangkan bagi pindaan 2013. Bagi siri 1 ini, mykmu.net memaparkan perbahasan oleh Y.B. Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Rahim.

Boleh tonton di bawah ini atau di youtube: http://youtu.be/hPD-RWlutvI

Ada 31 Comments setakat ini.

  • dkds
    October 6th, 2013 at 11:12 PM

    kita tengok bagaimana MP pakatan membela penjenayah yang kerjanya melakukan jenayah dan maksiat….

  • nana abuyaa
    October 7th, 2013 at 12:54 AM

    Saya sokong PCA yang telah diluluskan di Parlimen. Dengan ini saya sebagai seorang Rakyat Malaysia bangga dgn tindakan berani Kerajaan Malaysia yg telah berjaya membawa kembali keyakinan rakyat kpd kerajaan. Dgn adanya Akta ini saya harap pihak berkuasa perlu gunakan kuasa yang diberi sepenuhnya utk membendung semua jenis jenayah yg berlaku sebelum ini tanpa takut pada ugutan Pembangkang. Kepada rakyat M’sia kenapa nak takut dgn Akta ini . Berapa peratus ka yg di tahan di bawah Akta ini. Org yang buat kesalahan saja yg akan menentang termasuklah Pembangkang kerana mereka ini dilindungi oleh Gangster. Cuba Tuan2 fikir secara rasional kenapa pembangkang beriya iya nak menentang Akta ini. sepatutnya Akta perlu disokong demi keselamatan rakyat tetapi apa yg berlaku adalah sebaliknya. Fikir2 kan lah……

  • alimedanbaru
    October 7th, 2013 at 7:19 AM

    Akta ni samalah sanerionya dgn hukum hudud yg ditakuti oleh orang kafir dinegara ini sebab merekalah juara yg membuat onar dalam kehidupan aman dinegara ini antaranya :
    * mereka menjual dan peminim arak no 1
    * mereka menjual wanita untuk pelacuran no 1

    Dua perkara tersebut telah cukup untuk menggalakkan pertumbuhan jenayah yg bercabang drp pelacuran dan arak.

    HUDUD MESTI DILAKSANAKAN KPD ORANG ISLAM DAN BUKAN ISLAM!

  • Moohyideeeeen
    October 7th, 2013 at 8:24 AM

    Alimedanbaru…akta ni sama dgn hudud????? Mana hang belajaq????

    Bodo betoi org umno..

    hngpa tau tak umno dari dulu guna ISA nak tahan musuh politik, itu yg kita marah. Berapa ramai ahli PR yg dah ditahan tanpa bicara- bertahun2.

    Dalam, youtube ni, nampaknya si Azeez, pergi sembahyang jenazah sambil perhatikan siapa yg datang. Busuknya hati org ameno. Untuk pengetahuan hangpa, 4 kali sembahyang jenazah dilakukan , termasuk diimamkan oleh anaknya sendiri.

  • WTF
    October 7th, 2013 at 8:42 AM

    Tak baik Mooh panggil saudara alimedanbaru bodoh sedangkan Mooh sendiri mengaku:

    ” Org bodo jer yg do tolak ameno ni…Pak Cik2 tua, Mak Cik2, Kakak & awek2 yg rajin tgk drama2 kat TV,

    3:21 PM on October 4, 2013″

    http://www.mykmu.net/?p=35604

  • Moohyideeeeen
    October 7th, 2013 at 8:43 AM

    Typo error ler tu..kalau hang based kat situ ikut suka hang la..nampak sgt hang bodo tahap gaban…

  • Moohyideeeeen
    October 7th, 2013 at 8:45 AM

    Audi report:

    Planetarium melacca rugi setiap tahun since 2009 (Perlu ka planetarium kat melaka ni??? Bukan jauh dari KL pun?).

    – Camera hilang – tak buat report polis
    – CCTV rosak byk- tak replace
    – Tak ikut SOP

  • WTF
    October 7th, 2013 at 9:13 AM

    HAHAHAHA…

    Baru sekarang baru ngaku typo error…

    3 hari baru nak BERTAQIYAH Mooh…

    Tak baik panggil bodoh, sedangkan hang tu memang bodoh Mooh…

    HAHAHAHAHAHA

  • WTF
    October 7th, 2013 at 9:13 AM

    ” Org bodo jer yg do tolak ameno ni…Pak Cik2 tua, Mak Cik2, Kakak & awek2 yg rajin tgk drama2 kat TV,

    3:21 PM on October 4, 2013″

    http://www.mykmu.net/?p=35604

  • Moohyideeeeen
    October 7th, 2013 at 9:59 AM

    Laa..bodonya hang… you based on typo error…

  • Moohyideeeeen
    October 7th, 2013 at 10:00 AM

    “SETAHU saya dia beli rumah dan sebuah kereta mewah untuk ibunya dan ia bukan wang Nadim seorang. Ia bukan untuk saya dan saya kesian dengan dia kerana apa yang dia buat semuanya dikaitkan dengan saya,” ujar aktres cantik, Nora Danish mengenai laporan beberapa media yang mengatakan kekasihnya, Nadim Mohamed Nazri membeli rumah RM7.2juta untuknya.

    Nora berkata, dia berharap penjelasannya ini menjadi titik noktah dan tidak ada lagi yang mengaitkan isu pembelian rumah dan kereta mewah itu dengan dirinya.

    Pelakon itu mengaku Nadim adalah lelaki yang rapat dengannya kini tetapi menegaskan dia berkawan dengan anak kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz itu bukan kerana harta.

    “Saya tidak nafikan, sejak rapat dengan Nadim, ramai kata saya berkawan dengan dia kerana harta dan dia anak menteri.

    Tetapi kalau orang boleh fikir, buat apa saya nak cari yang kaya, anak menteri, kerana pengalaman lalu banyak ajar saya.

    “Apa yang saya pentingkan adalah kami selesa antara satu sama lain. Keluarga juga selesa dengan kami,” jelas Nora.

    Pelakon berstatus ibu tunggal itu juga menjelaskan mengapa dia memilih Nadim sedangkan terdapat khabar kurang enak sebelum ini mengenai lelaki itu, Nora mengatakan beliau sudah mengenali lelaki itu.

    “Saya tahu sebelum ini dia dikenali dengan kisah peribadi, tetapi selama saya kenal dia sudah tujuh tahun, Nadim sebenarnya seorang lelaki yang baik dan suka menderma.

    “Malah dia sebenarnya amat mengutamakan keluarga serta pandai melayan anaknya dan anak saya,” ujar Nora.

    Biarpun bersikap terbuka dengan hubungannya kali ini, Nora berkata, dia tidak mahu bercerita dengan lebih lanjut mengenai hubungan mereka, meskipun Nadim dilihat sudah mengakui bahawa Nora cukup istimewa buat dirinya.

    “Saya tak mahu bercerita lebih lanjut, melainkan apabila sudah berkahwin. Tetapi itu tidak bermaksud saya akan berkahwin dalam masa terdekat ini.

    “Jika dia (Nadim) mahu mengaku, itu terpulang pada dia kerana itu haknya. Tetapi bagi saya, bila sudah berkahwin barulah saya boleh bercerita segalanya,” katanya mengenai tulisan Nadim yang kerap memanggilnya ‘My Boo’ dan ‘My Love’.

    Keluarga & kerjaya

    Status ibu kepada Putra Rayqal Ramli Rizal Ashram, tidak menghalang Nora untuk terus aktif dalam bidang seni apatah lagi ia menjadi sumber pendapatannya selama ini.

    Nora berkata, dia benar-benar bersyukur kerana syarikat pengurusan, Metrowealth International Group (MIG) banyak membantunya menguruskan jadual dengan baik.

    “Biasanya kalau saya terlibat dengan penggambaran selama 20 hari, MIG akan beri saya cuti selama dua minggu untuk bersama keluarga.

    “Saya akui menjadi ibu tunggal agak susah juga untuk saya membahagi masa antara keluarga dan kerjaya tetapi Alhamdulillah kerana MIG banyak mempermudah jadual saya.

    “Malah jika saya sibuk, ibu saya juga banyak tolong menjaga Rayqal dan adakalanya bekas suami dan bekas keluarga mertua juga bantu menjaganya,” katanya.

    Bukan sahaja sukses dalam kerjaya seni, aktres itu juga sebenarnya sudah mempunyai perancangan hidup dalam tempoh lima tahun akan datang dengan berhasrat memperluas perniagaan bedak sejuk ‘Tanaka’ selain berharap sudah berkahwin dan mempunyai keluarga sempurna.

    “Buat masa ini perniagaan bedak sejuk itu saya jalankan secara kecil-kecilan melalui laman sosial Instagram dan Alhamdulillah sambutan memang bagus.

    “Jadi saya rancang untuk melancarkannya tidak lama lagi secara besar-besaran dan pada saya bila produk itu bagus, tidak salah untuk saya kongsi dengan semua orang.

    “Selain itu, tentu sekali saya berharap untuk membina sebuah keluarga sempurna apatah lagi lima tahun akan datang, usia saya dah 35 tahun, jadi saya berharap mempunyai anak lagi,” katanya.

    Anak emas MIG?

    Dalam pada itu, berkongsi perkembangan terbarunya, Nora memberitahu, dia sedang sibuk menjalani penggambaran filem Pengantin Malam, sebuah filem seram arahan Eyra Rahman.

    Katanya, filem tersebut memperlihat gandingan ketiganya bersama aktor kacak, Farid Kamil.

    “Sudah seminggu saya jalani penggambaran filem ini dan sebagai pelakon apa yang boleh saya katakan, filem ini amat seram dan ia akan ditayangkan tahun depan,” katanya.

    Melihat kepada limpahan tawaran dari syarikat pengurusannya, ada yang berbisik mengatakan Nora kini menjadi anak emas MIG kerana sering menjadi pilihan untuk membintangi filem terbitan syarikat itu.

    “Eh tidaklah! Tidak adil mengatakan saya anak emas MIG sedangkan artis lain seperti Yana Samsudin, Shaheizy Sam turut mendapat peluang sama rata dan David Teo sendiri tidak pernah bersikap pilih kasih.

    “Biasanya MIG akan lihat pada kemampuan artis, jadi jika sesuai dia akan tawarkan pada artis tersebut itu dulu, cuma bezanya adalah dari segi liputan diterima,” jelas Nora.

    Duta Fruitale

    Sementara itu, Nora ketika ditemui pada pertandingan pencarian Bintang Fruitale Pertama di Mydin Wholesale Hypermarket, Subang Jaya, kelmarin menjelaskan dilantik menjadi duta Fruitale selama setahun.

    Selain mempromosi produk tersebut, dia juga menjadi mentor bagi peserta serta bertindak sebagai ketua hakim dalam pemilihan pemenang pertandingan itu.

    “Saya buat keputusan memilih Fatin Atiqah sebagai pemenang kerana sejak awal lagi dia paling menyerlah dan memiliki gaya persembahan yang baik.

    “Selain itu dia juga amat berbakat dan kami sebulat suara menobatkan dia sebagai juara,” jelasnya.

    Nora berkata, Fruitale kini sudah memperbaiki produk mereka dengan lebih wangi dan berkualiti.

    “Saya suka pertandingan Transformasi Bintang Fruitale ini kerana ia beri peluang kepada semua gadis memperbaiki penampilan dan keyakinan diri, sekalgius menerima nasihat profesional mengenai apa yang sesuai untuk mereka.

    “Saya gembira dapat berkongsi tips dan nasihat berguna kepada mereka, terutamanya mengenai Fruitale dan manfaatnya,” katanya yang juga menjadi duta Mamee dan Uniqlo.

  • WTF
    October 7th, 2013 at 10:02 AM

    Mooh…

    ”Org bodo jer yg do tolak ameno ni…Pak Cik2 tua, Mak Cik2, Kakak & awek2 yg rajin tgk drama2 kat TV,

    3:21 PM on October 4, 2013″

    http://www.mykmu.net/?p=35604

  • WTF
    October 7th, 2013 at 10:03 AM

    Peduli apa aku!!!

    Janji hang MEROYAN!!!

    Mueh7

  • anakbochek
    October 7th, 2013 at 10:08 AM

    Kuang kuang kuang… hang buat Mooh saiko sepanjang hayat.

  • anakbochek
    October 7th, 2013 at 10:09 AM

    Memang bodoh la tu, buleh pulak layan gossip artis kat sini.

  • WTF
    October 7th, 2013 at 10:16 AM

    Hehehehe…

    Itulah contohnya si Mooh ni memang BODOH…

    Selain cerita fitnahm Mooh pun layan baca gossip2 artis…

    And may I predict, jika ditakdirkan Nora Danish jadi jodohnya dgn Nedim (Insya Allah, benda baik apa salahnya), Mooh akan baca lagi cerita gossip artis dan CUT & PASTE kat MYKMU…

    Mueh7

  • Moohyideeeeen
    October 7th, 2013 at 10:21 AM

    aku meroyan ka?

  • WTF
    October 7th, 2013 at 10:35 AM

    Yer ler…

    Apa lagi….

    Mueh7

  • anakbochek
    October 7th, 2013 at 11:16 AM

    Bodo la tu, dah la mengeja pun tak pandai, tatabahasa pun ke longkang. Sebelum post tu baca la dulu, ini main hantam je. Double the “bodoh”.

  • anakbochek
    October 7th, 2013 at 11:19 AM

    Mooh dah lama ada hati kat Nora Danish that’s why dia macam marah sangat kat anak2 menteri sebab anak2 menteri je nak himpit Nora. Takat Pug buruk, buat modal tackle anak makcik kantin boleh la Mooh.

  • Anak Lenggong
    October 7th, 2013 at 11:23 AM

    Moo lembu yang ko dok bercerita kes Nora tu apa isunyaa…ada kena mengena dengan akta pencegahan jenayah ke ataupun ko jelous sebab mak janda ni rapat dengan anak nazri…weii moo lembu..nuar brahi tu udah jambu laa ko tak berkenan kee…

    Berbalik kepada isu diatas..ko kata banyak pemimpin PR kena tahan ISA bertahun-tahun..sape tu cuba ko bagitau kat sini..weii moo lembu kotau tak sewaktu ISA bukan sahaja pemimpin PAS,DAP (Dulu bukan lagi PR laa ngok PKR pun takde) tetapi pemimpin UMNO,MCA pun ditahan contohnya sewaktu operasi lalang..Ia nya dibuat bagi mencegah berlakunya keadaan tidak tenteram didalam negara..

    Moo lembu akta yang pencegahan jenayah ni dibentangkan untuk kelulusan bagi membendung dan pencegahan awal daripada perlakuan jenayah..kalau orang politik terlibat dengan jenayah memang laa kena tangkap..kalau buat perhimpunan tanpa permit dan menyusahkan orang lain..itu merupakan satu kesalahan la bodohh..

  • WTF
    October 7th, 2013 at 11:29 AM

    KESIAN Mooh, praktis Giyomi banyak mana pun Nora Danish takkan syok kat Mooh…

    Hehehehehe…

  • WTF
    October 7th, 2013 at 11:33 AM

    Kalau ikutkan, Mooh kata it is typo error…

    Perkataan “pandai” dgn “bodoh”, jauh tu typo error dia…

    Macam mana perkataan “pandai” ada huruf “B” ataupun “O”…

    Jauh tu…

    Conclusion, this is not a typo error but HAKIKAT yg org2 BODOH ni memang tolak UMNO…

    Mueh 17X

  • Anak Lenggong
    October 7th, 2013 at 11:39 AM

    Moo lembu..biar aku tolong bagi ko faham sikit berkenaan dengan PCA ni..

    1. PCA dan ISA ada perbezaan nya dimana ISA merangkumi skop kesalahan yang lebih meluas terhadap badan atau individu yang melakukan kesalahan memudaratkan ketenteraman awam, misalnya membangkitkan ketegangan antara kaum, mengkritik secara tidak berasas sehingga menaikkan perasaan marah di kalangan masyarakat. Keadaan sebegini boleh disifatkan sebagai berbau politik jika diberi penterjemahan yang liberal. Manakala PCA pula bertujuan spesifik serta mensasarkan kumpulan tertentu iaitu memerangi sindiket jenayah terancang, berbahaya dan mengancam ketenteraman awam serta negara.

    2. Setiap tahanan yang dikenakan tahanan perlu mendapat kelulusan daripada Lembaga Pencegahan Jenayah yang dilantik dimana ianya terdiri daripada tiga orang panel yang mengadili kes. Pengerusi lembaga itu juga wajib dijawat oleh bekas atau orang berkelayakan setaraf dengan Hakim Mahkamah Persekutuan, Hakim Mahkamah Rayuan atau Hakim Mahkamah Tinggi.

    Penahanan untuk tempoh dua tahun haruslah diluluskan terlebih dahulu oleh lembaga ini. Pada peringkat ini, adalah dihujahkan bahawa representasi kesahihan tahanan sedemikian dapat dipertikaikan sama ada oleh tahanan sendiri atau melalui khidmat peguam berserta pemanggilan saksi-saksi tahanan jika diperlukan. Peringkat ini boleh didefinisikan sebagai peringkat cabaran substantif atau peringkat perbicaraan intipati kebolehpercayaan tuduhan-tuduhan terhadap tahanan.

    3. Tahanan boleh mencabar di Mahkamah Tinggi melalui permohonan habeas corpus iaitu penahanannya melanggar hak asasi di bawah Perlembagaan Persekutuan.

  • Mawar
    October 7th, 2013 at 1:51 PM

    Mooh bukan ker minat dgn kak semah dan kak jat?haha

  • baba
    October 7th, 2013 at 2:11 PM

    terbaik , jangan layan pakatan syaitan, dia harapkan malaysia huru hara dgn kegiatan jenayah2 berat supa senang dia hasut rakyat dan dapatkan kuasa.

  • WTF
    October 7th, 2013 at 2:34 PM

    Mooh dah tukar taste kot…

    Bagi aku Rosmah dan Kak Jat tak lawa langsung, Nora Danish ini okay lah…

    Hehehehe…

  • Hamba Ar Rahman
    October 7th, 2013 at 2:50 PM

    berapa kali hang spell type kepada typo daaa….clumsy betul hang ni….

  • reds
    October 7th, 2013 at 3:48 PM

    sokong pca….gi jahanam sama mooh bodoh..aka typo error.. aku agak dia nih join kongsi gelap keling kott..tu yang meraban semacam jek pasal pca nih…

  • jombo
    October 7th, 2013 at 9:04 PM

    Sudah sedia maklum Mooo ni memang bodoh macam lembu Mooooooooohh.. kah kah

Who Linked To This Post?

  1. Media Shah Alam – PERBAHASAN PINDAAN AKTA PENCEGAHAN JENAYAH 1957 (2013) SIRI 1

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.